¤¤¤ELOMASSUT MAALISKUUSSA¤¤¤

Alkuperäinen kirjoittaja Tatjana80:
Ainut ongelma tässä flunssassa on, että oon jo kolme viikkoa käyttäny Vick-nenäsumutetta ja nyt sitä joutuu laittamaan 2-4 tunnin välein, kun nenä on totaalisen tukossa ja henki ei kulje. Olisko kellään ideoita millä nenu pysyis auki muulla kuin noilla sumutteilla??

On hyvä idea, apteekista voi ostaa sellaisen Sarvikuonon jonka avulla valutetaan suolavettä sieraimesta toiseen jolla saadaan aukaistua nenä...
Toimii mulla ainakin...
Voi tehä monta kertaa päivässä, eikä tarvi käyttää lainkaan nenäsumutteita...
mulla on astma ja koko aikainen flunssa (siltä ainakin tuntuu) päällä.
ja se on ollu AINOA toimiva juttu mulla...
Muuten varmaan tukehtuisin tähän limamäärään...

Kannatan siis.
 
äiti lpr pitkäkarvainen mäyräkoiran pentu muutti meille viikonloppuna. on ne vaan niin ihania :heart: kaikki koirat, ei osaa elää ilman.

uudelle tervetuloa mukaan!! Hirveä tuommoinen kohtukuolema :hug: samoin scalalle :hug: ei oikein mitään pysty sanomaan, kaikki tuntuu typerältä :ashamed:

minä oon nettiä selannu ja miettiny noita tuplavaunuja. mikään ei oikein tunnu passaavan tai ovat liian kalliita. onneksi on vielä aikaa ettiä!

pikkukaveri taas jumppaa masussa :D ihanaa!
 
Päivää!

TK-75, tervetuloa mukaan, lisäsin sut listoille. :wave:

hossolle onnittelut tytöstä joka potkuttelee siellä masussa! :heart:

Ite ei malttais kanssa oottaa millää että saa tietää kumpi on mahassa. Onneks huomena on jo se 4d, ni jos saisvat urkittua. ;) Mulla on kyllä tosi vahva poika fiilis, mutta saa nähä. =)

Olikohan muuta...Ruokagalluu en osaa oikein mitää sanoa. Pepin voimavuoka ainaki, mistä on ollu ohje näillä sivuilla joskus, on ihan äly hyvää! :p :p

Nyt kattoo pojan kanssa muumeja. Jaksuja kaikille!!


 
Hei kaikille. Tänään kävin neuvolassa ja sain taas vahvistuksen sille, että hengissä ollaan, kauhea räminä sieltä kuului :)

Muutenkin kaikki oli hyvin, hemoglobiini oli jo tippunut 113 ja pitää nyt muistaa noita rautatabletteja syödä, mulla kun tuo muista tuppaa olemaan aika huono ja en vaan muista ottaa. Verenpainekin on laskenut, tosin ihan hyvä se on.
Vauvan sydänäänet oli jotain 150 luokkaa ja tänään sitten mitattiin ekan kerran mittanauhalla kohdun koko ja kohdun pohjan korkeus oli 13,5 eli sekin menee lähes keskikäyrällä.

Mahakin on pikku hiljaa alkanut kasvaa ja omat housut alkavat tehdä tiukkaa, joten pitäisi pikku hiljaa siirtyä äippähousuihin.

Kaksi viikkoa olisi vielä rakenneultraan elikkä 28.3. saas nähdä mitä siellä silloin näkyy.

shihtzu + pikku apina 18+1
 
Moikka!

Lämmin tervetulohalaus TK-75 :heart:

Ja hossolle onnittelut tytön tylleröisestä =) Itse lasken jo kuumeisesti päiviä rakenteeseen, joka olis ens viikon keskiviikkona. Saa nähdä pitääkö Elmerin tekonimi muuttaa Elviiraksi ;)

Nousi oikein vesi kielelle noita teidän ruokaohjeita lukiessa. Ite en osaa edes mitään spesiaalia vääntää saati sekoitella oikeita aineksia keskenään ilman ohjetta niin, että sitä pystyis vielä syömäänkin :D Raskausajan suurherkku mulla on ollut jauhelihakeitto ruisleivän kanssa ja broitsukastike riisillä ja kypsillä kasviksilla / wokkivihanneksilla :p

Töissä tuli kesken päivää tänään tosi inhottava olo. Syke nousi hetkessä niin nopeaksi, että henki tuntui loppuvan kesken - oli pakko mennä hetkeksi huilaamaan. Muutenkin hengästyn todella helposti teen mitä vaan - tulee sellainen olo, että on ihan rapakuntoinen. Mutta kai se on ihan normaalia tässä vaiheessa... Täälläkin on alkaneet noi monen kuvailemat vatsaviiltelyt ja alaselkäsäryt - taitaa juniorit alkaa nyt ihan tosissaan kasvamaan =)

kaneliomena ja Elmeri 19+0
 
miusta tuntuu et miun maha on kasvanu tänää.. siis se on koko ajan tiellä ja turvonnu ja kaikkee.. ees kenkiä en saa enää kunnolla jalkaan.. mutta äsken piristyksex lakkasin varpaan kynnet punasex ja ai että ku tuli taas hyvä mieli, kovan työn tulosta on kiva ihastella :D

miun unettomuus jatkuu.. tänään heräsin 5.50 ja oon ollu aika tsippi koko päivn..töitten jälkee piti ottaa tunnin nokoset et jakso lähtee pojan kaa ulos, mut onnex mentii, ku se kyllä piristää, jaksoin laittaa keittiönki kuntoon!! oon laiskistunu näissä kotihommissa ihan oikeesti :whistle: .. millonkohan se pesänrakennus vietti iskee, tai siivous hulluus?? eix ne pitäs olla kans jotain raskaus oireita?? mie voisin sellasen huolii!

nyt taidan lähtee sohvalle pötkölleen ja oottelee miestä töistä, lupas tulla grillin kautta kotii :p , meillä syödään terveellisesti :D

äiti lpr 19
 
Yritin jo tänään päivällä käydä täällä kirjottelemassa mutta enpä päässyt tälle odotuspuolelle laisinkaan.

Päivällä olin neuvolassa, sijaiskätilö tällä erää oli tutkimassa. Kaikki ok, paino oli viime kerrasta noussut 1,3 kg ja verenpainen edelleen alhainen. Tiitti porskutti ihan hirveästi masussa menemään, kätilö joutui jonkun tovin Tiittiä metsästämään että sai sykkeen laskettua. Pikkuinen kun lähti heti karkuun kun äänet saatiin kuuluville :heart: Syke oli 155-160 luokkaa :) Niin hirveästi Tiitti siellä potki ja painoi menemään, että tuntuu hassulta kuinka murto-osan näistä liikkeistä tunnen! Tuolla pöydällä maatessani en tuntenut lainkaan liikettä vaikka hän niin kovin siellä potki. Tosin poika makasi minun päälläni ja huusi kuin syötävä, että oli vähän huomio muualla kuin Tiitissä :LOL:
Poika oli siis ekaa kertaa tuolla mukana ja raukka ihan paniikissa kun luuli että hänelle tehdään jotakin :) Ehkäpä ensi kerta sujuu jo rauhallisemmin!

Niin ja niistä minun nivus- ja kylkikivuista kätilö sanoi että liitoskipuja taikka sitten selässä joku painaa hermoon ja säteilee sieltä. Hän kertoi siitä kun selän asento muuttuu nyt kun masu kasvaa ja siellä voi hermot olla puristuksissa. Ja varoitti selkäkivusta muutenkin ja kehoitti jumppaamaan. Tänään minulla onkin ekaa kertaa alkuraskauden jälkeen ollut selkä tosi kipeä, tästä se alkaa taas :/

Niin ja onnea hosso tytöstä! Ihanaa :heart:
Vähän minäkin olen kade teille jotka jo rakenneultrassa olette käyneet ja ketkä sinne lähipäivinä menevät :) No, eipä tässä ole kuin viikon verran odoteltavaa enää että Tiittiä päästään katsomaan, kai minä sen kestän :) Päivittäin pohdin vaan enemmän ja enemmän kumpi siellä masussa on, tyttö vai poika. Jotenkin tuntuu että kun sen tiedon saan, osaan vieläkin konkreettisemmin häntä ajatella, vaikka liikkeet jo tuntuukin :)

Lilli ja Tiitti 18+6
 
Tervetuloa TK-75 joukkoon ja kyllä meitä kohtukuoleman kokeneita on tässäkin porukassa liian monta :'( Meille syntyi enkelivauva(rv 35+6) tammikuussa 2005, seuraava raskaus oli kyllä aika pelottava ja rankka, kun pelkäsi että käykö tässä taas huonosti.... Mutta nyt jo osaa suhtautua taas aika rennosti tähän odotukseen
 
TK-75 Tervetuloa ja pahoitelut tapahtuneesta sekä rutkasti onnea tähän odotukseen :)

hosso Onnea tyttövauvelista :)

Päivällä kirjoittelin jo pitkät pätkät ,mutta eipä teksti tänne päätynyt :/ .
Meillä on nyt raksalla appiukko ja mun isä talkoilla tekemässä loppuja hommia. Saankin päivisin laitella isommalle porukalle ruokaa. Tuumaa olla mielikuvutus koetuksella ,kun en mikään keittiö ihminen ole. Joka aamu saa käydä kaupassa ,kun aina jotain puuttuu. Ehkä huomenna ei tarvi. Mutta kyllä heitä auliisti ruokin ,kun niin paljon meitä auttavat. Onneksi mun mies on myös saikulla ja kuitenkin sellaisessa kunnossa ,että voi hommia tehdä.

Masu kasvaa ja vauva liikkuu hiljalleen. Tänään en ole vielä yhtää liikettä tuntenut ,enkä kyllä kerinnyt niitä kuulostelemaankaan. Liitoskivut edellee karmeat. Kilsan lenkin kävin tytön ja koirien kanssa hampaat irvessä vääntämässä. Sitten saikin yli tunnin pötkötellä ,jotta pystyi illaksi töihin. Oma raihnasuus kyllä potuttaa ,kun nyt jo tarvii niin paljon toisten apua. Huomenna mies menee taas aamulla hoitaan hepat ,kun työtekijällä vapaapäivä. No aikansa kutakin.

Nyt lähden tekeen tytölle iltapesuja ja nukuttelemaan häntä.
-Poni ja Manteli 16+6
 
Moi kaikille. Kirjoitan tänne ensimmäistä kertaa. Olo on tähän asti ollut semmonen että en ole pystynyt käyttämään koneetta, heti tullut pahoinvointia. Nyt olo on parempi ja on ollut mukava seurata muitten arki ja vointi. Odotan pikku kakkosta ja laskettu aika on 12.8. Esikoinen on 1v1kk. Viikon kuluttua on rakenneultra ja vähän jännittää jo nyt. Olen huomannut että monet haluavat tietää sukupuolen mutta minä en, se selviää siiten synnytyksessä. Liikkeitä olen tuntenut aika vähän, vain kerran niin että olen ollut varmaa. Odotan niin kuin kaikki muutkin innolla että pikku vesseli alkais jumppaamaan oikein kunnolla vaikka tiedän että vielä tulee se päivä kun mä mietin että jos se nyt edes hetken olisi rauhallinen. Kirjoitan lisää joku toinen kerta. Nyt suikun kautta nukkumaan.
 
onnea hosso tytöstä!!

Mua nyt alko suututtaan.. En oo käyny täälllä muutamaan päivään ja oon ollu hyvillä mielin, ja heti kun tulin, ja luin jutut niin alko taas kauhee pelkotila kaikista asioista ja varsinkin tuosta kohtukuolemasta! ! :ashamed: On kyl hyvä pitää taukoo välillä täältä..

Meillä vielä viiikko rakenneultraan.. Muuten menee hyvin, masu alkanu kasvamaan, painoa tullu 2kg ja potkut tuntuu joka päivä..
Nyt kattoon telkkaria,tulee joku "mielenkiintonen" dokumentti neloselta!

katham ja vaavi 19+2
 
neitiperho
Tuntuipahan vihdoin tänää "potku" masussa. Suunnittelin jo meneväni huomenna tuohon terkkulaan tarkastamaan onko masussa varmasti sykettä ja muutenkin jos tekisin itselle tee-se-itse-neuvola-tarkastuksen. Tää hyvä kylkiäinen työn ohella tarkastaa ittensä. Tosin ensin täytyy neuvolan puolelta pyytä dopleria pieneksi hetkeksi lainaksi.
Noh, nyt illalla sitten työtehtävän lopuksi pikkunen muksautti pienen ilmoituksen itsestään. Sama juttu kävi viime viikolla että työtehtävän lopuksi ilmoitti itsestään. Taitaa pikkunen reagoida enemmän mun työntekoon =)

Mutta nyt yrittämään josko pääsisi nukkumaan...toivottavasti saa yön nukkua rauhassa. Huomiseen :wave:
 
Kohtukuolemasta, itseänikin puistattaa koko ajatus, varmaan elämän kauheimpia kokemuksia :'(

Yksi viisas ja hyvä ystäväni totesi että: "Miksi murehtia ennakkoon asioista joihin ei voi vaikuttaa?". Yritän elää tämän mukaan, teen parhaani ja jos se ei riitä, niin asia ei ole enää minun käsissäni. Varjelen syntymätöntä lastani kaiken tietämäni mukaan, syön oikein, yritän olla stressaamatta, vältän tupakansavua ja yritän liikkua tarpeeksi raittiissa ilmassa yms.

Kohtukuolemaan en pysty mitenkään vaikuttamaan, joten yritän olla murehtimatta tätä. En myöskään pysty vaikuttamaan siihen että kun olen esikoisen kanssa kävelyllä, että auton kuski saa sairaskohtauksen ja syöksyy meidän päälle. Pystyn vain valitsemaan omasta mielestäni turvallisimman reitin, käyttää heijastinliiviä ja seurata liikennettä. Pelko tulee aina olemaan läsnä, se on osa äidinvaistoja. Pelkoa täytyy vain oppia hallitsemaan, ettei se hallitse sinua.

Päivän filosofia a'la Pepppi
 
Huomenta!!

Mie oon sellanen raskausaikana, että en lue mitään kauhutarinoita mistään raskauteen liittyvästä, synnytykseen liittyvästä ja muutenkin olen jättänyt suurimmanosan lehtijutuista ym. lukematta, mikä koskee pieneen lapseen kohdistunutta väkivaltaa, onnettomuutta, kuolemaa.. en vaan haluu lietsoo itelleni paniikkia. Mutta tietenkin olen noita asioita miettinyt ja ne on pakko vaan ajatella niin, että se on valitettavasti elämää ja noille asioille ei voi itse mitään. Voin vaan kuvitella sitä surua ja tunnetta mikä on jos joutuu tuollasen asian kohtaamaan.

Mutta omaan napaan ei uutta.. eilen oli joku turvotus päivä.. söin varmaan päivän mittaan ihan liikaa..sain juosta vessassakin monta kertaa :whistle: . Tai sitten murot alkaa vaikuttaa.. niissä on paljon kuitua ja laittaa miun mahan aina hyvään kuntoon, mutta enpä muistakaan niitten nimeä vaikka niitä oon aina syöny..tuli vaan tauko tähän väliin ku ei maistunu.. Siis dementia iski.. en muista niitten nimee.. Nyt muistin: kellogs all Brans, äly hyviä!!

eilen oli tuskaa olla töissä ku takapuoli puutu ja selkää koski ja maha oli turvonnu.. ei ollu missään asennossa hyvä olla ja seisaaltaan en voi näitä töitä tehä.. tosi kiva.. vielä pitäs 2,5kk sitkutella.. eiköhän nuo epämukavuudet vaan kasva ku paino lisääntyy ja maha kasvaa.

ITÄKESKUKSESSA lastentarvike liikkeitä ja äitiysvaateliikkeitä??? onko kivoja siellä? ollaan menossa pääsiäiseksi helsinkiin ja ollaan siinä itiksen kulmilla, ni aattelin et jos pyörähtäs siellä. oon niin huono shoppailee siellä, käyään ehkä 2-3 kertaa vuodessa siellä ja viimex taisin shoppailemaan lähtee ehkä 3vuotta sitten :D . aattelin vaan et jos vaikka löytäs jotku kivat farkut ku täältä en oo löytäny..

Mutta nyt taas työt kutsuu, joten palaan taas varmaan monta kertaa tänään!!

Äiti lpr 19+1
 
Kiitos Kaikille! Juu, jätetään nämä kohtukuolema jutut tähän, en halua pelotella ketään. Onneksi itse olen pystynyt olemaan stressaamatta tähän asti, työ vie ajatukset muualle.

Me ajateltiin että sanotaan rakenneultrassa ettei tahdota tietää sukupuolta, eihän lahjoja avata etukäteen, tää on nyt mun mielipide vain.
Mä kärsin ekassa raskaudessa unettomuudesta, nyt se rupee taas vaivaamaan :| , kiva mennä aamulla töihin parin tunnin unella :( .
Mä odottelin kanssa sitä pesänrakennus/siivous intoilua edell.raskaudessa, sitä odottelen vieläkin.....
Hyvät päivänjatkot!
 
Huomenta!

Hossolle hirmuisesti onnea tyttärestä!!!

Mekin maanataina olimme rakenneultrassa ja vilkas, ihana pieni tyttö siellä oli :heart: Niin kuin arvelin ja toivoinkin vähän... Aika ihanaa. Tuntuu niin erilaiselta kun tietää tulokkaasta hiukan enemmän. Poika olisi kyllä ollut myös oikein tervetullut, ehkä sitten seuraavaksi...

Täytyy palailla taas, nyt ei ehdi mitään!

Voikaa hyvin!

Pastilla & NeitiMuikku 19+5
 
hei!
Unohtui tosiaan eilen onnitella hossoa tyttöuutisista, ja samoin pastillalle onnea!!! :heart: Haluttais itelläkin jo saada tietää kumpi tuolla köllii, mutta täällä ei ilmeisesti sanota kuin vasta siinä viimeisessä ultrassa sukupuoli, jos sielläkään siis näkyy :| Mutta kumpi vaan tervetullut :heart:

Masu on ollut eilisestä asti jotenki hassun tuntoinen, niinku ois mahatauti/maha löysällä, mut ei.... :ashamed: Mistä lie johtuu sitte.. Muutoin masulaan ei kuulu ilmeisesti ihmeellisempää, ihana kumpu kasvaa :heart: 6 tunnin päästä kuuntelemaan kirpun melskausta!

Upp3 ja kirppu-Pepe 18+1
 
Lilli-85 mulla on toi sama juttu,et ku saa sukupuolen selville,ni tuntuu vielä todellisemmalta tää asia,vaik liikkeet jo tuntuuki :heart:
Mä alan varmaan jo samana päivänä pesee vauvan vaatteita,kun on rakenneultrassa käyty :D enää viikko,ni sit se ois.

Kiva,ku teil on noita ruokagalluja täällä ja mul on hirvee nälkä :kieh:
Valkosipuli patonki tuolla uunissa just.

Mua rupee jo huolestuttaa tää mun painonnousu,nyt on tullu melkein 1okg lisää :ashamed: mä en muutenkaan oo mikään tikku,mut en kyllä mikään ylipainonenkaan.. Tai no vois se maha pienenpikin olla normosti,mut nyt oon oikeesti kunnon ryhävalas jo :'(
oikeen oksettaa kattoo peilistä itteeni :ashamed: Mä vaan oon niin kova syömään roskaruokaa,karkkia ja jätskiä.
Maanantaista asti oon ollu ilman karkkia,mut johan mä Mäkissä eilen kävin :ashamed:

Että sellanen sepostus tänään :whistle:
 
Onnea tyttövauvasta Pastilla!!

Unettomuus on myös miunki ystävä :kieh: .. eilen illalla tosin simahdin sohvalle ennen 22. ja sänkyyn 1.30 ja ylös 6.30, mikä on kyllä ihan normi aika, mutta silti on tosi väsy nyt ja yläselkä tosi kipee.. kiitos hyvän sohvamme ja miun ihmeelliset asennot siinä.. Toivon että saisin nukkua kunnolla jonkun aikaa ennen vauvan syntymää, mutta onhan tässä toki vielä n.21 viikkoa aikaa, että eiköhän näitä vaivoja kerkee tulla uusiakin siihen mennessä!!

Mutta nyt taas pitäs mennä töiden kimppuun.. plah.. alkas jo loma..

Äiti lpr
 
Huomenta kaikille!

Seerumiseulan tuloksetkin sitten tulivat, ja vastaus oli normaali. Eli ei onneksi tarvitse sen pohjalta miettiä, että ryhtyykö lisätutkimuksiin vaiko ei. Seuraavaksi rakenneultraan aprillipäivänä - ja siinä samassa on sitten se 4D myös.

Onko joku täällä tilannut vaunuja Saksasta/muualta keskisestä Euroopasta? Oliko oleellisesti halvempaa, ja kuinka pitkät toimitusajat olivat? Ei silti, että vaunujen hankinta ihan hetkeen vielä olisi ajankohtaista, mutta tulipahan nyt mieleeni kysellä kokemuksia.

Omalla kohdalla olo on muuten hyvä, mutta eilen illalla oli jo koko vasen reisi ja kylki tuosta alhaalta ihan tunnottomat. Taitaa se vanha peikko iskias ajaa taas jossain vaiheessa toimistolta kotiin potemaan. Kävelylle ym. en uskalla edes lähteä, kun pelkään, että se kauhea kipu yllättää kesken kaiken. Täytyisi ainakin ottaa puhelin ja rahapussi mukaan, että voisi johonkin penkalle soittaa sitten taksin itselleen =)

Hyvää päivän jatkoa kaikille!
 
Mansikka, ollaan sitten yhdessä ryhiksiä :D . Mie oon kanssa lihonu sen n.10kg ja en vaan pysty olla herkuttelematta, vaikka yritän ni silti jokin vetää pullan salmiakin roskaruuan pariin, ja ville vallaton jädepuikot, huh ku niitä on kiva popsia!!

Miulla on sokerirasitus rv 26-28, kunhan varaisin joskus ajan sinne. se vähän pelottaa.. viime syksynä sokerit oli 5 , ja oon kyllä eläny melko huolenta elämää sen jälkee, et jos ne ottaa noustakseen, ni miulla varmasti on joku arvo yli sallitun rajan. mutta sitten joudunkin pakko dieetille..
 
äiti lpr sä et ainakaan stressii ota :D mua vaan ällöttää,kun tietää et kesä on tulossa ja miettii niit kesä vaatteita,ni eihän tän ruhon päälle voi mitään laittaa ku läskii puristuu joka suunnasta! |O

Mulla on kans toi roskaruoka,pullat,karkit ja limut niinku niin vaikee paikka. Mies on kans kova syömään,mut se ei sit lihoo millään ja on sellanen arotuulen nussima vinku heihä :D

Mut nyt täytyy oikeesti ruveta yrittää.Onko sulle neuvola sanonu jotain tosta painonnoisusta? mulle sano viimeks,et onhan sitä painoo ihan hyvin tullu,mut ei kuitenkaan liikaa..

Mut nyt pakko lähtee kauppaan,katotaan taas mitä tarttuu mukaan :saint:
 
MANSIKKA , Miule sano vaan et tuleehan sitä jos herkuttelee.. :D . ja kesällä meillä on niin pinkeet mahat et ei siinä läski näy, se maha kiristää kato sen läskin ni huoletta vaan :LOL: . tosin turvonneet jalat miuta jänskättää, ku oon ihan hulluna jalkoihin..siis lakatut varpaan kynnet ja varvassormukset ym.. poitsun aikana en ilenny olla ku pitkissä housuissa ja sukissa, mut saa nähä oonko saanu enempi rohkeutta, jos sitä turvotusta tulee!! :LOL:
 

Yhteistyössä