~~~ELOMASSUT HELMIKUUSSA 08~~~

irtosora mie veikkaisin et se loppuu sit ku lapsi muuttaa pois kotoa :kieh: , tai toisaalta se voi vielä pahentua siitä :LOL:

no ei vaineskaan, kyllä miulla on vähän alkanu helpottaa, muta ei se kokonaan miulta lähe, kiitos esikoisen :heart:

Äiti lpr

Joku (rouses?) kyseli, että onko Jyväskylässä synnyttäneitä. Täällä yksi! Mulle jäi sairaalasta vain positiivisia kokemuksia, vaikkei synnytys ehkä ihan helpoin ollutkaan. Osastolla oli tosi kivat hoitajat. Sain esikoisen keväällä -05, jolloin paikallinen lehti Keskisuomalainen kirjoitteli tosi paljon, miten kökköä palvelua K-SKS tarjoaa, yleisönosastolla suorastaan kannustettiin äitejä menee muualla synnyttää, mut ite ei vaan keksinyt sitä pointtia niistä jutuista... sain hyvää hoitoa, samoin vauvani ja on kiva mennä sinne synnyttää uudelleenkin. Eiköhän se oo ihan itestäkin kiinni, jos on ite tosi vaativa ja haluaa et kaikki menee just oman tahdon mukaan ja miljoona omaa toivetta, ei kaikki varmaankaan toteudu jne.
Perhehuoneita siellä ei muuten enää ole (tosin me ei otettu sellaista viimeekskään), ainoot muutama on varattu niille, jotka tulee pitkästä matkaa (taitaa olla ainoo synnäri koko Keski-Suomessa?) tai jos vauvalla ei oo kaikki hyvin, tai sit jos vauva kuolee synnytyksessä tms. niin pääsee omaan huoneeseen.

Huomenia kaikille.
Tänään 15+2 viikkoja ja neuvolassa käyty :) Verenpaine oli oikein ihanteellinen eli 125/75, pissa puhdas, hemoglobiinikin hurjat 140! On pysynyt todella hyvänä, mutta epäilen tuosta Multi-Tabsista olevan vaikutusta, sehän sisältää rautaa ja syön niitä 1-2/pv.

Painoa on mulla nyt vain 200g enemmän kuin ensimmäisessä neuvolassa, viimeksi kun oli laskenut sen 600g. Olin tosi yllättynyt, koska esim. mahan alue on kyllä kasvanut. Eli jostain muusta se on sitten pois.. Hyvä vaan, kumpa ei tulisikaan kauheasti kiloja! Kuitenkin syön aika vähän herkkuja, toiv. siitä on apua.

Opiskelija oli mukana vo:lla, ei meinannut löytää millään sydänääniä kun kuuntelikin ihan liian ylhäältä :) Terkkari sitten löysi ne ja oikein hyvin kuuluivatkin, 150 ja hiukkasen yli. On se aina niin ihana kuulla. :heart: Ja kauheita potkaisu/muksaisuääniä kuului, taisi olla vauhti pikkuisella päällä..

Mitään liikkeitä en kyllä tod. ole tuntenut, mutta olenkin ensisynnyttäjä. Ihan rauhassa odottelen muutamia viikkoja vielä. Mutta mitenhän teillä konkareilla tuntuu 14-15 viikolla noin selviä liikkeitä, onkohan se kohdun seinämäkin jotenkin erilainen?? Koska ei voi olla kyse vain siitä, ettei tunnistaisi, kyllähän sitä saattaisi edes epäillä jos jotakin kummaa tuntisi, mutta en minä ainakaan tunne mitään kyllä. Olen monesti miettinyt tätä asiaa :)

HuomentaPäivää! Mä en tunne mitään liikkeitä vieläkään :'( nooo, ehkä pian! Ja sit valittamaan, ai että mä olen raivona, meidän ukolla on semmonen paha tapa jättää eväs ruoka-astiat kansineen kiinni ja heittää tiskialtaaseen kun tulee töistä, olen sanonu sata kertaa että avaa ne ja laita likoon tai vaikka suoraan koneeseen, niiiiin EI EI EI EI EI!!! Nyt sitten meni hermot ja en ole koskenutkaan niihin astioihin, ja niitä on nyt iso pino keittiössä, lähemmäs 10kpl :D Siinähä rauhassa availee kansia ja ottaa tuoksuja vastaan :LOL: Pieni juttu, mutta alkanu suunnattomasti ottaa päähän ja en enää jaksa asiasta sanoo, kyl se kohta hokaa kun ei ole puhtaita astioita töihin :p Semmosta.. Kohta töihin, TAAS!! Päätä särkee :ashamed:

katham ja vaavi 16+4

äiti lpr :D
pieniananas niitä raskaus-multitabsuja minäki vetelen, mutta silti hb oli viimeks laskusuunnassa...
katham mut eiks esikoista odottaessa liikkeet tunnukin vasta about viikoilla 20? en mää vielä ainakaan ite uskalla ees aatella niitä :D meillä ukkeli ei oo oppinu laittaan hesaria ruokapöydältä aamulla pois, mutta siitä ei seuraakaan ällöttäviä tuoksuongelmia, joten pikkujuttuhan tämä...

heti iski oireita itelle ku sanoin et on jo vähentyny..inhottava päänsärky ja en meinaa pysyy hereillä.. kiitos alkuviikon sohvamakuu maratoonille, elimostö kerkes varmaan tottuu toho makaamisee, vaikka selkä ei siitä tykännykään..

Heips,
Täällä koutiuduttu ulkoilu/ kauppareissulta, ja laitettu tyttö nukkumaan päiväuniaan.
Vointi on hyvä, lukuun ottamatta pääkipua joka taas iski. :headwall: Ku tietää et mikää ei auta, ennen kuin tuo särky vaan yhtäkkiä loppuu, eilen päivällä jo alko jomottaa ja särkylääkkeistä ei oo mitää apua.
Vauva potkiskellee jo sen verran mojovasti et liikkeet on alkaneet tuntumaan, ihan haltioissani niitä aina odottelen ku tunnen yhden tulevan. :heart:

Vauvalle onki jo kaikki tarvittava oikeastaan valimiin esikoisen ajalta, mitää erityistä ei tarvi ostaa. Rattaat on yhdistelmä rattaat jossa koppa ja ratasosa on erikseen, ollaan kyllä tyytyväisiä meidän emmaljungiin. Mut jos seisomalaudan sit kävely lenkeille varalta ostais jos esikoinen(silloin reilu 2v ) ei jaksa kävellä, tupla rattaita ei olla suunniteltu ostaa. Vaatteita on jemmassa tuolla kellarin varastossa ja jos poika on tämä uus tulokas pitää sit vähä ostaa uusia vaatteita ku nuo esikoisen vaatteet on tyttömäisiä vaatteita suurin osa.

Hyvää päivän jatkoa, enmppu 15+5

Mullakin nykyään on melko oireetonta ollut, paitsi vatsakipuja on edelleen silloin tällöin, sekä päänsärkyä. Kaiken kaikkiaan ihan hyvä olo, ollaan ulkoiltu pojan kanssa erityisen paljon, alettu myös käydä puistossa(kun poika on nyt 8kk ja osaa jo keinua&leikkiä maassa).

Vaunuista kyseltiin; meillä on Emmaljungat kovalla kopalla, tosin nyt siis jo ratasosa käytössä. Lisäksi on kahdet pienemmät rattaat, toisia käytettiin ihan vauvasta asti pehmeän kopan kanssa ja toiset on nyt vasta ostettu, kasvot menosuuntaan, matkarattaat. Huomio muuten:) Jos joku haluaa vanhat, mutta hyvät Emmaljungat niin meiltä saa halvalla! Haluan niistä eroon kun pääsääntöisesti nykyään kuljetaan pienemmillä rattailla. Ostetaan sitten ulkoiluun sopivat tuplarattaat kesällä. Meillä on siis vaunuvarastossa kolmet rattaat, mutta muita ratasikäisiä ei meidän talossa olekaan, ja varasto on täynnä pulkkia ja leluja, joten ei huonoa omaatuntoa kannata potea. Joskus kyllä vähän kummastuttaa että miksei ihmiset voi laittaa niitä leluja vähän siistimmin, lojuvat pitkin varastoa ja kyseessä on kuiteskin VAUNUvarasto... jos olisi useampia pieniä, ei sinne mahtuisi edes kaikkien vaunut kun leluja on ympäri ämpäri... noh, anteeksi valitus, tuli vaan mieleen ja piti purkaa ärsytystä...

Mä näin viime yönä ihan kamalia unia; yhdessä poika putosi rappuset alas ja sai päähän kamalia haavoja! Toisessa unessa vaihdoin pojalle vaipan ja siellä oli kaksi meksikolaista ampiasta! Olenkohan ollut liian kauan pojan kanssa, pitäisiköhän mun ottaa vähän "omaa" aikaa:) Mä en vaan oikein osaa kun mulle tulee ikävä silloinkin kun poika nukkuu! Ja kun herää niin olen ihan innoissani ja lirkuttelen että voi kulta kun äitillä oli ikävä!:)Mies välillä vähän ihmettelee kyllä...

Rattaista ja vähän muustakin

Meillä on myös käytössä useammat rattaat. Kuopukselta jää vauvalle käyttöön Brion Kombit kovalla kopalla (ihan huippurattaat). Itse halusin ehdottomasti kovan kopan kuopukselle, kun esikoisella oli pehmeä koppa. Kova koppa on ihana kantokassi ja nukkupaikka kylä- ym. reissuilla ja tilavampikin pikkuvauvalle. Tosin meillä pojat ovat olleet pitkiä jos yntymästään lähtien, joten kovin kauan eivät ole koppiin mahtuneet, vaan siirtyneet jo 5kk rattaisiin ilman koppaa taljan päälle. Esikoisen yhdistelmissä oli tosin järjettömän iso pehmeä kantokoppa/lämpöpussi, siihen mahtuu melkein 2vuotiaskin! Toisaalta puolivuotias jo mielellään "istuu" rattaissa, jotta sieltä näkee.

Kuopuksen syntymän aikaan ostettiin myös tuplarattaat. Vanhat Emmaljungat, joissa pehmeä koppa (mahtuvat vauva ja taapero paremmin yhdessä). Ainut huono puoli noissa tuplissa on, ettei niissä ole heittoaisaa, vaan koko ratasosa täytyy irrottaa ja kääntää niin halutessaan. Se on himppa hankalaa kesken lenkin kahden lapsen kanssa. Tietty jotain harsoviritelmää voi harrastaa tuulen tai auringonpaisteen menoa haitatessa. Ostin kärryt käytettynä ja tyytyväinen olen ollut. Tuplia ostaessa täytyy tietty muistaa, että selkänojat ja jalkatuet ovat erilliset ja että kärryt ovat kevyt työntää ja kääntyvät helposti. Etenkin kun kyydissä on "vauva" 10kg ja taapero 15kg ja ruokaostokset :LOL:

Ja matkarattaat löytyy auton perästä ja parvekevaunut kellarista ja retrokärryt molemmissa mummoloissa...

Taidan saada tästä raskaudesta suonikohjuja riesakseni :( Polvitaipeesta pokashti verisuoni viikonloppuna, sellainen vähän reilumpi. Nyt on kipeä punainen luumun kokoinen pallero paikalla. Noh, kaksi raskautta selvisinkin ilman kohjuja. Vanhuus tulee, halusi tai ei.

Bonus 14+4

Meillä mies taas jättää nuo eväsrasiat töihin ja niitä saa pyydellä tuomaan kotiin satatuhatta kertaa. Sitten kun hän ne tuo, niitä on kaksi kassillista ja ne on vaan huuhdottu pikaisesti. Kannet ovat kiinni ja sieltä kannen alta löytyykin kivoja ylläreitä :saint: Niitä kymmeniä purkkeja on sitten kiva tunkea tiskikoneeseen...

Sain sitten tänään kysyttyä neuvolasta sen rakenneultra-ajan ja se olisi 19.3. Silloin onkin viikkoja tasan 20. Siitä sitten viisi viikkoa niin päästään 4D-ultraan, voi että se on varmaan hienon näköistä :)

Tulisi jo se rakenneultra, pääsen sitten penkomaan poitsun vauvavaatteita :) Ja ostelemaan PALJON lisää jos tyttö on tulossa tai sitten muutaman ihanan vaaleansinisen vaatteen :) En malta odottaa!

Lilli ja Tiitti 16+1

very important baby Meidän alakerran varastossa on ihan sama homma. Siinä on vaunuille ja rattaille oma osasto mutta hyvä että saadaan mahtumaan meidän vaunut siihen kun on täynnä pyöriä, pulkkia, nukenvaunuja ym. leluja :/ . Joskus ärsyttää suunnattomasti kun yritän ottaa pois tai laittaa vaunuja takaisin ja kaikki on lattialla levällään..huoh. Muita vaunuikäisiä meidän talossa ei ole et ei ne lasten tavarat siinä sinällään haittaa jos ne vaan ei oo tiellä. Pyörätkin joutas seinän taakse sinne missä niille on oma paikka mutta eihän niitä kukaan siirrä sinne. Itse oon joskus siirtänyt kun on pistäny niin vihaksi mutta yhtä tyhjän kanssa on kyllä ollut. Ja en usko että niitä pulkkiakaan ois suuri vaiva laittaa pystyyn seinää vasten mutta helpompi vissiin on viskata ne lattialle muitten tielle :( . Mut se siitä :)

Eilen illalla pikkanen tuntu venyttelevän masussa kovasti. Pisti oikein naurattamaan kun sellainen mukellus kävi. Muutamaan päivään en tuntenutkaan liikkeitä. Tänään meinasin leipoa vielä omenakääretorttua :p .
Mielitekoja mitä on nyt ollut: Kiisseli (etenkin mansikka, nam), mämmi ja piparkakkutaikina (tämän teon ja syönnin oon vielä pystynyt välttämään :LOL: )

Vaunuasiaa: Me ostettiin nuoremmalle tytölle kun syntyi (11/06) vaunut pehmeällä kantokopalla. Oli meidän käyttöön hyvät tuolla pehmeällä versiolla. Nyt on sitten mennyt lämpöpussina.

On: Väsyttää ja nälättää. Parina aamuna on pitänyt käydä tyhjää vatsaa yökkimässä. On flunssan takia yön jälkeen kurkku aina täynnä limaa ja se pistää yskittämään niin paljon että en voi olla yökkimättä.

miija 16+2

neitiperho Juu, Lahdestahan se olen minäkin. :)

Mulla olisi yksi vähän ehkä hassu kysymys. En muistanut viimeksi neuvolassa kysyä. Eli kun kävin np-ultrassa, niin lääkäri merkkasi niskaturvotuksen kohdalle miinuksen, eli siis nt-.
Mietin, että eikö tuossa pitäisi olla jokin lukema? Lääkäri vain sanoi että niskaturvotus ok ja merkkasi tuon. Muutenkin tuntui vähän oudolta, kun vauvan mitat vastasivat neljää päivää vähemmän kuin mitä viikkoja oli, eikä lääkäri antanut uutta laskettua aikaa, alkuperäinen on kuulemma "riittävän tarkka".

Kauheeta kun tällaset asiat mietityttää, tuntuu ettei tiedä mistään mitään.... :headwall:

Heips täältäkin. Neuvolassa käyty ja taas vähän aikaa mieli hyvä. Sykkeet kuulu loistavasti ja oli 150-155. Paineet ok, pissa puhdas ja hemoglobiinia se ei edes mitannu. Painoa oli tullu 5vkossa 100g lisää vaikka masu on kasvanu, olisko sit posket kaventunu, heh. Meijen täytyy ostaa kaikki vauvalle, osan ostan uutena ja käytettyjä juttuja sen mitä kivasti löytyy. Molemmat ennustajat povas tyttöä ja se kiinalainen taulukko ja nyt tuo syke ja yhden unen olen nähny jossa se alko syntyy jo nyt ja synnytin sit tytön 4090g ja 54cm, melkoinen keskenmeno. Mielenkiinnolla odotellaan kumpi sit tulee, ei aiota kysyä etukäteen. Tota vaunukeskustelua olen seurannut mielenkiinnolla kun ne ostamme uutena. Nyt viemään tyttö lääkäriin, korvatulehdusta taitaa itkeä.

Täällä jo väistymässä ollut väsymys on uudelleen nostanut päätänsä. Ärsyttää ,kun herää päikyiltä niin on edelleen väsynyt. Vielä kun tuo taapero sairastaa niin öisin ei oikein saa nukuttua kunnolla. Lääkärissä kävimme ,mutta flunssaa vain. Lääkäri totesi ,että kohta kevät tulee niin kyllä sitten paranee. Tyttö on ollut elokuusta asti lähes koko ajan flunssainen. Välillä ollut viikon tai pari terve. Pitänee viedä yksityiselle.

Palaampa illalla taas ,kun pitää kiiruhtaa töihin. Kävin vain kotona pikaseen syömässä.
Moikat.

neitiperho
Laitoin sulle PikkuA yksäriä =)

Täällä entiset voinnit noin muuten. Vattan pohjaa vähän taas alkanu kipuilemaan, mitä silloin joskus aiemminkin mulla oli, mutta muuten suht ok vointi. Ilta eilen oli vähän tuskainen taas vaihteeksi. Päätä särki aivan järkyttävästi ja panadolia ei lähettyvillä. Sitten taas nukkumaan mennessä alko se suonenveto/selkäkipu ja siihen päälle aivan yli järkky närästys. Siis meni niin putkeen kuin vaan voi. Miehellä siinä taas hauskaa vieressä voivotella ja yrittää esittää ymmärtävää. Varmaan kivaa silläkin kun vaimo joka käänteessä valittamassa jotakin vaivaa =)
Mutta sellasta tänne...

Hemuli80 kiitos sulle vastauksesta, ei tarte jännätä sitä turhaan sit jos sinne joutuuki lähtee synnyttään! :)

Meillä on myös emmaljungan rattaat, eikä niistä kyllä ole värit haalistuneet suuntaan eikä toiseen, vaikka käytettynä ne hommattiin, mutta minä kyllä olen tosiaan niistä pitänyt tosi kovasti,nyt tosin suunnitteilla tuplarattaiden hankinta! Esikoinen on kovassa kuumeessa ja on niin ikävä kun on korkeella toi kuume kokoajan! :(
jollakulla oli sama laskettuaika kuin minulla, 30.8 :) (valitettavasti en muista nyt nimim...) mutta nyt vaipan vaihtoon! :)

onkohan jollain samaa kuin mulla: välillä, kun työpäivän päälle lähden töistä, alavatsaa sattuilee pitkään. sitä sillai niinkuin kiristää kovasti. en osaa oikein kuvailla... nyt on taas maha ku rantapallo, ja on tukala olo, ja tuo sattuilu vielä teki ikävää, varsinkin autolla ajaessa.

jaa, pikkusisko valaisi, että kyse olis niistä harjoitussuppareista. ja minä kun luulin niiltä välttyneeni, mutta tosiaan niistä taitaa olla kyse tossa mun mahasattuilussa.

ihanaa iltaa/päivää/helmikuuta kaikille m&m:ille eli mahoille ja mammoille!

voiko vielä tässä vaiheessa olla liitoskipuja tms? (vkot 12+5) äsken kun kummarruin niin ihan säikähdin kun niin kovasti vihlaisi tietystä kohdasta (luulen sielläpäin olevan pienoisemme kasvamassa) ja kun varovasti painelin masua päältä niin oli herkkä kohta! ........??? :eek:

neitiperho
Nimenomaan tuossa vaiheessa jo aiemminkin näitä liitoskipuja on. Mulla itelläni oli kipuja alkaen rv 5 ja nyt ovat loppuneet (rv15). Eli äkkinäiset liikkeet tuo vihlovaa hetkellistä kipua johon nopeasti auttaa kyykkyyn meno, kumarrallaan olo. Mulla ajoittain tullu tosi kovia kipuja muutenkin häpyluun yläpuolelle ja alue arka. Nämä kuulemma normaaleja ajoittain. Ne mulla nyt yleensä kestäneet useamman päivän. Tuntuu myös hirveeltä varsinkin ajaessa. Kätilön kanssa kun siitä puhuin niin sanoi, että nämä ei kuitenkaan suppareita. Mutta tällaista ajatusta mulla. Kokeneemmat voivat valaista enemmän =)

Huh mikä päivä. Puolisen tuntia sit sain pojan unille ja vihdoin saan itsekin rentoutua. Tein itelleni ison kasan pekonia iltapalaks, tosi terveellistä ;) Vielä ois karkkipussi tossa vieressä avattuna. Tuntuu että iltasin on aina kamala nälkä ja jano ku päivisin juoksee ton pojan perässä.

Vaunuista sen verran, että meillä on brion yhdistelmät pehmeällä kopalla, ja mul ei oo niistä mitään valitettavaa. Ovat olleet loistava hankinta. Yks ihan huippujuttu on heittoaisa! Saa nopeasti käännettyä vaunut toisinpäin esim. auringonpaisteessa, eikä tartte vedellä vaunuja perässään, niin ku näkee joidenkin tekevän.

Kai niitä liitoskipuja voi jo olla, ite onneks oon ainakin vielä säästynyt niiltä. Meilläkin voi tulla nettipimento, ollaan meinaan viikonlopun aikana muuttamassa. Yritän sit käydä jossain kirjastossa lueskelemassa juttuja, ennen ku netti alkaa toimimaan uudessa kodissa. Taidanpa alkaa pikkuhiljaa iltapuuhiin ja sit unten maille ku väsymys on sen verran kova.

Yhteistyössä