~~~~ELOMASSUT HEINÄKUUSSA~~~~

Hellou!

Neuvolassa käyty
VK: 38
HB: 119, sama kun viikko sitten, rautaa vaan edelleen
RR: 134/74
SF: 33, laskenu sentin
Paino: +800g/vko, turvotusta, täti sano, että kämmenet pullottaa. Niinku tekeekin, ite en oo huomannu, tuijottelen vaan noita jalkoja.
Liikkeet ja sydänäänet ok.
Pissaa ei otettu, kun ei vaan ollu hätä.

Eilen ajattelin, että nyt toi änkee itteensä ulos, tuntu niin kauheeta painetta alapäässä, mutta pah, ei mitään :headwall:

Yöt on ihan täyttä tuskaa, on niin kuuma ja kylkee tarttee kääntää vähän väliä ja sekös sitten sattuu ja lujaa.

Käynnistyksestä:
Mun käynnistys ekasta pillerinmurusesta syntymään kesti noin 29 tuntia. Siihen sisältyi 3/4 tablettia, kalvojen puhkasu ja oksitosiinia. Kalvojen puhkasusta on laskettu synnytyksen kesto, joka oli 10 tuntia. Eli aika pitkä ja väsyttävä, mutta ei onneks mitään älyttömän montaa päivää kestäny. Tosin käynnistys alotettiin, ettei typy ollu viä edes laskeutunu eikä kohdunsuulla ollu mitään tapahtunu, että siihen nähden kai aika nopeeta.

Nyt täytyy kuulemma askarrella, joten heippa :wave:

Ja fosfori, harmi kun ei nähty, mä yllätyin, että siä oli niinkin monta isomahasta. En sit kehannu kaikilta kysellä, että säkös se olet. Toivottavasti kuitenkin joskus nähtäis.

Emeelia, tuskasena kuumuudesta, tasan 38
 
Profiiliin päivitetty tuore masukuva Ei oo ihme jos tuolla masulla on hankala jo kävellä. Melkein saa liikkua haarat levällään, että maha mahtuu väliin :LOL: Ja on muuten tuskaista tuota rumpua kantaa joka paikkaan :headwall:

äiti lpr: Mikäs sulla oli viimeksi sf-mitta? Mulla se oli tasan rv 38 40 cm :kieh: Kaikista suurin mitta on edellisen lapsen aikana ollu 38 cm ja sekin sillon, kun on synnyttämään lähdetty. Että nyt on huiput jo sf-mitassa ja painossa :headwall: Muistelin, että meillä kun tuo masu on aikalailla yhtä suuri kummallakin!!

Tuli sitten lauantaina pestyä oma autokin ihan käsipelillä ja painepesurilla. Ei sitten mitään supistuksia edes sen jälkeen tullu. Että tämä mamma jaksaa sillon tällön touhuta jotain raskastakin, mutta ei se vaikuta mihinkään :kieh:

Viime yönä taas supisteli kipeesti 25 minuuttia ja sen jälkeen loppui kuin seinään. Edellisen kerran supisteli tosi kovaa ja säännöllisesti muutama yö sitten tunnin verran ja loppui. No, toivottavasti nuo jokapäiväiset alapään kovat vihlaisut ja kivut sielä tekis jo työtään ja kypsyttelis paikkoja. Mulla kun paikat on vieläkin pehmeät, kanavaa 3 cm ja kohdunsuu tiukasti sormelle auki :headwall: Ei tämä synny ikinä!!!

Hikoilusta: Mä en kauheesti onneksi päivisin hikoa (riippuu tietty mitä lämpömittari näyttää), mutta yöt, voi kauheeta. En saa nukuttua, kun hiki virtaa, hiukset on ihan märät ja ikkunasta ei höngi sitten yhtään mitään :headwall: Pissallakin saa käydä 1-3 kertaa ja mitä enemmän pitää pyöriä ja olla hereillä, niin sitä useammin joutuu vessassa hyppäämään :headwall:

Mulla on flunssaa ollu nyt tasan kaks viikkoa tuon 2,5 vuotiaan neidin kanssa. Sille tuli lisäksi silmätulehdus (molemmat silmät), kova yskä ja kuumetta ollu jo 3 päivää 38-39. Lääkäri kirjoitti jotain yskänlääkettä, mutta eihän neiti sitä suostu ottamaan, kun on helv**** pahan makuista. Syöminenkin on tosi huonoa ja juominen, miten sen nyt ottaa. Kovasti oon mehua tai maitoa yrittäny joka välis tyrkyttää ja onneksi on vähän edes sitä suostunu ottamaan.

Salamatkustaja: Meilläkin on vanhin lapsi menossa esikouluun 11.8. Oon ostanu sille reppuun penaalin, 2 lyijykynää, pyyhekumin, teroittimen, viivottimen ja puuvärit. Kylläpä ne koulusta sitten sanovat jos pitää vielä jotain muuta hommata.

Suhoska: Paljon onnea poikavauvan syntymän johdosta :flower:

nuuris: Jos sulla se verinen vuoto muistuttaa vähänkin kuukautisvuodon tyyppistä, niin mee heti käymään lääkärissä/äitipolilla. Mulle sanottiin neuvolassa, että jos nämä veriviirut muuttuu runsaammaksi vuodoksi, niin heti pitää mennä käymään näytillä äitipolilla. Toivottavasti sulla vuoto on vain ihan vähäistä!!

Jahas, eipä täs enempää keksi turisemista taas. Voidaan hyvin ja saa nähdä kuka meistä pamahtaa seuraavaksi!! Itellä on keskiviikkona kolmas painoarviokontrolli ja sitten kai vaan odotellaan laskettua aikaa....

Tatjana80 ja tyttö 38+4
 
Moro

Vauvan liikkumisestä näin loppuvaiheessa niin mulla on nyt jokaisen kolmen kohdalla käynyt niin että vauvan liikkeet on muuttuneet huomattavan laiskoiksi ja vähäisiksi aina loppua kohden. Vielä tuntuu mojovasti silloin kun liikkeelle viitsii, mutta selvästi vähemmän on liikkeellä. Aina kun itse olen touhunnut, vauva on paikallaan mutta sitten kun itse pysähdyn niin vauva liikkuu. Mutta siis selvästi on pehmeämpiä ja laiskempia liikkeet, minusta ihan normaalia siis laiskistuminen.

Kummihomma sekä nimi meillä on jo kokolailla kasassa, ristiäispäivääkin jo katselin valmiiksi. Tyttö on siis nimeltään Alma, nyt jo puhutaan nimellä tyylillä "sitten kun Alma on syntynyt ...". Kummit on pyydetty ja kohta soitan papille ja varaan ristiäiset. Niin tein kakkosenkin kohdalla, minusta on nyt enemmän aikaa ja energiaa miettiä tuommoisia, etenkin kun en ole mitenkään taikauskoinen. JOS jotain menee pieleen, toki se mahdollisuus on aina, niin sitten se ei ole iso vaiva vaikkapa mun äidiltä soittaa ja perua. Elän itse aina siten, että kaikki on hyvin kunnes toisin todistetaan. Kaikille ei sama asenne sovi, esim mun 1,5v nuorempi sisko on mun vastakohta ja ajattelee aina sen pahimman skenaarion kautta.

Mua on alkanut jostain syystä ärsyttää (ihmeellistä kyllä, ei yleensä kuulu mun tapoihin ärsyyntyä tuollaisesta) se miten ihmiset kyselee laskettua aikaa jatkuvasti. "Ai teille tulee vauva, no milloinkas se laskettuaika on". Kun se laskettuaika meillä ei paljon kerro, kun vauva on tulossa hyvissä ajoin ennen sitä.... ihan kuin se olisi joku parastaennen-päiväys... no taitaa ärsyttää enemmän tämä odottelu ja jännitys, pitää vaan jaksaa ymmärtää maailmaa... :ashamed:
 
soma heh, mulle sanovat viimeksi lääkärissä aika lailla samaa, sormelle oli auki, ja sisäsuu yms paikat pehmenneet. Jospa saatais äkkiä, luulen kyllä että mistä valittelin aikasemmin täällä semmosesta alapään "kirvelystä ja nyhtämisestä" + menkkamaiset jomotukset että ne lyhentää tota kanavaa ja aukoo paikkoja.

Kiitos kaikille onnitteluista!

ja noista liikkeistä täällä kanssa liikkeet vähentyneet huomattavasti, tai muuttaneet "muotoaan". Olin ihan paniikissa alkuun, otettiin käyrääkin, mut sanovat vaan että vauvalla ei ole hätää, nyt rupeaa olemaan vaan niin ahdasta jo, että ei sovi läheskään samanlailla möyryämään kuin ennen, aika kasassahan ne vauvelit siel rupee jo olee.. Mut tottakai liikkeitä pitää silti tuntea päivän aikana.

päivänjatkot!

t. hosso ja Iida 38+6, edelleen.. =)
 
Mahdottoman suuret kiitokset teille jotka olette kertoneet kokemuksianne käynnistyksestä!!
Alkaa pikkuhiljaa muotoutumaan käsitys siitäkin... ja tunne et haluan, et synnytystä ei käynnisteltäis mun kohdalla... Mut torstainahan se sit viimestään ratkeaa, jos on kypsät paikat tai edes kohdun suu avautunu 3-4 senttiin, niin silloin kuulema puhkaistaan suoraan kalvot ettei edes yritetä niillä tapleteilla, niin silloin voisin suostua tuohon käynnistykseen, mut jospa tää laps tajuais syntyä ennen torstaita ;)

Poipi LA Lauantaina
 
Maanantaita!!

Onnea kaikille vauvansa saaneille!! :heart:

Lähdin vanhempieni luo silloin torstaina ja eilen (yöllä) kotiuduttiin. Haettiin eilen se koiranpentu ja käytiin ensin mun vanhempien luona sitä näyttääs ja sitten otettiin kärry perään ja miehen serkuilta haettiin matkalla niiden entisen koiran vanha koppi ainakin aluksi sille koiralle ja sitten vietiin se sinne miehen kaverin luo. Ensin ajateltiin ottaa se ihanuus meille muutamaksi yöksi mutta reppana huusi äitiään niin kovaa että ei olis varmaan naapureiden hermot kestäneet montaa yötä sitä huutoa ja pääsee pentu vähemmillä itkemisillä kun ei koko ajan vaihdu paikka. Ja mietittiin myös sitä että jos alkaakin synnytys niin kuka tänne tulee hoitamaan jos täällä itkee äiti ja itkee isä ja itkee koiranpentu ja lapset! :LOL: Toisaalta tuntu ikävälle jättää se pentu sinne, mä jo ehdin niin rakastua siihen (vaikka en aikonut ;) ) ja toisaalta helpotus kun oon vähän allerginen ja eipä tarttenut alkaa siivoamaan kotona joka nurkkaa koirankarvoista sen jälkeen.

Nuorempi tytöistä itki ihan hirveästi sieltä lähtiessä että ei meijän koiranpentua saa jättää tuonne! Reppana!! Ei hyvä kumminkaan päin.. :/

Äsken alkoi kova jomotus oikealla puolella alaselässä ja lonkassa ja nyt mahankin puolella. Neuvola olis puoli kolmelta, jos vaan ehdin sinne kun mies pääsee kahdelta töistä... pitää sit soittaa jos en ehi. Pitäis mennä syömään ennen sitä. Oon syönyt viikonloppuna herkkuja niin paljon että sokerit varmaan katossa... :ashamed: Aamulla ihana ylläri kun heräsin, kahvinkeitin ei alkanut keittään kahvia! :headwall: mutta sain onneksi kahvia keitettyä vähän retkimenetelmillä joten herättiin tähän päivään...

Mä oon kans alkanut miettiin tekemistä lähipäiviksi etten ajattelis synnytystä kokoajan kun tämä kerran täältä ei ala tulemaan ihan heti. Kuulin että kaveri oli saanut viime keskiviikkona pojan ja se oli syntynyt puolitoista viikkoa ennen. Epistä!

Vähän sekavaa sepustusta tää mun juttuni mutta tenavat tappelee tuos takana niin joudun välillä heitä komentaan ja taas koitan jatkaa...

Nyt meen syömään ja valmistautuun neuvolaan... (pissahätä jo nyt ja tunti vielä...)
 
Täälläkin edelleen ollaan yhtenä kappaleena!
Minulla ei olekaan tällä viikolla neuvolaa, ensi viikon maanantaina vasta. Siellä on nyt niin täyttä, viimeisillään olevia on kuulemma hirmuistesti. Minulla asiat on niin mainiosti ettei tuo haittaa vaikka ei niin jämptisti viikon välein neuvolaan pääsisikään. Ja toivo elää että en tuonne maanantain neuvolaan enää menisikään, vaan seuraavaksi vauva kainalossa ;) Joopa joo, turha toivo...

Tuli aamupäivällä käytyä lastentarvikeliikkeessäkin, kun sitteri nyt vielä uupuu. Edellinen oli ihan homeessa kun sen varastosta kaivoin, anoppi oli sitä yrittänyt pestä ja hinkata mutta turhaan. Ei tuolla liikkeessä ollut sellaista sitteriä mikä olisi kelvannut, en mitään mahdottoman kallista aio ostaa mutta sitten sellainen halpa oli kyllä niin heiveröisen näköinen, ja kapea.

Plääh, ei tänne nyt mitään muuta...

Lilli ja Tiitti 38+5
 
Onnea kaikille jotka ovat oman nyyttinsä jo syliinsä saaneet :heart: :heart:

Olette kyllä mahottoman kovia kirjoittelemaan, kivahan se tosiaan on, että on aktiivinen pino. Lukemassa olen ahkerasti käynyt, mutta kirjoittelu jäänyt vähälle.

Alkaa olemaan sellainen olo, että toivois jo tositoimien alkavan ja kuulostelen kokoajan kaikkea mikä saattaa enteillä tulevaa ja vessapaperi on myös täällä kovassa syynissä :LOL: Outoa tämmöinen kun esikoista odottaessa maltoin ihan hyvin odotella synnytyksen alkua rauhassa ja nyt oon tälläinen hoppuilia.

Heitsu86 kipin kapin lääkäriin. Mulla oli viime torstaina jalkakipu joka alkoi nopeasti tuolla akillesjänteen tienoilla ja kipu koveni todella nopeasti. Jalka oli niin kipeä, ettei meinannut päästä kävelämään, yöllä vessaan ravaaminen oli tosi tuskaista. Aamulla jalka oli jo parempi , mutta kävin kuitenkin lääkärissä joka arveli kyseessä olleen tukos, koska en ollut kolauttanut jalkaa mihinkään. Kun kipu oli kuitenkin hellittänyt ei koivelle tehty mitään, mutta lääkäri sanoi, että jos kipuu uusiutuu, niin välittömästi lääkäriin...Eli ei kantsi siirtää asiaa.

Oma olo on ohan hyvä ainoastaan pientä menkkamaista jomotusta alavatsalla ja selässä ajoittain. Eilen illalla hetken mietin että joko lähtö olis käsillä kun jomotusta säännöllisesti aaltoillen puolitoista tuntia, mutta eipä ollut. Viimeksi synnytyts alkoi lapsiveden menolla ja sitten alkoi juuri tuollainen menkkamainen kipu. Tosin olin tänään esikon kanssa neuvolassa 1.5v tarkastuksessa ja siellä lääkäri kertoi niin Kättärin kuin Naistenklinikankin olevan tukossa..eli toissaalta siirrän mielelläni synnytystä hieman tuonnemmaksi jos sitten olisi hieman väljempää..

Mukavaa kesäpäivää kaikille ja yritetään vielä nauttia loppuraskaudesta, sitähän ei koskaan tiedä milloin se omalla kohdalla päättyy :flower:

Aatos ja pati 36+6
 
Jaahas uuteen viikkoon taas päästy. Mukavasti se tosiaan jo tällä viikolla kääntyy elokuun puolelle, huh kun aika menee toisaalta niin nopeeta mut sit taas toisaalta.. :headwall:

Minä kävin tänään siinä vikassa neuvolalääkärissä. Paikat hiukkasen taas pehmenneet edellis kertaan (1kk sitten) nähden ja kanavakin lyhentynyt pari senttiä. Kohdunsuu sormelle auki. Vauvelilla hyvin kokoa n. 3.2 kg.
Mietinkin tossa että nyt kun 37 viikkoa täynnä niin aloitan reippaasti taas lenkkeilyn ja siivoilun, josko sillä vähän vauhdittaisi tilannetta. Illalla siis tiedossa kävelylenkki ja saunomista. Huomisesta lähtien aloitan siivoilemaan rempallaan olevia paikkoja, siinä sitä riittääkin loppu viikoiksi hommaa.. :LOL:

LIIKKEISTÄ ollut juttua. Mulla myös masussa ollut hurjan paljon rauhallisempaa kuin vielä jokunen viikko sitten. Lääkäri tossa just aamusta sanoikin että tila käy pienellä vähiin ja liikkeet muuttuvat kovin erilaisiksi. Kehoitti tarkkailemaan liikkeitä sellaisina päivinä kun oikein hiljaiselta tuntuu. Normaalisti jos liikkeitä tuntuu päivän mittaan niin ei tarvitse sen kummemmin miettiä koko asiaa. Jännä että poju liikkuu nykyään paljon enemmän öisin kuin ennen, tai pikemminkin muljuttaa päällään tonne alas hyvin ikävästi. Jatkuvasti tuntuu että kohta poksahtaa kalvot kun niin valtava paineen tunne alapäässä.

Synnytys tosiaan pyörii kovasti jo mullakin mielessä. Jotenkin aiemmin en halunnut/jaksanut koko asiaa sen kummemmin miettiä, mutta ilmeisesti nää viime metrin tuskastuttavat ajat saa synnytysasiatkin mielessä vähän väliä pyörimään. Jotenkin toisaalta odotan kovasti synnytyksen käynnistymistä, mutta sit taas toisaalta alkaa hirvittämään kaikki. Vaikka mulla onkin hurjan positiivinen kokemus esikon syntymästä niin silti kaikenlaisia asioita tulee pyöriteltyä mielessä. Jospa se ois taas sellainen kerta rytinällä tuleva lähtö, niin ei tarviis kauheesti kotona odotella ja jännitellä että koskahan sitä pitää lähteä ja että onkohan tää nyt sitä. No se selvinnee ajallaan. :D

Jep mutta päikkäriaika, joten painun pehkuihin tytön kaveriksi. On se vaan niin ihanaa ottaa torkut päivällä, jaksaa taas sitten illasta paremmin. Unien jälkeen suunnataankin mun vanhemmille päiväkahville ja nauttimaan ihanasta auringon paisteesta.

Mukavaa päivää kaikille ja jaksamista!

:heart: haaveilija ja poju 37+0
 
jälleen täällä :wave:
on sulla tatjaana80 mahetsu massu, täytyy kyllä myöntää että on tuossa jo varmaan kantamista.

mulla anoppi kans meinas että liikkeitten vähyys johtus kuulemma siitä kun vauva kerää voimia tulevaan koitokseen.

täällä on taas kaamee helle ei kauheesti pysty oleen tuolla pihalla no olipa hyvä syy tarttua imuriin ja moppiin ja siivoilla vähän täällä sisällä. jospa sitä illalla rupeis opetteleen ajaan tolla päältä ajettavalla ruohonleikkurilla niin tulis tuo pihakin siistiksi.
täytyy mennä taas!
 
Heippa masut..

Yömeni taas perseelleen.. |O

Nyt on semmonen ihme olo, mahasta ottaa ja supistaa yms..

Nyt jo tiedän minne menen synnyttämään, Vammalan aluesairaalaan..

Pistettäskö masukuvia taas ihan vaan huvikseen..



Mun maha viikolla 35+5
 
Heittäkääs kommenttia, kumpi puudutus ois parempi epiduraali vai kohdunkaulanpuudute, millaisia kokemuksia jne. :wave: :wave: Synnärillä työskentelevä setäni vaimo liputti kohdunkaulapuudutteen puolesta, koska epiduraali puuduttaa kuulemmaa niin totaalisesti tms... onks se kohdunkaulapuudutteen "lyhyempi nimi" pcp vai mikä?! :whistle: Synnytysvalmennus oli huhtikuussa nii näitä ei oikeen muista.
 
Paljon onnea vauvautuneille! :heart: :heart: :heart:

KÄYNNISTYKSESTÄ

Esikoinen syntymä käynnistettiin, koska lapsiveden mennessä se oli vihreää ja se voi viitata siihen että vauvalla ongelmia. Käynnistäminen pelotti, koska olin kuullut kauhujuttuja siitä kuinka paljon kipeämpää se voi tehdä verrattuna normaaliin synnytykseen. Käynnistys tapahtui siis tipalla (Oksitosiini taijotakin) ja neljä tuntia myöhemmin tyllerö oli kainalossa. Pärjäsin ihan luomuna kivunlievityksestä (ilokaasu, akvarakkulat ja kaurapussit), joten kauhutarinoja on turha kuunneella! Käynnistettäessä kohdunkaula oli vielä täysin kiinteä ja jäljellä ja nipinnapin puolelle sormelle auki.... eli tehokasta toimintaa :)

Nyt vain odotellaan että saatais tämä seuraavakin kunnialla tähän maailmaan

Pepppi ja Ö 37+5 :heart:
 


Tässäpä tämän päivän masu :D rv 38+6
Sf mitta oli viime viikolla rv 38 36cm. Saa nähä mitä se on huomenna..

Onnittelut kihloista ja hääpäivistä :flower:

Ja kiva että HooÄs jaksaa päivitelle edelleen!!

Nyt parvekkeelle!!

Äiti lpr, edelleen synnytystä oottava.. :headwall:

kohdunkaula puudukkeen(ennen ponnistamista) sain esikosta, ja tykkäsin! en halua epiduraalia tai muutakaan nyt ellei tilanne välttämättä vaadi..
 
Upp3: tässä linkkivinkkiä noista puudutteista ja muistakin kivunlievityksistä http://www.say.fi/liitteet/Synnytyskipu_julkaisuversio.pdf

Itse en -sattuneesta syystä ;) - osaa sanoa juuta enkä jaata noiden vaikutuksista, mutta olen ajatellut että ensisijaisesti haluaisin kokeilla kohdunkaulanpuudutetta ja vasta sitte jos tuntuu etten millään kestä niin epiduraalia... saa nähdä sitte miten käy kun ei tosiaanka mitään kokemusta ole synnytyskivuista.

Vaavi möyrii tänään tosi reippaasti :heart: ...mahtaakohan saada itsensä vielä ympäri käännettyä, kun pää ei ollut kiinnittynyt ainakaan vielä 17.7. painoarvioultrassa... :eek:

Osaakos joku antaa kommenttia noista rela-tipoista, joista laitoin viestiä aamupäivällä... ai miten niin roikkunu koko päivän netissä :whistle:

Soma & Vaavi 37+6
 
Lämmintä kesäpäivää taas kaikille! B)

Hellepäivät ovat olleet aika tuskaa. Mun jalat ovat niin turvonneet, että kävely on hankalaa. Eilen surffailin jo raskausmyrkytysoireita, mutta onneksi ei ole muuta kuin hillitöntä turvotusta. Kaipa se tästä helteestä johtuu. Keskiviikkona on neuvola. Täytyy sitten vielä keskustella tädin kanssa, että missä kulkee normaalin raja.

Minulla on tullut pieniä määriä vaaleanpunaiseen vivahtavaa nestettä. Mitäköhän se voi olla? Voiko valkovuoto olla lähes väritöntä pienellä pinkillä vivahteella ja ihan vetistä?

Marikki ja pikkuinen 36+6
 
Moiks!

Onnea kihloista ja hääpäivästä :flower:

Per***een katti kiskoi läppäristäni v-kirjaimen irti! On vähän hankalaa tää kirjottaminen siks...

Huomenna mullakin viimeinen lääkärikäynti, hiukan jännittää että milläs mallilla ne paikat onkaan...

Tuli noista vauvan painoarvioista mieleen että kun mulla viimeksi neuvolassa se kätilö tunnusteli sitä vauvan kokoa niin sanoi ettei mitään kiloarviota anna koska se riippuu niin paljon siitä vauvan "muodosta". Siis että onko pitkä vai lyhyt. Aloin siinä sitten miettimään että niinhän se varmaan onkin... Itse painoin 3,6kg ja pituutta vain 46cm ja äitini kertoi että minua oli huomattavasti työläämpää pusertaa maailmaan kuin esimerkiksi 2,5v nuorempaa veljeäni, joka oli suunnilleen saman painoinen mutta 52 tai 53cm pitkä... Olisikohan tuossa myös syy sille miksi ne painoarviot usein ovat niin pielessä...? Mulle kätilö vihjaisi vaan "vauvan koosta", ei painosta...

Nyt pitää lopetella kun äitini on tulossa käymään, hän on muuten sukulaisistani ainoa joka aloittaa joka puhelun ja s-postin tyyliin: "vieläkö oot kotona?" =)

terv. Jennika1983 rv 38
 
Liikkeistä on ollut keskustelua. Mulle neuvolassa ns. oma terveydenhoitaja ja nyt hänen sijaisensa sanoivat, että yleensä liikkeet vähenee huomattavasti muutama vuorokausi - viikko ennen synnytystä. Joskus liikkeitä ei meinaa tuntea enää juuri lainkaan, terveydenhoitaja neuvoi menemään vasemmalle kyljelle ja töniä alavatsaa, siitä vauvat eivät kuulemma oikein pidä ja protestoivat takaisin =) Neuvoi pari "hyvää" kohtaa ja on toiminut ainakin meillä, lähes samantien tulee "palautetta" tönimisestä. Viime viikon neuvolassakin meilkein ensimmänen kysymys oli, että joko on potkut loppuneet.

Nimistä ja kummeista on myöskin ollut keskustelua. Meillä on yksi vahva nimi suosikki, mutta toistanimeä ei olla keksitty tai päästy yhteisymmärrykseen. Olenkin jo ehdottanut, että onko pakko olla useampia nimiä kuin yksi. Sukunimeksi tulee miehen sukunimi (ei olla naimisissa, joten meillä on eri sukunimet). Alkuun olin kyllä sitä mieltä, että haluan lapsen olevan äidin kanssa samalla sukunimellä, mutta olen tässä matkan varrella taipunut miehen tahtoon. Mies esitti jossain vaiheessa, että oltas menty naimisiin nyt keväällä, mutta jotenkin koen sen niin, etten halua mennä raskaana ollessani naimisiin.
Kummeista ollaan päätetty, että kysytään miehen veljeä ja minun hyvää ystävääni, loput kummit on vielä hieman mietinnässä. Minun mielestä max 4 kummia riittäisi, kun mies olisi ottamassa/pyytämässä 6. Nooh...kaikki aikanaan...vielähän tässä ehtii

Lauren-78, 39+1
 
Puudutuksesta, liputan ehdottomasti kohdunkaulanpuudutuksen puolesta, sen otan nytki, jos jotain tuntuu tarvitsevan. :) ( Toisaalta ei kyllä muusta ole kokemustakaan. )

Täällä nyt mennää loppuun asti neuvoloilla joka toinen vko, ens vkolla ois seuraavan kerran. Sitten saanki ruveta liikkumaan normaalisti... Loppujen lopuksi tämä aika kuluu yllättävän nopeasti ( 10 vkon lepäily ). Pullataikina odottaa, täytyy mennä leipomaan ennen ku mies ja tyttö kotiutuu pyörälenkiltä.

Tiitu ja Eppu 35+6
 
Täällä yksi auringossa kärähtänyt mamma :ashamed: lauantaina oltiin miehen kanssa veneilemässä ja onnistuin sitten polttamaan olkapäät ja polvet tosi pahasti. Kirvelee vieläkin niin että kävelykin on tuskallista. Sinänsä omituista, koska en ole aikaisemmin kärähtänyt näin vaikka auringossa olisin maannut tunti tolkulla..joten olisikohan raskaudella jotain osuutta asiaan? Nilkatkin kauheat pökkelöt ja muutenkin turvonnut olo, saas nähdä paljonko tullut taas painoa lisää kun huomenna olisi neuvola.

voi kyllä Tatjanalla on sitten komia masu :D mullahan kans on tuo sf-mitta mennyt yläkäyrillä koko ajan, mutta nyt on aikalailla tasoittunut kasvu..viime viikolla oli neuvolan mukaan 35cm ja lääkärin mukaan 34cm, ei sitten tiedä kumpaan olisi luottamista :whistle:

vauvan liikkeistä: tämä kaveri myllää ihan entiseen malliin, joten ei varmaan ihan pian ole vielä maailmaan tulossa :) mitä nyt eilen kyllä supisteli melko kipeästi.. Tuleeko muuten kenellekään muulle tarve päästä liikkeelle supistellessa? itse olen huomannut että on paljon vaikeampi olla makuullaan kun tulee supistuksia, silloin tuntuu että koko kroppa kramppaa joten paljon parempi olo kun on pystyssä ja vähän käveleskelee eestaas. Ponnistusasentojakin kun olen miettinyt niin jostain syystä parhaimmalta vaihtoehdolta tuntuisi melkein mikä tahansa muu kuin puoli-istuva asento :snotty:

Eipä mulla muuta tällä kertaa :wave:

Triinu ja pikkukaveri 36+4
 
No niin neuvolassa käyty ja mies ja likat lähti koiravauvan hoitoon ja samalla aikoivat tehä häkkiä eteenpäin. Saa sitten ens viikolla alottaa loman ilman suurempia projekteja (paitsi synnytys...)

Niin ensin siihen että kun meillä ei muka kukaan oo vielä kysellyt että vieläkö oon kasassa niin kun päivällä olin tuon edellisen jutun kirjottanut niin samantien sen jälkeen soi puhelin ja miehen sisko soitti ja ekaks kysy että oot vielä kotona! =) joo ollaan,,,,

Niin sit neuvolakuulumisia menin hirmu kiireellä sinne neuvolaa ja ekaks vessaan, no jäin sit tuijottaan pikkuhousunsuojaa (oli keltasta limasta vähän) ja pissata lorotin kunnes yhtäkkiä muistin että hei, se pissanäyte! No sain sit muutaman sokerisen tipan sinne vielä purkkiin puristettua! :LOL: Otti verensokerin joka oli hyvä ja kelvannut paastoksikin vaikka just olin syönyt.

Terkkarin sijaisella oli sijainen tällä kertaa ja ensin ajattelin että jaa mikähän mummeli tämä nyt on... yleensä mulla huonoja kokemuksia sijaisista. No yllätys tämä olikin aivan todella ihana tapaus ja lähtiessä läppäs vielä onnenpotkun pyllylle! Vanha kokenut kätilö oli ja oli samaa mieltä mun kans siitä äitipolilla saadusta painoarviosta ja sano että hänen mielestää on joku 3300-3400g josta oon jo aikalailla samaa mieltä. Sano että mahakin on niin hyvän kokoinen että jos vettä ei oo todella runsaasti niin ei voi vauva olla kyllä niin pieni.

Painoa tullut 323g/viikko yht nyt jotain 17kg (ei paniikkia kun ekalla tuli reilut 25kg)

Rr 130/66

Pissa ++ (mulla päästää ilmeisesti munuaiset suoraan läpi) Käski otattaa joskus vuosien varrella aina tuon sokerin kun vaarana joskus ehkä (jeejee) puhjeta diabetes... sekin vielä..

SF 32 (laskenut ainakin 2cm) sanoin että pää on todella hyvin alhaalla siihen nähen että oon uudelleensynnyttäjä (jospa tietäis synnytystä kohtapuoliin?!?!?! )

Syke vauvalla 135-140 ja jumppas koko ajan hirveästi, mulla syke nousi ja tuskanhiki makaamisesta

Rh -vasta-aine verikokeen tulokset negatiiviset kuten kuuluukin olla.

Meinas kans vähän poikamahaa ja samoin kaikki ketä nähtiin viikonloppuna mutta senpä näkee sitten kumpi tulee.. sykeäänet ollu nut mun mielestä ehkä enemmän tytön mutta katsotaan kumpi tulee...

Niin ja käski kyykistellä ja kävellä että vauvan pää saa tilaa lisää ja pääsee vielä enemmän alaspäin joten jospa alkais kohta keräileen noita leluja....

jos kumminkin nukkuis ensin pienet torkut...
 
no niin

Puuhamaasta on kotiuduttu, ei se niin rankka reissu ollu mitä aluksi hiukan pelkäsin. Poika nautti täysin siemauksin joka hetkestä :heart: . Nyt hän menikin siskolle suoraan yökylään ja mä täällä odottelen miestä töistä kotiin. On ihana kun saa vaan olla tän illan ja mennä aikasin nukkuun, tai sanotaan että saa mennä sitten nukkuun kun huvittaa ja on sellanen olo. Saunan ajattelin kyllä illalla pistää päälle.

Mua jännittää nyt oikeesti todella paljon se huominen äitiyspoli käynti :eek: .

Nyt lyö kyllä pää niin tyhjää, että taidan mennä sohvalle hiukan lepään. Maha ei tykännyt muuten siitä junasta mikä kiertää puuhamaan ympäri. Alko välittömästi sellaset menkkakivut että alta pois :/ . Ainut laite mihin menin.

Vointeja kaikille :)

salah ja masa 36 tasan
 
Terve,

aivan loistavaa, kun ei ollut enää niin kuuma! Henki kulkee :D

Neuvolassa kävin tänään.
Verenpainee 106/66
Hb oli taas laskenut raudasta huolimatta, nyt 111
Paino taas pikkuisen laskussa
Syke huiteli koko ajan välillä 150-160 (kauhea ravi olikin mahassa koko ajan päällä)

Vielä olisi ensi viikolla yksi neuvola ja sitten ne ovatkin siinä. Kahden viikon päästä viimeistään lähdetään vauvaa hakemaan. Tuntuu siltä, että tulevat kaksi viikkoa ovat yhdet elämäni pisimmistä :| Kai minunkin pitäisi miettiä sairaalakassia jossain välissä, olisi sitten kaikki valmiina, jos lähtö tuleekin aiemmin.

Mahassani kyllä liikutan ainakin entiseen tahtiin, ellei kovemminkin tätä nykyä. Tunkee jalkojaan jatkuvalla syötöllä oikeasta kyljestä läpi ja samalla päätään vasemmasta kyljestä. Yrittää ilmeisesti epätoivoisesti saada suoristettua itsensä poikittain mahassani. Taitaa olla yksinkertaista sorttia kun ei usko, ettei se tuossa tilassa onnistu :LOL:

Nyt täytyisi lähteä etsimään jätkä jostain pihalta (huolestuttavan hiljaista = kielletyt puuhat), ja mennä hakemaan esikoinen yleisurheilukoulusta.

Voikaahan paksusti,
Säihke + pikkupossu
 
Meidän pitkä ja raskas odotus päättyi onnellisesti viime yönä.

Perjantaina illalla palasimme takaisin Naistenklinikalle käyrän ottoon. Vauva sykkeet pyöri 190-200 eli ihan liian korkealla, ja tämän mamman stressikäyrä teki myös jyrkän nousun. Minä osastolle seurantaan ja tietenkään ei käynnistystä. Lauantaina käyrä oli tasoittunut ja ensimmäinen Cytotec-kohdunsuulle, toinen ja vielä kolmaskin. Siinä meni lauantai. Sunnuntaina aamusta sama, ensimmäinen tabletti ja vielä sitten toinenkin.

Sitten olikin jo jotain tapahtunut. Kohdunsuu kolme senttiä auki ja valmis kalvojen puhkaisuun. Mutta koska oli jo ilta ja salit tunnetusti täynnä, siirrettiin kalvojen puhkaisu maanantaiaamulle. Mutta kuinkas sitten kävikään. Lauantain ja sunnuntain välisenä yönä heräsin tasan klo 24 kovaan supistukseen. Siitä niitä sitten alkoi tulemaan kolmen minuutin välein. Kävin siitä sitten kätilölle kertomassa, että kohta sitä synnytyssalia tarvittaisiin, oli siellä kuinka täyttä vain. Kätilö antoi särkylääkkeen ja nukahtamislääkkeen kouraan ja sanoi, että kyllä se siitä ohi menee. Just joo, minä siis synnyttäisin unilääkkeen voimalla siivouskomerossa.

Kävin suihkussa ja palasin kertomaan, että kohta syntyy. Kätilö tarkasti kohdunsuun tilanteen, 5cm auki. Minut lykättiin pyörätuoliin ja vauhdilla synnytyssaliin. Ovella tilasin epiduraalin, harmittelin vain, kun hieno vesiallas jäi käyttämättä. Kello oli tässä vaiheessa 1.50. Autuaallisen lepohetken jälkeen alkoi ponnistuttamaan klo 2.43. Yhden piiitkän ja yhden lyhyen työnnön jälkeen poika oli syntynyt klo 2.46. Istukka syntyi viisi minuuttia myöhemmin. Synnytyksen kesto oli 2h 51min.

Piinaavan odotuksen lopputulos on ihana pieni poika, 3466g ja 50cm. Syntyi siis lopulta 28.7.2008 rv 39+3,

Kaikille teille odottaville toivon rauhaisaa loppuraskautta ja suojelusenkeleitä matkaan. Meillä eletään jälleen ihanaa vauvantuoksuista arkea.

Scala ja tuorein tapaus 16h
 

Yhteistyössä