~~~~ELOMASSUT HEINÄKUUSSA~~~~

Meitä elokuisia on jo 141kpl!! =)
http://elokuunmasut.suntuubi.com/?cat=1&preview=1&=Esikatsele

Syntyneet
http://elokuunmasut.suntuubi.com/?cat=7&preview=1&=Esikatsele

Sairaalakasseihimme pakkaamme seuraavaa:

- Neuvolakortti
- Peseytymisvälineet: shampoo, hoitoaine, suihkusaippua, dödö...
- Hammasharja + tahna
- Meikit + puhdistusaineet
- Kosteusvoide, harja, ponnareita/pinnejä
- Imetysliivit ja liivinsuojia
- Kotiutumisvaatteet itselle (+yösiteitä;)
- Vauvalle kotiutumisvaatteet + tutti&tuttiketju
- Kamera + laturi/pattereita
- Kännykkä + laturi
- Rahapussi + rahaa
- Mp3 soitin tmv.
- Pientä syötävää + juotavaa
- Lukemista tm. ajanvietettä
- Rinnanlämmittimet
- Bepanthen
- Huulirasva
 
Huomenta!

Noniin, uuden pinon aika ja viimonen kuukaus lähti käyntii ennen meijän omaa kuukautta. :wave:
Varmasti aletaan mekin jo pikkuhiljaa poksahdella, kun viikkoja alkaa monella olemaan jo pian riittävät määrät.

( . ) Ei erikoista. Oottellen mielenkiinnolla ens viikolla olevaa viimestä lääkärin tarkastusta.

Minkä takia muuten niin moni pääsee synnytystapa arviointiin?
Ei täällä meilläpäin olla sellasta missään vaiheessa tarjottu. Ei edes esikonaikana...Vai näkeekö ne neuvolassa, jos on mahdollista että vauva ei mahdu alakautta tulemaan?!

Nyt aamupalalle ja sit pojun kanssa ulos, kun on niin ihana aurinkoinen ilma.

Toivotaan aurinkoista ja vauvarikasta heinäkuuta! B)

HooÄs ja Pimatsu 34+4

Hö, laskuri ei näytä toimivan... :(
 
heinäkuuta mammat!

ajattelin että voisittekohan te uudelleensynnyttäjän vähän kuvailla miltä ne "oikeat" kivuliaat eli synnytyssupistukset tuntuu? jokainen varmasti kokee ne eri tavalla mutta ajattelin että itse näin ummikkona kun ei oikein ole mitään käsitystä miltä ne voisi tuntua niin jos mahdollisimman moni voisi vähän kuvailla miltä ne omalla kohdalla tuntui, tuntuuko samalta kun joku muu kipu esim menkkakrampit, sattuko selkään vai mahaan jne niin ehkä sitä sitten saisi vähän selkeemmän kuvan miltä niitten pitäis tuntua. itellä kun on ollut tässä loppuaikana jos jonkinlaista tuntemusta mutta kun ei ole aikaisempaa kokemusta niin ei oikein tiedä mitä ne on. kiitos jo etukäteen!

ihanaa kun aurinko paistaa ja näyttää suht lämpimältäkin ulkona, parin tunnin päästä viedään kissapoika yksivuotisrokotukseen niin pääsee vähän ulos nauttimaan auringosta:)

hyvää heinäkuun ensimmäistä kaikille mammoille ja masuille! ollaan varmasti jo kuussa että osa meistä saa masuasukin jo kainaloon:)

salamanteri & steve 34+4 :heart:
 
Ihanaa Heinäkuuta!!! Alkaa pelottaa :eek:

Meillä synnytystapa arviointi tehää jos näyttää et vaavi ei mahu tulee, eli terkkari arvio ja neuvola lääkäri, sit jos ne epäilee isoa kokoa tai pientä äitiä, ni lähettää sit äippäpolille.. mie toivottavasti pääsen sinne taas, ihan oman mielenrauhan takia.. pelottaa vauvan koko jos on isompi ku esikoinen..vaikka se mahtui kyllä ihan hyvin syntymään.

Eilen vauva liikku tosi ilkeesti.. työnsi ihan hirveesti pyllyä ylös ja samaan aikaan varmaan päätä pyöritti tuolla alhaalla, et vihlo ja tuikki virtsarakkoa, tuntu et nyt se on tulos ulos :kieh: . sit alko tuntuu et kohtu ois ihan kovana ja silleen puutunu tosta eestä ja heti paniikki et supisteleeko miuta ja paniikki et toivottavasti se ei käänny ympäri..miehelleki kerkesin manata et perätilassa en tod. synnytä. sit ku yritin käyä illalla nukkumaan, ni tyyppi alko nyrkkeilee tuol mahassa, alamaha sai kunnolla iskuja :kieh: .. sit vähän heijasin itteeni ja lauloin ja silittelin mahaa, ni sitte pieniki rauhottu ja saatiin nukkuu koko yö :heart: . nyt on maha hellänä, ja hirveesti painaa alas, tiiä sit oisko hän alkanu porautuu kenties lähtökuoppiin.. mut maha ei kyl oo laskeutunu..

Ja tänään on eka Äippäloma päivä!!!!

ei muuta ku rauhallista heinäkuuta ja jännitys tiivistyy..

Äiti lpr 35
 
huomenta!!!
Joko se on heinäkuu???
ihan niinkun joku kääntäis kalenteria nopeemmin kun yleensä..

Omaan napaa ei ihmeitä, liikkeet on erilaisia nykyään kun ennen. Olen sen jotenkin liittänyt vauvan kokoon ja tilanahtauteen..Kun joku täällä sanoi joutuneensa polille asiasta.. :/

Olo on tukala ja hankala ja ja ja..mutta muuten hyvin menee..kai.
Synnytystapa suunnitteluun pääsen koska yli 3,5 vauva ei mahdu alakautta syntymään. Alaosasto kuvattiin esikoisen aikana..
 
Huomenta ja heinäkuuta!

Mä meen äitiyspolille käymään sen takia kun esikoinen leikattu joten sen jälkeen mennään vissiin täälläpäin ainaksin automaattisesti. Ja ihan kiva on päästä kuulemaan miltä näyttää, kokoa sun muuta ja näyttään noita kinttujani.

Soitin ja siirsin tän päivän neuvola-ajan torstaille, toivottavasti oon sokerirasituksen jälkeen siinä kunnos että selviän neuvolaan!

Vitsit kun tänään pitäis purkaa nuo reissussa olleet kassit mutta ei vois vähempää kiinnostaa!!!

Tuosta vauvan laskeutumisesta, mä en tiiä että laskeutuuko mulla vauvat ollenkaan kovin alas kun en ainakaan ikinä oo tuntenut sitä "pallo jalkojen välissä"-oloa. Kuopukselta alkoi kivuliaat supistukset ja kun turhan reissun jälkeen mentiin uudestaan synnärille niin lopulta vasta kalvojen puhkaisu auttoi, siitä ei mennyt kuin joku reilu kolme tuntia tytön syntymiseen mutta saas nähä kuinka nyt käy. Mä oon vähän miettinyt että joudutaanko kaikkia meille mahdollisesti vielä syntyviä vauvoja auttamaan esim tuolla kalvojen puhkaisulla?! Lantio mulla viimeeksi kuvattiin eikä siellä mitään estettä näkynyt.
 
Neuvolakuulumiset alkuun:
Rv 34+4
Paino +1200 g/viikko (yhteensä tullut JO 21,3 kg) :ashamed:
Verenpaine 110/55
Pissa puhdas
Sf-mitta HURJAT 35 cm (reilusti yläkäyrän yläpuolella menee)
Tarjonta: RT
Sydämensyke 140
Liikkeet: ++

Upp3: Imetystyynyä en ostanut vaan tein sen itse. Sain siskolta siihen ohjeet ja väsäsin semmoisen "kuun muotoisen" tyynyn. Itsellä on ollut käytössä jo 6 vuotta Philipsin itkuhälytin ja se on meillä ainakin toiminut moitteettomasti!! Nyt olis toisen hälyttimen osto edessä, kun pitää saada vauvalle oma pihalle vaunuihin ja toinen on käytössä tän hetken nuorimmalla.

Turvotuksesta: Mulla varsinkin iltaisin jalat ja kädet tuntuu olevan turvoksissa, muuten ei juuri mitään. Onko teillä muilla vielä sormukset sormessa?? Mulla vielä toistaiseksi on ja seurailen ettei jää jumiin vaan otan ajoissa pois.

Picuri71 ja Muvi: Tervetuloa elokuisiin jännäämään :flower:

HooÄs: Mulle tulee painoarvioon aika sen takia, kun tuo sf-mitta huitelee yläilmoissa. Vaarana on siis iso vauva tai vain lapsivettä on runsaammin ja vauva ok-mittainen. Halusin tuohon itse ja tehtiin lähete. Myös esikoisen aikana pääsin painoarvioon, kun se oli ensimmäinen vauva ja vähän mittailtiin minkäkokoinen köriläs paikoista mahtuu tulemaan.

salamanteri85: Oikeat synnytyssupistukset mulla ainakin tuntuu näin: maha menee todella kovaksi ja yhtä aikaa tulee jumalatoon kipu koko mahaan, että saa ihan haukkoa henkeä. Jossain vaiheessa kova kipu tuntuu myös selässä, mutta mulla vain pääasiassa mahassa. Ite en pysty kävelemään/liikkumaan juurikaan kunnon supistuksen aikana vaan siinä jähmettyy kyllä paikoilleen. Tässä mun kokemukseni :D

Omaan vointiin ei mitään erikoista. Seuraava neuvola tulee vielä 2 viikon päähän ja siitä eteenpäin kerran viikossa. Että sitä odotellessa!

Tatjana80 ja rv 34+5
 
Heips taas kaikille!
En ole jaksanut kirjoitella, kun olen voinut niin huonosti. Ei jaksaisi valitella vaivojaan, mutta silti jatkuvat kivut ja väsymys vie voimat sen verran, että oon jo miehellekin sanonut, että toista vauvaa ei sitten meille tule, vaikka niin on puhuttukin :$ Olenkohan ainoa, jolla tää loppuraskaus on todella hankalaa? Vaikea hengittää, kävellessä alkaa pistämään alapäähän ja supistaa, iltaisin supistelee ja särkee, öisin vessa kutsuu 2 tunnin välein ja lisänä tietysti erilaiset nivus- ym. kivut. Minulla ei edes ole iso sf-mitta tai iso vauva tulossa ultrien mukaan..

Vauvan liikkeet alkaa olla epämääräisiä tunkemisia ja muutenkin erilaisia kuin ennen. Ns. varsinaisia potkuja ei ole tullut ainakaan pariin viikkoon. Liikkeet on outoa venyttämistä ja satunnaisia muljahduksia.. Näitäkin olen miettinyt, että onkohan muillakin sama juttu vai mistä johtunee. :/

Tänään rv 34+0, eli vauvan tuloa ei enää esteltäis, jos meinaa maailmaan tulla..Hui :D Pitäis ehkä alkaa pakata kassia kunnolla ja muutenkin tehdä ne asiat, mitä on tarkoitus ennen vauvan tuloa tehdä. Kohdunkaula on jo sen verran kypsä ja pikkuhiljaa lyhentynytkin, etten ihmettelisi, vaikka etuajassa saapuisi tämä tulokas.

Äitix9:lle onnea ja jaksamisia!
Ja muille elomassuille myös jaksamista, toivottavasti voitte paremmin kuin minä :p
 
Huomenta!

Pitihän se heti tulla korkkaamaan uusi pino. Kiitos HooÄs! :)

Mä olen luullut, että se synnytystapa-arvio käynti on kaikilla. Mä olen kyllä ihan varma, että mun lantio on riittävän leveä alakautta synnyttämiseen. Sen verran päärynä olen ollut koko ikäni
:LOL:

Synnytyspeloista: ennen raskautta mua pelotti hirveesti synnyttäminen. Mietin, että miten ihmeessä tuolta alapäästä joku mahtuu tulemaan ulos ja täytyy myöntää, että vieläkin joskus sitä mietin. Mutta nyt olen jotenkin alkanut odottamaan synnytystä. Ja jos issias kivut jatkuu elokuulle asti, olen varmasti valmista kauraa laitokselle...synnytyskipu mua pelottaa eniten.


 
Heinäkuuta mammat!! Pian on meidän oma kuukausi..kyllä aika rientää!!

Meillä synnytystapa-arvioon lähetetään nykyisin kaikki ensisynnyttäjät ja ne joilla ensimmäinen on syntynyt sektiolla. Silloin ,kun esikkoa odotin , tämä ei ollut vielä voimassa ,mutta olisin päässyt arvioon ,koska olin alle 160 cm. Arviota ei keritty tekemään ,koska vauva syntyi ennen sitä. Hyvin sujui synnytys, varsinkin kun vauva oli pienikokoinen.

salamanteri85 Mulla synnytyssuppareista erotti heti ,että nyt se on menoa. Kipu alkoi alhaalta ja eteni aaltomaisesti ylöspäin. Kivu tuntui minulla enemmän mahan puolella ,mutta myös yleisesti koko lantion ja mahan alueella. Supistuksen edetessä kipu koveni ja sitten hiljalleen hiipui kunnes taas alkoi seuraava aalto. Mulla synnytys käynnistyi vesien menolla ja supparit alkoi heti 0-3 min välein, joten ei ollut epäilystä milloin pitää lähteä. Supparin kesto oli karkeasti arvioiden 1-2 min.

No nyt taas leikkimään tytön kanssa..
-Poni ja Manteli 32+6
 
Se on tosiaan heinäkuu nyt, ei jestas miten nopeasti tämä aika on menny..vastahan sitä odotettiin kuin kuuta nousevaa että pääsee niskaturvotusultraan :)

Pieniananas et kyllä varmasti ole ainut jolle tämä loppuraskaus ei mitään ihanaa ole ollut, kyllä sitä on jos jonkinnäköistä jomotusta ja kolotusta :hug: itsekin joudun pari kertaa yöllä nousta sängystä kun pistää niin julmetusti tuonne "alakertaan" ja nivuset hellinä.

Vauva viihtyy jo tosi alhaalla ja näyttäis siltä että mahakin on tipahtanu lisää alaspäin. Tämänkin pikku-ukkelin liikkeet on lähinnä sitä että yrittää peppuaan puskea nahasta läpi ja vaihtaa paikkaa puolelta toiselle, eli ei enää varsinaisia potkuja tunnu.
 
Mun pitäs pakata vaatteita kassiin, kun mies on lapsukaisten kans pihalla, niin täällä vaan koneella istuskelen :eek: Jospa tänään päästäis kesälomareissuun, kun äippälomakin alkoi lauantaina... Eilen oltiin 8 tuntia puuhamaassa ja kyllä lapset nautti!!!

Noista supistuksista ollu puhetta, niin mulla taas helpottaa oloa supistuksen aikana se jos kävelen tai liikun tai sitten se ajatus siin samalla siirtyy siihen kävelyyn hiukan, niin ei kerkee ajattelee täyspainoisesti sitä kipua... viimesimmästä kipu tuntui kaikkein eniten supistuksen aikana tuolla kohdun suulla, aukesihan paikat noin tunnissa 10 senttiin, mut sitä aikasemmissa supistukset on tuntunu selässä ja mahassa, sekä loppuvaiheessa myös reisissä...

Mukavaa odotusaikaa kaikille ja minä siirryn noin viikoksi pois näiltä linjoilta, lähes päivittäin käyn lukemassa jutut, mut kovin ahkera en ole kirjoittelemaan...

Ai niin, suosittelen kans tuota philipsin itkuhälytintä, meillä se on käytössä lähes päivittäin ja on oikein hyvä kapistus, ilman sitä ei varmaan tultas toimeen.... meillä kun nuorin nukkuu yläkerrassa, niin alas ei välttämättä kuulu kun poika herää....

Poipi ja la 2.8. (apua siihen on enää kuukausi :eek: )
 
moi!

Mulla oli synnytystapa arviointi mielestäni vain esikoiselta, tokalta en muista sitä silleen oleen (tottapa se vika lääkärineuvola on tavallaan ollu sitä), mutta nyt aion vaatia tälle "kolomoselle" tarkempaa seurantaa koosta ettei tuu yhtä isoa ku viimeksi, esikoinen 3520g, toka oliki 4790g. Kyllä se nelikiloinen korkeintaan mulle riittäis puskettavaksi pihalle....

Jollaki muullaki oli "hengitysvaikeuksia", mul on pari päivää ollu ettei tunnu happi riittävän ja muutenki levoton ja kärtttynen olo ja tuo vasen jalka ja "toosake" suonikohjuineen, itku on taas herkillään... :ashamed:
Mut kuitenki sitä yrittää "nauttia" mahastaan ja yleensäkin raskaudesta jos tämä nyt sittenki jää viimeiseksi..
AAAArrrgggggghhhhh.... tätä menoa ei kyl ikinä enää lapsia, tämän hetken nuorinmainen (1v.) kävi keittiön roskiksen tutkimassa... ihmettelin ku poika tuli tänne tietokoneen ytkö ja kahville haisee... olihan sillä kahvinporojaki suupielet täynnä...
Pitää lähtee siivoon sotkut :/

 
neitiperho
Taas näyttäisi ilmakin suht hyvältä, kiva homma. Niin se heinäkuu tosiaan alkoi. Kuukauden päästä jo meidän kuukausi. Vähän on taas alkanut tosiaan synnytys mielessä pyörimään ja pelottamaan. Tai oikeastaan aika sekaiset fiilikset siitä on. Pelottaa ja ei pelota. Ehkä se kipu kuitenkin mulla se pahin asia jota pelkään. Samalla helpottaa kummasti ajatus, että pääsen närästyksestä, valas olosta sun muista oireista eroon...vaikka kipua jääkin varmasti.

Toisaalta kiva että laskettu aika vasta ensi kuussa. Tämän kuun aikana niin hirmuisesti tapahtumaa joka suunnassa joihin ihan kiva olisi päästä. Ensi viikolla pitäisi vanheta taas vuodella ja ä-loma alkaisi virallisesti. Loppukuusta olisi vielä miehen kanssa ensimmäinen hääpäiväkin.

Nyt täytyy kyllä nousta liikkeelle..alkaa taas niin painamaan istuminen mahaan ja ahdistamaan. Niin tosiaan vielä liikkeistä. Mulla ei oikein missään vaiheessa ole tuntunut selkeitä potkuja vaan Iines-Eetu on jatkuvasti harrastanut möyrimistä. Pitkään jotkin liikkeet on tehneet jo kipeetä, mutta sehän on aika normaaliakin. Vaavit alkaa olemaanmahassa kuitenkin kookkaampia ja tilaa vähemmän. Osaksi lapsivesi estää kovimpia iskuja, mutta kyllä siellä voimaakin alkaa olemaan, joten kyllä se normaaliksi luetaan, että liikkeet toisinaan jopa sattuu.

Mutta oikein ihanaa heinäkuun alkua mammat. Viimeistä täyttä kuuta viedään...joillakin ei ehkä sitäkään :D

 
Hiphei - heinäkuu =)

Kiitoksia uudesta listasta HooÄs :flower: Mä meen tuohon synnytystapa-arvioon lonkan huonomman liikeradan vuoksi. Katsovat onko mahdollista synnyttää alakautta.

Tatjana80: Mulla oli sormukset vielä sunnuntaina rippijuhlissa, mutta piti siellä sitten ottaa kesken pois, kun alkoi turvottaa niin kamalasti. Nyt en taida enää loppuaikana laittaa. Mulla turvotus suurimmillaan aamuisin ja ihan myöhään illalla. Eilen olivat nilkatkin ekaa kertaa kuin pölkyt - sekä paksuudelta, että tuntemuksilta :D

Synnytyspelosta: Luulen, että tässäkin asiassa on niin, että mikä tietoa lisää, se usein myös tuskaa lisää. Tällaisella esikkoa odottavalla vaikea sanoa mitään varmaksi, mutta itellä ei ollut mitään paniikintunnetta ennen synnytysvalmennusta. Sitten, kun siellä ladottiin kuvia ja monisteita tiskiin, niin kyllä alkoi ekaa kertaa tosissaan pelko hiipiä mieleen. Etenkin mahdollisuus pitkästä avautumisajasta ja tunnin ponnistusajasta ja vielä jos huomataankin kesken kaiken, että homma ei onnistukaan ja repeää pahasti :| Mutta eiköhän se siitä - kaikille kovasti jo tässä vaiheessa tsemppiä matkaan mukaan =)

Musta tuntuu, että maha on taas kasvanut ihan hervottomasti, vaikka eihän se oo. Nukkumaan mennessäkin, kun kylkeä kääntää ja on pari sekuntia selällään, niin tuntuu, että Elmeri leviää kuin ne kuuluisat Jokisen eväät koko mahan laajuudelta, henkeä ahdistaa ihan älyttömästi ja sitten vauva plumpsahtaa sille puolelle, mille sitä itse kääntyy.
Ja nyt on alkanut se hormoniralli tuosta ulkonäöstä mulla :D Juhliin kun lähdettiin, niin mikään paita ei enää oikein sopinut, vaan kiristi sieltä tai täältä, leuan alle on ilmaantunut kaksonen ihan huomaamatta, hiukset ei mee mihinkään malliin ja naama kiiltää rasvaisena tunnin välein. Pillitin sitten kotona, kuinka näytän ihan lehmältä, enkä halua lähteä mihinkään. Asiaa ei edesauttanut se, kun mies nauroi vieressä täyteen ääneen kuinka suloista se joskus on kun raskaanaolevan naisen mielialat heittelee sekunnissa laidasta laitaan :D Miten niin :whistle:

Nyt taidan lopetella lätinät tähän! See you!

kaneliomena ja Elmeri 35+0
 
Uusi pino:) Heinäkuu jo! Voi kun nyt tulisi nättejäkin ilmoja ennen vauvelin tuloa:) Mulla on vielä viimevuotinenkin talviturkki päällä, kun viime kesänä en päässyt uimaan laisinkaan. Haluaisin rannalle:)

Pojan kanssa on lääkärireissu edessä, tänään on ihottuma vielä pahempi. Kai se allergiaa on, kun on nyt juossut jo monta päivää ilman vaippaa täällä kotosalla, ainoastaan yöllä ja ulkona on vaippa ollut; nytkin nukkuu ilman vaippaa päiväuniaan. Jätän nyt raakamaidon pois kokonaan hetkeksi ja sitten alan miettiä muita ruoka-aineita, jos se ei sitä ole. Harmillista.

Tänään pitäisi vielä pestä kaksi koneellista pyykkiä ja sitten suunnata postiin ja kauppaan. Mies lupasi tänään tuoda Ikeasta sängyn pojalle ja meille senkin, käy työajalla hekemassa jossain välissä...

On se hurjaa, että kohta meillä on kaksi lasta. :)

Synnytystapa-arvio oli mulla ekasta sen takia kun vauva oli iso, en tiedä olisko muuten ollut. Nyt on tietysti sitten automaattisesti ja myöskin kuvataan lantion sisämitat. Se on ensi viikolla.

vib 34+4
 
heinäkuuta! :wave:

pieniananas mulla vauvan liikkeet kanssa nykyään ovat enemmän möyrimistä ja pönkeämistä kuin potkuja ja joskus kipeitäkin, erityisesti ne, jotka tuntuu ihan alhaalla. toisinaan tulee sellainen koko vatsan potku, veikkaan, että silloin vauva oikein nopeasti yrittää oikaista itsensä suoraksi. sitten hikataan ja joskus täristellään, se tuntuu hassulta.
ja juu, kyllä täälläkin on kamala olo, mutta välillä sitä sietää paremmin tai sitten oireet vähenee muuten hetkittäin. sellasta aaltoilua, että välillä ei pysty ku nukkumaan päivälläkin ja sitten taas on tosi ponteva ja pystyvä olo, kunnes suppailut pysäyttää hyvin alkaneen äksönin :D

synnytystapa-arviointi on meillä vaan lääkärillä, se on kahden viikon päästä. jos hän sitten arvioi, että on syytä, pääsee äippäpolille. en ole vieläkään saanut yhden yhtä painoarviota, kun sf-mitat ja oma paino menevät käyrillä. se vähän jännittääkin, kun en tiedä, miten iso poika on tulossa.

kyllä meistä varmaan kunnon porukka jo pääsee jakautumaan heinäkuussa, kun vertaa heinäkuistenkin synnytyslistaa :) kaikille onnea ja lykästystä heinäkuulle!

irtis ja 33+6
 
Heippa mammat!

Mua on laiskottanu ihan hirveesti enkä oo juurikaan edes lukenu teidän juttuja... Mut nyt ajattelin sit vähän katella että mistäs täällä ollaan höpötetty... :p

Annilia kyseli sattuuko muilla vauvan liikkuminen.. Kyllä, täällä ipana puskee kyljestä läpi. Eilenkin just kun olin nukahtamaisillani, niin potkas niin kovasti tonne kylkiluihin että pääsi pari kirosanaa, ja ukko katto ihmeissään et mikäs sulle tuli. :LOL: Ja muutenkin tuo vauvan liikkuminen on alkanu tuntumaan paljon enemmän, kai se siitä johtuu kun tila vähenee häneltä... Ja pieniananas kirjoitteli myös vauvan liikkeistä, samanlaisia muljahduksia ja mönkimisiä täälläkin...

Ootteko huomannu että vauvalla olisi jo jonkinlainen rytmi? Mä oon kovasti koittanu seurata että milloin liikkuu, ja liikkuuko joka päivä samaan aikaan... Nyt oon jo saanu selville että illalla klo 21 jälkeen alkaa jumpat ja aamuyöllä n.3-5 välissä. Päivälläkin touhottaa kovasti, mut mulla on niin lahopää etten muista ikinä kattoo kelloo ja pistää mieleen et moneltako jumppas. :LOL:

Salamanteri85 Kiitti vinkistä, mä kokeilin viime yönä ja laitoin tyynyn tohon selkää vasten, oli paljon mukavampi nukkua, lonkkasärky loppu ja ei kuitenkaan selällään tarvinnu olla.

Turvotuksesta En oo huomannu että olisin kauheen turvoksissa, sormus on vielä sormessa, en kyllä yhtään ihmettele vaikka en tajuais ottaa sitä ajoissa pois :LOL:

Omaan napaan ei kai kummempia... siis kyllähän mä voin valittaa vaikka kuinka tästä olosta, mut jätetään nyt väliin :p Sen verran vaan sanon että iltasin kun menee nukkuun, ni olis ihana kun joku vaan nostais mut sinne sänkyyn maate, eikä tarvis ite siellä könytä ja ettiä hyvää asentoa... Että näin. =)
Me tilattiin sitten vaunut, toimitusaika 6-7viikkoa, että toivottavasti pikkunen ei päätä kauheesti aikasemmin syntyä..
2 päivää olis vielä töitä ja sit alkais loma, jes, johan sitä on odotettukin! :D

Siis en oikein tiedä et vaikuttaako nää hormonit, mut mun täti odottaa kans vauvaa, helmikuussa la. Ja heti silloin kun me kerrottiin että meille tulee vauveli, ni se alko puhuun et hekin on ajatellu tehdä vielä lapsia, (3siis jo ennestään) ni nyt mulle tuli sellanen olo et no kiva kiva, se ei nyt sit kestä et kun kaikki on innoissaan meidän vauvasta, vaan sekin haluaa vauvan ja samalla viedä kaiken huomion... Juuh, taitaa nää hormonit hyrrätä vähän lujempaa nyt :LOL: Mut jotenkin vaan tuli vähän kakkafiilis...höh.

Mut jos menis vaik päikkäreille, aika yllättävää :D Sit tarvii tehä kanakeittoo ruuaks ja pyykkiäkin pitäis pestä... Että heippa vaan mammat!!

-Heitsu&Papu rv 32+3-
 
Turvotuksesta, huomasin äsken pihalla, et mun nilkoista ei näy noita nilkkalumpioita ollenkaa sisäpuolelta nilkkaa! Mul on ollu jo tota turvotusta useemman kuukauden, mut viel vähän aika sit kyllä nilkat erottu vielä jalasta. :eek: Säärtä jos painelee sormella, ni jää pitkäks aikaa montulle. :/
Sormuksesta oon huomannu, et on alkanu pikkuhiljaa puristaa. Oli aikasemmin aika löysä, ja nyt saa jo vähän nykiä pois.
Mä en haluu samanlaista turvotusta mikä pojasta tuli: pohkeesta alaspäin ei erottunu nilkka ollenkaa. Sellanen tasaset paksut pökkelöt oli aamusta iltaan. Tosin myrkytyski lisäs vielä sillon tota nesteenkertymistä.

Aa, eli ei ne muillakkaan paikkakunnilla automaattisesti kaikkia ota tohon arviointii. =)

salamanteri85, mulla ne oikeet kipeet supparit alko synnärillä eka menkkamaisilla jomotuksilla alaselässä ja -vatsalla. Sit ku homma eteni niin pikkuhiljaa koveni. Mä sain aika hyvin kipulääkitystä, ni en kovin montaa tuntia joutunu olemaa tuskissani. Ennen spinaalipuudutusta ne supistukset oli jotain ihan kauheeta. Piti kävellä synnytys salii ja luulin kuolevani sillä muutaman metrin matkalla; supistuksia tuli heti toisen perää, jalat ei meinannu kantaa, itkin ja mies kannatteli mua kainalosta. Ne kovimmat kivut oli sellasta polttavaa, paineentunnetta ja tuhat kuus sataa kertaa kauheempaa ku menkoissa, mut samantyyppistä kipua. Ja kun makasin sängyllä kyljelläni, ne veti mua kramppimaisesti kaksinkerroin.
Mut sit ku vihdoin sain ton spinaalin, ni voi sitä autuutta, ei ollu kivun kipua. Ponnistusvaiheessakaan en tuntenu YHTÄÄN MITÄÄN.
Mulla synnytys käynnistettiin ja kuulemma silloin kivut on kovemmat. Tiiä sit, ku ei oo luomuna startannutta synnytystä kokemuksena.

Toivottavasti toi selostus ei pelästyttäny ketää... :whistle:

Tsemppinä voin kuitenki sanoa, että ne kivut ihan oikeesti unohtuu samantien kun pieni on ulkona! :hug:

Mä tilasin joku aika sitte esikon synnytyskertomuksen sairaalalta. Voisin rustailla sitä tänne teille, ni varsinki te ensisynnyttäjät saisitte vähän osviittaa mitä siellä tapahtu. B)
 
Synnytyskertomusta 22.9-23.9.05:
(Rv 39+5)

22.9
klo 10.06 Keskikokoinen sikiö rt:ssa. K-suu vielä takana, sormelle, vähän pehmentynyt, kanavaa 2cm. Aloitetaan Cytotec 25ug.

klo 12.18 Mies tullut äidin seuraksi. Pientä kävelylenkkiä tehnyt. Ei supista. RR 145/85, äidin syke 62.

klo 13.12 Ks sormelle, takana, kanavaa 1.5cm Pieniä tuntemuksia ollut. II Cytotec.

klo 14.25 Alavatsalla ja oikeassa kyljessä (makaa oik. kyljellä) tunteesupistukset, ei vielä kovinkaan kipeitä. Lähtee kävelylle miehen kanssa.

klo 14.55 Kipeitä supistuksia alkanut tuntua.

klo 16.13 Ruokailee. Edelleen supistaa kipeästikin, mutta pärjäilee.

klo 18.00 RR 174/96, äidin syke 68.

klo 18.30 Supistaa ja ottaisi jo kivunlievitystä. Ks takana, tiukasti sormelle, kanavaa ainakin 1.5cm. Laitettu aqua-rakkulat.

klo 20.00 Kipeitä supistuksia. Ks edelleen takana, väljemmin sormelle, kanavaa edelleen 1.5cm. Petidin 100mg im.

klo 20.02 RR 177/101, äidin syke 67.

klo 20.50 Auki 2cm. Kipulääke helpottanut huomattavasti. Ks ennallaan.

klo 21.42 Nukkuu, mies hereillä.

klo 22.08 Soittaa kelloa, kipeästi alkaa taas supistaa. Laitetaan nyt käyrälle.

klo 22.30 Supistukset napakoituneet edelleen. 2 sormelle auki, kanava hävinnyt, takana vielä. Tutkimisen jälkeen vesi menee vessa reissulla. Siirrytään saliin ilokaasulle.

klo 22.30 Auki 3cm.

klo 22.39 Ilokaasu ohjattu ja tilanteesta muutenkin juteltu. Rauhallisesti nyt pärjäilevät.

klo 23.14 Kaasun kanssa nyt pärjäilee.

klo 23.33 Kipeämpi on jo. Aletaan järjestellä puudutusta.

klo 23.40 Auki 5cm.

klo 23.58 Auki 6cm. Epiduraalipuudutuksen voi pyytää.

klo 00.07 Auki 7cm. Pyydetään puuduttaja. Työnnättävää tunnetta jo supistusten aikana.

klo 00.15 Spinaalipuudutus

klo 00.19 Puudutus auttaa hyvin.

klo 00.28 Auki 8cm.

klo 00.31 Äänet laskee --> vaihdettu asentoa, laskettu sängyn pääty.

klo 00.40 Auki 9cm

klo 01.00 Äiti nukkuu.

klo 01.39 Sup tuntuu ajoittain jo napakampina, vielä saa lepäiltyä.

klo 02.00 Työnnättää voimakkaammin, ks täysin auki, pää tullut mukavasti alemmas. Kyljellään alkaa harjoitella työntämistä.

klo 02.15 Suunta työnnolle alkaa löytyä. Pehmytosavastus kova, mutta sisukkaasti työntää ja pää pikkuhiljaa tulee alemmas. Kyljellään työntää alkuun, sitten jonkin aikaa puoli-istuvassa, sitten taas kyljellään ja kun pää laskeutuu jo välilihan taa, kääntyy vielä lopuksi puoli-istuvaan asentoon.

klo 02.33 Napakasti ja tasaisesti jaksaa työntää, pää nousee hyvin kiristämään välilihaa. Puudutetaan ja seuraavan sup aikana leikataan pieni epis. Rohkeasti jatkaa työntämistä loppuun saakka ja saa pään syntymään saman sup aikana. Hartiat syntyy helposti äidin työntäessä avuksi.

klo 02.40 SYNTYY POIKA, E, 9/9P. 3570g, 52cm. Kohtu sup, vuoto norm. Epis.

klo 02.45 Jälkeiset syntyy ongelmitta, täydelliset. Istukka näytetty äidille.

klo 02.59 Epis siisti ja pieni, ei rep. Ompelu sujuu ongelmitta paikallispuudutuksessa ja ilokaasua hönkien.

klo 03.20 Kohtu napakka, vuoto norm. Suihkureissun teki, hyvin sujui.

klo 03.30 Kohtu napakka, vuoto norm. Vauva rinnalle. Pienellä alkuavulla imee hyvin rintaa.

klo 04.20 Vauva pois rinnalta. Kohtu napakka, vuoto norm. Yöpalaa viety.

klo 04.45 Siirtyy osastolle


Tuommonen tarina. Jätin suurimman osan tekstitä pois, kun tohon paperille on kirjotettu tosi yksityiskohtasesti esim. kaikki wc reissut yms.
Kannattaa ihmeessä pyytää omat kertomukset kotiin itselle. Niitä on mukava lueskella ja en mä muistanu läheskään kaikkea mitä siellä sairaalassa tapahtu, niin tosta kiva sitten lukea. =)
 
:wave:

Mulla on synnytys tapa-arvio,siks ku esikko tuli leikkauksella.

Kiitos uudesta pinosta :) huomasin eilen,et on tullut jo Maaliskustenki pino :eek:

Ihana,jos tän kuun loppuun sais sen leikkaus ajan,ni ei tarvis tosiaan enää kauaa odotella :heart:

Nyt tytön viereen hetkeks makoilee,rupes ramasee ihan älyttömästi --> haukotus |O
 
vib, mä laitoin tonne meijän synnärille vaan sähköpostilla tiedutelun, että miten sen saa. Ja viikon sisällä siitä se kolahti jo postin mukana kotiin. Koko nimen ja sotun ku laittaa siihen mukaan, niin silleen se pitäis tulla kaikille jotka sitä pyytää. :wave:
 
Huh, elokuinen vauva jo syntynyt? Hirmuisesti onne äitix9 ja koko pesueelle!!! Jotenkin itestä koko synnytys tuntuu vielä niiiiiin kaukaiselta ajatukselta, etten oo sitä vielä miettinyt... välillä ollaan kyllä miehen kanssa pohdittu, et miten me sit pärjätään kahden lapsen kanssa, esikoinen on kuitenkin tosi helppo ja omatoiminen jo (3v3kk), pian alkaa vaipan vaihdot, syöttämiset, nukuttamiset, yövalvomiset ym. taas alusta... viikonloppu oltiin siskon luona ja enhän mä ees muistanut, et lapset pitää nukuttaa, kun esikoinen menee iltapesujen jälkeen ite sänkyyn lukee kirjojaan (halien ja pusujen saattelemana :heart: ) ja käydään sit sammuttaa pikkuvalo + ottaa kirja pois, kun mennään ite nukkuu... Juu, laiskoja vanhempia ollaan, ilmankos tosta pojasta onkin tullut noin oma-aloitteinen :LOL: .

Töissä on toooooosi rauhallista, en oo muistanut tällä(kään) palstalla vierailla, mut onpahan täällä hyvin aikaa. Onko mun ja Helmin lisäksi vielä jotain, jotka on edelleen töissä? Mä olisin mielelläni töissä ihan synnytykseen asti ja pitäisin lomaviikot sit kun vauva on jo syntynyt, mut eipä se täällä onnistu, pakko aloittaa loma rv 35.

Oma olo on hyvä, ei oo juuri mitään vaivoja. Maha vaan on tiellä!

Synnytyssuppareista joku kysyi, niin voitte kyllä jokainen tietää, että takuulla tiiätte, milloin on tosi kyseessä, on ne vain niin erilaisia, mitä harjotussupparit! Mulla ne tuntui selässä asti, sellaista polttelua (toisethan puhuukin synnytyspoltoista), selän hieronta ja jumppapallon päällä liikuskelu auttoi hyvin.

Painoarvioita/synnytystapa-arvioita tai mitään muutakaan täällä ei tehä automaattisesti, vaan vasta sit, jos on jotain ongelmia/muuta erityistä.

Hemuli 32 ja 3(??)
 

Yhteistyössä