~~~~ELOMASSUT HEINÄKUUSSA~~~~

Pitääpä munkin pyytää tuo kertomus! Jännä lukea mitä musta on kirjotettu! Mä aloin siinä synnytyspöydällä itkemään kun yhtäkkiä tajusin että hei tää synnytys on nyt viimein ja vihdoin tositoimissaan ja tätä on ootettu! Kätilö kyseli että hei mikä sulla on, ootko kipeä vai mitä.

Mietin jälkeenpäin vähän hävetenkin että mitähän se kätilö aatteli musta kun itelle jäi kuva että olin vaan sellanen märisevä rätti siinä sängyllä (vaikka onhan siellä varmasti sata muutakin samanlaista äitiä) mutta sitten kuulin naapurilta/kaverilta joka oli silloin keikkatyössä samas sairaalassa että olivat jutelleet ja kätilö sanonut että sehän oli kuin ammattilainen ja kerro terveisiä että lisää lapsia vaan! Tuli hyvä mieli kyllä.

Noi synnytykset on jokainen ihan omanlaisensa ja harvalla varmaan menee niinkuin valmennuksien videoissa tms. Mulla yllätti se että kuinka pitkäveteistä se homma siellä sairaalassa onkin, ei mennytkään niin että yöllä sinne, alkututkimukset ja pian saliin ja siellä sitten alkaa tapahtumaan vaan me oltiin kauan siellä ekas tutkimushuoneessa kun aamuyöstä mentiin, sitten sain petidiiniä että saisin hetken nukkua (en ota enää ikinä tuota kun lopetti supistukset ja olo oli kuin huumehörhöllä tai niin päättelin), sitten lääkäri tutki ja irrotteli kalvoja (iso mies käsi kyynärpäätä myöten sisusksissa, AUTS!) ja tutki lapsiveden värin, prenalle sitten ootteleen että supistukset alkaa ja kaurapussia kivunlievitykseen, mies lähti töihin, sitten joskus viideltä altaaseen jossa seittemään vai puoli kaheksaan ja sitten tutkittiin taas ja lopulta yheksältä saliin ja tippaan ja kalvot puhki, mies soitettiin ja tuli siinä vaiheessa töiden jälkeen takasin. Tyttö syntyi puoli yksi yöllä. Ite pyörryin suihkureissulla, osin varmaan äärettömän väsyn takia kun supistukset olleet kipeitä 5vrk.

Mä en nähnyt istukkaa enkä välttis oliskaan halunnut nähä. Epiduraali oli yli mahtava ja sen aion nytkin pyytää jos ehtii, samoin tuo allas oli ihan ok vaikka meinasinkin pyörähtää mahalleni koko ajan. Aquarakkulat ei tuntunut mulla missään. Ilokaasua vedin avautumisvaiheen silmät soikealla vaikka olin ajatellut etten sitä ota kun joillakin alkaa oksettamaan ja ajattelin että en halua alkaa vielä kaiken päälle oksentamaan. Surinaa ja vinkunaa aiheutti päässä mutta meni avautumisvaihe nopeaa.

Täällä on kans todella raihnainen odottaja kun joku tuolla kertoili kans. Jos tahti jatkuu samanlaisena vaivojen suhteen niin synnärille mennään rollaattorilla tai pyörätuolilla kunnon tukisukissa, vöissä sun muissa! :LOL: Sormuksia en oo pitänyt vuoteen, pahan ihottuman sormien välissä, kassatyön ja nyt odotuksen takia. Mä esikoisen jälkeen suurennutin niitä, kuopuksen aikoina oli välillä hyvät ja välilä puristi ja nyt oli melkein isot kun laihduin puolitoista vuotta sitten niin paljon. Nyt en edes tiiä missä ne on! :ashamed: Hyvässä jemmassa... kun tietäis missä..

Nyt pitäsi jaksaa mennä vääntään keittoa kun isäntäkin kotiutuu töistä.
 
Tiistaita,

heinäkuu tosiaan pyörähtänyt jo käyntiin! Huh jopas se aika rientää.. :eek: Nyt ei muuta kuin uutta heinäkuun pinoa oikein urakalla kasvattelemaan.

Oikeat synnytyssupistukset tuntuivat mulla ainakin menkkakrampit kertaa miljoona!! Mun synnytys käynnistyi pari vuotta sitten vesien menolla ja silloin ei vielä supistuksista ollut tietoakaan. Sairaalassakin ehdittiin olemaan käyrillä jonkin aikaa ennen kuin supistukset alkoi tuntumaan. Kipu alkoi jomottavana aaltoilevana menkkasärkynä alavatsalla ja alaselässä. Voimistuessaan kipu alkoi tuntumaan oikeassa pakarassa ja koko takareidessä. Kipu oli toden totta menkkamaista jomotusta ja kramppailua mutta mitta-asteikolla aivan toisissa lukemissa. Ihmeellisintä tosiaan oli se että kun supistus loppui kivut hävisivät aina kokonaan, ei sitä olisi uskonut että sellainen kipu voi hävitä hetken kuluttua taas täysin, alkaakseen kohta taas uudestaan.
Ensisynnyttäjille minäkin sanon sen että aivan takuulla jokainen tunnistaa oikeat supistukset sitten kun synnytys on käynnissä! Ei sitä aaltoilevaa, polttavaa kipua voi olla huomaamatta. Mutta minusta synnytyskipu on positiivista kipua siinä mielessä että jokainen supistus tuo vauvan syntymän aina hieman lähemmäs. Ja sehän tässä kaikessa on tarkoituksena, saada se oma pikkuinen mahdollisimman pian ja turvallisesti maailmaan.
Ja onneksi on ne kivunlievitykset olemassa, rohkeasti vain niitä kannattaa pyytää ja keskustella vaihtoehdoista hoitohenkilökunnan kanssa. Mun pelastus esikoisen synnytyksessä oli nappiin osunut epiduraali, aivan taivaanlahja kerrassaan!

Pieniananas kertoi vaikeasta loppuajastaan.. Voin yhtyä kyllä täysin noihin vaivoihisi. Aivan uskomaton määrä vaivoja voikin ihmiselle kerääntyä. Supistelee ja paljon, alapäässä jatkuva paineen tuntu, tuntuu että hetkenä minä hyväänsä jotain putoaa sisältä, häpyluu aivan järkyttävän kipeä, makuullaan olo yhtä tuskaa, kyljen kääntäminen lähes mahdotonta kipujen vuoksi, vessassa saa ravata jatkuvasti, kipeät suonikohjut, rintoja sekä kainaloita särkee ja vihloo päivittäin yms yms.. Listaa voisi jatkaa aivan loputtomiin. Välillä tuntuu että eihän tämä vaivojen paljous voi olla enää mahdollistakaan, mutta sitten sitä taas muistaa minkä vuoksi sitä oikein kärsii kaikista mahdollisista vaivoista. Esikoisen ajoiltakin loppuajan vaivat vaan jotenkin unohtuivat, tuskin muistin enää niitä ollenkaan ennen kuin taas nyt ollessani uudestaan samassa tilanteessa. :D Siltikään päivääkään en vaihtaisi pois..

Liikkeet mullakin muuttuneet enemmän muljahteluksi ja potkut huomattavasti vähentyneet. Uskon tilanpuutteen olevan syynä tähän. Enää masussa ei asukkaalla ole yhtä paljoa tilaa liikuskella ja venytellä kuin aikaisemmin. Mulla inhottavimmalta tuntuu tällä hetkellä vauvelin pään liikkeet tuolla alhaalla. Pää on vielä kovin liikkuva joten vauva pääsee sillä oikein muljuttamaan ja puskemaan mun virtsarakkoa, se tuntuu oikeesti ilkeeltä..

Tohon sairaalakassi-listaan minä ainakin lisäilisin vielä jotain mieleistä lukemista. Mulla itsellä ei ainakaan oikein uni maita sairaalaoloissa, joten joku hyvä kirja tai lehti voisi olla tarpeen. Päivät voivat tuntua melkoisen pitkiltä, varsinkin jos joutuu yhtään pidempään sairaalassa olemaan, vauva kun alkuun kuitenkin vain syö ja nukkuu.

Meidän valmistelut vauvaa varten on lähteneet käyntiin viime ja tän viikon aikana oikein mukavasti. En ole jaksanut hoppuilla niiden asioiden kanssa, tuntuu että ei jaksa turhaan pyöritellä nurkissa käyttämättömiä tavaroita kuukausi kaupalla ennen vauvan syntymää.. Nyt ollaan kuitenkin saatu ostettua uusi lipasto makkariin vauvanvaatteille sekä turvakaukalo. Vaatteita olen hakenut varastosta ja pessyt sekä silittänyt niitä viime päivinä. Vaunukaupat ollaan sovittu, mutta vaunujen haku ajankohtaa ei olla vielä tarkemmin myyjän kanssa sovittu, joskus tässä heinäkuun aikana kuitenkin. Pieniä (56 cm) vaatteita pitää ostaa jonkin verran, niitä olikin varastossa yllättävän vähän. Ärsyttää kun äitiyspakkauksen vaatteet on niin julmetun isoja, eihän niitä voi ottaa käyttöön vielä pitkiin aikoihin. Musta ois niin hyvä kun ä-pakkauksessa ois just niitä ihan ekoja vaatteita enemmän ja sit jokainen vois ostella, ja saa varmasti paljon lahjaksikin, niitä isompia vaatteita.
Lakanoita, pyyhe yms pikkusälää vielä ainakin hankittava, ehtiihän noita aina silloin tällöin kauppareissun yhteydessä ostella.

Nyt pitää lähteä ruuanlaittoon ennen kuin tyttö herää päiväunilta. Mieskin tuli just juoksemasta, sekin raukka jo nälissään odottaa päiväruokaa ja minä vain istun koneella.. :LOL:

Hyviä vointeja kaikille!

:heart: haaveilija ja poju 33+1
 
no niin nyt se pyörähti käyntiin tämä toiseksi viimeinen kuukausi (toivottavasti)
tuli tossa mieleen et ku mulla on se streptokokkibakteeri niin mitä lääkettä ne antaa mulle kun menen synnyttään, tai siis missä muodossa (tabletti,piikki vai tippa) onko kellään tietoo? ku terkalta koitin kysyä mut se ei tiennyt nykypäivän menetelmistä :eek:
onkohan normaalia kun mulla on nyt parin päivän ajan ollut aivan kamalaa ylävatsa kipua (vasenpuoli vain) se ei oo koko aikaista vaan välillä on tosi kipee, aikaisemmin en ainakaan muista tällaista olleen.
eilen illalla taas nukkumaan mennessä oli niitä menkkamaisia kipuja ja jotain ihme juilintaa tuolla luulisin ainakin että kohdunsuulla niin yöllä kun kävin veskissä niin jäi paperiin pieniä paksuja limaklönttejä, ei kait mulla vielä pitäs sen limatulpan irrota!!?? ja tän päivän on ollut sellaista menkkamaista kipua tossa mahalla, mut ei oo supistellut yhtään.
niin että näin se voi neljännen odottajakin olla ihan pihalla :LOL: :LOL:
pitäs ruveta irrotteleen kaukalosta päälliset ja lykätä koneeseen ja sen jälkeen oiskin vaunujen vuoro, mistähän sitä sais virtaa.....

vointeja kaikille!!!!
 
Heinäkuu pyörähti käyntiin.. äkkiä se aika menee... :whistle: Ihanan kesäinen ilma kyllä tänään ollut, vaikken oo kyllä ulos ehtinykkään... aamulla nukuttiin pitkään ja sitten oon tehny kunnon siivousta, purkanu viikonloppureissun kamoja ja just sain ruuan tehtyä! Vielä pitäs lattiat luututa ni sitte alakas luottaa.. :)

Joku kyseli oikeista synnytyssupistuksista.. mua kans pelotti viime raskaudessa, että mistä sitä sitten huomaa ja tunnistaa ne oikeat supistukset, mutta ei hätää, niitä ei voi kyllä olla tunnistamatta... :whistle: Mulla ainaki ne alkoi sellasella menkkamaisella jomotuksella alavatsassa (maha meni samalla kovaksi ) ja alaselässä ja pikkuhiljaa se jomotus voimistui, niin että varpaisiin asti sattui. Sitten ne kivut koveni niin, että kun kunnolla supisti, piti oikein keskittyä hengittämään kunnolla.. se kipu oli kyllä aika mieletöntä... :/ Ja sitte ku supistus meni ohi, ni kohta alkoi uus supistus... onneksi sainki sitte aika pian epiduraalin mikä alkoi helpottaa kipuja... mutta tosiaan, kyllä ne oikeat supparit varmasti tunnistaa, ei kannata siitä huolehtia! :)

Huomenna ois tosiaan neuvola ja verikokeet... täytyy lopettaa tänä iltana kaheksalta syöminen ja juominen, ku pitää olla 12 tuntia paastossa ennen kokeita.. kurjaa... :/ Voi olla aamulla aika heikko olo, mut ei auta... eväät vaan mukaan ja verikokeitten jälkeen sitten syömään ja sit neuvolaan.. toivottavasti on mukava terkka, ku täällä on se sulku, ni pitää mennä eri neuvolaan tän kuun ajan.

Mut nyt luutuileen lattiat, ennen ku poika herää päikkäreiltään...

Voimia ja hyviä vointeja kaikille! :hug:

Annilia & nuppu 34+1 :heart:
 
Heinäkuu ja ensimmäinen lomapäivä! Aloitin lomapäivän käymällä hammaslääkärissä. En ole saanut aikaiseksi käydä aiemmin. :ashamed: Onneksi kaikki oli ok eikä tarvitse mennä ennen ensi kesää uudestaan. Hammaslääkärin jälkeen kävin shoppailemassa. Vauvalle en löytänyt muuta kuin pyyhkeen. Tai löysin kestovaippoja, mutta totesin, että saan ne halvemmalla tilaamalla ne jostain nettikaupasta. Vaatteitakin pitäisi ostaa vauvalle, mutta en oikein tiedä, että mitä ostaisin. Ehtiihän tässä vielä. Mun veikkaus kuitenkin on, että hillun täällä vielä syyskuun pinossakin.

Minä en ole voinut käyttää sormuksia kohta kahteen kuukauteen. Sitä ennenkin ne olivat tiukkoja, vaikka normaalisti ovat vähän löysiä. En pysty myöskään käyttämään kuin yhtä paria kenkiä. Muut puristaa liikaa. Neuvolakortissa on silti joka kerralle laitettu viiva turvotuksen kohdalle. Ilmeisesti turvotusta saa olla reilusti ennenkuin se noteerataan neuvolassa?? Ei ne tosin ole mitään minulta kysyneet, aina tulee viiva automaattisesti.

Paljon tsemppiä ja kärsivällisyyttä kaikille masuille!

Marikki ja pikkuinen 33+0
 
Piitkästä aikaa taas kirjoitan, aika on mennyt taaperon kanssa arkea eläessä että vasta nyt alkaa kunnolla huomaamaan olevansa raskaana ja että pitäis vissiin alkaa valmistautumaan vauvan tuloonkin.. Eniten synnytyksessä mietityttää esikoisen hoitopaikan saaminen siksi aikaa koska haluan miehen mukaan, mitään muita ajatuksia tai toiveita synnytyksestä ei muuten vielä ole paitsi epiduraalia en halua kun se viimeksi vei ponnistamisen tarpeen täysin, en ollenkaan tuntenut supistuksia vaan arvailin aina milloin pitäis ponnistaa, ja jaloista meni tunto.. Painoa mulle on tullut tähän mennessä jotain 12 kg mistä on neuvolassa natkutettu mutta itse en ole yhtään huolissani, viimeksikin tuli yhteensä 20 kg joista 10 kg jäi sairaalaan ja lopuista 6 kg lähti ihan itsestään 3 kk sisällä synnytyksestä, ylimääräistä jäi oikeastaan vain 4 kg jotka nekin katosi vuoden sisällä synnytyksestä vaikken ole mitään liikuntaa harrastanut.

Kiva lukea teidän muiden samassa tilanteessa olevien juttuja vaikka olenkin ihan pihalla ihmisten henk.koht. kuulumisista kun aika harvakseltaan oon käynyt lukemassa! Nyt mua taas viedään...

rv 34+2
 
Kylläpäs olitte taas kirjoittanu pitkät jutut..mie olen niin väsynyt(viime yöstä, kun suppaili puol kolomeen asti + tästä päivästä, ollaan oltu melekeen koko päivä ulkona) että en jaksa paljoo nyt kirjoitella, oli vaan niin ihana lukea teidän muiden kirjoitukset, mutta siis yhdessä läjässä olen edelleen...

AE ja ukkeli 34+5
 
heipat kaikille!
Oi kun kiva, heinäkuu!!:) Nopsaan se aika meni sieltä joulukuusta asti luettuna...tai siitä asti kun "päätös" vauvan yrittämisestä tehtiin, eli loka-marraskuulta.. ;) Sais nää helteet loppua jo :D Aivan järkyn huono olo tuli aamullakin kun jäin autoon odottelee että mies käy työkkärissä..:x Sit käytiin taas kunnassa asuntohommista puhumassa, ja kelalla lasketuttaa suuntaa-antava asumistuki.. Käydään katsoo yhtä asuntoa tällä viikolla joku päivä, kuullosti kyllä hyvältä kun mies sille nykyselle asukkaalle soitti ja kyseli siitä..:) Jospa saatais se, peukut pystyyn!! bd

HooÄssällä mielenkiintoinen synnytyskertomus, mukava lukea.:) Tosin itkumäry kohta oli se kun vauva syntyi, mitenkä niin herkkä?! :LOL: Varmaan vollotan sit 24/7 kun oma vauva syntyy ja aina kun joku tulee vauvaa katsomaan ja onnittelemaan.. :whistle: Järetöntä touhua tämä hormoonien sekasi meno.

Ostin käytettynä netistä imetystyynyn, sellanen oikeen muhkean ja hyvän oloinen, ja edullinenki vielä: 15e johon kuuluu postit ja paketin kotiinkuljetus! :) Enää ei ois paljon mitään osteltavana, pepun putsauskseen niitä kosteuspyyhkeitä, vauvalle suppoja, itelle lanoliinivoidetta tisseihin ihon rikkoutumisen varalle..

Etusivun listalta puuttuu yks minkä oon aatellu ottaa sairaalaan: rintakumit. ......Vai hei! Onnistaako rintakumeja käyttää sairaalassa kun niitähä ei voi siellä steriloida?!?!?!!? :ashamed: Nyt vasta välähti tuoki mieleen.. Ja tuohon sterilointiin kysymys, voiko tehdä niin että keittää vedenkeittimellä vettä ja kaataa sen kattilaan jonne laitetaan sit pullot ym ja antaa olla pari minsaa?? Vai pitääkö sen veden ihan kiehuakiehua koko toimituksen ajan että menee oikeaoppisesti.. Entä pitääkö huvitutit steriloida? :ashamed: Plääh. Kaikkea kyseltävää sitä pitääki keksiä.:D

Jee, huomenna ultra!!!! :heart: Toivottavasti vauvalla on kaikki ok. Niin, ja tuota synnytystapaa arvioidaan täällä ilmeisesti vaan tuolla viimeisessä lääkärineuvolassa..

Upp3 ja Mötky tasan 34!!!! :heart:
 


Jyffe mietiskeli limavuotoaan.. Mulla tullut jo pitkään silloin tällöin limaista vuotoa. Tuli noita samanlaisia klönttejä esikoisen odotusaikanakin jo muutamaa kuukautta ennen synnytystä, joten ei välttämättä enteile vielä mitään synnytyksestä.

Upp3 mietti tuttien ja pullojen keittämistä. Kyllä minä ainakin tuttipullot ja tutit olen aina keittänyt ihan kiehuvassa vedessä kattilassa. Muutaman minuutin antaa niiden siellä porista ja nostaa kuivumaan puhtaalle alustalle niin varmasti tulee puhdasta.
Toisethan ei edes huuhtele hanavedellä vastasyntyneen tuttia, vaan huuhtaisee "vähän likaisen" tutin ainoastaan keitetyllä vedellä. Itse en ihan niin hygieninen ollut esikoisen kohdalla.


Joo eipäs tämän kummempia tällä kertaa..

:heart: haaveilija
 
Pullojen ja tuttien sterilointi suoritetaan niin, että niitä keitetään 5min. kiehuvassa vedessä. Ja huvitutit siis myös tulee keittää ennen käyttöönottoa.
upp3keitä ne rintakumit valmiiksi, jos ne haluat mukaan ottaa. Sit vaan johonkin pussiin ja sairaalakassiin mukaan. =)
Noin mä ainakin tein tutin kanssa minkä ajattelin varmuuden vuoksi ottaa mukaan sairaalaan.

Mä just toissa iltana keitin kaikki pullot, tutit ja rintapumpun.
Ja sairaalakassiakin alustavasti pakkailin eilen illalla. Suurimman osan vaa pystyy vasta lähtöhetkellä pakkaamaan, kun niitä tarvii vielä. Vauvalle kotiutumisvaatteetkin on jo katottuna valmiiks ja miehelle kerrottu mistä nyssykkä löytyy, kun meitä tulee noutamaan kotiin. :D


 
Kiitos nopeista vastauksista!!:) Voisinpa alkaa keittelee "pullo- ja tuttikeittoa" vaikka heti, kun eipä tässä muuta oo ku aikaa ku mieski on futistreeneissä :LOL: Sairaalakassia pakkailin eilen niin pitkälle kuin pystyi, puuttuu vielä neuvolakortti, housut, paita (tai paidat), hammasharja, kosteusvoide, kamera latureineen, eväät, rintakumit.. hmm mitähä muuta, kirjoitin kyllä muistilapun että kaikki tarvittava lähtis mukaan..:) Vauvan kassissa taitaapi olla kaikki. Tutti vaan pitää vielä steriloida..

Aikooko kukaan ottaa kestovaippoja jo synnärille?? Mä mietin aluks sitä, mut päätin kuitenki jättää kokeilut vasta kotiin, ja mieskin sanoi mielipiteekseen että kotona sit testataan.. harmi, kun oyssissa ei käytetä harsoja, ois niitä voinu kokeilla siellä eikä ois tarvinu kulettaa omia likasina kotiin..
 
Pikaisesti vastailen Upp3:lle, että minä ainakin sain sairaalasta rintakumin, kun sitä tarvitsin... ei siis tosiaankaa ollu omaa kumia mukana, enkä ois sellasta edes osannu ottaa mukaan. Eli uskonpa että sairaalasta niitä saa tarvittaessa ja siellä kai ne varmaan steriloi valmiiksi...
Tosin en suosittele tuota rintakumin käyttöön ottoa, jos ei oo ihan pakko.. meillä nimittäin poika tottui tuohon rintakumiin niin, ettei enää sitten syönyt ollenkaan ilman sitä! Ja sitä rintakumia on sitten rasittava raahata joka paikkaan mukaan ja yrittää pitää sitä puhtaana! Mut toki siitä voi olla apua, jos vaikka rinnanpäät kuivuu..

Pullot ja huvitutit oon kans keittänyt eka kerralla ihan kattilassa n. 5 minuuttia ja sitten vaan käyttöön.. Myöhemmin oon kyllä vaan pessy niitä hanavedellä, joskus keittäny ku on esim. tutti alkanut näyttää "käytetyltä"... :whistle:

muoks. Tutinki sai ainaki Jorvissa vauvelille, eli sitäkää ei tarvinnu ottaa mukaan...
 
Kiitti Annilialle rintakumi-infosta.:) Hankin noi sisäänvetäytyvien nännien takia, toivottavasti en kuitenkaa noita tarvis ollenkaan ja vauva sais maitoa ilman noiden käyttöä.. ja toisakseen just jos iho on kovin herkkänä nii kumit auttanee..

Äh, mulla ei oikeasti järki leikkaa yhtää.. mutta kysympä varmuuden vuoksi: saako tai pitääkö nuo pullojen korkitki steriloida?! Tuntuu musta nimittäin ohuemmalta muovilta kuin pullon muut osat, että sulaako... :LOL:
 
pitääpä teiltäkin nyt kysäistä että onko kellään samanlaista vaivaa, nimittäin että kädet puutuu? tosi ihmeellisen tuntuista kun pari päivää ollut oikea käsi ihmeellisesti puutunu ja voimaton. Onkohan tämäkin nyt sitten jokin raskausoire tai jotain ihan muuta? :/ sitä kun on jotenkin niin itsetietoinen että huomaa kaikki pienimmätkin muutokset kropassa,ärsyttävää :LOL:
 
Hei!
Pikaiset kuulumiset ultrasta (jonne minut passitettiin vauvan epaillyn pienipainoisuuden vuoksi): vauva oli kasvanut normaalisti, painoarvio nyt 2100 g, raivotarjonnassa, maiskutteli suutaan ja teki hengitysharjoituksia ja oli tosi suloinen. Mutta: lapsiveden maara oli niukanpuoleinen minka vuoksi joudun seurantaan eli monitoriin seka uuteen ultraan ensi viikolla. En ole kuitenkaan hirvean huolissani koska vauva naytti voivan hyvin, lisaksi minulla sama juttu eli vahaisehko lapsiveden maara toisen raskauden lopuilla jolloin jouduin seurantaan, ja lapsiveden maara normalisoitui jossain vaiheessa. Toivotaan etta niin kay nytkin.
Hooas: ihana synnytyskertomus. Kiva kun saatte sen noin yksityiskohtaisena. Taalla meilla pain ei ole saatavana... :|
Sormusten kaytto: en ole muutamaan viikkoon kayttanyt, sen verran turvoksissa sormet. Sandaalitkin jouduin ostamaan numeroa 41, huh! Ennen raskauksia koko oli 39, siita se suureni 40:een ja nyt kesan turvotusten kanssa viela yhta numeroa ylemmas.
Rintakumista: esikoisen aikana kaytin niita parin ekan viikon aikana, koska vauvan oli vaikea saada otetta rinnasta. Oli niista kumeista meille apua, onneksi paastiin kuitenkin niista eroon.
Mukavaa iltaa kaikille!

T. Helmi 33+6
 
Upp3:lle vielä pullon kaikki muoviosat kestävät keittämistä. En ole muistaakseni korkkeja koskaan keittänyt, mutta tuskin ne siihen kiehuvaan veteen sulavat. Minä olen tainnut pestä korkit kuumalla fairy-vedellä ja kaikki muut osat pulloista sitten keittänyt.
Huvituttejakin muuten siis hyvä keitellä säännöllisesti, alku streriloinnin jälkeenkin..
 
:wave:

Heips kaikille!

Täällä mennään vkolla 32+4 eikä kummempia oireita ole ilmaantunut (vielä, koputtaa puuta)! Yöllä kerran/pari vessassa, mutta se siitä, ei vielä kummempia kipuja. Kyljen kääntäminen yöllä nyt saattaa joskus herättää, kun sen eteen pitää nähdä vaivaa :)

Täällä on nyt sunnuntaista asti pähkitty esikoisen kuumeilun kanssa. Poitsu 2,5 v on ollut enemmän tai vähemmän kuumeinen jo 3 pvää eikä mitään muita oireita ole. Tänään iltasella käytiin päivystyksessä, kun jo kolmatta iltaa lämpö nousi lähemmäs 40 asteen. Tulehdusarvot olivat 80 eli korkeella, mutta mitään muuta ei näy (pissakin puhdast). Nyt seurataan vielä tämä yö ja aamulla labraan täydelliseen verenkuvaan. Toivon, että jotain löytyy, että voidaan lääkitä tms. Kyllähän supot laskee kuumeen ja päivällä on 38 astetta ja allekin kuumetta, mutta nää illat sitten nostaa korkeelle (kuten kuume yleensä tekeekin). Noh, katotaan mitä löytävät.

Suppareista kyseltiin. Täytyy tunnustaa, että en meinaa muistaa miltä ne tuntuivat. Sen muistan, että selän puolella olivat ensin ja sitten siirtyivät masuun, mutta kivun määrää sinänsä en enää pysty kuvailemaan. Oltiin ekat kymmenisen tuntia säännöllisten suppareitten alettua kotona, kun ei vedet menneet ja olo oli kohtuullinen. Keinutuolissa taisin sekä kotona että synnärillä istuskella, kyljellään käyrillä makaaminen synnärille mentyä oli tosi tuskaa. Olla nyt paikallaan puoli tuntia... huoh. Mutta näköjään hyvin on unohtuneet nuo tuntemukset vaikkei aikaa ole kuin vajaa 3 v :)

Muksis, masussa kyllä muksitaan ahkerasti. Raivotarjonnassa on oltu jo kuukauden verran.
Masun ympärysmittaakin jossain vaiheessa joku kirjoitteli, mulla on siinä 110 cm tällä hetkellä, mikään hervoton ei masu tunnu nyt olevan, pärjään sen kanssa. Turvotuskataan en ole huomannut.... Sormus ei ehkä pyöri enää sormessa, mutta saattaa olla ihan kilojen kertymisen vuoksi :)

Esikoista odottaville vinkiksi, että me ei tarvittu yhtäkään tuttipulloa esikoisen kanssa (söi pelkkää tissiä), samoin rintapumpun (Avent) hankinta meni hukkaan, koska en saanut pumpattua kuin pari hassua pisaraa vaikka miten monta kertaa koitin. Että niitä varusteita ehtii ostaa sitten kyllä vaavin synnyttyäkin! Tutteja (huvitutteja) ostettiin muutamia (silikonisia sekä luonnonkumisia), mutta eipä poika suostunut niitäkään syömään. Oli kyllä sitten tissillä tosi ahkerasti poika ekat 3-4 kk (10-30 min välein yötä päivää). No, järkevä ois ehkä antanut jo lisämaitoa tossa vaiheessa, mutta jotenkin ei halunnut, kun poika kasvoi hyvin tissimaidollakin- Noh, nyt olemme "viisaampia" ja ehkä annamme lisämaitoa, jos tissitys on yhtä ahkeraa!

Huh, tulipa sepustus (ja vielä esikoisestakin vähän turhan pitkästi, mutta koittakaa kestää)

Hannnele
 
heipsan mammat ja hauskaa elokuuta!(pian saadaan nyytit jo syliin!!)

mua alkaa pikkuhiljaa tää raskaus jo ärsyttämään! on jo kaikenmaailman vaivoja.vessassa käyn varmaan 30kertaa päivässä(ja yöllä 3-4kertaa) koiran kanssa piti käydä äskön pidemmällä lenkillä, mutta jumalauta kun vihloo tuonne alakertaan,ihan kuin veistä käännettäisiin siellä ja hirmuinen paineentunne,niin jäi lenkki melkein normaalia lyhyemmäksi. kävin jo labrassakin antamassa pissanäytteet,jos ois jostain tulehduksesta tuo vihlominen johtunut,mutta näytteet oli puhtaat. eli ihan tavallisia raskausoireita siis.juu huomaa varmaan,että odotan esikkoa :LOL:
onko muilla tullut raskausarpia? itselläni ei oo vielä massuun tullut,mutta pari päivää sitten huomasin harmikseni,että reisiin oli muutama tullut.perse levii.
huoh, huomenna neuvola niin kirjoittelen sitten varmaan lisää!

ajatar&vekara 33+4

ai niin, ja en ollut minäkään ajatellut tuollaista kuin tuttien ja tuttipullojen keittämistä..lisää hommaa.. :snotty:
niin ja supistuksia tulee jo päivittäin,mutta suurimmaksi osaksi onneksi kivuttomia! =)
 
Muvi Minulle antoi viime neuvolakäynnillä tuon väliliha hieronta ohjeen. Täytyis ruveta sitä tekemään, mutta saa nähdä käytännössä tuleeko toteutettua montaakaan kertaa, kun tuntuu ettei nuo kädet ylety enää mihinkään.
Täytyiskö laittaa mies asialle? ;)
 
En muista enää kuka valitti lonkkakivuista mutta ajattelin kertoa että mua auttoi lämmin kaurapussi silloin kuin odotin esikoista. Joskus riitti kun lämmitin sen illalla ja joskus piti taas uudestaan yöllä vessareissun yhteydessä.
 
hyvää "huomenta" :wave: eli taas on "nukuttu" yksi yö :LOL: veikkaisin, että parilla päikkäreillä menee tämä päivä...
en saanut nukkua kuin oikealla kyljellä, vasemmalle tuli välittömästi kipeää monoa tai nyrkkiä, jos käännyinkään sille puolelle. ja oikealla kyljelläkin tuntuu, että tuolla muljataan nyt koko ajan. koska vauva oikein nukkuu? vai pyöriikö hän siellä nukkuessaankin nyt?
illalla alkoi tuntua erilaiselta alavatsalla, olisko nyt sitä todellista paineentunnetta, mistä jotkut ovat jo puhuneet. liikkuminen ainakin oli illalla vaikeaa, erityisesti kaikki liikkeellelähdöt.
nälkä on koko ajan.
toivottavasti toi liikkumisen vaikeutuminen, yms. ei oo ihan pysyvää nyt, kun toiveissa oli piipahtaa vielä parissa sukulaisissa. jos ois kokemusta, vois ennustaakin, vaan ei osaa...
nyt alkaakin jo 35. raskausviikko =) kivaa!

irtis ja "saammeko tulla teille kääntyilemään?" 34+0
 
Välilihan hieronnasta: Viime raskaudessa se oli miehen tehtävä eikä väliliha revennyt, joten suosittelen, ei siitä ainakaan haittaa ole mutta ihan kivaa iltapuuhaahan se on! ;)

Vauvatarvikkeista sen verran että meillä taas etukäteen hankittu rintapumppu (Avent Isis) oli ehdoton, kun mulla nousi maito vasta sairaalasta kotiuduttua kerralla ja samantien meinasi iskeä kauhean kivulias rintatulehdus keskellä yötä, pumppaaminen pelasti tilanteen että selvisin hengissä aamuun asti, ois tehny mieli leikata tissi irti kun sitä poltteli niin älyttömän kipeästi. Tietysti äärimmäisessä hätätapauksessa ois voinu laittaa vaikka miehen hoitamaan pumpun tehtävää :x mutta onneks oli toi pumppu..

Mun saamani synnytyskertomus oli vain a4-lomake johon oli tiettyihin kohtiin rastitettu tai kirjoitettu tietoja, oliskin kiva jos ois ollut noin yksityiskohtainen kuin anteeksienmuistakenellä :ashamed: oli!

coatrack 34+jotain, la 10.8.
 
pakko tulla hehkuttamaan, haettiin just vaunut vihdoinkin kotiin! on ollu varauksessa jo 3 kuukautta mutta ajateltiin että mitä niitä tänne pyörimään vielä ottaa. me valittiin emmaljungan cerox 360, löyty vielä kaikenlisäksi väri jota ei enää valmisteta (jungle lime) joten saatiin hyvät alennukset. ollaan kumpiki ihan pähkinöissään niistä, tuossa piti mallailla ja mies rämpläs niitten kanssa hyvän tovin ja totesi että nää on sit hänen vaunut:D

ostettiin samalla reissulla rintapumppukin kun oli tarjouksessa, emman sähkökäyttönen. toivottavasti toimii hyvin, vaikutti ainaki ihan ok:lta mut mistäpä noista tietää ennen ku oikeesti käyttää.

neuvolakuulumisia, painoa oli tullu about 600g/vko, ei oo mua moitittu neuvolassa missään vaiheessa vaikka nyt on yhteensä tullu semmonen 15 kiloa, sokrut on ollu aina ok ja täti meinas et vettä on kerääntyny joten osan kiloista voi laittaa sen syyksi. vauva kasvaa tasasesti, sf oli 33 ja nyt siis 34+5, vähän siis keskikäyrän yläpuolella mutta täti sanoi kun kokeili vauvan asentoa (rt edelleen) että koska vaavi on edelleen niin ylhäällä niin sen takapuoli työntää mahaa tuosta ylhäältä isommaksi ja siten tietysti sitä mittaa myös. ei kuulemma tunnu mitenkään isolta vauva, veikkasi jotain 3,5 kiloista mutta 2 vkon päästä on viimenen lääkärineuvola joten sielläpä se sitten arvioidaan minkä kokonen jässikkä masussa muksii. hemoa ei otettu tällä kertaa ja vauvan sykkeet oli tasasta 140.

viimeyönä tuli jopa 4 tuntia unta, nukahin illalla puoleksi tunniksi sohvalle ja sit ei enää väsyttänytkään, oltiin kolmelta kumpiki vielä ihan wide awake ja vauva kenki niin kipeesti että meinas parku päästä. no ompahan ainakin hyvissä sielun ja ruumiin voimissa:)

nyt pakkaamaan loppuun, mennään mun porukoille talo/koiravahtiin kun lähtevät reissuun. huomenna tulee kavereita sinne ja grillaillaan, onkin luvattu tosi lämmintä joten jos sitä vaikka uskaltais vähän rantaan kahlailemaanki. taitaa olla niin jäistä vieläki vesi että alan synnyttää jos ihan uimaan menisin joten varmaan jää rannalla ruikuttamiseksi:D

aurinkoista päivää kaikille!

salamanteri&steve 34+5 :heart:
 
Masupäivitys profiilissa Ei vois enää valaammalta meikäläinen näyttää :LOL: Maha on jo joka paikassa tiellä ja perunankuorimiseen oon jo väsynyt. Ei millään enää tahdo jaksaa kuoria :headwall: Sit jos ne keittää kuorineen, niin joka tapaukses pitäis kuoria kolmelle lapselle ja ittelle. Suuret on ongelmat juu :LOL:

Huomenna mulla alkaakin virallisesti äitiysloma!! Vaikka eipä se mun arkeani millään lailla muuta, kun oon ollu kotiäitinä 2002 vuodesta asti ja nelonen olis tulossa elokuussa :heart:

neitiperho: Mikäs päivä teillä tulee miehen kanssa ensimmäinen hääpäivä? Meillä tulee tän kuun 28. päivä vuosi siitä, kun mentiin naimisiin :heart: Onnea jo etukäteen hääpäivästä!!

kaneliomena: Eipä oo täälläkään enää kaukana, kun sormukset lähtee lätkimään. Alkaa olla aamuisin jo niin kovasti sormet ja jalat turvoksissa, että on kohta parempi luopua sormuksista haikein mielin joksikin viikoksi. Ennemmin ne ottaa pois kuin joudutaan katkaisemaan!!

Ihanaa, pikkusisko tulee seuraavana viikonloppuna (ei nyt) esikoisensa ja koiran kanssa meille. Saa harjoitella vauvan hoitoa taas, heh! Yöllä kuulemma vauva ei juuri huutele, mutta päivällä ja illalla alkaa konsertti. No, onpa meitä täällä sitten siskon lisäksi kaksi kappaletta auttamassa vauvaa rauhoittumaan.

Hikoaako muut öisin? Mä oon ruvennu niin kauheesti öisin hikoamaan, että ei edes auta vaikka ikkuna on auki :headwall: Ei mulla nyt sentäs hiki virtaa, mutta makuuhuoneessa on aivan älyttömän hikinen ilma ja mä vain pyörin ja pyörin sängyssä kuumuuden takia.

Sairaalakassiin lisäisin vielä Bepanthen-rasvan/vastaavan. Ite oon sitä laittanu aina joka imetyskerran jälkeen tissin päihin estääkseni niitä hajoamsta. Ovat kyllä silti hajonneet :'( Sairaalasta toki annetaan rasvaa, mutta se on niin pikkuliru, että sais olla jatkuvasti kerjäämässä lisää. Oma rasva on hyvä olla sen takiakin mukana!!

upp3: Kyllä ne tuttipullojen korkitkin saa steriloida kiehuvassa vedessä sen 5 minuuttia. Ite oon aina niin tehnyt eikä ne mee sielä kuumassa vedessä miksikään!! Samoin tuttipullon tutit tulee myös keittää kiehuvassa vedessä ennen käyttöä.

ajatar: Kyllä mulle ainakin on tullut raskausarpia reisiin ja mahaan. Pylly ja reidet on muutenkin levinneet (ainakin miehen mielestä) aika paljonkin. Ainakin on jotain näkyvää vauvasta, kun se syntyy: raskausarvet!! Onhan tota elopainoa toki tullut jo lisää 20 kg, huh huh. Mulle ei siitä enää sen kummemmin oo neuvolassa valitettu.

Omaan napaan ei sen kummempia. Yöt menee tosiaan hikoillessa ja sen takia tuskaillessa. Lonkat puutuu nukkuessa ja niihin sattuu välillä kauheasti ettei meinaa päästä kylkeäkään vaihtamaan. Pissalla käyn 2-3 kertaa yössä ja ainakin kerran sillon pitää käydä hörppäämässä lasillisen kylmää maitoa, nami!!!

Tatjana80 ja tyttö rv 34+6
 
Neuvolassa käyty tänään, kuulumisia...rv 34+5

Painoa oli vihdoinkin tullut 500g huhtikuun puolesta välistä asti(yhteensä 7,2kg) Tosin terkkari sanoi että olisi nestettä, nilkoissa näkyy turvotusta.

rr 109/78 eli on noussut vähän:)

Vauveli edelleen raivotarjonnassa, syke 150

sf 32 eli keskikäyrän yläpuolella, tasaisesti kasvaa.

Sijainen oli neuvolassa, vähän harmitti kun olisi ollut juteltavaa kätilön kanssa synnytyksestä, enkä sitten viitsinyt ihan vieraalle alkaa kun hän ei ole tietenkään tietoinen mistään taustatekijöistä... Mutta onneksi on äippäpolin aika ensi viikolla.

Eilen saatiin uusi lipasto ja pojulle sänky, tänään saan laittaa sitten tavarat siihen lipastoon. Mies kokosi sen iltasella. Mun pitäisi tyhjentää nyt tämä tietsikkapöytä, kun se lähtee maalattavaksi... voi kun jaksaisi vaan.

Pojan ihottuma on onneksi paranemaan päin:)


Mulla on kaksi raskausarpea pepussa, mutta mahaan ei ole vielä tullut, ei tullut esikoisestakaan.. En ole niitä yrittänyt mitenkään estellä, inhoan rasvailemista joten sitäkään ei tule harrasteltua kauheasti. Jos tulee niin tulee:)


Uni ei oikein tahdo maistua.. poika nukkuu kuin enkeli seitsemästä seitsemään joten mulla olisi hyvät mahdollisuudet nukkua, mutta ei voi mitään.. iltaisin on aina paljon tekemistä, kun ei ole pikkupoika "jaloissa" ja sitten makailen vaan soffalla:)

Tuttipulloista... meidän pojuhan on oikeastaan täysin ollut pullovauva, ja me pärjättiin kuudella pullolla mainiosti; alussa kun söi kahden tunnin välein, niin pulloja piti keittää pari kertaa päivässä, mutta kun syöttökerrat vähän harveni niin kerta päivässä riitti. Keitettiin aina myös tuttiosat ja huvitutit, meillä pojalle tuli helposti sammastakin pienenä joten piti olla tarkkana. Rintapumpun mies osti sairaalan kanttiinista kotiinlähtöpäivänä, kun imetys ei ottanut sujuakseen. Toivottavasti tämän vauvan kanssa onnistuisi, olisi todellakin helpompaa imettää kun ryhtyä taas pullorumbaan:)

Noista äitiyspakkauksen vaatteista piti vielä kommentoida, että me oltiin tyytyväisiä kun ei ollut ihan pienintä kokoa; meille nuo oli sopivia pariviikkoisesta lähtien ja isompikin koko kolmikuisena jo pieni, joten olisihan se ollut pettymys jos äitiyspakkauksen vaatteet eivät olisi mahtuneet vauvalle ollenkaan päälle. On kuitenkin paljon isojakin vauvoja.

Vaippapyykkiä pitäisi tänään pestä, sitten vielä vauvanvaatteita ja lakanoita pino. Meilläkin on pyykkäys hidasta, koska on pienet kuivatustilat, mutta ei ole haitannut:)

Nyt ruuanlaittoon; poju varmasti heräileekin pian:)
 

Yhteistyössä