<<<ELOMASSUT 2008>>>part.3

Heippa!

Olisiko vielä tilaa yhdelle masun kasvattajalle? :)

Pikkukakkosella RV 8+5 tänään maanantaina ja Tyksiin menossa silloin joskus elokuussa, tai sitten paria viikkoa aikaisemmin jos on tullut isosiskoonsa ;)
 
Hosso - älä mene. Mä en mene mihinkään muuhun kuin rakenneultraan, en siis nt- ultraan enkä seerumiseulontaan. Suosittelen ihan hirveästi lukemaan sen aiemmin mainostamani Heli Pruukin väitöskirjan. Siitä voi jättää ne teoria osat lukematta ja lukea vain sitä sikiöseulonta-asiaa.

elomamma, kiva kun on hengenheimolainen, pysy täällä vaan. Muakin kiinnostaa rakenneultra. Siksi, että siinä voidaan löytää jotain sellaista, joka ehkä vaatii välitöntä hoitoa syntymän jälkeen.

ON Oli tänään neuvola. Ihan kiva täti. Eihän siellä nyt mitään tapahdu oikein, mutta 2 tuntia silti meni. Sydänääniä ei suostunut edes yrittämään kuunnella, sanoi, että huolestun suotta. Itsellä ihan hyvät fiilikset. Olo on hyvä, kuvotus hyvin vähäistä, väsynyt kyllä olen. Alavatsaa nipistelee ja siitä olen iloinen, se muistuttaa Taimin olemassaolosta.

M ja Taimi 8+5
 
Iltaa.
Kaks vanhinta lasta lähti siskolle yökylään niin tuntuu että täällä on ihan liina hiljasta ku ei ole ku kaks kotona.
Piti käydä vähän tressiä purkaan kuntonyrkkeilyssä. Kaveri kysy matkaan niin en viittiny kieltäytyä ku olen syksynki kulkenu niin kuletaan nyt sen aikaa ku pystyy.
Ja jos vaan selviän niin aijon jatkaa lentopalloakin jonkuaikaa.
Tahtoo vaan olla kotimiehistä pulaa ku miehellä iltatuureja.
 
Mä kävin illalla kaverilla ,joka oli saannut juuri äitiyspakkauksen. Vaatteet oli paljon parempi laatuisia kuin 06-pakkauksessa. Nyt sellaisia pehmoisia ja ihan kivoja muutenkin. Haalari oli tosi sievä. Oli ihana hypistellä vauvan vaatteita :heart: .

Mulla on nyt eka kertaa ällötys-olo oikein kunnolla. Olin illalla liian kauan syömättä ja nyt ei sitten enää saa oikein mitään syötyä. On varmasti ihan järkyttävää kärsiä kunnon raskauajan pahoinvoinnista. :hug: teille.
Mikä ihanaa, mun masu on alkanut taas kasvaa.

:wave: kaikille uusille.

Hyvää yötä!
-Poni ja Manteli 7+5
 
Huomenta!


Yö...mitähän siitä kirjoittaisin, nyt tuo paha olo on vallannut mun yötkin...
heräsin yöllä tunteeseen että oksu tulee just
:x
no äkkiä siitä vessaan oli lähdettävä...

ja nyt aamupala syöty ja kaiken pitäis olla hyvin, niin koko ajan oksettaa...yökkäilen ainakin...no jospa tätä ei kestä enää kuin sen 2 vkoa, toivottavasti.

miten teillä muilla on lähteny aamu käyntiin??


:heart: :lla AE ja säde 9+5
 
huomenta
Tytön toinen kerho alkaa 10, mut onneksi on tuossa 2 km päässä joten ei tarvinnut aikasin herätä. Yö meni ihan hyvin, yhen kerran piti vessassa käydä ja sittehän sitä pyöritäänkin tunnin verran ennekuin saadaan uudelleen unen päästä kiinni. |O

Yöllä näin unta et tuli synnytykseen lähtö, tai oli hieman sekava uni mut tunne et nyt saadaan 2 vauvaa syliin kohta oli aivan ihana :heart:

Täällä tulee edelleen lunta, ihanaa :xmas: Mitään raskausoireita ei oikestaan ole, jos ei lasketa et edelleenkään ei suklaa maistu :eek: ja nänin päät ihan hiukkasen vaan kipeet. Odotan kun kuuta nousevaa sitä kyssin aikaa :whistle:
mut nyt kohta lapset pukemaan ja kaivamaan tuo auto tuolta lumihangen alta :wave:
 
aurinkoenergiaa se missä kävin ultrassa, on semmonen pieni yksityinen neuvola ja kätilö/terveydenhoitaja pitää sitä. sillä on kyllä ihan huippu laitteet, mut ultraa ainoastaan vatsan päältä. sillon ku soitin sano et syke näkyy 6+2. toivotaan vaan ettei tää sit ole vielä niin pitkällä.

elomamma ratsastusta voi jatkaa niin pitkään kuin ite tuntee olon hyväksi.

miljoonakala :hug:

Lunta on tännekin tullu ja tulee edelleen =) ihanaa lähtään ulos.
Jotenkin oon kuitenkin aika luottavaisin mielin tän raskauden suhteen. sillon ku oli se keskenmeno olin ihan alusta asti ihan hysteerinen ja tiesin ettei kaikki ole oikein.
mulla ei järki kule, tuijotan vaan tyhmänä tätä ruutua, siis pihalle.

Triine
 
Terveisiä lääkärineuvolasta; minä olen päivittäjän painajainen!

:D

Lääkäri teki nimittäin sisäultran ja LA:ksi muutettiin 3.8. Eli nyt olisi menossa rv 10+2.

Nyt sitten odottelen minäkin lähetettä KYSin äitiyspolille...
 
Ai niin. Minulla on tiedossa sokerirasitus viikolla 17, koska viime kerralla sain sen halavatun diagnoosin. Tuolloin oli paastoarvo 0,1 yli rajan, jota oli juuri laskettu sinä vuonna. Savossa on kuulemma tiukin paastoraja eli se 4,8, kun esim. HUS on nostanut sen 5,0 -vai jopa 5,2, en muista.

Mutta kiltisti menen siihen kokeeseen, koska sukurasitusta tuosta diabeteksestä kyllä löytyy.
 
Luntaluntalunta... ihanaa... :) (lukuunottamatta sitä ettei tuo vajaa kolme vuotias millään olisi malttanut tulla takasin sisälle...)

Elomamma Minulle on sanottu ratsastuksen osalta ettei kannata, se saattaa olla aikamoinen töyssy jos sattuu putoamaan...

Itse painiskelen sen ongelman kanssa, että me ollaan jo kauan sitten sovittu ja varattu että mennään maaliskuussa viikoksi laskettelemaan... että uskaltaakko sitä vai ei. Olen kyllä niin monta vuotta tuostakin sitten haaveillut ja aatellut kuinka kiva olisi että tosi sääli jos nyt sitten kun on tilaisuus niin ei pääsekään... :/
Aattelin kyllä että kaippa sitä voi kun menee oikein varovasti...


Sain sitten laskeskeltua omat viikkonikin vihdoin, 6+6 näemmä menossa, eli kierrukkavauvan pitäisi syntyä 26.8.
Saas nähdä...



Minä en aio mennä yhtään ylimääräistä kertaa neuvolaan/lääkäriin/mihinkään ylimääräsiin tutkimuksiin... ne perus kaksi ultraa on toki hyvät, ja jos jotain erityistä ilmenee...
 
Aamu on lähtenyt käyntiin aikaisella herätyksellä, eli jouduin heräämään jo vähän ennen klo 7 :'( Anoppi tuli lastenvahdiksi seitsemäksi, kun mun piti mennä puoli kasiksi labraan siihen sokerirasituskokeeseen. Juuri soittelin neuvolaan tuloksia ja kaikki kolme arvoa oli oikein hyvät!!! Magee juttu. Seuraava sokerirasitus onkin sitten viikoilla 24-28 välillä.

Olo on hieman ollut parempi tässä parina päivänä. Ällötyksen tunnetta vieläkin on, mutta vähenemään päin, huoh :D Siitä huolimatta seksi ei ole maistunut ainakaan kuukauteen. Noh, ehkä tässä pikku hiljaa vois taas nekin puuhat kiinnostaa :p

Mulle ei maistu ollenkaan suklaa, karkit eikä mitkään muutkaan vastaavat. Yks päivä otin konvehtirasiasta yhden suklaan ja oksennus meinas lentää :$ Jos sitten karkkilakolla sais pidettyä painon edes vähän kurissa!! Kolmen edellisen raskauden aikana mulle on tullut kiloja lisää 13-18 kg. Nyt saa jännätä miten tämän odotuksen aikana käy.

Mulla siis raskauksia ja synnytyksiä takana jo kolme, joten en aio mennä enää tutustumaan synnytyssairaalaan enkä aio osallistua synnytysvalmennukseenkaan. Ainut oli ensimmäinen lapsi, jonka odotuksen aikana nuo olen käynyt. Nyt koen sen tarpeettomana. Sen verran on lippua ja lappua kertynyt raskauksista, että olen kaikki laittanu järjestykseen kansioon ja sieltä voin tarvittaessa etsiä vastausta jos joku asia mietityttää :LOL:

Rouva Pikkumyy kyseli tuolla, että kenellä on jo raskaus paljastunut. :wave: Täällä se on paljastunut jo tapaninpäivänä yhdessä sukulaispaikassa. Sen jälkeen ei oo asiaa enää salattu, vaan on pikku hiljaa kaikille sukulaisille asiasta jo kerrottu. Ja masu näkyy jo sen verran hyvin, että eipä silläkään saralla raskautta enää salata :D

Odottelen kuin kuuta nousevaa postia, että koska sieltä tulee kutsu siihen niskapoimu-ultraan. Luultavasti se osuu vielä tälle tammikuulle! Sitten näkee mikä tulee lasketuksi ajaksi, kun nimittäin viime pe neuvolassa käydessäni täti laski, että mulla olisi tänään jo rv 10 eikä 9+3. Noh, päivitellään tuota asiaa listalle myöhemmin, kun olen ultrassa ensin piipahtanut :heart:

Kaikille pahoittelut joiden masuasukki ei jaksanutkaan matkassa mukana :hug: Ja uusille tulokkaille: Tervetuloa mukaan vain, kyllä tänne elokuisia vielä mahtuu ripa kopalla :wave:
 
päivää, mammat!

soitin tänään neuvolan leidille ja kysyin tästä suussani, erityisesti kielelläni olevasta ällöttävästä mausta. hän sanoi, että kyse on hiivasta/sammaksesta. on kuulemma hyvin tyypillistä, että raskaana ollessa hiiva ryöpsähtää (juu, alapäähän tai vatsaan!). mulla tulee siis ruokailun jälkeen kielen päälle tulee sellainen harmaa kerros ja suussa maistuu aivan hirveälle, vähän niinkuin happamelle. leidi kertoi, että hiivatasapainoa voi kotikonstein tasapainottaa niin, että jättää hetkeksi kaiken makean (myös mehut ja hedelmät) pois ohjelmasta (testaan). lisäksi voi kurlata 2-3 x päivässä suolavedellä (tätä aion kokeilla), tai sitten ruokalusikallisella sitruuna- tai puolukkamehulla. molemmathan on hirmu happamia, joten ne sitten kai ikäänkuin neutralisoi sitten sitä hiivakantaa.
musta oli lohduttavaa kuulla, että tämä ällöolo on ihan normaali raskausoire ja sen voi jopa saada siedettävämmäksi jollain keinoin. mua ei varsinaisesti ole oksettanut juurikaan, mutta tämä "kielitilanne" on haitannut ihan kaikkea, syömistä ja jaksamista :(
toivon, että jos jollain on samaa vaivaa, hän tunnistaa tästä oireensa ja saapi samalla apua :) ite en meinannut kehdata edes kysyä, kun tämä on jotenkin niin "pieni" oire, vaikka sen vaikutus onkin aika helkkarin kokonaisvaltaisen ällöttävä!

jotain labratuloksia oli jo tullut, kaikki oli hyvin. luulin, että ne testais sen raskaushormonimääränkin tuossa eka labrassa, mutta ei kai sitten... siitä olis saanut vähän vakuutusta itselle, ettei tuolla ole vain tuulimuna...

voimia kaikille, joilla on tullut pikkukivi tai irtolohkare raskauden tielle!
hyviä odotuspäiviä!

irtis 8+6
 
Kiitos irtosora tuosta kielitiedosta. Itse olen tutkiskellut pari päivää omituista harmaata kieltäni ja vaivannut päätäni, että mikä sitä mahtaa vaivata. Miehenikin huomasi harmaan kieleni tänään ja totesi, että onpas ällöttävä (tosi romanttista). Täytyy kokeilla noita sinun neuvomisia kikkoja ja jos ne ei auta niin ensi maanantaina on sitten eka ultra ja samalla lääkäri, jolle voin näytellä kieltäni. :LOL: Mikäli maanantaina kaikki on kunnossa ja mahasta löytynee elämää, liityn ihan oikeasti mukaan Elomasuihin. Nyt käyn vasta salaa kurkkimassa juttuja.
 
Tiistaita!

:hug: aurinkoenergialle pahoinvoinnin kanssa kamppailuun!

Kiva lukea teidän neuvolakuulumisia, omaan neuvolaan kun vielä se pari viikkoa aikaa. Pitää vaan yrittää olla ajattelamatta sitä, niin ei tunnu niin kauhean kaukaiselta.
Omaan napaa ei ihmeitä. Vatsakramppeja oli taas eilen. Ihmeen krampit tulee aina silloin tällöin ja vatsa on sillon julmetun kipeä! Vessassa saa ravata useemman kerran ja muutenkin olo mitä kurjin. No tänään taas ollut sitten ihan normaali olo.. Ihmetyttää mistä toi voi oikein johtua, tuskin mitään vakavaa koska esikon odotusaikaan myös samanlaista, ois vaan silti mielenkiintoista tietää mikä ne aiheuttaa.

UMMETUKSESTA kärsiville hyvä vinkki on juoda iso lasi vettä heti heräämisen jälkeen tyhjään vatsaan!

Alavatsa alkaa pikku hiljaa pömpöttämään. Toivottavasti ei alkais pahemmin näkymään ennen sitä ekaa ultraan, en nimittäin haluaisi kertoa raskaudesta sukulaisille ja kavereille ennen sitä. Pitänee pysytellä mahd. paljon kotosalla näiden parin viikon aikana, ettei jäätäis kiinni ennen varmistusta että kaikki on hyvin. :)

Nyt pitää lähteä syömään, nälkä taas kurnii suolessa vaihteeks.. :LOL:

Tiistain jatkoja, voikaahan hyvin!

:heart: haaveilija ja kyytiläinen 8+0

p.s munkin mielestä ehkä parempi odotella vielä tota kerhoilu juttua, koska kaikki ollaan vasta niin alkutaipaleella. Jokusen ajan kuluttua sitten..
 
Täällä maalla ei noita teitä ihan pienestä lumisateesta aurata ja kyllä oli tehohas lenkki ,kun rattailla puski menemään tuolla lumessa. Tekee hyvää mun oikean puolen issiaskivuille. Välillä juili niin tuonne pakaraan niin ,että irvistellä sai. Onneksi ensi viikkolla hieroja.

Täällä nyt vasta ilmennyt kunnon raskaus oireita..ällötys jatkuu..hajut tunkee aivoihin asti...veri valuu ikenistä ,kun hampaita harjaa..niin ja masu kasvaa :) . Jotenkin nuo lisääntyneet oireet tekee tämän odotuksen konkreettisemmaksi.

Nyt menen lepäämään ,kun typykkä vielä nukkuu. Postissa tuli uusi Meidän Perhe -lehti ,joten kivaa lukemista.
-Poni ja Manteli 7+6
 
Voi p****!!! :kieh: :kieh: :headwall: :headwall:
Nyt tää kone sekos jotenki: kauheen pitkän tektin kirjotin, tuli kaks kertaa tähän ja poistin toisen. Kappas, ne häviski molemmat!!! :headwall:

Lyhyesti:

Neuvolalääkäri kuulumisia Lääkäri ultras vatsanpäältä (jos ei olisi näkynyt olisi katsonut alakautta) ja saikin heti näkyviin pikkusen siellä. Sydän jyskytti oikein selvästi ja muutama potkukin nähtiin. :heart:
Lääkäritäti ihmettelikin, miten noin selvästi tässä vaiheessa jo potkut erottui. Ja sanoi, että todennäköisesti alan tuntemaan liikkeet jo rv 15-16. Pituutta on 2,1cm ja jalat mukaan lukien n.3cm.
Aika jöllikkä mun mielestä, kun olin olettanut olevan joku max.1,5cm. B)
Vauvan ja kohdun koko vastaa aikalailla rv9+4 mitkä nyt menossa. Mutta voi muuttua np ultrassa. Sinne kutsun pitäis tulla tän viikon aikana. Ja reilun kahen viikon päästä on sit se aika aika.

Olin kirjottanu monelle jotain, mut en nyt enää muista mitä...

Mutta uusille tervetuloa ja jaksuja kaikille!!! :wave:
 
miljoonakala :hug: voimia


Meillä on tänään nyt sitten vissii pahoinvointi oikein kunnolla alkanut, muutamana päivänä on iltaisin vähän tökkinyt ja kahvi närästänyt. Tänään en ole kahvia pystynyt juomaan enkä kyllä muutenkaan syömään muuta kuin yhden leivän ja vähän teetä. Joka kerta kun avaa jääkaapin oven niin tulee heti toisiin ajatuksiin syömisestä.

 
Miljoonakala: :hug: ja jaksamista!

Itelläniki taitaa ummetusta olla kun maha oudon tuntoinen kokoajan ja vessa asiat ei suju niin kuin normaalisti.. Tiedä mitä tuolle tekis. Muuten kyllä ihan ok olo, aamulla tosin oli aamupuurot taas tulla heti ulos. Taidan siirtyä johonki muuhun aamupalaan.

Vitsit, äiti oli eilen soittanut yhdelle naiselle jonka ois tarkoitus ommella minulle yo-juhliin puku. Ihan kiva vaan kun hänelle sopii ainoastaan maaliskuu jolloin ehtii minulle ompelemaan! En tiedä mitä teen.. Täytyy varmaan kertoa pikapuoliin mammalle tästä pikkuisesta asukista, ja miettiä muita vaihtoehtoja. Siskon kanssa juteltiin ja hän antoi muutaman ehdotuksen: vuokrapuku tai 2-osainen puku johon jätettäis saumoihin suurennus varaa.. Tiedä sitten onko se järkevää alkaa pukua teettämään kun ei sitä kuitenkaan jälkeenpäin pysty pitämään, ellei sitten pienennä roimasti. Olen muutes sitten yo-juhlien aikaan jo 29.rv:llä, mahtaa olla aika jumbomasu jo silloin...! Huhhuh.

Koulunkäynti on sujunut ihan hyvin.. Koulua ollut kylläkin aika vähän, eilen 3h ja tänään 2h.:D Huomenna taas 2h, iltapäivätunnit täytyy jättää väliin kampaamon takia. Ruokailussa en ole pystynyt käymään pahoinvoinnin takia, saa nähdä milloin kaverit alkaa ihmettelemään..

Terkuin Upp3 ja Kirppu 8+6
 

Yhteistyössä