<<<ELOMASSUT 2008>>>part.3

perämään emäntä: On se niin ihmeellistä, kun eri paikkakunnilla nämä sokerirasitustestitkin vaihtelee. Yleisesti se vissiin tehdään siinä reilu 20 viikolla, mutta en käsitä minkä takia täällä se tehdään jo viikoilla 9-12 ja sitten toisen kerran reilut 20 viikolla. Ihme touhua :kieh:

Tosta kerhohommasta en osaa itse sanoa yhtikäs mitään :ashamed: Mulla ei oo mitään kokemusta, että miten se kerhohomma sitten toimii yms.??

Jahas, jos menis laittamaan ranskalaiset ja lihapullat uuniin. Toivottavasti saan ne alas :D

Mie myöskin joudun sokerirasitukseen, kolme kertaa vieläpä... eli rv 14, 25 ja 35 muistaakseni, ekassa neuvolassa sit saan aikataulut näppiin..

ummetusta ei onneksi ole ja toivottavasti ei tuliskaan, keskimmäistä kun odotin sillon oli aivan järkky ummetus ja sen myötä vielä karmeemmat peräpukamat... istu sit luennolla 8 tuntia ja aja puol suomee ensin läpi ennenku kouluun pääs, ei helpottanu oloa kyllä... viimesessä ei ollu ummetusta ollenkaan, ekasta en edes muista, mutta tuskin oli. Painoakin kerty tuollon reilut 20 kg, varmaan p***** puolet :LOL:

Mutta nyt riennettävä taas kantturoitten pariin, laitettava tissit ristiin ja niin eespäin, morot

Hyvää alkanutta viikkoa!

Onneks tosiaan huomenna on se neuvola. En oo viittinyt soitella mihinkään, kun perjantaina alkoi sellainen ihmeellinen ruskea tuherrus ja ajattelin, että se saattaa kuulua asiaan, kun kipuja ei kuitenkaan ole ollut. Samaan malliin jatkuikin sitten lauantaina ja määrä yltyi jo sunnuntaina. Tänään tuli sitten vieläkin enemmän :| Tänään alkoi myös pienoinen alaselkäkipu... Toivottavasti kaveri jaksaa kuitenkin elokuulle saakka masussa pysyä...

kaneliomena ja Elmeri 9+6

kaneliomena :hug: toivotaan, et kaikki hyvin!

ultrassa käyty ja sikiöpussi ja sikiö löyty, mut ei sydänääniä :/ sikiöpussi vastasi vko 6+0 ja koska testiin sain myöhään plussan 21.12 meinas, et on pienempi! kaikki näytti normaalilta.. joopa joo ens viikon torstaina uus ultra. arvatkaa vaan hermostuttaako? vatsan päältä siis ultrattiin. meinas et viikot olis ehkä vasta 5+6 eli mä taidan tippua syyskuulle toivottavasti en tipu kokonaan pois :'(

Triine

Triine: no jopas jotakin..miks vatsan päältä?
Mulle ainakin ultrassa sanottiin että jos otetaan vatsan päältä 8+ niin ei välttämättä saa vielä selkeesti mitäään mittoja, ja siksi otettiin alakautta ja vastasi mittoja ja sydän sykki...

Älä ole huolissasi, kaikki on varmaan ihan hyvin. :hug:
Antoiko uutta aikaa?

Kaneliomena: jospa olis vaan jotakin muuta vuotoa :hug:
Se on kuitenkin ruskeaa?
ei kirkasta verta?
Toivotaan että se olis jotain muuta.. :hug:

Tsemppiä täältäkin kaneliomenalle! :hug:
Triine, mun käsityksen mukaan sydänääniä ei vielä pitäis näkyäkään vatsanpäältä ultrattuna, mä kävin lääkärissä ensimmäisen kerran viikolla 6+4 ja lääkäri yritti et katotaan vatsan päältä ja ei sillon kuulunut kyl mitään sydänääniä, mutta kun teki ultras "sisältä" niin johan ne sieltä näkykin sit.. Joten älä murehdi vielä =) (ite paras sanomaan kun koko raskauden ajan olen ollut ihan neuroottinen, vaikka niitä on sydänääniä on kuunneltu ja kaikki on pitäisi olla hyvin, niin silti en meinaa vaan uskoo sitä, on vaan niin kauhee pelko kokoajan... :(

Tänään oli ensimmäinen neuvola, (enkä aikasemmissa raskauksissa koskaan päässyt sinne asti :( ) joten oli tosi ihana käydä, kun sai niitä kaikkia lippuja ja lappuja mukaan, ja kuunneltiin sydänääniä, ukkoseni nauhotti niitä puhelimeenkin että voi sitten iltasin ennenkun rupiaa nukkumaan niin kuunnella =) Nyt kahden viikon päästä ois sit KYS:iin eka aika äitipolille, ja siellä varmaan (?) ottavat np-ultran, mä oon miettinyt sitäkin kovasti että haluanko minä sitä että sitä edes otetaan, mun tädillä otettiin se ja sille sanottiin että 95% lapsi olisi downsyndroomainen ja hän murehti sitä tosi paljon, ja jännitti mutta lapsi oli täysin terve. Jotenkin mietin että jos siel sit näkyskin jotain niin tulis vaan kauhee huoli päälle.. ja kun muutenkin olen niin stressaantunut..
Ja tuosta ummetuksesta,. Mulla on koko maha tehnyt lakon, ei toimi ei sitten millään, syön kuitupitoista ruokaa, oon kokeillu luumusoseita, levolakkia, ja vaikka mitä niin ei mitään, ainut on että ruiskeella helpottaa mut ei oo kiva niitäkään jatkuvasti käyttää.. Naurattaa kun mitattiin paino niin 4kg noussu nyt jo paino, mikään ihme kun koko muija on ihan tukossa :LOL:
Tulipas taas tekstiä, mutta vointeja kaikille!
t. Hosso 9+4

Heipä hei..
Ekaks kaneliomenalle ja triinelle tsemppiä!

Mulla edelleen tiputtelu jatkuu ja muuttunut jo vuodoksi. Mulla on huomenna lääkäriaika, jos sitten sais selvyyden asiaan. Kipuja ei kyllä ole,pelkkää vuotoa. Mutta kurja vaan odotella että oliko se nyt tässä.Mutta sit vaan pakko ajatella että luonto hoiti homman nyt näin,se ei vielä ollut valmis tulemaan. Joku pieni mussa vielä uskoo että se ei ois menny kesken mutta mä valmistaudun kumminkin.

Tohon ummetukseen suosittelen pellavansiementä. Myydään useimmissa peruskaupoissa ja toimii..
:hug:

Kaneliomena Toivotaan ,että turhusi on vaaratonta. Eikös ruskea vuoto vaaratonta juuri ole? Itsellänikin oli sitä sen kovakouraisen gynen jäljiltä.

Triine varmasti kaikki hyvin, kun vatsanpäältä noinkin paljon
erottui.

Meillä elovauvat 06 on kerho. Se on sillä tavalla kiva ,kun se on suljettu. Sinne on kyllä hitaampi mennä ,kun pitää etsiä kerho ja sitten vielä kirjautua sinne. Siinä mielessä tämä on kivempi ,kun on nopeempi.

Meillä tehtiin neuvolassa sokerirasitus vasta ,kun pissassa oli sokerit pari kertaa plussalla. Itse jouduin sinne rv 34. Paastoarvo oli hyvä ,mutta muut koholla ,että ruokavailolla alettiin hoitaa. No eipä keritty kauaa hoitaa ,kun samana päivänä ,jolloin ohjeet sain niin tyttö syntyi :) . Nyt varmaan joutuu rasitukseen ,kun kerran on kiinni jäännyt ,niin vaikka pisut olisi puhtaita. Se rasitus on vaan jotenkin niin kamala.

Minäkin panikoin tämän toisen kanssa ihan eri tavalla kuin esikkoa odottaessa. Silloin vain olin jotenkin niin autuaan onnelllinen ja eikä myöskää osannut mitään vaivoja hakea. Yritän kyllä nytkin kovasti tsempata ,jotta voisin nauttia raskaudesta täysin sydämin.

Mutta nyt syömään pian ennen kuin alkaa yököttää.

Neuvolakuulumisia
Tänään oli eka neuvola. Siellä vaavi heitteli volttia massussa. Laskettu aika aikaistuikin heinäkuun puolelle 29.7. Potkitaanko mut pois vai saanko roikkua täällä teidän matkassa??
Ovat meillä vähentäneet myös lääkärikäyntejä. Lääkäri on vaan alkuraskaudessa. Mulla tän kuun lopulla. Sikiösulontoihin en mene, paitsi rakenneultra kiinnostaisi. Tosin se pitäisi itse maksaa ja käydä yksityisellä. joten täytynee harkita.
Ja minä kanssa joudun sokerirasitukseen, kun suvussa on diabetestä. Se tehdään kerran rv 26.
Mulla on raskausoireet helpottaneet jo jonkin verran. Viikon oli jo ihan hyvä olo ilman öllötystä. Tänään on taas hieman vellonut mahassa ja suussa maistuu pahalta.
Muut ratsastajat huom! Mitä teidän neuvoloissa sanovat ratsastuksesta? Multa tämä täti olisi jo tänään kieltänyt koko huvin, mutta myöntyi sitten"omalla vastuullani" että voisin vielä pari viikkoa käydä. Kyllä mun ainakin tekisi mieli vielä käydä ratsastamassa edes sen kerran viikossa.
Elomamma08 rv 10+6

Elomamma08 Kiva ,kun neuvolassa kaikki hyvin. Pysy vaan tässä tutussa pinossa, ainakin minun puolesta. Ratsastushan oli ennen ehdottomasti kiellettyjen lajien listalla, mutta ei enää. Oman voinnin mukaan saa nykyisin ratsastaa. Tietenkin onhan siinä omat riskinsä esim jos putoaa. Itse en kovin pitkää esikkoa odottaessa ratsastanut ,kun masu alkoi höllymään ikävän tuntuisesti. Käyntiä tosi olisi voinut mennä varmaan vaikka kuinka kauan. Nyt en kovinkaan aktiivisesti ratsasta ,kun myös juuri oman kisaheppani, mutta hevosten kanssa toki muuten ,kun on ratsastuskouluyrittäjä olen.

Iltaa!Paha olo on sitten alkanut!Semmonen kestokrapula ällö olotila, helpottaa hetkittäin ja varsinkin kun muistaa syödä!Kahvi tökki aamulla mutta join kuitenkin koska päänsärky ja väsymys eivät varmasti helpota tilannetta..toivottavasti pysyy tällaisena eikä pahene..kun joku oli ollut siellä tiputuksessakin.. :/ nostan kyllä hattua!!!!Pakkohan se on kestää tää olo eikä se kaiken kaikkiaan ikuisuuksia kestä mutta yäk jokatapauksessa!Olenko mä muuten ainut täällä jolle petipuuhat maistuu näin alkuraskaudessa???Kun tuntuu että koko ajan tekis mieli :LOL: (mies on mielissään... :D ) noista mielihaluista vielä että edelleen kaikki suolanen himottaa,tortillasipsit on ihan ykkösjuttu!Ja kirpeet vihreet omenat!Ylipäätään kaikki roskaruoka,pizzat ym.mites teillä muilla???Mulla ei ole vielä tullut mitään tuhruvuotoa mutta esikoisesta tuli pariinki kertaan joka ei sitten ollut mitään vaarallista onneksi.Tuli tällainenkin mieleeni vaikka ei todella vielä ajankohtaistakaan(mutta kaikkea mielessä pyörii jo nyt..)että te joilla ennestään raskauksia ja synnytyksiä takana oletteko silti menossa synnytysvalmennukseen tai "tutustumaan" synnytyssairaalaanne..?Kun jotenki ne tuntuu "turhalta"..ku suunnilleen luulee tietävänsä mitä on tulossa vaikka ei tietenkään täysin tiedä..jos sinne asti siis päästään... :ashamed: ja vinkkejä tähän kehnoon oloon otetaan myös vastaan...! :wave: :wave: Jousikas&6+3

Meillä työpaikan palaveri iltapvllä, jossa kaikki hoitajat 10-15 paikalla!
Vanhimpiin hoitajiin lukeútuva sitten kovaan ääneen kysymään :" No niin rva Pikkumyy, nyt on aviota pieni hetki takana, Jokos sitä ollaan Raskaana"? Johon minä niin häkellyin ja yllätyin kysymystä, Vastasin " Että eeeen" :D :heart:

Sen jälkeen kyllä ilmoitin hyvälle hoitajakaverilleni, että narrasin ja raskaana ollaan, mutta tämä on vielä salaisuus! :D :heart:

Hän onnitteli sydämen pohjasta ja sanoi, että Onpa hieno asia! ja hän tietää ikäni, mitä vähän olen kainostellut, mutta hyvässä kunnossahan minä olen! :D :heart:

Nyt saunaan nauttimaan lämmöstä! :heart:

mukavaa iltaa kaikille salamatkustajien kantajille! :heart:
Rva Pikkumyy ja

Heippa kaikille!

Iso :hug: kaikille joita onnettomuus on kohdannut. Voimia!

Mulla oireet samat kuin aikaisemminkin. Oksennusta ei ole tullut vaikka kuvotusta ja yökkäilyä onkin...

Eka työpäivä takana loman jälkeen... Väsyttää siihen malliin että taidamme pojan kanssa painua jo kohtapuoliin nukkumaan. Oli päässyt noi rytmit niin kääntymään että itse pyörin sängyssä 01 asti ja poikakin kuulostelujeni mukaan ainakin 23 asti vaikka oltiin yritetty herätä aikaisemmin loman viimeiset aamut... Piti sitten kuitenkin jo vähän yli viisi herätä herätyskellon raivostuttavaan piippaukseen :kieh: Mies onneksi sääli pojua ja suostui viemään hänet myöhemmin hoitoon kun kerran aloitti työpäivänsä vasta 10 aikaan :heart: Mutta nyt väsyttää...

Hyviä öitä Elomassut!

terv. Jennika rv9+0

Iltoja!

Kovasti jo odottelen torstaita ja ekaa neuvolaa :) Jospa jo kuuluis sydänäänet tavallisella doplerilla.
Mullekin tehdään automaattisesti sokeritestit, viimeks heittele aikalailla ja synnytys käynnistettiin kaks vko ennen laskettua, koska typystä veikattiin kovin isoa. ja olikin sit nelikilonen jo tuolloin 38 viikolla.
Ja nyt tehtäis sokeritesti heti täs alussa ja jos ei poikkeevaa, niin voin osallistua siihen NELLI tutkimukseen, eli raskausaikasen diabeteksen ehkäsyä.
Sain pomolta luvan käydä sen piikkiin ostamassa äitiyshousut työhousuiks. Mutta oon niin huono käymään yksin missään kaupoissa ja ajomatkaakin on tarpeeks ja mies iltavuorossa tän viikkoo, plaah!
Mutta pakkó se on lähtee, pe on työvuoro ja housut ei vaan mahdu jalkaan. Ovat muutenkin ollu sellaset ettei oo ollu varaa lihoo paria kiloo ja nyt on tullu jo muutama kilo ja vatta on sellanen pullistunu. Työpaita ei enää mahdu kii, kun tissit on niin kasvanu. Typystä ei läheskään näin paljoo kasvanu.
Onko muuten muilla ollu, että tissi jotenkin "jännittyy" kovaks? Mulla ilmenee iltaisin sellasta, että toinen saattaa olla ihan piukee, mutta toinen ei. Ja kipeet, ai!

Taidan mennä katteleen telkkaria ja lymyillä täällä taustalla :)

Pahoitteluni kaikille, joita suuri suru on kohdannut.

Huonoja päiviä on minullakin. Miehellekin olen kerran tokaissut, että tulis nyt sitten alussa pois, jos on tullakseen. Eikä sitten viime metreillä meiltä otettaisi pois. Kauheita ajatuksia, tiedän. Lääkäri vain sanoi, että siinä vaiheessa pitää vetää syvään henkeä ja ajatella, että tämä on ihan uusi raskaus ja edellisellä raskaudella ei ole mitään tekemistä tämän lopputuloksen kanssa.

Tilasin sitten sen kotidopplerin, lievästi hysteerinenkö? Ehkä, mutta pitää nyt vain yrittää nauttia jokaisesta päivästä, kun kaikki on hyvin.

Pellavansiemeniä ei suositella raskaana oleville niiden sisältämien kadmiumpitoisuuksien vuoksi. Toki jokaisen asia on, miten tarkasti niitä noudattaa. Itse vaan olen aika tarkka, kun kohtukuoleman jälkeen minustakin paljastui listeria.

Tämä on kyllä kaikista raskauksista oudoin. Ei minkäänlaisia oireita, lievää väsymystä vain. Se tosin on varmasti kaikille vuorotyötä tekeville tuttu olotila. Pakko se vaan on raskaus todeksi uskoa, kun on jo pari kertaa ultrassa pikkuisen nähnyt.

Hirmuisesti voimia kaikille tiputtelijoille... mulla silloin km:n aikaan tuli ihan verta, aluksi veristä valkovuotoa mikä vaihtui pelkäksi vereksi. Terveyskeskukseen ottivat heti sisään kaikkien jonojen ohi (vaikka oli viikonloppu), olivat sitä mieltä, että (alku)raskauden verenvuodot tutkitaan HETI. Aamulla vielä pääsin kotiin lepäämään, illalla sitten sairaalaan ja seuraavana aamuna kaikki oli ohi... mutta siis jos yhtään arvelluttaa -> terveyskeskukseen, ainakin minut ultrattiin heti kun vuoto koveni ja vaikka lopputulos oli mikä oli, ei tarvinnut enää arvailla, et mikä hätänä.

Nyt kun murehdin pahoinvoinnin/oireiden lievenemistä ja tein siitä kaikkia ikäviä johtopäätöksiä, niin eikös tänään sitten tullut aamiaisgreippi (kun en muuta pystynyt syömään) vessanpönttöön. Eli aamupahoinvointi on palannut! Olen tässä miettinyt, että onko se ollut poissa vain sen takia, kun olen nukkunut niin myöhään ja paljon?? Ei oo paljoo hereillä tullut oltua, ei oo sit ehtinyt voida pahoin ;)

Tänään marssin lääkäriin varaa ekaa aikaa, mut eipä ollutkaan täällä niin yksinkertaista... huomenna uusi yritys eri osoitteeseen sitten... asiaa netistä tutkittuani, kun en tietenkään ymmärtänyt kaikkea, mitä se täti mulle siellä selitteli... ei siis nyt asuta Suomessa, mut hyvissä ajoin ennen vauvan syntymää palataan sinne. Norjassa ollaan, ja täällä Oslossa on lunta PALJON, 3 viime päivää satanut (tosin nyt jo muuttunut vesisateeksi jälleen), äsken tehtiin pihalla valtava lumisaurus pojan mieliksi.

Joku kyseli ratsastamisesta, niin multa kiellettiin se heti esikoista odottaessa, kun ravi hölskyttää mahaa liikaa. Sit myöhemmin kuntosalilla omaohjaaja sanoi, että olisin voinut huoletta jatkaa niin pitkälle kun itsestä hyvältä tuntuu, jos on koko ikänsä ratsastanut, osaa kyllä pitää kehonsa niin, ettei se hölsky. Vaan kun oli km takana, ei paljoo uskaltanut riskeerata... neuvolan sana oli ehkä liiankin laki... nyt mennään vähän rennommin, kun ei oo ees tota lääkäriä varattu :) (neuvoloitahan täällä ei ole)

Tuosta kerhosta vielä, niin meillä on maaliskuussa -05 vauvan saaneiden (suljettu)yhteisö yahoossa, ollaan kirjoteltu sinne yhdessä odotusajasta alkaen ja edelleen mukana on monta mammaa, vaikka lapset on jo lähes 3v. Mietin vain, että onko ihan vielä järkevää tehdä suljettua kerhoa, kun täällä vielä elomammojen määrä elää melkeinpä päivittäin?

-Hemuli ja "Pirrrjo" 7+2

Meilläkin oli tullut lunta yöllä ihan reippaasti, ihanaa! :D Vielä ei olla pulkkamäkeen ehditty.
Iso :hug: sitä tarvitseville. Toivottavasti tippumisia ei tulisi lisää :ashamed:
Meillä oli neuvola tänään. Ihan tutut asiat siellä käytiin läpi, mutta silti en nukkunut viime yönä juurikaan :whistle: Meille tarjotaan 1 ultra, joka on mulla 21.1. Np ja rakenne on omakustanteisia :( Seerumiseulontaan meen kanssa.
Terveyden hoitaja lähetti mulle kotiin ne esitietolomakkeet ja infoa raskaudenaikasesta diabetestutkimuksesta, siihen voi osallistua jos haluaa ja jos ne kelpuuttavat ukk:lta:) Osallistuin sitten siihen ja sitä myöten sitten joudun/pääsen kahteen sokerirasitustestiin..siis jos huolivat mut. Sain hirveät ruokaohjeet ja liikunta päiväkirjaa pitää pitää ja asetettiin omat tavotteet :snotty: Ajattelin että onhan se hyvä että joku potkii tätä ahteria liikkumaan :LOL: Laskettu aika piti paikkansa.
Nyt päässä ei enää kulje..
Öitä

F ja pampula 10+1

Yhteistyössä