<<<ELOMASSUT 2008>>>part.3

Liitynpä minäkin uutena seuraanne =)
Minulla ensimmäinen tulossa ja la 6.8.08. Kätilöopistolle menen synnyttämään.
Np-ultra ja seerumiseula ohi. Ultrassa kaikki hienosti, seulan tuloksia odotellaan, mutta luottavaisena, että kaikki ok. Rakenneultra vielä edessä. Rv nyt 12+4

Hei te mammat jotka työskentelette hoitoalalla!

Käytättekö työssä käsihuuhdetta? Mietin vain itse sen imeytymistä ihosta ja hajuhöyryjä, liekkö se vaaville vaarallista?
Huolehdinko turhaan?

Mairo 12+1

Mairo, ei siitä käsihuuhteesta ole mitään haittaa. :)
Samalla periaatteella voisi ajatella, ettei mitään alkoholia sisältäviä hajuvesiä, deodorantteja ym. voisi käyttää... eli ei todellakaan imeydy käsistä mihinkään verenkiertoon. Vaarallisempia on ne pöpöt, mitä voit saada ilman käsidesiä. =)
t. Lh-Sh-Th Pieniananas ja pikkuinen 11+5

Hyvää illanjatkoa kaikille!
Käsihuuhteesta, itse käytän valtavasti hoitokäsineitä ja käsihuuhdetta päivittäin töissäni vanhustenhuollossa, pakko käyttää kun jatkuvasti pöpöjä, virtsatietulehduksia, vatsatauteja, ym tauteja ympärillä! Myös käsien pesu on hyvä muistaa! :heart:

Huomista npultraa odotellessa, sitten kertomaan illalla kuulumisia;=) :heart:

Rva Pikkumyy ja Tiuhti-Viuhti rv 11+6 :heart:

neitiperho
Juu sama juttu, enpä ole koskaan kuullut myöskään, että käsihuuhteesta mitään haittaa voisi olla. Sehän vain oman hygienian turvaamiseksi ja kuuluu vähän pakostakin alaan. Joten lotraan entiseen malliin =)
T. Lh+Sh+Eh Neitiperho

Täällä tuntuu myös ,että flunssa pahenee. Koko päivän palellut ja pää tuntuu tukkoiselle. Tytölläkin kunnon räkätauti. Pitää vaan toivoa ,että säästyttäisiin korvatulehdukselta.

Mikä olisi hyvä ja suht edullinen äitiysvaate-kauppa netissä? Mun viime raskauden mammahousut olivat niin suuria vielä ,että ne ei pysy jalassa. Farkuissa alkaa oleen melko tukala olo. Uudet housut olisi tarpeen.

No eipä tässä kummempia. Mikkka, tervetuloa!
Öitä kaikkille!
-Poni ja Manteli 10+4

Huomenta!!

Missäs kaikki elokuiset on??

Tuntuu että mahan kasvu on hidastunut..hmm.. vai oisinkohan laihtunut, kun oon yrittänyt tarkkailla syömisiä.. pitää varmaan aamulla mennä puntariin.. ei haittais yhtään jos muutamia kiloja lähtis, ku oikeesti on tota ylipainoa, mikä tulee väärästä ruuasta.. olen yrittänyt lisätä kasviksia ja hedelmiä, jogurttia ja maitoa, ja pähkinöitä olen syönyt (karkin sijaan pieniä annoksia), niissäku on sitä "hyvää rasvaa", mutta kaloreita kylläkin paljon..

Huomenna olis jo 13 viikkoa täynnä, aika menee niin nopeesti!!

Mutta ei tässä kummenpia!

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!!

Äiti Lpr 12+6

En pystynyt menemään sinne äidinkielen kokeeseen, soitin opettajalle niin sanoi että pitää järjestää se sitten joskus jälkeen päin minulle.. Aamulla ei ollut oikeastaan edes lämpöä, mutta nousi taas nyt kun muutaman tunnin olin ollut jalkeilla. Kamala nuha, kurkku kipu ja yskä edelleen, ja pelko korvatulehduksesta.

Vauveli oireita ei niin hirveästi oo hoksannu tässä flunssan keskellä, välillä tulee yllättävän kivuliaita vihlaisuja masuun, ja toisinaan tuntuu että ois taas pahoinvointia. Ei ole enää moneksi päiväksi jäljellä noita inkivääri tabletteja, täytyy koittaa josko pystyis olemaan sitten ilman niitä. Rautatabletteja oon syöny kohta pari viikkoa, toivottavasti ois hemoglobini arvot nousseet seuraavaan neuvolakäyntiin mennessä.

Pitäis alkaa soitella kampaamoaikaa toukokuulle yo-juhlia varten.:) Täytyy jo näin aikaisessa vaiheessa alkaa kysellä aikaa kun sille kampaajalle jolle oon menossa on jo nyt jonot maaliskuun loppuun, tiedä sitten onko toukokuun ajat menneet jo..

Jooh, jos tästä taudista selviäis parasetamolin voimin. Pari 500mg tablettia per päivä oon joutunu ottamaan lauantaista lähtien tähän lämpöön, kai on ok?

Upp3 ja "Montti" 11+6 ("maaginen raja" ylittyy huomenna!)

Ilmottelen minäkin La:n, joka siis 12.8 ja synnärinä Jorvi.
Ultrassa kaikki ok, niskaturvotusta ei laisinkaan ja veriseulan tuloksia Yökötys olo alkaa helpottamaan, mutta päänsäryt vielä jonkun verran vaivaa..

Piti sitä kysymäni, että onko täällä muita ratsastuksen harrastajia? Itse lopetin ennen joulua säännöllisen käynnin, ja nyt tulikin hirveä hinku päästä taas ratsaille, joten varasin tunnin loppuviikolle. Vielä kun tuo masu on suht pieni niin en usko ridauksen olevan ongelma.

Mutta jatketaan taas työntekoa =)

kesämassu 11+6

Moi!Sattuiskohan kukaan tietämään, että pitääkö rakon olla täynnä, kun tehdään eka UÄ tutkimus emättimen kautta? Naistenklinikalla tehdään...yritin sinne soitella, mutta tuuttaa koko ajan varattua ja pian pitää lähteä töihin. Näissäkin taitaa olla paikkakuntakohtasia eroja.Kiitos ja kumarrus!

Bella-Lumia ja Nuppu 11+4

Täällä flunssa alkaa helpottamaan,ei enää niin tukkonen ja lima on alkanu irtoomaan..yäk :snotty:

Neitiperho: Varmaan ne vatsakivut jotain samanlaisia, nythän tuo on jo helpottanu. Kai se kohtu vaan kasvaa tai jotain.

Mikkka ja oliko kesämassuki uus, ku ei muista: tervetuloa mukaan

Bella-Lumia: en tiiä mikä on käytäntö ku alakautta ultrataan, mut ainaki mahan päältä ultratessa piti täällä olla rakko täys. Voithan tehä niin,et meet sinne täyellä rakolla ja kysyt ennen ku meet neuvonnasta,et miten on ja jos pitää olla tyhjä ni voit sit vielä käyä vessassa ;)

Mä sain tänään kuulla,et mun yks kaveri on raskaana, sillä on laskettu syyskuun lopussa, voi että on kiva ku on taas joku tuttu samassa "tilassa" =)

Mut nyt pitää mennä, et ehtii käyä muuallaki,ennen ku tyttö herää. Se nykysin nukkuu vaan puolen tunnin päikkäreitä :(

Kaikille Flunssasta kärsiville, pikaista paranemista ja kaikille muillekki mukavaa maanantaita.

Jotenkin niin masentaa!! Kukahan sais mut tästä piristymään.... :/ Flunssakin pukkaa päälle... Huoh! Jospa töissä menis ees aika nopsaa....

Torstaina olis aamusta ultra ja sen jälkeen tietää laskettua aikaa tarkemmin. Ihanaa nähdä vauveli! Varmasti kasvanut siitä mitä oli ekassa neuvolassa ultratessa. Piua mä sain kans kuulla kaverista joka odottaa ja saa lokakuussa kolmannen. Niillä nuorempi ja meillä vanhempi lapsista samaikäisiä ja hyviä kavereita, asuvat tuossa naapurissa. Kiva kun on "kohtalotoveri" samassa pihassa.

Pitää lähteä karhasemaan ruokaa ettei pala uuniin ja pian valmistautumaan töihin lähtöön, onneksi vain 5 tunnin päivä! Jaksaa paremmin ja pääsee vielä ihan ok aikaan pois.

Toivottavasti teillä muilla on parempi fiilis?! Jospa tää tästä... Kirjoittelen sitten kuulumisia ultran jälkeen.

Taas mennään maanantaissa, niin nää viikot vaan vierii.. Tervetuloa kirjoittelemaan vaan kaikki uudet!! :flower:
Mun napaan ei ihmeitä. Tonne tein ihan erillisen aloituksenkin mua eniten kiusaavatsa vaivasta, siis RINNOISTA. Monikin on valitellut arkoja rintojaan, mutta onko kellään tässä tai aiemmassa raskaudessa ollut toispuoleista rintakipua? Mulla siis vain vasen rinta hurjan kipeä. Oikeeta rintaa myös juilii silloin tällöin, silleen normaalisti. Mutta tää vasen, se on ihan hurjan kipeä ja kuumottava. Kainaloon saakka säteilee kipu, tuntuu erittäin inhottavalta. Liian pienistä liiveistäkään ei voi johtua, koska olen käyttnyt isompaa kokoa jo monta viikkoa ja vielä kaarituettomia urheiluliivejä. Vasen rinta tuntuu aralta ja muhkuraiselta, kättä liikuttaessa tuntuu myös välillä pistävää kipua. Onkohan tää ihan normaalia?
Muita vaivoja ei pahemmin nyt ole. Väsyttää edelleen jonkin verran, ei pahasti kuitenkaan. Se nälkä nyt on tietty jatkuvan vieraana mulla, sais jatkuvasti olla jotain syömässä.. :ashamed:
NP-ultraan menen viikon päästä torstaina, hirveesti ei se vielä jännitä, mutta eiköhän se ala jännittämään mitä lähemmäs tulee. Tsemppiä tän viikon NP-ultralaisille!!

Meillä muuten edelleen raskaus on pidetty omana tietona, ainoastaan paras ystäväni tietää. Luultavasti NP-ultraan saakka ollaan ihan hissukseen asiasta.

Nyt mentävä lepäämään kun tyttökin päikkäreillä!
Voikaa hyvin kaikki!

:heart: haaveilija ja kyytiläinen 11+0

Minä myös kipeänä. Eilen alkoi päätä jomottelemaan ja kurkku kipeytymään. On ihan väsynyt olo ja heikko. Tuntuu ettei jaksa tehdä mitään saati edes ylhäällä olla. On vaan tuo perheen pienin niin virkeällä tuulella ollut että empä kyllä juuri ennätä lepäilemään. Ruuanlaittokin ois kohta edessä...pitää varmaan hakea pakastimesta jäätelöä jos se vaikka antaisi virtaa :D . Harmittaa oikein kun sattui tänne tosi hyvä ilma täksi päiväksi, aurinko on meinaan paistanut kokoajan ja en pääse ulos :'( .

Eilen juttelin yhen ystäväni kanssa kuinka mukavaa on olla raskaana yhtä aikaa. Sillä on laskettuaika reilua kuukautta aiemmin kuin minulla. Pääsee sitten vaunuilemaan yhdessä ja höpöttämään vauvajuttuja =) . Ei oo aiemmin sattunut niin että oisin ollut jonkun kaverin kanssa yhtä aikaa raskaana.

Huomenna vaihtuu sitten taas uus rv :) . Nopeasti tuntuu nämä viikot vierivän.

miija sekä masu 12+6

Niin, eikös se vähän niin ole että masun päältä ultratessa (näissä aika alkuraskauden ultrissa) pitää rakko olla täynnä, että kohtu sieltä nousee ylemmäs ja ultraaminen onnistuu. Alakautta ultratessa on asia erikseen, siinähän täysi rakko on tiellä.

Poni06 kyseli edullisista äitiysvaatteista. Varmaankin H&M ja Ellos ovat niitä edullisimpia, mitä minun eteeni on tullut kun olen netissä äitiysvaatteita katsellut. Sitten tietysti se huuto.net mutta vaatteet ovat käytettyjä (osa kuitenkin uudenveroisia), ja sieltä huudettaessa joutuu näkemään vähän enemmän vaivaa ja "kyttäämään".

Nyt taitaa jo kaikki sukulaiset tietää että toinen vaavi on meille tulossa :) Anoppi pisti "sanan kiertämään" heti np-ultran jälkeen :D Nyt kun tietää miehen mammat ja papatkin niin kohta tästä on tietoinen koko lähitienoo...
Pomolle pitää kertoa vielä mutta sillä nyt ei mikään kiire ole. Ellei työkaverit ole jo hänelle kertoneet. En siis ole töissä ollut sitten viime äitiysloman, eli kohta kahteen vuoteen :) Enkä ole menossa ihan heti vieläkään....

Nyt varmaan kutsuu päiväunet, on monta iltaa tullut vähän valvottua telkkarin ääressä |O

Lilli ja Tiitti 12+5

Bella-Lumia: Mulla on ollut joka kerta niin, että vatsan päältä ultratessa rakon on pitänyt olla täynnä ja alakautta ultratessa tyhjä.

Nyt seuraa tyhmä kysymys :ashamed: Iski kauhee paniikki, kun mulla on koko alkuraskauden ollut hirmuisena himona porkkanaraaste ja keitetyt porkkanat :p Enpä sitä oo tullut ajatelleeksi, että porkkana sisältää runsaasti a-vitamiinia... Tietääkö joku, että koskeeko se a-vitamiinin runsaspitoisuus ja sitä kautta syömisrajoitus pelkästään maksaruokia? Luin, että maksassa on yli kymmenkertainen määrä a-vitamiinia sataa grammaa kohti kuin vertailuruoissa. Toivottavasti en oo vaan mennyt tekemään typeryyksiä porkkananhimoissani :headwall:

Päätä särkee ja tuntuu, että poskiontelot on ihan täynnä räkää :D Onneksi tänään on vapaapäivä ja sai nukkua tosi pitkään. Upp3 mä oon kanssa ottanut Panadolia kuumeeseen ja hedariin.

Ihanaa alkavaa viikkoa äipät ja masut :heart:
kaneliomena ja Elmeri 12+6

Heipparallaa

kesämassu Ratsastaahan voi nykysuositusten mukaan niin kauan kuin hyvälle tuntuu. Tietenkin siihen liittyy riskejä ,jos esim. putoaa. Minulla on tosiaan ratsastuskoulu ja opettajan näkökulmasta ajatellen en hurjasti pidä ,kun raskaana olevat käyvät tunneilla. Olisi kamala ajatus ,jos vaikka sellainen oppilas sattuisi putoamaan ja tapahtuisi jotain :/ . En kyllä heitä kielläkään käymästä ,mutta muistutan heitä riskeistä.

kaneliomena Minulle ainakin neuvolassa sanottiin ,että nykyään saa syödä raskauden aikana vähän maksaa. Ei se A-vitamiini enää niin vaarallista ole. Mitään määriä en kyllä tiedä, kun en muutenkaan maksasta tykkää niin en alkanut sen kummemmin kyseleen.

Katsoiko kukaan tänään ykkösen aamutohtoria? Oli todella mielenkiintoisia uusia tutkimustuloksia D-vitamiinin tarpeesta täällä synkässä pohjolassa. Puolet enemmän saisi sitä syödä oli raskaan tai ei. Otinkin heti kolme taplettia kahden sijaan. Pitää vielä neuvolassa annostusta tarkentaa. Yliannostuksen vaaraa ei kuulemma ihan helposti ole. Pitäisi saada n. 20-30 kertainen määrä ennen kuin yliannostus voisi tulla. Jos maidosta haluaisia saada koko D-vitamiin tarpeen ,tulisi maitoa juoda n. 10 l/pv :D .

-Poni ja Manteli 10+5

Täälläkin taitaa flunssa painaa päälle |O Kurkku vähän tukkoisen oloinen ja pää aavistuksen kipeä :( Väsyttää...Ja pitäs vielä kylään lähteä.. :headwall: Täytyy ukko laittaa ostaan panadol hottia.. :ashamed:

fosfori ja pampula 13+1

Yhteistyössä