<<<ELOMASSUT 2008>>>part.3

Minuakin kummastuttaa tuo np-ultrien ajankohta, äiti lpr. Täällä Turussa, tai ainakin minun neuvolassa, ne laittaa ultran kun rv:t 13 on kasassa. Kiva jos tuo vaaveli onkin vanhempi kuin oletettu, niin np-mittaa ei voi edes käyttää. Saapahan sitten taas uuden hermoilun aiheen....

Peppi ja papu 10+6
 
neitiperho
Terveiset ensimmäiseltä neuvola käynniltä. Oltiin tosiaan eilen illalla. Siellä pikkunen viuhtoi niin hirmuista vauhtia ettei ollut epäilystäkään, etteikö kaikki kunnossa olisi. Niin käyn yksityisellä niin siksi ultrattiin samalla, vanhempien iloksi.

Sitä yleistä puheluahan se oli ja papereiden täyttöä tosiaan, niin kuin kaikilla muillakin. Pitäis tänään labraan mennä niin saisi sitten nekin pois hoidettua. Nyt vaan odotellaan, että sairaalasta tulisi tämän viikon aikana np-ultra aika. Aika nopeasti senkin jo pitäisi olla, kun niin "pitkällä" mennään viikoissa.

Mutta sellaista tänne. Kiva että muillakin jo np-ultran kuulumisia. =)
 
huhhuh nyt on juostu kelalla. asumistukihakemus on matkalla ja vielä pitäs vissiin mennä sossuun pyytään lisää rahaa. päätin nyt että käyn koulua normaalisti mutta jätän näytöt väliin. ei viittis ottaa semmosta stressiä kontolle nyt ettei steve hermostu ja ala kasvaa kieroon. pitää vielä pankissa käydä selittämässä niille tää soppa etteivät luule että yritän opintolainaa niiltä huijata. toivottavasti en joudu maksamaan mitään takasin, ei oo mitään järkeä jos ne vaatii takasinmaksua kun ei ollu mun vika alunalkaenkaan. mutta mistäs sitä tietää mitä porsaanreikiä siinäki asiassa voi olla.

onneksi asioilla on tapana järjestyä!:) mulla np ultra 31. eli ensviikon to, jänskättää jo vähän!
 
pitkästä aikaa.. ei vaan jotenkin saa kirjoitetuksi.. laiskuusko lie vaivaa.

Huomenna miulla olis nt-ultra ja eka neuvolakin, jännittää ihan sikana, unet on ihan levottomia, äksöniä riittää..
Ns. oireet on kyllä kaikonneet, olo on ihan normaali, sekös huolettaa kans, mahaa ei enää turvota ollenkaan joten taas mahtuu normihousuiinkin. Ainoa "oire" on kauhee siivousvimma, joka on todellakin epänormaalia käytöstä, paitsi aina raskaana ollessa, kunhan alkuväsymyksestä on päästy niin pääsee durasell-pupu valloilleen..

mitäs galluppeja oli, joo me ollaan miehen kans yhdessä kuljettu 16 vuotta, seurusteltiin alkuun puoli vuotta jonka jälkeen muutettiin yhteen. Kihloihin mentiin 3 kk ennen häitä ja naimisissa ollaan nyt oltu 12 vuotta.

no nyt saapu eka koululainen kotio, tarvi lähtee laittaan välipalaa.. moro, yritän olla aktiivisempi taas.. ja poika on taas niiiiin pahalla päällä tullessaan... äääh
 
fosfori kyseli mahan "nukkaantumisesta" tai sen karvojen kasvusta. Itellä ei mahassa näy mitään erikoista. Jossain vaiheessa raskautta kuitenkin mulle on aina tullut mahasta alaspäin se kuuluista "linea negra", eli ruskea viiva =) Syntyi sitten tyttöjä tai poikia, niin sama viiva on ollut kaikkien aikana! Taitaa olla nykyään aika yleistä toi viivan ilmestyminen :saint:

Olo on aika hyvä ja aamupalakin meni vähän vauhdikkaammin alas mitä eilen :LOL: Syön suurinpiirtein 5 kertaa päivässä ja se on yleensä leipää tai oikein lämmin ruoka. Saas nähdä paljonko nyt kertyy painoa lisää. Edellisten aikana tuli noin 16-18 kg :$

Oon huomannu, että rinnat ei mulla muuten ole kipeät/arat, mutta kun illalla otan rintsikat pois yövaatteiden vaihtoa varten, niin johan ottaa nänninpäihin :ashamed: Päivällä tissit on puristuksissa liiveissä ja illalla ne lerpsahtaa, kun pääsevät vapaiksi :LOL:

Seinäjoen sairaalassa niskapoimu-ultra tehdään viikoilla 11-12+6. Noilla viikoilla niskaturvotus pitää olla alle 2,5 mm, niin sitten se on normaali. Jos niskaturvotus on 2,5-2,9 mm, niin kromosomipoikkeavuuden riski on kohonnut vähän. Erityisesti silloin seeruminseulontatutkimus (se verikoe) vähentää vääriä hälytyksiä ja parantaa tutkimuksen osuvuutta. Rakenneultra on sitten rv noin 21. Näin luki lapossa jonka sain neuvolasta. Jännä juttu, kun joka sairaalassa käytännöt heittää aika paljonkin. Mistä lie sekin sitten mahtaa johtua.

Tänään serkkuni soitti, että hänen kihlattu oli ollut aamulla ensimmäisessä neuvolassa ja olivat ultranneet samalla, mutta eivät kuunnelleen sydämenääniä. Sielä se klöntti oli ollut oikeassa paikassa missä pitikin ja neuvolatäti oli näkevinään myös pienen sydämensykkeenkin (aataminaikainen ultrakone sielä). Ihana juttu, että kaikki oli sen puolin kunnossa!! He ovat jo reilusti päälle 30-vuotiaita ja viime vuoden syksynä he odottivat myös esikoista, mutta se paljastui tuulimunaksi. Toivon tosiaan, että tämä raskaus menee loppuun asti hyvin!! Ensimmäistä odottavat. Että ristiäisiä on tulossa tänä vuonna kolmet: pikkusiskon laskettu aika touko-kesäkuun vaihteessa, mulla itellä elokuun alussa ja serkun kihlatulla 2.9.!!!

Pidetäänhän mammat lippu korkealla ja hoidellaan masuasukkejamme parhaamme mukaan :hug:
 
Uusille onnea ja tervetuoloa joukkoon mukaan!

Tässä onki tovi vierähtäny, ku oon kirjotellu.Oon kyllä lueskellu juttujanne van en oo jaksani kirjottaa. :)

Kaneliomenalle ja koko perheelle mukavaa talvilomareissua!!

Täällä on menny oikein mukavasti, eilen sain leivottua kolmea erilaista leipää, ku iski energia-piikki. ;)
Sauvakävelyllä kävin tossa yks ilta ja kylläpäs se otti kunnon päälle, on vissiin päässy kunto rapistumaan ,ku ollu tota alkuraskauden laiskuutta. Toivottavasti löytys jatkossa motivaatioo tohon liikkumiseen.

Mukavia ultrakuuluumisia on aina kiva lueskella :heart:
Oireet on täälläki hävinneet lähes kokonaan, välillä vaan vähä väsyttää. Ruoka maistuu melko normaalisti, paitsi leivän päälle ei huvita laittaa makkaraa eikä ruisleipäkään oikein maistu ja sit suklaatakaan ei haluta, mikä ei tietenkään oo mikään huono asia ;)
kiukunpuuskiakaan ei tule enää niin usein :LOL:

Ihanaa kun on lunta ja aurinkokin melkein paistaa!! =) =)
 
Salamanteri, oletko yksityisessä koulussa? En osaa yhtään sanoa noista sun tukiasioista, mutta muuten sun tilanne on lähes sama kun mulla viime vuonna. Itse valmistuin siis parturi-kampaajaksi keväällä. Meilläkin oli viimeinen vuosi tosi raskas, kun oli niin paljon asiakkaita, pitkä työharjoittelu ja näyttökokeet( joiden aikana mulla oli raskausviikkoja jo yli 30)... sen lisäksi piti tehdä iltatöitä. Onneksi mulla oli ns. helppo raskaus, ei pahoinvointia... tosin puolenvälin jälkeen oli aika rankkaa jaloille ja selälle, ja liitoskivut pahoja. Joskus oli itku herkässä kun oli jo valmiiksi ihan poikki, ja kun ei ne asiakkaat kaikki ole ihania ja helppoja =) Ja kun taukoja ei ehtinyt väkillä pitää koko päivänä.

Täytyy vaan levätä mahdollisimman paljon silloin kun on tilaisuus(vaikka lepoaikaa jää varmasti liian vähän) tai sitten olla muutama päivä kotona huilaamassa, jos mahdollista.

Masu on ehkä mullakin nyt vähäsen kasvanut:) Mutta ei vielä näy nukkaa eikä viivaa... viimeksi oli tuo linea negra mullakin.

Ihmettelen minäkin, että miten niskapoimu-ultrassa voi olla tollain eroa... meillä kun on sanottu, että ehdottomasti pitää tehdä viikolla 12+ tai ei voi enää tehdä. Eikä laskettua aikaa muuteta jos ei ole yli viikon heittoa.

Tuosta kuntoilusta... kävin viime raskaudessa jollain fysioterapeutin luennolla ja hän kertoi, että raskauden aikana kunto luonnollisesti paranee, vaikka voi tuntua päinvastaiselta. Se liittyy jotenkin keuhkojen hapenottokykyyn, ja valmistaa kehoa synnytykseen:) Eli voi tuntua siltä että hengästyy helpommin, mutta se ei tarkoita että kunto olisi huonompi.

Kahvista... mun normaaliannos on yksi tosi iso kupillinen päivässä(josta puolet on maitoa), mutta nyt en ole voinut edes haistella kahvia. Viime raskaudessa join ihan normaalia tahtia, kun ei pahoinvointiakaan ollut.

Mä muuten huomaan että kirjoitan koko aja "viime raskaudessa" ja "viime kerralla" =) Täytyy koko ajan vertailla, millaista oli silloin ja nyt...

Me ollaan nyt alettu sanomaan tätä uutta tulokasta vain yksinkertaisesti "pikkuvauvaksi". Ihanaa kun mies eilen suunnitteli miten me sijoitetaan lapset turvaistuimineen autoon. Se sanoi että Verneri voi tulla eteen ja pikkuvauva taakse:)


Mä ajattelin, että pikkuhiljaa täytyy varmaan alkaa kertoilla uutisia kavereille, taitavat muutenkin jo epäillä! Ja tänään pitäisi soitella töihin ja ilmoittaa hoitovapaa-aikomuksista.


 
Kiva lukee neuvola kuulumisia, mulla on neuvola vasta ensviikon ti saapi sitten nähdä kuuluuko mitään masusta jo.

Aamulla meinasin että pahoinvointi tuli takas mutta olinkin tulossa kunnolla kipeeks. Nyt on kuumetta melkein 39. Poika on maannut koko päivän vieressä kanssa ja mittasin sit siltäkin kuumeen ku oli vähän lämpöinen ja olihan sitä 39,7. eli nyt vaan makoilemme molemmat sängyssä kiltisti. Toivottavasti menee pian ohi.


Hyvää päivän jatkoa kaikille
 
kotiäiti32 viikot nyt 8+3 (jos osasin laskea oikein.. :ashamed: ) la on 30.8 ja synnäri MKS. Kiva että mukaan mahtuu! :) eli siis toinen lapsonen tulossa.

itsellä oli 5-6vkon asti aamuisin heikohkoa oloa ja just semmosta krapulaista oloa, mut nyt ei juurikaan enää mitään..

Rouva Pikkumyy kuinkas siellä voidaan? :)
 
En nyt kerkiä kaikkia juttuja lukemaan, tällä erää! :heart:
Kiitos kysymästä rouses! Täällä voidaan " vihdoin" hyvin kun ei ole sitä jatkuvaa "kestokrapulaoloa" se oli vähän tuskastuttavaa välillä! :D
Nyt taitaa olla jo tosiaan neljäs pv ilman sitä oloa!

Olin tänään ns Nosto-siirtokoulutuksessa työparini kanssa, oli mukavaa vaihtelua! :D

Voiko olla totta, että jo tässä vaiheessa sikiöll'ä voisi olla hikka? Nimittäin siellä kun välillä istuimme, niin tälläisessa tilanteessa yhtäkkiä vatsani alkoi pikkuisen pomppia kuin hikassa, sellaisen tunteen tiedän, koska tytärtä odottaessa, hikkaa oli sikiöllä vaikka kuinka usein, mutta myöhäisemmässä vaiheessa, minua kyllä huvitti, kun vatsa vähän aina nytkähti! Vai mitä muuta ne voisivat olla, kesti noin 5min! :D

Kaikki täällä siis oikein mainiosti! Toivottavasti kaikilla muillakin! :flower: :heart:

Rva Pikkumyy ja Tiuhti-Viuhtimme rv 11+2 :heart:
 
iltoja!

Mie oon käyny lukemassa tänään teidän juttuja, kun en oikein oo jaksanu mitään kirjoitella. Kuhan ei minuun iske nyt se influenssa, joka jäsentä pakottaa ja kuumetta nostaa. :(
Perjantaina olis se np-ultra..saisin olla kyllä terve silloin :whistle:


kaikki taitaa kovasti jännäillä np-ultraa :hug: :heart:

nyt vaakatasoon takaisin, että saadaan tauti ohitettua!

Ajatuksin AE ja säde 11+5
 
neitiperho
Tuohon np-ultraan. Virallisesti mun mielessä lääketieteessä sanotaan, että tutkimus on luotettava vain 11-14 rv ajan. Tämän jälkeen muuttuu sen verran epäluotettavaksi, ettei sitä tästä syystä enää tehdä.

Kunnilla/kaupungeilla on sitten omia rajojaan. Niin kuin on huomattu, niin nämähän siis vaihtelevat monilla. Syy tähän on yleensä ihan naistentautien ylilääkärin ja lastentautien ylilääkärin omalla alueella, jotka ovat tutkimusten, väitösten ja oman tieto-taidon perusteella nämä rajat alueelleen yleensä määrittäneet. Tämä siis yleinen syy näihin.
 
neitiperho
Mulla muuten nyt illan ollut ihme vihlontaa koko alavatsalla. Ylös noustessa ja liikkuessa tuntuu kuin...ääh miten sen sanois. Siis kuin sulla olisi rakko niin täynnä, et liikkuminenkin tuntuu vaan vihlovan joka paikkaa. Nyt siis pitää välillä ihan kyyryssä kävellä ja hitaasti kun muuten vihlominen ihan tuskaa.......apua...ei kivaa...
 
Eilinen supistelu säikäytti pahan kerran, koko päivän ja etenkin illan oli tasaisin välein nipistelyä ala-vatsassa, eikä edes makuuasento meinannut auttaa. Joka kerta kun kävi vessassa sai pelätä että paperiin tulisi punaista... Onneksi ei! Tänään on ollut parempi päivä. Syynä taisi olla työstressi, taidan reagoida paljon herkemmin stressiin kuin oletin. Pitäis vain oppia himmaamaan tahtia ajoissa....

Pepppi ja papu 10+6
 
Meidän ultraajalääkäri on kuulemma puolikuuro, ja minä kun olen kauhea kyselemään kaikkea, mitähän siitäkin tulee....!! Np-ultra 5.2, joten voin vaikka kirjoittaa paperille kysymykset :D En epäile hänen pätevyyttään, ainoastaan meidän tulevaa kommunikointia.... huh-huh....

Pepppi ja papu 10+6
 
Muimui :heart:

Ehdinpäs tulla tänne kurkkimaan, tai oikeastaan jaksoin =) Vaikkakin jo unettaa työpäivän jälkeen melko makoisasti, pakko valvoa kun Pako pitää katsoa ;)

Mulla on tänään taas kerran nippaillut masusta, lähes koko ajan. Luulenpa, että tuntemukset on niitä venymisiä..

Töissä tuli mieleen, olen siis hoitotyössä, ja välillä joutuu nostamisia tekemään (melko harvoin kuitenkin), niin onko haittaa nostamisista, siis tässä vaiheessa, kun siihen vielä kykenee? Joudun itse siis oikeastaan tosi harvoin nostelemaan, eikä nostot ole hirveän painavia (n. 40kg "massa"). Olen kyllä yrittänyt nostaa "oikeaoppisesti"..

Töissä yritin tänään kertoa vauvauutisesta pomolle, mutta en onnistunut... tai siis uskaltanut.. en saanut sanottua.. plääh, että osaa olla vaikeaa.. :ashamed: :whistle:

Ehkä asiaan vaikuttaa se, että sain vastikään vakituisen työsuhteen, ja tietysti hieman se vaivaa minua, kun heti olen jäämässä pois töistä. Mutta niin se elämä menee.. ei pitäis liikaa mun ajatella työnantajaa.. :saint:

Ootteko te muut jo uskaltautuneet kertomaan pikkusistanne töissä? Itsellä ei kyllä kauaa vauvasalaisuus pysy piilossa, nimittäin masu kasvaa..!!! Ei mahdu enää farkut jalkaan kunnolla, eikä muutkaan tiukemmat housut. Ja kun töissä vielä oon pitäny asian salassa, niin ei viiti "pulleaa" masuansa siellä näytellä. Pitää varautua löysin housuin. :LOL:

Jeps, mutta nyt kattoon telkkaria =)

oda-sofia & pikkunen 12+1
 
Jep, Pako alkaa just, ja on viimeinen jakso, ainakin tälle tuotantokaudelle. Siis lyhyt viesti :D Kerroin jo rv 7-8 työkavereille ja lähimmille pomoille. Työpaikassani eletään pitkälti projekteilla, joten ajattelin kertoa ajoissa etteivät turhaan suunnittele minulle ensisyksyksi mitään, siis jos kaikki menee hyvin. Positiivinen vastaanotto kaikin puolin =) =) =)

Ja nyt Pako jännäämään....!

Peppi ja papu 10+6
 

Yhteistyössä