<<<ELOMASSUT 2008>>>part.3

Mansikka85: kaikkia kotimaisten meijereiden juustoja(koskien sulate-, tuore-, mozzarella- ja jopa home-) voi syödä huoleti. Ulkomaisten, esim. vaikka Lidlistä ostettujen saksalaisten kanssa on hyvä olla tarkkana. Ja tämä koskee siis aina vain "raakana" syötyjä, kyllä noitakin uskaltaa kuumana esim. uunissa olleena syödä. Syy on se, että listeriabakteeri voi elää niissä, mutta kotimaisissa tuotteissa ei tätä ongelmaa pitäisi olla missään nimessä.

Asiasta kukkaruukkuun... onkohan normaalia, että näillä viikoilla(10+4 noin) jo alkaa oireet vähentyä? Huolettaa. Jokainen tietää, että viikon 12 jälkeen, mutta että nyt..
Mulla ei oo nyt pariin päivään tainnut edes aamulla olla huono olo. Tosin kunnon pahoinvointia ei ole edes ollut koko raskaudessa. Vatsaakin nippailee hyvin harvoin, eilenkään ei juuri ollenkaan mitään tuntemuksia! Ja jotkut puhuu nivusissa vihlaisuista ym, mulla ei ole ollut kertaakaan!Rinnat on jääneet siihen mitä kasvoivatkin, ei mitään aristuksia oikein niissäkään.. Väsyttää joo, mutta hyvät unenlahjat on muutenkin. Oon kyllä aika huolissani.. :/

Huomenna voisin mennä kuunteluttamaan sydänääniä, koska ke ne eivät kuuluneet. Olen kuitenkin miettinyt, etten ehkä mene, koska menen aivan pois tolaltani, jos eivät vieläkään kuulu!! En olis ikinä uskonut, että raskaana oleminen on pelkkää huolta ja murhetta. Ei paljoa kerkeä onnellinen olemaan, kun on tunne, että kaikki ei oliskaan hyvin. :(

Huomenta kaikille. Täällä on hieman parempi olo kuin muina aamuina. Ei niin tökkivää oloa ollenkaan kun on ollut. mahtaisko pikku hiljaa helpottaa.. Toivottavasti. Vitamiini jota miehelleni apteekista myytiin pahoinvointiin auttaa vissiin vaikka ensin ajattelin että mahtaako tuo auttaa mitenkään.

Hyvää päivän jatkoa kaikille.

Huhhuh että olette taas kirjoitelleet ahkerasti... Olen useana päivänä lueskellut viestejänne kun päätin että en itse kirjoita ennen kun olen jokaisen viestin edes päällisin puolin silmäillyt :D

Onnittelut uusille elokuisille :flower: :flower: :flower: ! Ja myös Äitylille :flower: :flower: :flower: !

:hug: Perämaan emännälle, jaksamisia :'(

Mulla oireet alkaneet selvästi tasoittua, ei enää ole niin huono olo. Seksikään ei enää ole sellainen mörkö kun aikaisemmin. En vieläkään mikään addikti ole mutta ajatus ei enää ole ihan niin vastenmielinen :) Tissit ovat saaneet täytettä ja ovat olleet kipeät. Siinä ne pääpiirteittäin... Niin juu ja kyllä saamattomuutta on hiukan ilmassa edelleen mutta sekin helpottaa jo ajoittain edes :)

Gallupeihin... Me ollaan mieheni kanssa tunnettu 5/06 lähtien, seurusteltu 1/07 lähtien, kihlauduttu 18.3.07, avoliitossa 4/07 lähtien, pillerit jätettiin pois 11/07 ja 9.12.07 plussasin, häitä on suunniteltu (maistraatissa) keväälle -08 ja eka yhteinen lapsi syntyy siis 8/08. Perheessämme on ennestään minun 12/02 syntynyt poikani jonka yksinhuoltaja olen ja mieheni 6/98 syntynyt tyttö joka asuu meillä joka kolmannen viikon. Nopeita on siis oltu täälläkin :D

Nyt täytyy palailla kotiaskereiden pariin :)

terv. Jennika ja "Tyyppi" 10+6 (keksittiin tuo työnimi ihan itse :LOL: )

Heippa!!

Juu, täälläkin olo alkaa olla paranemaan päin =) Ihana kuulla että muillakin, eli ei tarvi heti vetää paniikkia päälle että onko kaikki hyvin! Pieniananas olen samoilla linjoilla, eli ihmettelen kovasti mitä se sanonta "odotuksen onnellisuudesta" oikein tarkoittaa... Ensin stressaa että menee kesken ihan alussa, sitten että pääsis maagiselle rv 12, sitten alkaa miettimään kehityshäiriöitä ja miksei vaaveli taaskaan liiku. Seuraavaksi alkaa jo synnytys ja kaikki mikä voi silloin mennä vikaan ahdistamaan. Kun viimein pääsee kotiin pikkuisen kanssa niin sitä pelkää kätkytkuoleman mahdollisuuttaa.... Arrrgh!!!!!!!
:eek: :eek: :eek:

Hyvä ystäväni kumminkin sanoi sen hyvin, eli enhän minä voi mitenkään vaikuttaa luonnon kulkuun, kunhan teen voitavani, ei sen enempää eikä vähempää. Hyväksyn vain sen mitä saan, ei minun stressini auta asiaa yhtään parempaan päin, teen vain omasta elämästäni rankempaa.

Sinänsä paljon helpommin sanottu kuin tehty.... :heart:

Peppi ja papu 10+4

Huomenia!! Perämaan emännälle pahoittelut ja voimia hirveesti!!

Paino noussut neuvolan mukaan 5,5kg ja kotivaa'an mukaan 4,5kg.. ekalla oli sama että heti ryöpsähti paljon ja sitten paljon tasasesti loppuun asti..kaikenkaikkiaan 22-25kg..

parisuhteessa ollaan oltu kohta 8 vuotta ja kihloissa 6 vuotta. esikois poika synty -04 kesäkuussa ja nyt toisen olisi määrä syntyä siis elokuussa-08. Myrskyisiä on meidänkin vuodet ollu ja tulee varmaan olemaankin, mutta eipähän aika käy tylsäksi ;) naimisiin en tiiä mennäänkö koskaan, mutta niinhän tuo mies on aina sanonu, että kihloihin en mene, lapsia en tee, naimisiin en mee, ja kummasti jo kaksi on kolmesta!!!

huono olo on joo jo aika pois jääny, ja tisseihinkin voi jo koskea. eli kaikki hyvin täällä!! mummu ja ukki kovasti jo keksivät nimeä tälle pienelle (tytölle) kukaan ei ota huomioon että voi myös poika tulla.. antaa heidän höyrytä, toinen lapsenlapsi tulossa.

ja tervetuloa uusille!!

äiti lpr 11+5 päivityksessä oli vissiin edellä nuo miun viikot??

Pellervo sulla kyllä sit riittää siellä hulinaa :whistle: ei voi muuta sanoa ku voimia kovasti!!

Käytiin vauvan kans pitkällä kävelyllä ku esikko meni eilen mummolle ja mies töissä, nii oli ihanan rauhallinen lenkki . sai kävellä niin reippaasti ku halus, ei ollu 4-vee vinkumassa, et o kuuma ei jaksa enää ja palelee ja väsyttäää...
ajattelin et saan siivota rauhassa ku tuun kotiin. mitä sitä ku vaunuista alko jodlaus kuuluun, eipä sitte väsyttänytkään pikku kaveria! eipähän tarvinnu siivota, kerranki ku olis ollu virtaa.

triine ja ötökkä :wave:

Ja uusille tervetuloa!!

Tervetuloa uusille! :) :flower:
Ja kuten rouses jo totesikin olemme myös tuola toisessa pinossa yhdessä! Kyllä se eka ultraus aina selkeyttää paljon raskautta, kn näkee pikkuisen ja sydämen sykkeen, ja seuraavaksi se kun kuulee dobblerilla ne ihanat vauvan sydämen äänet se on kyllä ihana tunne!

Ja täälläkin sama jo kolmas sellainen pv ettei "kestokrapulainen" olo siihen jo vähän "tympiintyi" kun aina huono olo vaikkei oksettanutkaan! No aikansa kutakin!

Eilen minullakin niin ilkeästi vihloi vasenta nivusta tuolla kauppkeskuksessa ollessamme, jotta piti hiljentää oikein vauhtia! :headwall: Tänään on selkä vähän väsynyt, varmaan liiasta liikkumisestakin, tänään siis lepopv! :heart:

Meillä myös seksi sujuu kuin ennen raskautta ei nyt ihan niin usein kun oli tämä vaaviyritys päällä! :D

Täällä suunassa paistaa aurinko, kiva niin!

Mukavaa pvn jatkoa ja kaikille tulevan viikon npultriin ja muihinkin ultriin onnea mukaan, että kaikki on hyvin! :heart:

Millä perustein joudutaan sokerirasituksiin? Kun minulle terveydenhoitaja sanoi heti, että vaikka ikää on yli 40v , näyttää siltä, etten sinne joudu?? BMI siis normaali. Tietenkin jos sokeria virtsassa se hälyttää, /muut tekijät?

Eipä muuta tällä erää!

terveisin Rva Pikkumyy

Mansikka ottikin esille taas tuon juusto kysymyksen ja pieniananas vastasi kiitettävästi. Mutta haluiasin nyt vähän saivarrella.. :snotty: :D Ostin tuossa ykspäivä aamupala juustoviipaleita töihin..Nehän on siis sulatejuustoa ja selosteessa sanottiin vaan että tehty juustosta ym. Saako niitä nyt sellasenaan sitten syödä? :wave: :whistle:

Eilen uni tuli sohvalle 15 yli 8, sänkyyn siirryin 15 yli 10 ja poika tuli aamulla herättään 15 yli 7. Että ihan hyvät unet :p Alkuun oli sitä unettomuutta ja nyt viimesen viikon taju on lähtenyt jo pitkälti ennen yhdeksää. Mutta näin tää menee..Nukuminen on ihanaa :heart:
Pitäkää masuistanne huolta :saint:

Fosfori ja pampula 12+0 (jesjes, nyt voi huutaa koko maailmalle!)

Perämaan emännälle hirveästi voimia :hug:

Ja onnea "maagisen rajan" ylittäneille, eli heille keillä 12 viikkoa on täynnä :heart:

Apua, huomenna on np-ultra! :) Luulin että nämä päivät ultraa odotellessa olisivat menneet tuskallisen hitaasti, mutta yhtä nopsaan ne meni mitä ennenkin. Kiitos esikoisen joka pitää äitin hyvin kiireisenä :)
Ultra on vasta iltasella, klo 16.30. Mieskin pääsee mukaan ilman että töistä tarvitsee lähteä aiemmin, ja poitsulle saadaan hoitaja. Hän on sellainen termiitti ettei hetkeäkään pysy paikallaan, joten ultraamisesta ei olisi tullut mitään hänen läsnäollessaan vaikka isi olisikin mukana...

Vaikka väsymys ei minua niin kovasti enää vaivaakaan, oli se niin ihanaa nukkua tänään melkein yhteentoista :) Mies itse sanoi että jää nukkumaan, hän hoitaa pojan :heart:

Aurinkoista sunnuntain jatkoa!

Lilli ja Tiitti 11+4

Perämaan emännälle suuri :hug:

Meillä on sairastettu koko perhe mahatautia :| Tosi kurja tauti ja tuolle nuorimmalle tuli vielä uudestaan, kyllä vie voimat tauti, onneksi minullakin huomena np-ultra pääsee kurkistamaan miten pieni on mukana jaksanut.
Täällä edelleen huono olo iskee jos ei syö parin tunnin välein, vaikka maagiset viikot onkin kasassa. Samoin päänsärky kiusaa usein ja migreenin oireita on tullut pari kertaa.
Maha pömpötää varsinkin iltasin, mutta farkur jalassa vielä pärjää.

Me ollaan oltu kihloissa hups kun laskin jo 12 vuotta =) ja esikko siis 8 vuotias. ja huomena neljännen kerran yhdessä np-ultraan joka varmaan viimeiseksi jääkin.

Vointeja kaikille ja tuun kertoo ultra kuulumiset huomena! Muillekin ultraan menijöille tsemppiä :wave:

Rouva Pikkumyy Ainakin jos painoindeksi on yli normaalin niin pitää käydä testissä. Minulla ylittyi viime raskaudessa, joskin ihan vähän vain mutta kuitenkin. Nyt menen automaattisesti vaikka nyt BMI on normaali, viime raskauden diabeteksen takia siis.

Tänään on taas ollut etova olo. Alavatsaa on vähän jomotellut ja nivusissa tuntunut välillä viiltelyä. Maha on ehkä aavistuksen kasvanut jos oikein tarkkaan tutkii peilin edessä, tai sitten mie vaan kuvittelen että on ;) . Iltaisin turvottaa aika paljon. Yölläkin jos herään pissalle niin tuntuu kuin olisin rantapallon nielaissut. Aamulla ei kyllä sitten enää turvota.

Tämä päivä on ollutkin oikea lepopäivä. Oon viettänyt aikaa olohuoneen sohvalla maaten ja tv:tä katsellen. Nuorimmainen tyttö on nukkunut tänään päiväunia yht. 4 tuntia :eek: . Mikä lie tyttöä noin hyvin nukuttanut. Mutta ei haittaa mitään :) , oonpahan saanut itsekkin huilattua kunnolla.

miija 11+5

Perämaan emännälle lämmin :hug: Oikein paljon voimia teille.

Galluppiin; 12½ vuotta ollaan oltu yhdessä, joista 7 vuotta naimisissa.
Löydettiin toisemme lukiossa, kun päädyttiin kohtalon sormesta samalle luokalle ;)

Jotain viikko sitten tuntui, että alkaa noi pahoinvoinnit helpottaa. Nyt ne on tulleet voimalla takaisin. Mä kanssa kokeilin jonkun innoittamana Eskimoita - tuntuivat pikkuisen auttavan, joten täytyy varmaan kohta taasen käydä pakkasella :D
Huomenna ollaan lähdössä Vuokattiin viikoksi talvilomalle. Laskettelut jää nyt kyllä mun osalta väliin, mutta jos vaikka uima-altaassa kävis lillumassa =) Toivottavasti sitä lunta piisaa siellä päin Suomea hieman enemmän kuin täällä Pirkanmaalla :D

Hyviä vointeja joka äipälle ja masulle :heart:

kaneliomena ja Elmeri 11+5

Minultakin perämaan emännälle lämmin :hug:
Ja uusille tervetuloa!

Onko kellään muulla alavatsanipistelyt muuttuneet kunnon vihlaisuiksi? Vihloo oikein kunnolla. Se alkaa ja sitten se loppuu melkein samantien, mutta kohta tulee taas uusi. Olen vähän huolestunut vihlaisujen voimakkuudesta. Onkohan kaikki hyvin? :|

Heissan!

Eikös noita juustoja voinut syödä, jos ne on tehty pastöroidusta maidosta? Niin mä sen olen käsittänyt....

Täällä myös oireet vähentyneet, mutta paha olo iskee heti, jos ei muista syödä säännöllisesti mikä mun kohdalla tarkoittaa kahta kolmea tuntia :) Väsymystäkin on vielä, mutta ei niin paljon kuin on ollut. Mitäpä mulla nyt vielä oli mielessä...niin sitä, kun joku tuolla aiemmin "valitteli", että onkohan kaikki masussa OK. Mullekin tulee välillä mieleen, että onko tuolla masussa edes ketään, kun en ole vielä ultrassa käynyt. Eka ultra on vasta 30.1. Tietty olisi voinut mennä sinne varhaisultraan, mutta jotenkin se jäi. Vihlomisesta: mulla ainakin välillä vihloo ja juilii, mutta onneksi se ei ole jatkuvaa ja sitten masun molemmin puolin tuntuu sellaista venymistyyppistä kipua. Kaipa se kohtu siellä kasvaa.

Hauskaa talvilomaa kaneliomena ja tervetuloa uudet :flower:

Bella-Lumia ja Nuppu 10+3 (mies keksi vihdoin työnimen) :LOL:

Ja päivittäjälle: synnytyssairaala: Naistenklinikka ja ensimmäinen lapsi tulossa =)
Kiitos, kun jaksat päivittää! =)

neitiperho
Joo kyllä täällä myös välillä vihloo oikein pelottavan kovaakin alavatsassa, mutta häviää myös nopeasti. Enpä juurikaan niistä stressiä ole ottanut. Vuotoa ei kuitenkaan ole ollut missään vaiheessa.

Yllättäen myös viimeisten muutamien päivien aikana huomannut, että MULLAHAN ON MASU KASVANU!! Viime viikolla vielä muistan, että mietittiin miehen kanssa et pitää ottaa alkukuva kun vielä mitään ei ole ja nyt...jouduin ostamaan ensimmäiset mammahousut itelle että olisi edes yhdet housut mitkä ei purista. Vähissä siis vaatteet mitä voi enää käyttää. Ja vielä kun tosiaan yritetään asiaa vähän salassa pitää niin pitää myös tarkkaan miettiä mitä päällensä laittaa, muuten se jo paistaa läpi. No ainakin mies juoksee koko ajan perässä ja paapomassa "vauva-masua" :LOL:

Vointi myös täällä hyvä. Edelleen vähän laiska olo, mutta se varmaan koskaan lopukaan =) Ajoittain saattaa olla hetkellinen äklö olo joka menee ohi noin minuutissa. Huimausta myös alkanu esiintymään. Nopeat nousut, joo ei mun juttu.

Huomenna taas uusi viikko, uudet kujeet ja eka neuvola =)
Hyvää viikkoa masuille ja äipille jo etukäteen siis!!!

Nyt oon kyllä ilonpilaaja, mut kyllä Valionkin tuotteissa on ollut 2000-luvulla listeriaa... en muista tarkkaan ja siis todella, todella harvinaista se on ja täytyy kyllä olla huonoa tuuria jos sen saa... esikoista kun odotin, jätin hampurilaisista majoneesit pois (raaka kananmuna) ja sille tiellä jäin, en edellenkään osaa syödä niitä majoneesin kanssa! Saanpahan vielä aina lämpimän hampan, kun tilaan erikoisuuden :D . Täällä Norjassa noihin ruokajuttuihin ei kyllä puututa yhtään mitenkään ja pitkälti elelen nyt mutulla ja sillä, mitä muistan äitiysneuvolan ohjeista silloin vuodelta 2004 kun esikoista odotin... eli en hirveesti stressaa.

Eilen innostuin tekee pilatesta pitkästä aikaa (sitähän suositellaan odottajille). Otin jumppakuminauhan avuksi, ja olipas se tehokasta! Kannattaa kokeilla, pienellä vaivalla kyllä todella tehokasta kotijumppaa ja vahvistaa juuri oikeita lihaksia että sit säästyy selkä- ym. vaivoilta. Tuo vajaa 3-vuotias poika tietenkin "jumppaa" siinä samalla, siitä on tosi hauskaa matkia äitiä ja sit keksiä omia liikkeitä, mitä äidin pitää tehdä... :LOL:

Hei taas pitkästä aikaa,

Käyn kyllä lukemassa päivittäin, mutta itse en saa aikaiseksi kirjoittaa ja tuntuu etten oikein "keksi" mitään kirjoitettavaakaan :ashamed:

Keskiviikkona oli eka neuvola. Sydänäänet kuulu ja tuutikki "hyppelikin" useasti masussa neuvolatädin mukaan. Sain heti tietää että menen sokerirasitukseen kun toi bmi on 26 ja ohjeet painoinhallinttaan ja olen painotarkkailussa, raskauskiloja sais tulla 7-11kg. Joista kasi siis jo tullut :ashamed: Elopainoa siis 76kg ja pituutta 168cm eli paino on nyt sama kun tytöstä viimeiselläni.
Kohtu on kuulemma iso, mutta niin kyllä ollut niitä vihlasuja ja kipujakin. Ja supistuksiakin on jo ollut. Neuvolassa kun sitä kysyttiin sanoin että ihan kuin olisi ollut jo tälläisia kovettumisen tunteita masussa ja kuulemma niitä harjoitussuppareita voi nyt jo olla, liittyiskö siihen että täti sanoi tosissaan kohdun olevan jo iso?? Vai onko teillä muilla jkanssa jo suppareita?
NP-ultraan me ei mennä, rakenneultra on 17.3.

Galluppiin: Ikää itellä elokuussa 34 (mies 34) Seurustelemaan aloimme 1994 ja naimisiin 1999 ja eka lapsi 2006. Enempää en muista mitä kyseltiin. Täällä on niin aktiivista porukkaa ja mä en muista silloin kun kirjoitan, mitä toiset ovat puhelleet tai kyselleet.

Jumpata pitäisi kyllä munkin, selkä on sen verran heikko ja välilevyrappeumaa löytyy lannerangasta ihan kiitettävästi :| Joten syytä olisi jumppailla ahkerammin.

Iso voimahalaus kaikille joita on suru kohdannut :hug:

Suhoska ja tuutikki kyytiläinen 12+0

Suomessa nuo raakaa kananmunaa sisältävät tuotteet ovat ihan turvallisia syödä. Juuri siitä luin.
Olen ihan huoletta syönyt edellisessä ja tässä raskaudessa esim. punajuurisalaattia missä on majoneesia, samoin hampurilaiset menee majoneesin kera!

Minulla ei nyt ole mahaa vihlonut aikoihin, kasvukipuja on välillä ja ne tuntuvat lähinnä jomotuksena. Odotan kyllä että ne vihlonnat sieltä vielä tulevat oikein kunnolla, kunhan aikaa vielä kuluu...

Äh, nyt vihdoin menen sähköpostien pariin :)

Perämaan emännälle minultakin :hug: ja paljon jaksamisia.

Mulla on nyt ollut outoja masukipuja, erilaisia kuin ne venymiskivut, tuntuu ikäänkuin kohdun etuseinämässä. Sitten on tullut jotain ihmeellistä, keltaoranssia vuotoa :x Ihan vähän vaan onneksi. Mulla on perjantaina neuvolalääkäri onneksi, jos jatkuu sinne asti niin voi kysellä.

Sokerirasituksesta... mä menen automaattisesti koska edellisessä raskaudessa oli raskausdiabetes. Olen kuullut, että silloinkin, jos on synnyttänyt yli 4-kiloisen lapsen, pääsisi rasitukseen... en ole varma, mutta muistelisin niin.

Tämä kirjoitus jää nyt kovin lyhyeksi, koska olen niin väsynyt... pakko mennä peiton alle =)

Yhteistyössä