''''''''Elomassut 2008''''''''' Maaliskuussa

  • Viestiketjun aloittaja neitiperho
  • Ensimmäinen viesti
Tuohon nukkumiseen.. Meillä alussa nukuttiin paremmin ja nyt taas heräillään parin tunnin välein. No meillä esikko 2½ v on aina heräillyt ,joten itse olen jo niiiin tottunut siihen ,että en juurikaan jaksa heräämisistä stressata. Kaikkeen tottuu. Me nukutaan perhepedissä ,joka auttaa mua jaksamaan. Välillä pyörin kahden muksun väliä ,kun vuorotellen heräävät. Itse en suosi unikouluja varsinkaan pienille. Ekat 18 kk on lapsella varhaisen vuorovaukutuksen aikaa ,jolloin kannattaa olla hyvin herkkä vauvan viesteille.

Pottailusta Minusta sillä on lähinnä ekologinen vaikutus :) , mutta kyllähän se tutustuttaa vauvaa pottaan. Itse aloitin esikolla pottailut heti ,kun oppi istumaan eli 7 kk iässä ,mutta ei se mitenkään kuivaksioppimista nopeuttanut. Nyt vasta alkaa olla päiväkuiva ,mutta vahinkoja tulee edelleen ja ikää tuo 2½v.

Meillä aloitettiin eilen puurot. Nyt menee kaks kertaa liha-tai kanasose ja illalla puuro. Tyttö on ihan loisto hyvä syömään. Esikko oli sellainen sihtikurkku ,että 10 kk iässä soi vielä 5kk ikäisille tarkoitettuja soseita, kun kaikki kokkareet yökötti.
Mutta nyt ruuan laittoon..
-Poni ja vauva tänään 7kk :heart:
 
neitiperho
Heips

Kyllä minäkin olen vähän alkanut harkitsemaan, että voitaisiin alkaa tutustumaan pottaan. Tietysti sellainen kannattaa varmaan ensin hankkia :LOL: Sekin on vaan mun mielestäni taas sellainen juttu, että jokainen tavallaan. Itse taas olen lukenut juttua, että jos vaan intoa vanhemmilta siihen riittää, niin lapsen pystyy jo todella aikaisinkin opettamaan potalle. Siis tietysti vaatii sen, että lapsi osaa edes jotenkin istua. Ja jos tietenkään ei kunnolla vielä istu, niin vanhemman tulee olla takana tukemassa koko ajan, ettei selkä rasitu. Olen mm. kuullut vinkkinä joskus, jos lapsella on kova vatsa. Eli kun lapsi osaa edes vähän istua, istutetaan lasta ihan vain hetkiä useaan kertaan päivässä potalla. Nopeasti yleensä lapsi oppii ymmärtämään muutaman vahinko yrityksen jälkeen, että varsinkin kakkaaminen on huomattavasti helpompaa potalle ja on joskus jopa auttanut tähän kovaan vatsaan. En siis nyt todellakaan tiedä onko siitä apua, mutta olen siis tällaisen kuullut muutama kuukausi sitten. Itse tosin en kokeillut.

Ja onhan tuo potalla käynti todellakin palkitsevaa. Siihen jo tutustutaan. Myöhemmin se ei välttämättä niin "iso" juttu ja vaippojakin säästyy. Mutta niin kuin sanottu, se jokaisen vanhemman ja lapsen oma juttu.

Kyllä on aivan hirveä myräkkä ulkona...siis ainakin täällä. Täytyisi vissiin suihkuun lähteä. Viime yö meni jälleen aika hyvin. Herättiin ensimmäisen kerran klo 5. Annoin pullosta vähän maitoa ja nostin tytön viereen kun mies oli töissä yön. Noh, meinasin tietysti että kyllähän se siihen nukahtaa...ja pyh. Huusi kuin hullu ja pyöri ympyrää. Varmaan 7 kertaa yritin tainnuttaa ja syliin aina nukahtikin. Tuli ihan ensimmäiset kuukaudet mieleen. Sitten aloin tosin miettimään, että syy voi olla hieman limaisuudessa. Nenän kun tuntuu vähän olevan tukkoinen tytöllä edelleen joten vaaka-asento tietysti pahentaa oloa ja herättää. Niinpä vein tytön omaan sänkyyn, missä pääty valmiiksi vähän koholla ja sinne nukahti. Nukkui sitten ysiin asti...kunhan siis ensin puoli seitsemän lopulta uudestaan nukahti.

Mutta nyt tämä mamma liikkuu löllöjensä kanssa.....hyvää uutta viikkoa!!!!
p.s. kuinkas montaa äitiä miehet muisti naistenpäivänä? Meillä isäntä ei edes puhunut siitä sanaakaan.. :/
 
neitiperho
Milho piti vielä kysyä, että mistä päin sä olet? Ainakin sama keskussairaala vaan teillä ollut silloin edellisen kohdalla kuin meillä edelleen, joten asustatteko edellään samalla alueella?
 
Joo, tosta meitin pottailusta sen verran, että ajateltiin alottaa aleksia tutustuttamaan tohon pottaan. Ja onhan meillä ainakin jätkä ollu yhtä hymyä kun on kehuttu kun sinne on jotain tullu. Niin ja koko ajan kehutaan pelkästä potalla istumisesta. Meillä istutaan siinä ruuan jälkeen, ennen unia ja unien jälkeen. Ei sen enempää. Ja ei siinä väkisin istuteta, että jos aleksi on sitä mieltä että nyt ei jaksa siinä kököttää niin otetaan pois.
Mulla yx tuttava oli jostain lukenu että jos alottaa vastasyntyneestä asti käymään potalla, auttaa jossain vaiheessa huomattavasti kuivaksi opetteluun ja säästää vaippoja. Hän sitten päätti kuopuksen kohdalla testata. Kun poika syntyi ja kotiin pääsivät niin aina unien ja maidon juonnin jälkeen "istutti" poikaa potulla. tai lähinnä piti sylissä potun päällä ja kyllä sinne kuulemma aika nopeesti aina alko jotain tuleen, sitä en tiedä kuinka pitkään jatkoivat ja oliko apua tulevaisuudessa. täytyykin kysyä..
Ja onhan niitä sellaisiakin ketkä ottaa ihan asiakseen sen kuivaksi opettelun jo ihan pienestä vauvasta. Tarkkaillaan merkkejä pissan ja kakan tulosta. luin meinaan sillon kun odotin vauva tai kaksplussa lehdestä. Jäi mieleen kun miehen kans puhuttiin että vaippoja kyllä käytetään ihan normaalisti, tollaseen ei lähdetä.

Jaksamisia niille kenen vauvat valvottaa

Mä menen nyt seurailemaan kun meillä on kova ryömimis/konttaus opettelu meneillään tuolla lattialla

salah ja pärisevä ja pärryyttävä pikkukaveri
 
Alkuperäinen kirjoittaja mairo:
Alkuperäinen kirjoittaja mammaliini83:
niin... mä ostin Jonathanin ompunvihreän (olisko tuo joku tähtijonathan) välikausihaalarin ja sitten kesäksi lindeksiltä sellasen ruskean ylisöpön leppäkerttutakin.
Me ostettiin Lindexin leppistakki myös.
Minkä kokoisen te ostitte/minkä kokoinen teidän vauveli on tällä hetkellä?

Mä arvoin että ottaisko 74cm vai 80cm ja lopulta päädyttiin 80cm vaikka se onkin tällä hetkellä aikas iso.
Neiti on nimittäin vasta 66,6cm ja n.8kg.

Hirveen hankala ajatella/tietää minkä kokoinen hän on jonkin ajan päästä ja ostaa ennakkoon vaattteita :p

Mairo ja Tyttö huomenna 7kk
Hei!

Ja kiitos kaikille muistamisesta! On tämä rankkaa, välillä tuntuu että ei tuu yhtään mitään mutta välillä onneksi on niitä hyviäkin päiviä. Vähän vaan pelkään että koska se viimenen niitti / pisara tulee ja kuinka repeän. En oo saanu itkettyä mitää pihalle ja pelkään että sitten kun pato murtuu niin äkkiä en toivu. Kuinka paha masennus iskeekään. Toivottavasti ei tuu mitään. Ja tämä pieni hymynaama antaa voimia jaksaa!! :heart:

Mairo: mä ostin tuon 74cm ja mietin että onko se jopa iso!! mutta kun koitin päälle niin ei se oo ja onhan täs vielä pari kuukautta aikaa kasvaa! Meijän tyttö on tällänen taskukokoinen 62cm ja 5625g!! keskiviikkona 7kk. Housut vois jokku vähän paksummat vielä ostaa, esim vuorelliset.

Oon hävittänyt aika laiilla iso siskojen aikaiset (kirpparille) ja nyt joutuukin hakemaan uusia. Olivat suurin osa jo niin pidettyjä kun ovat olleet lainassakin välissä.

ihana päivä ollut taas kun lapset räkäsiä ja mikään ei oo hyvin... saadaan vissiin kaukasempia vieraita pian mutta muuten olisin ottanu auton ja painunu kaupungille... joku päivä pidän vapaata,..

mammaliini ja Tilda n.7kk

 
Mammaliini83 Kiitos vastauksesta! Voisin kuvitella että päädyin sitten oikean koon ostamiseen :) Onpas teidän neiti muuten ihanan pieni sirpukka.

Meidän neiti huuti toista tuntia yöllä, mikä ei ole ollenkaan hänen tapaistaan. Räkätauti on ollut riesana jo viikon, liekkö painnunut korviin, katsotaan vielä ens yö ja sitten on käytettävä lääkärissä jos itkut jatkuu. Päivällä hän on ihan normaali. Tai sitten vesirokko tekee tuloaan, saatiin tietää että ollaan mahdollisesti saatu kyläpaikasta tartunta. :(

Mairo ja Tyttö tasan 7kk :heart:
 
Heipä hei pitkästä aikaa! :) enpä ole aikoihin kirjoitellut. Täälläkin ollaan taas flunssassa, sekä minä että poika. Kovasti rohisee ja vähän on lämpöäkin, mutta eipä se näytä menoa haittaavan :D kovasti siis jo ryömii ympäri kämppää ja nyt on alkanut menemään konttausasentoonkin. Touhukas pieni tutkija on ja pölynimuri on kaikista mielenkiintoisin esine, niin ja lehdet ja johdot kiinnostaisi myös...dvd-levyt vedetään myös hyllyltä alas aina kun silmä välttää.

Yksi hammas on puhjennut ja todennäköisesti kohta on tulossa lisää kun kuolaa niin jumalattomasti. 6kk neuvolassa pituutta oli 67,5cm ja painoa 7300g, eli kasvu on vähän hidastunut, mutta poika syö niin hyvin etten ota siitä mitään stressiä. Porsasta ja kanaa syö hyvällä ruokahalulla, mutta kala ei meinaa upota..tullut siinä kyllä äitiinsä :ashamed:

Yöt nukutaan meilläkin erittäin vaihtelevasti. Välillä saattaa herätä parin tunnin välein (niinkuin viime yönä) ja sitten on taas välillä öitä että nukkuu 6 tuntia putkeen. Tämä äiti on kans ihan rättiväsynyt, varmaan mennyt se väsymys niin ylitse jo ettei saa päivisinkään nukuttua jos siihen joskus tarjoutuu mahdollisuus..iltaisinkin pitää väkisin valvoa ainakin yhteentoista kun ei uni vaan tule |O

Tätä pitääkin kysyä kun olen ihmetellyt, miten välillä tuntuu alaselässä semmoisia lieviä supistuksia. Ei kai nyt enää voi olla jälkisupistuksia kun pojan syntymästä on jo yli 6kk aika?


Triinu ja Casper 6kk ja risat
 
Melluli:Rytmit ennen unikoulua oli sellaset, että poika oikeestaan nukkui ympäri vuorokauden sellasia puolen tunnin -2 tunnin unia ja söi miten sattui. Olin siis aivan sikaväsynyt, ehkä vähän masentunutkin enkä osannut ajatellakaan mitään järkeviä rytmejä. Unikoulu kesti pari vuorokautta. Päivät sai olla sairaalassa vauvan kanssa, mut yöksi piti vanhempien lähteä kotiin. Eka iltana kun lähdin sairaalalta, itkin koko kotimatkan kun oli niin säälittävää jättää pieni yksin sinne. Mut sain kuitenkin nukutuksi ekat kunnon yöunet seitsemään kuukauteen. Ja aamulla heti takaisin sairaalalle. Siellä mulle sitten opastettiin miten/milloin kannattaa syöttää. Päiväunia ehdotettiin ulkona vaunuissa kaksi kertaa päivässä (muistaakseni) ja tähdennettiin, että iltakuuden ja kahdeksan välillä ei kannata antaa vauvan nukkua. Ja yöunille sitten aikasintaan sillon kahdeksalta.
Näitä ohjeita noudatettiin sitten parhaamme mukaan. Siitä ne palaset sitten alkoi loksahdella ja rytmi muuttui siedettäväksi. Kun tuli kahdet selkeät päikkärit niin yöllekin riitti sitten paremmin unta ja kun se imetyskin jäi pois niin lopulta jäi yösyötötkin vähemmälle.
Pulloa muistan kyllä jonkun kerran yöllä lämmitelleeni, mut en muista nyt tarkkaan, kun siitä tosiaan on se 7 vuotta. Joka tapauksessa se muutti meidän elämän parempaan suuntaan ja jo pari hyvin nukuttua yötä antoi valoa tulevaisuuteen. Kannattaa kysyä, et oisko tollasta mahdollisuutta teilläpäin.

NeitiperhoAsuttiin niihin aikoihin Nastolassa, mutta ollaan kyllä jo 5 vuotta sitten palattu takaisin Jyvässeudulle, mistä ollaan lähtöisin. Pikkuveli on syntynyt Keski-Suomen keskussairaalassa.

 
En kans jaksa oiken ymmärtää pottatouhuja tässä vaiheessa. Toki olen kuullut, erittäin harvinaisia tapauksia, kun on lapsi jo vuoden vanhana kuiva. Mitä itse olen seurannut lukuisten lapsiperheiden elämää ja omasta kokemuksesta, voi lasta pottaan toki tutustuttaa, mutta ennen pitkää hermot palaa vanhemmalla kuin näin aikaisin aloittaa. Esikol aloitin alle vuosi, oli kuiva 2vee. Hän tosiaan jossain vaiheessa tympääntyi koko pottatouhuun kuin oli liikaa aktivoitu ja liian aikaisin siihen, tuli vaan kauheeta takapakkia. Tämä vain mun mielipide, jokainen saa toimia niinkuin haluaa.
 
Sipe meillä on myös Teutonian Prestiget ja poika on nukkunut jo noin kuukauden ratasosassa. Ratasosan valjaisiin olen laittanut Eisbächen (en muista kirjoitettiinko noin, mutta sinne päin) lämpöpussin. Pussi on niin lämmin, että on ollut siellä viime aikoina pelkissä puolipotkareissa ja bodyssä ja tietty lakki, tumput ja töppöset. Pakkasilla olen laittanut lisäksi päälle vain villahaalarin. Aluksi laitoin pussiin haalareissa ym. mutta nukkui vain vajaa tunnin, kun heräsi huutamaan hikisenä. Olisi poika vielä kantokoppaankin mahtunut, mutta alkoi olla jo sen verran ahdas, että ratasosassa lämpöpussissa mahtuu vaikka pyörimään (senkin on poika testannut).

Meillä on myös käytössä jo Britaxin Multi-tech, aluksi hieman hirvitti laittaa pikkuinen (10 kg) siihen, mutta siinä on tosi hyvät mm. kylkituen säädöt. Muutenkin todella hyvät säädöt, jotta saa tosi tukevan asennon.

Matkarattaat olisi investointilistalla ja kuulisin mielellään kokemuksia mm. Gracosta ja Miragesta
 
Meillä on kahdet vaunut, toiset on parvekevaunut ja toiset on sitten jos lähdetään kävellen johonkin. Eli kävelyvaunut on Firkon F7 merkkiset ja niissä olen pitänyt ratasosassa jo jonkin aikaa. Ensin pistin äitiyspakkauksen makuupussiin ja siihen vielä päälle viltin. Ja tietysti pojalla talvihaalarit ja muut. Nyt olen pitänyt sellaisen peiton sisässä. Olen huomannu että poika nukkuu kyllä paremmin pelkässä ratasosassa ja siitä saa nostettua istumaan jos herää ja ollaan liikenteessä..
Parvekkeella meillä on esikon vanhat teutoniat. Niissä on sellanen kova koppa ja vielä on poika siihen mahtunut. Niissä on aika iso se koppa kun se on sellanen kova, joten menee varmasti vielä jonkun aikaa sillain tuolla partsilla. Sinne mä olen laittanu normaalit talvivaatteet ja makuupussin, en muuta ( paitsi jos on ollut 20 astetta pakkasta ) koska meillä on lasitettu partsi ja siinä on lämpimämpi mitä ulkona. Jos aurinko paistaa niin on kyllä aika lämmin.

Meillä on myös matkarattaat, mutta vähään on ainakin vielä jääny niiden käyttö. Ne on jotenkin kauheen hepposet. Ehkä sitten hiukan isompana

Me ollaan mietitty tota autoistuin juttua kans miehen kanssa. Ostettiin sellanen duologic2 missä on siis kaukalo-osa ja sitten se muuntuu seuraavaksi istuimeksi ja sen pitäis mennä vielä neljän vanhaksi asti. ollaan laitettu se siihen kakkosasentoon ja nyt jo ottaa aleksin jalat kiinni takapenkkiin. se on siis selkämenosuuntaan. ollaan meititty ettei varmaan mene sinne neljään asti toi istuin. Sitten meillä on toisessa autossa lainassa oleva gracon kaukalo. Tarttis varmaan miettiä uutta istuinta

Joo, mutta nyt miettimään miten tämän päivän suttaan läpi, kun pitäis esikko viedä kymppiin kouluun ja sitten hakee jo kaheltatoista kun on perheneuvolaan psykologisiin testeihin aika. Että ei huvittais hengailla jossain kahtatuntia jos mennään kävellen.

salah ja aleksi 6vrk päästä 7kk
 
Kiitoksia vaunujen ratasosassa nukkumisen kokemuksia! Mä tutkailin netistä vaunujemme infoa ja huomasin siitä, että kantokopasta saa tehtyä lämpöpussin ratasosaan, kätevää! Vaunujen käyttöohjeessa ei tuosta mainita mitään, tosi tyhmää. KOhta varmaan siirretään poitsu nukkuun ratasosaan, niin on enempi tilaa.

Britaxin Multitech-turvaistuin on nyt sit tilattu, pitäis tulla vkon päästä, pääsee poitsu sit istuun väljemmin ja mukavammin automatkoilla.

Välukausihaalari meidänkin pitäis ostaa. Poitsu ollut nyt pari päivää ja iltaa aika kärtinen, syönyt tosi vähän, olisikohan eka hammas tulossa, muuta syytä en keksi moiselle, kun yleensä on niin hyväntuulinen.

Nyt pitää mennä, moikkelis!

sipe81
 
IhanPihallaSONE
Onnea raskautuneille ihan aluksi! Ketäs kaikkia täällä nyt jo olikaan raskaana, ajatar ja suhoska ainakin?

Me käytiin tänään 6kk neuvolassa , vähän myöhänen juna, kohtahan ollan jo 7kk.. mitat oli 7.4kg ja 68cm. Pari viikkoo meni huonolla ruualla kun oli korvatulehdukset korvissa, mut nyt syödään taas kun hevoset!

Potta: Sujuu ihan hyvin pottailu, meillä on siis ollut alusta asti potta tai lavuaari judanssit kuvioissa, oon vähän höpröitynyt noihin jutskiin. Mut jotenkin kivempi siivota se kakka potasta kun vaipasta ja tulee vähempi pyykkiä, näinniinkun ekologisesta vinkkelistä ajateltuna :)

Sone ja Aava
 
hei pitkästä aikaa!

miten lie oon ollu niin laiska etten oo täällä käyny ees lukemassa mut niin se routa porsaan kotiin ajaa kun on vertaistuen tarve... :ashamed: ihanaa (anteeksi) lukea että muutkin edelleen heräilevät useamman kerran yössä! meillä menee kiinteitä jo ihan miehen annoksin, aamulla ja illalla piltin kaurapuuroa (aamuisin vaihtelevasti, illalla ihan järkyttävä annos), lounaaksi ja päivälliseksi lihasosetta purkillinen ja välipalaksi purkki hedelmäsosetta. eli siis 5 kertaa päivässä jo syödään mutta silti herää ainaki sen 2-3 kertaa syömään yöllä. minun äiti on tietysti ihan kauhuissaan tästä mutta lohduttaa kuulla etten oo ainoa. onhan se tietysti varmaan tottumiskysymys tuolla pojalla se yösyönti eikä niinkään nälkä mut yritän aina kuitenki eka tutilla saada nukahtamaan ja jos ei onnistu niin sitten tissiä. poika nukahtaa siinä 9 maissa omaan sänkyyn mutta herää ekan kerran jo 11-1 aikaan yöllä jonka jälkeen otan viereen joten suurimmaksi osaksi nukutaan koko porukka samassa sängyssä. omaa jaksamista auttaa kyllä kun ei tarvi yrittää laittaa pinnasänkyyn keskellä yötä, varsinki ku ei siitä yleensä seuraa kun huutoa. ja täytyy myöntää että tykkään ite nukkua poika viekussa joten en oo yrittänytkään kovin aktiivisesti omaan sänkyyn laittaa:D

se mistä nyt oon alkanu ressaamaan on tuo imetys ja pojan nesteen saanti. imetän siis edelleen eikä nyt tällä hetkellä oo mikään tarve lopettaa (ajattelin kesäkuuhun mennessä kylläkin lopetella ettei tarvi veljen häissä enää tissitellä). ongelma on siis että en tiiä saako poika maitoa tarpeeksi. ruuan päälle jos annan niin imasee ehkä sen viis kertaa ja sit ei enää taho mut sit taas jos annan ennen ruokaa niin sit ei taho niitä soseta mennä yhtä hyvin ja kohta on taas nälkä. oon nyt yrittäny kyllä enemmän noin päin ja vaan sit ottanu tissin suusta ennen ku on mahansä vetäny täyteen. tai sit oon imettäny ennen päikkäreitä. kaipa se ihan tyytyväinen on ja omasta mielestä pissavaippoja tulee ihan riittävästi mut kai se on sitä että ei oo ite oikeen vielä sisäistäny sitä että maito ei enää oo se pääravinto eikä poika tarvi sitä enää samoissa määrin. mut heti sitä alkaa ressamaan kun ei kaikki meekkään neuvolan suositusten mukaan, eli siis että joka aterialla maito+muu ruoka. ja sit ku imettää niin ei oo sitä millilitramittaria joka näyttää paljonko maitoa menee vuorokaudessa. oon miettiny sitäki et johtuuko se yösyönti siitä että ei ime päivisin vai ihan oma hommansa. ollaan yritetty opetella nokkamukista (se semmonen 6kk alkaen jossa pehmeämpi imuosa) juomista ja oon tarjonnu lounaalla ja päivällisella vettä ja sillon tällön välipalalla korviketta että tottuis sen makuun mut ei oikeen vielä oo hiffannu miten siitä juodaan ja korvikkeelle irvistelee aika tavalla. pullo ei tunnu kelpaavan ollenkaan enää (ei oo siitä joutunu juomaan kovin montaa kertaa elämänsä aikana) ja tuntuu jotenki et ei enää tässä vaiheessa tahtos alkaa sitä opettamaan ja sitte vierottamaan siitäki joten ollaan sit suoraan siirrytty siihen nokkamukiin. onko täällä kohtalontovereita jotka miettii samoja juttuja?

joskus tulee semmosia hetkiä että haluttaa lopettaa imetys mahd pian mut sit kuitenki aina ku poitsu on rinnalla niin tuntuu et ei raski lopettaa:) meillä ryömitty jo pitkään ja nyt näyttää siltä että pikkuhiljaa aletaan hakea konttausasentoa. 6kk neuvolassa 8kg ja 65,3cm ja saatiin lupa istua syöttötuolissa ja pikkusen kerrallaan ilman tukeakin. tavuja tulee kovasti ja käsistä pitämällä lähtis jo kävelemään:D seistä tykkää kyllä, koko ajan pitäs olla tukemassa. hampaita meillä ei vielä oo mut mulla onki omat tullu vasta 11kk ja miehellä 9kk joten kylläpä ne sieltä tulee kun on aika! aika hyvin viihtyy edelleen myös itekseen lattialla mut on tietysti kaikkien johtojen ja kaukosäätimien perään joten saa olla tarkkana seuraamassa menoa. vaipan vaihto alkaa olla mielenkiintosta kun ei taho pysyä enää paikallaan, joku lelu pitää antaa käteen, muuten ei onnistu!

mut nyt loppuu tää romaani!

salamanteri&Bayden kohta 7kk :heart:
 
Hellou!

Tällä viikkoa kilahti aamupuuro lusikkaan eka hammas :heart: Helposti se loppujen lopuks tuli, mä kun pelkäsin, että se tulee kauheella kitinällä, se kun oli tos tuloillaan pitkän aikaa.
Mun unikouluttaminen meni ihan plörinöiks, Ilonan itku aiheutti minussa itkukohtauksen ja siihen se sitten tyssäs. Eli joku muu saa sen sitten joskus hoitaa, kun haluan uudestaan kokeilla.

Salamanteri: Kiva kuulla susta pitkään aikaan! Mulla on vähän samoja ajatuksia kun sulla tosta maidon saannista. Ilona myöskin syö 5 kertaa päivässä ja kunnon annokset plus tissitykset päälle, joita on vieläkin noin 10 päivän aikana ja yöllä 1-2 kertaa. I:llä ei toi paino oo noussu pariin kuukauteen kauheen paljoa, niin oonkin aatellu, että onkos toi maito niin laismiintunu, ettei siitä saa mitään. Mullakin on käyny mielessä, että yksinkertasesti vaan lopettaisin imetyksen ja tyrkyttäisin tota pulloo, mutta itkuks se menee. Mutta en kuitenkaan halua toista "turhaan" itkettääkään. Pullo kun ei kelpaa lainkaan, sille huudetaan, karjutaan ja lopuks suututaan todella verisesti.
Mutta painokontrolli on viikon päästä, siä sit kysäsen tädiltä, että mitä tehdään, vai tarviiko tehdä mitään.

Tosta pottailusta on nyt ollu jonkin verran puhetta. Mä en ole harkinnu Ilonaa potattaa viä, mutta olen kuullut siitä kyllä paljon positiivista niiltä, jotka sitä tekee. Mun mielestä jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee.

Meillä ei viä ryömitä eteenpäin, yritys on kyllä kauhee. Kaikkiiin muihin suuntiin kylläkin mennään :)

Jaa niin, tosta imetyksestä viä. Ilonalla on paha ja erittäin kipeä tapa purra mua! Olisko vinkkiä kuinka sitä vois välttää? Aluks järsi mua noilla ikenillään ja jo se sattu tosi paljon ja nyt kun on toi hammas tua, niin puree entistä lujemmin!

Emeelia ja Ilona 6kk ja jotain
 
Emeelia, kun teidän Ilona tissittelee vielä noin useasti, syökö hän pitkään aina kerralla vai ottaa vaan hörppyjä? pitäs vissiin vaan yrittää tarjota sitä tissiä useammin munki, oon jotenki yrittäny saaha sitä ruokarytmiä tasaseksi mutta ei sitä vissiin vielä tarvis, onhan tuo lapsi kuitenki vielä aika pieni. se on vaan näin ensikertalaisena niin vaikeaa välillä tämä elämä:D
 
eiköhän se vauva tasaa just sillon yöllä sitä maidon saantia, luulisin että vauvat säätelee aika hyvin ite sen mitä ne tarvii.. mein neiti juo korviketta just sen 600ml päivässä, mikä (meidän neuvolan mukaan) on vähimmäis määrä päivässä maitoa. joinakin päivinä jää jää alle 600, mutta aina yli 500 kuitenkin, sitten yhtenä päivänä melkein 700ml.. että ite säännöstelee.. ja rintamaidostahan ei tiiä totuutta paljon sieltä tulee, ku pumpattuna (jos kokeilee paljon tulee kerralla) ni sehän on kuitenkin eri asia ku imettäessä.. mutta jos vaipat on märkiä, niin eiköhän sieltä ihan hyvin tule!!

on tää elämä näin toiskertalaisenakin välillä ihan yhtä uutta.. kaikki tuntuu ihan uudelta..
 
Moi!

meijän jässikkä lähti sit ihan yhtäkkiä konttaamaan viime perjantaina =)
meillä on kans poju vielä tissillä mut ruukaan aina soseen annon yhteydessä antaa nokkamukista vettä ja päivällä muuten vaan laitan tuttipulloon vettä ja poitsu lähinnä leikkii sillä mut kyllä sitä vettä sinne massuunkin menee.
ja öisin tissutellaan niin monasti ku tarvii.
niin joo ja kun meillä ei nuo aamu/iltapuurot uponnut niin vaihdoin ne niihin velleihin missäon se pilli niin poitsu imeskelee sellaista aamu ja iltapalaksi, ei jaksanut enään tapella niitten puurojen kans ku meillä muutenkin menee nuita kiinteitä niin vähän ku poju ei ala syömään niitä.
mää oon kans aatellut hankkia sen jonathanin välikausihaalarin (vihreen) ja siihen sit vihreet rukkaset ja samaan sävyyn kypärämyssyn ja pipon, oli tosi söpöjä kun kattelin niitä jonathanin kotisivuilta.
mää en jaksa vielä innostua pottailusta kerkeepäs sitä myöhemminkin, on meillä kaikki ollut (3) kuivina yötä päivää alle 2vuotiana.
jaahas täytyypi mennä viihdyttään poitsua...moido
 
Kyllähän se maito on kuitenkin vauvan pääravinto yksi vuotiaaksi asti. Itse ainakin tarjoan tissiä joka välissä. Välillä otetaan pikahörpyt ja välillä imutellaan kauemmin. Meillä kiinteitä syödään vasta 2-3 kertaa päivässä. Yöllä syödään 2-4 kertaa. Annan tissiä aina ,kun herää. Esikoltakin jäi itekseen yösyötöt pois. Kyllä sen huomaa milloin vauva tarvii maitoa vielä yöllä. Ei ole mitää tiettyä ikää milloin yö syöttöjä ei vauva enää tarvi. Mun mielipide on ainakin se, että vauvan tahtii mennään. Sama kanta on noihin yöheräämisiin. Herääväät niin kauan kuin heräävät. Syitä on niiin monia. Toki aina kannattaa sairaudet sulkea pois. En myöskää vaadi vauvaa ,enkä taaperoakaan, nukahtamaan yksin. Kyllähän me aikuisetkin halutaan nukkua puolison viekussa ja mekin heräillään öisin ja jopa valvotaan :) . Vähän kärjistetysti kirjoitin ,mutta näillä periaatteilla meillä mennään.
Haluan tuoda myös näitä näkökantoja esiin, koska minä ainakin esikon kanssa silloin sain niiin paljon ohjeita siitä kuinka pitää vauvan nukkua omassa sängyssä ja milloin ei se enää tarvi yöllä tisua. Luottakaa vaistoihinne ja vauvoihinne.
-Poni, vauva 7kk, taapero 2½ ja mies ,jotka mahtuvat samaan petiin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja salamanteri85:
Emeelia, kun teidän Ilona tissittelee vielä noin useasti, syökö hän pitkään aina kerralla vai ottaa vaan hörppyjä? pitäs vissiin vaan yrittää tarjota sitä tissiä useammin munki, oon jotenki yrittäny saaha sitä ruokarytmiä tasaseksi mutta ei sitä vissiin vielä tarvis, onhan tuo lapsi kuitenki vielä aika pieni. se on vaan näin ensikertalaisena niin vaikeaa välillä tämä elämä:D
Tissittelyt meillä kestää 5-30 min. Mutta joka kerta on sellasta toi tissittely, että kuulen nielevän kunnolla. Mä oon noissa muissa ruuissa pitäny aika tarkan rytmin, mutta tissiä tarjoon tosiaan aika usein. Ja ruuan päälle saa aina tissiä.
 

Yhteistyössä