''''''''Elomassut 2008''''''''' Maaliskuussa

• Viestiketjun aloittaja neitiperho
  • Ensimmäinen viesti
välikausivaatteista veeralla kanssa jonathan välikausihaalari(vaalenanpunaista ja harmaata siinä ) ja sitten on kauppareissuille ym muihin hienosteluhetkiin :D lindexin söpö ruskea välikausitakki ja ja vaaleanpunaiset ohuet housut =)
tykkään hirveesti harmaa-vaaleanpunainen ja ruskea-vaaleanpunainen yhdistelmistä.. :)
ja on tuolla tytöllä kesäksi myös farkkutakkia ym.. miten niin tykkään muka shoppailla :whistle:
ja sitten jos ei tää 80cm haalari enää meinaa syksyllä mennä,niin sitten on kaapissa odottamassa remun 86cm välikausihaalari mikä saatiin sukulaisilta(ihan on uudenveroinen)

ja tuo anoppi ostelee neidille kanssa koko ajan kaikkia hienouksia..kaikkia eiehdi ees käyttää.. :/

ajatar&veera kohta 7kk

Meillä ollaan joo istuttu syöttuolissa jo joulusta ja lattialla ilman tukea 5 kuisesta lähtien, eli siis pari kuukautta kohta. En tiä onko hyväx vai ei, mutta meillä jätkä kun ei viihtyny koskaan missään muussa kuin istuvassa asennossa. Joten en ala toista huudattamaan. Oli kuka mitä mieltä vaan

Kiitos kun muistutitte tosta väliaikahaalarista. Mä olen haalinu kyllä vaikka mitä vaatetta pojalle, mutta se puuttuu. Mä kyllä taidan kanssa ostaa jonathanin haalarin ja käyn sitten kattoon kanssa jonkun ihanan takin ja housut jostain. Ja varmaan tulee ostettua vielä jostain sellanen "hiukan huonompi" haalari kun ulkona varmaan vietetään paljon aikaa.

Meillä aleksi on ollu TODELLA kiukkunen. Ihan kun se turhautuis aivan mielettömästi siitä kun ei homma toimi, liikkuminen siis. Ja sitten siihen päälle hampaat. Ei viihdy hetkeekään yksin ja koko ajan kiukkuaa.

Pojat meneekin lauantaina (kai) hoitoon, esikko isälleen ja aleksi mummulaan. Jos näin on niin me lähetään vähän shoppaileen aleksille juttuja. Täytyy ostaa itkuhälytin, potta, kylpyleluja ( nyt kun osataan niitä jo kylvyssä katsella ), välikausivaatteet ja vähän muitakin vaatteita. Ja ilta vietetäänkin sitä arvokasta laatuaikaa jota niin vähän nykyään on.

nyt töllöö katseleen

salah ja aleksi kohta 7kk

Meillä alkoi tänään vauvamuskari. Hauskaahan siellä oli :) Neiti ainakin tykkäsi katella muita vauvoja.

Meillä nauvolatäti katsoi tytön istumista jo 5kk neuvolassa ja sanoi ,että 5-10 min voi syöttötuolissa tuettuna istua, mutta ei yhtään enempää. No ei meillä edes pystytä vielä kunnolla istumassa niin eipä sitä juurikaan istuta. Nyt ryömitään jo niin paljon ,että viihtyy loistavasti lattialla, kun pääsee tutkimaan joka paikkaa.

Meillä on esikolta säästynyt välikausihaalari, joten ei tarvitse nyt ostaa. Hyvä niin ,kun meillä vaateita niiin paljon muutenkin. Varasin juuri kirppikseltä pöydän, jotta saa edes jotain pois. Myös yhdistelmävaunut lähtee myyntiin, kun tuplilla mennään ja rattaita on kahdet.
Hyvää yötä!!
Niin mammaliini jaksuja teille :hug: . Kaiksesta huolimatta jaksat aina niin positiivisesti kirjoittaa ,vaikka varmasti raskasta on.
-Poni ja vauva ihan pian 7kk

Terppa pitkästä aikaa! Wapilla nyt kerranki pääsin tänne, ni pakko heti kirjottaa kuulumisia. Suhoskako se oli plussannu? Isosti onnea pikkuiselle matkaan! Mä tein kans pari vkoa sit testin, ku menkkoja ei ollu kuuluna parii kuukautee ja kolme päivää oli sellanen kestokrapula olo. Onneks oli nega ja tulihan ne menkatki sieltä sit lopulta. Aliisa oli 5kk neuvolassa 7315g ja 66.4cm. Reilun vkon päästä on 7kk neuvola. Eteenpäin neiti menee lyhyitä matkoja mittarimato tyylillä. Ku kattoo tota tyyliä, ni tuntuu et lähtee konttaamaa lähiaikoina. Pitäis vaa hoksasta vetää kädet suoraks, ni olis konttausasennossa. Ainiin, oltiin kk sitte 4pvää osastolla. Aliisalla oli oikeessa korvassa paha tulehdus ja keuhkoputken tulehdus. Sai kahen tunnin välein spiralla hengitystä helpottavia lääkkeitä ja imivät limaa aamuin illoin. Tosi syvältä noi lasten sairastelut! Jokeltelu on muuttunu tavutteluiks, tititi ja tätätä on nyt kovassa käytössä. Nyt mun pitää lopettaa.Viikonloppuja! T.HooÄs ja Aliisa su 7kk

Terppa pitkästä aikaa! Wapilla nyt kerranki pääsin tänne, ni pakko heti kirjottaa kuulumisia. Suhoskako se oli plussannu? Isosti onnea pikkuiselle matkaan! Mä tein kans pari vkoa sit testin, ku menkkoja ei ollu kuuluna parii kuukautee ja kolme päivää oli sellanen kestokrapula olo. Onneks oli nega ja tulihan ne menkatki sieltä sit lopulta. Aliisa oli 5kk neuvolassa 7315g ja 66.4cm. Reilun vkon päästä on 7kk neuvola. Eteenpäin neiti menee lyhyitä matkoja mittarimato tyylillä. Ku kattoo tota tyyliä, ni tuntuu et lähtee konttaamaa lähiaikoina. Pitäis vaa hoksasta vetää kädet suoraks, ni olis konttausasennossa. Ainiin, oltiin kk sitte 4pvää osastolla. Aliisalla oli oikeessa korvassa paha tulehdus ja keuhkoputken tulehdus. Sai kahen tunnin välein spiralla hengitystä helpottavia lääkkeitä ja imivät limaa aamuin illoin. Tosi syvältä noi lasten sairastelut! Jokeltelu on muuttunu tavutteluiks, tititi ja tätätä on nyt kovassa käytössä. Nyt mun pitää lopettaa.Viikonloppuja! T.HooÄs ja Aliisa su 7kk

joo, onnittelut multakin kaikille odottajille :) :) , on päässy omassa valituksessa vallan unohtuun :ashamed:

Meillä meni niin järkyttävän hienosti viime yö, että oikeen pelkään mitä ens yö tuo tullessaan. Aleksi meni kasilta nukkuun, heräs neljältä vaatiin tuttia ja nukku siitä vielä seiskaan. Esikko nukku koko yön heräämättä. Itellä vaan päätti tulla järkyttävä pissahätä puoli kolmen aikaan. Olin iltapalaksi syöny hedelmiä todella paljon ja jóin vettä varmaan litran. Olis pitäny jättää syömättä ja juomatta kun kerrankin olisin saanu nukkua neljään asti heräämättä.

Aleksi jatkaa kiukkuamistaan, onko muilla ollu tällästä että perustyytyväinen vauva muuttuu yhtäkkiä kitiseväksi ja kiukuttelevaksi vauvaksi? Täytyy sanoa että tänään ollu sen suhteen ehkä inasen parempi päivä, mutta yksin ei viihdyttäis millään.

Aleksi otti kävelytuoliaan vasten tänään viisi askelta. Hän seisoi siinä tuoliaan vasten ja sitten tuoli lähtikin liikkuun. Aattelin että jätkä kaatuu, mutta ei, hienosti meni mukana. Apua, ei vielä saa tehä tollasia juttuja. Toinen ei edes ryömi vielä.

No, joo, nyt lihasoseelle ja maate

salah ja aleksi

Hei, kiva kuulla HooÄs sustakin välillä. Kurjaa kun olette joutunu sairaalassakin olemaan. Onneksi ilmeisesti nyt on kaikki sen suhteen hyvin.

Ja jaksamisia Mammaliini, täältä voimahaleja paljon sinne :hug:

Kiva kuulla HooÄssän kuulumisia, kaheksaan kertaan hihhih!!!! :) kurjaa nuo sairastamiset..

ja Mammaliinille voimahali, :hug:

vitja mikä pikku kiusanhenki tyuo neiti nykyään on, on pojassa kiinni koko ajan ja hihkuu ääneen ku on niin ihana repii sen hiuksia ja korvia ym. onnex poika tykkää siitä, välillä kyllä itkeny ku sattuu kynnet johoki nenän pieleen.. ja sit videot ym. digiboksit, sinne ryömitään/kontataan sellasta kyytiä, ja sit ku komentaa, ni pysähtyy kattomaan ja hymyilee leveästi ja kiljuen menee loppumatkan :heart: :kieh:

salah, mein perustyytyväisestä vauvasta on tullu äkäpussi.. kiukkuaa ja tyytymätön.. oon laittanu hampaitten tulon piikkiin ja kyllästymisen piikkiin ja sit nälkä ja uni ilmenee myös kiukkuna :D nuo 2 eka hammasta ku tuli, ni oli yhtä äkänen ja sit se loppu pienex hetkex, ja nyt ollaan taas tässä.. aina jos lähetään konttaus retkelle :D esim keittiöön herkuttelee maissinaksuilla, tai poitsun huoneeseen tai mein makkariin ni neiti on vaan yhtä hymyä, että pitäs vaan jaksaa keksii kokoajan jotain uutta ja ihmeellistä..mutta eihän se aina ole mahdollista!!

mie pääsen yksin tai siis kaverin kaa shoppamaan ja syömään tänään!!!!!!

Onnea kaikille odottajille!

Voimia sairasteleville :hug: . Meillä vauva ollut terve, mutta me muut sairasteltu. Nyt vatsatautia ja nuo toiset lapset oksentaneet jo monena päivänä. Itse oksensin tai oksentelin ruoat, juomat ja tyhjää yhtenä yönä ja aamuna 6-7 kertaa. Ei ollut hääviä. Melkeinpä jo synnytys helpommalta tuntui :eek:

Salah: meillä kan kitistään tavallista enemmän, ennen ollut rauhallinen, nyt päväunetkin ovat puolen tunnin tai tunnin mittaisia, kun ennen oli kolmen. Minusta kaipaa vaan seuraa ja harmittaa, kun ei pysty niin paljon liikkumaan kuin tahtoisi. Meillä on kaikki lapset tässä iässä kitisseet aika paljon. Vaiheet tulee ja menee...

Terve taas

Lähtipä hyvin käyntiin tämä keskusteluilu... Nyt vasta pääsin tänne taas. Sillon kun ei pikkumies vaadi huomiota, on isommat ukot koneella. Mutta nyt on äipän vuoro!

Kiitoksia lämpimästä vastaanotosta =) Hienoa naistenpäivää ja paljon onnea plussanneelle Suhoskalle :flower:

Onnistuin tossa sössimään yhen pitkän viestin jonnekkin. Se vaan katosi. voe kökkö
No joo yritetään uudelleen...

Meillä kans poika on alkanut konttaileen. Se menee vähän matkaa ja lätshtää sit mahalleen. Sitten se koittaa nousta sellaseen karhukävelyasentoon, et jalat ja kädet on suorana ja peppu korkeella. Aatteli varmaan nousta seisomaan :D

Joku ihmetteli hampaiden viipymistä, niin meidän esikoiselle tuli ensimmäinen hammas vasta 9kk iässä. Ne kyllä näkyi siellä ikenien alla siistinä rivinä mutta ei vaan tulleet läpi kun vasta sitten. Tolle nuoremmalle tuli 6kk eka ja nyt vähän toinen sieltä kuultelee. Ikeniä taitaa kyllä kutista kun kovasti kaikkea järsii. Nyt alettiin harjata vähän sitä ainukaista ja samallahan saa ikenet hierontaa...

Meillä heräillään kanssa vielä noin 2-4 kertaa yössä. Mut jos herääminen hoituu tissillä, niin hyvä. Nyt on vaan alkanut vähän kitkuta muutenkin vaan. Liekö ikenet ja liikkumaan opettelu mikä aiheuttaa levottomuutta. Mut aikansa kutakin.

Meiän poitsu ei kyllä kovin paljoa pistele soseita. Jotain kasvis-liha/kana/kalasosetta saattaa mennä noin pari teelusikallista päivässä, hedelmäsoseita vähän enemmän. Ehkä puoli purkkia kerrallaan. Lisäks syö puuroa jonkin verran. Mutta tissimaidolla mennään muuten. Oon aika kiinni vielä imetyksessä kun herralle ei tuttipullo kelpaa. Ei syö tuttia muutenkaan.

Mutta nyt täällä alkaa jo porukat hermoileen, täytyy mennä.
Palailen taas kun ehdin.
Hauskaa päivän jatkoa =)

Milho

Heipsis pitkästä aikaa!

En oo valitettavasti ehtinyt aikoihin kirjotella tänne, lukemassa kyllä täytyy käydä melkein päivittäin.

Osa syy tuohon on myös se, että olen 2 kk ollut tajuttoman väsynyt koko ajan poitsun levottomien öiden takia, tunnin-parin välein heräili vuoden alusta lähtien, mutta täytyy toivoa, että tämä on takana päin. Nimittäin nyt on 4 yötä nukkunut läpi yön klo 21-6 tai 7 :) Ja itellä olo harvinaisen mahtava ja virkeä, kun on saanut nukkua normiunta.

Poitsu yhtäkkiä vaan itse alkoi nukkumaan päivällä vähemmän, on herännyt päikkäreiltä 3-4 aikoihin eikä enää oo ottanut alkuillan tirsoja, vaikka hiukan kärtyinen ja väysnyt on ollut, niin ei oo uni tullut eikä sitten viime päivinä enää oo tahallaankaan yritetty laittaa tirsoille, koska huomattiin, että yöt alko mennä mahtavasti. Ilmeisesti sit yöllä on niin väsynyt, että nukkuu sikeästi ja turhat ähinät jäneet pois, ihanaa! Täytyy van toivoa, että tätä jatkuis nyt, ainakin hetken aikaa, että sais iteki kunnon öitä. Mä jaksan hehkuttaa, että ihanaa, kun jaksaa päivisin tehdäkin jotain, mutta tää on vaan niin harvinaisen hyvä olotila pitkästä aikaa :)

Mitäs meille muuta.. Joonatan on vkon päästä 7 kk. Kääntymisiä on odoteltu, koska ei itse aktiivisesti oo halunnut tähän asti juurikaan kääntyillä kumminkaan päin. Neuvolassa eivät oo olleet huolissaan, vaan sanoneet, että ajan kans tapahtuu. Niin nyt ihan lähiaikoina on alkanut kääntymään selältä mahalle, mutta ei vielä toisinpäin. Paino menee hiukan yläkäyrällä, että voipi olla, että massaa on pikkuisen tiellä, ettei jaksa kääntää itseään :) Paino reilu 9 kg. Ilman tukea istumisen on oppinut äskettäin, kovasti ääntelee, huutelee ja kiinteitä syödään 4 kertaa päivässä. Perustyytyväinen, hyväntuulinen poitsu on.

Turvaistuinta pitäis ostaa, kun kaukalo (Akta Graco Trilogic) alkaa käydä ahtaax. Yllätyin muuten, että nytkö jo pitäis ostaa istuinta, mutta äkkiä tuo poika on kasvanut. Harkitaan Britaxin Multitechia, mutta muidenkin istuisten kokemksia teiltä muilta otetaan vastaan :)

Samoin vaunut alkaa käydä pituudeltaan lyhyiksi (Teutonian Prestige), poitsu 66 cm pitkä eli ei ikäisekseen mikään kauhean pitkä. Varmaan keväämmällä pitää kokeilla laittaa nukkumaan ratasosaan, vielä taitaa olla liian kylmä. Onko muilla kokemuksia vaunun nukkumisesta vaunun ratasosassa, miten ootte pukeneet ja ns. pehmustaneet vaunun, ettei tule kylmä?

Kevättä odotellen,

sipe81 ja Joonatan vko vajaa 7 kk

neitiperho
Heissan

Sipe meillä ollaan nukuttu ratasosassa jo kuukauden päivät ja tyttö saman ikäinen teidän poitsun kanssa. Mukana siinä tuli aikoinaan saman merkkinen makuupussi, jonka sisällä tyttö nukkunut normi ulkovaatteet päällä. Jos tuiskuttaa niin suuaukolla olen pitänyt vielä ohkasta peittoa ettei pyry mene sisään ja oikein kylmällä ilmalla olen saattanut laittaa pussin sisään vielä yhden peiton. Pussin alla on ollut myös lampaan talja jonka mun äiti aikoinaan meille osti. Ne on riittäneet vallan mainiosti. Nyt en enää taljaa ole alla pitänyt.

Ei ole uskaltanut tässä aikaisemmin vielä yhtään hehkuttaa, mutta meillä nyt neljä yötä nukuttu 21-06 tai 07, vähän syönyt ja nukkunut vielä n. puoli kasiin. No saa nähdä kauan tämä ilo jatkuu. Me tosiaan lopetettiin nyt myös imetys. Maitoa edelleen olisi kyllä tullut, öisin kuitenkin pääsääntöisesti enää syötiin. Päätin vaan että alan pikku hiljaa kokeilemaan lopetusta, koska kohta edessä miehen ja mun reissu ja ollaan poissa 5yötä. Enkä todellakaan ajatellut alkaa pumppaamaan reissulla sen takia, että väkisin imetystä jatkaisin. Eipä kuitenkaan mikään pakko sen suhteen, kun hyvin kiinteitäkin menee. Tietty täytyy myöntää, että vähän haikea fiilis on. Ei enää sitä mun ja tytön ns. yhteistä juttua :/

Meillä muuten tytöstä tullut taas päiväsaikaan todella vaativa. Ennen unien jälkeen noin tunnin viihtynyt itekseenkin, nyt ei sitten millään. Hetkeksikään ei saa hävitä, muuten nousee ihan hirveä meteli. Ja koko ajan pitää jotain uutta keksiä ja höpöttää. Mutta kaipa se vaan kuuluu olla niin. Tosiasia vaan on että aina ei kertakaikkiaan vaan pysty vieressä jatkuvasti viihdyttämään joten välillä vaan joutuu toista huudattamaan vaikka ei se todellakaan kivaa ole. Hirveä äiti :kieh:

Mutta nyt hetkeksi huili taukoa kun tyttökin nukkuu ja isäntä lähti yöksi töihin joten pitkä ilta edessä. Jaksuja mammat!!!!

Neitiperho ja Iina vko vajaa 7kk

Alkuperäinen kirjoittaja mammaliini83:
niin... mä ostin Jonathanin ompunvihreän (olisko tuo joku tähtijonathan) välikausihaalarin ja sitten kesäksi lindeksiltä sellasen ruskean ylisöpön leppäkerttutakin.
Me ostettiin Lindexin leppistakki myös.
Minkä kokoisen te ostitte/minkä kokoinen teidän vauveli on tällä hetkellä?

Mä arvoin että ottaisko 74cm vai 80cm ja lopulta päädyttiin 80cm vaikka se onkin tällä hetkellä aikas iso.
Neiti on nimittäin vasta 66,6cm ja n.8kg.

Hirveen hankala ajatella/tietää minkä kokoinen hän on jonkin ajan päästä ja ostaa ennakkoon vaattteita :p

Mairo ja Tyttö huomenna 7kk

Huomenta

Meillä meni vlopun suunnitelmat ihan uusiksi kun mummu sairastui mahatautiin. Esikko lähti isällensä kyllä yökylään, mutta aleksia ei sitten saatu mihinkään. Olin hurjan pettynyt aluksi, mutta kyllä se siitä sitten harmitus ohi meni. Eilinen oli varsinkin aivan ihana päivä. Lauantai ja sunnuntai yön aleksi nukku 21-06.30 heräämättä ja mä kans. Nukuin aivan sikeetä unta, jee. Oli aivan erilainen olo eilen kun oli saanu nukkua.

Nyt viime yö menikin sitten taas aivan persiilleen. aleksi väänsi ja käänsi sängyssään ja mä heräsin jokaiseen pieneen ääneen. Pari kertaa itkuskelikin ja kerran tutilla hiljensin. Nyt ajattelin sitten siirtää joku päivä tässä omaan huoneeseen vaavelin nukkumaan.

Meillä alettiin tutustuun tohon potta tuouhuun :) . Eilen vielä ei oikein mitään aamupäivän aikana sinne tehnyt, mutta meidän yllätykseksi iltapäivällä pissas ja kakkas ja sen jälkeen joka kerta kun on istunu niin jotain on tullu sinne. Tänä aamunakin kakkas ja pissas sinne.

Ja meillä ollaan nyt ihan innostuttu tosta tukea vasten seisomisesta. Koko ajan pitäis olla seisottamassa tai laittamassa seisoon tukea vasten. Hienosti pieniä aikoja pysyy. Meillä ei varmaan ryömitä ollenkaan, kun se homma ei suju ollenkaan..

nyt aamutoimille

salah ja aleksi kohta 7kk

Niin, sitä piti vielä, että me käytiin lauantaina ostamassa se välikausihaalari. Ostettiin kans se jonathanin vihreä haalari. Se oli tosi pirteen värinen ja kohtuuhintanen. Etsittiin meinaan sellasta mikä pitää vettä edes jotenkin, koska tiedän sen että ollaan varmaan tosi paljon pihalla kun ilmat alkaa lämpenemään ja sitten aion kyllä istutella hiekkalaatikolla ym..

Ostan sitten vielä automatkoja ja kyläilyreissuja varten takin ja farkkuja.. niillä varmaankin sitten pärjätään. Voi olla että jonkun varahaalarin ostan..

Oon niiiiiiiiin kade teille, joiden vauvat nukkuu läpi yön (21-07) kertaakaan heräämättä! Siis voi vee..meillä kun heräillään norm. 5-8 kertaa yössä. Välillä nukutaan vähä paremmin, välillä huonommin. Tää mami on ihan rättipoikkiväsynyt ku ei oo koht seitsemään kuukauteen nukkunut yksiäkään normiyöunia :snotty: Ja muutenkin pikkunen ollu kauhee känkkäränkkä viime aikoina. Miehenkin kans vaan aika paljo riidellään kun minä valitan väsymystäni eikä hän oikein tunnu ymmärtävän. Toki hän käy raskaassa työssä ja auttaa vauvan hoidossa iltaisin, niin on hänkin varmasti väsy, mutta hän sentään saa nukkua yöllä niinku normaalit ihmiset. Joskus tammikuussa sovittiin, että minä saisin aina kerran kuukaudessa nukkua normiyöunet ja hän nukkuis silloin vauvan kanssa - mutta eipä ole sitä minun normiyötä vaan näkyny... :(
Ootan vaan niin kovasti sitä, että poitsu alkais nukkua niit kokonaisia yöunia... :D

By the way..sorge, mut mie en oikein ymmärrä, ku aletaan opettamaan vauvaa potalle jo täs vaiheessa? Mitä hyötyä..? Luin jostain, että jos lapsi ei osoita minkäänlaista kiinnostusta pottatouhuihin eikä ymmärrä mistä on kyse, kannattaa siirtää pottaharjoittelu myöhempään ajankohtaan. Mä ajattelin alkaa pottailemaan vasta sitten, ku lapsi tuntuu olevan siihen itse valmis. Esim. että osaa itse potalle mennä istumaan tai viestiä, että pissi/kakka tulee.

Mellulille: Meiän esikko nukkui aikanaan kans tosi huonosti. En saanut seitsemään kuukauteen nukkua kahta tuntia pidempään putkeen ja olin toosi väsynyt. Näin jälkeenpäin ajateltuna melkein kuin päissään ois ollut. Tosi sekava ja helposti räjähtävä olo. Sitten saatiin muksu unikouluun (n.7 vuotta sitten Päijät-Hämeen keskussairaalaan) Siellä laitettiin rytmit uusiks ihan päivärytmistä lähtien. Poika vierottui tissistäkin siinä samalla (kun ei sillon enää oikeen tullut maitoakaan) ja siitä se lähti elämä rullaamaan.
Ootko neuvolassa puhunut asiasta? Toivottavasti saatte rytmit kohdilleen. Jaksamista :hug:

Milho ja pojat 7v ja 7kk

Yhteistyössä