''''''''Elomassut 2008''''''''' Maaliskuussa

  • Viestiketjun aloittaja neitiperho
  • Ensimmäinen viesti
oon tullu kylllä ihan samaan tulokseen, omalta äidiltä tulee monesti vähän semmosia "miten se nyt tolleen"-kommentteja kun sillon ku minä oon vauva ollu niin on ne suositukset ollu niin erilaiset, mut oon ottanu semmosen kannan tähän vanhemmuuteen että välillä teen joitain juttuja suositusten mukaan ja jos toimii niin toimii ja muuten meen sit oman vaiston mukaan. täytyy sanoa et on tosi mukava lukea täältä kaikkien mielipiteitä ja nähdä miten muut tekee asioita, tää vertaistuki on mulle ainaki tosi tärkeää, varsinki ku ensimmäisen lapsen kanssa tässä pyöritään. mie oon ollu tuon syöttämisen kanssa jotenki aika stressaantunu alusta asti kun meillä neuvolassa sanottiin että puolivuotiaasta lähtien ei maito periaatteessa oo enää se pääravinto jos on alotellu ne kiinteät 4 kk ikäsenä niinku meillä tehtiin. sit ehkä sitä alko vähän liian nopeella tahdilla antamaan vaikka kyllä meillä poika ainaki ihan omaa tahtia sit alko mahaan asti sitä sosetta päästämään. en oo siitä imetyksestä aikasemmin stressannutkaan paitsi nyt viimeaikoina kun tuntuu että suositusten mukaan tämän yli puolivuotiaalla pitäs olla jo niin säännöllistä kaikin puolin niin heti tietysti tulee semmonen olo että teenkö jotain väärin ja välillä sit tuntuu et annanko mie nyt "väärää" ruokaa lapselle kun syö jo kovasti kiinteitä eikä siis ime enää niin paljon. Poni06, susta on ollu kyllä useasti tosi paljon apua kun tarvii pönkitystä omien vaistojen kuunteluun, kiitos siitä! :flower:
 
Eipä ole tullut käytyä täällä, jos ei kyllä fb-ryhmänkään sivuilla pitkään aikaan. Nyt tulin kyseleen tuonne mitäs nyt -palstalle tökkiikö gmail jollain muullakin edelleen (eilisestä saakka jo) niin pitihän tännekin tulla katsomaan :)

Onnea Ajatar ja Suhoska :flower: Onko teitä muitakin odottajia?

Mä en ota nyt kantaa suuntaan enkä toiseen kun vaan selailin pikaisesti tän kuun läpi, yritän lueskella paremmin ja tulla uudelleen hieman nopeammassa tahdissa.

Meidän kuulumisista sen verran, että neiti on nyt 6,5 kk ja kierii molempiin suuntiin ja kovasti yrittää ryömiä ja/tai kontata. Pari hammasta on alhaalla ja ylhäältä vaikuttais pilkottavan ainakin yksi, että sitä odotellessa... Noi alahampaat tuli suht kivuttomasti, toivottavasti jatkossakin.. Yks korvatulehdus on sairastettu ja nyt tuntuu neiti olevan taas hieman räkäinen ja yskäinen :(

Jeps mutta katsotaan jos saisin aikaiseksi palata paremmalla ajalla piakkoin :) Mukavaa keväänalkua kaikille :wave:
 
Heippa

Meidän viime yö oli aivan kaoottinen. Aleksi heräs ainakin 10 kertaa vaatiin tuttia ja viideltä rauhottu vasta maidolla. Esikko heräs kaksi kertaa ja arvaatkapa mitä, pojat eivät heränneet edes samaan aikaan :kieh: . Sain nukkua ehkä tunnin pätkiä maksimissaan |O . Mä todella toivon että ens yö menee hiukan paremmin.

Aleksi päätti tänään että nyt lähden keittiöön tukimusmatkalle. Kävelytuolillaan. Kauheeta vauhtia meni eteenpäin ja jyräs kaiken tieltään. Oli hauska katsella sen menoo. Kauhee hymy päällä meni sillä tuolillaan. ihanan näköstä =)

Kovat oli myös ryömimis harjotukset jäbällä koko päivän aina kun laitto mahalleen, kerran jo noustiin konttausasentoonkin, mutta ei vielä pysyny kauan siinä.

Potalla tykätään ihan kauheesti istua. Aleksi on nyt tänään joka kerta kun istu siinä tehnyt jotain sinne. Aamulla tuli kahteen otteeseen kakat ja pissat.

Joo, mutta nyt iltapalalle, kun sain muun perheen sänkyyn

salah ja aleksi ihan just 7kk
 
Ja meidän kaoottiset yöt jatkuu |O . Nyt esikko onneksi nukkui mainiosti heräämättä, mutta aleksi päätti jälleen tunnin välein alkaa huutamaan. Tutilla rauhottu ja neljältä syötin kun jäbä oli sitä mieltä että nyt herätään.

Silti pikkukaveri on kyllä kun naantalin aurinko päivät. Tänäänkin ( ainakin tähän asti kop kop ) on ollu tosi hyvällä tuulella ja naureskellu vaan =)

Leivoin äskön suklaapiirakkaa ja kahdenlaisia pullia, täytyy nyt mennä siivoon jäljet tuolta keittiöstä. Isoveikka viihdyttää aleksia kuka istuskelee vauvakeinussa.

Salah ja Aleksi (ei ole kun muutama päivä siihen kun tulee 7kk täyteen )
 
Moi

Meiän poitsulla on nyt suht rasittava vaihe päällä. Tahtois vaan koko ajan et kävelytettäis käsistä pitäen. Eihän siinä mitään, mut suuttuu kun laitetaan lattialle istumaan tai mahalleen. Osaahan tuo jo kontatakin, mut ylös on yrittävän mieli. Selkä jumittaa kohta kun saa kyyristellä sen kanssa pitkin kämppää. Ja ikää oli 7kk. Toivottavasti oppii äkkiä meneen edes tukia pitkin. Sellanen kävelytuoli ois varmaan hyvä juttu :whistle:

Toivottavasti teidän yöt siitä paranee. Kaikki vaiheet on onneks ohimeneviä :D

milho ja poeka 7kk
 
...elomassujen keskusteluista aivan täysin! Viimeksi osallistuin syyskuussa... :ashamed: Toivottavasti meidät vielä otetaan mukaan...? Silloin äitiyden alkuaikoina tämä oli mukava paikka pitää yhteyttä samassa tilanteessa oleviin, toivottavasti sama tunne tulee uudelleen. =)

Elikkäs 31.8. syntynyt tyttömme sai marraskuussa nimen Mea Annina. Tytöllä oli maanantaina puolivuotisneuvola ja strategiset mitat olivat nyt 8,9 kg ja 71,5 cm. Tyttö on kirittänyt kasvussa aika hurjasti, kun syntymämitat olivat 2,5 kg ja 47 cm. Mea on ollut todella helppo lapsi. Yöt nukkuu ruhtinaallisia 10 tunnin unia, joten väsymystä ei ole minunkaan tarvinnut onneksi potea. Imettämisen lopetin tytön ollessa vajaan 3 kk ikäinen, jatkuvien rintaraivareiden ja siitä johtuneen maidon tulon ehtymisen takia. Nyt tyttö on korvikkeella ja soseilla kasvanut oikein isoksi. Liikkeelle lähtemistä odotellaan vielä, peruuttaminen onnistuu ja kääntyminen vatsalleen. Ryömiminen on vielä vähän alkutekijöissään. Onko jollain tiedossa keinoja, joiden avulla vauvaa voisi kannustaa ryömimään (millainen alusta olisi paras, motivointikeinoja yms.)? Leluja olen yrittänyt asetella kauemmaksi että joutuisi kurottelemaan niiden perään. Neiti vaan on välillä todella tyytyväinen kun saa vaan olla "löpsöttää" selällään, näyttää söpöltä ja hymyillä. :D Hampaita ei vielä ole, enkä edes tunne mitään, ikenet eivät ole turvoksissa tai muutakaan, joten niitä saadaan kai odotella vielä.

Vähän ehdin joidenkin kuulumisia täältä lueskella ja hurjalta tuntuu että jotkut ovat uudestaan raskaana. Oikein paljon onnitteluja kaikille joita sellainen onni on potkaissut! :flower: Kovasti olen itsekin miettinyt, että milloinkahan olisi hyvä aika seuraavalle lapselle, mikä olisi hyvä ikäero sisarusten välillä yms. Päädyin siihen johtopäätökseen että joko todella lyhyt ikäero, alle 3 vuotta tai sitten reilusti väliä, jotain 6 vuodesta eteenpäin. Mitä te olette mieltä? Itselläni ja sisarellani on 4 vuoden ikäero ja kun olimme pieniä, emme juurikaan leikkineet yhdessä, pääasiassa vain tappelimme - enkä haluaisi että omat lapseni kokevat samaa.

Kiva tulla taas keskusteluihin mukaan. Täältä saa aina hyviä vinkkejä ja linkkejä lastenhoitoon liittyen. =)
 
Huomenia =)
Raskausaikana tuli muutama viesti kirjoiteltua ketjuun, mutta nyt on jotenkin jäänyt tämäkin.
Kunnes nyt eksyin uudestaan kun plussa tuli viime viikolla :D

Rasmus Neo Oliver syntyi 11.08.08 klo 13.15 ja on nyt siis 7kk.
Poika osaa kääntyä mahalteen ja siitä takaisin selälteen.
Pyörii hienosti ympäri ja liikkuu taaksepäin yrittäessään opetalla konttaamaan (ottaa siis konttausasennon ja hetken heijaa paikallaan eteen ja taakse ja sen jälkeen käsillään työntää itseään taaksepäin).

Ruokaa syödään hyvin ja onkin jo kokeiltu kaikkea mahdollista markkinoilla olevaa.
Puuroa aamulla ja illalla, 2 lämmintä ateriaa + välipalaa jos siltä tuntuu (aina ei nukkumiselta ehdi poika sitä syödä). Yöt nukutaan vaihtelevasti. Viime yö meni huomattavasti paremmin kuin muutama edellinen, Rasmus menee nukkumaan 20.30 ja heräsi tänään klo 7.00. Tuttia jouduin muutaman kerran etsiä milloin mistäkin kun pojalla on tapana sinkoilla tavaroita sängystään pitkin poikin.

Hampaita on ruhtinaalliset 2 kpl alhaalla, lisää odotellaan että päästäisiin pureskelemaan kunnolla =)

Mammanpoikahan tuo on, ei saisi poistua huoneesta mihinkään =)

Kovin iloinen vesseli Rasmus on, aina hymyilemässä ja kikattelemassa.
Hyppykiikku on pojan ihan lemppari tällä hetkellä =)


Ja mitä noihin ikäeroihin tulee, niin tytöilläni on 1v3kk ikäeroa ja tulevat loistavasti toimeen keskenään ja leikkivät aina yhdessä (nyt 5v ja 6v). Tätä monet ihmettelee että miten ne ei tappele kokoajan... mutta ei nää kyl hirveesti =)

Ja Rasmukselle tulee suurinpiirtein samalla ikäerolla sisko tai veli :heart: :saint:

/edit/

Ja puolivuotiaana poika oli 8.585g ja 69.8cm (lähtömitat oli 4295g & 51.5cm)
 
heipat taas kaikille :)

Tänään piti mennä ensin siskolle aamulla kahville ja esikon koulun jälkeen kaverille kahville. No, siskolla käytiin kyllä, mutta kamun tyttö oli sitten tullu kipeex ja täällä sitä ollaan kotona jälleen kökitty sitten koko päivä. Podin kauheeta päänsärkyäkin, mutta nyt se on selätetty.. Kyllä tällä lääke määrällä paranee ihan mikä vaan.

Aleksi nukku hiukan paremmin viime yön. Heräs ekan kerran vasta kahden aikaan ja sitten neljän aikaan ja sitten puoli kuudelta. Ylös noustiin vähän ennen seiskaa. Nyt onkin päivällä vetäny jo kahdet pitemmät unet ja nyt on viimeisillä tämän päivän unilla.

Huomenna tulee sisko ja sen mies kahville. Ajattelin leipoo kinkku- ja kebabpasteijoita ja varmaan jotain piirakkaa tai muffinseja. ihanaa kun joku joskus tulee meilläkin käymään. Jotenkin tuntuu että kukaan ei käy meillä enää, aina mun pitää poikien kanssa lähtee jollekin kahville jos haluan ylläpitää ystävyyssuhteita. Ymmärrän täysin yhden ystäväni tilanteen kun hän on joka päivä töissä viiteen asti, ettei sen jälkeen paljon lähdetä eikä jaksa mennä kahville. Mutta tämäkin kenen luo tänään piti mennä on hoitovapaalla. Asuu kyllä noin kymmenen kilsan päässä, mutta tälläkin viikolla hällä on ollu auto ainakin kolmena päivänä käytössä ja silti meidän pitää mennä heille. Aina kun tulee puhetta kahvittelusta, ni ei edes mieti eikä ehdota että he voisivat tulla meille. Ja mä olen sellanen että jos joku tulee meille niin tykkään leipoa ja laittaa tarjottavia ja sillain, nyt ei ole päässy sitäkään tehdä. Omalle porukalle ei viitsi aina tehdä. On sekin välillä kivaa.

No, se siitä sitten.. kauheeta pärinää taas oli tääkin teksti :ashamed:

Nyt esikon kanssa touhuaan.. tulis jo mies kotiin että pääsis laittaan ruokaa..

salah ja aleksi
 
Moi!
Kertokaahan teidän päiväunille laitosta...eli miten nukututte,vai nukutatteko mitenkään?! Kun mä oon nukuttanut vaunuilla nää päiväunet ja silleen et ajan tollasen kynnyksen yli niin se vähän heiluu samalla. Mutta pitäisi päästä irti tästä tyylistä niin haen vinkkejä miten muut hoitaa hommat...kun ei aina jaksa lähtä lenkillekään.
Meillä mennään edelleen samalla tavalla...ei oo mitään uutta opittu...saa nähdä milloin alkaa istuun ja ryömiin....vähän jo ootan sitä... :) :whistle:
Kiitti jo etukäteen ja viikonloppuja! :wave:
T.Hansu27 ja Aleksi 7kk
 
hensu27: mä nukutan pojan aina vaunuihin ulos. niitä heiluttelen jotain 5 minsaa niin sit helposti nukahtaa ja saattaa nukkua 3 tuntiakkin. jos on kovasti pakkasta ulkona tai poika kipeenä niin sisälle nukutan vaan niin että vien omaan sänkyyn ja annan maidon ja tutin niin sinne sit lopulta nukahtaa kun on tarpeeks väsy.
 
Hansu27 Meillä nukutetaan päikkäreille sisällä samalla tavalla kuin teillä, vaunuja kynnyksen yli työnnellen :)

Käytiin äsken prismassa ostoksilla. Ostettiin tytölle aurinkolasit B) , hiuslenkkejä ja potta. Potta testattiin äsken. Neiti pysyi siinä tosi hyvin (vaikka ostettiin ihan tavallinen, ei selkänojallista) ja istui oikein polleana, saalista ei kylläkään saatu :LOL:

Mairo ja Tyttö 7kk ja muutama pv
 
Nukuttamisesta: meillä tuo tyttö nukahtaa ihan itekseen, kun on tarpeeks väsy. Jos nukahtaa lattialla alustalle päiväuniaikaan, niin kannan sänkyyn. Illalla taas nukahtaa kun vaan laittaa sänkyyn, ellei ole vatsavaivoja. Höpöttelee hetken pinnasängyn reunapehmusteissa olevalle Tikrulle ja Nalle Puhille ja simahtaa lopulta. Ilmeisesti helppo tapaus. :D
 
Meikä ollu rallileskenä jo monta viikkoo. Mies häipyy aina töitten jälkeen tallille autoo laittaan. kotona käy vaan syömässä. Huomenna talviralli ja ukko yllättäen ollu auton kimpussa koko päivän ja on edelleen. Kävi vaan tänään tuomassa vierailevan tähden tänne (poikansa ed. liitosta) Jos ei aina haisis niin bensalle, niin vois luulla et sillä on joku nainen...

Mutta minä tyttö olin reipas ja kävin vauvan kanssa kahestaan saunassakin tänään. Mihinkäs me miestä tarvittaskaan...

Sori et valitan teille, mut tätyy jollekin purkaa :kieh:
 
Kiva saaha facebookiin uusia :)

Unille käymisestä, mie nukutan sisällä vaunukoppaa heiluttamalla ja sit koko höskä sänkyyn! yöunille nukahtaa itekseen (tällä hetkellä) omaan sänkyyn 2 tutin ja rätin kanssa, siellä juoksen antaa tuttia ja laittaa oikeeseen asentoon useita kertoja, mutta ei haittaa miuta :)

Mieli lepäs eilen illalla ku päästiin miehen kanssa kahelleen saunaan, niin että lapset oli nukkumassa!!! ihanaa!

Neiti nousee sitten jo ylöskin tukea vasten horjuville jaloille ja on muutaman kerran ottanu pari askelta, siirtyäkseen seuraavaan kohtaan :eek: :eek: ja on todella herkkis ja loukkaantuu äly helposti, jos pää kolahtaa lattiaan (mitä tapahtuu usein..) niin huutaa niin kovin että tuttikaan ei pysy suussa :) huvittaa kyllä ku poika oli ihan erilainen luonteelta, että näköjään sisaruksista voi tulla erilaisa, hauskaa :heart:

nyt hyvää vkloppua kaikille :D

mie lähen tänään vähä juhlimaan!!

ä ja tipi tiistaina 7kk hui ku aika menee..
 
Nukkumisesta
Meillä Rasmus nukahti alle 4kk ikäisenä aina kun sille puki toppavaatteet päälle, pitää kovasti lämpöisestä :D

Vaunuihin nukahtaa ihan aina kun ollaan liikenteessä.. samoin autoon.
Eikä kyllä pienestä herää, eli jos satutaan olemaan vaan hetki aamupäivällä liikenteessä niin voin kantaa sen rattaista sisälle ja riisua ja siirtää sänkyyn jatkamaan...

Päiväunille ja yöunille nukahtaa itsekseen, halailee tiikeri pehmoleluaan hetken, hieroo silmiään ja vetää peiton naamansa eteen =) Välillä pitää muutaman kerran päätä silittää että nukahtaa paremmin.
 
Nukkumisesta: Meillä aleksi nukkuu melkein pelkästään ulkona. Jos ollaan kotona niin puen jätkän sohvalla ja vien partsille vaunuihin. Sellasen muutaman minuutin hytkytän vaunuja ja se on siinä. Joskus nukkuu monta tuntia, joskus puolituntia. Autossa en saa häntä nukkumaan puoltatuntia pitempään, enkä sisällä sängyssä. Illalla sitten kun yöunille mennään, on meillä sellaset tietyt rutiinit mitä tehdään ja sitten laitan vaan jätkän sänkyyn ja tutin suuhun. Nukahtaa siihen ilman mitään nukutteluja. Mikä on kyllä tosi ihanaa, esikkoa tässä vaiheessa jouduin tosiaan nukutteleen, kunnes 8kk ikäisenä pidin hälle unikoulun. Ja se autto.

Meillä aleksi menee kyllä hienosti nukkuun, mutta ei nykyään sitten millään nuku. Viime yönäkin heräs ainakin 5-7 kertaa. Mies kyllä nousi ja laitto tuttia, lämmitti maidot ja syötti, mutta kun mä olen samassa huoneessa niin kyllähän mä jokaiseen ininään herään. Seuraavalla kerralla menen kyllä olkkariin nukkumaan sohvalle tai jotain. Alkaa olla voimat aika loppu..

nyt valmistautuun ulos lähtöön.. selkä on pirun kipee, mutta pakko lähtee ulos ettei hajoo pää ainasesta sisällä olemisesta..

salah ja aleksi
 
en oo juuri käynyt lukemassa noita juttuja, odotuspuolelle jotain yrittäny sepustaa mutta ei sinnekään hyvällä menestyksellä..

suhoska täällä kanssa odottaja! rv 14+2 tänään menossa ja sikäli ylläri että esikkoa yritettiin yli vuosi ja aikasempia km monta takana niin en ois uskonu että täysimetyksellä raskaaksi tulen, vaikkei se ehkäisykeino olekaan mutta silti. mutta silleen mentiin että kakkonen on tervetullut kun on tullakseen. :heart:

meillä heräillään öisin joku 1-2 krt.. neuvolasta aina se täti jaksaa naputtaa että pitäs olla vierotettu ja puolenvuoden ikänen ei tarvii tissiä öisin että on vaan tottunu tarjoiluun, mut joo.. kyllä olen imettäny,,

meillä tyttö ei nukahda itekseen ja jos ollaan kaupungilla niin ei malta nukkua ollenkaan kun on niin paljo nähtävää. =)

hosso ja tyttö 7kk
 
Hieno homma mairo =)

meillä on nyt viikon verran ollu toi potta käytössä ja eilen oli eka päivä kun ei tarvinnu kakkavaippaa vaihtaa ollenkaan. Kaikki päivän kakat tuli pottaan. ja nyt on tänään sama juttu. Pissannu on kai pari kertaa vaippaan tänään. eihän ton ikänen kuivaksi opi, eikä potalle osaa pyytää, mutta äidin siinä täytyy aktiivinen ollakin. Ja meillä ainakin tykätään kauheesti istuskella siinä, joten en nää siitä pitään haittaakaan olevan. Isoveikka on alkanu lukemaan iltasatua aleksille kun jätkä istuu iltapotalla. Ihana kattella kun veljekset istuu siinä vierekkäin ja pienempi kuuntelee innolla isompaa :heart:

Joo, mutta nyt nukkumaan

salah ja aleksi
 
Päikkäreille nukuttamisesta: Sen jälkeen, kun alkoi nukkumaan päikkärit ulkona/vaunuissa on siellä myös nukkunut. Päikkäreille nukahtaminen on aina ollut helppoa, yleensä nukahtaa siinä vaiheessa, kun imetän ennen päikkäreitä tai viimeistään päälle pukiessa. Äkkiseltään muistan vain kaksi kertaa, etten ole käynyt kävelemässä vaunujen kanssa (pois lukien ne kerrat, jolloin mies tai joku muu on käynyt vaunuilemassa tai ollaan oltu autolla liikenteessä

Yöunille nukahtaa kans helposti, mutta tällä hetkellä meillä on aika levottomia yöt. Vaihtelevasti 2-3 kertaa yössä pitää palauttaa nurkkaan jumittunut ryömijä/konttaaja paikoilleen. Meillä ryömitään ja kovaa, mutta kontata ei vielä, joten täytyyhän sitä treenata myös öisin :/

Ikäerosta: Itselläni on 10 v vanhempi isoveli, joka oli meidän pienempien (minun ja toisen veljeni) ammana. Tämän 10 v vanhemman veljen kanssa ei oikeastaan lapsena/nuorena edes "tunnettu", vasta aikuisiässä ollaan muodostettu ns. sisarussuhde. Toisen isoveljen kanssa ikäeroa on vain 1 v 4 kk, joten hänen kanssaan kasvettiin ja leikittiin yhdessä, eikä juuri koskaan riidelty. Mutta nykyään tämä vanhempi isoveli on oikeastaan läheisempi kuin nuorempi isoveli. Muistan, että silloin pienenä oli kiva, kun oli leikkikaveri kotona, vaikkakin leikittiin ns. poikien leikkejä.

Lauren ja poika 7,5 kk
 

Yhteistyössä