''''''''Elomassut 2008''''''''' Maaliskuussa

  • Viestiketjun aloittaja neitiperho
  • Ensimmäinen viesti
mairo, mulla alkoi menkat jo pari kuukautta synnytyksestä vaikka suunnilleen täysimetyksellä mentiin.. kauanhan sitä taukoa kestikin kun jälkivuoto kesti noin kuukauden :kieh: ja sen jälkeen on olleet ihan säännölliset ja paljon runsaammat ja kivuliaammat kuin ennen raskautta.

Päiväunille poika nukahtaa yleensä kun laitetaan vaunuihin ulos, joskus pitää vähän aikaa heiluttaa vaunuja. Lyhyet päikkärit ottaa sisällä ja nukahtaa yleensä ihan hyvin kun laittaa sänkyyn ja tutti suuhun, vähän aikaa köllötän vieressä ja sitten nukkuu.
Yöunille on onneksi oppinut nukahtamaan hyvin, välillä nukahti pelkälle tissille ja pelkäsin tosissaan etten koskaan saa nukahtamaan ilman, mutta sitten yhtäkkiä alkoikin nukkua kun vaan vei sänkyyn ja hetken oli siinä vieressä. Öisin meillä herätään vielä noin kaksi kertaa ja syömään yleensä silloin.

Syömisen kanssa oli viime viikolla muutama huono päivä, ei meinannut millään saada ruokaa uppoamaan. Syöttötuolissa istuu ja laittaa suun kiinni ja kääntää päätä pois.. sitten jos saa huomion johonkin muualle niin syö kyllä. Välillä kannan poikaa ympäri keittiötä ja esittelen paikkoja tyyliin 'tässä on kahvinkeitin' ja lapan ruokaa suuhun samalla. Mä olen vielä niin huolissaan tuosta syömisestä ollut, että menisi tarpeeksi ruokaa kun niin hitaasti on kasvanut pituutta.

Mukavaa viikkoa kaikille

:wave:
miranth ja poitsu 6 1/2 kk
 
neitiperho
Ole Mairo vaan onnellinen et menkat vasta nyt alko. Mulla tuli 2kk synnytyksen jälkeen ja imetyksen lopetin pari viikkoa sitten.

Olisi taas viikonloppu takana ja raksamessut. Hirveä kasa esitteitä valloittikin tuon reissun jälkeen meidän ruokapöydän. Meillä miehen kanssa kovat suunnitelmat. Aletaan nimittäin remontoimaan totaalisesti uuteen uskoon meidän toista omistamaa taloa, johon ollaan päätetty muuttaa heti rempan jälkeen. Sitten vaan pitäisi saada myytyä nykyinen talo missä asutaan. Kivaa vaan tällä hetkellä kun talokauppa muutenkin hiljaista. No silti ihan täpinöissäni olen. Torstaina tulisi sisustussuunnittelija. Ja vielä mikä kivointa kun saan täysin päättää mitä "uuteen" taloon haluan. Sillä mut lahjottiin muuttamaan sinne :D Talo siis mun miehen ja tämän exän rakentaminen. Siinä mun mielestä siis todellinen syy miksi mut TODELLAKIN sinne piti lahjoa muuttamaan. Ei hirveästi kyllä vieläkään houkuta...josko sitten helpottaisi tosiaan kun saadaan remppa tehtyä ja talo muutettua niin kuin MINÄ haluan.

Tuli eilen käytyä koiranäyttelyssäkin pitkästä aikaa. Ei voi kuin huokaista taas. On se sellasta menoa sielläkin, että huh. Huomenna olisi pitkästä aikaa neuvolakin meillä. Täällä kun tosiaan tuota 6kk neuvolaa ei ollut. Loppuviikosta olisi kampaajakin. Hitsi kun ihan mielettömästi tekisi mieli leikata lyhyt tukka...nykyään siis puoleen selkään, jota oon kasvattanu vaivalla ja pitkään!!! Mutta siltikin houkuttaa mut sitten taas miettii että mitäs jos alankin katumaan sitä...plääh. Kaipais vaan jotain uutta tähän rupsahtaneeseen ulkonäköön. Musta tuntuu että musta tullu se mun pelkäämäni kotiäiti. Eli en osaa enää laittaa itteäni siedettävän näköiseksi, olen lihonut, vaatteet roikkuu päällä peittääkseni makkarat, naama aina meikitön ja harmaa, tukka roikkuu päästä..enää essu ja huivi päästä puuttuu ja mitään ei jaksa tehdä. Kuinka mun mieheni edes kattelee vielä tällaista vaimoa...en tiedä.
 
neitiperho
Niin ja sitten unohdin ihan taas kaikki teidän jutut. Eli..nukuttaminen. Meillä ei ekoille päikkäreille tarvi nukuttaa mitenkään. Puen vaan tytölle vaunuihin päälle ja työnnän ulos. Se siinä. Toiset päikkärit aika usein nukkuu sisällä. Ja yleensä menee nukkumaan ruoan päälle ja on niin väsyny jo että vien sänkyyn. Joskus saattaa höpöttää hetken, mutta kyllä nukahtaa jossakin vaiheessa.
Illalla meillä sama juttu. Annan pullosta vellin. Samalla aika usein katellaan hetki telkkaria ja tyttö mun sylissä niin kauan että on varmasti rauhoittunu. Sitten vien sänkyyn. Taas aika usein jonkin aikaa juttelee itekseen. Jos alkaa huutamaan ja hirveästi pyörimään, käyn antamassa tutin suuhun ja räsy naamalle. Pari kertaa saatan joutua tämän joskus tekemään, mutta sitten nukahtaa ja nukkuu aamuun asti.
 
hellurei.

te, joiden vauvat jo istuu ja nukutatte heitä vaunuissa: onko vauvat valjaissa, vai miten uskallatte nukuttaa heitä yhä vaunuissa? kun vaunut ostin, luin jostain, ettei vauvoja saa nukuttaa vaunuissa yksin, kun he oppivat istumaan. meillä ei vielä ukko istu, niin en osaa arvioida, miten kriittinen toi asia on. niksejä siis kaipaan tulevan varalle :) tosin se on kerran kahdessa viikossa, kun ukko suostuu nukkumaan yksin partsilla. aina pitää olla vaunuissa liikettä. omassa sängyssä kyllä uni tulee loistavasti silmään, joten sinänsä ei väliä.

täällä ei vieläkään menkkoja, hoppas että tulevat vielä joku päivä :/ ja imetyksen lopettamisesta on jo yli kuukausi.

meillä ei ukko istu, ryömi eikä tee hampaita, mutta hyppyyttelee selällään ollessaan pyllyä ylös-alas tehokkaasti :D

irtis ja pikkunen ylihuomenna 7 kk
 
pikaultrakuulumiset

ultrassa kaikki hyvin.painoa pikkuisella 304 grammaa,siellä kovasti vilkutteli ja peukkua imi :) kaikki rakenteet kunnossa,hyvältä näytti ja vastasi viikkoja.

tulin nyt tännekkin nämä uutiset kertomaan

=)

ajatar&veera &vempula 19+2
 
Meillä siis aleksi istuu, on jo pitkään istunut ilman tukea.. kyllä mä ainakin uskallan jättää nukkumaan vaunihin, koska meillä aleksi nukkuu vaunuissa puoliksi mahallaan ja aina jotenkin pakattuna ( ainakin vielä kun on talvi ) ettei sieltä kyllä pääse nouseen istumaan.. Ei siis kyllä osaa ite punkea eikä nousta istumaan sisälläkään. Mutta vaikka osaiskin, ni ei kyllä siitä ihan heti pääse nouseen. Kesä on sitten eriasia, arvioin valjaiden käytön sitten uudestaan. Esikolla ei joutunu koskaan käyttämään valjaita, oli sen verran rauhallinen kaikella tavalla ettei edes yrittäny koskaan nousta rattaissa ylös.

Hieno homma AJATAR että kaikki oli hienosti ultrassa. Jännittääkö jo uuden vauvan tulo?

Niin, piti kysymäni että onko täällä ketään muuta kuka nukuttaa vauvansa mahallaan? Meillä aleksi on ihan alusta asti nukkunu pinniksessä mahallaan ja vaunuissa puoliksi mahallaan. Muuten ei oikein suostunu nukkuun, ja kun niitä mahavaivoja sillon alussa oli, niin äiti neuvoi laittamaan mahalleen. Esikon kanssa tein ihan saman jutun.

Joo, nyt alan nauttimaan laatuajasta itseni kanssa, kun muu perhe nukkumassa. Iltapala odottaa tossa vieressä ja alan kattoon tallennukselta jotain..

salah ja aleksi tänään 7kk
 
Hellou! Meil oli 7kk neuvola viime torstaina. Painoa 8kg ja pituutta pojalla 71cm. Tasaisesti siis kasvaa! Neuvolassa sanoivat, että tuota painoa tulis varmasti enemmänkin (syö tosi hyvin ja aika paljonkin!), mut hän ku on tuommoinen ikiliikkuja, kuluttaa siis siten :D Koko ajan menossa eikä paikallaan oikein malttais olla. Hyvä, että nukkuessaan sentään... :LOL: Välillä tosin silloinkin unenpöpperössään konttailee ja kiipeilee pinniksessään. On siis tosi energinen ja reipas pikkumiäs meillä...!

Ihanaa, Ajatar, että oli iloisia ultrakuulumisia |O
 
irtosora meillä on ainakin parvekerattaissa 5-pistevyöt (ovat juoksurattaat), kun selkänojaa ei saa edes ihan alas asti.

Meidän ukko ei vielä nouse istumaan itse, mutta kesällä kun tämän taidon osaa eikä rattaita ole niin täyteen pakattu on kyllä pakko laittaa ne vyöt myös noista viralisista ulkoinenrattaista kiinni =)
Eihän se ole kuin pieni hetki kun sieltä humpsis voi tipahtaa jos ei silmät ole kokoajan kiinni lapsessa.
 
Nukutamisesta Päikyille nukahtaa vaunuihin, kun ollaan aina liikkeellä. Jos ei olla niin usein jää aamupäiväpäikyt kokonaan nukkumatta. Iltapäivällä mennään aina vaunuttelemaan, kun esikoinen nukahtaa vain rattaisiin. Illalla nukahtaa usein rinnalle tai isin syliin sillä aikaa, kun esikoista nukutan. Kyllä valjaat vaunuissa tai rattaissa on kesällä varmasti jo tarpeen. Näin talvella ei kyllä toppausten johdosta mihinkään pääse vielä. Esikon kanssa hyvänä hidasteena rattaissa kesällä toimi hyttysverkko ,kun valjaista pääsi vapaaksi. Vahtia sai tosissaan, kun ulkona nukkui.

Meillä ryömitään kovasti. Konttausasentoon lähes noustaan. Istuminen on kivaa pieninä annoksina. Hampaita on nyt neljä. Ruokaa syödään hienosti. Öisin heräillään syömään, mutta eipä tuosta jaksa stressata. Joskus väsyttää, jos esikon kanssa vuorotellen heräävät.
Nyt nukkumaan..hyvää yötä!!
-Poni ja vauva 7kk1vko
 
ihan totta, että varmaan toi hyvä toppaus estäs nousemiset vaunuissa tässä vaiheessa! meillä on kanssa pehmustetut valjaat vaunuissa, niissä on varmaan ihan mukava köllötellä sit kesämmällä, eivät purista, tms. haittaa unia.
 
Neitiperholle tsemppiä uuteen projektiin!!

Vaunuissa nukkuminen, mein neiti nousee istumaan ja on kova liikkumaan, ni mie en kyllä jättäis yksikseen nukkumaan vaunuihin ilman valjaita, oli toppuakset kuinka hyvät tahansa, ni pois se sieltä kopasta tulis.. päikkäreillä nukutan neitin pehmeeseen kantopussiin missä on makuupussi sisällä ja kaikki vetoketjut kiinni, ja aina ku kuuluu et neiti on herää, ni se on jo pois koko nukkuma paikasta.. kääntyy eka mahaalleen ja siitä ryömii pois.. ei ehkä noin nopee onnistu toppavaatteiten kanssa, mutta varmaan onnistus.. liikkuu liukkaasti nekin päällä :D

nyt aamupuurolle :D

ä ja neiti 7kk, osaa kontata ja nousta ylös!!!
 
Meillä ei vielä nousta istumaan, joten uskallan nukuttaa parvekevaunuissa ilman vöitä (ko vaunuissa ei edes ole vyötä). Neiti nukkuu kahdet päikkärit, ja molemmat ulkona. Nukahtaa paljon helpommin ulos, ja erityisesti nukkuu paremmin ja pidempään. Iltaunille nukuttaminen on yleensä aika tuskaa.

Kiinteitä ruokia meillä menee aika vähän. Annamme neljästi päivässä kiinteitä: aamupuuro, lihalounas, kasvispäivällinen ja iltapuuro. Neiti syö muutaman lusikallisen ja siinä se. Syö sitten rinnasta mahan täyteen. Katsoin kateellisena, miten pari kuukautta nuorempi vauva söi sosetta suu ammollaan sitä tahtia, kun äiti vain ehti ruokaa työntää suuhun. Toivoisin vain, että pääsisin vähän eroon imetyksestä, mutta ei niin ei. En halua lopettaa imetystä, mutta yksi ateria päivässä ilman rintaa helpottaisi elämää.

Neiti oppi ryömimään viikko sitten ja toisinaan nousee hetkeksi konttausasentoon. Pinsettiotetta treenaa ahkerasti. Haluaisi poimia kaikki roskat lattialta. Joskus on jopa onnistunut. Pitäisi alkaa siivoamaan tarkemmin...

Olen vähän ihmeissäni yhdestä tutusta vauvasta. Vauva on samanikäinen kuin omani (eli noin 7kk) ja osaa suunnilleen samat "temput" kuin omani, eli ihan normaalisti kehittyy eikä neuvolassa ole mitään ihmeellistä huomattu. Minua on kuitenkin aina vaivannut se, että vauvassa on jotain kummallista. Tajusin nyt, että vauva ei ota lainkaan kontaktia. Hän ei katsele kasvoja, ei katso kohti, kun puhuu, ei katso muita vauvojakaan. Vauva katsoo vain "ilmaa". Kyseessä ei ole siis sokea tai huononäköinen vauva. Jonkun lelun perään saattaa ryömiä. Vauva ei ole vain kiinnostunut kasvoista ja ihmisistä. Onko se normaalia? Pitäisikö minun ottaa asia puheeksi äidin kanssa, vai huolestutanko häntä vain turhaan hölmöllä asialla? Olen itse joutunut hysterian partaalle hyvää tarkoittavilla, mutta pieleen menevillä uteluilla (eihän tuo ihottuma ole allergiaa, onko tuo ihan normaalia, lapsellasi taitaa olla koliikki...??), joten en halua tehdä samaa toisille. Mitä mieltä olette?

Marikki ja neiti pian 7kk
 
Marikki, mie oon oppinu muutamien asioiden kautta, että en puutu toisten asioihin.. vaikka tarkottas hyvää, ni tollasesta asiasta joku saattaa loukkaantua tosi verisesti.. meillä on käyny näin.. mutta jos ystäväsi ottaa asiaa itse puheeksi niin siinä yhteydessä voisi olla hyvä vaivihkaa ihmetellä.. tää siis vaan miun mielipide. hienoa olis jos ihmiset kestäis kuulla jos joku asia huolestuttaa toisia, mutta näin ei vaan ole..
 
Marikki mulla on 5.5v poika joka oli vauvana muuten normaali mut oli ja on edelleen erittäin vilkas ja ei ottanut ihmisiin kontaktia mut leikki ja oli kiinnostunut leluista, niin hällä todettiin n.3v lennoxin epilepsia ja kromosomi muutos, ja itse huomasin jo synnärillä et kaikki ei ole ok mut en saanut apua mistään (neuvolasta,päiväkodilta,lääkäriltä) erityislastentarhan ope oli vierailemassa pojan päiväkodissa niin hän huomasi asian heti ja sitä kautta vihdoin saimme apua ja olisin toivonut et asiasta huomanneet olisi puhunut minulle. mut osaat varmaan itse päättää kerrotko vai et.
 
Moikkamoi pitkästä aikaa!

Pitää alkaa ehdottomasti käydä lukemassa tekstit useammin... Heti kun lähtee lukemaan, niin tulee mieleen miljoona juttua, mitä täytyis just ko. asiasta kysyä yms., mutta tänne loppuun ehtiessä on enää puolet mielessä...

Pottailu on aloitettu täälläkin - oli sitten hyödyllistä tässä ikävaiheessa tai ei. Joka päivä on jo parit kolmet pissat saatu sinne tehtyä ja bonuksena parit kakatkin :D Pikkumies tykkää kovasti istua siinä ja ihmetellä itsekin, kun alkaa pissaa tulla :LOL:

Elmeri on nyt viikon aikana alkanut vihdoinkin pyrkiä eteenpäin ihan urakalla ja nyt mennään sellaista ryömimisen ja konttauksen välimallia. Ryömiminen vie varmaan liikaa aikaa poitsun mielestä, kun suurimman osan ajasta on nelinkontin, heiluu edestakaisin ja yrittää päästä syöksähtämällä pidemmän matkan kerralla :D

Elmerille on alkanut kiinteät jostain syystä putoomaan paljon heikommin kuin vielä kuukausi sitten. Kerralla ei varmaan syö kuin jotain pari ruokalusikallista ja sitten hetken päästä maidon siihen päälle... Yleensä yöllä herätään vielä kerta syömään, joskus saatetaan jo nukkua koko yö.

Mahallaan nukkumisesta: Me ei varsinaisesti nukuteta niin päin, mutta poika nukkuu paljon mieluummin mahallaan kuin selällään tai kyljellään. Öisin käyn joskus kääntämässä kyljelleen, kun on siellä oikein mutkalla...

kaneliomena ja Elmeri (7½ kk)
 
neitiperho
Nukkuminen: Meillä nukutaan lähes aina kyljellään. Vaunuissa uskallan nukuttaa ilman vöitä. Eipä ole kertaakaan yrittänyt kammeta sieltä ylös itekseen. Jos kaupungilla ollaan niin yleensä silloin pääty vähän nostettuna ja tyttö kiinni. Silloin nimittäin kyllä tullaan alas ja kovaa jos ei ole köytettynä.

Meinasin myös alkaa yrittää pottailua, mutta huonoin tuloksin. Meillä neiti alkaa heti huutamaan kauhuissaan kun sen potalle laittaa, joten unohdamme koko homman ja yritetään myöhemmin uudestaan. En sentään halua toiselle traumoja potasta :D

Meillä nykyään sitten tosiaan nukutaan yöt. Nyt reippaan viikon nukuttu ilman heräämisiä. No nyt kun sen näin sanoin niin tietää, että ens yö varmaan menee ihan penkin alle. Varsin kun joudun huomiseen asti olemaan yh-äiti kun mies työreissulla yön yli.

Taidanpa kirjoittelun päättää tähän. Yllättäen kun isi tosiaan poissa niin neiti oikein kunnon känkkä ränkkä ollu koko päivän. Koko ajan pitäisi olla sylissä tai leikkiä jne.

Neitiperho ja Iina 7kk ja melkein viikko

*muoks* ainii eilen käytiin neuvolassa. Kasvu reippaasti hidastunu, mutta ei hälyttävää silti. Pituutta 71cm ja painoa 8245g. Reipas ja iloinen tyttö...oli siis ainakin eilen =)
 
Heips kaikille

Meitin kuulumisia taas.. aleksi jatkaa yöllisiä heräämisiä ja tää äiti alkaa oleen jälleen kerran ihan tööt |O . Viime yönäkin heräs ainakin kuus kertaa ja siihen päälle sitten esikkokin päätti herätä ja jälleen eri aikaan kun aleksi. Tänään oon kulkenu taas ihan sumussa.

Potta touhut menee meillä paremmin kun hyvin. Ei olla jouduttu neljään päivään vaihtaan ainuttakaan kakkavaippaa kun kaikki kakat on tullu pottaan. samoten olen huomannut että menee paljon vähemmän vaippoja koska pissat on tullu melkein kaikki sinne. Meillä myös aleksi alkaa aina hymyilemään kun pissaa tai kakkaa pottaan ja muutenkin tykkää tosi paljon istua siinä.

Meillä ei siis vielä ryömitä, aleksi liikkuu hauskasti kääntyilemällä ja sitten kyllä kun kauheesti yrittää ryömiä niin jollain tavalla hitaasti mutta varmasti on aina eri paikassa kun mihin sen laittaa. Kävelytuolilla mennään lujaa eteenpäin. Pieniä hetkiä osaa seistä tukea vasten ja tosiaan istuu todella tukevasti.

Hauska on lukea kun muut käy neuvolassa, kun meillä on seuraava neuvola vasta 8kk neuvola huhtikuun lopulla. Meillä on siis viimeksi ollu 5kk neuvola. Olis kiva vähän tietää painoo ja pituutta. Täytyy muistaa kysyä sitten joskus sinne neuvolaan mennään niin tosta kalasta. Pari kertaa ollaan annettu kalaa aleksille, ni on sen jälkeen koko illan huutanu. Nyt sitten päätettiin että ennen seuraavaa neuvolaa ei kyllä anneta.

nyt iltapalalle

salah ja aleksi 7kk 2pv
 
Hei kertokaampa viisaammat,että onko vesirokko jollaint tavalla vaarallinen tän ikäisillä vauvoilla? Esikon isän tyttärellä on vesirokko ja esikko on menossa sinne lauantaina yökylään kai. esikko on sen sairastanut, joten nyt mietittiin vaan että voiko se jotenkin esikon kautta silti tarttua aleksiin?
 
Salah, mein neitillähän oli just vesirokko, ja ei oo vaarallinen (tai siis ainahan taudit on, mutta ei oo mitään erikois juttuja näin pienele..) lievempänä vaan pitäs sairastaa se. mein tiitulla oli paljon (niin luulin) näppyjä, mutta ei kuumetta, eikä muutakaan, iltasin ja öisin hieman kiukkusempi. Pojalla 4.5v. oli oikeesti paljon näppyjä ja korkee kuume, mutta muuten ihan ok. nyt on sekin pidetty!! ja miun mielestä ei voi jo sairastanut sitä tartuntaa kantaa.. voin olla väärässäkin ..

mein neiti on syöny illalla nyt isot satsit riisipuuroa hed.soseen kanssa ja sit viel sosetta jälkkärix ja sit maito ennen nukkumaan käymistä, ni on nukkunu pari yötä ilman heräämistä, tai jotain ähinää sieltä on kuulunu, mutta miuta ei oo tarvinnu sinne :) ja pulauttelu ois ihan niiku vähentyny, ja nythän oon antanu ekax sose ruuan ja sit n. 1h päästä maidon, ni juokin ihan hyvin/suositusten mukaan. ja maha ei tu kerralla liian täyteen!!

neiti ei enää konttaa koko aikaa, vaan menee sillä karhukävely tyylillä nyt eteenpäin, huiman näköstä :D

nyt aamupalalle

ä ja neiti 7kk
 
No moikka pitkästä aikaa. Oon tässä välillä lueskellut teidän kuulumisia, mut en oo ehtinyt mitään ite kirjotella. Joo, isäntäkin on takas ruodussa :D Sori kun siitä sillon valittelin, mut tosiaan alko vähän nyppiä se "yksinhuoltajuus" Mutta rallit on nyt toistaiseksi ajettu (lisää tiedossa toukokuussa).
Minäkin oon poikaa nukutellut vaunuissa ihan huoletta, eikä oo tullut mieleenkään, et vois vaikka nousta sieltä pois. Mutta kertahan se on ensimmäinenkin. Pitääkin alkaa vähän tarkkaileen. Hää nimittäin nousi jo seisomaan tukea vasten sisällä. Yks kaks huomsin että herra töröttää pystyasennossa taaperokärryjen varassa. Onneks ne oli työnnetty sängyn alle, etteivät lähteneet liukumaan alta pois.
Meillä menee kanssa niitä soseita tosi pieniä annoksia. Ehkä just ruokalusikallinen tai pari. Hedelmäsoseet maistuu paremmin. Tissistä pitäis kohta alkaa pääsemään. Eilen meni pieni määrä tuttelia. Annoin eka nokkamukista ja sit pillillä, mut ei kumpikaan oikeen onnannut. Sit kokeilin tuttipulloa ja kas kummaa: se olikin ihan hyvä nyt. Sitä ensin vähän ikenillään järsi ja sit vahingossa imas... että toiveita on. Toisaalta ei pullolle kannattas enää opettaa, kun ei tähänkään asti oo ottanut ja sit on se vierotushomma, mut jos siitä maidot menee, niin hyvä niin.
Ja minäkin oon kokeillut välillä potalla istuttaa poikaa. Ihan pieniä aikoja se on siinä istuskellut ja ihmetellyt, mutta yks aamu saatiin sinne kakat. Poika oli vähän ihmeissään, että mitä sinne ilmesty :LOL:
Ens kuussa meilläkin on vasta neuvola. Ois hauska tietää mitat, mutta vielä pitää vähän ootella ja kasvatella. Aika jäpäkkä poika on, mutta kun on alkanut liikkua niin paljon (yhtään ei pysy paikallaan hereillä ollessaan) ja syö niin heiveröisesti, niin saas nähdä...

Mutta aurinkoista kevätpäivää B)

Milho ja Milo7,5kk
 
Kaneli täällä tarkemmin lueskelemassa juttuja, kun poju vihdoin ja viimein ekoilla päiksyillä.

Nukuttamisesta oli juttua... Meillä toimii sisäunille meno nykyään parhaiten niin, että poika saa olla hereillä siihen saakka kun alkaa käninät (eli lähes aina heräämisestä 3½ tuntia), sitten annan maitoo pullollisen... Siitä rauhoittuu niin paljon, että nukahtaa viidessä minuutissa ja nukkuu jotain tunnin-puoltoista.

Pihalle mennään sitten joskus iltapäivästä kolmen maissa ja käydään kymmenen minsan lenkki tai joskus nukahtaa jo pukiessa, jolloin lykkään poitsun vaan takapihalle nukkumaan... (Ei yhtään ylimääräistä liikuntaa - ihme, että raskaus näyttäisi tällä mammalla vieläkin jatkuvan masun koon osalta :D :whistle: )

Eilen laskettiin Eltsun sängyn pohjaa alemmas, kun poju alkoi kurkkia jo liikaa laidan yli... Voi äly kuinka äkkiä noi pikku muruset kasvaakaan... Äippälomaakin on enää virallisesti jäljellä hiukan vajaat kaksi kuukautta... :|

Yritän päivittää pojun kuvan profiiliin. Oon yleensä niin pihalla näissä päivitysjutuissa, että katsoo nyt jääkö yritykseksi :D

Päivänjatkoja kaikille :wave: , kaneli ja Elmeri
 
Terve!

Vauvojen nukkumisesta olette jutelleet; no meillä typykkä nukahtaa joko tosi helposti simahtaen tai sitten ei millään. Eli jos on tosi väsy niin nukahtaa yleensä pulloa antaessa ja joskus ressukka on jopa pilkkinyt kesken iltapuuron syönninkin. Sitten taas välillä on niin, että vaikka olis miten väsyneen oloinen niin ei nukahda millään.

Paras konsti meillä on se, että otan tytön viereeni ja sitkeesti käännän uudestaan ja uudestaan kyljelleen ja laitan tutin suuhun, siinä sitten kun näpertää mun sormiani niin vihdoin nukahtaa. Autoon ja vaunuihin nukahtaa yleensä melkein heti ja vaihtelevasti nukkuu puolesta tunnista kahteen ja puoleen tuntiin.

Iltaunille mä nukutan antamalla ensin vellipullon ja sitten hyräilemällä tuutulauluja. Joskus se auttaa rauhottuun ja nukahtaankin ja joskus taas tuntuu vaan virkistävän, mene ja tiedä mikä on sitten paras keino...

Äiti lpr oli nauttinut ylellisyydestä kun oli päässy miehen kanssa yhtä aikaa saunaan lasten nukkuessa - oon kyllä kade tuosta!!! Kotona saunoessamme ei voi kuin haaveilla yhdessä saunomisesta, ja muualla ei kovin usein tule saunottua.

Mä kirjottelen jossain vaiheessa taas lisää, nyt pitää alkaa väsäämään pikkuhiljaa ruokaa kun mies tulee kohta töistä ja typykkä nukkuu vielä.

 
tatjana80 oli kirjoittanu pitkän pätkän tuonne helmikuulle kopioin sen tänne

PIIIIITKÄSTÄ AIKAAA!!
Alkuun onnittelut jälleen plussanneille, ihanaa!!! Ja paljon voimia niihin perheisiin, joilla sairastellaan ihan urakalla Meidän 6-henkinen perhe on toistaiseksi välttynyt flunssilta yms., koputtaa puuta.

Tulipa viime kuulla oltua sitten melkein viikon sairaalassa. Eka 7-v poika joutui umpilisäkeleikkaukseen ja sen jälkeen päivän tauko ja olin lasteosastolla vuorostani pikku neidin kanssa. Aluksi se lähete sinne tuli sen takia, kun vaavi tammikuulla lakkasi melkein kokonaan syömästä ja raivosi. Ne vaivat oli menneet jo aikapäiviä sitten ohi, kun kutsu sairaalaan tuli. No, sielä sitten neitiä alettiin RYTMITTÄMÄÄN. Yleensä on syönyt miljoona kertaa päivässä, eli aina kun on halunnut. Nyt saa syödä enää vain 6 ateriaa päivässä ja yöt myös sairaalassa rauhoitettiin niin, että kertalaakista yösyönnit lopetettiin.

Sairaalasta kotiuduttuamme päästiin hyvin sairaalan asettamiin rytmeihin, eli ruokailut ja yöt on menneet oikein hyvin siitä lähtien!! Yöllä neiti ei herää enää kertaakaan, vaan nukkuu koko yön heräämättä Ja se syöntipuolikin onnistuu sen 6 kertaa/pvä, ihanaa. Nyt elämä tuntuu jotenkin paljon helpommalta, kun joku PAKOTTI meille kunnon rytmin päivää ja yöhön. Ja sairaalassa kehotettiin myös laittamaan vauva omaan huoneeseen yksin. No, se on ollut aika hankalaa, kun huoneet meillä jo täynnä. Mutta yksin on neiti saanut silti nukkua. Me vanhemmat punkataa sohvalla, ei siinä muu auttanut. Yhdessä huoneessa on jo 2 lasta, yhdessä yksi lapsi ja nyt meidän makkarissa vauva ja meille jäi sit olohuone, heh. Menee se nyt näinkin. Mutta tarkotus olis täs kesän aikana yläkerrassa remontoida yksi komero, josta otetaan ovi pois ja oviaukkoa muutenkin levennetään. Sinne saa sit vanhimmalle lapselle nukkumispaikan.

Eli meidän päivärytmi tulee tässä: klo 8.20 vadelma-kaurapuuro ja nannia, 11.00 joku perunasose + nannia ja päikkäreille, 14.00 hedelmäsose + nannia, 16.00 joku perunasose + nannia ja toisille päikkäreille, 18.15 pelkkää nannia ja 20.00 kaurapuuro + nannia, hammaspesu ja yöunille. Yöunillekin neiti on jo kauan jäänyt niin, että syönnin jälkeen vain sänkyyn, peitto pois ja ite heti pois huoneesta. Sinne nukahtaa alta aikayksikön ja nukkuu aamuun asti!!

neitiperho: eli meillä ei syödä enää öisin mitään ja huomattavasti on elämä helpottunut sen myötä, kun ei tarvi öisin valvoskella ja syöttää pientä. Selkeä päivärytmi on meillä auttanut asiaa.

6 kk neuvola: 8030 g ja 67 cm ja risat päälle. Painoa edelleen seuraillaan, kun käyrät menee koko ajan alaspäin. Juuri ja juuri ollaan 0-käyrän yläpuolella. Seuraava neuvola olis ollu vasta 8 kk neuvola, mutta painon takia otettiinkin 7 kk väliin. Muuten neiti on kyllä pullukka joka suunnasta. Taitaa olla neuvolan käyris sit vikaa jos väittävät LIIAN laihaksi

Muuten meidän perheen arki rullaa joka päivä täyttä häkää eteenpäin, että ei paljon ylimääräisiä kerkeä. Tännekään ei muka tahdo olla enää aikaa tulla, mutta kai se on sit parempi myöhään kuin ei milloinkaan

Tuosta ruokailusta vielä. Meillä neiti syö siis ihan vain kaupan puuroja (vielä ainakin) ja soseita. Mä en osaa niitä ite juurikaan tehdä ja tässä perheessä sitä ylimääräistä kokkailuaikaa ei muutenkaan kyllä ole. Taas vajaan vuoden iässä varmaan sit siirrytään tavalliseen, muun perheen ruokaan mutta ILMAN suolaa tietenkin. Nyt aamuisin neiti saa mun aamupalaleivästäni aina pieniä paloja ja niitä hienosti jo pinsettiotteella osaa ottaa suuhunsa.

Joko täällä vauvat istuu ilman tukea (ei siis itse kuitenkaan istumaan nouse)?? Meillä kun neidin laittaa lattialle, niin siinä se istua tönöttää ja touhuaa leluillaan. On istunut itse jo 6,5 kk iästä alkaen.

Neiti oli myöskin 6,5 kk ikäinen, kun mä päätin lopettaa imetyksen kokonaan. Pari viikkoa meni nan-maidon opettelussa ja maidontulon lakkaamisessa tisseistä, mutta nyt on maitoluukut lopullisesti sulkeutuneet ja nannikin alkaa jo kunnolla upota!! Tuttipullosta meillä ei oo koskaan tajuttu mitään, eli nokkamukista kyllä maitoa imetään kovalla tohinalla!!!

Jahas, ei mulla nyt näin pikaisesti sit muuta ole. Jaksellaan eteenpäin ja toivottavasti kaikki pian paranee joilla sairastellaan

Tatjana80 ja neiti 7 kk 1 pvä
 

Yhteistyössä