Elokuun mussukat joulukuussa <3

Mä oon kertonut mun äidille, mutta muut ei vielä tiedä.. Vastaanotto on kuitenkin jotain "ai taas oot raskaana" "eiks kaks ois riittänyt" :(

Mä oon miettynyt, että pitäiskö mun kuitenkin mennä sinne VU :) Toisaalta ihan tyhmää mennä, koska mun LA lasketaan kuukautisten mukaan niin eka ultra ois jo tammikuun puolessa välissä niin ihan turhaan menen sinne varhaisultraan. Ja sit saan varmaan uuden ajan ultraan, kun eihän se koko vastaa viikkoa, kun oli myöhäinen ovis :) Eli ehkä en mene..


Nii ja eka neuvola on 4.1.
 
Viimeksi muokattu:
Mahtuuko joukkoon? neljäs lapsi matkalla,isommat lapset 6v tyttö,3 ja 1 vuotiaat pojat =) ikää mulla 29...niin sanotusti vahinkovauva.Laskettu aika 7.8
Oireita on,kuvotusta,pahaa oloa ja kerran olen oksentanut.Yäk.Väsyttää ja päikkärit pitää nukkua.Lapset ei tiedä vauvasta,eikä kukaan muukaan vielä paitsi mun vanhemmat sekä paras kaverini.

Eli mun ikä 29,4 lapsi,synnytyssairaala PKKS ja eka neuvola 7.1

PikkuNelonen 7+1
 
Viimeksi muokattu:
Te kenellä on jo useampi pienokainen niin ootteko huomannut eroa onko pahoinvointia ollut toisen sukupuolen kohdalla enemmän kuin toisen? Jotkut sanoo, että jos tyttöä oottaa niin pahoinvointia ei olisi tai sitä olisi vähemmän...

Toinen juttu on vauvavakuutukset, ootteko niitä ottanut ja jos joo, niin mistä?
 
Ultrakuulumisia: Suora lainaus lääkärin papereista:

"Kohdun sisällä nähtävissä ruskuaispussi, joka 4,6mm ja sen vieressä hento sikiökaiku, jossa sydämen syke nähtävissä. Ovariot ok. dg: pro obs grav H 6+"

Meidän ökö :heart: :)

Tuolla tarkkuudella lääkäri siis uskalsi sanoa viikoista, että 6+ toisinsanoen seitsemännellä viikolla ollaan, kuten olin oviksesta laskenutkin itse. Ehdotti, että yritän hänen lausunnon perusteella siirtää np-ultraa, mikäli kutsuvat jo tammikuun alussa.

Tää on kyllä maailman paras joululahja :heart: HUIH!
 
Heipparallaa!

Hypin tuolta kesäkuisista. Miulla on myynnissä Angel Sound merkkinen kotidoppler.
Takuuta vielä melkein 11 kuukautta jäljellä.

Näytöllä näkyy vaavin sydämensyke, joten ei tartte itse laskeskella. Ovh.50e, nyt saisi 40e. Halukkaita?
 
Heipsan!
Olen ensimmistäni odottava 22v tytskä jolla la 15.8 näillä näkymin :D Eka neuvola on 2.1 :O HUIIII :D
Kamalasti jännittää ja on outoa kun mulla ei ole ollut mitään oireita :O
Masu on vaan kipee ihan kuin olis menkat.. Onko normaalia?
 
Viimeksi muokattu:
Vielä panikoin tänne, jos joku osais auttaa :D
ELi mä kävin siis vaan labrassa kun lääkäriaikaa ei saanut ja sen jälkeen kun soittivat positiivisesta tuloksesta käskivät varata neuvolan..
Sieltä yritin huolissani kysellä että onko tämä nyt 100% varmaa kun vaan pissatestillä varmistettiin ja sieltä sanottiin että onon ja älä hermoile.

On vaan kamalaa kun ei oo oikeen mitään oireita paitsi että menkat jäi pois ja eilen oli paha olo :O Milloin ekan kerran kurkistetaan onko tuolla masussa oikeasti joku salamatkustaja vai jatkanko tikkuun pissaamista kunnes oon itse varma ?:D
Neuvola on ekan kerran 2.1 joten hoitsun laskujen mukaan raskausvk 8, niin mitä siellä ekalla kerralla tehdään? Ja milloin voi varata varhaisultran?

Oon yrittänyt etsiä netistä tietoa mutta ei oikeen suoraan inffoa saa mistään.. Ja en viitsi muilta kysellä kun muuten arvaavat :O


Kiiiits jo etukäteen jos joku vastailee :)

T. Vainoharhainen :D
 
Viimeksi muokattu:
OU Nou: Soita vaan neuvolaan, sieltä selviää mitä kaikkea tarjotaan kunnallisen palvelun kautta.

Monet käyvät yksityisellä lääkärillä VU:ssa, kun kunta tarjoaa vain niskapoimu- ja rakenneultrat viikoilla 10-13 ja n. 18-20.

VU:lle turvallisin aika on rv 7+ mutta monet ovat saaneet sykkeen näkymään jo 6+ viikoilla. Sitä aiemmin menee arpapeliksi.

Onnittelut :)
 
Ou Nou: hengitä ihan rauhassa, jos testi on positiivinen ollu niin kotona kuin tk:ssakin, kyllä sä raskaana olet ;) Toki, aina voi sattua jotain, mutta mitä enemmän murehdit, sitä enemmän kiipeilet pitkin seiniä. Joten ota ihan rennosti.. pääset itse helpommalla :) Varhaisraskauden ultrassa voi käydä, kurkkaa vaikka tuolta tietoa: Meri-Oulun neuvola - Meillä eka kunnan tarjoama ultra rv11-> ja toinen tulee sitten vähän myöhemmin. Varhaisraskauden ultra ei kuulu yleensä seurantaan, joten se pitää sun maksaa itse, kävit missä tahansa. Toki, jossain pääsee, jos kierto on epäsäännöllinen eikä hedelmöityksestä välttämättä tietoa. Eka neuvolassa täytetään pitkälti papereita, punnitaan sut ym. Ja meillä esimerkiksi kun eka nla on vasta rv10, silloin varmasti kuunnellaan jo sydänäänet ym. Ole muuten onnellinen jos oireita ei ole. Mä nautiskelen, kun oireilua on tällä hetkellä aika vähän. Ehdit tuskailla kyllä oireidesi kanssa vielä pitkin raskautta :LOL: Ai niin, tervetuloa muuten joukkoomme :)

Pahoinvointi / sukupuoli: Esikko on poika, sen kanssa pääsin lähinnä ällöololla, en tainnut koskaan oksentaa vaikka yökin. Toki muistelen, että jo tässä vaiheessa oli jotain huonoa oloakin reilummin kuin nyt. Toivotaan siis, että nyt saataisiin äidille prinsessa, isi tosin toivoo toista prinssiä (sillä on jo kaks prinsessaa).. ;) Pienistä eroista koittaa hakea viitteitä sukupuolesta, epätoivoista :D Kaverit on oksentaneet hurjasti tytöstä, mutta toisaalta, myös osa pojilta. Joten en tiiä voiko sanoa, että tyttö oksennuttaa enemmän tai onko muita ns. vertailukohtia..
 
Pippurihäntä Onnea ultra kuulumisista! :)

Ja tervetuloa taas uudet :flower:

Pahoinvointi ja sukupuoli Itse en ole kahdesta tytöstä oksentanut. Ensimmäisestä kyllä yökin. Nyt taas sama tilanne, ei vielä yökkimistä mutta välillä hieman huonoa oloa. Toivotaan etten taaskaan oksenna. Kaveri odottaa poikaa ja hänellä ei myöskään ole ollut pahoinvointia että ottaa noista nyt sitten selvää :D

Emmi4 ja Hippu 8+1
 
kiitos Bambini ja Pippurihäntä vastauksista, heti tuli rauhallisempi mieli :)
Kun ekaa kertaa "joutuu" (saa) näitä miettiä niin stressaaa kyllä :D Miehellä on 2 lasta jo ennestään nii häntä ei stressaa olleskaan. Sanoikin eilen kun jutskailtiin että on tosi outoa kun miettii että oon raskaana ja ei varmasti sitä sisäistä ennenkuin vauva on sylissä :DD MIEHET!
 
Eilen oli viikon ainoa päivä kun ei oksennus lentny. Olin jo toiveikas, mut ei. Samaa rataa jatkuu tänään kuin ennenkin! :x En uskonu sen olevan näin rankkaa, mut pakko myöntää että oon jo ihan poikki :|

Joulujuomista meillä mies juo muutaman oluen, mä en yleensä juo mitään. Jos juon niin puoli lasia viiniä ja siinäpä melkein on mun koko vuoden juomasaldo. Eli sen puolesta kukaan ei ainakaan osaisi arvata mitään. Äidille kerroin heti tästä raskaudesta ja kuinka ollakkaan, meidän koko perhe tietää siitä jo. =) äidit on ihania. Ei se malta pitää suutaan supussa. Mutta toisaalta, mitä sitä perheeltä salailee, jos tulis KM, niin se tulisi jokatapauksessa ilmi. Sen verran läheisiä ollaan koko perhe. Mulla on 8 v pikkusisko, joka ei oo ihan sinut sen asian kanssa, että hänestä tulisi TÄTI :p Hän on mielummin isosisko kuulemma =)

Tilasin eilen sellaisen BOLA- korun, vaikka siitä onkin hyötyä vasta myöhemmillä viikoilla. En vaan malttanut olla tilaamatta :heart:

Tänään tarvis lähtee jouluruoka kauppaan, ei vaan millää huvittas tällä ololla. Mut eipä se mies taida yksin pärjätä. Onneksi ei kinkkua tarvi lähtee metsästää, kun sovin äidin kanssa että se paistaa 13 kilon kinkun, josta saan sitten kotia mukaan. Viime vuoden kinkku meni roskiin, kun ei kertakaikkiaaan keritty sitä syömään, kun oltiin aina kylässä syömässä.

uusille tervetuloa :wave: :flower:
 
Voi kääks mä oon palellu koko päivän aivan hirveesti ja miettiny että mikä ihme mussa on vikana ja nyt kun lueskelin tätä ketjua niin IHANA kuullaettä muillakin on samoja oloja.
Justiinsa kun pääsin retostelemasta ettei pahaa oloa ole juuri ollut niin nyt on hyi kamala. Tuli oksu kun yritin vessaa siivota töissä ruuan jälkeen :OO Tuo wcn ilmanraikastin aiheuttaa vissiin pahan olon :O tai siis se haju :D

asumisesta: Me juuri muutettiin 167 m2 (4h) omakotitaloon ja ollaan sisustettu &järjestelty kaikki huoneet valmiiksi ja nyt pitäisi sitten keksiä että mikä huone muutetaan toiseksi lastenhuoneeksi :D
kertomisesta Me olaan kerrottu mun perheelle kun ollaan tosi läheisiä ja ovat huomanneet mun väsymyksen jo ja kyselivät mistä johtuu :) Anopille eikä muille olla kerrottu kun kerrotaan vasta kun ollaan nähty itse ettäpikkuinen masuasukki on tosiaan matkassa :)

sukupuolesta Odotetaanko teille esim. sukuun/kaveripiiriin tyttää/poikaa?
Miehen suvssa on 5den ikäluokan aikana syntynyt yhteensä 1 tyttö :O Ja kovasti odottavat sitä 2sta :D
 
Kuvotusta, väsymystä ja uupumusta. Muutama lahja vielä hankkimatta, koti siivoamatta ja jouluruokia en ole ajatellutkaan. Tänään vielä töissä, huomenna onneksi jo vapaalla. Noh, hiljaa hyvä tulee.

Sukupuolesta toistaiseksi tämä raskaus vaikuttaa kohtalaisen samanlaiselta kuin edellinen, pahoinvointi on alkanut ja se tuntuu aika rajulta. Väsymys on kova. Mutta niin ne olivat viimeksikin. Tavallaan toivon salaa tyttöä, kun esikoinen on poika. Toisaalta pienet pojat ne vasta ihania ovatkin :heart:

Sen verran kuitenkin tiedän, että salaisuutena emme miehen kanssa malta odotella, joten emmeköhän me ainakin yritä sukupuolta ultrassa udella, sitten kun sen aika on.

Jouluna meillä juodaanaika vähän, pari lasia viiniä tms, kukaan siis tuskin siitä huomaa mitään, jos itse juon vaikka puolilasillista punaviiniä, enkä enempää.

Kerrottu on molempien äideille, lähinnä siksi että arvasivat mun huonosta olosta ja kykenemättömyydestä suunnitella jouluruokia, kun kuvotus oli niin suuri :)

.....

Punnabis ja muut : mä YRITÄN olla stressaamatta sitä NKL-remonttia, vaikka on se aika hermostuttavaa. Esikoinen syntyi kättärillä Haikaranpesässä ja siellä oli ihan mielettömän ihana synnyttää. Saatiin perhehuone, jossa opeteltiin rauhassa vauvan kanssa yhteistä arkea. Aika rajulta tuntuisi lähteä edes sinne Hyvinkäälle asti. Varmasti kaikki järjestyy ja tärkeintähän on saada vauva maailmaan, mutta silti kyllä mietityttää.
 
  • Tykkää
Reactions: Punnabis
Naistenklinikan remontti: Mulle sanottiin neuvolassa suoraan, että laittavat minut helsinkiläisenä odottajana Kättärille suoraan, koska Naikkarille menevät vain erikoistapaukset. Ja toistaseks ainakaan mua ei sellaiseksi lasketa :)

Pahoinvointi ja sukupuoli: Esikoinen oli poika, raskaus oli helppo, ei pahoinvointia, maha kasvoi ylös ja eteen vaikka painoa tulikin. Nyt oksettavaa oloa riittää aamuisin ja iltaisin (vieläkin olen sinnitellyt laattaamatta) kaiken kaikkiaan n. 200% enemmän oloa kuin viimeksi. Tiedä häntä :) Ei ole kyllä mitään paineita suvunkaan puolelta sen suhteen, kumpi tulee.

Joulujuomat: Olen punkkua ja glögiä juonut aiemmin, isäntä olutta/sahtia. Isäntä jatkaa varmaan normaalisti, minä menen vissyllä :) Makeita juomia ei tee mieli ja jouluaaton emäntäväki tietää jo raskaudesta. Joulupäivänä sitten jännempi homma, kun mennään miehen vanhemmille. Etukäteen ei kerrota vaan vasta sitten paikanpäällä, kun ei sielläkään muutamaa viinilasillista enempää yleensä ole kitattu eikä kukaan meidän takia varaa sen enempää tai vähempää juomista.
 
Tervetuloa uusille! :)

Tuosta oksentamisesta ja sukupuolesta: Mulla ainakin kahdella kaverilla oli niin, että molemmat odotti poikaa ja oksensivat lähes tauotta raskauden alusta loppuun. Toisella niistä kavereista on myös toinen poika, jonka aikaan hän ei oksentanut. Joten ois jännä tietää mihin muka perustuu se uskomus, että tyttöä odottaessa nainen oksentaa. :D

Diinu & Piippis 5+5
 
Vielä huutelen täällä :
painosta mulla on tällä hetkelllä ylipainoa paljon :( Paino huitelee 100kg tienoilla :(
Se tuli kun käytin pillereitä monta vuotta.
Kävin ihmettelemässä asiaa vuosi sitten gynellä ja lääkärillä ja tehtiin kaiken maailman testejä ja sanottiin että IKINÄ älä enää käytä MITÄÄN hormonaalista ehkäisyä.. Sen jälkeen oo yrittänyt tiputella painoa mutta ei ole onnistunut :(
Toivon että ei olisi masuasukille haittaa jos kuitenkin syön terveellisesti ja pyrin liikkumaan 2-3 krt/vko.
Onko muita kohtalontvereita?
 
Noniin! Tää mamma olis tehny viimoset rästitehtävät ja palauttanu ne opettajille.. Tammikuussa alkaa harjoittelu päiväkodissa ja ennen sitä piti saada kaikki 15 tehtävää palautettua.. Ja kaikki tehty tän kolmen päivän aikana! Nyt pääsee aloittamaan joulun vieton, rauhallisesti!

Ensinnäkin tervetuloa uusille! Ihanaa, kun meitä on jo huima määrä! Päivitteleekö kukaan tuota etusivua vai kuinka me tehdään sen suhteen? En oo ees itse tajunnut aikoihin sinne vilaista!

Tuosta oksentelusta ja uskomuksista hmm. Aikalailla laidasta laitaan näkyy olevan nuita uskomuksia.. Hmm, saapi siis odotella kotvan ennenkuin saa selville vauvan sukupuolen.
Meillä on kyllä molemmilla niin poikaolo :D Tiedä sitten.

Ja tosiaan, huomenna meillä on se eka neuvola.. Onkohan muuten neuvoloissa ne vauvan sydänäänien kuuntelulaitetta? Ja millä viikoilla ne kuuntelee, jos on?
Kiinnostas ihan hirmusesti tietää, ja olis ihana kuulla sydänäänet ennen joulua, mutta pahoin pelkään, ettei sieltä mitään vielä kuulu.

Ihanaa joulunodostusta kaikille :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: OU Nou
Meillä on kaksi poikaa ja molemmat raskaudet on olleet helppoja ja samanlaisia ja niin tuntuu olevan tämäkin eli oisko taas poika :D Väsyttää ja palelee, välillä etoo, jos ehtii tulla nälkä, mutta laatta ei lennä ja muutenkin olo on hyvä :)
Oisin niin halunnut tytön, mutta veikkaan poikaa.. No onpahan meillä sit ainakin ukkovalta talossa :D Mies + 3 poikaa ja kaks uroskoiraa..
 
Päivää mammat!

Neuvolassa kävin ja kahmin kasan opuksia vaikka osa on ihan samoja kuin kaksi vuotta sitten eskoista odottaessa. Samalla varattiin nt-ultra sinne tammikuun loppupuolelle ja sitä enne pitää muistaa käydä verikokeissakin. "Pääsen" myös ikäni puolesta sekä edellisen RD:n ansiosta sokeritesteihin heti 14. rv tienoilla... :x

Luminella: olin ite 35 v kun esikoinen syntyi, enkä joutunut mihinkään riskiryhmäseuloihin. Eipä niistä nytkään ollut puhe, vaikka olen nyt 36 v.

Jouluna meillä on pöydässä viinia, oluita, maitoa ja kotikaljaa. Koska närästys on melkolailla kohdillaan jo nyt, taitaa kotikalja hinaantua suuhun vielä monta tuntia syöpöttelyn jälkeen.

Me kerrotaan tuleville isovanhemmille jouluna. Odotan juuri, että kopiokone "vapautuu" ja kopsuan ultrakuvat. Laitamme ne pakettiin esikoisen kuvan kanssa ja saavat siinä sitten avatessaan ihmetellä mitä toisessa kuvassa oikein näkyy. :D Tällä hetkellä tietää meidän lisäksemme vain edellisen kuumeilu/odotus/vauvaryhmän yksi jäsen.

Voikaa hyvin!

Mma R ja Sanelma 7+3
 
Viimeksi muokattu:


Mulla diagnosoitu tänään hyperemesis gravidarum. Veitsenterällä, että meneekö pyhät osastolla tiputuksessa. Töistä pois tammikuun puolivälille likimain. Ottaa koville, mutta ei ollut kaksosia. Vain yksi vahvasykkeinen ihmistaimi. Päivät koostuu aktiviteeteista nukkuminen, syöminen ja oksentaminen.

astrolabe ja Thor-Erik 7+1
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88 ja Essence
Pamsku: neuvoloissa on laitteet, joilla kuunnellaan sydämensyke. Käsittääkseni ihan rutiinitoimenpiteenä joka kerta, kun siellä käydään. Joissakin neuvoloissa sen lisäksi myös ultralaitteet, joilla voidaan kenties vilautella vauvaa useammankin kerran kuin pitä pitäisi ;)

Sukupuolesta: minä tosiaan kans haluisin sen tytön, nimi on vuosia ollut jo valmiina. Mieheni ja anoppini kai toivoisi poikaa, meidän napero on ainoa suvun poika ja isi tykkää poikien kanssa touhuilusta, on aina ulalla noista tyttöjen höpötyksistä :D Äitini toivonee tyttöä.. villi veikkaus. Isäni on taas niin erilainen ihminen, että siitä ei tiedä mitä se ajattelee koko raskaudesta kun aikanaan kuulee.. uskon, että on iloinen että siitä tulee vaari uudelleen, vaan tuskinpa mitään toiveita on sukupuolen suhteen :)

Tervetuloa muuten kaikille uusille, olen ollut näköjään tökerö omaan napaan tuijottelija kun en ole huomannut tervetulleeksi toivotella. Kiva että joukko kasvaa :)

astrolabe: eipä kuulosta kivalta. Toivotaan, että alkaisi helpottaa pian eikä tarvisi osastolle päätyä jouluksi. Hurjasti tsemppiä ja voimia :hug:

Mma R: mä mietin kans samaa taktiikkaa tuossa kertomisessa, ikävä vain ettei meillä ole ultrakuvia vielä.

Kertomisesta: Viikkoja on vielä aika vähän, joten mietin onko jouluna liian aikaista kertoa.. mutta, toisaalta kun olen äitini kanssa ollut aina kovin läheinen, haluaisin kertoa hänelle, koska tiedän että häneen myös tulen tukeutumaan, jos jotain sattuisikin tässä matkan varrella enkä saisi nyyttiä käsiini. Mies on ehkä hieman nihkeä kertomisen suhteen, jossittelee muutenkin tätä raskautta, vaikka selkeästi miettii miten kolmen koiran ja kahden lapsen kanssa pärjätään, kun hänkin tekee vuorotöitä.. pitää koittaa ylipuhua mies, että voisin edes äidilleni kertoa. Sehän on kyllä sellainen hölösuu, että kohta tietäisi kai anoppikin..

Väsyttää, se on kai tämä mun suurin haasteeni tällä hetkellä. Päikkäreille tekee taas mieli, mutta lettutaikina tuolla odottelee paistajaansa. Lupasin esikolle, että tänään tehdään, kun eilen puuttui kananmunat :p
 

Yhteistyössä