Elokuun mussukat joulukuussa <3

oii, epa saanut ihania uutisia ultrassa! :heart: kumpa itselläkin olis huomenna hyvä päivä! ;)

Mulla iski sitten kesken koulupäivän kamala himo metwurstia kohtaan ja oli pakko lähtee kauppaan ostamaan paketti.. myös kylmä kaakao houkutteli niin paljon, että oli pakko tehdä lasillinen, jos toinenkin..

Tuosta painosta olette puhuneet. Meillä on suvussa jokaisella naisella, että raskauden jälkeen tulleet kilot jäävät vyötärölle ikuisiksi ajoiksi. Mä en haluaisi samaa. Hankn varmaan kuntosalille jäsenyyden ja käyn siellä säännöllisesti sitten vauvan syntymän jälkeen. Meillähän on häät sitten 2014 kesällä ja olisi ihana olla kunnossa siellä! Nyt painoa on 52kg ja pituutta 158cm. Tosin tuo paino on katsottu jo melkein viikko sitten, ja tuntuu, että se on tuosta laskenut, kun en ole saanut syötyä kunnolla..

Huominen ultra jännittää ihan kamalasti! Miten mä selviän huomisen aamun koulussa? Mä varmaan en nuku ensi yönä lainkaan.. Aika on klo 9.40.
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Tervetuloa uudet!:flower:

Voi että toi kaakao!! ihanaa!! oon nyt purkkitolkulla juonu sitä play- maitokaakaoo kylmänä :) Ja sallittakoon paheeni kun en juuri muuten maitotuotteita käytä. Paitsi juusto on toinen mistä tykkään :) Mutta leipää tulee syötyä melko harvoin :D Appelsiineja mätän kanssa nyt ja omenaa. Mä oon aina ton ruoan kanssa nirsoillu ja syöny vaan hyvää ja herkkuja ja maistuvaa rasvasta. Ja nyt on aika koittaa tehdä jotain tälle ruokavaliolle. Nyt olen syönyt terveellisesti ja kotiruokaa lähinnä. Ihan jo painon takiakin. Esikoisesta painoin 65kg alussa ja lopussa 86kg ja synnytyksen jälkeen 76kg ja kotona vaan lihoin ja lopulta painoin 84kg ja kun aloin kuopusta odottamaan niin 80kg ja lopussa 88kg ja sitten synnytyksen jälkeen tuon 80kg taas ja siitä tiputin 68kg josta tuli tässä syksyllä sitten 70kg ja nyt parikiloa jostain syystä tullut JO NYT :D ja oon jo ihan maani myyny, tästä se taas lähtee huimaan nousuun!!!. Pituutta mulla siis 176cm.

Emmi4 ja Hippu 6+6
 
Ensimmäinen: Meillä on koirat näköjään samanlaisia, erona vain että meidän koirat painaa 2x45 kg. Tuo reilu kahdeksanvuotias on kanssa kodinvaihtaja lapsiperheestä ja epäilen myös oikeata syytä miksi vaihtoi perhettä. Toistaiseksi kaikki on mennyt loistavasti, toki jatkuvan valvonnan alla. On perso herkuille, joten heti kun poika syntyi, mies toi kotiin pukluliinoja joka käynnillä ja syötti koirille herkkuja. Tajusivat heti kun tultiin kotiin että tuohan on se haju mistä saa herkkuja. :) Sitten kun vauva oli hieman isompi, laitettiiin sen käteen herkkuja ja syötti "itse" koiria. Meillä ei myöskään koiria revitä edes vahingossa. En hyväksy että koirat kiusaa lasta tai lapsi koiraa. Itse olen pienestä osannut olla nätisti eläinten kanssa ja vaadin sitä myös omilta pikkuisiltani. Meillä on aidat muutenkin joka ovenpielessä, joten koirat saavat olla ihan omassa rauhassa kun haluavat.

Vanhus auttaa minua mm. keräämällä leluja lattialta. Tänään oli koomista kun istuin pissalla ja poika odotti että olen valmis. Vanhuskoira toi minulle pojan purulelun vessaan ja odotti että tulen antamaan palkkaa. :) Tuo nuorempi tykkää kaikesta ja kaikista, joten sen kanssa ei ole tarttenut miettiä yhtään mitään.
 
Viimeksi muokattu:
No kaipa mäkin kannan korteni kekoon tähän painokeskusteluun... Lähtötilanne 161cm/65kg, nyt näköjään jo +1 kg. Viime raskaudessa painoin aluksi 60kg-->76kg lopuksi, josta synnärille ei jäänyt kuin 6kg! Eli pelkkää rasvaa olin lihonut 10kg :eek:

Lisäksi imetys ei MILLÄÄN muotoa saanu niitä läskejä liikkeelle, vaikka kuinka tiukistelin ruoassa. Vasta, kun lopetin lapsen ollessa 12kk imetyksen, alkoivat kilot tippua, ihan samoilla elintavoilla kuin imetysaikana. En vieläkään ymmärrä, mistä johtuen kroppa päätti pitää kiinni niistä rasvoista tuolloin. Todellinen sysäys kiloille tuli sitten karppauksesta, mutta viime vuosien lepsuilu on nostanut painoa pikkuhiljaa näihin lukemiin.

Eli nyt lähtötilanne on +5kg korkeampi jo valmiiksi, joten ajattelin, että max 10kg saa tulla yhteensä tästä odotuksesta, kerta se vauvan ja oheismateriaalien osuus ei ole tuota suurempi ;) Ainakaan en mätä sitä sokeria samaan tahtiin kuin viimeksi, katsotaan miten se tehoaa.
 
Hei kaikille!

Jospa minäkin uskaltautuisin nyt mukaan. Olen seurannut teidän juttuja nyt jo reilun viikon (tein plussatestin viime viikon ma).

Victoria78, LA 13.8, 2.lapsi/ 1.yhteinen, TYKS


Plussa tuli todellakin yllätyksenä meille, sillä yritystä onkin sitten takana 5 vuotta. Lapsettomuushoidot alkoivat tämän vuoden alussa, päätettiin pitää muutaman kk taukoa ja heti tuli plussa. Toivottavasti vaan pysyy mukana.
Mulla siis poika jo 8-vuotias ja sen jälkeen 2 keskenmenoa. 1.keskenmeno selvisi np-ultrassa ja sokki oli valtava, 2. selvisi varhaisultrassa, sekin oli tietty sokki, mutta hyvä että selvisi jo silloin ettei np-ultrassa. Näiden takia olen siis menossa tässäkin raskaudessa varhaisultraan ja se on 31.12. Ja jännittää todella paljon.

Oireta löytyy runsaasti: suussa todella paha maku (saattaa tietty myös johtua siitä ettei saa mitään paitsi kylmää vettä alas), pahoinvointi, vihlontaa alavatsassa ja rinnat kipeet. Mies todella innoissa kun rinnat kasvaneet ja niin olen kyllä minäkin, vihdoin on rintsikoiden täytettä :)

Neuvolakin jo varattu ja se olis 3.1.2012.

Täällä on monilla jo ihania uutisia ultrasta. Onnea kovasti. :)


Victoria ja toukkanen 5+2
 
Viimeksi muokattu:
Kamomilla meillä on sama la ja sairaala! Jee! :) Tervetuloa muutkin uudet ja onnea!

Mä oon ihan alusta saakka sanonut ei kaikille himoille. Oon miehellekin sanonut että turha ostaa tai viedä mua minnekään syömään vaan sen takia että oon raskaana ja tekee mieli! Mandariineja vaan saan syödä niin paljon kun sielu sietää!

Työkaveri oli niin ihmeissään miten pysyin koko raskauden pienenä, kun hän lihoi 30 kiloa.. Kysyin sitten että söikö hän mitenkään erityisesti odotusaikana, "Noo käytiin joka päivä hesburgerissä".

Mistähän ne kilot tulee, haloo! :D

Joten sama ruokavalio pysyy minulla! Neuvolatätikin sanoi että se "kahden edestä" tarkoittaa vain yhtä ruisleipää ja lasin maitoa päivässä extraa.

Sori avautuminen, mutta huvittaa kun moni lähtee heti plussaamisen jälkeen sille syömislinjalle.....
 
  • Tykkää
Reactions: Satiu
A.R
Tervetuloa kaikki uudet Elokuiset ja
Ihania uutsia teillä ultrassa käyneillä :heart:

Fanning kiitti vinkistä,seuraavalla kaupunki reissulla siis Lifeen :)

Painokeskusteluun.....Lähtöpainoni on noin 54kg ja olen 164cm pitkä.
Jännityksellä odotellaan,kuinka paljon sitä painoa kertyy,kun nuo herkutkin tuntuu maistuvan!Toki siihen ruokavalioon täytyy ruveta kiinnittämään parempaa huomiota ja liikuntaan,sohvaperunaksi en halua jäädä!..riippuen tietysti pahoinvoinneista!
Eilen ei menny enään farkut kiinni!

Löysin sattumalta äidin vanhan neuvolakortin(minua odottaessaan),
oli ihan mielenkiintosta tutkailla paljonko on tullut painoa missäkin vaiheessa yms :D

ps.Ei muuten oo tarvinnu,kun nähä vilaus jostain vauva ohjelmasta niin täällä itkeä vollotetaan!
Onko muilla tätä esiintynyt?
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Epa ja Regalo sykkeestä! :heart:

Tervetuloa taas uusille plussanneille!

Mä pääsen varhaisultraan, jeeeeeeeeee!!!!!!!!! Tänään soittivat keskusäitiysneuvolasta. Nelli79: Tää raskaus on yksityisklinikalla tehty ivf:n tulos, ja sinne tietysti pääsisi varhaisultraan vaikka joka päivä, mutta se maksaa n. 150€. Nyt sain kaupungilta ultran, jonka hinta, joku 22€ ei tunnu kyllä missään!

Eli VU 17.12. jos joku viittii päivittää.

rixutin: toi on niin luksusta jos terkkarilla on ultralaitteet!

Aiotteko osallistua sikiöseulontoihin? Mun terkkari kysy sitä jo. Mä en halua mitään niskaturvotusmittailuja, koska me ei aborttia tehtäis vaikka jotain löytyis, enkä sit taas halua pilata loppuraskautta miettimällä että onkohan se vammainen tai sairas. Kun ei se niskaturvotus 100% varmuutta anna kuitenkaan.

UniUnna ja Murunen 6+6
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Heippa, ajattelin nyt liittyä mukaan, sillä maanantaina sain haalean plussan ja tiistaina digillä varmistus, 1-2 vkoa raskaana :) Tätä odotettiin heinäkuusta lähtien eli 5.kierrosta tärppäsi :) Nyt sitten on alkuviikko mennyt ihmetellessä ja välillä itseään nipistellessä, että onkos tää nyt sitten totta :) Iltaisin ei tarvii muistutella itteään, sen verran on turvonnut maha ja tissit hellänä ;) Tilasin jo heti mammahousuja, parina päivänä oon kulkenut töissä housut auki (pitkä neule päällä, niin kukaan ei huomaa). Naureskeltiin eilen miehen kanssa tuota Vau.fi:ssä olevaa raskauden kulun kuvausta, siellä sanottiin että vkon 15 maissa voisit alkaa katselemaan äitiysvaatteita :D Ja meillä siis mennään 4+1 (valistunein arvaus, sillä ovista en mitannut tässä kierrossa ja kierto on vaihdellut 29-34 päivän välillä). Tänään varasin varhaisultran yksityiselle joulun välipäiville ja eka neuvola on 9.1 :) Jännittääää ihan hurjasti!
 
Ambrosia, täällä yksi yhdeksänkymmenen kilon pahemmalla puolella painiva. Toivon, että paino ei kauheasti raskauden aikana nousisi ja vähän jo jännittää etukäteen mitä neuvolan tädit sanoo. Kiloistani huolimatta olen mielestäni pyöreästi sopusuhtainen. Liikuntaa myös harrastan, mutta jotenkin pelottaa, että neuvolassa takerrutaan vain siihen kilomäärään. No, sekin varmasti riippuu neuvolatädistä..

Ihania uutisia Epalla :heart:
Täälläkin 90 pahemmalla puolella. :( Pituutta 169. Neuvolatätsy sanoi, että paino saa nousta maksimissaan sataseen. Painon suhteen ja raskausdiabeteksen riskin takia on hyvä, ettei maistu enää sokeriset tai mitkään makeat. Oikeastaan ällöttää ihan. Toivon kyllä, että jossain vaiheessa pääsee uimaan ja muutenkin kuntoilemaan, että ei nousisi paino. Maha jo pömpöttää, mutta pömpöttäähän se jo muutenkin painon takia. En kyllä haluaisi, että kysyttäisiin onko raskaana jos ei ole.


Muok. Siksi en ole päässyt uimaan, kun on niin pirun huono olo koko ajan. Onneksi tulee käytyä ulkoilemassa, mutta ei sielläkään voi kävellä kovaa, ettei "maha heilu" :LOL:

Epa_88
En tiennyt että alkio voisi olla noin iso :O On varmaan ollut kiva katsella pikkusta :)

Ambrosia85 Toivottavasti et saa hirveitä saarnoja painosta. Semmonen on todella ärsyttävää, kun sen painon itse tiedostaa varsin hyvin. Tottakai kaikki olisi paremmin normaalipainoisena, mutta jospa sitten vaunuttelemalla ja imetyksellä lähtee ainakin raskauden aikana tullut paino.
Eikä mulla tää paino vaikeuttanut raskautumista yhtään, kun ei tarvinnut kun kk odotella niin tärppäs :D

Onko muita jotka lopetti tupakoinnin? Oliko helppoa ja loppuiko kertaheitolla?

Ja onnea uusille :) :heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Mulle tuli ensimmäisessä raskaudessa noin 15kg painoa 65kgstä 80kgn. Kunnon turvotus räjähti päälle synnytyksen jälkeen ja oon kaikissa kuvissa aikamoinen pallo. Imetysaika laihdutti tehokkaasti ja siitä haaveilen taas, heh. Pääsin imetyksen avulla aika paljon normipainoa alemmas. Imetyksen lopettaminen ja (istuma)työhön paluu kyllä sitten nostivat painon jälleen tuttuihin lukemiin. Viimeksi en skarpannut painon kanssa ollenkaan, söin vaan mitä huvitti. Nyt ajattelin vähän enemmän tsempata ja YRITTÄÄ olla terveellisesti. Tanssitunteja jatkan, toivottavasti vielä aika pitkään.

Nenja, totta tosiaan. Ehkä ollaan vierekkäisissä saleissa tositoimissa =)

Vieläkin ihan oireeton olen. En muista ollenkaan, missä vaiheessa paha olo ja väsymys iskivät ensimmäisessä raskaudessa päälle. Varhaisultraan tekisi kyllä mieli mennä.

Kamomilla ja pieni, 6+1 (kai!)
 
Tosta syömisestä; mä annan kyllä itelleni vähän anteeksi herkutteluita, mutta pyrin pitämään kalorit kuitenkin kurissa.
Syön joo useammin, mutta esim töissäkin ne kahvitaukovälipalat on vaan jaettu kahteen, jotta tulee syötyä useammin eikä paha olo iske.
Tottakai tässä tulee turvotuksia ym, se nyt on selvää, mutta pyrin välttämään näitä ylilyöntejä että joka päivä pitäis käydä jossain pizzalla tai sitten hampparilla.

Uusia löytänyt tiensä tähän pinoon, tervetuloa :wave:

Tänään on taas päivä entien ttutttaa kaikki.. tekis mieli vaan kiukutella. Mutta eiköhän tämä tästä. Kohta pääsee jo nukkumaan ja ens viikko on lomaa! Äkkiä nää päivät mullakin menee onneks =)
 
Heippa, minäkin ajattelin ilmoittautua elokuun epeleihin. Sain eilen tietää olevani raskaana, aivan yllätyksenä.

Laskettu aika olisi 9.8 ja ikää minulla on 18 vuotta, mikä tuo lisäjännitystä itselleni ainakin. Ja ensimmäinen lapsi olisi kyseessä :) Raskausviikkoja on tänään 6+6 :) Ja tuntee vaihtelevat tällä hetkellä pelon ja jännityksen ja ehkä hieman ilonkin välillä :) vielä kun saisi poikaystävän tuen lapsen pitoon...
 
Onnitteluja plussista ja ultrakuulumisista, mukavan moneen suuntaan vieläpä. :)

Täällä kärvistellään edelleen tän järkyttävän flunssan kourissa. Ääni lähti, eikä yöunistakaan meinaa tulla mitään kun joutuu heräillä köhimään ja availemaan hengitysteitä. En viittiny edes Vicks-voidetta laittaa, kun ei nyt ihan huvittanu keskellä yötä ryhtyä googlailemaan. :D Ilmeisesti ois voinut laittaa kuitenkin, sillä mennään ens yönä sit. Kamala tauti, ja huono omatunto kun oon jättänyt lapsen ulkoilutuksenkin miehen tehtäväksi. Että nytkö jo pikkusisarus vie aikaa niin että pojalla on ihan tylsää... Vaikka tiedänkin, että hyvin voisin olla kipeä ilmankin tätä raskautta. Hyyyvin harvoin vaan näin kipeä!

Painoa mulla ei oo ollu tapana seurailla, mutta sen uskon, että tulee olemaan jonkun verran enemmän kuin esikoisen odotuksen alussa. Enkä oo ihan tyytyväinen, kun olen tottunut olemaan siellä normaalipainon alarajojen tuntumassa. Ei mistään ylipainosta toki nytkään kyse, mutta paremmassa kunnossa olis kiva olla. Onneks syöpöttely ei ainakaan edellisellä kerralla kuulunu erityisemmin tapoihin raskausaikana (en olis edes pystynyt, ensin pahoinvointi ja loppuraskaus ihan kamalaa närästystä) ja maidon tuottaminen kadotti omalla kohdalla kiloja ihan hurjasti.

Sikiöseulontoja kannatan. En mitenkään sellasen ajatuksen takia, että pitäisi karsia normeista poikkeavia yksilöitä pois, vaan sen takia, että tieto on arvokasta. Ihan oikeasti, kokemuksen perusteella. Jos me ei oltaisi käyty rakenneultrassa (mikä olis ihan hyvin voinut olla tilanne vielä joitakin vuosia sitten, kun ainakaan täällä päin se ei "kuulunut pakettiin" julkisella), ei oltaisi saatu tietää esikoisen sairaudesta etukäteen, mikä olis tarkoittanut sitä, että onnellisen odotuksen päätteeksi olis tullut ihan hirveä shokki ja poika olis viety saman tien synnytyssalista ambulanssilla kuljetettavaksi tehohoitoon satojen kilometrien päähän Helsinkiin. Tuskin olisin kestänyt sitä. Kun tieto oli etukäteen, saatiin valmistautua kaikkeen henkisesti ja järjestellä elämä niin, että voitiin jättää koti ja lemmikit ja lähteä Helsinkiin synnyttämään ja sen jälkeen asumaan ajaksi, jonka pituutta ei voinut ennalta tietää. Hyvälläkään mielikuvituksella en ollu tuollaista tilannetta tullut etukäteen miettineeksi. Tieto oli siis ihan äärettömän tärkeä mulle. Siksi me halutaan jatkossakin kaikki tieto mitä on mahdollista saada.
 
Kiitos Emmi4 :)
Tässä mielessä on pyörinyt muutaman päivän ajan monia kysymyksiä ja epäilyksiä. Osaanko olla lapselle hyvä äiti? on ehkä tällä hetkellä päällimmäisenä mielessä :) ja vaikka olenkin asunut omillani 16 vuotiaasta saakka, niin silti vauva tuo aina oman lisänsä vastuusta ja aikuistua tarvitsisi uskoakseni vielä huimasti että olisi valmis äidiksi, vai onko sitä koskaan täysin valmis? :)
 
Llinndda sullahan on 9 kk aikaa valmistautua. :) :heart: Ihan varmasti susta tulee hyvä äiti! Ja luulen, että koskaan ei ole oikeasti valmis. =) On vähän samoja juttuja pyörinyt mielessä, kun olen 21 -vuotias eli myös aika nuori.
 
plunderbunny, koita laittaa yön ajaksi halkaistu sipuli yöpöydälle, nenä pysyy auki hyvin :) Tää vinkki tuli mieheltä viimeksi kun olin kipeenä ja hyvin toimi, silloin oli status se ettei nenäsumutetta uskaltanut käyttää kun ei tiennyt oliko raskaana vai ei.
 
Tervetuloa uusille :flower:

Epa ja Regalo onnittelut sykkeistä :heart: Epa mulla oli kans esikoisesta kun lääkäri teki ultran rv8+6 niin se etsimällä etsi toistakin sikiötä, ihmetteli kun kohtu oli isompi kun viikkoihin nähden, mut pakko senkin oli uskoa et vaan yks siellä näky.

aiotaan luultavasti osallistua sikiöseulontoihin.

Himoja ei oo tullu oikeen mitään sellasta et ois ollu pakko saada :)

Kista ja Sisko 6+2
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Llinndda Minä uskon kanssa että sä pärjäät! Kyllä siinä lapsen kanssa yhdessä sitten vielä kasvaa, varmaan koko elämän :) Mutta muistan tunteen :) olin just saanut ajokortin ja siinä me seistiin syksyisessä sateessa poikakaverin kanssa yhtä hölmistyneinä ja jotenkin niin pikkuisina siinä sairaalan parkkipaikalla se ihmeellinen ultrakuva kädessä. Huikee tunne. Ja voi että kuinka pelotti! Hyvä äitiys ei katso kenenkään ikää ja sitä on monenlaista.

Sikiöseulonnoista piti vielä kommentoida. Kahdesta ensimmäisestä taidettiin mitata se niskapoimu ei muuta. Nyt voi olla että otan ne juuri samasta syystä kun joku jo aikasemmin mainitsi, että jos jotain on niin ennättää valmistautua. :)

Emmi4 ja Hippu 6+6
 
Heippa Elokuun Epelit!
Yritinkin jo viikko sitten bongailla vastaavaa ryhmää, mutta jotenkin missasin.

LA 11.8. (ehkä)/ eka ultra 31.12./ 26v/ensimmäinen :heart: Miten synnytyssairaalaa voi vielä tietää? :D Tai ainakin täällä pk-seudulla kun voi valita useammasta, asia on keskustelun alla.

Nyt on suunnilleen 5+2, kovin epämääräistä, kun kierrot heittelivät jonkin verran, eikä noista ihan ota selvää. IHANAA täällä on yhtälailla epävarmailijoita, kun tuntuu kaikenlaista mutta kun ei tunnukaan yhtäkkiä mitään. Vilua, janoa. Niitä pääasiassa ja turvotusta.

Pikkaisen kuikuilin aiempia keskusteluita, että MITÄÄN ei osteta ennen kuin ollaan ehkä helmikuussa. Äideille kerrottiin, mutta muille sitten 12 vkon ultran jälkeen, ehkä. Jos keskenmeno on rankkaa, niin en kestä sitä ajatusta että pitäisi kertoa kaikille.

Ihan kamalan pitkä aika uuteen vuoteen...
 

Yhteistyössä