Alkuperäinen kirjoittaja samuelinäiti;26453394:
se kans mietityttää että joutuuko itseään piikittämään/jotain muuta lääkettä ottamaan vai pitääkö ruokavaliota jotenki vain muuttaa?
Sehän tietysti riippuu ihan tapauksesta.
Mä toivon, etten toista nyt itseäni liikaa. Blogiini oon ainakin avautunut sen sata kertaa tästä RaDi:sta ja varmaan myös tänne. Yli voi hypätä kaikki, jotka haluaa:
Lyhyesti sanottuna mulla
sokerirasituksessa pomppaa aina se 1. tunnin arvo, joskus myös paastoarvo on vähän koholla. Mutta se 2. tunnin arvo on jo taas ihan normaali.
Kotona mitatuissa arvoissa (aamupaasto + 3 arvoa päivän aikana, tunti aterian jälkeen) mulla on joskus koholla se aamupaastoarvo. Raja taitaa olla 5,5 ja mulla on ollut max 5,7. Mä voin kotona syödä vaikka litran jäätelöä ja tunti siitä arvo on tyyliin 6 (yläraja 7,8). En siis ole pahemmin ruokavaliota muuttanut. Ruisleipää ja puuroa jos syön niin sit pomppaa arvot.
Tätä samaa oli myös Ykköstä odottaessa, eli rasituksessa arvot pomppaa, kotona ei pahemmin. Tuolloin th ei asiasta pahemmin sanonut, mutta tämä th raportoi sairaalaan joka välissä. No, ei se mitään, hyvähän se on, että meistä huolta pidetään. Ykköstä odottaessa en tarvinnut minkäänlaista lääkitystä ja ruokavaliokin oli ihan normi.
Muutama viikko sitten (toukokuun puolivälissä?) kun kävin ultrassa äitipolilla, lääkäri katsoi arvoja myöskin ja sanoi, että jos paastoarvot ovat jatkossa aamulla koholla, pitää harkita lääkitystä. No, onhan niitä 5,5-5,7 arvoja ollut, mutta kun samalle viikolle voi sattua myös alle 5:n arvoja. Eivät ole ainakaan vielä nappeja antaneet.
Insuliinin piikittäminen tulisi kuvioon jos ei tabletit auttais, mutta nyt siis ei vielä niitäkään.
[/end of RaDi
]
Puuha/leikkimatto taidettiin Ykkösellä ottaa käyttöön 3,5 kk iässä. Tykkäsi heti kovasti. Meillä siis sellainen, jossa maton yli menee kaksi kaarta ristiin ja niissä roikkuu leluja (vaihdeltiin leluja silleen, et osa pistettiin piiloon pariksi viikoksi).
Rautatabletit. Mulla käytössä Obsidan, yksi tabletti joka päivä. Mulla on aika herkkä vatsa, mutta noista ei ole onneksi sekaisin mennyt.