¤^Elokuun Epelit^¤ <KESÄKUUSSA>

Tervetuloa uusille :)

Eilen taas neuvolassa käyty. Sf mitta oli nyt huiman sentin kasvanut. Edelleen olen kovin huolissani, koska tuo sentti siis tullut tässä noin 2kk aikana... Ens viikolla taas lääkärille kontrolliin ja sit tarvittaessa laitta äitipolille lähetteen. Ei ollut mitenkään huolissaan. Mittaaja siis sama ollut ensimmäistä kertaa lukuunottamatta ja vauva pää alaspäin joka kerta.
Hb oli parantunut ja painoa taas tullu ihan kivasti... :ashamed: eli ryhävalas täällä hei.....
Supistelut vaan jatkuu entistä tiuhempaan, mutta ei onneks ollut muutoksia saanut aikaan.Eli katsellaan taas sit viikon päästä.

vauvanvaatteista Meillä taitaa olla yhdet 50cm potkarit. Esikoista odottaessa ostin, mutta ei kertaakaan niitä pitänyt, kun ei mahtunut päälle. Muutamia 56cm vaatteita on, mut suurinosa sitten tuota 62cm.

sairaalakassi Ei ole vielä pakattu. Vois kai sen jo laittaa. Viimeks varasin ihan liikaa kaikkea mukaan ja yli puoliakaan en tarvinnut. Mutta vahingosta viisastuu :LOL: Jotain myslipatukoita muutaman meinasin ottaa ja mehuja. Imetys liivit ja liivinsuojia. Tilasin vasta parit imetysliivit, mutta ei ole vielä tullut. Sit kotiutumisvaatteet ja shampoo&hoitoaine. Ja kosteusvoide tietty. Kännykän ja kameran laturit ja se kamera toki. Hammasharja ja tahna. Niillä kai sitä alkaa jo pärjätä. Mies saa sitten tuoda vauvan kotiutusvaatteet kun kotiin päästään.

Nyt koiria ulkoiluttamaan kun poika vielä unilla.

Devil+pyöriäinen 32+3
 
Tii mulla ollut myös ylävatsakipua pari kertaa ja kerran sen takia oksensinkin tossa vähän aikaa sitten. Sanoin kyllä siitä neuvolassa eikä olleet huolissaan ellei se sit jatku toistuvasti. Uskoisin että suolet on vaan niin solmussa ja vatsalaukkua puristaa että johtu mulla ainakin siitä. Jos ootte kattonu vau.fi sivuja niin siellä on se raskausanimaatio mistä näkee aika hyvin miten solmussa ne suolet nyt on verrattuna aikasempaan :D Mieskin ihan järkytty kun näytin sille sen animaation.

Jenny kun ehdit niin päivitätkö mulle sairaalaksi kätilöopisto. Laitoinkin siitä jo aikasemmin tänne mutta et varmaan oo huomannut kun tekstiä tosiaan tulee tänne aika tiuhaan tahtiin :)

En taida minkäkään sit ostella niitä 50cm vaatteita äitiyspakkauksen vaatteet saa riittää :)

Mäkin varasin tutustumiskäynnin sairaalaan ja se on tossa heinäkuun alussa. Just sopivasti saatiin sillai et miehellä on sillon lomaa nii ei senkään tarvi olla pois töistä.

synnytysvalmennuksiin ajateltiin myös osallistua. Saman tiedon saa toki netistä mutta musta välillä tuntuu että mies ei niin paljon googlettele tollasia juttuja vaan luottaa vaan siihen että kyllä se hyvin sit menee. Nyt on ruvennut kyllä selvästi enemmän kiinnostumaan myös siitä vauvan odotus kirjasta. Ollaan siis joka viikko luettu sieltä aina se et mitä tapahtuu milläkin viikolla mutta nyt mies jo puolessa välissä viikkoa haluaisi lukea seuraavan tekstin ja haluaa tietää vauvan painosta ym. nippeli tiedosta :) Voisin kohta antaa sen isyyspakkauksen kun siinä on se kirja vauvan hoidosta niin voisi mies sitäkin olla kiinnostunut selailemaan etukäteen.

Scarlett ja sissi 30+5
 
  • Tykkää
Reactions: Jenny90
scarlett89 tuli mieleen että jennyhän tais sanoa että ovat johonki reissuun lähdössä ja siksi silloin teki tän kesäkuun ketjun vähän aikasemmin? saas nähdä muuten ollaanko samaa aikaa kätilöopistolla sitten! ;) olis ihan hauska jos oliski joku elomammoista juttelu kaverina sitte :)

tii mullaki on nyt ollut noita ylävatsa kipuja ja ainaki yöllä heräsin aivan kauheeseen närästykseen että eiköhän noi kivut johdu myös siitä, moni muukin oli näin kirjotellut jo näköjään. itsehän silloin sielä ruotsissa kauhuissani luin noita raskausmyrkytys juttuja jotka onneks oliki vaan oman mielenkuvitelmia eli testeistä ei löytyny mitään. mutta jos sulla noita ylävatsa kipuja on ja alkaa noita turvotuksia tulee niin lääkäriin sitten vaan! mutta toivottavasti nyt kuitenkaan ei olis tollasesta kyse :)

ihana lukea kun muut täällä laittanu jo vauvan vaatteet kaappiin ym, mulla ne vielä majailee sen vanhan ä-pakkauksen sisällä, pitäs varmaan vähän reipastua. meillä on muuten siistiä mutta vaatehuolto takkuaa kokoajan :D oon liian laiska ton pyykkirumban kanssa ja tiedän ettei tää toinen lapsi ainakaan helpota asiaa! noita vaatteita ei kyllä tarvi pestä kun pestyinä ne on laitettu laatikkoon eli kaappiin vaan suoraan mutta on jotenki ylivoimasen vaikeaa. pitää varmaan taas raapustaa joku lista josta tulee sitten pakkomielle suoriutua :D

pakko vielä lopuks hehkuttaa että hankittiin maanantaina uus auto, vanha meni sopivasti rikki lauantaina kun oltiin matkalla miehen siskon ylppäreihin. siinä sitten vihdintien varrella ihmeteltiin ja odoteltiin että appi tulee hinaamaan auton takas meidän talonyhtiön pihalle ja ajo sitten meidät tietty juhlapaikalle. nyt sitten ostettiinki paljon parempi, toi vanhahan meillä oli vw golf vuosimallia 93 ja oli niin onneton perhe autona että :D nykynen sitten farkku audi a4 quattro 97. en tiedä autoista mitään mutta ei ulkonäön perusteella uskois ysäriläiseks. no nyt sitten on ainakin tilaa takaluukussa kaksostenkin rattaille ja takapenkille menee helposti turvakaukalot sun muut.

samunäiti&alex 30+1
 
Mulla mies on ollut reissutöissä, silloin kun molemmat oli pieniä, toinen vastasyntynyt ja toinen alle 2v. Molemmilla vaipat. Kyllä siihen arkeen saa rutiinin toimimaan, mutta valehtelisin jos sanoisin, että ei se raskasta ollut. Mutta kun asennoituu niin, että tilanne on mikä on, niin se auttaa paljon. Kun asia on tiedossa etukäteen, niin sekin on hyvä, koska kokemusta on myös yhtäkkisistä lähdöistä ja niihin sopeutuminen on vaikeinta ollut. Ongelmallisimmaksi kuitenkin tässä koin sen, että kaipasi aikuista juttuseuraa, joten jos sellaiseen olisi useamman kerran viikossa mahdollisuus, niin kantaa pitkälle. Puhelinkeskustelut ei kuitenkaan korvaa sitä läsnäolevaa.

Ylävatsakipu
on vain yksi oire raskausmyrkytyksestä ja yksinään hyvin merkityksetön ajatellen kyseistä diagnoosia. Jos rr ok ja protskut pissassa nollilla ja turvotuksia ei esiinny, melko huoleton saa olla ylävatsakipujen kanssa.

Perätilaa
voidaan yrittää kääntää ulkokäännöksellä vielä rv 37. Prosentuaalisesti onnistuminen tässä ei nyt huima ole. Nykyään perätilasynnytyksiä suositaan enemmän kuin aikaisemmin. Synnytyksenä se poikkeaa siten, että siinä on gynekologi ja lastenlääkäri mukana, kätilöiden lisäksi ja sektiovalmius. Äiti tekee siinä hyvin pitkälti työn siinä mielessä, että vauvaan ei saisi koskea ennen kuin kädet on ulkona. Koskeminen syntyvään liian aikaisin, voi tehdä mororefleksin ja jumin sitten. Riskejä perätilasynnytyksestä kertoo varmasti lääkäri niin, että päätös on helpompi tehdä. Sektioon mennään helpommin ja tämä oikeastaan hyvä. Siinä nimittäin syy, miksi perätilasynnytykset menee pääsääntöisesti hyvin. Ne on seulottu tarkkaan, että olosuhteet olisi kohdillaan. Itsellä meni eka sektioon perätilan ja vauvan liian suuren koon vuoksi. Toki kääntyminen raivotarjontaan on vielä hyvinkin mahdollinen, jos ollaan alle 34 viikoilla. Sitä ennen 97% vauvoista kääntyy.

ON:
No nyt oon sitten 2 vkoa sairaslomalla näiden vatsakipujen kanssa. Tulehduksia ei ollut, mutta vielä katsotaan klamydia. Kyllä jonkun verran järkyttää jos klamydian kantaja olen. Nuoruudessani olen sen joskus sairastanut ja ilmeisesti on teoreettinen mahdollisuus siihen, että klamydia on hoidosta huolimatta jäänyt kehoon ja ollut piilevänä. Koska negatiivisen testin olen saanut tämän sairastetun ja hoidetun tartunnan jälkeen muutamaankin kertaan. Hankalin toki on ajatus siitä, että jos testi on positiivinen ja tiedän itseni kohdalta sen, että en ole miestäni pettänyt ja saanut tautia jostain muualta, että onko hän sitten käynyt nappaamassa sen joltakin. Luotan kuitenkin mieheeni, että hän ei pettäisi ja JOS pettäisi, niin jotenkin voisin ajatella hänen kohdallaan, että kortsua käyttäisi. Jeps jee. Onpa kiva ootella sitten niitä tuloksia. *huokaus*
Kohdunsuu oli kiinni ja vauva ylhäällä, joten alavatsakivut ei ole siis siinä mielessä tehnyt mitään. Ja en saanut sitä kokoarvioita, koska se tehdäänkin lähempänä laskettua aikaa.

rv 28+3
 
Neuvolalääkärikuulumisia: mulla oli siis se istukka-kontrolli, kun rakenneultrassa istukka oli liian alhaalla. Oli edelleen hitusen liian alhaalla, joten vielä yks ultra edessä 5 viikon päästä! Toivotaan, et se sieltä nousis, mä niin pelkään sektioo...
Kovasti jumpat oli käynnissä, meni oikeesti kuperkeikkaa ja ultraajan oli vaikeeta pysyä perässä :LOL:
Sukupuolesta kyselin taas ja ensiks vehkeet näytti siltä, et saattais olla kumman tahansa, mutta kun tarkemmin tiiras, niin enemmän ne edelleen tytöltä näytti, mutta en ite kyllä uskalla vielä mekkoja lähteä ostelemaan ;) Täytyy vielä siinä viimeisessä ultrassa ehkä kysäistä.
Muuten kaikki kunnossa, painoa tullut reilu 500g/vko ja sf-mitta oli 29, aivan samoissa lukemissa mennään kuin esikoisesta! Ainiin, olihan mun hemppa pudonnut 109, joten rautaa täytyy alkaa popsimaan..

Iskiakseen sain jotain venytys-ohjeita, niitä täytynee kokeilla.

Nyt siä neuvolassa sit täytyykin tosiaan alkaa ravaamaan sen 2 viikon välein.

AUrinkoisia kesäpäiviä mammat! :)

Kiuku ja Palleroinen 29+3
 
Heippa mammat:wave:

Täällä alkoi perjantaina loma..aivan mahtavaa. Kerkesinhän mä jo neljä viikkoa töissä olemaankin:)Äippäloma alkaa sitten kesäkuun lopulla. Nyt sitten vatehuonetta siivoillu, jotta josko noita vauvan vaatteita vaikka jossain vaiheesa alkais sitten pesemään ja sinne laittelemaan. Ens viikolla haetaan loppuja tavaroita kotiin..tai siis ensimmäisiä...kyllä jännittää:)

Taidan olla sitten ainut jolla on melkein pelkästään 50 ja 56 cm vaatteita:) 62 ei oo ku muutama hassu. Ite haluun et vaatteet on just sopivia enkä haluu käännellä hihoja tai lahkeita ja alussa sitä pikkuista käy kuitenkin niin moni katsomassa että haluun et on valinnanvaraa:) Meillä esikoinen oli 49cm ja jopa 50 cm vatteet oli ihan liian isoja. Käyn sitten vauvelin kanssa ostelemassa isompia vaatteita.. ihanaa.. pääsispä jo kärryttelemään:heart:

Isukki jää isyyslomalle heti kun vauva syntyy ja pitää kaks viikkoa sitä (jättää yhen talveks) ja jatkaa sitten kolme viikkoa kesälomaa perään. Ihanaa jos vihdoinkin saadaan viettää lomaa perheenä noinkin pitkään. Viime loma kun meni sairaalassa ja surullisemmissa merkeissä:( Isyyskuukauden pitää myös..sillonkin saadaan olla yhdessä kotona..mahtavaa:heart:

Perätila: esikoista yritettiin kääntää 36+0, mutta mun kohdun outouden takia ei kääntynyt..muljahteli vaan puolelta toiselle:) Kääntäminen ei sattunut..aluksi vaan mua jännitti niin paljon että sen takia pyörryin..siinä meni tovi kun mua heräteltiin:)Nyt onneksi tämä veijari on pysynyt jo pitkään raivotarjonnassa ja kääntymiseen on tila kyllä jo tosi vähissä(siis mun kohdun takia), joten peukut pystyyn että pysyisi nyt näin päin joten jospa tällä kertaa sais kokea alatiesynnytyksen. Mua kyllä hirveesti jännittää sektiohaavan kestävyys, mutta kai ne siellä sairaalassa tietää mitä tekee...

Paljon jaksamista kaikille mammoille kipujen kanssa. Ei mee enää kauaa kun ihana palkinto on käsillä:heart:

Annubella, jolla laskurin mukaan enää 8 viikkoa ja yks päivä..jaiks:)..kun pääsee näkemään todellisen rakkauspakkauksen onni-Ilonan 31+5
 
Viimeksi muokattu:
täällä tuli vierailtua äippäpolilla. Aamulla alkoivat supistukset ja tihenivät parissa tunnissa jo 10 min väleihin. Ja teki kipeää. Ultrassa kaikki ok, kohdunsuu oli kiinni ja kanavaakin viel jäljellä kiitettävät 4 cm, joten ei hirveetä vahinkoa vielä ainakaan nähtävissä. Kotio laittoivat Adalat Oros reseptin kera. Vielä en ole uskaltanut ottaa pilleriä kun tuo yläpaine näytti jo valmiiksi alle 100 :whistle:. Yritän nyt lepäillä ja huomenna koitan pilleriä jos supistukset ei laannu. Pari viikkoa täytys vielä ainakin aikaa kulua.
Vauva painoi jo 1,9 kg! Ja vieläkään en kysynyt sukupuolta, mitäs sitä nyt tässä vaiheessa enää tiedustelemaan... ;)

Ja ei kun sohvan perukoille...

Mirkku 31+5
 
Huh, toivottavasti Mirkulla76 ei ihan vielä olisi h-hetki käsillä :)

Ylävatsakipua oli ollut monella, myöskin täällä yksi aika ajoittain niistä kärsivä.
Välistä jomottaa niin että henkeä ei meinaa saada. Syyksi olen tuumiskellut juuri näitä hetkellisiä suolentoimintahäiriöitä sekä närästystä ja se vaavihan siellä paikkoja taitaapi aika ahkerasti painaa. Ikävä vaiva.

Onko muilla liitoskivuista johtuvaa alavatsakipua?
Mulla on tosi rajuina nuo kivut päällä ja tuntuu että ne säteilee jo tuolta nivusista tuohon alamassullekin. Onkohan normaalia? |O

Riesakseni sain taas vaihteeksi tuon kummallisen kivun ja kuivuuden tuonne alapäähän. :stick: Mikään ei varmaan ole vialla, muttakun sinne vaan sattuu pissalla käydessä. Voihan Saharan Aavikko sentään. :kieh:
Onneksi on neuvola ja neuvolalääkäri ensi viikolla niin pääsen tsekattavaksi. Tällä kertaa en hermoile ennen sitä. :D

Meillä olisi reissu Haaparantaan tiedossa nyt viikonlopuksi, dumpataan koira hoitoon ja lähdetään pienoiselle rentoutumismatkalle. Ihanaa.

Onnittelut vielä Samunäidille uudesta kaarasta! :D

Jaksamisia kaikille vaivoineen!

Ss ja Poju 28+4
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Mirkku76 Paljon tsemppiä! Toivotaan, että ne supparit nyt rauhoittuu. :hug:

Eka2 Tunnet itse voimasi ja tarpeesi ja kun sinusta selkeästi tuntuu, että nyt tarvitset sairaslomaa, niin sinuna suuntaisin työterveyteen sitä pyytämään. Ihmetyttää, ettet sitä muualta saanut, olen saanut sen käsityksen, että osa lääkäreistä päin vastoin laittaa odottajat hyvin herkästi sairaslomalle. Paljon tsemppiä ja voimia myös sinulle! :hug:

Pumppalle tsemppiä testitulosten odottamiseen!

Samuelinäiti Onnea uudesta autosta! :)

ON: Sain lähetteen äippäpolille lääkäriin, kyseessä on kaiketi se synnytystapa-arvio, jonka lähetteen neuvolantäti laittoi maanantaina. Ihmettelen vain sitä, että aika on jo ensi maanantaille, jolloin menossa on rv 31+2, jonka luulisi olevan aika aikainen, vai...? Joka tapauksessa tämä odottaja on asiasta helpottunut ja tyytyväinen, kun pääsee selvittämään, että onko tullut lantiossaan suvun naisiin, joilla se on helposti ollut ahdas. Samalla saanen pikkuisesta kokoarvion. Aika hurjaa, että jo ensi ma saatan tietää, että millä tavalla Vintiö syntyy... Jo jännittää hieman.:)

Luckygirl & Vintiö 30+4
 
Tervetuloa kaikille uusille!

Perätilasta... Ei ole kukaan sanonut miten päin tämä vauveli on, mutta mulla kakkonen oli perätilassa kun menin rv 38 synnytyksen käynnistykseen. Eivät sit käynnistäneet vaan koittivat kääntää vauvan oikein päin. Olin kuullu ja lukenu kauhu-tarinoita kuinka kivuliasta kääntö on, mutta mulla se ei sattunut. Olihan se vähän epämukavaa, mutta pääasia oli, että kääntö onnistui ja vauva suostui pysymään raivotarjonnassa... ja saatiin synnytys käynnistettyä.

Käytiin eilen miehen kans tutustumassa synnytyssairaalaan ja oon kyllä aivan onnessani... oli siis oikein kiva paikka. Pelkkiä yksityishuoneita! Mies saa olla yöt siellä mun kanssa. Viimeks synnytin Jyväskylässä ja meitä oli ennen synnytystä 4 mammaa samassa huoneessa ja synnytyksen jälkeen ainakin 2... siinä nukkuu kumman huonosti kun kesken yön lähdetään vierestä viemään tuskissaan kiroilevaa äitiä synnytyssaliin ja sit pari muuta voihkii suppareittensa kanssa. Ja sit kun on useampi vauva samassa huoneessa niin toki ne herää eri aikaan syömään ym. joten ei kovin rauhallista ollu... tulen siis niiiiin nauttimaan, että saan olla yksin!

Tuntuu olevan monilla kipuja siellä sun täällä. Voimia kaikille kipujen keskelle ja toivotaan, että supistukset ja nipistykset ja muut kipuilut menis ohi tai ainakin olis vaan siedettäviä... niitä kun raskauteen kaiketi lähes väkisin kuuluu. Eihän tätä kärvistelyä enää kuitenkaan hirveän kauaa ole edessä ja sitten on kultaa kalliimmat palkinnot tiedossa. :)

(.) Täällä tuli toissa iltana semmosia jonkun verran kivuliaita supistuksia. Ja sitä kesti reilu kaks tuntia, noin viiden minuutin välein. Aamulla soitin lääkäriin niin totesivat vaan, että koska menivät ohi niin ei tässä mitään hätiä. Pitää juoda paljon vettä ja ottaa rauhallisesti. Jos tulee kipuja uudestaan niin sit taas soitella sinne. Vähän mietityttää, kun mulla ei ole tarkastettu kertaakaan ekan käynnin jälkeen, että missä kunnossa tuolla on kohdunsuu ja -kaula, että toivottavasti eivät oo jo kovin valmistautumassa synnytykseen. Välillä alamasua nipistelee, mutta ei mitään semmosta säännöllistä ku sillon toissa iltana. Mut eipä täs viissiin voi muuta ku olla rauhakseen ja odotella. Vähän hirvittää, kun mies on ens viikon Tunisiassa työmatkalla, että toivottavasti ei ainakaan sillon tuu mitää.

Aurinkoista viikkoa kaikille!
Sulo-Sylvia 31+3
 
mammako: Tervetuloa mukaan keskusteluun! :wave: Tällä hetkellä mies ei ole reissutöissä, mutta hän pääsee työhaastatteluun ja ollaan mietitty miten saadaan homma toimimaan, jos mies sen paikan saa. Mua jännittää eniten miten jaksan hoitaa vauvan ja koirat yksin.. Myös yksinäisyys jännittää. En tykkää yhtään olla yksin ja mietin, että tulenko mökkihöperöksi, jos olen aina viikon yksin.

Ylävatsakivuista: Mulla on välillä tosi kipeä ylävatsa oikealta puolen. Sanoin siitä neuvolassa ja terkka sano, että vauva pönkkää kovasti tuonne ylös, joten siitä johtuu ne kivut. Nyt olen alkanut jo tuntemaan kun vauva potkasee tuonne kylkiluitten seudulle. AU!

Tänään poksuu uudet lukemat! 30+0! :heart:
 
Tii mä epäilen kanssa, että käynti synnytyssairaalassa ei helpota pelkoja ainakaan mun kohdalla. Mä luulen että mulla se pikemminkin laukaisee ne. Eniten pelkään ettei saada perhehuonetta. Mä en kestä olla toisten kanssa samassa huoneessa ja ilman miestä, kun tää nyt kumminkin pitäisi olla meidän yhteinen kokemus. Kuinka tarkkoja ne yleensä on miehen läsnäolosta noissa yleisissä huoneissa? Mitäs jos mun pahimmat kivut tulee just silloin kun mies on potkittu ulos ja eniten tarttisin sitä?

perätilasta Meiän muksu oli tosiaan rt viime viikolla mutta luulen että on nyt taas muljauttanut itsensä viistottain/poikittain. Mä en kyllä ala synnyttämään perätilasta vaikka olisi miten monta lääkäriä paikalla.

Surusilmät Kyllä musta ainakin tuntuu että liitoskivut välillä vaikuttavat koko lantion seudun tilaan. Mua sattuu myös lonkkiin, välillä jomottaa alavatsaan jne. Kai se on normaalia kun koko alue ikään kuin muuttaa asentoaan.

Kylläpä täällä monella supistelee jo! Taitaa kaikilla kuitenkin olla kohdunkaulat suurinpiirtein tallella :D Mä olen sen tilanteen pari kertaa käynyt tsekkauttamassa yksityisellä kun tosiaan tuntuu, että julkisella puolella siitä ei olla kauhean kiinnostuneita. Viimeksi kaula oli lyhentynyt siis 3 viikossa yli sentin (5 sentistä 3,9 senttiin) vaikka suppareita ei ollut ainakaan niin että olisin niitä itse honannut. Vähän jänskättää että kuinka nopeasti se nyt alkaa lyhetä.

uusiäippä ja vaaveli 29+5
 
Mammako Lämpimästi tervetuloa mukaan keskusteluun! :)

Onko vauvan unipussi sama kuin makuupussi? :confused: Jos, niin siinä tapauksessa olen nähnyt niitä käytössä viimeksi eilen kaupungilla, kun näin äitejä ja pienokaisia liikkeellä. Omia kokemuksia ei toki vielä ole.

Ylävatsassa tuntui minullakin eilen, mutta samaan syssyyn vaaveli oleili sen verran ylhäällä, että arvelin kipujen johtuvan siitä.

Kaikesta huolimatta aion lähteä ensi viikolla risteilylle Tukholmaan. Äitini lähtee mukaan ja aiomme edetä kaikessa rauhassa. Onneksi satamasta pääsee kaupunkiin ja takaisin bussilla, että jos sattuu kipeämpi päivä eteen, niin ei hätää.

ON: Viime yönä minäkin nukuin tyynyn avustuksella, koska selkä oli todella kipeä, enkä edes ymmärrä miksi... En mielestäni tehnyt mitään sellaista, joka selän voisi ärsyttää. Joka tapauksessa iso tyyny selän taakse ja johan löytyi hyvä asento. :)

Paljon tsemppiä kaikille kipujen, supparien, kolotusten ja muiden epämukavien tuntemuksien kanssa! Onneksi päivä päivältä elokuu ja lasketut ajat lähenevät ja vauvojemme saapuminen maailmaan lähenee. :)

Luckygirl & Vintiö 30+5
 
unipussilla tarkoitat ilmeisesti niitä peiton sijaan pinniksessä käytettäviä mekon näkösiä pussukoita? mun piti hankkia semmonen koska ainaki toi meidän poika on tosi rauhaton ja liikkuu unissaan PALJON niin vaikka kuinka peittelis niin ei jaksa yrittää ees kissaa sanoa kun on potkinu peiton pois päältään :) että talvisin ainakin se on mainio vekotin, pysyy laps lämpösenä!

luckygirl hassua, juuri eilen puhuttiin miehen kanssa että olis kiva lähteä risteilylle pojan kanssa :) tukholmassa tosiaan juuri oltiin mutta varmaan tohon viron puolelle vois välil mennä. ajattelitteko jotain shoppailu matkaa vähän niinku vai puhtaasti ajan vietteenä kierrellä pitkin katuja?

uusiäippä78 kyllä musta ensisynnyttäjillä on helpompi saada perhehuone, nimittäin jos nyt omaa kohtaloa mietin niin joudun tosiaan olemaan yksikseni vauvan kanssa plus joku huonekaveri luultavasti, kun mies ei enään voi tietenkään jäädä yöks sairaalalle koska mihin toi esikoinen muka menis ja musta olis kauhea ajatus potkia vaan eka mukula johonki paikkaan x hoitoon uuden lapsen tieltä.. mut tosiaan samun syntymän jälkeen niin kysyttiin että onnistuisko sellanen perhehuone ja kätilöt sit hoiti meille, ei tuntunut edes olevan kiven alla sen saanti. tämä siis kätilöopistolla että en tiedä millasta muualla. mutta mitä oon kuullut kavereilta/tutuilta jotka on synnyttänyt ja synnytyssairaaloina ollut esim. kätilöopisto, jorvi tai naistenklinikka niin ovat aina saaneet perhehuoneen mikäli ovat pyytäneet :)

perätila en usko että itsekään uskaltaisin synnyttämään jos lapsi olisi perätilassa :O ohan siinä helposti pikkasen erimeininki ku normaalissa alatiesynnytyksessä.. että siinä tapauksessa se pelkäämäni sektio ei tuntuis ollenkaan hullummalta. tosin sekään ei enään jaksa pelottaa. nyt muuten vaan jännittää miten synnytys tulee menemään vaikka yritin itselleni lupailla etten miettis näitä asioita ku vasta lähempänä laskettua aikaa, tässä sitä taas ollaan :D

eka2 mä oon yleensä ollut sellanen helposti saikkua hakeva, ekassa raskaudessa kanssa muitta mutkitta hain selkäkipuihin kans lepolomaa mutta nyt jotenki kotona ollessa on tosi vaikeaa antaa ittensä lepää, eihän tätä tietty voi verrata mitenkään palkka työhön mutta tulee huseerattua kuitenki ylirajojen ja tuntuu ettei haluis millään mennä sieltä mistä aita on matalin. mutta mielenkiintoiset kommentit lääkäris antanut, siis noista jälkiselvittelyistä raskausajan poissa oloista töissä. en oo koskaan kuullutkaan tollasesta "jälkipyykistä". mutta jos nyt tuntuu ja ainaki kirjotuksesta päättelen myös että nyt on niin väsynyt mamma että lomalle vaan, kuulostaa liian rankalta toi tilanne yksinkestettäväks.

annubella mustaki on kiva ostaa ja ennenkaikkea laittaa lapselle just sopivat vaatteet, viimeks ku asiasta kommentoin niin tuli fiilis että tekis mieli käydä ostaa vielä ainaki yks setti 50cm kokosia.. samu oli nimittäin 49cm ku synty ja ne 50cm oli tosiaan suht sopivia ja en jotenkaan jaksa uskoa että tää toinen olis yhtään sen pidempi kaveri :) kaikki mummat ja mammat kuitenki tulee taas sairaalaan tervehtimään 68cm kokoset lahja vaatteet mukanaan :headwall: ei siinä, en nipota lahjoista mutta tulee olo et kiva, lapsi voi pitää näitä puolenvuoden päästä :D

samunäiti&alex 30+2
 
Perätilasta: Täällä viimeksi kun asiaa on tarkasteltu (ylim. ultra sen ihme vuodon takia) niin vaaveli oli perätilassa, enkä kyllä ole tuntenut että olisi kääntynyt.. En kyllä muutenkaan tunnista että mikä osa tuntuu masun pinnalla... Olisi mukava oppia.

Kipuja: Täällä selkäkivut yltyy aina jos makaan hieman pidempään yöunilla. Sopivaa nukkuma-asentoa on vaikea löytää ja niin sitä tulee melkoisesti pyörittyä yö. Muutoin välillä nopeesti liikkeelle lähtiessä vihlasee tuonne alamahalle/nivusalueelle melkoisesti. Joskus tuntuu myös siltä että vaava painaa tuonne alas...

Maanantaina vasta olisi seuraava neuvola : / Tuntuu että edelliskerrasta on ikuisuus.

POKS POKS

Ninzi & Tyllerö 31+0 !! :heart:
 
NP
Alkuperäinen kirjoittaja Uusiäippä78;26418259:
Kuinka tarkkoja ne yleensä on miehen läsnäolosta noissa yleisissä huoneissa?
Kun menin Ykköstä synnyttämään (2009), mentiin suoraan synnytyssaliin, jonne mieskin tuli.

Synnytyksen jälkeen olin 1. yön 1hh:ssa (vauva tuotiin luokseni keskellä yötä, oli siihen asti hoitajilla et sain nukuttua) ja 2. yön 4hh:ssa (vauva taas osan yötä, ettei itkulla herätä muita), jossa mun lisäksi 2 muuta äitiä. Loput yöt meni perhehuoneessa (lapsella oli keltaisuutta niin ei päästy nopeasti kotiin).

Tuohon 1hh:een pääsin synnytyssalista synnytyksen jälkeen illalla joskus klo 19 maissa, mies lähti kotiin ehkä tunnin kuluttua. Seuraavana aamuna mun piti siirtyä siihen 4hh:een, koska tarvitsivat sen 1hh:een jollekin vastasynnyttäneelle. Mies oli meidän kanssa lähes koko päivän siellä 4hh:ssa. Istui siinä sängyn vieressä ja katsoi etten nukkuessa käänny vauvan päälle (mulle on turha kertoa, ettei normivanhempi voi rusentaa vauvaa alleen, mä pelaan varman päälle :D ).

Mies oli meidän kanssa 4hh:ssa myös toisen päivän lähes kokonaan. Toi mulle mm. portaattomasti säädettävän yölampun, koska mun kohdalla oleva valo oli rikki: se oli joko kokonaan päällä tai kokonaan pois (ei ollut kiva laittaa keskellä yötä täysvaloa päälle, koska se häiritsisi muita).

Juuri kun aloin asennoitua siihen, että kohta alkaa toinen yö 4hh:ssa, meiltä kysyttiin, halutaanko perhehuoneeseen. Olivatkohan ne kyllästyneet katsomaan mun miestä siellä 4hh:ssa. :D Mutta koska isien oleskelua ei oltu rajattu ja mies oli jo isyysloman aloittanut, hän oli meidän kanssa. Eipä kukaan kieltänytkään ja ihan hissukseen oltiin. Ja loput yöt meni tosiaan perhehuoneen omassa rauhassa.

Mun kaveri, joka asuu Oulussa, kertoi ettei heillä isä saanut viettää aikaa osastolla perheensä kanssa (v 2011). Käydä sai, mutta meidänkaltainen oleilu oli kielletty. Nyt on kuulemma käytäntö muuttunut, mikä on hyvä, jos ajattelee niitä äitejä, jotka tarvitsee esim. kipujen vuoksi apua ja tukea.
 
Samuelinäiti: Eiköhän siitä tule shoppailuristeily, joskin perheelläni oli vuosia traditio käydä Tukholman risteilyllä heti kesälomien alkaessa. Katselen vauvalle jotakin kivaa ja uuteen kotiin jotakin kivoja sisustusjuttuja. Tällä kertaa ei ole kuitenkaan suurta suunnitelmaa, niin ei tarvitse hoppuilla, vaan nauttia reissusta. Tuumin itsekseni, että olisihan se kivaa viedä Vintiö ekalle ulkomaanmatkalle ainakaan Ruotsiin, mutta katsotaan.:) Serkkuni puolitoistavuotias on jo käynyt Italiassa, Kreikassa ja Amerikassa. Ihan samanlaista reissutahtia meillä ei ole mielessä.

Perätilasta Olen lähes varma, että Vintiö on viihtynyt suurimman osan ajastaan kohdussa juuri perätilassa. Vasta noin viikko, puolitoista sitten tunsin pikkuisen uudessa kohdassa ja maanantain neuvolassa todettiin, että Vintiö on raivotarjonnassa. Nyt pikkuinen onkin pääosin todella ylhäällä, joskin olen huomannut, että koska liikkuminen vielä onnistuu, pikkuinen myös liikkuu ja kääntyilee. En osaa ollenkaan arvioida, että milloin tunnen minkäkin kohdan vauvaa, mutta liikettä tapahtuu.

Miehen läsnäolosta synnärillä Minä ainakin toivon, että mies saisi olla läsnä mahdollisimman paljon ja toivon, että pääsisimme perhehuoneeseen, jossa voisimme rauhassa tutustua pikkuiseen ja opetella vanhemmuutta. Olen kyllä henkisesti varautunut siihen, ettei se haave toteudu. Olisi kyllä kivaa, jos mies saisi olla kanssamme mahdollisimman paljon.
Sen sijaan en ole vielä pohtinut, että haluaisinko synnärille vierailijoita, kuten äitiäni, anoppiani tai mieheni veljeä avokkineen. Oletteko asiaa pohtineet? Tiedän, ettei kaikille synnäreille vieraat ole edes tervetulleita, joissakin tunnin vierailuaikana.
 
samuelinäiti niinhän se tai ollakin et Jenny on jossain lomalla :) Eikä tolla nyt hengenhätä ole kuhan nyt kun kerranki muistan sen sairaalan tänne laittaa niin hätäilen :D Olis tosiaan jännä jos joku tästä ketjusta ois samaan aikaan synnyttämässä. Eri asia tietty että tunnistaisko sit kuka täältä on ja kuka ei.

Sairaalasta luin että nykyään lapsia syntyy eniten kesäkuukausina, kun ennen syntyi maalis- ja huhtikuussa eli voi olla et varsinkin pääkaupunki seudulla on täyttä. Tosin siinä mainittiin vaan kesäkuu ja heinäkuu mut kuitenkin. Ois kyllä kiva päästä siihen sairaalaan mihin on käynyt tutustumassa. Ja kätilöopistossa tykkäsin siitä et siellä on max. 2henk. per huone. Kätilöopiston sivuilla myös sanottiin että mies ja lapset saa olla osastolla vierailulla lähes koko päivän. Varmaan muidenkin sairaaloiden sivuilla o tietoja noista vierailuajoista.

Vauvan asennosta en itsekään ole mikään mestari tulkitsemaan vauvan asentoja mutta veikkaan että olisi pysynyt raivotarjonnassa, koska töytäisyjä tuntuu ylävatsassa entiseen malliin.

ON: Monella tuntuu täällä olevan jo tukalat oltavat mutta musta taas tuntuu että vietän nyt sitä seesteistä keskiraskauden aikaa (vaikka viimesellä kolmanneksella jo mennään) :D Kaikki stressi on poissa ja oon jaksanut olla miehelle tosi kiltti. Tekis vaan mieli puuhastella koko ajan jotain. Musta tulee vielä kunnon kotirouva ainakin siihen asti kun vauva syntyy jos tää meno jatkuu. Oon tehnyt miehelle eväitä töihin jotka ennen on joutunut ostamaan itse ja siivoilen melkein joka päivä jotain (mikä ei siis ole normaalia käytöstä mulle) :LOL:

Scarlett ja sissi 30+6
 
Perätilasta vielä: Aikaahan tässä on vaikka kuinka paljon vielä, että ehtii vauva kääntyäkin rt:aan, mutta silti sitä joka päivä pohtii sectio vs. perätilasynnytyksen välillä. :confused: Sektio ei houkuttelis sen takia yhtään, että sitten en voi nostella mitään pitkään aikaan ja kun meillä on nuo 2v ja melkein 5v tytöt entuudestaan, niin ei arki ois kauheen helppoa sektion jäljiltä. Varsinkaan kun mies ei voi pitää isyyslomaa, kun max 2vkoa. Toisaalta siis ptsynnytys ois parempi, mutta siinä sitten taas enemmän komplikaatiomahdollisuuksia vauvalle.. Enkä niitä haluais missään nimessä suuremmalla riskillä. Huoh! :/ Täytyypi siis vaan toivoa, että kiemurtelisi itsensä vielä oikein päin. 4kilon painorajakin tais olla jossain, että perätilasynnytys ois mahdollinen. Edellinen painoi 4240g rv 39+1 joten sekin vielä. Taidan taas tehdä päätöksen, etten enää panikoi tätä.. Helpommin sanottu kun tehty ;)

Yöunet: Onko teillä muilla yöunet jo menneet katkonaisiksi? Mie en saa illal unta millään kun on kuuma ja kylmä ja pissittää ja sitten mahaa painaa ja kylkeen sattuu jne. Sitten lapset herättää 1-2krt. yössä ja siihen päälle vessakäynnit ja asennonvaihdot.. Tuntuu välil, että menee koko yö pyöriessä. Mutta en oo kuitenkaa aamul väsyny, vissii hormonit jo auttaa jaksamaan :)

Mesikämmen: Joo, kyllähän se toisen reissuhommat asennoitumista ja järkeilyä vaatii. Meilläkään ei oo esimerkiks tällä viikolla autoa ollenkaan, kun mies taas joutu reissuun vielä täksi viikoksi. Mutta isot kauppaostokset pitää tehdä vkl ja siwa on onneksi yllättävän lähellä meillä, sekä myös ihana ystäväperhe asuu melkein naapurissa jolla samanikäsiä lapsia, joten leikkiseuraa lapsille ja itselle lähellä :D Ei sitä varmaan muuten jaksais olla vkot yksinään jos ei ois muuta seuraa lähellä, varsinkaan ku en oo töissä ollu 2vuoteen. =)

Kiuku: täällä oli kans istukka liian alhaalla rakenneultrassa, mutta nyt oli noussut pois edestä. hyvin useinhan ne nousee tarpeeksi. joten toivotaan, että pomppaapi ylös vielä =)

Täällä tuli tänään urheiltua aamupv kunnolla kun käveltiin neuvolaan ja neuvolasta keskustaan kauppaan ja kaupasta vielä kotiin. Tai 5vee pyöräili ja mie lykin rattaissa 2veetä. Loppumatkasta alkoi mamma oleen jo aika poikki ja nyt ku nuorin nukkuu päikkäreitä ja 5vee kattoo telsuu, niin vois ite ottaa pikku nokoset.

Ainiin, pitimäni kysyä, että onko täällä ketään jolla ois kokemuksia 7-paikkasista autoista?? Meil ois vaihto 7-paikkaseen edessä, mutta ei ole oikein kokemuksia niistä..

Ja POKSPOKS vielä lopuksi: 32+0
 
Perätila jOs meijän vaavi on perätilassa vielä kun menen synnyttämään, niin kyllä tämä äiti pyytää sektion. Meillä on kaikki vauvat olleet 4 kilosia hyvistä sokeriarvoista huolimatta. Itse olen pienikokoinen joten ei huvita alkaa yrittämään että mahtuisiko isompi vauva perätilassa. Painoarviota en ole nyt vähään aikaan vauvasta saanut.

7-paikkainen auto Meillä on chrysle voyager (oisko 2,6 koneella). Ja itse kyllä tykkään ajaa tuolla ja on tilava myös sisältä. Menee hyvin pitkilläkin matkoilla. Ainut että myös syö bensaa:/ Mutta en kyllä olisi aivan heti vaihtamassa. Sopii niin hyvin turvaistuimet tuonne. Niin ja miellyttää silmää:D

Vaatteita vauvalle Mulla ei taida olla kuin pääsasissa nuita 60-62. 50-54 eivät ole menneet kunnolla edes synnäriltä lähtiessä. Meillä vauvat sen 54cm ja päälle pitkiä. Perineet isänsä pituuden kun itse olen vain 157cm:LOL: Moni kysynytkin että onko nämä mun lapsia, kun ovat niin pitkiä?

petite ja pieni 28+4
 
heippa :wave:

tänä aamuna jomotteli ja pisteli alavattaa, ja mulla kävikin mielessä, että ihan varmasti alkaa pian kipeet supistukset.. sit meni puolen tuntia, ni tuli 4 kipeetä supistusta, (samanlaisia kun esikoisesta oli kun synnytys käynnisty) ja nyt vähän väliä jomottelee/pistelee lantioo, alavattaa ja selkää. ei tartte paljoo tehdä ku heti tulee tukala olo. harjotussupistuksia tulee taas aika tiuhaan. perkule soikoon.. toivottavasti tää ei nyt oikeesti meinaa sitä että synnytys on lähellä :confused: toivottavasti tää menee ohi! onneks noi kipeet supistukset nyt laantu, ja toivottavasti ei ala uudestaan. vähän kyllä jännittää : /

emilien ja pikkunen poks 31+0 :heart:
 
Unipussi oli juu sellainen peiton korvike pinnikseen mistä kyselin.
Taidanpa sellaisen käydä hakemassa kun halvalla löysin. :)

Emilien Apua, ootkohan sinä seuraava joka täältä vaavin syliin saa. :)
Toivotaan kuitenkin että ei ihan vielä pikkuinen olisi noin innokkaasti ulos tulossa ja saisit viikkoja hiukan vielä kasaan. :)

Huhhu, täällä siivotaan kaappeja ja kämppää kaikesta turhasta romusta ja viedään kasapäin tavaraa kirppikselle. En ymmärrä miten sitä on aina vain yhtä paljon vaikka siivoan kaapit muutaman kerran vuodessa enkä hamstraa tai kerää mitään turhaa sinne lojumaan. Miten tämä on mahdollista? :LOL:
Mukava homma kuitenkin, eipähän ole niin paljon kamaa jos ja kun muutetaan!

Mukavaa vkl kaikille!

Ss ja poju 28+5
 
Unipussista nopsaan vaan kommentoin... mulla oli esikoisella semmonen tai itse asiassa vaikka kuinka monta, koska hän nukkui siinä hyvin ja peitot taas aina potki pois. Tuli hommattua sitten eri paksuisia unipusseja talvi- ja kesäkäyttöön ja pojan kasvaessa isompia ja isompia. En ny millään muista kuinka vanhaks asti nukkui pussissa, mutta osas jo kävellä ja puhua... oisko ollu jopa lähemmäs 2-vuotiaaks kun tykkäs pussista enemmän ku peitosta. Kakkonen taas ei kestäny pussia ollenkaan eikä oo tainnu nukkua kun muutaman yritys kerran siinä. Joten riippuu ihan lapsesta onko pussista hyötyä. :) Tulokkaan yritän taas opettaa nukkuun pussissa... helpottaa kun ei tarvi miettiä että onko lapsella peittoo ja onko sillä kylmä.
 

Yhteistyössä