¤^Elokuun Epelit^¤ <KESÄKUUSSA>

Kylpytuki En ollut kyllä moista ajatellut ostaa, mutta täällä tulee sen verran paljon positiivista kommentia että pistetään harkintaan. :)

Menkkakipuja tuntuu edelleen tuossa häpykummun tienoilla, tulee vähän inha olo vaikkei varmaan olekaan kyseessä muuta kuin kasvukivut. Eilen tuli ekaa kertaa yhden ainokaisen supistuksen mukana pientä kipua, ei vain ollut enää epämukavan tuntuinen.
Loput supparit tuntuivatkin sitten ihan normaaleilta. Tuskimpa tässä hätä päivää on. :) Nivuset jatkaa kipuilua samaan malliin, urheasti olen kyllä kaupoissa ynnä muualla yrittänyt käydä etten vallan mökkihöperöidy täällä neljän seinän sisällä.

Tämä viikko onkin ollut vapaata, perjantaina ja sunnuntaina olisi töitä ja sitten alkaa virallisesti KESÄLOMA!

Hankinnat on ihan totaalisesti jäissä, en vaan osaa ostaa enää jotenkin mitään vaikka lista onkin kädessä. :LOL:
Lisäksi nirsoilen kaiken mahdollisen kanssa, en vaan löydä mitään silmää miellyttävää tuonne lastenhuoneeseen. Hoitoalustat yms sellaisetkin puuttuu vielä.
Kaikki on vaan niin masentavan neutraalin värisiä, kun minä etsin oranssia, violettia, limeä ja turkoosia. Se perhanan taulu pilasi kaiken. :LOL::heart:

Onko muilla koirallisilla ongelmia jaksamisen ja pinnan kiristymisen kanssa?
Tuo meidän dogi on alkanut käyttäytymään tosi kummallisesti, en vain ymmärrä mikä ihme sitä vaivaa. Mulla nousee stressitasot yläilmoihin asti kun en vain yksinkertaisesti jaksa katsella koko koiraa. :'( Tuntuu ihan hirveältä, tekisi mieli välistä nakata pihalle koko elukka. Tiedä häntä onko nämä vain näitä raskaudentuomia tuntemuksia mutta oma mielenterveys alkaa olla jo miinuksen puolella, niin paljon harmia aiheuttaa tuo koira. Ei tee hyvää minulle tämä stressaaminen..

Enpäs ole pitkään aikaan tänne kirjoitellut, mutta seurannut kyllä ahkerasti. Onneksi monella tuntuu menevän hyvin! Niille, joilla vastoinkäymisiä on, paljon tsemppiä, jaksamista ja onnea! (Tietenkin myös muille!)

Pakatkaa hyvät mammat ne sairaalalaukkunne ajoissa! Pakkailin omani tuossa muutama viikko sitten kun tuli etiäinen, että tästä vielä etuajassa lähdetään. Noh, tuli sitten osastolla käytyä neljä päivää makoilemassa, kun la alkoi supistella vähän kipeämmin ja 3 min välein! Pari tuntia kuuntelin oloa (en ollut sille päivää tehnyt vielä aamiaisen syömistä raskaampaa) ja soitin polille, käskivät heti sisään. Päädyttiin lopulta lähes täydelliseen vuodelepoon, supistuksenestolääkitykseen ja kortisonihoitoon vauvan keuhkoille. Hetkeksi supistukset laimeni ja hidastui, myöhemmin illalla alkoivat entistä tarmokkaampina ja taas 3 min välein. Saatiin nämä pois verenpainelääkkeellä (? ei ollut kyllä paineissa mitään, ja puolen tunnin välein seurattiin tuon lääkkeen vaikutusajan) ja yö olikin rauhallinen. Su aamuna supisteli taas 7 min välein, mutta nämä laantuivat muutamassa tunnissa pelkällä särkylääkkeellä. Sen jälkeen ei ole supistellutkaan kuin kotia tultua, ja onneksi kivuttomasti. Vielä viikkoon en saa nousta sängystä kuin vessaan ja suihkuun, sitten saa ruveta pikkuhiljaa elämään normaalia elämää, kun synnytystä ei enää esteltäisi. Kohdunkaula on pehmentynyt, mutta paikat vielä muuten kiinni, kersa vaan painaa ihan hirveästi alapäähän ja asentosuositus jalat koholla kylkiasennossa (mistä taas kipeytyy lonkat). Niin ja siis laukun sisältö meni uusiksi kestoliivinsuojia myöten, kun rupesi maitoa tulemaan vastasyntyneiden itkun kuuntelun seurauksena!! Ainoat, mitä en laukusta tarvinnut, oli vauvan vermeet ja paksut siteet, tulipahan tuo sisältö testattua. Nyt tosin piti miehen tuoda lisää alushousuja, kun en suostunut niitä sairaalan verkkokammotuksia käyttämään kun ei vuoda vielä mitään.

Miumau ja poitsu 33+0 POKS!

Viimeksi muokattu:
Moikka! :)

Huhhuh miumau tsemppiä vielä viimeiseen viikkoon vuodelevossa! Onneksi vauva on tähän asti ainakin pysynyt masussa.

Scarlett täällä mies innoissaan miettiin pinnasänkyä ja vaunuja (kumpiakaan ei vielä meillä ole) ja se tuntuu ihan hassulta :D Mulla on muuten samanlaisia fiiliksiä ku sulla, ei todellakaan oma olo oo mitenkään seksuaalinen, vaan lähinnä semmonen barbamama-tyylinen valas :D Tuntuu kans, että mies ei oikeen muuten lähesty muutakuin mahaa. Kyllä se aina kuitenkin iltaisin ja aamuisin muistaa pusun antaa. :D Mutta mies on kyllä täällä ollut aika rättipoikkipuhki kun on töissä melkeen 12h päivässä...

Neuvolassa tuli käytyä eilen, toista kertaa siis muuton jälkeen uudella tädillä. Ihan kiva terkka ja selkeesti kokemusta löytyy häneltä. :) Vauva hänen mukaansa kasvanut hyvin, rt ja sykkeet vahvat. Kysyi heti, että onko vauva poika ja sanoin että pitäis olla ultran mukaan. Sanoi, että hän kuulee heti sykkeestä että varmasti poika tulossa :D Mulle on painoa tullut vaan edelleen tosi maltillisesti, viime kerrasta vähän päälle 200g. Oon kyllä syönyt ja herkutellut ihan järkyttävän paljon ja ollut välillä oikein tunnontuskia siitä :D
Mennään miehen kans ehkä ens viikolla synnärille tutustuun, täällä kun saa tiettynä aikana vaan ilmestyä paikalle eikä tarvitse etukäteen ilmottautua. 11.7 on synnytysvalmennus ja 18.7 vauvanhoito ja imetysohjaus. Synnytystapa-arvio tehdään täällä ilmeisesti automaattisesti ja siihen laittoi lähetteen, menee luultavasti viikolle 37.

Ensimmäiset vauvanvaatteet on kaapissa :D Ihan hassua! Ne on kaikki pesty mutta meidän pitää vielä hankkia joku lipasto, koska kaappitilaa meillä on aika rajallisesti.

Hoitopöytää ei näillä näkymin meille tule, vaan otamme pinnasängyn päälle levyn, jolle mahtuu hoitoalusta + esim. koreja tavaroita varten. Siskoni on käyttänyt ja tykkäs kovasti.

Nyt pitäis suihkuun mennä ja sen jälkeen tädille kahville! Siivousta ois tänään luvassa kotona. :)

Minea ja maha-asukki 33+3 (apua ku nää menee nopeesti!!)

Miehen innostus täällä on suhteellisen maltillista jo, ehkä alussa oli enemmän innostuneempi. Mitä nyt välistä massua silittelee ja potkuja tunnustelee. Sitä kirjasta lukee toisinaan edelleen (on kyllä lukenut opuksen moneen kertaan :)). Vaunuja myös kärräilee joskus ympäri kämppää .Hyvähän se on kuivaharjoitella, kyllähän tuota tulee itsekin joskus noita sisällä testailtua. :LOL:
Varmaan mies odottelee jo enemmältä vaavin syntymää ja sitä että näkee vauvan..
Kuin myös itsekin!

Seksistä ja hellyydestä Meillä tuota hellittelyä onneksi harrastetaan edelleen, halailua ja pussailua. Seksittömyyttä tulee virallisesti täyteen kohta se puoli vuotta. Näyttääpi vahvasti siltä että kyseinen olotila jatkuu vaavin syntymään saakka.
Eilen yritettiin jotain pientä säpinää viritellä vaan eipähän tuosta päästä puusta pitkälle. Mulla on paikat niin kuivat ja arat että mikään sinne ei kyllä mene. :LOL:
Onneksi molemmilla on sellainen olotila että seksi ei vaan nyt onnistu. Mies kyllä haluaisi ja minäkin mutta ei niin ei..:)
Oma olotilani ei myöskään ole kauhean hehkeä, en tunne oloani tämän vatsan kanssa tippakaan seksikkääksi. Yritä siinä valaana röhnöttää ja virittäytyä tunnelmaan vauvan potkiessa masussa. :LOL:

Täälläkin ois vapaapäivän ratoksi siivousta suunnitelmissa, josko sitä miehen töistä päästyä käytäisiin hoitoalustaa katsastamassa vaavitavaraliikkeessä. :)

Kohta paukkuu viikot, kyllä aika menee tosiaan nopeasti. Kohta me mammat lähdetään synnyttämään! :O

Ss ja Poju 30+4

Mä tein eilen siskon ja veljen kanssa reissun Ikeaan. On vaan matkaa jo 2,5h suuntaansa niin menihän siihen koko päivä. Aamulla ennen 8 lähdin kotoa ja illalla olin 6 jälkeen takas. Sisko ja veli on kantamassa tavaroita kun ostin mm. sohvan ja kirjahyllyjä :D Minä vaan käskytin :D Ihan hyvin meni kyllä. Autolla ajaminen vaan meinas saada takamuksen puutumaan ja kassojen luona oli niin huono ilma että meinas heikkous tulla kun jouduttiin jonottamaan ja verensokerikin alkoi alas tippua kun ei ollu syönyt useampaan tuntiin. Mut muuten oli tosi kiva reissu.

Huomenna ois taas neuvola, muutenpa tässä ei ihmeitä. Nyt on ehkä tullut jonkinlaista pesänrakennusviettiä että haluaa kaiken laittaa kuntoon ja uudistaa kotia, mutta energiataso ei oo ihan sen mukainen että hirveesti jaksas.

Sanle ja masukki 31+6

tulipas eksoottisempia aamupala nautittua tänä aamuna :D nimittäin sitä sokrurasitustestin glukoosi litkua. maistu ihan teevedeltä jossa on reippaasti sokeria, ei tehnyt ees pahaa saada alle 5min se huiviin. siinä sitten pötköttelin pari tuntia ku poika oli hoidossa siskon luona niin tarttenu sitäkään viihdyttää ja hauskuuttaa. ei muuten tossa mitään mutta oli kauhea nälkä kokoajan! meinas alkaa jo käsiään syömään hehe :D

hellyyttä löytyy kyl onneks, miehelle tulee sellasia vauvailu sykähdyksiä, joku aika sitten puhui useinkin vauvasta, nyt homma taas siirtynyt siihen että joka kerta kun kävelen ohi niin silittää masua pikaseen. molemmat ovat ihan ok, kyllähän sitä on muustaki kiva puhua kun vain vauvasta. tossa vaan yks päivä seksin jälkeen alko vähän supistelemaan, meni kyllä nopeasti ohi eikä ollut kipeimmästä päästä mutta silti vähän pohdittiin et seuraavalla kerralla rauhallisemmin :D musta ekaa odottaessa oli kans loppuu kohden samanlaista, että saattoi supistella seksin jälkeen. halut on pysynyt tallessa mutta alakerta on niin kipeänä ettei sen takia tule ihan samaan tahtiin puuhailtua, liekö vauveli painaa jo niin alhaalla tms. mutta sellasta söpöily pussailua ja halittelua jotenki sit kaipaaki enemmän, onneks mulla ei oo sellanen machomöhömies joka ei siihen taipuis :)

toi kylpytuki on kuulemma aika hyväkin ostos niinku moni näyttää sanoneen, prismastakin niitä saa. ite ajattelin ostaa siihen mun kylpyammeeseen "kuuluvan" tuen eli mullahan oli se Flexibath. pitäis pistää kohta tilausta eteenpäin koska en tiedä myydäänkö niitä tukia missään esim. stokkalla. liukuesteitä saa esim. ikeasta, prismasta ja cittarista, ainakin mitä oon katsonut. pitäis olla ihan kohtuu hintasia ettei tartte itteensä kipeeks pulittaa.

miumau tsemppiä osastolle, tuliki nyt kauhea tarve pakata sairaalakassi kun lukas tän.. ohan täällä muutkin joutuneet yhtäkkiä osastolle mut jotenki nyt tuli tarve toteuttaa tää pakkailu kun tässä yhtäkkiä monikin joutunut osastoilemaan. on kyllä ittelläki tavallaan sellanen fiilis et tulis aikasemmin lähtö, esikoinenki oli suht täsmällinen, syntyi lopulta 40+2 ja laskettuna päivänä alkoi jo supistelu niin jotenki tohdin epäilä että tämäkään olis mitenkään yliaikainen. nytku kirjotan tän tänne niin tietty löydän itteni sitten yliaikaiskontrollista :D

nyt meen vähän lepäilee sängyn pohjalle tätä väsymystä pois ku jässikkäki nukahti, sen jälkeen alkaa juhannuspakkailut.

samunäiti&alex 32+1

Täällä siis osui kohdalle raskaushepatoosi jonka noin 1% raskaanaolevista saa. Sekä maksa että sappiarvot reilusti koholla, ja nyt aloitetaan lääkitys sekä aktiivinen seuranta äippäpolilla aina synnytykseen asti. Jos arvot vielä nousee niin sitten otetaan osastolle tarkkailuun muutamiksi päiviksi, näin ymmärsin.

Eilen otettiin vauvan sydänkäyrät ja katottiin ultralla - kaikki oli onneksi hyvin! Vauva oli 2000 g painava ja liikkuu aktiivisesti.

Sellaista jännitystä täällä. Onneksi on nyt seurannassa ja on sinänsä turvallinen olo.Perjantaina taas lääkäri ja sitten voin kysellä tarkemmin miten tämä hepatoosi nyt vaikuttaa loppuraskauden aikana - otetaanko lopussa osastolle sisään, käynnistetäänkö synnytys n. 38 viikolla tms. Onko täällä kukaan sairastanut hepatoosia edellisissä raskauksissa??

Penni ja pikkunen 32+4

ompas täällä nyt uutisia.. tsemppiä Penni ja MiuMau!

Huhhuh. ei meinannu eilen illalla uni tulla millään, ku tuli kivuttomia suppareita taas aikaslailla, ja sit alko taas se mahan repiminen (joka muuten oikeesti sattuu ihan jumalattomasti!!) ja sen jälkeen ku se laantu, pikkunen alotti ihan hullut tsempalot ja lykkäs päätänsä ilmeisesti alemmas.. tai siltä se ainaki tuntu. olin kuitenki jossain vaiheessa nukahtanu, vaikka siinä monta kertaa mietin, et jätänkö suosiolla yöunet väliin ja meen keittään kahvia.. :snotty:

mulla lorahtelee valkovuotoa välillä ihan hulluja määriä, ja oonkin seuraillu sitä pikkuhousunsuojan kans, ku välillä käy mielessä, että onko joukossa lapsivettä. ei se ainakaan punerra yhtään, ja pysyy tosiaan pikkuhousunsuojassa, ettei tuu läpi. kun ei oo pikkuhousunsuojaa, ni huomaa kuinka se vuoto on aivan nestemäistä (kirkasta) eikä siitä jää jälkee pikkuhousuihin.. mutta sitä ei sit taas välillä tuu ihan hirveitä määriä.. eli kai toi on vaan todella nestemäistä valkovuotoa?! onko muilla tällästä ollu riesana? taisin miettiä samaa esikoisestakin, että kai toi lienee ihan valkovuotoa.

mua kiinnostais tietää minkä kokonen kaveri tuolla asustaa! :D vertasin esikoisen neuvolakorttia tähän nykyseen, ja oon näillä samoilla viikoilla painanu puolen kiloo enemmän (eli aikas samoissa mennään :D) mutta sf mitta on nyt 3,5cm suurempi! mulla on nyt puolen senttiä pienempi sf mitta, kun mitä esikoisesta oli viimesellä neuvolakäynnillä, ja viikkoja tosiaan vasta se 32+6 :D ja tosiaan ykäkäyrillä mä huitelen tän jumalattoman pötsini kans :LOL:

hmmh.. eipä mulla taas tainnu sitten muuta ollakaan tällä kertaa :)

emilien ja pikkunen 32+6 :heart:

Huh kun supistaa :|. Eilisen ja tämän päivän ollut koko ajan olo että nyt soitan ä-polille, mutta yritellään sinnitellä huomiseen kun on se nla lääkärin aika. Risoo jos nyt jussiksi tulee lähtö osastolle :(. Onneks tuo rv 34 rajapyykki pian poksahtaa rikki!

Kenelläkään paineen tunnetta tuolla alapäässä?? Itsellä aina välillä olo että on jo pienen pää jalkojen välissä...

Mitäs juhannussuunnitelmia täällä teillä muilla on?

Mirkku76 rv 33+5

jenny90 muuten, kiva tohtori sulla oli ollut ! ärsyttää toi painokyttäily, ihanku ei esim. itse osais sitä seurailla ja tietäis oman tilanteen. 5kg koko raskaudesta on niin hiton vähän että pisti kyllä niin vihaks :mad: mulle on kuitenki tullut melkein 10kg ja kukaan ei viimeks sanonu mitään vaikka olis jo vähän aihettakin.. ihme kusipäisyyttä siellä taas. ja tottakai mies tohtorin sanomana..

tuli soittoa äsken neuvolatätskältä aamun testeistä, nopeaa ettenkö sanois! sokru meni hyvin(epäilin jo pahasti aikasemmin tuol et kiinni jäädään) mutta hemoglobiini vain ja ainoastaan tippunut! ai että pistää ärsyttää, viimekski joutu juoksee ä-polilla samasta syystä ja nyt näyttää tulevan samanlainen rumba.. rauta ei jaksa näköjään imeytyä tähän ruhoon. nyt se oli jo 84, kun viimeks se oli 90. et te keillä on yli 100 niin olkaa vaan ilosia :D nyt nla soittelee äippäpolille, kyselee jatkojuttuja ja odottelen täs puhelimen vierellä mitä seuraavaks. että pitiki taas olla tällästä.

penni mun yhelle kaverille kans eilen todettiin toi hepatoosi, ekassa raskaudessa sillä oli laps perätilassa eli sektio ja nyt sitten tämä. siis mitkä mahdollisuudet oikeasti että saa ton ! ku luin kans just eilen netistä sit tosta niin tosiaan se 1%mahdollisuus saada se. kauheesti nyt tsemppiä sen kanssa, ainaki mitä ymmärsin monella sivulla luki että saatetaan käynnistää 1-2vk aikasemmin synnytys jos arvot nousee kovastikin. onneks vauva on tosin jo sen kokonen siinä vaiheessa jos näin kävis niin luultavasti huokaset vain helpotuksesta kun pääsee isosta masusta ja tuskista eroon :) tsemppiä vielä! :hug:

emilien juu mulla on pakko olla pikkuhousun suoja aina kun alkkarit jalassa on, on muuten nopeasti märät. kiusallinen ja ärsyttävä vaiva. välillä epäilyttää että lorahtaako muutaku valkovuotoa mutta uskoisin että ihan sitä itseään se vain on. ei tosiaan jää mitään housuihin vaan menee kirkkaana nesteenä läpi jos ei ole suojaa.

mirkku76 toivottavasti juhannussuunnitelmiin kuuluis sulla muutaki ku osastolla oloa, ja muutenki jos supparit rauhottuis viel hetkeks :) kerro sille masulle et viel jos pari viikkoa jaksais odotella.

Hei vaan taas! :)

Neuvolassa tuli piipahdettua aamulla ennen töihin menoa ja kaikki oli hyvin :)

Rv 30+2
Paino oli 63,3kg, ekasta punnituksesta tullu lisää nyt rapiat 11,5kg
Pissa: puhdas
Hb: 108 (Ei tarvetta lisäraudalle)
Sf: 27,5cm
Tarjonta: RT
Syke/liikkeet: +/++

Tyyppi olikin sit pyörähtäny raivotarjontaan, mitä vähän uumoilinkin kun potkut tuntunu enempi navan yläpuolella, mut en oo ollu varma kun ei oo aiempia raskauksia takana :D Nyt aletaankin sit käymään 2 viikon välein jee! :) Tuntuu et taas yks rajapyykki saavutettu. Onneks töitäkin on enää ens viikolla 3 päivää ni menee aika kyl nopeesti.

Hankinnoista kyselisin teiltä, joilla on jo lapsia. Että siis mitkä kaikki hankinnat on aivan ehdottomia listalle lisättäviä perus vaunujen, turvakaukalon ja pinniksen lisäksi? Tätä tiedustelen siksi, kun äitille ääneen mietin viime viikolla että minkä kokoinen hoitolaukku pitäis olla, niin sekös riemastu että ei hänkään ole tarvinnut koskaan hoitolaukkua. Senkun ottaa vaan puhtaan vaipan vaunuihin mukaan, ei muuta tarvitse. Ja mä vähän ihmettelin siinä sitten että entäs jos MÄ haluan ITSE päättää tällaiset asiat niin hän jo sanoi että kun mä hätäilen liikaa näitä hankintojani :O Mua alkaa oikein suututtaa kun sen pitää kaikkeen puuttua jne, ymmärrän joo että hänkin on äiti mutta jumalauta eihän se nyt voi kaikkea olettaa että mä teen niinkuin ***tu se haluaa! :kieh: Vaunuista vahingossa menin lipsauttamaan sille että ne on varattu jo mut hintaa en kertonut.. Kun kaikki muu on hankittu käytettynä, niin vaunut ostettiin sit uutena, niidenkin kanssa mä kuulemma hötkyilin kun niistä eka kerran puhuin joskus rv15-20.. Vastaus siihenkin oli "en mäkään sulle uskaltanu vaunuja hankkia ennenkun synnyit". Ymmärrän joo, että ihan kaikkea ei tarvii haalia heti eikä kaikkea välttämättä tarvitsekaan, mut kai mä nyt helvetti soikoon saan hankkia ite mitä haluan.. Ärsyttää. Siksi kai ei oo mutsi meille ostanut vielä mitään vaatetta tms (mitä ekaa kertaa mummoksi tulevan luulis tekevän) kun ei hänkään silloin 25 vuotta sitten..

Huoh tulihan taas tarinaa ja sekavaa kun mikä. Sori napailu ja avautuminen :D

inieh ja murunen 30+2

inieh meillä sen OIKEAN hätäilyn hoiti anoppi ekassa raskaudessa. hankin vähän sen perusteel tavaroita mitä katoin et siskol on ja mitä se sano että on hyödyllistä. hassu käsitys äidilläs että hätäilisit, kyllähän moni muu alkaa kans noihin aikoihin vaunuja ym. kattelemaan ja pohtimaan mitkä olis ne ittelleen mieluiset. hoitolaukkuna mulla toimi marimekon "läppä"laukku, tai joku vastaava laukku jonka sai viritettyä työntöaisoihin yhtä tukevasti ettei tarttenu pelätä että esim. bussiin mentäessä laukku tipahtaa maahan. vanhoilla naisilla ja etenkin äideillä on kumma tapa aina kertoa kuinka he ovat tehneet ja jos joku ja juuri se oma tytär tekee toisin niin sitten on piru merrassa. meidän äiti teki tota mun vanhimmalle siskolle, mulle ei uskalla ku oon niin äkänen kertomaan mielipiteeni suoraan jos nenälle aletaan pomppia. vaikea sanoa mitkä olis ne tärkeimmät hankinnat. itse koen että rattaat, turvakaukalo, sitteri ja pinnasänky ovat ne isoimmat hankinnat tietty. sitten tietty vaatteet(sisä että ulko), pikkuniistäjä, kylpyamme, vaippoja valmiiks kotiin, tuttipullo ja muutama korvike varuiks. korvakuumemittari on kans aika kova juttu. harsoja. tossa nyt ainaki noi aluks. monestihan näistä kaikista on täällä jo puhuttukin :) oma ärsytyskäyrä olis jo pahasti koholla jos oma äiti tollain olis asiansa esittänyt, mut ehkä parasta noissa tilanteissa sit on että toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. antaa äidin marmattaa "silloin kun minä olin nuori" juttujansa rauhassa ja tee omat päätökset miehes kanssa ilman stressiä :) meillä tosiaan anoppi "päällepäsmäröi" samalla tapaa kun samua odotin, painotti vaan hankintoja jotka oli hänen mielestään tärkeitä ja jouduin ihan ärsyyntymiseen asti puolustella välillä valintojani, onneks mieski sit älähti yleensä siinä kohtaan. ihana anoppi mulla on mutta vielä tulee hältä noita ylilyöntejä, nyt niitä jotenki vaan sietää helpommin. toivottavasti tästä lätinästä sai jotain selkoa :D

Ihanan aktiivista porukkaa täällä, pariin päivään en ole päässyt koneelle ja tekstiä on monta sivua..! Kaikkeen ei voi kommentoida, mutta pari juttua tuli mieleen.

Kylpyammeesta ym...Meillä on siis jo kaksi lasta, ensimmäinen pelkäsi kylpyä n. viisikuiseksi asti ihan hirveästi. Kokeiltiin aina välillä, mutta itku tuli joka kerta. Hänelle ostettu kylpyamme jäi aluksi käyttämättä, käytiin yhdessä suihkussa, mikä oli loppujen lopuksi aika kätevää. Toinen lapsi sitten rakasti kylpyjä alusta asti. Kylpytukea meillä ei ole ollut, ammeen jalat saatiin kaverilta, mutta musta oli kivempi istua lattialla, joten jalat jäi varastoon.

Tarvittavista tavaroista: tavaraa on kaupan vaikka millä mitalla, se on totta. Ei ehkä kannata aluksi haalia kaikkea mahdollista, vaan katsoa, millainen oma vauva on ja mistä se tykkää. Meillä on kyllä pinnis, mutta aika koristeena se on ollut, kun molemmat vauvat ovat sitten kuitenkin nukkuneet mun vieressä (tämä on sopinut meille hyvin). Mä olen tykännyt paljon kantoliinasta (ja vähän myöhemmin Ergosta), varsinkin eka lapsi itkeskeli kovasti alkuun iltaisin ja liinassa rauhoittui hyvin. Meillä itkuhälytin on ollut kovassa käytössä, en voi olla rauhassa, jos en ole ihan varma, että kuulen ulkona nukkuvan vauvan itkun (meillä ei saa ikkunaa auki niin, että itku kuuluisi). Nämä on kyllä tosi yksilöllisiä juttuja, mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle, joten malttia ostoksiin, sanoisin minä:) Loppujen lopuksi aika vähällä pakollisella pärjää. Pikkutavaraa (voiteita ym.) ehtii kyllä ostaa tarpeen tullessa myöhemminkin.

Peloista...Hölmöä kyllä, kolmatta kertaa tässä, ja kuitenkin synnytys mietityttää paljon. Syynä on kyllä viimekertainen jättivauva, nyt mennään samoissa mitoissa, joten tuskin mikään keijukainen tulossa tälläkään kertaa. Kun pääsen synnytystapa-arvioon, yritän kysyä, jos synnytyksen voisi käynnistää aiemmin, mutta en tiedä, onko sekään hyvä vaihtoehto, jos kroppa e vielä ole valmis. Hirvittää vaan, jos vauvalle tai itselle käy jotenkin vauvan suuren koon vuoksi. No, täytyy koittaa olla jämäkkänä tällä kertaa, kun sen lääkärin tapaa.

Neuvolassa oli kaikki ok, meillä on tosi kiva, kun kaikille on yhtä monta neuvolakäyntiä, oli sitten ensikertalainen tai viidennen lapsen odottaja. Raskaudet ovat kuitenkin erilaisia, vaikka olisi kuinka mones kerta. Harmi vaan, mun neuvolatäti jää lomalle ja palaa töihin vasta elokuun alussa. Tylsää selittää taas kaikki jutut uudelle naamalle.

Raskausdiabeteksestä...Mulla oli paastoarvo yhden kymmenyksen koholla joskus rv 25 rasituksessa. Sen jälkeen mittasin kaksi viikkoa sokereita, eikä yksikään arvo ollut edes lähellä raja-arvoja. Nyt taas mittasin pari päivää, ja kaikki arvot olivat ok. Papereissani lukee RD, mutta en oikein sitten tiedä, mihin uskoa. Olen syönyt ihan normaalisti, eikä terkkakaan ollut kovin huolissaan. Vaikka mun vauvat ovat olleet isoja, ei sokeriarvojen ole epäilty olleen vialla aiemminkaan.

Nyt pitää lopettaa, mummolan ruokapadat kutsuu:)

Fleur ja pikkukukka 33+6 (viikot päivitetty neuvolassa:) )

NP
-- äitille ääneen mietin viime viikolla että minkä kokoinen hoitolaukku pitäis olla, niin sekös riemastu että ei hänkään ole tarvinnut koskaan hoitolaukkua. Senkun ottaa vaan puhtaan vaipan vaunuihin mukaan, ei muuta tarvitse.
Ettei vaan ois aika kullannut (vääristänyt) muistoja? :rolleyes: Jos vauva tekee kaupungilla kakat niin puseronhelmaansako äiti sen vauvan pestyn pyllyn kuivaa?

Meillä oli pitkään hoitolaukkuna ihan se osastolta saatu Liberon mainoskassi. Myöhemmin oon käyttänyt isoa käsilaukkua. Meidän hoitolaukun sisältö löytyy TÄÄLTÄ. Tiedostan kyllä, että sisältö on varsin runsas, mutta mä itse tykkään, et on ennemmin kaikki tarvittava kuin sit hätä kädessä. :)

Nyt tulee omanapainen purkaus.. ANTEEKS!

Olen ollut melkoinen ärripurri miehelle viimeiset kaksi päivää. Hermot mennyt ja olen mököttänyt ja tänään sitten purskahdin itkuun jo. Syynä tähän on että miehellä alkoi loma ja päivät on hällä nyt mennyt siihen että kotona ollesssa pelailee vain yhtä nettipeliä ja siinä samassa lipittelee juominkeja iltasella. Ymmärränhän minä että lomalla on kiva kun voi vaan olla ja rentoutua, mutta jotenkin sitä kaipaa huomiota myös tähän suuntaan.
Kuulemma alkoholi jää sitten loman jälkeen pois... En ole kieltänyt, mut olisihan se kiva jos ei aina tarvisi sitä "saunakaljaa" x useampi ottaa, varsinkin tukemis mielessä kun itse ollut tipattomana jo vuoden verran (yrityksen ja raskautumisen myötä)... Olenko ihan kamala? :ashamed:
Eniten asiassa ehkä huolestuttaa se että jos joskus lähtö tuleekin synnärille nopeasti niin mies ei voikkaan kuskata kun on ottanut ja menee taksihommiksi... :headwall:

Ninzi & Tyllerö 32+6

P.S. Jos jollakin kokemusta Flexi Bathistä ja sen omasta Flexi Bath-kylpytuesta, niin kommentteja otetaan vastaan. Olen ehkä aikeissa sellaisen pienelle hommaamaan.

Viimeksi muokattu:
kävin tarkistamassa tilanteen, ja ei ollut lapsivettä :) luojan kiitos. se ny tästä oliski viel puuttunu :D eli on vaan erittäin nestemäistä valkovuotoo, kun laitoin tosiaan paperia viel housuihin ennen ku kävin siellä, ja se meni ihan kevyesti 4paperikerroksesta läpi siteeseen asti.. noo.. mut hyvä kuitenkin et kävin tarkistamassa, kun sain samalla tietää, että kohdunkaulaa on edelleen se 3cm jäljellä, ja ei oo auennu :) eli ei oo supistukset tehny enempää vahinkoa. huh! :cool: (ainakaan siis tän lääkärin mukaan)
ja sit se käski käydä ostamassa emätinpuikkoja hiivan hoitoon, vaikka mulla ei mitään oireita olekaan, mutta se oli kattovinansa että valkovuoto olis vähän kökkäreistä. ite en oo kyllä tätäkään huomannu. :confused: noo, mut ei kait siitä mitään haittaakaan ole. ja sit se otti sen streptokokki b kokeen. (en muista oliko se tommonen) ku mulla ei ollu merkintää että sitä oltais esikoisestakaan otettu (eikä mullakaan kyllä muistikuvaa) ja se olis kuulemma pitäny jo siinä raskaudessa katsoa. mut mulle kyl esikoisen odotusaikana osu kaikki paskimmat lääkärit mitä täältä löytyy.. kukaan ei tienny mistään mitään, eikä osannu neuvoo yhtään missään. no mut hyvä myöhään kun ei milloinkaan :D

emilien ja pikkunen 32+6 :heart:

Emilien: Mulla on myös tosi vetistä valkovuotoa. Kohdunkaulan tutkimuksissa lääkäritki todennut, että on tosi runsasta. Oon syöny ite supistusten takia yhden hiivakuurin, vaikka hiiva testi oli negatiivinen mutta lääkärin mielestä ehkä hieman kokkaremaista. Jatku ton jälkeen samanlaisena enkä ite oo huomannu, että missää vaiheessa ois ollu kokkaremaista. Lisäks otettiin streptokokki b ja seki oli negatiivinen. Viimeks neuvolalääkäri määräs virtsanviljelyn, joka oli negatiivinen ja mietti mahdollista hiivatulehusta ton määrän yms takia. Mutta totes ettei se voi olla sitä hajun ja koostumuksen takia. Mulla saattaa pikkarit mennä pariki kertaa päiväs vaihtoon, kun on nii vesimäistä. Kyselin neuvolalääkäriltä voisko olla seassa lapsivettä, nii oli sitä mieltä ettei ois ko ei oo yhtään punertavaa.

Eilen oli neuvola ja ens viikolla jouvun käymää uuestaan sf mitan takia. 2 viikkoa sitten se oli 27,5 ja nyt eri mittaaja sai vaa 27 ja se menee niukin naukin alakäyrille. Paino oli jostain syystä tippunut vaikka oon normisti syöny ja vähemmänlaisesti liikkunu supistusten takia. Terkka mietti kontrolliultraa, mutta mulla on 2 viikon päästä jo synnytystapa-arviointi nii siellä ultrataan. En tiiä sitte jos tuo mitta ei oo ens viikolla noussu, nii laittaako kiireellisenä lähetteen äippäpolille. Pitää vaa toivoa parasta, ettei mikää ois vialla.

Jaanel ja 33+6 (7 minuutin päästä poksuu jo 34!)

Hellou!

(.) Täällä on myös tänään käyty äippäpolilla. Tuossa iltapäivällä huomasin yhtekkiä etten ollut tuntenut liikkeitä koko päivänä ja kun tarkemmin mietin en niitä edellisiltanakaan tuntenut juuri ollenkaan. siinä sitten yritin kaikin keinoin saada vauvaa liikkumaan tuloksetta. hädissäni soitin äitipolille ja käskivät tulla käymään siellä tarkistuttamassa tilanne.sinne päästyäni laittoivat käyrille ja heti kun saivat sydänäänet kuulumaan alkoi meidän pikkuisella kunnon hikka :D naureskeltiin siinä hoitajan kanssa että kumma kun heti kun tänne pääsee niin liikkeet alkaa tuntumaan. noo siinä käyrillä puolisen tuntia makoilin ja hoitaja sanoi että tosi hyvät käyrät saatiin.Lääkäri halusi kuitenki vielä ultrata varmuuden vuoksi ja teki siinä samalla sisätutkimuksen. Kaikki siis oli tosi hyvin ja saatiin tänhetkiseksi painoarvioksi 2080g, hyvän kokoinen vauva jo tuolla masussa kasvaa :heart: onneksi selvisin vain säikähdyksellä ja nyt sitten koko illan vauva on pitänyt kunnon sirkusta tuolla masussa mutta hyvä näin..:)

Peloista sen verran et mulla ainakin kun sitä synnytystä alkaa miettimään niin pieni pelko tulee aina että miten siitä selviää mutta eiköhän siitä selviä, ei passaa turhaa miettiä ja murehtia ja asetella pelottavia mielikuvia, eiköhän sekin mene omalla painollaan..huh sekin lähenee jo kovaa vauhtia :)

supistuksia
mulla ollut yhtekkiä tosi paljon, kivuttomia kyllä suurin osa mut muutama vähän kivuliaampikin ollut. selkää särkee tosi useesti mut kun muistaa levätä nniin yleensä sillä helpottuu.

mutta nyt nukkumaan niin ei tuu nukuttua koko päivää :p

tsemppiä loppu odotukseen meille kaikille, ei enään pitkä aika :hug: :)!!!

hemami ja pikkuinen :heart: (31+6,huomenna poksuu TAAS )

Heippa taas! En oo varmaan viikkoon kirjottanu mitään, oon käyny lukemassa juttuja mutta ei oo ollu inspiraatiota kirjottaa ite mitään. Kiva että jaksatte olla aktiivisia! :)

Luckygirl sun kulumisia on ollut kiva lukea! Miten nyt menee, ootko päässyt jo kotiin? :)
Entäs miten supistelut? Tsemppiä!

Hyvä Emilien että sulla oli kaikki kunnossa! :)

Ninzi kyllä mäkin oisin tollasesta toiminnasta enemmän tai vähemmän raivona. Mulla mies pitää ensimmäiset 2 viikkoa lomastaan heinäkuun alussa ja sanoi mulle ettei aio ottaa missään vaiheessa yhtä kaljaa enempää. Haluaa kuulemma olla koko ajan ajokunnossa varmuuden vuoksi. :) Ja mä en kyllä sietäisi sellaista että mies vaan pelais eikä huomioisi mua ollenkaan. Tsemppiä teille sinne! :)

Täällä oli eilen neuvola. Jaanel mulla oli sama tilanne ku sulla, 2 viikkoa sitten sf-mitta oli 29,5,
eilen saman mittaajan mittaamana 28,5. Myös paino oli laskenut mulla -130g/vko. Terkka ei ollut yhtään huolissaan, sanoi että vauva on laskeutunut niin alas kun vaan voi, siitä johtuu pieni sf-mitta.
Ja toi mun paino johtuu ihan vaan siitä että oon jättänyt suklaan ja jätskinsyönnin kokonaan loppuraskauden ajaksi, ja nyt tein kaksi viikkoa töitä piiitkästä aikaa. Kotona ollessaan tulee vierailtua jääkaapilla aika tiheään tahtiin, töissä ei onneksi ole kuin se yksi ruokatauko. ;)
Vauva on kuitenkin selvästi kasvanut, liikkuu ja melskaa kovasti, välillä meinaa itku tulla kun poika monottaa niiin kovaa ja meinaa nahka revetä. Joten eiköhän kaikki ole hyvin. :)

Nepo ja Pirpana 33+6

Huh, paljon tsemppiä kaikille sitä tarvitseville! Toivottovasti monella malttaisi pysyä vaavit masuissa ainakin tuonne heinäkuun puolelle!

Onko muilla näköhäiriöitä?
Mulla lentelee toisinaan, yleensä aamuisin herättyä tuollaisia valopilkkuja näkökentässä. Ei kauaa mutta hetken aikaa kuitenkin.
Mistähän moiset johtuvat? :whistle:

Mukavaa ja rauhallista Juhannusta kaikille!
Nauttikaa! :flower:

Ss j Poju 30+5

NP
Mulla oli ultra äitipolilla alkuviikosta, mutta en tainnutkaan tänne siitä kirjoittaa..? :confused:

Ultrassa oli kaikki kohtuullisen okei, vaikka siellä polilla mitattu verenpaine hieman pomppaskin (kotimittaukset ovat yleensä ihan ok) ja ne aamuiset paastoverensokerit vois olla parempiakin.

Mutta pikkuisen mä kyllä huolestuin, kun kuulin, että lapsivettä on vähänlaisesti, alarajan tuntumassa mennään. Mutta koska ultraaja oli kokenut (??) niin kai se olis nähnyt, jos lapsivesi olis vauvaan kertymässä, eikö..? :confused:

Painoarvio oli pikkuisen enemmän kuin yleensä tässä vaiheessa (ne sokerit?) mutta kun vertasin Ykkösen neuvolakorttiin niin ei se ero nyt valtava ole.

Syke oli 130-140, mikä kai menee ihan normaalin rajoihin, vaikka yleensä aina on ollut n. 150 (ellen väärin muista). Vauva oli kyl aika hissukseen - riekuttuaan koko yön. :p

NP & Vatsakas 33+0

Viimeksi muokattu:
Neuvolassa käyty, ja kaikki oli hyvin. Rautakuurille jouduin kun oli tippunut 107. Kyllä sen jo olostakin huomas ettei kaikki oo ihan kohdillaan.

Mulla on myös noita näköhäiriöitä, pilkut vaan lentelee seinissä mutta menee kyllä aika pian ohikin kun tulevat.

Tänään lähdetään juhannuksen viettoon mökille hyttysten syötäväksi, sunnuntaina kotiin ja maanantaina lähdetään tallinnaan pariksi päiväksi, että touhua ainakin riittää :)

Ja oon niiin onnellinen kun sain esikoisen syksyllä seurakunnan päiväkerhoon. Otin tytön pois päivähoidosta kun jäin lomille, niin näkee sitten muitakin tässä kun äitiä ja vauvaa.. Eikä ihan täysin tylsisty. :D

Hyvät juhannukset kaikille mammoille :)

jonskuuh 33+6

Moi kaikki!
Inieh
mullakin on pari kertaa mennyt hermot äitiin, kun tosiaan vertailee omaa raskauttaan 70-luvun lopulla tähän päivään.... Ja anoppikin hössöttää. Ihanaa kun kaikki ostavat vauvantavaroita ja vaatteita, mutta olisi myös kiva ihan ite niitä omalle vauvalle hommaa!
Samunäiti mikä on nenänniistäjä????
Ninzi kuulostaa ikävältä toi miehen asenne. Meillä oli loman alussa vähän samaa ilmassa, mut kaipa mies pikkuhiljaa hiffaa että lomat ei enää voi tarkoittaa samaa kuin joskus teininä! Mä en kanssa tajua tota kaljajuttua. Kun ite on luopunut niin paljosta kahvista kaljaan, niin musta on vähintäänkin kohtuullista että mies pitää itsensä ajokunnossa nyt loppuraskauden. En tiedä olenko ihan natsi, mutta mä en myöskään halua että vauvaa hoidetaan kaljatölkki toisessa kädessä.
Peloista mua on ekaa kertaa alkanut synnytys pelottamaan. Pelkään lähinnä että väliliha repeää... Välillä jo nyt liitoskivut tuntuu siltä, että paikat hajoaa joten en tajua miten saan tyypin puskettua vielä uloskin :D
Liikkeistä tää vaaveli on nyt pari päivää lähinnä möyrinyt, potkuja ei juuri tunnu. Mietin jo, että pitääkö lähteä näytille johkin, mut kaipa pääasia on että edes möyrii???

Uusiäippä ja mönkijä 31+5

Yhteistyössä