¤^Elokuun Epelit^¤ <KESÄKUUSSA>

Pikaseen neuvolakuulumisia.

Rv 32+1 (28+2)
Painonmuutos/vko +519 (+438)
Turvotus +/- (+/-)
Prot/Gluk -/- (-/-)
Hb 111
Sf 30 (24)
Tarjonta rt
Syke +135 (+145)
Liikkeet ++

Eli kaikki ihan ok. Painonkehityksestä lyhyesti juteltiin ja neuvolatäti oli ihan tyytyväinen kehitykseen, eli ei mitenkään ollut moksiskaan siitä, että nyt on käytännössä tuo 10 kiloa tullut lisää.
Hemoglobiini senkun jatkaa laskuaan lisäraudasta huolimatta. :/ Toisaalta, ei sitä tiedä vaikka olisi reilusti huonompi, jos ei rautaa söisi. Toivottavasti ei kuitenkaan anemian puolelle menisi...

Jatkossa tosiaan käynnit sitten kahden viikon välein ja lääkärineuvolan jälkeen viikon välein. :)

Aurinkoista viikonalkua kaikille! :)

Taiteilijatar ja Tättägluu 32+1
 
Vauvanvaatteita meillä alkaa olla ihan kiitettävästi. Oon ostellu pari 50cm ja sit 56cm-62cm on jo jonku verran. 68-80cm on viel laatikois ja niitä oon ostellu lisää sitä mukaa ko kivoja on tullu vastaa. =) Meillä kuitenkin miehen puolelle tää on ensimmäinen lapsenlapsi, jonka hankinnoista tuleva mummu ja pappa jatkuvasti kyselee joten vaatettaki on varmasti tulossa lisää.

Mimmosta sitteriä ootta miettiny vauvalle? Tai kenties on jo oottamassa
pikkusta?

Ens viikolla alkais äippäloma. Tai lopetin työt jo ennen toukokuuta, ko en pystynyt jatkamaan ja sitä ennen olin 2 viikkoa ennenaikaisten supistusten takia sairaslomalla. Joten kotona tässä on koko aika oltu.

Ens viikolla viimeistää pitäis tulla meijän tilaamat vaunut. Lisäks pitäis tehä viimeset hankinnat ja alkaa oikeesti pesee noita pikkusen vaatteita valmiiks. :D

Synnytys on ruvennu pyörimään mielessä lähes päivittäin. Ahistaa hieman miehen työt, ko kesällä tekee vuoroaki, että miten nopeaa pääsee sieltä lähtee jne.

Juhannuksen mies on töissä ja itse menen isän luo ja käyn siskon tyttöjä katsomassa.

Kohta rupiaa meijänki pinoon pikkuisia tippumaan, kun päästää heinäkuun paremmalle puolelle! Aika mennyt niin nopiaa, vaikka siltiki välillä tuntunut matelevan. :)

Jaanel ja 33+4
 
Moikka! :)

Luckygirl toivottavasti pääsisit juhannuksesta nauttimaan kotiin ja vauva malttaisi pysyä vielä mahassa! :) Kiva lukea sun viestejä kun vaikutat niin positiiviselta vaikka osastolla joudut olemaan. Jatka samaan malliin! ;)

pumppa olipa hyvä, ettei klamydiaa ollut. Yksi huoli vähemmän! :)

Hankinnoista tuntuu, että mun sisko stressaa ihan hulluna meidän vielä tekemättömistä hankinnoista... :D Meiltä siis puuttuu vielä vaunut ja pinnasänky ja jotain pientä tilpehööriä lisäks... Mutta nää viikot on menny niin nopeasti ja ainoa minkä kanssa varmaan tulee kiire on ne vaunut. Miehen palkkaa ja mun äitiyspäivärahoja ootellessa :) Toivottavasti tässä ois viikkoja vielä jäljelläkin, sisko vaan oli kauhuissaan siitäkin ku en oo ostanut imetysliivejäkään vielä, lievästi kyllä nosti ärtymys päätään ja sanoinkin että kyllä tässä varmasti kuule kerkeää vielä. Eihän mulla edes virallisesti ois äitiyslomakaan alkanut, vasta heinäkuussa.

Nyt on koti sentäs saatu inhimillisen näköiseks, vielä on makkari vähän sekaisin ja uudet sälekaihtimet pitäis ostaa, mua kun häiritsee valoisat yöt :D Ja vauvanvaatteet pesty!

Itikat on jotenkin kauheen ärtsyjä tänä kesänä, vai kuvittelenko vaan? :D Jouduin ilmeisesti toissailtana jonkun mäkäräisen tms uhriksi ja siitähän sitten tuli allerginen reaktio, vasen nilkka ollut nyt jo toista päivää turvonnut, punainen ja tosi kipeä. Ja ihan selkeesti on jonkun itikan pisto koska pistokohta näkyy. No, huomenna on neuvola niin vois siellä sitten näyttää nilkkaa jos ei oo vieläkään laskenut turvotus. :D

Minea ja maha-asukki 33+1
 
Heippa mammat:wave:

Tervetuloa kultahippu porukkaan mukavaan!

Ninzi: Älä huolehdi..vauva pystyy kääntymään vaikka vielä ihan viimesillä metreillä. Meille yks kätilö neuvo viimeks kotikonsteja millä vauvan voi saada kääntymään. Käy selilleen makuulle esim. sängylle ja nosta jalat seinää vasten. Tän jälkeen lähdet kiipeämään jaloilla pitkin seinää niin että pyllykin nousee ilmaan. Heti kun tuntuu epämukavalta niin lopettaa ja jatkaa taas myöhemmin. Näytti meille liikkeen konkreettisesti äitipolin käytävällä:)(Kokeilu omalla vastuulla:) ) Ja ulkokääntö ei ole paha juttu. Siinä kätilö seuraa vauvaa koko aika ultralla ja lääkäri samalla hyvin hellästi yrittää pyöräyttää vauvaa..mua vaan jännitti niin paljon, että pyörryin aluksi:) itse toimenpide ei siis sattunut yhtään!Sen jälkeen makoillaan vielä joku puolisen tuntia käyrillä jossa nähdään ettei kääntäminen haitannut vauvaa. Ja sektio..varsinkin suunniteltu ei ole paha juttu. Senkin kokeneena:)

Hyvän kokoisia vauvoja meillä jo täällä porukassa:heart:

ON: täällä yöllä ensimmäistä kertaa nivuskivut piti hereillä, mutta muuten olo on ollut tosi hyvä. Viikonloppuna oli ystävän häät ja eilen rippijuhlat joten väsymys on kyllä aikas kova..mutta aia aia niitä kaikkia herkkuja mitä pöydät notku täynnä. Huomenna neuvola ja vaaka näyttää taas varmaan ihan omia lukemia..argh.

Mökkireissua suunnitteleva Annubella ja rakas onni-Ilona 33+3:heart:
 
petite oon miettiny kans tota linkittämääs tuttipulloa että hankin sen ehdottomasti varalle. rintapumppuki pitäis hankkia, eikös tohon samaan merkkiin ollut pumppu kuin siis toi tuttipullo? muistaakseni olisin tyyliin cittarissa nähnyt.. hyväku linkkasit ton, olin jo unohtanu koko homman. pitääki tällä viikolla käydä hakemassa niin sitten olis kutakuinkin kaikki valmiina kotona.

sitteri oli meillä se emman perus ilman mitään lelukaari juttuja, merkkiä myy citymarket&prisma ja lastentarvike liikkeet. hinta pyörii jossain 30-40e eli varmaan edullisin mitä löytyy.. mutta musta kyseisessä vekottimessa on hyvä hinta&laatu suhde, on tukeva kangas eikä mikään rimpula vaikka ekalla katsomalla siltä näyttäis.

masu tosiaan laskenut myös täällä niinku emilien sulla, oon kans miettiny että onkohan vauva asettunut jo "lähtökuoppiin", on nimittäin tuol alakerras tosi tukala olo jotenkin. en muista et ekasta lapsesta olis ollut tälläsiä fiiliksiä, varmaan ku nyt paikat "löysemmät" jo valmiiks(?). tossa pitkään jo epäilin että olis perätilassa mutta nyt alkanu potkut taas enempi tuntuu ylhäällä&sivuilla pientä niin siks ajattelin et olis jo kiinnittynyt.. pitää seuraavan kerran neuvolassa kysellä, mitä sitä sen enempää arvuuttelemaan :D

oon ollut vähän laiska kaikkien näiden neuvolajuttujen kanssa, olin jo samua odottaessa. ihan ok siel on käydä ettei oo siitä mutta jotenki rasittaa silti käydä sielä. ainut mikä tietty kiinnostaa on vauvan hyvinvointi ja toi hemoglobiini, nyt ei oo sitä vähään aikaan taas mitattu niin olis kiva tietää onks toi rautalääkitys tuottanu tulosta vai ei. ainaki on ittellä ollut virkeempi olo ja oon yrittäny syödä monivitamiini pillereitäki ja omegaa, ne tosin unohtuu helpommin kuin rauta. siirsin ne purkit esiin idiootin varmalle paikalle ettei niit voi olla näkemättä jos omaa normaalin näön :D

aika on tosiaan mennyt nopeesti! kiva kun uusiaki jaksaa viel tulla :) huomenna ittelleki tulee uus viikko täyteen ja kaikkien kesärientojen odottelu viel kans nopeuttaa hommaa. meillä esim eka muumimaailma käynti ikinä tossa juhannuksen jälkeen, en tiedä odottaako tää äiti sitä enemmän ;) sit tosiaan toi juhannusmökkeily joka onki jo nyt viikonloppuna, mitähän kaikkea vielä ollaan suunniteltu. heinäkuun alussa olis viel kiva johonki risteilylle lähteä mutten tiedä uskallanko enään siinä vaiheessa. ei tosin oo mitään supisteluja ollut vielä tähän mennessä juuri ollenkaan niin tuskin mitään ongelmaa. nyt meen laittaa ton ruuan uuniin ettei tartte nälkäkuolemaa nähdä kohta! tuli vähän sekava teksti mutta älkää antako sen häiritä :D

samunäiti&alex 31+6
 
Kiitos Annubella vastauksesta. Kai sitä vain niin toivoo "normaalia" synnytyskokemusta ja sen takia sektioajatus ahdistaa... Olen kyllä varma että aiemmin tyttö oli rt:ssa, koska hikka on tuntunut tuolla alamasulla ja tänään se sitten tuntui lääkärikäynnin jälkeen selkeesti tuossa ylhäällä. Eli kaipa tuo vielä tuolla pyöriskelee.. Täytyykin kokeilla noita poppaskonsteja ;)

Toivotaan että sullakin Sinful vaavat päättävät vielä pyörähtää. Onpas "isot" kaksoset kun vertaa omaa painoarviota, samoilla päivillä kuitenkin mennää :D Tiedä sit miten luotettavaa tuo arvio on...

Itikat todellakin on jotenkin äkäsempiä. Mulla ja paisu pistoskohta hurjaksi pampulaksi. Olisin voinu luulla paarman puremksi, ellen olisi itse listinyt purijaa :D

Hankinnoista sen verran että meiltä puuttuu enään amme. Tietty voihan sitä sitten tulla eteen tavaroita joita tarviikin kun vaavi on syntynyt. Onko kellään muuten kokemusta kylvetystuesta? Onko oston väärti? Ollaan katottu sellasta Pikku Piian kylvetystukea, mut tiedä sitten onko järkevä ostos...

Täällä elo jatkuu sairaslomalla äippäloman alkuun. Eli seuraavat 2vko 3pv sairaslomaa ja sitten alkaa se odottettu mammaloma.

Juhannussuunnitelmia meillä ei juurikaan ole. Kaipa ollaan ihan kotosalla tai sitten lähdetään isälleni viettämään iltaa. Mies on onneksi nyt kaks viikoa lomalla niin saa mennä ja tulla yhdessä milloin minnekkin :)
 
Viimeksi muokattu:
Kultahippu12 tervetuloa mukaan!

Luckygirl jaksamisia osastolla oleiluun vaikka hyvin vissiin pärjäilet siellä :)

Hankinnoista meillä pitäisi olla jo melkein kaikki mitä nyt aluksi kannattaa ostaa. Halusin ostaa tän kuun palkasta loput kun ens kuussa tulee vähemmän rahaa ja äitiyspäivärahakin vasta elokuun puolella. Eihän tässä mikään kiire ole noitten hankintojen kanssa tosiaan :) Hankinnoista mietin että tarvitseeko vannaan ostaa liukuesteet ja mistä tallasia saa? Ostettiin ihan normi vanna citymarketista ja sit tuli vasta miehen siskon kaaa puheeks et oli ostanut ikeasta ite jonkun vannan missä oli ne liukuesteet valmiiksi ja oli ollut kuulemma hyvä juttu kun vauva ei pelännyt sit siinä istuskella kun oppi istumaan. Toinen juttu mitä mun äiti on kysellyt että olenko löytänyt jotain frotee lakanoita? ilmeisesti ne on jotain mitä laitetaan pinnasänkyyn jos vaipat menee läpi. Mulla on vaan noita tavallisia lakanoita tällä hetkellä. Onko tällasille käyttöä ja tarviiko niitä tavallisia lakanoita sit ollenkaan? Me ostettiin pinnasänkyyn petauspatja tavallisen patjan lisäksi. Miehen äiti rupesi sit sanomaan että pitää sit kattoa ettei se vauva pyöri sen alle ja tukehdu. Eikö siis vauvoilla yleinsä ole petauspatjaa sängyssä? Onhan siellä se peittokin eikä ne siihenkään tukehdu.. Menee ihan sekasin ku joka puolelta tulee neuvoja et mitä tässä nyt pitäis ostaa ja tehdä :D Jos jollakin on siis kyseisistä asioista kokemusta tai tietoa niin saa jakaa :p

Onneksi taas tänään aurinko paistaa. Eilen oli jotenkin niin masentunut mieli kun sääkin oli ihan huono ja sato vaan koko päivän :(

Scarlett ja sissi 32+3
 
NP
-- jotain frotee lakanoita? ilmeisesti ne on jotain mitä laitetaan pinnasänkyyn jos vaipat menee läpi. Mulla on vaan noita tavallisia lakanoita tällä hetkellä. Onko tällasille käyttöä ja tarviiko niitä tavallisia lakanoita sit ollenkaan? --
Tarkoittikohan hän muovitettua froteeta? Vuonna 2009 äitiyspakkauksessa ainakin tuli yksi sellainen palanen (ei kovin iso, oisko ollut 50 cm x 50 cm ??) patjan ja lakanan väliin laitettavaksi. Itse ostin Eurokankaasta lisää ison palan ja mittasin sopiviksi patjan kokoisiksi paloiksi. Nyt saatavan äp-laatikon sisällöstä en vielä tiedä kun en oo avannut.

Idea on siis se, että jos pissat, kakat, puklut tai oksut tulee sänkyyn, ei tarvitse pestä patjaa, koska muovitettu frotee on suojana. Eli siinä lakanan ja patjan välissä. Ja mun mielestä tavallisia lakanoita tarvitaan ehdottomasti myös, koska jos vauva nukkuu suoraan sen muovitetun froteen päällä, niin kun se materiaalihan ei hengitä niin vauva hikoaa siinä (äh, en osaa selittää). Mutta kun ensin on lakana, sit muovitettu frotee ja sit patja, niin lakana tuntuu hyvältä ihoa vasten, m-f nappaa kosteuden ja suojaa patjaa.

Itse pidän ehdottomasti hyvänä hankintana, jos ei äp:n mukana tule. Meillä on niitä ainakin 5 isoa ja käyttöä on ollut ja on edelleen (poitsu 2,5v nyt).

(Selitinköhän tarpeeksi epäselvästi ja monisanaisesti.)
 
NP
-- ostettiin pinnasänkyyn petauspatja tavallisen patjan lisäksi. Miehen äiti rupesi sit sanomaan että pitää sit kattoa ettei se vauva pyöri sen alle ja tukehdu. Eikö siis vauvoilla yleinsä ole petauspatjaa sängyssä? Onhan siellä se peittokin eikä ne siihenkään tukehdu --
Kai ne jotkut tilastot kertoo, että mitä enemmän vauvan sängyssä on tavaraa niin sitä suurempi on kätkytkuolemariski, vai..? :confused:

Meidän Ykkönen nukkui aluksi äp-laatikossa sen äp-laatikon oman patjan päällä* ja siinähän ei ole petaria. Pinnasänky hankittiin, kun oli n. 3 kk vanha (ellen väärin muista). Ostettiin samalla patja ja petauspatja, joka oli käytössä myöskin.

Patja itsessään on aika napakka, joten petari pehmensi kivasti. Meillä oli pinniksessä semmoiset pinnasuojat, että ne samalla piti vähän petaria paikallaan. En siis muista, et vauva olis koskaan päässyt mönkimään petarin alle. Riippuu toki varmasti vauvasta ja vuoteen muusta varustelusta: jos lakanan pyöräyttää myös patjan alle niin eihän se petari niin helposti liikenteeseen lähde. Tarttee vaan olla reilun kokoinen lakana sitten. :)


* Tai ei se kyllä siinä hyvin viihtynyt, koska halusi nukkua vieressä, mutta siis silloin kun nukkui.
 
Sinful: Ompa teillä isot tuplat. Meillä painoarviot vastaavalta ajalta 1750 ja 1950 g.

Scarlet: tämän vuoden äp:n muovitettufrotee tosi huono laadultaan ja pieni kooltaan. Itse ostin eurokankaasta 2,5 m tuota parempilaatuista ja tein 3 suojusta siitä. Maksoi jotain 35 e. Lisäksikäyn vielä ostamassa parisänkyyn poikittainlaitettavan jos imettäessä maitoa menee sänkyyn, ei tartte sit petaria pestä.


Lomarahoista: Joku mainitsi jäävänsä ilman kun ei palaa töihin loman jälkeen. Itse oon saikulla ennen äippälomaa ja pidän lomat äippäloman jatkeeksi ja sain silti lomarahat jo nyt. Eli on varmaan työehtosopimus/työpaikkakohtaista.
 
Heippa!

No niin. Ois taas poksumisen aika! Eli 33+0, POKS! :D
Viime viikolla en jaksanut ruveta rustaamaan mitään..

Elikkäs. Meillä aikomuksena juhannus viettää vain kotosalla, toki mennään anoppilaan saunomaan ja syömään juustokeittoa eli keittojuustoa :D Semmoista mukavaa ajanviettoa yhdessä :) Mies kun on töissä aina vaan, niin eipä muita kummempia suunnitelmia..

Itsellä on kans alkanut tuo synnytys nyt mietityttää, kun jatkuvasti vain supistelee ja kiristelee vatsaa ja tuntuu kipeältä jotenkin kai venymisestä johtuen. En edelleenkään miellä, että ne itse supistukset olisi kivuliaita.. Mulla tosiaan kun se kohdunkaula oli viimeksi lääkärin tarkastamana lyhentynyt ja pehmennyt hieman, ni odotan vain ensi viikon lääkärineuvolaa taas kuin kuuta nousevaa : / Vauvakin on ollut jo pitemmän aikaa ihan alhaalla lähellä lähtökuoppia, ei siis vielä kiinnittynyt.. Meillä kun olisi tarkoituksena lähteä viikon lomalle heinäkuun ekaksi viikoksi ja nyt mieskin ressaa ja juttelee, että "sano sille tytölle, ettei vielä ala syntymään! loman jälkeen saa tulla vaikka heti" Ja niinhän se on.. oltais sitten jo paremmilla viikoilla ja vauva jo hyvän kokoinen jos syntyisikin. Täytyy nyt jutella sen lääkärin kanssa ja katsellaan se kohsunkaulan tilanne. Jos ei mitään suurempaa muutosta ole tapahtunut, lähdetään me hyvillä mielin lomalle. Aiotaan kyllä laittaa turvakaukalo jo valmiiksi autoon ja sairaalakassi matkaan, kun lomaillaan kuitenkin tuolla etelä-suomessa asti..

eipä nyt jaksa taas muuta.. Jatkoja mammat! :)

-pansku- ja bubutyttönen 33+0 :heart:
 
Huh, päivä Tykkimäellä vietetty ja on kyllä jalat pökkelöt nyt! Mutta kylläpä tykkäs mein 2vee neiti kiertää laitteita, rämäpää näköjään kuten siskonsakin. Mein mukelot on ollu syntyessään molemmat 55cm pitkiä, niin tämäkin kun oli jo 2vee neuvolassa 93cm niin sai jo minirannekkeen. Eikä yhtään pelottanu meno laitteissa, päinvastoin ois halunnu sellasiinkin mihin ei todella vielä pituus riitä :D

Ninzi: täällä kans yks, jolla pyörähdettiin mahassa viime viikolla pt ->rt ja tällä vkolla taas rt ->pt :headwall: että näköjään mahtuupi kääntymään vielä. jännä ku meil molemmil KOKS synnärinä, niin mulle "määräsi" suoraan kontrolliajan rv 37 tarjonnan varmistamista varten. Ja mie aattelin, että sit kun joskus pääsee synnyttämään asti, että pyydän että varmistavat, että miten päin siellä ollaan tulossa, jos vähääkään epäselvää. Mul on niin pönttö kesäsijainen täl hetkel, joka ei ihan kauheest näköjää tiiä mitää, niin en kauheest luota sen tarjontatuloksiin. :stick:

Muovifroteet sängyssä
. Meil on ne kovassa huudossa, käytössä vielä niin 2veellä kuin myös 5veellä. Ihan just siks, kun huomaamatta ovat lakanan alla ja estävät, ettei vahingon yllättäessä patjat kastu. Suosittelen!

Amme ja jalat.
Ostettiin esikoiselle jalat ammeeseen, kertaakaan ei oo käytetty. Jotenkin minust tuntunu hurjalle laittaa toinen sellasien jalkojen varaan ammeen kanssa. Ollaa kykitty ammeen vieressä lattialle. Makuasia sekin varmasti. Siihenkin varmasti vaikuttanu se, että itse oon ollu aiempien synnytysten jälkeen hyvässä kunnossa heti, ettei oo kiristäny tai sattunu alapäähän/leikkaushaavaan, niin on voinut lattialla kykkiä. Ja toisaalta kun eihän ne vauvat kauheen useesti kylvys käy niin itse oon kokenu hyvinkin turhaksi hankinnaksi ne jalat.

Itikat. Juu ärhäköitä on kun mitkä. Myö jouduttiin jo käyttämään nuorin päivystyksessäkin viime vkl, kun oli itikka pistäny ohimoon ja vuorokautta myöhemmin olikin puol naamaa turvoksissa ja silmä muurautunu umpeen. Sillon sai nestemäistä "zyrteciä" ja tänään Tykkimäki reissun jälkeen kattelin, että onpahan taas otsa pahkuroilla.. Saas nähä minkä näkönen tyttö herää huomen aamulla..

Juhannuksena tämä family suuntaa meidän kesämökille viikon ajaksi. Edellisyönä saadaan matkalaiset Lontoosta kotiin, joten sit heti juhannusaattoaamuna startataan mökille ja rauhoitutaan sinne viikon ajaksi. =)

On kyl niin kova ikävä esikoista ja miestä että! Pari päivää meni hyvin, mutta nyt kun ovat olleet jo 4 yötä pois ja vielä on 3 edessä, niin alkaa olemaan jo vaikeeta :'( :'( Ei nyt miestä niinkään ikävä, mutta lasta, nyyyyyyyh! En enää koskaa haluu olla näin pitkää erossa. Yhhhyyy.. Eilen illal ku miehen kaa juttelin, niin samaan aikaan itkin ja nauroin puhelimessa, mieski jo hätäänty että onko tapahtunu jotain ku olin ihan sekon kuuloinen.. :whistle: Vähän vaa nää hormoonitki vissii viskoo eukkoo..

Että sellasta tähän väliiin, nyt koivet kohti kattoa jos sais suurempia turvotuksia poijes
 
Mammako Vai että tällästä sielläkin. Mulla oli lääkärinä tosi mukava nainen, mut ilm uusi kun olisi eka laittan suoraa ajan vkolle 36, mut kävi sit kätilöilt kysyys et mitä tehdää. Oli sitä mieltä sit et on niin vähä viikkoja ni seurataan viel..
 
Onpas täällä aktiivista porukkaa :) Kiva kun tulee uusia juttuja paljon.

Sängyn petaamisesta.. meillä on ollut petari käytössä pinnasängyssä ja nyt isommassa sängyssä. Olen pedannut vaan lakanan patjan alle, jolloin petari ei pääse pyörimään lapsen mukana. Juurikin tuon hiostamisen takia olen pitänyt muovitetun froteen päällä (saa muuten ihan marketeista sängyn kokoisina paloina valmiina myös) petaria. Nyt kyllä pitäisi esikoiselle hankkia isompi petari, kun on edelleen se pinniksen kokoinen petari käytössä. Ja samalla pidentää sänkyä vähän.

Tervetuloa Kultahipulle!

Ja jaksamista Luckygirlille sinne osastolle, toivottavasti tosiaan pääset juhannukseksi kotiin.

Ammeista vielä. Meilläkin on Ortheksin amme joka periytyy esikoiselta tälle kakkoselle. Ostettiin siihen vaan Ikeasta liukuestematto, joka leikattiin sopivan kokoiseksi. Hyvin toimi. Ikean amme on aika pieni, joten isommalle lapselle se ei sitten oikein käykään. Meillä on ainakin 3-vuotiaallakin joskus käytössä tuo, kun on kiva läträtä.

Silwan81 ja tyyppi 32+6

Tuntuu jotenkin tosi voimakkaasti, että synnytys käynnistyisi etuajassa. Kun on ollut niitä kipeitä vihlontoja vatsasta alapäähän ja viikonloppuna miehen kanssa läheisessä kanssakäymisessä tuntui todella oudolta, ikäänkuin olisi alapää levähtänyt jonkun verran. Saa nähdä pitääkö etiäinen paikkaansa.

Sain viime neuvolasta lähetteen pelkopolille, vaikka itse en niin sitä mieltä ollut että tarvitsisin, mutta th puhui sen puolesta. Esikoisen synnytys oli pitkä ja rankka + toipuminen kesti repeämästä kauan. No onhan se hyvä käydä se läpi niin ei kaivele. Itse olen koko synnytyksen sulkenut lähinnä mielestä pois vielä. Pitäis ehkä alkaa ajattelemaan vähitellen :)
 
Tervetuloa uusille ja jaksamisia Luckygirlille! :wave:

Täälläkin pitää nivus- ja häpyliitoskivut hereillä öisin. Ei tuo olotila ole kyllä kummoinen päivälläkään. Olo on suorastaan ihan hirveä, sattuu ihan perkuleesti.
Eilen tuntui häpykummun tienoilla menkkamaista jomotusta, vaan ei tietääkseni supistellut kuitenkaan. Eli liitoskipujen piikkiin meni nekin säryt.
Alavatsa tuntuu myös välistä hellältä. Eilen käytiin kaupassa isommassa marketissa ja enhän päässyt kauppaan alusta loppuun kun teki jo niin kipeää nivusissa. On se tämäkin. :stick:

Kipeytyykö muilla rakon alue/alamassu kun rakko tulee pikkaisenkin täyteen?
Tuntuu että on tosi hankala olla jos ei heti pääse vessaan kun rupeaa jo sattumaan. Kävelykään ei oikein onnistu. Painaakohan se vaavi siellä jo sitten.
Pää alapäin tyyppi tykkää mitä ilmeisimmin majailla..

Väsymys on täällä väistynyt, liekkö rautakuuri tehoaa! :popcorn:
Mukava nähdä seuraavalla neuvolakäynnillä parin viikon päästä mitä on hempalle tapahtunut. Toivotaan että on lähtenyt nousukiitoon. :)
 
Heipsan! Täällä kans yksi arvo oli sokrurasituksessa yli (paasto) ja nyt mittaillaan. Ihan sama juttu että vois vaikka ämpärillisen syödä sokeria, ja tunnin päästä on täysin normaali arvo. Mulla ainakin rikkonaiset yöt ja tietty kellonaika (joku hormonivaihtelu) tekee sen että välillä aamun arvo on yli sen 5,5. Kun mittaa seitsemältä niin ei ikinä ongelmaa, mutta jos nukkuu pidempään ja mittaa yhdeksältä, melkein aina yli. Ja ihan sama onko siinä 8 vai 12 h paasto takana.

Perätilasta. Itse en enää ikinä antaisi käännösyritystä tehdä. Meillä esikoista koitettiin ja sydänäänet katos hetkeksi ja syy selvisi sitten leikkauksessa, napanuora oli 4-5 krt kaulan ympäri. Ne käännösyritykset harvoin on kestäviä, sillä lapsella on syynsä kyllä miksi jöllöttää ns. väärinpäin. Mutta toki jokaisen oma valinta, itse en enää antaisi sitä tehdä. Ja sektiopelkoisille, mun tuttavapiirissä lähes kaikki on toipuneet sektiosta paaaaljon paremmin kuin alatiesynnytyksestä - kyllä siinäkin voi paikat rikki mennä jos on kovin pitkä tai raju synnytys ;) Suunniteltu sektio varsinkin, ei mua ahdista se lainkaan. Nyt takanapäin suunniteltu ja hätäsektio eikä kummastakaan jääny "traumoja".

Mitähän vielä... hemppa on täälläkin nyt tumpsahtanu 111 joten kai sitä rautaa pitäis lähtee kattelemaan vielä. Painoa ei ole tullut sen 2kg lisäksi yhtään mutta vatsa on kyllä kasvanut. Hyvä vaan, eipähän tarvii raskauskilojen kanssa taistella ;)
Liitoskivut vaivaa täälläkin välillä niin että jalatkin meinaa välillä mennä,mutta aamuksi tilanne on sitten jo ihan ok.

Jaksamisia kaikille tasapuolisesti ja sairaalassolijoille todella isot tsempit, itselle se olisi hurjan raskasta olla siellä.

:) runttis ja toukka 32+ jotain
 
surusilmät juu täällä kans noi nivus ym kivut vaivaa "mukavasti".. samoin toi ku rakko täyttyy niin jos ei heti pääse vessaan niin ei tunnu mukavalta. onneks täs kotona ollessa ei tuu tota ongelmaa, harvemmin kuitenkin teen mitään mistä ei heti pääsis lorottelemaan :D sitten esim. keskustassa kävellessä tuleeki aina kiire miettiä missä lähin vessa ja mieluiten maksuton. hyvä että rautakuuri (oletettavasti?) tehonnut, oman kuurin tuloksia vielä odotellessa. oon syönyt nyt tunnon tarkasti rautaa mutta silti väsymys vie vieläkin voiton.

runttipulla olin eka aika vannoutunut sektio pelkääjä mutta musta tuntuu että täällä elokuisissa kun on jo sektion kokeneita niin ovat luoneet paljon positiivisemman kuvan tapahtumasta joten aika levollisin mielin oon nyt jos siihen päätyis. tavallaan ehkä vähän toivon tällä hetkellä että sais sektion, alkanut pelottaa jotenki toi synnytys. saako kysyä että tuliko eka lapsi maailmaan siis tolla suunnitellulla sektiolla ja miten siihen "päädyttiin"?

en tiedä pitäiskö tästä nyt uskaltaa puhua neuvolassa (pelosta), pari viimestä kertaa mun neuvola täti on tehnyt muita hommia ja vastaanoton on hoitanut nla-harjoittelija ja vaikka tosi mukava ja hyvä tyyppi onkin niin en oo jaksanu puhua tästä pienestä pelosta takaraivossa. välillä sitä on vähän unohtanu koko asian, tai siis yrittäny olla murehtimatta mut nyt jotenki tuntuu taas aika kovalta hädältä kun tullut taas täälläkin puheeks synnytys, tietty siitä on hyvä puhua. kyl ne vissiin aika helpolla lähettää sinne pelkopolille? silwan_81 musta tuntuu että oon kans vaan sen ekan synnytyksen sulkenut pois mielestäni, ei siinä varsinaisesti mitään erikoista tapahtunut, poika avustettiin maailmaan imukupilla ja en oikeasti muista mitään koko tapahtumasta ku oli jotenki niin hätänen ja sekanen siinä tilassa. kylhän sitä synnytyskertomuksen oon lukenu ja siinki luki jotain et äiti oli ihan väsynyt/uupunut tms että imukupil vaan nopee laps ulos. et ehkä siks jotenki nyt tullut sellanen "vastenmielinen" olo koko synnytystä kohtaan. mutta toivottavasti sinä saat jotain hyvää siitä pelkopoli käynnistä.

tänään muuten poksuillaan taas jee :)

32! samunäiti&alex
 
runttipulla kuullostaa hurjalta kokemukselta tuo kääntö. Mulle lääkäri kyllä sanoi että ultralla varmistetaan ettei napanuora ole kaulan ympärillä ennenkun yritetään edes kääntää... Kaipa nämä on taas niitä asioita joista toisilla huonoja kokemuksia ja toisilla hyviä... Jos tulee eteen se että joutuisi kääntöyritykseen niin en kyllä tiedä mitä päätän... : /

Tänään pääsee tutustumaan synnärille :) Sitä odotellessa...

Ninzi & Tyllerö 32+5
 
Heips, joo siis ultralla se ei näy välttämättä se napanuora, ei kättärillä siitä ollu mitään tietoa. Ja kysyin siitä ihan erikseen kun olin lukenu et se voi ollla syy siihen perätilaan - mut ei tosiaan nähty. (tätä kysyin myös poikaa odottaessa kun oli synnytystapa-arvio eikä sitä saa kuulemma näkymään..jännä juttu sinänsä) Mutta kun sydänäänet hetkeks katos, niin ne todellakin lopetti sen yrityksen kuin seinään. Ja monestihan jos se kääntö onnistuu niin lapsi voi vielä köllähtää takaisin perätilaan, ei nuo käännökset aina ole "kestäviä".
Mulla siis esikoinen oli perätilassa ja sitä koitettiin kääntää ja sitten kävin vielä magneettikuvissa että onko tilaa jos synnyttäis kuitenkin alakautta (pepa edellä siis). Mitat olivat mahdottomat, joten suunniteltu sektio sitten. Ja olen kyllä siitä kiitollinen, koska se napanuora oli niin monesti kiertynyt. Vaikka ei se kireellä kuulemma ollut, kun melkein metrin mittaiseksi oli kasvanut :whistle: Et sinänsä lapsella ei hätää ollut, mutta synnytys alakautta oisi voinut olla hyvinkin vaarallinen. Suunniteltu sektio on siitäkin hyvä kokemus, että siinä ei ole kiirettä ja asiat etenevät hyvin hallitusti, lääkäri kertoi ainakin kättärillä koko ajan mitä tekee ja missä mennään. Ja nopea se on, enkä minä ollut kuin pari päivää kipeä siitä leikkurista. Kotona en tarvinnu särkylääkkeitä enää lainkaan. Hätäsektio sitä vastoin meni nukutuksessa,joten siitä en tiedä kyllä mitään muuta kuin että viimeinen muistikuva oli vain järkyttävä pelko että mitä nyt tapahtuu. Siinäkin kuitenkin kaikki hyvin ja viikon kuluttua leikkauksesta olin jo isomman lapsen kanssa muskarissa ;) Mutta siis toisille alatiesynnytyshän on sellainen, että 2h synnytyksestä farkut jalkaan ja sitten on taas toisia, joilla on 2 kk synnytyksen jälkeen vaikeus kävellä. Kovin yksilöllistä siis. :) Ja on myös niitä joilla sektion jälkeen on monta viikkoa kipuja ja tulee tulehtumisia sun muita, mutta liialla murehtimista ei kannata ottaa noista, menee siten kuin on mennäkseen ja pääasiahan on että vauvat tulee maailmaan ja toivon mukaan terveinä :)
 
Kiitos kaikille neuvoista! Tää palsta on kullan arvoinen tällaselle tietämättömälle ekaa odottavalle jolla ei lähipiiristäkään kovin montaa äippää löydy :)

Onko teidän muiden miehet alkaneet kiinnittää entistä enemmän huomiota tulevaan vauvaan? Mun mies nykyään lukee innoissaan sitä vauvan odotuskirjaa jopa monta viikkoa eteenpäin vaikka on ollut tapana joka viikko lukea vain se kohta mitä sillä viikolla tapahtuu vauvan kehityksessä. Lisäksi musta tuntuu että aina kun mies koskettelee mua niin se kohdistuu mun mahaan ja sen kummasteluun ja vauvan liikkeiden tarkkailuun. Se on tottakai hienoa että mies on noi innostunnut mutta kaipaisin välillä vähän toisenlaistakin fyysistä kontaktia :D Musta tuntuu että olen nykyään vain maha tai sen kantaja. Kyllä mies päivittäin siis pussailee ja halaa mua mutta ei sen enempää. En tosin tunne itseäni kauhean seksuaalliseksi olennoksi tän mahan kanssa mutta olisihan se kiva jos mies mut kuitenkin sellaisenakin näkisi välillä. Voi olla että nää on taas jotain mun hormooni masentelu kohtauksia että ylireagoin liikaa tai jotain :D En oo miehellekään viittinyt asiasta mainita kun tottakai haluan että on kiinnostunut vauvasta.

Scarlett ja sissi 32+4
 
Meilläpäin kääntöä ei edes yritetty kun napavirtaukset näkyi menevän niskan takaa. Eli siis ei nähty napanuoraa kaulan ympärillä, mutta varmuuden vuoksi jätettiin tekemättä. Virtauksiahan siis katsotaan tarkemmin, ei niinkään pelkän ultran kuvaa, jotta itse nuora saataisiin näkyviin =)
Tilastollisesti ulkokäännös onnistuu 40% ensisynnyttäjille ja 60% uudelleensynnyttäjille.

Mutta runttipulla on oikeassa. Synnytyksen tai sektion jälkeen tulevat kivut ovat yksilöllisiä. Näin ollen voidaan ajatella, että sektio voi mennä joko hyvin tai huonosti. Alatie voi mennä hyvin tai huonosti. Sen vuoksi pelkopolille meno olisi niille joilla epäilyttää, niin ihan ok kokemus (riippuen toki sairaalan pelkopolin laadusta, mutta uskoisin että niitä pyritään kehittämään hyvin synnyttäjäystävällisiksi ja kätilöt jotka siellä toimii nimenomaan kouluttaa itseään, jotta valmiudet kohdata ja auttaa pelkääviä olisi mahdollisimman hyvät.)
 
Sektioista on ollut puhetta. Itsellä 2 kpl kiireellisiä sektioita takana ja odottelen kyllä kolmatta... Toinen nukutuksessa ja toinen spinaalissa. Nukutushuuruista toipui kauemmin heräämössä kuin spinaalista. Kivuista ei ole tarvinnut kärsiä. Ehkä hämmentävin tilanne siinä hötäkässä on se kiire kun yhtäkkiä on lauma hoitajia ympärillä ja kukaan ei ehdi selostaa mitä tapahtuu. Eka kerralla se pelotti mutta toisella kertaa tiesin jo mitä tapahtuu. Vauvan olen saanut syliin heti osastolle tultaessa, hoitajat auttelevat ekan päivän vaippojen vaihdossa, mutta siitä eteenpäin olen tehnyt asiat ihan samanlailla kuin alatietä synnyttäneetkin.

Ammeena on ollut jalallinen versio. Itsellä ihan selän takia. Kun vauva alkaa istumaan olen luopunut jaloista ja siirtänyt ammeen lattialle. Kylpytukea en ole ikinä kokeillut, itsellä aina harso vauvan ympärillä kylvetettäessä, näin saa tulevan otteen eikä vauvatkaan ole mielestäni olleet niin säikkyjä.

Pinniksessä on itsellä patja jonka päällä muovitettu frotee ja petari. Petareita ja froteita on molempia kahdet- toiset käytössä ja toiset varalla/pesussa.

Ihana kuulla että joidenkin miehet ovat intoa täynnä. Meillä taitaa tämä kolmas mennä rutiinilla kun ei isäntä ihmeempiä enää intoile :LOL:. Esikoisesta toki oli tilanne eri.

Mirkku76 33+4 (huh reilu 4 vkoa h-hetkeen...)
 
Täällä tuli lähtö äippäpolille kohonneiden maksa-arvojen kanssa.. Kävin labrassa aamulla ja neuvolasta soitettiin että viimestään huomisaamulla tulee mennä tarkkailukäynnille ja mahdollisesti ottavat osastolle. Viite-arvot oli jotain 10-50 ja mulla oli melkein 300. Sappiarvot eivät vielä tulleet.

Eli tästä lähetään ruuan jälkeen hammasharja mukana sairaalalle.En halua ootella aamuun kun kuitenkaan ei tulisi nukuttua jännityksen takia. Viimeset päivät on oireena kutiamisen lisäksi ollut hillitön väsymys. Onneksi vauva on liikkunut hyvin, se on aina hyvä merkki.

Penni ja pikkunen 32+3
 
Petarista: Mun mielestä turhaa hifistelyä kun vauva on niin pieni ja kevyt, mutta muovifrotee on ollu meillä lakanan alla patjan suojana 1,5 vuotiaaks asti. Tosiaan tän vuoden äp pakkauksen muovifrotee oli aivan perseestä.

Kylpytuki oli meille aivan mahtava juttu. Tosi kovassa käytössä ollut kun sai kädet vapaaksi vauvan pesuun. Hankkisin ammeeseen myös liukuesteet jos löytäisin jostain, koska esikoinen vieläki vähän liukastelee sielä ammeessa eikä uskalla edes lehteä lukea siinä vieressä kun pelottaa että menee sinne veden alle.

Mä oon viettäny hiljaiseloa kun ei täällä mitään jännää tapahdu. En malttanu enää ja raahasin pinnasängyn ja hoitopöydän tänää makuuhuoneeseen vauvaa varten. Ne sopii sinne kivasti vaikka onki väärän värisiä. Kestovaippoihin oon hurahtanu ja tankkaan itteeni tietoutta niistä ja haalin erilaisia käytettynä.
Jännin hetki oli tänään kun pyörähdettiin polilla vatsakipujen takia. Alapaine oli vähän koholla mutta ei huolestuttavasti. Kusipäinen mieslääkäri kehtas haukkua mut pystyyn kun on tullu 5 KG painoa tässä raskaudessa ku oon kuulemma NIIN pahasti ylipainoinen ja yhtään ei saa enää tulla. Vauvan painoarvio oli 2,6kg ja menee kuulemma 4kg rikki niin että heilahtaa!! Uskomaton urpo.

POKS 34+0
 
Huomenta!

Kylpytuki me ollaan kans siittä tykätty ja käytetään sitä pienemmälläkin sitten,tais olla biltema mistä mies kävi sen hakemassa.

Penni79 tsempityksen sinne sairaalaan,toivottavasti ei ole mitään hälyyttävää.

froteealusta ihan pakko olla,mut mä nyt jätin myös sen muovin siihen patjan päälle suojaks mikä oli patjassa kun se ostettiin uutena,niin ei mee piloille ja kivempi myydä sitten pinnistä pois kun patja on kuin uusi :)

sektio mä eka halusin sektion mun synnytyspelon ja ym asioiden takia mut siittä on niin paljon hankalampi toipua ja sitten aattelin kun on kuuma ja mies ei voi heti aloittaa isyyslomaa niin mun on helpompi olla kun ei oo leikkaushaavaa tiellä..

Juhannus ollaan kotona,kun mies töissä..tulee sitten kun on saanu kuormat ajettua..

(.) 16.7 oleva taysin aika vaihdettiin erikoislääkärin ajaks..jee jee silloin saadaan tietää mikä päivä meidän pienoinen tulee:heart:

vointi on suhtkoht. kamala jouduin eilen ottamaan panadolin kun menin nukkumaan,meillä oli mahassa sellanen siivouspäivä että huhhuh..mutta ihmekkös tuo kun oltiin koko päivä Ideaparkissa ja Funparkissa riehumassa..

Tänään tarvis sitten jatkaa ostoksia pitkin Ikeaa että sais kaikki juhannukseksi valmiiksi..selkä ja jalat huutaa jo armoa mutta jos vain vielä pienen hetken kestäisi..:D

kesämasu-12 & poika 33+4:heart:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä