~elokuun epelit 2012~

Monikkoraskauksista: Mulla on kans äidin puolen suvussa epäidenttisiä monikkoraskauksia. Oma äitini on kolmonen ja äidin siskolla kaksoset. Mutta meidän serkussarjasta ei oo vielä kukaan kaksosia saanut. Itselläni tämä alkanut raskaus on jo 6. ja yhtään monikkoraskautta ei ole ollut. Aina sitä ekaa ultraa on kuitenkin jännittänyt että montako sieltä löytyy. Oon ymmärtänyt että identtiset kaksoset ei olisi periytyviä vaan kyseessä on ns. solujen "jakautumisvirhe" , jos nyt lasta voi jakautumisvirheeksi sano :), mut nimenomaan nuo epäidenttiset periytys kun äidillä taipumus tuottaa monta munasolua yhteen ovulaatioon.
 
Juu enpä mäkään niin tiedä noista periytyvyyksistä. :D Sen vaan, että se on äidin puolelta mistä ne tulee, isän geenit ei vaikuta siinä asiassa ilmeisesti mitään tai joissain tapauksissa on epäilty että identtisyys tulisi isänpuolelta, mutta...tiedä sitten.

Onnellinen sitä saa olla tulee 1 tai 4..:heart::D
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikille!
Olen ahkerasti lueskellut palstaa, vaikka kommentointi on jäänyt hyvin vähiin (tai siis oikeastaan ihan olemattomiin :D).

Onnea kaikille plussanneille ja pahoittelut menetyksen kohdanneille :'(

Itse painiskelen huonon omantunnon kanssa, sillä en ole liikkunut juurikaan kohta muutamaan kuukauteen :ashamed: Tykkään lenkkeilystä ja nyt toki syksyiset kelitkin ovat intoa jarrutelleet, mutta enemmän kuitenkin tuo voimattomuus minkä pikku alivuokralainen tuo mukanaan. Onko muilla tilanne samanlainen, vai oletteko jaksaneet töiden jälkeen vielä kuntoilemaan? Jotenkin tässä vaan vakuutellut itselleen että kyllä sitä vielä kerkee ja nyt on hyvä keskittyä vaan lepoon eikä turhaan säntäilyyn, lopputuloksena jumalaton puuskutus pikku porraskävelyn jälkeen :D

Täällä on ensimmäinen neuvolakäynti takana ja n. kk:n päästä ultraan pikku palleroa katselemaan :heart: Kunpa pientä pääsisi katsomaan viikottain, jotenkin tuo keskenmenon pelko kokoajan menossa mukana...

t.Lupu & 8+5
 
Ihanaa, onnea Sanle! :heart: Tosi mahtava ylläri!

KapuH Mulla on kanssa KOKOAJAN nälkä! Vaikka syö mahan ihan täyteen niin silti tuntuu että olis nälkä. Eilen illalla vedin tuhdin iltapalan ennenkun menin sänkyyn ja siitä varmaan puoli tuntia niin piti nousta uudelle iltapalalle. :D Ja tänään päivällä kun tein jauhelihasoppaa niin tarkoituksena oli että sitä syödään huomennakin mutta ei taida huomiselle jäädä mitään. Oon vetäny sitä nyt tähän mennessä 6 lautasellista ja myöhemmin meinasin vielä vähän lisää ottaa. :D HUHHUH. Ihme kyllä painoa ei ole tullut (vielä) lisää. Ja mulla kanssa toi jano on tullu kuvioihin, kokoajan saa olla juomassa.

Finnejä
myös täällä naamassa ihan riittävästi. :D Onneksi suht pieniä ja saa ihan hyvin peitettyä.

Me ei nyt sitten kerrottukaan jouluna kummankaan vanhemmille, vaikka niin oltiin vähän suunniteltu. Mä sittenkin haluan olla ihan hissukseen asiasta vielä moonta viikkoa. Ei sitten tarvi sukulaisten niin kauaa ootella vauvan syntymää. ;) Jos saan pidettyä turpani kiinni, niin toisaalta olis kiva antaa kaikkien huomata vasta mahan kasvusta. :D

Me käytiin tossa vähän aikaasitte 8km vaunulenkillä tuolla hirveässä tuulessa, lopussa alkoi tulla luntakin aika kivasti. :D Mutta kyllä toi lenkkeily kannattaa! Se auttaa tosi hyvin stressiin ja v*tutukseen. Eikä oo yhtään niin väsynyt ja saamaton olo kokoajan. :) Hyvä fiilis..

Jonsu123 minkäs ikäinen poitsu sulla olikaan? Meillä tollanen 1v8kk tyttö ja sillä on vähän tota samaa väkivaltaisuutta. Meillä yks kissa ja se saa kyllä aika rajua kohtelua neidiltä välillä. Kyllähän toi likka (yleensä) tottelee kun komentaa, hetken jaksaa olla kiltisti ja sitten taas aloittaa. :D Taitaa olla ohi menevä vaihe (toivottavasti!).
 
Lupu mulla sikäli eri tilanne etten käy töissä vaan touhuilen päivät ton taaperoisen kanssa kotona.. Kuitenkin mullakin on sellanen tunne että ei todellakaan jaksa raahautua lenkille, mutta sitten kun sinne saa itsensä hilattua niin jo helpottaa! Jotenki se raitis ilma ja kaikki saa paljon paremman fiiliksen aikaan!Kannattaa kokeilla! :) Tulee kyllä virkeä ja stressitön olo. Olen yrittänyt käydä joka päivä lenkillä. Nyt kunmiehellä on loma niin on vähän lipsunut kun toi auto on tossa pihassa niin tyrkyllä. :D Silloin kun mies töissä niin yleensä käyn esikoisen kanssa kävellen kaupassa. Viikonloppuisin valosan aikaan kiva heittää pitempääkin lenkkiä silleen että mies mukana. Kivempi kävellä kun on juttuseuraa. :)
 
Suuret onnittelut Sanle, vuodatin täällä onnenkyyneleitä puolestasi. :heart: :) Minä kävin tänään vielä lääkärissä varmistamassa että kesken tosiaan on mennyt.. Hcg-arvo vain 44 ja vuotaa edelleen... Katsellaan josko seuraavasta kierrosta yritettäis uudelleen... Onnellista odotusta kaikille :heart:

-Minki-
 
Nepo Tuo väkivaltainen kullanmuru on nyt 1v 1kk ja ihan järkyttävää käyttäytymistä välillä ja kun kieltää niin yltyy vaan ja poika NAURAA. O_O joskus tekis mieli purra ja nipistää takaisin, kun ottaa niin kipeetä.:stick: Ehkä se tästä vielä. :) Muuten kyllä aivan ihana vauva ollu alusta asti. :heart:

Kuntoilusta: Ite oon laiskistunut tämän syksyn aikana. :( Tosi huono omatuntoa asiasta, kun normaalisti 3-5x viikossa käyny salilla ja juoksemassa, nyt ei mitään tai no pojan ja koiran kanssa kerran päivässä tunnin reippailu lenkki ja kävellään aina kauppaan, sais nyt vain tulla lunta niin pääsis pulkkaa vetämään. :)..mulla onkin nyt uuden vuoden lupaus, että alottaisin taas reippaana käymään salilla ainakin sen 3 krt viikossa, mutta jos tää huono olo pahenee niin eipä siinä paljon huvita salilla käydä saati mennä sinne joillekkin tunneille,yäk!

Huomenna pääsen hierojalle, kun viime yönä veti totaaliseen jumiin lavan välistä, yöllä heräsin järkyttävään kipuun, pää ei kääntyny, enkä päässy ylös. O_O

Pelkään jo tulevaa, kun edellisessä raskaudessa sain järkyttäviä kramppeja kylkeen, ilmeisesti suonenvetoja, ei auttanut mikään, yöllä saatoin herätä, kun kylki kramppaa, eikä mitään voi tehdä.
Kenelläkään samaa vaivaa ollut?
 
Huhhuh, onpas täällä ollut viime päivinä melkoista tunteiden sekamelskaa! Onnittelut kuitenkin kaikille uusille sekä ultrassa hienoja uutisia saaneille ja pahoittelut niille, joiden elokuun odotus päättyi jo nyt :( itse kävin viikko sitten ultrassa varmistamassa laskettua aikaa ja oma vahva aavistukseni piti paikkansa eli nyt mennään viikoilla 8+0. LA on siis se jo ilmoittamani, ellei NP-ultrassa sitten joskus muutu... Myös minä olen koko ajan nääntymässä nälkään! Herään jopa yöllä nälän tunteeseen. Etova olo on myös seuranani ja uni maittaa. Mitenhän sitä töissä jaksaa kun parin viikon päästä palailen? Ja vähän jotenkin nolo ilmoittaa saman tien, että muutaman kuukauden päästä häivyn taas. No, eipä siinä sinänsä mitään !
 
Täällä ilmoittautuisi myös yksi elokuun odottaja :) La 24.8.2012 :) Toivottavasti vain kaikki menisi hyvin, kyseessä ensimmäinen ja kaikki niin kovin uutta. Alavatsan poltteluja on riittänyt jo parikin viikkoa ja olo on turvonnut. Nälkä on täälläkin kokoajan! Huomenna pitäisi neuvolaan soitella. Pieni paikkakunta kyseessä, niin saa nähdä, milloin ekan kerran ottavat neuvolaan ja milloin lie ensimmäinen ultra.

Minut saa siis lisätä listaan :) Ikää 24 vuotta :) ja viikot nyt 6+0 laskureiden mukaan :)
 
Kahlasin nopeasti viestinne läpi ja lämmin halaus menetyksen kokeneille.

Onnenkantamoisia ja iloisia yllätyksiä kokeneille onnittelut (ultrakuulumiset) :flower: ja tervetuloa uudet :heart:

Oma napaa: Olen ehtinyt käymään ultrassa jo 2x. Ensimmäinen oli hoitavalle lapsettomuuslääkärille oman arvion mukaan vko 6+ (löytyi 2,1 mm "pitkä" alkio), ehdin jo maani myydä, mutta sain neuvolaan ajan jo 5 pvän päästä tästä edellisestä (19.12.) sokeritaudin vuoksi ja siellä kölli 6,5mm asukki. Eli näyttää siltä, että ovulaatio on ollut viikkoa myöhemmin, mitä olin itse laskenut. Tietenkin kun hoitotauolla ollaan oltu, niin ei oikein tiedä...eikä osattu edes odottaa luomuplussaa :heart:

Nyt perjantaina äitiyspolille sokerikontrolliin (lääkitys kyllä päällä, mutta seuraan itse arvoja vielä joka aterian yhteydessä). Kuukautiskierron mukaan menossa olisi 8+2, mutta kasvun mukaan 7+.

Tisut kasvanut 2 kuppikokoa...pikkasen turvottaa ;) painoa +5 kg :whistle:
Närästää ja ekaa kertaa tänään oikein yökötti syödä :x tälläistä en ole koskaan kokenutkaan, mutta ei haittaa kestän ihan mitä vaan :stick:

Hyviä vointeja!!

Mamulis, jonka LA tarkentuu perjantaina
 
2 viivaa tuli testiin 27.11 ja todella yllätyksenä. Laskujeni mukaan 6.8 on laskettu aika ja eka neuvola ois ens viikolla jos vaan sais työvuoron vaihdettua :/

Nyt pelottaa että onko tuolla masussa enää elämää kun ei oo enää minkäänlaisia oireita.. ja 9.viikko taitaa olla meneillään. Kahvi maistuu jälleen ja pahoinvoinnitkin loppu kun seinään. Alamahaa vihloo usein ja todella kovaa mutta ei oo ollu mitään vuotoja.. :s
 
Onpas mukava anoppi kun on teille avuksi :)

Luulen, että meillä on hoitajia oikein urakalla, sillä olen ensinnäkin sisaruksista ensimmäinen joka saa lapsen.. niin jos siis kaikki menee hyvin! :heart: ja eka lapsen lapsi on myös molempien sekä puolison että minun vanhemmilleni =)

Eilen mun kihlattuni oli ihana kun toi noita raskausajan vitamiineja mulle.. Jotenki tuntuu, että heti muka alkaisi auttamaan! Esim. mulla ollut kamalasti huimausta! Aina kun nousen jostain nii silmissä sumenee hetkellisesti.. nyt seuraavana aamuna tuntui heti paremmalle :eek: Voiko noin nopeasti imeytyä elimistöön?

Mä en oo vielä saanut soitettua neuvolaan, ku tuuttaa vaan varattua! Mutta eipä tässä taida kiire olla.. Mä haluisin oikeastaan vain tietää, ettei olis tuulimuna ja et olis sikiöllä kaikki hyvin.. Mutta eipähän sitä vielä tässä vaiheessa ilmeisesti taida saada mistään tietoon :ashamed: Ei auta siis kuin odottaa sinne jonnekkin 11 viikolle ?!...
 
Jaaha.. tää alkaakin sit soittelemaan lääkärille aikaa ees johonkin tälle viikolle.. Soitin siitä mun astmalääkkeestä suoraan yliopiston apteekin asiakaspalveluun koska eilinen hoitajan soitto ei paljon asiaa valaissut. No nyt kävi niin että mun astmapiipun vaikuttava ainesosa on just sellanen mitä pitäis kokemuksen puutteen takia välttää ensimmäisen kolmanneksen aikana. No, onneks mulla on toista avaavaa lääkettä vähän jäljellä mut siihen mul ei oo reseptiä. Nyt pitäis eka vaan koulussa kärsiä 7h ja sit alkaa soittelee. Jos huomiseks sais ajan.. (Tuskin)

Tääl on koko ajan kauhee nälkä! Eli et oo Kilu87 ainoa.. :) Mä voisin vaan syödä ja syödä koko ajan :D Pitänee kehitellä uutta ruokavaliota sen verran et lisäis paljon kuituja jotka ei sit sulais niin nopeesti mahas eikä olis koko ajan nälkä. Tissit tuntuu mullakin turvonneen, joko mun pitää hitto vieköön lähtee rintsikkaostoksille? :D Aina niin pienet tissit ollu et ne mut ainakin lähipiirille paljastaa jos alkaa pahasti turpoamaan.. :D
 
inieh Mitä mä näenkään! ONNEA!!! :heart: ja tisseistä,minä lauta kävin ostamassa jo rv9 kokoa isommat liivit,mut nyt toistaseks ne ei ole siitä enempää turvonneet,mut eilen alemyynneissä kattoin jotain "megabomb" liivejä siis tietämättä että ne on pelkkää toppausta mut sit ku kokeilin niitä kädellä ni isäntä sano et "kaula-aukostako ne nyt meinaat ulos tursuttaa"! :D
 
Tervetuloa taas uusille :wave:

Ooottekos muuten huomanneet, että näillä päivillä plussaavat menee jo Syyskuisiin!! :D


Pitänee kehitellä uutta ruokavaliota sen verran et lisäis paljon kuituja jotka ei sit sulais niin nopeesti mahas eikä olis koko ajan nälkä.
Paljon vihanneksia, kasviksia ja marjoja vaan, pitää masun muutenkin toiminnassa.
Itse siis syön vhh:sti, joten tulee syötyä automaattisesti reilu puoli kiloa päivässä, eikä tosiaan oo kyllä mitään kummempia ruokahimoja iskeny :p ja maha toimii kellon tarkasti.

Tisseistä sen verran, että joo, ovat kasvaneet ihan uusiin mittoihin.
Tiputin tässä syssyllä vähän painoa ja siirryin myös pienempiin liiveihin, nyt tarttis taas käydä ostaa yhtä kuppikokoa suurempaa :rolleyes:

Mukavaa päivää kaikille mammoille!

Callisto 7+5
 
Tuohon nälkähommaan itsellä vielä.. Olen aina ollut herkkävatsainen ja tutkittu välillä, mitkä ruoka-aineet mahaa ärsyttäisi, niin saa nähdä, kuinka tulee menemään pahoinvoinnin kanssa. Joku joskus sanoi, että onnea vain sitten niille ajoille :)

Ja todellakin! Miten voi tissit kasvaa tällaista vauhtia! Itse olen kyllä ihan innoissani - kuten myös mies :D - kun ei noita liiaksi todellisuudessa ole.. Nyt minullakin on mielestäni edes pienet tissit :) Ja voi tätä naaman kukkimista.. Aina ollut niin hyvä iho, niin miltäpä sitten nyt näyttää :(

Näin ensikertalaisena ottaisin oikein mieluusti vastaan suositteluja, kannattaako hankkia tosiaan jotain vitamiinitabletteja tai rautatabletteja? Hemppari on kyllä aina liikkunut 125 tuntumissa, että suhkot alhainen? Nyt olen käyttänyt kuukauden päivät vehnänalkioöljyä, liekkö se edelleen hyvä vai kannattaisiko vaihtaa johonkin multivitamiinipillereihin tms?

Ja tuo uusivuosikin tulossa.. Meillä perinteenä homejuustot, saanko syödä? Luin että kotimaisia juustoja saisi kuumentamattakin.. eli Valion Auraa ainakin? Miten Castellot? Voi tätä kaikkea.. Hämäyksen keksin jo (kun en vieraille halua vielä paljastaa asiaa), niin täytän siideripulloja alkoholittomalla juomalla ja hilpeilen entistä enemmän :D

Tsemppiä kaikille! Toivotaan parasta, vaikka on tämä pelottavaa. Aina vain tulee mieleen uutta ja uutta miettimisen aihetta pelkoon :(

Ja varailinpa muuten neuvolan tänään! Tasan neljä viikko saa sitäkin vielä odotella :/ Eikä siinä taida vielä ultrakaan olla. Mokomakin pikkupaikkakunta..

Kilu87 ja Toukka 6+1
 
Kilu87 Ainakin D-vitamiinia suositellaan talvikuukausille. Virallinen suositus taitaa olla se 10 mg/päivä. Myös foolihappoja ois hyvä syödä. Mullekin isäntä toi multitabsin raskaus&imetys monivitamiineja. Niissä yhdessä pillerissa kaikki tarvittava. Esikoista odottaessa ei vielä noista foolihapoista puhuttu... söin silloin vain D-vitamiinia ja sitten kun neuvolassa todettiin hempan laskeneen, neuvottiin ottamaan rautatabletit mukaan (joskus viimeisellä kolmanneksella).

Mariaana 5+?
 
Täälläkin on viimein selvitty joulutunnelmista takaisin koneen äärelle.

Tervetuloa uusille! :)

Paljon voimia menetyksen kokeneille. :hug:

Sanle aivan ihana uutinen! Paljon onnea myös täältä. :)

Sinful89 kysyi äitiysvaatteista. Olen pohtinyt, että missä vaiheessa kannattaisi jotakin hankkia. Kun vuosi sitten kiersin serkkuni kanssa, näin aivan ihania äitiysvaatteita H&M:llä, joten kun oman housut alkavat kiristää, niin varmaankin suuntaan sinne.

Kuntoilu on jäänyt...Tunnen siitä hieman huonoa omaatuntoa, sillä olen tottunut kävelemään pitkiä lenkkejä, tekemään joogaa ja pilatesta. Huonoilla säillä oli niin helppo jäädä kotiin tekemään jouluvalmisteluja ja jättää liikkeitä vähemmälle, kun pelotti, että tekeekö sellaisia liikkeitä, joista voi olla haittaa. Nyt sitä ongelmaa ei ole, sillä löysin alelaarista Odottavan äidin liikunta - kirjan ja lainasin kirjastosta Raskaus & jooga - oppaan.:)

Luin hieman kateellisena juttuja jouluähkyistä. Kuvotus kun alkoi "sopivasti" ennen joulua, joten se piti omalta osaltaan huolen, etten ole varmaan ikinä syönyt jouluna yhtä terveellisesti ja kevyesti. Pari kertaa valitettavasti herkut eivät pysyneet sisällä, mutta onneksi kukaan muista juhlijoista ei huomannut, että piti käydä välillä vessassa.

Anoppi olisi tyrkyttänyt joulukaloja, graavilohta ja kylmäsavulohta, mutta onneksi mieheni tokaisi, että söimme jo aattona minun perheeni luona paljon kalaa (en tosin minä), joten sen jälkeen sain huoletta syödä turvallisia ruokia kuten herkullista punajuurilaatikkoa ja karjalanpaistia.:)

Luckygirl & Vintiö 6+5
 
inieh: Mitä lääkkeitä sulla menee? Mulla kans astma ja lopetettiin singulairen (montelukast oli vissiin se halvempi korvaava) käyttö ainakin alkuraskauden ajaksi ellei sitten näytä siltä että pystyy oleen koko raskauden ilman, nyt mennään vaan symbicort:illa ja ventolinella. Joudun puhaltaan pef:iin päivittäin ja tulokset jos huononee ni samantien soitto lääkäriin. Mulla varmaan auttaa asiaan myös että lopetin tupakoinnin kun sain tietää odottavani.


Meillä kanssa 2 koiraa ( pk collie 4v. ja terrierin / mäyräkoiran sekoitus seropi 6v.) ja ollaan kanssa mietitty miten ne mahtaa suhtautua vauvaan, kun kumpikaan ei hirveästi ole lapsien kanssa ollut tekemisissä.Kummastakaan en luopua haluaisi ja siksi ollaankin jo aloitettu koulutus ja siedätys lapsiin naapurin lapsia apuna käyttäen :) Sain meidän seuran kouluttajalta vinkin että nuken kanssa on hyvä kouluttaa koiraa, pitää nukkea sylissä ja istua, seisoa ja kävellä. Meinasin ainakin itse kokeilla tota nukkea niin näen miten koirat reagoi siihen että kantelen jotain sylissä :) Ja sitten se että kun itse olet vielä laitoksella lapsen kanssa niin isä tuo kotiin vaatteen tai liinan missä vauvan haju ja antaa koirien nuuskia sitä. Noita konsteja on kyllä vaikka kuin paljon miten totuttaa koira vauvaan, ja niitä kyllä täällä kokeillaan, kun sen aika tulee :)


Kuntoilusta: Mulla lenkkeily on lisääntynyt, koirien kanssa käyn useammin ja pidempiä lenkkejä päivässä kun ennen ja muutenkin tullee touhuttua niiden kanssa enemmän. Johtunee varmaan osaksi tosta että lopettanut tupakoinnin ja samalla astman tila on parantunut niin ilma kulkee keuhkoissa paremmin. Ja oon huomannu sen että jos on etova olo niin ulkoilu helpottaa mulla ainakin siihen.


Jenni* ja Mini 7+4
 
... ja lisätietoja itsestäni, eli ikä 24 ja sairaala tulee varmaankin olemaan HYS :)
Ensimmäinen neuvola 4.1, ja sitten siellä kuulemma varataan ultra? Monennella viikolla normaalisti eka ultra on, vk 12?

luckygirl joo.. pienetkin rappuset laittaa puuskuttamaan :) lenkillä kuitenkin olen yrittänyt sen 3-4 kertaa viikossa käydä.. kunto kuitenkin tuntuu huomattavasti huonommalta, mutta sitten mennään vaan vähän hitaammin.. :)


Salla
 
emmin: sait yv postia hetki sitten. :)

Minua aivastuttaa ihan koko ajan! Ei ole edes sillai kylmä, ennemminkin hikoilen aivan järkyttävää tahtia! :O Ei ikinä ennen ole ollut hikiläiskiä paidassa kainaloiden kohdalla paitsi todella rankan liikuntasuorituksen jälkeen ja silloinkaan ei oikeastaan näin pahasti. Ja hermot myös kireällä koko ajan, varsinkin jos jokin asia ei miellytä minua yhtään mutta sitten kyllä leppyykin ihan yhtä äkkiä kuin oli suutahtanutkin. :LOL:
 

Yhteistyössä