Elokuun Epelit 2012 jatkoilee

minea tsemppiä vauvakuumeen kanssa :D

täällä ei myöskään mitään kummosta :) alex alkanut nyt kauheasti jutustelemaan ja hymyilemään. vielä viikko sitten hymyjä sai oikein maanitella mutta nyt ei tartte kuin naamaansa näyttää niin heti tulee oikein leveä hymy :) kiva vain. tutti revitään suusta ja nyrkkiä syödään ahkerasti :)

mulla oli tosi outo j-tarkastus neuvolalääkäri, tuntu ettei oikein osannu kunnol vastata mun kysymyksiin.. oli näköjään itse myös raskaana. ei vaivautunut katsomaan että viimesin putkahti sektiolla ulos ja sit alko yhtäkkiä selittämään aika tuomitsevasti et lasten kuuluis saada 3kk asti ainaki rintamaitoa.. olin et aha? :D en provosoitunut juurikaan mut aika turhan suoraan esitti kantansa. no onneks mun elämä ei loppunut siihen. en myöskään saanut tietää missä se ehkäsykapseli laitetaan kun kuulemma tossa meidän terveysasemalla ei sitä laiteta vaan jossian hakaniemessä.. niin missähän siellä? tarkoittiko hakaniemen terveysasemaa vai jotain muuta paikkaa siellä? pitää varmaan neuvolaan soittaa ja kysyä siltä omalta terkalta että miten on. urheilla saan mut ei kuulemma saa tehdä suoria vatsalihaksia mut vinoja kylläkin. tosi outoa. no oon niitä aika varovasti tehnyt, ei satu tekeminen muutakuin "hyvällä" eli lihakset toimii mutta kuitenkin. ei ole kyllä liikaa hyvää sanottavaa noista ton meidän neuvolan lääkäreistä. kaikki terkat jotka on sijaistanu omaani ovat olleet aivan mahtavia onneksi :)

cuplatonia ei olla alexin kanssa käytetty mut esikoisen kanssa silloin taisin aika seinään lopettaa. en tiedä onks siihen mitään käyttö suosituksia miten lopettaa mut ei ainakaan kukaan meitä mitenkään siihen erikoisemmin ohjeistanu.

hmmh nyt jatkuu taas, tuolla kaivataan seuraa ilmeisimmin :)
 
Samunäiti, suoria vatsoja ei saa tehdä, jos niissä on vielä raskauden (vai synnytyksen?) jäljiltä rako keskellä. En tosiaan tiiä tuleeko se rako siihen synnytyksestä, jolloin se ei tietty koskekaan suo. Itse asiassa en myöskään tiedä mitä vatsalihaksille sektion jälkeen muutenkaan kuuluu, en siis oikeestaa tiedä juuri mitään :D mutta siis liian aikainen treenaaminen voi aiheuttaa ettei se rako menekään kiinni. Sen mahdollisen raon löytää itsekin painamalla sormet vatsaa vasten navan kohdilla ja jännittämällä vatsalihaksia. Itselläni sellainen oli jälkitarkastuksessa (lääkäri kokeili).. Oli varmaan tosi sekavasti selostettu..

Minea täälläkin vauvakuumetta, ihan älytöntä, kun on jo 2 pientä.. Ainakin pari vuotta pitäis jaksaa odottaa.. On se vauva vaan niin ihana! Taapero kyllä välillä koettelee hermoja, joten paras lääke tähän vauvakuumeeseen varmaan tulee, kun vauva kasvaa isommaksi, heh!

Ristiäiset oli lauantaina, meni hyvin. Tyttö oli kuin enkeli ja saatiin kivoja lahjoja. Nyt on kaapit pullollaan herkkujen jämiä.

Ihanaa, kun täällä Espoon suunnilla on pitkästä aikaa aurinkoista!
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Jaa että mikä vauvakuume ?! Täälä yks joka on kuumeillu jo vissii kuukauden :D

Uusäipälle paljon tsemppiä ja toivotaan että miehen POSKETON kommentti erosta oli vain ajattelematon suusta päästely :hug:

Ninzi & Tyllerö kohta 2kk
 
Täälläkin on vauvakuume! Ihan käsittämätöntä. Raskaanaoloa ja kaikkea sitä jännitystä on ikävä. Ja minä hullu haluaisin kokea myös synnytyksen uudelleen. On se niin käsittämättömän upea tapahtuma, ja ne sitä seuraavat viikot uuden ihmisen kanssa.

Pikkuinen sen kun kasvaa. Kovin on nauravainen päivä-aikaan ja seurustelee mielellään. On saanut naapuriin uuden kaverin, pienen pojan muutama viikko sitten. Ja pian toinenkin kavereistani jo synnyttää joka asuu ihan lähellä. Samoin serkkuja ootellaan molemmilla puolilla. Eli vertaistukeakin löytyy!

Mä olin ekan kerran viihteellä lauantaina, mutta kotiuduin jo 23 jälkeen. Join sen muutaman mutten halunnut krapulaa. Ja imetin kotiuduttuani. Tarkistin kätilöystäväni mielipiteen ja tein oman arvion että olenko selvinpäin kun kotiudun - koin olevani. Isä pärjäsi pienen kanssa vallan hyvin ja patisti jopa että ole toki pidempään jos mukavaa on ja vaan maltat olla.

Penni ja pikkunen pian 3kk
 
Meillä on neiti ollut oma aurinkoinen itsensä jälleen. Alko tosiaan vattavaivaa oleen siinä määrin et huusi päivittäin ku puukossa kun vatta oli kipee. Huuto loppu kun sai vatsan toimimaan. Jätettiin niin d- kuin relatipatkin pois ja otettiin cuplaton käyttöön eikä mitään vaikutusta.. Jätettiin sit sekin pois ja kas kummaa, vatsa toimii ilman huutoa ja kakkakin palautunu niin normiväriseksi kuin löysemmäksikin, kun aikaisemmin vihertävää ja kunnon isoa ryyniä... Kohta pitäis tieten taas tipat alotella, mut ensin alotan ton relan ja sit jos ei mitään niin Jekovitin..

Mua kyl jännittää toi Rota-rokote juurikin noiden vattavaivojen vuoksi.

Täällä kans alotettiin juurikin noi Cerazetet n. 2 vkoa sit ja 1vko sit alko menkat, eikä loppua näy. Kuhan ei käy niinku monelle mitä kuullu et jatkuu vaan se vuoto noitten pillereiden takii....

Ja nukkumisongelmat jatkuu täälläkin!! Neiti nyt parina "aamuna" herännyt pirteänä tuossa 4-5 aikaan ja sit kitisee kun en ala jutteleen ja laita valoa päälle yms, vaan koppaan viereen ja olen muuten huomioimatta jos vaikka jatkais unia, mut ei.... Sit onki päivällä väsynyt.. Ja niin oon minäkin koska en ikinä oo ollu mikään aamuihminen..

Viikon päästä ois ristiäiset eikä nimikään oo viel satavarma.. Hienoa. Mies kun ei osaa sanoa taas juuta eikä jaata...
 
Tämä äippä lähtee viihteelle tänä lauantaina! Meillä on pitkään suunniteltu tyttöjen ilta vihdoin ajankohtanen ja miehen kanssa on sovittu että mä lähden ja hän hoitaa syötöt sitten pullosta. Oon nyt pari viikkoa pakastanut maitoa että on sitä sitten varalle. Isäntähän oli viime lauantaina viihteellä eikä kotiutunut sovittuun aikaan eikä vastannut myöskään puhelimeen. Itse en voi tietty samalla lailla käyttäytyä, mut kyllä mä aion ottaa ja tanssia ja rentoutua :)

Hassua lukea kun joidenkin vauvat alkaa olla jo 3kk ja te jo kuumeilette, meillä poitsu täyttää huomenna vasta 6 viikkoa :O :D Mutta kyllä mullakin jo pieni vauvakuume alkaa olemaan.. Ensin olis tarkoitus vaan käydä koulu ja valmistua lähihoitajaksi, kunhan hommaan ensin vaan oppisopimuspaikan.

Meidän jätkä se vaan syö taas tunnin välein. Saatetaan vaihtaa tissiä kolmekin kertaa ja jatkaa kunnes nukahtaa. Sitten jos sen siirtää nukkumaan esim sitteriin tai omaan sänkyynsä niin herää vartin päästä kitisemään ja millään muulla sitä ei saa loppumaan kuin tissillä. Tutti ei kelpaa vieläkään kuin hetken ajan.. Argh. Nyt pistin sen sitten vaunuihin ja takapihalle nukkumaan. Itkari tietty herkimmällä ja äänet täysillä jos sattuu heräämään.. miten niin muka oon ihan kahjo sen kitinän suhteen :D

Seksielämä ei oo vieläkään alkanut täällä. On tuo epparihaava vieläkin hiukan herkkä niin en oo uskaltanut lähtee kokeilemaan kuinka kipeeltä sit tuntuis. Ehkä vois kohta jo alkaa harjottelemaan :ashamed:

Tää lähtee nyt keittää pottuja ja lämmittää savukalaa, oli meidän äiti ostanut sen verran että riitti mullekin, nam :p

inieh ja poitsu huomenna tasan 6vkoa
 
Vauvakuume: Ei oo vauvakuumetta, luulen puuhaa riittävän tässä vähäksi aikaa näiden tuplien kans ;) Ja raskausaikaa ei oo ikävä yhtään, tosin haikeana masukuvia kattelin juuri, mutta oli se vaan niin työlästä olla raskaana ja kaikki ne vaivat... Ja sitten vielä piti synnyttääkin ;) Tosin mehän saatiin nauttia pienokaisista pitkään, kun syntyivät pieninä ja kotiin päästessä olivat jotain 45 cm pitkiä ja painoivat vaan vähän päälle 2 kg... Mutta nyt ollaan jo 60 cm pitkiä ja ainakin toisella 7 kg raja paukkuu jo painossa... Että se siitä pienikokoisuudesta...



Inieh: Täällä tulee jo muutaman päivän päästä 4 kk ikää tuplille :)
 
NP
Minäkin olen tässä lähiaikoina törmännyt tuomitsevaan lääkäriin. Kävin päivystyksessä valittamassa ihan muuta vaivaa ja mieslääkäri piti mulle saarnan imetyksestä. Mähän siis osaimetin 3 viikkoa, mitä tämä lääkäri ei sulattanut yhtään. "Jos lapsen tekee niin se pitää myös imettää" jne. En loukkaantunut, koska mun motto on, ettei tyhmyydestä pidä ottaa itseensä, mutta koska lääkärin puheenvuoro oli mielestäni todella asiaton (ja tiedän hänen tylyttäneen muitakin) niin harkitsin palautteen antamista. En kuitenkaan tehnyt sitä, koska satun tietämään hänen vaimonsa ja haluan välttää sen kiusallisen tilanteen, kun tälle mieslääkärille joskus asian laita selviää (että tunnen vaimonsa).

Mulla ei tod. ole mitään vauvakuumetta. Ei ole koskaan ollutkaan. Ja tähän liittyen onnistuin järkyttämään jälkitarkastuksen tehneen th:n mieltä. Juteltiin niitä näitä ja mä sanon, että olen tosi onnellinen, koska mun ei tarvitse enää koskaan olla raskaana eikä synnyttää. Se katsoi mua silmät pyöreinä ja sanoi mulle, että mä siis en halua olla raskaana enkä synnyttää, mutta halusin vauvan. En ymmärrä, mitä ihmeellistä tossa nyt on. Vaikka mun raskaudet on olleet varmasti sieltä helpoimmasta päästä niin ei se raskaana oleminen minusta mitään ihanaa tai hienoa ole. Synnytyksetkin on olleet ihan kohtuuhelppoja (kiitos epiduraalin ja ilokaasun), mutta ei mulla mitään hinkua uusintaan ole. Mulle sopis oikein hyvin, että vauvan vois tilata postimyynnistä. Raskaus ja synnytys on mulle vaan välttämätön paha siinä vauvansaamisprosessissa. :D Terv. nim. En ole masokisti :D
 
Eipä ole vauvakuumetta täälläkään. Ei mulla ole varsinaisesti koskaan ollutkaan :whistle: Lyhyen aikaa oli siinä, kun päätettiin, että nyt ruvetaan vauvatehtailemaan, ja siitähän tuli sitten pakkomielle kuukaudeksi :D Olihan se jotenkin hienoa olla raskaana ja synnytyspelkoisenakin halusin senkin kuitenkin kokea. Mutta käytännössähän oli just noita ihania vaivoja; varsinkin se alkupahoinvointi oli kaameaa ja lopun liitoskivut.. ja keskellä selkäkivut.. Siis poikahan on ihana ja tekis välillä rutistaa se ihan ruttuun, ja ihana jo valmiiksi kuvitella kuinka se tosta alkaa oppia uutta, ja sitten voidaan ruveta tekemään yhdessä jotain hassutuksia :) Ehkä sitä sitten joskus haluaisi toista tilaukseen, mutta nyt mä elän niin kiinni tässä.
 
Mulla on aika usein raskauskuume. Ja sitten kun olen raskaana niin mulla ainakin kaikki raskaudet on ollut yhtä vaivaa alusta loppuun, joten raskaana ollessa ei ole välttämättä niin kivaa. Silti sielä on niin hienoja aikoja, että aina aika ajoin se päätänsä nostelee. Vauvakuumetta mulla ei ole, mutta ehkä siinä vaiheessa kun tämä meidän vauva kasvaa leikki-ikäiseksi, alan perinteisesti pohtimaan, että "vieläköhän sitä yhden".

Lääkärineuvolassa käytiin tänään. Meillä vaippaihottuma tunki itsensä takaisin lyhyen poissaolon jälkeen ja nyt sitä sitten daktarinilla hoidellaan. Ja ikävästi oli käynyt, kun ilmeisesti vauvan puklua oli jäänyt kaulapoimun väliin, niin kyllähän se kerkes hautumaan ja tekemään pahaa jälkeä. Sitä ihmettelin, miten nopeasti oli kerennyt tulla, kun mulla on melkein pakkomielle noitten poimujen tarkastelusta, kun esikoisella meni tosi pahasti haavoille ne aikoinaan. Silmien rähmintää on meillä vieläkin, mutta ei niin isosti, että niitä enää hoideltais tipoilla. Ahtaat kanavat, jotka tod.näk. aukeaa kohtsillään.

Meillä hyvin kasvaa tyttö. Paino oli 4920 eli n. 200g/vko tullut painoa lisää. Pituutta myös tullut 2cm viime kerrasta ja päänympärys kanssa sopivasti käyrillä kulkee. Täysimetyksellä edelleen. Nyt ollaan sitten opittu jo tankkaamaan n. 10 min aikana vatsa täyteen, joka on hurjaa. Ennen kun saatettiin pari h tankata, että jaksoi tunnin oleilla.

Tutti
ollaan saatu siihen vaiheeseen, että hyväntuuliselle vauvalle se kelpaa. Jos on vähänkin väsymystä, niin tutti kyllä lentää kuin raketti suusta. Tavoitteena on, että saan vauvan nukahtamaan tutin kanssa. Tissi kun on vielä se, minkä avulla nukkumaan mennään.


Rota
ois annettu, mutta meillä on ne ristiäiset la, joten siirrettiin maanantaille, ettei vain mene juhla ärtyisästi, jos tulee sivuvaikutuksia. Meille tuleekin ekaa kertaa nyt rotarokote, kun se on tullut ohjelmaan vasta noiden meidän poikien jälkeen. Muihin rokotteisiin ei ole pojilla tullut mitään reaktioita, saas nähdä mikä on tämän tytyn tarina.

Päiväunet on meillä todella hukassa. Eipä niitä oikeastaan koskaan ole edes kunnolla ollut. Eka 3 vkoa oli ympäri vuorokauden sama rytmi, mutta heti kun yöunet piteni, alkoi päiväunet olemaan niitä 10-20 min pätkiä ja koko päivä ollaan väsyneitä. Aamusta on kyllä yhdet pitkät unet, mutta ei ne pitkään kanna. No rytmejä hakiessa.

Miehen kolmivuorotyö on sekoittanut multa viikonpäivät aivan kokonaan. Hankala aatella, että nyt on sunnuntai jos mies lähtee töihin. Tai toisaalta jos mies on vapaalla niin heti on tunne, että on viikonloppu, kun itsellä se arki on kokoajan samanlaista.

Meillä ei vieläkään seksiä ole harrastettu. Tuskin edes enää kivuliasta olisi, mutta mulla vain ei ole aikaa :D Siinä vaiheessa kun isommat pojat nukkuu, niin vielä yritän pienintä saada unten maille ja kun pieninkin nukkuu, niin kumpikin on niin poikki, ettei kauheasti kiinnosta. Lisäksi tuo kolmivuorotyö tosiaan vie myös aikataulut aikalailla ristiin Ehkä tässä joskus vielä löytyy sauma, jolloin aikataulut natsaa yhteen.

Ja hei Nippe, onpa kiva kun tulit kertomaan kaksosarjesta. Mietinkin tuossa eräs päivä, että oisko elokuisten kaksosista tulossa jompikumpi tähänkin pinoon.

Pumppa ja tytsy 8vkoa, 1pvä.
 
Minullakin on vauvakuume nostanut päätään. :) Oli yllätys, että se on jo alkanut, kun Aada on niin pieni. Ihan mukava huomata, etten ole ainoa vauvakuumeilija... joskin toinen pikkuinen on vasta toiveissa, Aada saa rauhassa kasvaa ja minä toipua. Ehkä sitten neidin 1-vuotispäivän korvilla asia on ajankohtainen.

Ennen uutta yritystä haluan kuitenkin jutella terkan kanssa Aadan odotukseen liittyvistä asioista. On muutamia asioita, joita haluan purkaa ja pohtia ennen uutta raskautta.

Kuulin hiljattain, että hyvä ystäväni on saanut keskenmenon. Raskaus oli viikolla 12, kun selvisi, että kasvu on keskeytynyt. Uutinen sai minutkin hyvin surulliseksi, pikkuisen menetys on aina koskettava asia. Ystäväni sanoi kuitenkin, että saa paljon voimaa esikoisestaan, joka täyttää pian 3.

Meillä on seuraava neuvola torstaina. Silloin Aada saa rota rokotteen. Miten asiaan kannattaisi varautua?

Luckygirl & huomenna 2 kk täyttävä Aada
 
Meillä on myös ollut noita päiväuniongelmia. Ja ellei niitä saa nukuttua, niin poika on kyllä tosi kärttyinen illalla. Itseasiassa viimeistään 2 tunnin valvomisen jälkeen poika alkaa olla tyytymätön, ja tosiaan pitää ajoissa laittaa pehkuihin, eikä odotella itkuja, niin nukahtaa suht helposti.

Tämän kohdalla näyttäis olevan niin, että just toi 20 ekaa minuuttia on kriittiset. Sen jälkeen meinaa havahtua hereille helposti, mutta jos onnistuu nukahtamaan uudelleen, niin nukutaan ehkä pari tuntia. Liikkuvissa vaunuissa meillä nukutaan lähes aina, joten välillä olen sitten tuon alun puol tuntia käynyt kävelyllä. Nyt poitsu on kyllä itsekin oppinut välillä uudelleen nukahtamaan, vaikka havahtuisi. Illalla viimeistään klo 18 eteenpäin hää ei nuku kyllä enää kuin ne minipäikkärit, mutta se saattaapi olla välttämätöntä ajaa semmoinen väsymys päälle, että nukutaan sitten yöllä.

Mistäs sen muuten tietää, milloin omalla kohdalla aloitetaan soseiden maistelu? Ja onkos se niin, että ensin aloitetaan soseilla ja vasta myöhemmin niillä velleillä.. mistä lie olen tuollaista muistavinani. Voiko siitä olla jotain haittaa, että koitetaan soseita jotenkin liian aikaisin? Siitä ei taida olla mitään näyttöä kuitenkaan, että allergiat lisääntyisi.

Me ollaan miehen kanssa tai erikseen välillä oltu ulkona tuulettumassa. Poika on ollut silloin pari kertaa mummolla illan hoidossa. Nyt kun vauva alkaa jo varmaan hahmottamaan omaa kotia ja rytmiä jne, tulee kyllä vähän syyllinen olo, koska varmaan hiukan ihmetyttää toista, että mitä oikein on meneillään..

Joku muukin oli suunnittelemassa ulkomaan matkaa. Me ollaan mietitty semmoista ensi keväälle. Ollaan tykätty aiemmin valita jotain vähän eksoottisempia kohteita, mutta nyt kyllä saa vähän tehdä kompromissia sen suhteen, mihin uskaltaa mennä. Ja toiseksi ihan käytännöllisestikin katsoen joku helpohko easy-going loma vois olla kiva, ettei tarvitse ruveta stressaamaan kenenkään perheenjäsenen. Meidän kohdevalinta tuntuisi tälllä hetkellä olevan usa. Aurinkolomaa en ehkä jaksais, koska pikkuisen aurinkosuojaaminen tuntuu työläältä.
 
Matkustamisesta Me käytiin Lanzarotella esikoisen ollessa 5kk ja ihan hienosti reissu meni. Vaunuissa sai aurinkovarjon avulla pidettyä hyvin suojassa ja kun ei vielä liikkunut niin ei kolunnut mitään likaisia nurkkia missään. Nyt haaveillaan keväällä reissaamisesta mutta saa nähdä onko varaa, saako mies pitää työpaikkansa ja miten paljon kodin laittaminen taas kustantaa.

Nukkumisesta Meillä poitsu nukkuu edelleen paljon. Yleensä max 2h on hereillä ja kahdet pitkät päikkärit nukkuu. Ne voi olla jopa 4h mittaiset aamupäivästä. Illalla sitten valvoo vähän enemmän ja torkkuu vaan välissä, niin jaksaa nukkua hyvin yölläkin.

Vauvakuume No oli ihan alussa mutta jotenkin se on kaikonnut tässä jo, eihän mun lapset ole nyt tässä. Tosin never say never.. mutta se aiheuttaisi haasteita kyllä mm. asumisessa jos tulisi vielä kolmas.

Kiinteistä Vellien ravintoarvohan ei ole juurikaan suurempi kuin korvikkeen, tietysti ne on ihan hyviä uusien ravintoaineiden totutteluun. Esikoisen vauva-aikana 3-vuotta sitten ohjeistettiin, 4kk- ikäisenä soseet maisteluun ja lähinnä kasviksia ja hedelmiä. 5kk sitten voi ottaa vähän lihatuotteita ja viljoja mukaan kokeiluun. Tiedä sitten onko nuo muuttuneet tässä ajan myötä. Itse ajattelin 4kk ehkä aloittaa porkkanavellillä varovasti ja sitten jatkaa siitä soseisiin. Poitsu kun on sen verran herkempi tuon mahansa kanssa. Esikoiselle aloitin suoraan soseet enkä kauhean varovasti edennyt koska ei mahavaivoja ikinä ollut.

No niin, nyt herättiin..
 
Nukkuminen/päivärytmi

Meillä heräillään tavallisesti 8.30 aikaan, josta poika valvoo sinne 1-2 kieppeille. Saattaa torkahdella 10-15min unille kerran taikka pari. Yleensä nukahtaa tosiaan ekoille ja ainokaisille päiväunilleen siinä 2-3 välillä. Nuo unet tosin kestää 2-4h. Hereillä ollaan sitten tavallisesti 19-22, tuolla välillä saattaa myös torkahtaa pikku unille. Yöt nukutaan sitten putkeen, parin-kolmen syötön voimin.
Eli suhteellisen paljon valvoo tämä meidän poika,vaan ei vaikuta kuitenkaan yliväsyneeltä eli ei syytä huoleen? Jäppinen syö n.2h tunnin välein.

Soseet ja vellit Hitsi kun tuollaisiakin pitää alkaa miettimään :LOL:
Juuri lueskelin tuolta miten paljon muksut syö noita päivässä ja miten paljon maitoa menee lisäksi. Mistä ihmeestä sen oppii tietämään kuinka paljon annetaan ja mitä? :D
Onko noita vellejä pakko syöttää ollenkaan?

Nyt tuli mieskin kotiin, lähteäppä viettämään hiukan laatuaikaa hänenkin kanssaan!
 
2kk neuvolakäynti takana (suluissa 1kk)
Pituutta 60,5cm (57,3cm)
Paino 5,3kg (4,830kg)
Pipo 39,6cm (38,3cm)

Kuulemma hieman paino- ja pituuskäyrä menee alaspäin, mutta ei sillee että huolettais kun syntyessää ollu pitkä likka.
Saatii samalla nyt eka rokote eli se Rota.

Ninzi & Tyllerö tänään tasan 2kk
 
soseet/vellit esikoinen joskus aikoinaan alotti 4kk iässä soseiden maistelun, peruna-porkkanasose ja päärynäsose tais olla ne millä alotettiin mut eipä tuo niin eka niistä välittänyt. peruna-porkkana velli sit taas uppos oikein hyvin ja sit eka annettiin sitä maidon ja päärynäsoseen lisäks. sittenku oli tottunu niihin soiseisiin niin p-psose alko tippumaan lahjakkaasti.. purkkien kyljissä lukee mikä purkin sisältö on millekin ikäryhmälle sopiva(tosin jos itse tekee soseet niin netistä löytyy tietoa ja reseptejä pilvin pimein). tälle muksulle kans alotetaan 4kk iästä, käsittääkseni soseet alotetaan aikasemmin jos on pulloruokinnalla, jos lapsi on täysimetyksellä niin sitten vasta 6kk hujakoilla on tarkotus alottaa.. ainaki siis näin mulle neuvolassa sanottiin ja muutamilta muilta olen samoja ohjeita kuullut :) yks asia minkä ajattelin tehdä toisin kuin ekalla kierroksella on se että annan lapsen käteen lusikan paljon nopeammin. pelkäsin liikaa sitä sotkua ja siivoomis rumbaa joten syötin itse aina ja plääh.. nyt olen kyllä huomannu että kyllä sitä sotkua tulee muutenkin ihan tarpeeks ja muustakin kun ruokailusta :D että turhaan niin sievästelin.

no nyt on viikko kunnon urheilua takana ja aivan mahtavaa ollut :) vatsalihakset tuntuis palautuneen takaisin paikoilleen mutta olen kyllä silti jättänyt niiden treenaamisen aika vähälle. tehnyt enemmän vinoja ja sitten lankkua kuulemma sai tehdä niin sitä sitten. joogankin aloittanut uusiks. en oo varmaan _IKINÄ_ ollut näin fiiliksissä että voi liikkua miten vaan, juosta vaikka seiniä pitkin jos siltä tuntuu :D sentti lähteny vyötäröltä nyt niin jes, kyllä noihin muutamiin tuleviin pikkujouluihin mennessä alkaa jo paremmalta näyttämään :D

surusilmät mulle on kans ollut aika vaikeaa sulattaa miehen "kaunis" kommentit.. siis oli jo esikoisen syntymän jälkeen. ainut reaktio jonka se yleisesti saa aikaa on se että mielessäni lyön miestä paistinpannulla päin näköä :D toisaalta tulee myös vähän hyvämieli että vaikka itse näkee peilistä suohirviön niin toinen silti näkee kaunista välittämättä mun mielipiteestä. mulle kyl auttaa parhaiten se et nyt ainaki et saa urheilla ja ainaku lähtee johonki ulos kotoolta niin laittautuu ja laittaa jotain kivaa vaatetta päälle. käy kampaajalla tms vastaavaa :) piristää mieltä aina.

kauhee kello on jo ties mitä ja en oo aamupalaa viel saannu kurkusta alas! :D nyt äkkiä korjaamaan asia..
 
Tänään tuli lekurikeikka esikoisen kanssa, kun löi otsansa hiekkalaatikon reunaan ja tuli tikkejä vaativa vekki.. Kauheesti verta.. Meinas äippä hätääntyä. Onneksi oltiin avoimen päiväkodin pihalla, pääsi heti sisään tutkimaan vaurioita ja sai putsailu+paikkailuapua. Siitä vartin kävely rattailla kotiin, mummi vauvanvahdiksi ja lekuriin. 2 tikkiä laitettiin, eli ei mikään jättihaava. Poika oli kyllä tosi reipas! Pääsi niin myöhään unille että nukkuu varmaan jonnee viiteen..

Nukkumisista: meillä ei kyllä pitkiä pätkiä yhtäjaksoisesti valvota. 2 tuntia on ihan maksimi, sen jälkeen menee huudoksi. Joskus saattaa käydä uusille unille alle tunninkin valvomisen jälkeen. Päivällä menee kahet jopa neljän tunnin unet ja yöllä suunnilleen yheksästä seittemään. Illalla tulee pidempi valvomispätkä, mutta silloinkin parin tunnin valvomisen jälkeen menee kiukuksi. Yöllä syödään 0-1 kertaa. Jo monta yötä meni syömättä, nyt taas parina yönä tankattu. Tosi paljon kuitenkin meillä nukutaan, joinain vuorokausina jopa 20h. Tosi isoja yksilöllisiä eroja tässä nukkumisessa.

Soseet aloitettiinesikoisen kanssa 4 kk:n iässä vaikka oli täysimetyksellä ja kasvukin ok. Toivoin että kiinteä ruoka lopettaisi yösyötöt, minkä se tekikin. Vellejä en silloin antanut, nejotenkin vaan jäi. Tein alkuun soseita itse, kun niitä meni kerralla niin pieniä määriä. Äkkiä kasvoi määrät ja siirryttiin kaupan soseisiin. Meilläkin esikoinen sai lusikan aika myöhään, juurikin tuon äidin sotkukammon vuoksi.. katsotaan miten nyt käy. En ole ehkä ihan sotkuun siedättynyt, vaikka sitä kyllä tuleekin..

Pitäisköhän itsekin ottaa unet, kun molemmat mussukat nukkuu..

Vauvakuumeestavielä.. Mulla sitä ei ole ollut koskaan ennen. Olen aina ajatellut, että teen 2 lasta. Esikoinen tuli hiukan yllättäin, toisen halusin äkkiä perään. Kumpaakaan en ehtinyt yhtään kuumeilla. Hassua siis että nyt.. Johtuuko juuri siitä, että ns. suunniteltu lapsiluku täynnä. Välillä tosin tulee niitä päiviä että tekis mieli antaa edellisetkin pois, kun toinen huutaa (ilman selkeää syytä) ja toinen kiukuttelee minkä ehtii.. No, ihanaa se on, että ollaan nuo saatu. Puhuttiin juuri joku päivä miehen kanssa miten lapset tuo ihan uutta sisältöä elämään, lapsettomana ei oikein sitä ymmärräkään.
 
Soseista/velleistä: Nykyisin suositus taitaa olla että täysimetys 6 kk saakka, mutta tarvittaessa soseita totutellaan makuina alkaen 4 kk eteenpäin. Ja monet neuvolantädit eivät ota huomioon, että jokainen lapsi on yksilöllinen. Toisilla on kovat syöntihalut, toisille riittää vähempikin. Esimerkiksi meillä alkoi mennä maitoa niin suuria määriä etenkin iltaisin (200 ml ja taas 1,5tunnin päästä 250 ml...), niin meitä neuvottiin aloittamaan maissivelli (tai riisi) 2,5 kk iässä aamuin illoin (toki eka viikko totuteltiin). No alkuun tämä vellimäärä tiputti maidon juonnin järkevämpään määrään n. 130 ml/ateria. Mutta jo vähän ajan kuluttua alkoi mennä ilta ja aamuvelliä toisella 250-300 ml ja maitomääräkin aterioilla nousi. Näin meitä neuvottiin siirtymään maistelemaan soseita 3,5 kk iässä molempien osalta, vaikka toinen syö normaaleja maitomääriä. Koska eihän se ole lapsen etu,k että tankkaa kamalasti nestettä ja sitten lopputulos on puklaus (onneksi ei menty siihen asti että olisi kamalasti puklittu).

Eli se ei ole riippuvainen välttämättä syökö pullosta/rinnasta, vaan syynä aiempaan kiinteiden aloitukseen voi olla myös imetyksestä huolimatta esim. hidas painonnousu. Meillä tosin paino on noussut koko ajan n. 500-700 g/2 viikkoa, että siinä ei ole ollut ongelmaa ;) Meille sanottiin, että parempi aloittaa makujen totuttelu jo vaikka hieman ennemmin kuin mitä vasta siinä vaiheessa kun on jo "liian kova nälkä, eikä mikään tunnu riittävän".
 
Soseista ajattelin niitä alkaa siinä 4-5kk iässä maistattamaan.

Oma peilikuva ihme ja kumma kyllä tuntuu tosi hyvältä! Kun olin raskaana, olin hirveen epävarma itestäni mut nyt oon tosi hoikka ja ihokin on palautunut takaisin hyväksi ja tukka on paksu ku mikä! joten raskausaika oli siltä osin raskasta, kun olin tosi tyytymätön omaan itseeni. Nyt tuntuu että oon elämäni kunnossa :D

päivärytmistä meillä herätään siinä 8-9 aikaan aamulla, tehdään aamutoimet ja syödään yms yms ja sitten lähetään lenkille koiran ja vaunujen kans. Siihen poika sit nukahtaa ja vetää semmoset 2-3h. Sitten taas ollaan pari tuntia hereillä ja nukutaan lisää, joku 1-2h. Kerkee siinä laittaa ruokaa ja siivoilla. :) Ite en tarvi yleensä päikkäreitä koska poika herää edelleen vaan kerran yössä, yleensä 04-06.20 välillä. Eikä yöllä kukuta, syö ja ehkä vaihdetaan vaippa ja heti nukkumaan, maksimissaan puol tuntia menee touhuihin yöllä. Iltapäivätorkkujen jälkeen sit valvotaan ja minipäikkärit tai ehkä kahdet otetaan illalla, joku ehkä 30min nukkuu ja sitten yöunille 23-00 aikoihin. Siinäpä ne päivät menee kivasti :)

Piti soittaa tänään neuvolaan koska oon nyt muutamana päivänä huomannut, että pojalla pippelin pää punoittaa. :D Ei silleen kauheesti vaan silleen, että sen kuitenki huomaa. Terkka sanoi et kannattaa laittaa esim. bepanthenia ja tarkkailla tilannetta. Usein pojilla on tuo esinahka suht ahdas, huomaan kuulemma kyllä jos tulehtuu. Silloin punoittaa vielä enemmän ja turpoaakin jopa.

Sain eilen vihdoin ja viimein vietyä lääkärintodistuksen jälkitarkastuksesta kelalle, ne joutu soittaan siitä kun en muistanut viedä :D Siitä onki jo kuukausi ku tarkastuksessa kävin... Minkähän takia ne sen haluaa, ihme et ne tommosta haluu tietää et voi maksaa vanhempainpäivärahaa :kieh:

nyt katsomaan, ettei lasagne pala uunissa!

minea ja kevin 10vkoa 2pvää
 
Terveisiä Aadan 2kk neuvolasta.:) Käytiin ensimmäistä kertaa uudessa neuvolassa ja hyvin meni. Neiti sai rotan ja oli hieman ihmeissään, että mitä tää neste on... Otti kuitenkin tyynesti ja hyvä niin. Sain täytettäväksi omaa mielialaani koskevan kyselyn ja miehen kanssa yhteiseksi voimavarakyselyn.

Suluissa viime käynnin (5.10) mitat.
Pituutta 59.2cm (57,0 cm)
Paino 6035kg (5445g)
Pipo 39,5cm (39.0 cm)

Oma ulkonäkö ja vointi on ollut koko ajan hyvä. Olin siitä ällistynyt. On toki ollut oppimista, etten voi käyttää samoja farkkuja, vaikka paino onkin alhaisempi kuin ennen raskautta. Varon vielä arpea, joten en ole treenannut vielä, ajattelin odottaa jälkitarkastuksen jälkeiseen aikaan ennen kuin teen kunnolla vatsalihaksia ja muuta kuin kävelyä ja muutamia jooga-asentoja. Olen kuitenkin ollut tyytyväinen ulkonäkööni koko raskauden ajan ja samoin myös nyt synnytyksen jälkeen. Osasin odottaa, että keho muuttuu ja odotin oikeastaan enemmänkin muutoksia kuin mitä niitä on tullut.

Soseet/vellit En ole vielä sen kummemmin päättänyt, että missä vaiheessa meillä aloitetaan soseiden ja/tai vellien maistelu. Aion siinä konsultoida aikanaan neuvolaa. Jos tosin on niin, että ne lapset, jotka saavat korviketta, siirtyvät 4kk iässä kiinteisiin, niin siinä tapauksessa varmaan meillekin sitä suositellaan. Se nähdään sitten.

Nukkuminen vaihtelee meillä todella paljon. Normaalia on, että aamupäivällä nukutaan noin 3 tuntia, myöhemmin noin tunnin, sitten valvotaankin pikkutunneille kunnes uinahdetaan yöunille, jotka ovat nyt olleet 6-7 tuntia. Yöunille nukahdetaan usein todella myöhään, tavallisimmin klo 2 jotakin. Neiti siis valvoo jo paljon: eilen neiti heräsi klo 8.30, nukahti klo 11, heräsi klo 14, nukahti 20.30, heräsi klo 21, valvoi 2.15 asti ja heräsi tänä aamuna klo 9.

Luckygirl & Aada 2kk ja 1vrk
 
Unirytmeistä:Alkuun meillä ei ollut mitään muuta rytmiä, kuin syönti alkoi tasan 3 tunnin välein. Välillä lapset jäivät valvomaan yösyötöiltä vuoronperään ja oltiin ihmeissään, että miten saadaan vauvat nukkumaan yöllä, kun välillä halusivat jäädä "seurustelemaan". Ja tottakai sitä rupesi hyssyttelemään ja juttelemaan vauvoille yölläkin, jos ei heitä nukuttanut. Sitten luin jostakin, että kannattaa tehdä selvä ero yön ja päivän välillä. Eli yöllä palvelut heikkenevät, ei jutella, ollaan hämärämmässä syötöt. Vauvojen oltua kuukauden kotona eli 1,5 kk iässä tämä tajuttiin ja parissa yössä löytyi yö ja päivä. Siitä lähtien on yöt nukuttu nukahtaen 20-21 välillä. Tosin jonkun kerran on kyllä tehnyt tiukkaa kun poitsu vetää suupielet korviin aamuyöstä ja naurattelee, ettei itse lähde vahingossa siihen mukaan... Ja jotta iltanukahtaminen onnistuu aina tuohon aikaan, ollaan sovittu, että jos vauvat ovat nukkumassa, ne herätetään leikkimään/seurustelemaan viimeistään klo 19, jolloin sitten nukuttaa jo kahdeksan ja yhdeksän välissä... Vaikka sanonta kuuluu, ettei nukkuvaa vauvaa saisi herättää, mutta muuten oltaisiin pulassa nukkumisrytmien kanssa.
 
Surusilmät: Täällä oli ja n. reilu kk takaperin kipeä toinen rinta alapuolelta ja punoittikin sieltä jonkin verran. Ahkerasti kun lypsäsin lämpöisessä suihkussa ja aloitin imettämisen aina siitä kipeästä rinnasta, niin kipu helpotti päivässä-kahdessa. Alkavaa rintatulehdusta veikkaan omalle ja sinun kohdalle. Jos menee reilusti lypsäämällä/imettämällä ohi ja ei nouse kuume niin kaikki hyvin.

Ninzi & Tyllerö 2kk 2pv
 
Voi ei SS :( No hyvä että pääset lääkäriin, ni saat ab-kuurin.
Nyt kun ite muistelen ni mulla oli toi samaan aikaan flunssan kanssa ja sillonhan mulla oli niitä kuumepiikkejä jokatoinen päivä eli kuume nous reiluun 38°. Voikin olla et kuumeilin ja lunssailin tuon rinnan takia, mut se kyl sit meni ilman ab-kuuria ohitte...
 
SS: Kovasti jaksuja sinne. Tiedän tunteen millaista tuo on.. Itsellä kävi "tuuri" että sairastin miehen isyyslomalla, niin toimin vain tissibaarina ne muutamat päivät ja mies hoiti muuten tyttöä.
 
Ninzi Kiitos! Antibiootit sain, luona kiitos. Tänään nimittäin levisi jo toiseen rintaan kipu, eli todellakin tulehdus jyllää päällä. Nyt paranemaan!

Kylvetys Miten pitkään kylvetätte vaaveja? Meillä poika viihtyy kylvyssä ihan hurjan hyvin, kuinka kauan tuota mukulaa saa siellä pitää lillumassa? :)
Vesihän kylmenee jossain vaiheessa, mutta senhän saa lämpimäksi uudestaan lisäämällä uutta?
 

Yhteistyössä