Elokuun Epelit 2012 jatkoilee

Heloou!
Meidän neiti sai tänään nimen Sara Kristiina! :) <3
Onneksi tämä päivä on ohi. Tarjottavina oli voileipäkakku x2, täytekakku x2, mokkaruutuja x2 peltiä, kahdenlaista keksiä ja ihan rehusalaatti. Riitti hyvin, eikä jääny liikaa syötävääkään jäljelle.

Mä kai oon kylvettäny niin pitkään kun neiti viihtyy, max kuitenkin meillä ollu se 15-20 min mitä on viihtyny..
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Minäkin voisin tänne vielä tulla, jos vain mahtuu. Ei oikein noita samanikäisiä ole niin vertaistuelle voisi olla kysyntää. :)

Samuelinäiti Jos listoille ehdit laittaa niin tässä tietoja: Taiteilijatar ja poika, 25.8., 41+6, 3710g ja 52cm

Hyvää viikonalkua kaikille! :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Heippa! :)

Taas yksi viikonloppu takana, voi kun tää aika meneekin nopeesti vaikka kotona onkin! Poikakin kasvaa ihan silmissä. :D En kestä ku se ei oo enää vastasyntynyt! Meidän vauva on jo ihan iso hymyilevä ihmisenalku :) Oikeestaan mulla ei ole MITÄÄN järkevää kommentoitavaa nyt... Jotenkin tuntuu että raskausaikana sitä juttua keksi paljon enemmän. :D

minea ja poika 10vkoa 6pvää
 
Moi!
Meillä oli 3kk neuvola tänään. tyttö painaa 5510 g (syntyessä 3090g) ja pituus oli 57,5 cm (49 cm). Eli siro tyttönen mutta käyrällä ok. Omalla maidolla + lisämaidolla mennään.

Ens kerralla neuvolassa puhutaan kiinteiden aloittelusta sekä jutellaan voimavaroista (mies pyydettiin tälle käynnille mukaan). Tyttö sai myös ekat pistosrokotteet ja kauhea parkuhan siitä tuli - herkälle äipällekin tuli tippa silmään kun toiseen sattui. Jänteväksi ja reippaaksi tyttöä kovasti kehui ja niin hän kyllä onkin.

Ihanaa kun vauvan kanssa voi jo jutella ja leikkiäkin (lauluja, loruja, lelujen helistelyä) ja hän kommunikoi takaisin. Ja voi tuota ihanaa hymyä!

Penni ja pikkunen 3kk
 
Lukeminen omalla vastuulla, luvassa vitutuksen purkausta...

Ristiäiset oli lauantaina. Edeltävänä keskiviikkona jo olin valmis vapaaehtosesti jyrsimään ranteet auki anopin vuoksi. Siis sen päivästä aliarviointia ja käskytystä ja asioihin puuttumista koko vitun viikon mua kohtaan. Kaikki huipentu lauantaina ku ihminen joka tekee just niinku haluaa vaikka kysyyki neuvoa kaipas muka mun mielipidettä lauantaina. Suuttu oikeen kunnolla kun vastasin, että tee just niinku haluat. Viimenen naula mun sietokyvylle oli se, että tein porokiusausta ruuaksi niin muija tulee viereen räkättämään, että ei tuo poromäärä tuu riittämään ja mitään et osaa laskea, hän menee hakemaan pakastimseta lisää poroa - vastasin, että mee vaan, et sinne pääse. Ja by the way - sitä jäi kokonainen uunikulhollinen ja mun valmistamat porot riitti. Joka tapauksessa muija ratkutti koko ajan, että olis pitäny tehä sitä ja tätä ja tuota ja mitään täällä ei oo tehty... Sitte se ihmettelee iltapäivällä että miksi mä olen niin pahan tuulinen. Vastasin, että oli muuten viimenen kerta ku ollaan samassa tilassa pitkäään aikaan, mulle riitti. Eniten mua otti päähän ku en oikeesti viittiny räjähtää kunnolla ku vieraita oli paikalla niin koitin kestää - kuuntelin mm. sitä kuinka toivotaan, että poika tulee muuttamaan maaseudulle vaikka minä vastustan ja kuinka toivotaan, että minä ja mies jo viimmeinki mennään naimisiin. Kaiken huippu oli se, kun imetin poikaa niin muija sano vitsinä vieraille, että " taika on hyvä lypsy lehmä ku poika viihtyy tissillä" Voin kertoa, että kun muija lähti viimmeinki, niin en tule olemaan sen kanssa tekemisissä todellakaan pitkään aikaan. Muutenkin tuon loppu lauantain oltiin kylmä kalseissa väleissä - oma äitiki kysy, että mikä sua vaivaa ku oot niin vittuuntunu. Noh, päivä on takana, ja mun ei tarvi enää kattoa sitä muijaa ja pahoittaa joka kerta mieltäni sen piikittelyistä - minä pysyn kaupungissa tästä lähtien, jos se on menossa siellä käymään...

Kai mua sitte vituttaa ja nostaa itkuherkkyyttä, että viime tiistaina alko menkat Joo, oli jopa viikko välissä, kun jälkivuoto loppu. Että ottaa pattiin ja urakalla. Mä kuvittelin, että menkat tulee monen kuukauden päästä etenki ku täysimetän. Että näin. Keskiviikkona on jälkitarkastus. Onpa kiva mennä siihenki on on menkat. Että mua ottaa koppaan tällä hetkellä ihan kaikki. Mua vituttaa esim miehen tapa jättää kaikki lautaset ja tavarat keittiön pöydälle huolimatta siitä, että oon sanonu sata viiskytä kaheksan kertaa että ne pitää laittaa koneseen - niin sitltiki ne saaakeli on siinä. Olipa tavara mikä tahansa niin pöydälle se ne jättää ja meillä pöyät lainehtii tavaraa - just siivosin kaks tuntia, että sain edes vähän pöytiä esiin - ja heitin tavaraa sujuvasti roskiin... Edessä siis jälleen kerran mainintaa asiasta kun mies tulee kotiin - montakohan kertaa ja millä kielellä mun pitää se tehä? Mua vituttaa, että ku pyyän miestä vaihtamaan pojalle vaipan niin se vastaa, että sun vuoro tai joojoo mutta toiminnan alotus kestää niin kauan että mulla palaa hermo ja kerkiän vaihtaa ite vaipan - pojalla kun alkaa olla punakka iho niin en halua hautoa kakalla sitä ihoa enempää. Kaikista eniten mua vituttaa se, että huomaan olevani just se nalkuttava ämmä mikä en aikonu olla - mies tulee nimittäin töistä kotiin ja valittaa olevansa niin väsyny, että ei jaksa tehä mitään ja vetoaa työhönsä että ei tarvi koiria lenkittää tai poikaa hoitaa - öö missä vitussa on mun vapaa?

Viikonpäivät oon ollu uuen auton omistaja. Hain tiistaina liikeestä tehtaalta tulleen Skoda octavian farmarina - ihana auto ja oon tyytyväinen valintaani. Etenki ku Jätkä saa nyt olla etupenkillä ku airbagin saa pois avaimella toisin ku Toyotassani. Nyt uskaltaa lähtee kauemmaski ku näkee mitä poika touhuaa...

Eniten vituttaa oma peilikuva. Painoin raskaus aikana enemmän ku koskaan elämässäni ja siksi mulla ei ollu mitenkään hyvä olla ja vihasin joka kiloa. Kaikki vaan toitotti, että ne lähtee kyllä - meni viikossa 10kg kunnes mua alko vituttaa anopin käytös ja löydin tieni karkkilaatikolle. Nyt on pari kiloa tullu jo takas, ja jälellä raskauskiloja pelkästään 15kg, kun niitä tuli 25kg. Eikä riitä, että saan ne 15kg pois ku sitte on vielä 25kg mikä pitää saaha pois... Voi äiti... Enhän mä pääse ikinä niistä eroon... Ainakaan tällä herkun syönnillä. Nyt kaikki vaan hokee, että et voi laihduttaa ku imetät ja jouvut muutenki kattomaan mitä syöt ku pojalla on herkkä maha. Argh... Mä en kestä... Arvatkaapa kaipaanko tupakkaa???

Taika ja poika 1kk2vko4pv
 
Viimeksi muokattu:
voi hitto, mul oli täs pitkä teksti niin nettiselain bugas ja sulki ittensä ! argh mä sanon.

taika kaikki sympatia sulle! onpa ollut inhottava meininki koko viime viikko ja etenki toi lauantai. oma anoppini on myös aika päälle päsmäri mutta ei ehkä vedä sitä noin överiks ja on muuten suht ystävällinen tapaus että ei tosiaan vittuillakseen tommosta puuhaile, on vaan niin hössö. mutta helpostihan tollanen alkaa vituttaa, on sitten kehossa hormoni myrsky tai ei,

täällä menee kaikki normaaliin tapaan, alex kasvaa tasaseen tahtiin ja kohta varmaan 62cm kokoset vaatteetkin saa pakata pois. kuvittelin pärjääväni noilla esikoisen vanhoilla vaatteilla mutta kyl mä taidan joutua kauppaan lähtemään, tajusin et esim kaikki 74cm kokoset vaatteet on kesä vaatteita, esikoinen kun oli sitä kokoa kesällä.. ei ihan käy talveks sortsit ja hihattomat bodyt :D seuramieheks on alex kasvanu, kuuntelee mielellään höpötyksiä ja kiljasee riemusta perään ja hymyilee leveästi :D ihana, sydän sulaa aina kun tota pikkusta katselee. isoveljensä alkanut nyt enemmän kiinnostumaan myös, silittelee ja naureskelee ja kertoo parhaimmat vitsinsä vauvalle :) ihanaa katsottavaa sekin.

mä oon tossa noita menkkoja vähän niinku jo odotellut. on tästä jo hetki kun sen imetyksen lopetin, ei varmaan ihan vielä kuukautta mutta jotain sinnepäin siitä taitaa olla. tosin ei harmita ettei oo alkanu mutta jotenki tosi hassua. esikoisen kanssa ne alkoi melkein heti ku lopetin sen maidon pumppauksen..

jotenki on niin paljon kaikkea päässä ja tuntuu ettei mitään saa kirjotettua silti (ainakaan mitään fiksuja :D ) niin jospa tää rustailu loppuis tähän. tervetuloa mukaan taiteilijatar! :)
 
Taika, meillä kans oli ristiäiset lauantaina. Täytyy sanoa että onneks mun oma äiti tuli vasta torstaina ja lähti jo sunnuntaina. Meinas olla itelläkin hermo niin tiukilla ettei toista. Iso apu tytön hoidossa yms, mutta se helvetin hösöttäminen. Mun mieshän kuulemma ei osaa hoitaa tyttöä, vaan mun äiti tietää ja osaa kaiken paremmin. Ärsyttävää... Millon ei mun mies meinannut muka pudottaa tyttöä tai sitten polttaa kahvipannun kanssa tai jotain, mitä kukaan muu ei kyllä huomannut että miehen käsittelyssä ois ollu jotain puutteita..

Ja ne menkat, PERKELE! Mulla kans oli 2 vkoa pois ja sitten oli viikon kestävät menkat. Pari päivää kuivaa ja sitten alkoikin tiputteluvuoto! Jos tää jatkuu kovin pitkään, jätän kyllä pillerit pois ja katotaan sit kumin kanssa. Josko vaikka sais seksiä ennen vuoden vaihetta sentään. Täällä on nyt 2 kk takana ilman...
 
Taika kuulostaa kyllä niin vittumaiselta akalta toi anoppis että huhhuh... Jaksuja sinne! :hug: Mun anoppi ja appi on onneks kivoja, mutta välillä niiltä tulee ihme kommentteja ja ne puuttuu ehkä välillä meidän asioihin liikaa. Tai en tiedä voiko sanoa että puuttuvat, ehkä paremminkin esittävät mielipiteitään liikaa. Eiköhän nyt aikuiset ihmiset osaa tehdä miten parhaaks näkee...

Menkat alkoi mulla tosiaan toissaviikonloppuna... Ihme et alkoi niin nopeesti vaikka täysimetän! Tosissaan oli outoa ja ihan kyllä menkat oli kipuineen päivineen... Jälkivuotohan mulla loppui reilu kuukausi synnytyksen jälkeen.

Nyt vähän ottaa päästä, meillä on hyvä ja tilava 63 neliön kaksio saunalla, ihan keskustassa ja muutenkin kiva asunto. Pinnat on vanhat, koska tää on rakennettu -96 ja nyt meille tuli vuokrankorotus, vuoden alusta jouduttais maksaa yli 700 tästä näillä pinnoilla ja kodinkoneilla. No way! Aiotaan vaatia remontti + uudet kodinkoneet ja kiukaat tai muuten muutetaan pois. Ei kai kukaan hullu maksa tän kuntosesta kaksiosta yli 700 euroa kuussa! (korjaus vielä: jos joku pääkaupunkiseutulainen ihmettelee et onko yli 700 kaksioista muka liikaa, niin täällä meillä päin on :D )

Sainpas siivottuakin pitkästä aikaa, meillä tätä tavaraa tuntuu riittävän, varsinki vaatteita... Mies jättää likaset vaatteet mihin sattuu ja muutenki kova jättään tavaroita heti ku paskaa perseestä :D nyt on onneks pitkällisen kouluttamisen tuloksena oppinu useimmiten viemään lautaset yms muut astiat pesuun mutta roskia on yhä näemmä vaikee laittaa roskikseen...

Kevin nukkuu parvekkeella ja varmaan piakkoin herää. Parin viikon päästä onkin sit 3kk neuvola. Saas nähdä miten poika reagoi rokotuksiin :( Säälittää jo valmiiks!

Minea ja rakas poju 11vkoa :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Surusilmät Pikaista paranemista! Toivottavasti antibiootit tehoavat.

Taika78 Ymmärrän todella hyvin, että sinua otti päähän anoppisi käytös! Aivan oikeutettua. Minun anopillani on vahvat mielipiteet, mutta onneksi hän on meidän suhteemme enemmän hössöttäjä kuin asioihin puuttuja. Kun hänellä on kommentoitavaa, se kohdistuu mieheeni, ei meidän päätöksiimme. Äitini taas on sitä tyyppiä, että hän puuttuisi joka asiaan, jos antaisin. Aadan syntymän myötä äitini on kummasti rauhoittunut ja saamme elää omaa elämäämme.

Kuukautiset ovat todellakin palanneet. Jälkivuotoa kesti kuukauden, sitten viikon tauko ja sitten tulivat ensimmäiset kuukautiset. Nyt toiset kuukautiset ovat alkaneet, 31 päivää edellisistä, joten kiertokin on säännöllinen tässä vaiheessa, joskin hieman pitempi kuin kiertoni ennen raskautta. Silloin se oli 28 päivää. Tässä vaiheessa kivut ovat huomattavasti lievemmät kuin ennen raskautta, olen siitä iloinen. Ja onhan se mukavaa, että kierto on - koputan puuta - säännöllinen, se helpottaa haaveilua toisesta pienokaisesta.

minea Hymyilen täällä tekstillesi miehestäsi, tutulta kuullostaa. Miehelleni on myös jotenkin aivan käsittämättömän vaikeaa laittaa omat likaiset kuteensa pyykkikoriin. Sen sijaan niitä löytyy lattialta, tuolilta, parvekkeelta... Ja sitten pitää erikseen kysyä jokaisesta vaatekipaleesta, että mikä sen tilanne on. Onneksi Aadan pyykit päätyvät pesuun järjestelmällisesti ja mies osaa laittaa roskat roskiin. Mutta odotan vielä aikaa, jolloin en löydä miehen työhuoneesta likaisia astioita tai joudu kantamaan miehen astioita astianpesukoneeseen.

Penni79 Minäkin iloitsen siitä, että Aadan kanssa voi kommunikoida koko ajan enemmän ja enemmän ja palkaksi saa ihania hymyjä. Se on mahtavaa.:)

Olen hieman allapäin, sillä vaikuttaa vahvasti siltä, että maidontuotantoni on ehtymässä. Aada lopettaa imemisen nopeammin kuin ennen, yrittää uudelleen, imee kovemmin ja sitten hermostuu ja itkee. Olen asiasta hyvin surullinen, sillä olen nauttinut imetyksestä. En haluaisi sen vielä loppuvan.:'( Olen toki iloinen siitä, että olen jo imettänyt huomattavasti pitempään kuin äitini aikanaan, mutta tavoitteeni oli kuitenkin se 6kk ja katsoa sen jälkeen. En ole kuitenkaan vielä heittänyt toivoani.

Luckygirl & Aada 2kk 6vrk
 
SS: Toivottavasti kuuri on purrut jo. Monesti itse on aivan ajatuksissaan tyhjentänyt pakastinta tms. ja pian huomannut tissien palelua. Ja kesällä se vasta petollista olikin...Ja muutamat kerrat olen ottanut buranan "ennaltaehkäisyksi" kun on vilu kerennyt iskemään. Ja ne patit on kamalan kipeitä. Vieläkin niitä aina ilmaantuu, kun ei kerkeä lypsämään...

Taika: Minä jo tuumasin aikanaan ristiäisistä, että kukakahan on keksinyt että ristiäiset pidetään niin pian syntymän jälkeen. Okei nimi on kiva vauvalle/vauvoille antaa, mutta itsellä oli koko ajan hermo kireellä kun ei kerenny järjestämään "täydellisiä" ristiäisiä. Ja vaikka ristiäispäivänä oli apuja, niin tuntui se turhan suurelta ponnistukselta vaikka kaikki tarjoilut tilasin pitopalvelusta valmiina. Mutta siivoukset itsensä laittaminen, ristiäispukujen silitys, pöytien kattaminen, lasten ruokkiminen, pukeminen ym... Kun kaikki aika menee jo kahdelta hengeltä siinä alussa siihen että selviytyy päivän rutiineista vauvojen kanssa ja huomaa illalla kuuden aikaan ettei ole ennättänyt edes vielä syömään aamupalaakaan. Ja sitten kaiken lisäksi tosiaan kun tulee niitä neuvoja ja että meidän suvun kaikki lapset on kastettu tässä puvussa ja tässä kastemaljassa... Sitten et tiedä kumman puolen suvun perinteet katkaiset ja pahoitat mielen ja itse harmittelin samalla sitä, että kun käytetään näitä suvussa kiertäneitä juttuja, niin lapsille ei jää mitään omaa muistoksi...

Kuukautiset: Jälkivuodon loputtua meni varmaan kuukausi ennen kuin alkoi kuukautiset... Pitää toivoa, että kun saan kierukan takaisin, että menkat jäävät kokonaan pois kuten aiemminkin.

Kellojen siirto: Kyllä joku taas on keksiny loistoidean. Siirretäämpä kelloja niin saadaan ihmisten unirytmit sekasi. Meinasin jäädä jo elämään kesäaikaa kun ollaan saatu tuplille niin hyvät unirytmit yöajalle, mutta eipä se auta kun muut siirtää kellojaan... Siis nyt herätään sit aamulla aikasemmin ja toinen nukkui ennen koko yön, niin nyt pitää herätä viideltä syöttämään... Ja illalla eivät meinaa jaksaa valvoa millään kahdeksaan, että saatais tehtyä iltapesut ja iltavellit syötettyä.

Mutta mikä parasta tässä arjessa on tosiaan, kun hymyt ja ääneen nauraminen tulee minun iloksi tuplana ;) Sen avulla jaksaa...
 
Hei!
Meillä oli eilen 2kk neuvola. Sara oli kasvanut hurjasti, painoi jo 5210g (10.10 4350g) ja pituuttakin oli 57cm (54,4cm). Meinas neuvolasta et on Sara ollu ruoka-aikaan kotona! :D

Saatiin myös se Rota-rokote, joka ilmesesti aiheutti hieman vattavaivaa. Yhtäkkiä alko huutaan kunnon kipuitkua, mut onneks meni aika pian ohi. Eikä kyllä aiheuttanu ainakaan viel mitään ripuliakaan, kun ei vatsa toimi ollenkaan.. Mut huomasko kukaan et pissamäärät ois vaipoissa pienentyny sen rokotteen jälkeen? Musta jotenkin tuntuu siltä et vaipat ei ookkaan niin märkiä.

Aikasemmin joku kysy kylvetyksestä. Oottako laittanu kylpyveteen mitään vauvapesua tms vai ihan vaan pelkkää vettä? Mä oon alkanu miettiin et riittääkö meillä oikeen enää se pelkkä vesi, mut toisaalta ku neidillä välissä naama ui siellä veessä, niin en tiiä kehtaisko laittaa mitään pesuainetta..?

Ja tuo kellojen siirto on kyllä keksintö suoraan perkeleestä. Meilläkin saatiin rytmiä kuntoon, mut nyt ei sit taho saaha takas kiinni siihen. Ite kyllä oon päässy rytmiin, kun en mikään aamuvirkku oo, mutta neidillä se haluttas nousta jo klo 6-7 ylös sängystä! Kun aikasemmin ollu 7-9 aikaan.

Edit: NIIN ja mitä ootta meinannu tehä isänpäivänä ja aiotteko hommata millasta lahjaa? Mä tilasin netistä miehelle mustan t-paidan, jossa valkoisella tekstit ISI ja 30.8.12 ja tytölle valkoisen bodyn, jossa mustalla teksti ISIN TYTTÖ ja 30.8.12
 
Viimeksi muokattu:
Kylvetyksestä Meillä kylpy kestää noin 10 minuuttia. Olemme kerran laittaneet veteen sitä vauvaöljyä mukaan, kun niin meille neuvolassa suositeltiin, mutta ei mitään pesuaineita.

Isänpäivälahja on ollut paljon mielessäni jo viikkoja. Miehelle on todella vaikeaa löytää todella mieleistä lahjaa... Olenkin jopa kysynyt lahjatoiveita, mutta vastausta en ole saanut. Taruolennon keksimä lahja kuullosti kivalta.:) Ainakin aion leipoa miehelle kakun, kaikki muu on vielä auki. Sen tiedän, että vietämme isänpäivää kotosalla kaikessa rauhassa, sillä sekä minun että mieheni isät ovat jo siirtyneet ajasta ikuisuuteen.

Rota-rokotteen en ole huomannut aiheuttaneen kuivempia vaippoja meillä. Mutta se kuullostaa ihan loogiselta, sillä minulle terkka sanoi, että vauvat saattavat syödä huonommin rokotteen jälkeen, joten silloinhan vaippaankin tulisi vähemmän tavaraa.

Minäkin odotin, että mitä kellojen siirto aiheuttaa, mutta onneksi Aada on ottanut tyynesti. Meillä nukutaan päivällä vieläkin vähemmän kuin viimeksi kun asiasta kirjoitin, mutta yöunet ovat vastaavasti pidentyneet.

Luckygirl & Aada 2kk 1vk
 
Täällä ollaan paranemaan päin! Antibiootit auttoivat oikeastaan jo heti, parissa päivässä oli kipeä kohta palautunut normaaliksi. :) Nyt on ihan normaalit tisut jo, antibioottikuuria on tosin vielä 4pv jäljellä. Flunssakin alkaa olla ohitse, kohta ollaan terveenkirjoissa! :)
Ihanaa!

Kuukautiset Mulla on ollu pari kertaa jotain kahden päivän tiputteluja, tiedä häntä mitä ne ovat. Kunnon menkkoja kipuineen ei ole ollut. Toivottavasti ei tulekaan vähään aikaan. Pillerit on vielä aloittamatta, ajattelin napsia ekat antibioottien jälkeen. Seksi on pannassa sen aikaa, miestäkin alkoi huolettamaan ettei vaan käy vahinko. :LOL: Ihankuin sellainen meille kävisikin.

Minea Ihan hullun kallis vuokra :D Me maksetaan 74 neliön kolmiosta alle 600. Tosin tämä on kerrostalo. Nytkun etitään rivaria niin saapi ainakin satkun laittaa vuokraan lisää. Vieläkään ei sitä pirun asuntoa ole löytynyt, alkaa mennä jo hermot!

Kaukolämpö On ihan pakko valittaa :LOL: On se perkele kumma kun ei saa pattereita isommalle. Asunto on kuin jääkalikka kun ikkunat vetää ihan hulluna. Ei kaikki ole lämminverisiä! Ilmankos sitä rintatulehduskin tulee kun täällä on niin kylmä.
Tämän asunnon eristeet on samanlaiset kuin niitä ei olisi ollenkaan. Voisin valittaa isännöitsijälle, vaikka siitä ei ole apua kuitenkaan. Jospa valittaisin vaan valittamisen ilosta :D :LOL:

Syönti/Yösyötöt Miten tiheään teidän 2-3kk vaavit syö? Päivisin? Öisin? Ja kuinka paljon/ kauan jos pullosta/rinnasta ruokitte?

Itse olen huomannut että tissillä tankatessa muksu viihtyy yleensä 20min-45min, sekä päivisin että öisin. Ja syödään n. 2 h tunnin välein, joskus jopa huudetaan nälkää tunninkin välein. Olenkin ruennut antamaan pullosta iltasyötön pojalle, jolloin vetäisee maitoa jopa 130-160ml, määrä tuntuu ihan suurelta, mutta on käsittääkseni ihan normaali. Tämän jälkeen nukkuukin sen 4-5h.

Tämän vuoksi, ja oman jaksamiseni takia ajattelin vetää tästä lähtien yöt kylmästi pullonkautta, poika nukkuu pidempään ja saa äippäkin unta. On nimittäin ollut todella raskasta heräillä sen parin tunnin välein. Oma jaksaminen on kortilla. :( Välistä poika ei edes päivisin edelleenkään nuku päiväunia kuin 10-15min pätkissä, ja eihän siinä itse ehdi levätä laisinkaan.

Eli tämä mamma alkaa ahkerasti pumppuhommiin jotta yöt saadaan nukuttua paremmin. Pullon kanssa syöttöön ei menekään kuin se 10min, siihen mahdollinen vaipanvaihto niin poika on takaisin nukkumassa 15min sisään. Tissillä roikkumisella tähän saattaa mennä tuntikin. :S

Muutoin päivät menee kyllä kivasti, poika on oikein tyytyväinen ja nauravainen tapaus. Vatsavaivojakaan ei kauheasti ole ollut, ilma kulkee suht hyvin!
Cuplatonia ajattelin alkaa antamaan vain aamuin ja illoin tästä lähtien, nyt sitä on annettu se 3x päivässä. Vähennellään määrää pikkuhiljaa, jos sekin saataisiin lopetettua. :)

Omat syömiset Nämähän ovat aiheuttaneet vatsavaivoja pikkuiselle, niin saanko alkaa syömään taas suklaata ja sipulia, paprikaa yms. kunhan pojan vatsa toimii ns. hyvin? Vai pitääkö sitä välttelyä jatkaa koko imetysaika?
 
Kuulostaa tosiaa kurjalle tuo anoppisi Taika.. Toivottavasti et joudu häntä hetkeen näkemään. Miten miehesi suhtautuu, osaako asettaa rajoja äidilleen? Harvapa kai osaa.. Onneksi meillä tullaan hyvin juttuun anopin kanssa. Anoppi asuu naapurissa, joten piinaavaa kyllä olisi jos ei tultaisi =)

Missä muuten Uusiäippä? Toivottavasti ne murheet miehen kanssa ovat johonkin suuntaan selkiytyneet. Voimahaleja, jos taustailet :hug:

Kellojen siirto ei aiheuttanut suurempia murheita. Sunnuntaiaamuna mies nousi esikoisen kanssa kuudelta, mutta esikon rytmi siirtyi päivässä. Vauveli on vielä hiukan sekaisin. Ekoille päiväunille hyydytään tavallista aikaisemmin, ne kestää tavallista pidempään ja iltapäivällä nukutaan huonommin. Nytkin neiti vetää edelleen sikeitä ja on nukkunut puoli kymmenestä aamulla. Meillä nukuttiin jo täysiä öitä, mutta nyt on taas syöty yölläkin. Viime yönä tosin taas läpiyön.

Vaatteita poimitaan meilläkin. Muuten ei kyllä ilkeä valittaa, niin paljon tekee mies kotitöitä. Pyykkihuolto on varmaan ainut, joka on minun vastuullani lähes täysin. Siivoukseenkaan mies ei juuri osallistu, mutta meillä käykin parin viikon välein siivooja tekemässä perussoivouksen ja sen lisäksi minä siivousfriikkinä sitten puunailen paikkoja. Ihanaa luksusta, kun on välillä sellaisia hetkiä, että kaikki on puhdasta. Meillä on kotitöissä myös useita "miesten töitä", kuten bioroskiksen vienti (tulee järjetön kuvotus siitä hajusta). Mies on myös päävastuussa kakkavaipoista aina kotona ollessaan =)

Ootteko saanu vauvoille jo Kela-kortin? Kuin äkkiä ristiäisten jälkeen sellaista voi odottaa. Meillä ristiäiset pari viikkoa sitten, eikä ole näkynyt. Pitäisi täyttää nuo lapsivakuutuspaperit, kun vauva nyt yli 2kk. Onneksi ollaan pysytty terveenä, eikä mitään siten rajaudu vakuutuksen ulkopuolelle. Tiedä sitten kannattaako tuo, mutta otetaan nyt, kun eikoisellakin on. Piti ottaa jo odotusaikana, mutta lahopäänä unohdin toimia ajoissa.

Pääsin viimein tällä viikolla takaisin rakkaan hevosharrastuksen pariin, tekee hyvää mielialalle! Jos on semmosia päiviä ettei oo päässy syystä tai toisesta reippailemaan yhtään, niin kyllä on jotenkin vetämätön illalla ja tekee vaan mieli jotain makeeta. Jostain syystä makeeta menee muutenkin ihan järjettömästi nyt, tarttis ottaa itteään niskasta kiinni, että painokin tippuisi. No ei se sentään noussut ole.

Nyt meen ehkä tarkistaa, että vauveli hengissä. Ehditään yleensä rauhassa seurustella joku hetki esikoisen päiväunien aikana, mutta nyt on jo kello tosi paljon..

Kivaa viikkoa!
 
Pari vastausta vielä Surusilmille..

Meillä syödään suunnilleen 3-4 tunnin välein, illalla tiheämmin, yöllä väli 6-8h. Pullosta menee tuo sama määrä kerralla kuin teillä. Tissillä ollaan 15-45min kerralla, riippuen onko rauhallinen hetki. Yöllä kyllä syöttöön menee aikas siten että olen takaisin pedossä 30-60 minuutissa. Meillä pullosyöttöön ei yöllä oikeastaan edes herätä..

Olen kyllä syönyt niitä asioita, joista tuli selkeää huutoa alkuun. Maltilla, mutta kuitenkin. Eivät enää aiheuta pahaa huutoa, hyvä niin. Eikös maidon kautta totutakin makuihin, joten siinä mielessä varmaan kannattaa hiljalleen palautellakin ruoka. Allergiat tietty asia erikseen..
 
Uusäippää täällä ja kaipaillaan. Toivottavasti kaikki hyvin!

Kelakortti tuli meille viikon päästä ristiäisistä jo. Kannattaa Kilimanjaro vaik soitella sinne jos ei ala kuulua.

Kellojen siirto aiheutti meillä aikaisemmat aamut. Illalla mennään nukkumaan normaaleihin aikoihin, mutta sitte herätään jo aamulla klo6. Yritän kyllä tutin kanssa vitkuttaa ylösnousua ja tänäänkin sitten hetkeksi tyttö torkahti uudestaan.

Syömistiheys: Meillä yöllä syödään 2 kertaa, klo 00-01 ja sitten aamullayöllä 04n aikaan. Nämäkin siirty aikaisemmiksi kellojen siirron jälkeen, aiemmin syötiin klo02 ja 05. Päivisin sitten tulee pidempi paussi kun tyttö nukkuu jopa 5 tunnin päiväunet yhtäsoittoon. Tämän jälkeen sitten tissitellään n.2 tunnin välein. Iltaisin voi haluta syödä tunninkin välein ja luulen sen johtuvan siitä et tankkaa yötä vasten. Yöunille meillä siis käydään 19-20 välisellä ajalla.. joskus kyllä nukahtaminen venyy tuttirallin takia...

Kylvetyksessä meillä on pienimäärä pesunestettä. Tytön hiukset haluan pestä nimittäin pesunesteellä, on sitten edes hetken aina puhtaan näköiset ;)

Kuukautisia ei täällä vielä ole näkynyt enkä kyllä kaipaakkaan. Ehkäisynä mennään ihan kumilla, jospa sitä toista vauvaa alkaisi mieskin kuumeilemaan piakkoin ;) Pillereihin en enään aio palata.

Surusilmät: Hienoa että ab-kuuri potkii :)

Ninzi & Tyllerö 2kk 1vko
 
Kela kortti tuli postissa. En edes tiennyt että tulee automaattisesti, luulin että pitää tilata. 3vkoa taisi kestää ristiäisten jälkeen.

Kuukautiset tosi monella on näköjään alkaneet, niin kuin meilläkin. Mutta ah niin ärsyttävän epäsäännöllisinä. Nyt luulin että alkoi toisen kerran, mutta tuhrua vaan tulee jo neljättä päivää, mitä ihmettä..

Ristiäisten jälkipuintia meilläkin käynnissä. Sekä anoppi että oma äiti melko dramaattisia tapauksia. Itse olen sitten taas tosi rauhallinen, enkä osaa heidän kanssaan oikein kommunikoida. Monet itkut olen itkenyt. Voi blääh miksi pitää kivat sukujuhlat aina pilata!

Mulla meinaa tällä hetkellä mennä hermo imetyksen kanssa, joten kommentoin nyt niitä juttuja.

Luckygirl: Meilläkin välillä on ollut vähän vastaavaa käytöstä rinnalla, ja olen ollut huolissaan, ettei maito riitä. Kun sitten nostan pojan pois rinnalta esim. lattialle, hän on kuitenkin ihan tyytyväinen, mistä lie kiukunnut. Joskus olen myös lopuksi hakenut korvikepullon ja tarjonnut siitä, niin ei ole kuitenkaan kelvannut, että tulkitsisn sitten ettei nälkäänsä huutanut. Tissillä huutaminen voi olla niin monesta asiasta kiinni ymmärtääkseni, ettei se se maito välttämättä loppumasa ole. Joskus kiukku voi tulla siitäkin, että vauva haluaisi vain nautiskella tissillä, mutta saakin suuhunsa maitoa, vaikka on jo kylläinen. Itse olen ajatellu aina kun on ollut "imetystuskia", että katsotaan nyt vielä viikko etiäpäin, ja yleensä sillon on jo uudet kuviot :)

Surusilmät: meilläkin välillä syötäis tosi tiuhaan. Olen silloinkin joskus koittanut tarjota pullosta, mutta ei ole kelvannut, tai ehkä 5-10 ml on mennyt. Siksi oon tulkinnut, ettei vauva varsinaisesti halua syödä niin usein, mutta kun se tissi on vaan niin kiva. No ihan kiva, mutta kun aina ei jaksais olla huvitutti, ja tutti ei kelpaa. Sit kun vielä on vähän noita vatsavaivoja jäljellä, niin ne aina äityy semmoisesta tiuhasta imuttelusta. Ja jos vatsaa vääntää, ei saa kunnolla nukuttua, ja taas herätään syömään. Yöimetyksen on mulle kerrottu ylläpitävän maidoneritystä, joten itse olen yhden yöimetyksen yrittänyt jaksaa. Ja noista maitomääristä vielä niin meillä menee iltaisin helposti 2 dl pullosta,mikä aluksi pelästytti mut kokonaan, mutta kun unikuvio ei ole meillä riippunut siitä saako pullosta vai rinnasta, olen lopettanut maitomääristä murehtimisen. Pullosta on niin paljon helpompi saadakin maitonsa, että helposti tulee varmaan vedettyä överit, kun on tottunut rintaan. Jos vauva jää syötön jälkeen tyytyväiseksi, niin olen tulkinnut että pitäis riittää. Niin ja yöllä meillä syödään yleensä nyt 2 kertaa. Nukahtamisen jälkeen on ensin 4-5 h:n unet ja sitten 3-4h:n pätkissä kahdet. Oltiin jo kerran siinä yhden syötön rytmissä, niin tuntuu aika väsyttävältä tämäkin, koska olen todella huono nukahtamaan uudestaan.

Itse haluisin pystyä säätelemään syöttövälejä vähän, mutta huonolla menestyksellä. En taida ihan uskoa tähän täysin lapsentahtiseen hommaan, varsinkaan kun olen ehkä itse aiheuttanut tämän pahimmillaan 1-2 h:n rytmin tarjoamalla huutoon aina rintaa.. Vinkkejä?
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vinkeistä mennikkö ja kilimanjaro! :)
Taidan siis syöttää vain kerran pullosta, jotta ei tuo maidoneritys kärsi, kyllähän sitä herätä jaksaa, sitä vain on niin turkaisen väsynyt välistä ettei millään jaksaisi. :D
Varmaan tuo flunssakin teki tepposensa, jäi unet hiukan huonolaatuisiksi kun tuli yskittyä niin paljon öisin ettei uni ollut hyvälaatuista.


Syöttövälit Meillä tuo muksu huutelee välistä, tuolla aikaisemmin kerroinkin että itsekään en mene lapsentahtiin syöttöhommissa, sillä todellakaan ei huuda aina nälkäänsä. Meillä oikeastaan tissille pääsee jos syötöstä on kulunut min. 1h-1,5, tuon jälkeen saattaa nälkä jo ollakin.Yleensä alkaa nälkäitkut siinä 2 tunnin kohdalla. Jos ennemmin rupeaa riehumaan on syynä yleisimmin ihan vain tylsistyminen jolloin poikaa täytyy viihdyttää. :) Toki vaippa ja ilmavaivat, sekä väsymys tekee myös tätä kitinää. Aika hyvin olen oppinut tuon nälkäitkun sitäpaitsi tunnistamaan, eli senkin perusteella osaan jo noita syöttöjä kontrolloida. Poika kun tykkäisi siinä tissilla roikkua, ihan vain lupsuttelemassa vaikkei nälkä olisikaan.
Tuosta tissittelystä meillä ne ilmavaivat lisääntyy huomattavasti, eli senkin vuoksi hiukan kontrolloin ettei tule turhaan rinnalla roikuttua.

Kylvyt Meillä ei vielä lisäillä muuta kun joskus tilkkanen öljyä kylpyveteen.

Uusiäipän kuulumiset huolettavat täälläkin, jaksamisia jos taustailet!
 
Surusilmät: halusin vaan vielä sanoa, etten tosiaan ole mikään imetysasiantuntija, mutta tuskin on yhdestä yöstä kiinni maidon eritys. Joten jos oot tosi väsynyt, voi varmaan vetää jonkun yön kokonaan pullostakin (tai vielä parempi jos joku muu tekisi sen). Ja muutenkin, niin ei kai se maito seinään lopu, että näethän sen kun pumppailet, onko mitään vaikutusta kun muokkailet yösyöttötapoja. Itsekin olen välillä tosi tosi väsynyt, ja huonosti siedän sitä. Ei kannata piippuun itseään vetää. On sitten päivällä parempaa seuraakin vaaville :)
 
pakko todeta tähän väliin että en ole imetysasiantuntija mutta ei tosiaan yhdesta pullosyötöstä yöllä/muutenkaan yö syötöistä pullolla ole mitään hirvittävää vaikututusta siihen maidon eritykseen. itsehän tein noin parin ekan yön taistelun jälkeen alussa.. ei jaksanu sitä pelleilyä ja väsynyt minä ei oo hirveän ihana ilmestys niin päätin silloin pullolla vetää yöt. maidoneritys kaatui siihen että aloin liikaa käyttämään pulloa päivisin ja kas kummaa kohta huomasin että lapsi on vain 1-2 krt päivässä siinä ja jossain vaiheessa tajusin ettei ole ollut kolmeen päivään rinnalla.. siihen paikkaan se sitten kaatu.

argh oon ihan hiilenä kun esikoinen heräs ja ulvo ihan syyttä suotta joku kolkytmiljoonaa vuotta ja vauvaki heräs ja olis viel ihan helposti tunnin voinu sillon viel nukkua ennenku herätyskello olis soinnu. oon muutenki niin aamuäree ihminen et tälläset apina herätykset ärsyttää koko loppupäivän. kuhan saa ilmeen ja kielen pysymään kurissa päiväkodilla niin kaikki varmaan hyvin.

kylvyssä ollaan se aika et lapsi on pesty ja mitään ei vielä olla laitettu kylpy veteen, kukaan ole suositellutkaan mitään. kerran oon pojan hiukset pessy ku olivat niin rasvaset kaikista lääppimisestä..

uusiäippää kans kaipaillen ! toivottavasti kaikki ok.

tunti siirtely pelleilyn tuloksena en huomannu mitään erikoista. lapset oli sinä yönä/aamuna anoppilassa yötä niin ei mitään muistikuvaa monelta olisivat heränneet. esikoinen nukkuu yönsä läpeensä ja herää milloin sattuu aamusin mutta aika usein 2 tunnin haarukalla. vauva myös nukkuu yönsä hyvin, muutamia poikkeus öitä on ollut. seurailen tilannetta että oonko vahingos saannu hyvin nukkuvan lapsen vai esittääkö vain.

isänpäivälahja samuel askartelee päikys jotain, niin en tiedä, kai mäki joudun jotain antamaan vaikken sen miehen äiti olekaan (usein kyllä tuntuu siltä ...). toisaalta en muista sainko itsekään mitään äitienpäivälahjaks. no kukkia taisin saada edeltävänä päivänä. eikä mies ees muistanu aamulla koko touhua, jouduin ihan itse tekemään aamupalat koko porukalle. taisin kyllä silloin viimeks haistatella miehelle pitkät ja sanoa et unohdan ihan samanlailla "sun" päivän että enpä tiedä :D tähän perään voisin vielä ärsytyksissäni luennoida kuinka ärsyttää et miehille annetaan sellanen etuoikeus olla röyhkeitä ja välinpitämättömiä juhalpäivien kanssa. joku vois ehkä sanoa että en ole sen äiti et miks se ostais mulle mitään. no miks mun pitäis sitten miestä lahjoa ja paapoa koko päivä? itsehän en edes halua mitään lahjoja mutta esim. se pirun aamupala ei voi olla paha rasti muistaa se ja tehdä se. noniin nyt kiitti ja kuitti ennenku tää jäkätys alkaa rönsyilemään liikaa :D

SÄ & Alex 2kk2vk :heart:
 
Pah, syöttelin pojan 7 aikaan, seuraavan kerran söi pullosta 9 maissa 130ml. Nukkui sinne puoli kolmeen, jolloin nyt kokeilin antaa pullosta sen suuremman satsin eli jotain 140ml. Tällä viimeksi nukkui hyvin (puol7). Vaan eipä tällä kertaa :D Imettämään piti nousta uudestaan siine ennen viittä, eli ihan sama annanko pullosta yöllä jos kerta ei nuku pidempään. Liekkö tuokin nukkuminen on ihan tapauskohtaista, tottakai muksu nukkuu ja syö paremmin kun iskä sattuu olemaan syöttövuorossa :LOL:

Eli taitaa imetys jatkua öisinkin, saa mies syöttövuorollaan antaa sitten pullosta. :)
Tuskimpa tuo joo tosiaan kärsii tuosta tuo mun maidoneritys, kuitenkaan päivisin saa erittäin harvoin pullosta, vain jos minä en ole kotona. :)

Nyt seurustelemaan pojan kanssa ja aamutoimille, sängystä löytyi ihana jokelteleva ja hymyilevä poika! :heart:
 
Meillä Sara saa pullosta illalla ennen nukkumaanmenoa ja yöllä sen yhden kerran kun herää. En ole huomannut mitään vaikutusta imetykseen.. Mut saa kylläkin korviketta siitä pullosta. Ihan siitä syystä, että meillä ainakin huomattu vaikutus yöunien paranemiseen, tai ainakin se ensimmäinen pätkä, joka on sen 4-5 tuntia ja sit aamuyö kylläkin heräillään tiheämmin.

MUT, viime yönä tyttö nukkui 7,5h ja päälle viel melkeen 3h! Huuuuii. En kylläkään jaksa innostua, luultavasti vain kostautuu ens yönä. :D
 
SS:Jos alkaa väsyttämään jatkuva imetys yöaikaan, kannattaa tosiaan antaa vaikka pullosta joku ateria ja mielellään vaikka jos miehesi syöttäisi sen aterian. Ja meillä ainakin se alkuyön pätkä on se pidempi uninen ollut alusta asti ja sen jälkeen palattu suht päiväsyönnin ruokaväleihin. Ja kannattaa muistaa että vaikka välillä tuntuu, että huh huh mitä määriä vauva syö, niin itsekin yllätyin "tankkauksista". Välillä tosiaan tankataan tunnin välein pullostakin ja määrät saattoi olla 250-290ml maitoa ja taas tunti puolitoista ja melkein sama satsi uudestaan... Meille on sanottu, että korvike pitäisi pidempään nälkää poissa koska rintamaito sulaa helpommin. Mutta jos vauva alkaa tankata parilla aterialla peräkkäin (ja lyhyt ateriaväli) 200 ml tai enemmän, voi olla tarve siirtyä esim. velleihin aiemmin. (Näin me saatiin ohje) Ja tuosta yöimetyksestä, ei varmasti haittaa tee jos silloin tällöin jää koko yö välistä (sikäli mikäli tissit ei poksahda ;) ). Mutta minulle korostettiin että maidonerityksessä tärkeitä on yölypsyt/imetykset. Tosin en koskaan yöllä oo imettäny, enkä juuri päivälläkään. Mutta oon koko ajan lypsänyt yöllä yösyöttöjen jälkeen. Eli nykyisin enää kerran yössä, mutta aiemmin 2-3 kertaa yössä (äläkä vaan kysy että millä ihmeen ajalla, en itsekään tajua sitä).

Nippe + tuplat
 

Yhteistyössä