Elokuun Epelit 2012 jatkoilee

toi meidän poika ei hymyile ei sitten millään :D muutaman kerran nähnyt ja niistäkin suurin osa on unissaan hymyilty. no kyllä se vielä kerkee leikkiä hangon keksiä monen monta kertaa tulevaisuudessa :) suloinen on silti kuin mikä! :heart:

esikoisen päiväkoti on alkanu suht hyvin, tänään oli jo parempi päivä, tuttikin kuulemma monesti unohtu/kävi antamassa hoitajalle leikin ajaks ja aamullakaan ei enää itkettänyt niin paljoa :) huomenna vielä ku jaksaa aamulle herätä aikasin niin sitten loppu viikko "laiskottelua". on tullut lenkkeiltyä nyt päiväkodilta kotiin ja takasin eli päivän aikana sellaset 6,5km yhteensä :D hyvin saa hien pintaan vaikka en vielä varsinaisesti rehkikään. ihan vaan reipasta kävelyä mutta kun vaatteita joutuu jo päälle kiskomaan kunnolla, ei viittis kuitenkaan kipeeks itteään tehdä!

aamupäivällä kun veikka sitten tosiaan päikyssä on niin saa imettää ihan rauhassa ja istua sohvalla rentona kattomassa nauhotuksia, huom niitä aikuisten eikä lasten! ihanaa. noina hetkinä kyllä nauttiikin siitä imetyksestä kun ei tartte stressata mitään muuta/esikoinen ei ole vaatimassa just sillä sekunnilla asiaa ö ja x joita ei voi mitenkään päin hoitaa yhellä kädellä :D

meillä on täysin kadonnut masukivut, olen aika huojentunut. ei ne ikinä mitään pahoja ollutkaan mutta nyt ei oo moneen päivään oireillut mitenkään. hermostusta ja huutoa aiheuttaa se että jos typerä äiti ei tajua että pieni ottaa vähän "väli kuolemaa" välissä ja sitten jatkaa tissillä oloa, et ei sitä tissiä saa piiloon laittaa heti kun ote irtoaa ja kellahtaa enempi selälleen makoileen :D mutta oon "palauttanut" ruokavalioon suklaan koska en yksinkertaisesti pysty olemaan ilman :D raskausaikana oli puolenvälin tienoilla hetki kun ei maistunut suklaa juuri ollenkaan.. kananmunaa, omenaa ja leipää en oo syönnyt ainakaan viikkoon niin varmaan ne sitten on ollut niitä masukipujen aiheuttajia.. tai en tiedä leivästä mutta kaksi ensimmäistä kylläkin :)

ninzille jaksamisia, tää syksy on just tällästä "ihanaa" kipeily aikaa!

isompi kaveri pitäs saatella nukkumaan pikku hiljaa niin jospa tää rustailu loppuis tähän :)
 
Pikaista paranemista sairastelijoille!

Itselläkin oli eilen aamusta todella hirveä olo, päätä särki aivan valtaisasti, toivottavasti ei mikään pöpö yritä täälläkään päälle.

Masukivut Täällä niitä alkaa ilmeisesti pikkuisella olemaan. Eilenkin väänsi niin pahasti että meinasi äitillä päästä itku teki niin pahaa katsoa kun pikkuiseen sattui.
Onneksi eivät ole kuin hetkellisiä, menevät aika nospaan ohitse.
Mitä konsteja noihin masuvaivoihin on?

Äh, mistä sen tietää mikä siinä omassa ruokavaliossa niitä kipuja aiheuttaa |O
Päivän aikana kuitenkin syö aika monipuolisesti ja miljoonaa eri sorttia niin otappa siitä sitten selvää. :headwall:

Hymyt Poika hymyilee unissaan, ei vielä hereillä ollessa. Lääkäri sanoi että yleensä siinä 5vk jälkeen alkaa niitä ekoja hymyjä tulla, sinne onkin meillä vielä aikaa..:)

Nepo Toivottavasti meilläkin olisi parin kk iässä tuollainen rytmi päällä :O
Kuulostaa uskomattomalta että saisi nukkua noin pitkään. :LOL:
 
surusilmät no se on totta että vaikeaa alkaa arpomaan että mikähän ne masu kivut aiheuttaa. mausteet, omena, kaali, sipuli, suklaa, kananmuna, paprika on aika usein kuultuja masukipujen aiheuttajia. ja ite huomasin sen että kun pitkästä aikaa taas omenia ostanu ja niitä iloisesti rouskuttelin niin ei hyvä heilunut. samoin kävi kanamunan kanssa.. kannattaa googletella jos löytyis joku super kattava lista tai joku keskustelu missä ihmiset on kertonu masukivun aiheuttajia ja sitten miettiä niitä omaan ruokavalioon. toki kannattaa miettiä että ei sitä voi hirveän ykspuolisesti syödä että kaikkea kun ei voi karsia pois :D mutta sitten on näitä lääkkeitä, cuplaton ja en muista mikä se yks D:llä alkava nyt oli mutta ennen syöttöä ne pitäis antaa niin sitten parin päivän sisään alkaa masu kivut helpottaa.. meillä kans autto se että itse olin puol istuva/makaavassa asennossa ja oltiin vauvan kanssa "masut vastakkain" eli vauva makoili mun mahan päällä niin siinä tykkäs olla, vielä kevyesti peppua taputtelin niin voila! ku jos miettii omia vatsa kipuja esim. menkkojen aikaan niin silloin itteki haluis käpertyä pieneks niin toimii se varmaan kaikkiin masukipuihin näin :)
 
Jei, me saatiin meidän tyytyväinen pikkupoika tänään takaisin. Eilen ei nukkunut päivällä juuri ollenkaan ja kitisi ja tissitteli koko ajan. Siihen päälle esikoisen kiukkupäivä niin tämä äiti oli jopa iloinen päästessään hammaslääkäriin paikattavaksi illalla.. Tänään on taas nukuttu hyviä päikkäreitä ja hymyilty välillä hereillä. Tulee se hymy meillä jo ihan katsekontaktissakin joten uskoisin että on tarkoituksenmukaista jo.

Surusilmät Meillä masuvaivoihin auttaa hieronta, eli masun molemmilta puolilta sormilla alaspäin hierotaan ilmaa ja siihen välillä jalkojen pumppausta vatsan päälle. Ja lisäksi on ne Oriolan windi-pillit helpottamassa pahimpia ilmavaivoja. Vyöhyketerapiastahan monet saa myös apua näihin vaivoihin jos oikein pahaksi äityy.

Tällä viikolla ei ole saatu tehtyä mitään ristiäisten eteen, paitsi tänään käytiin kaupassa hakemassa toivottavasti kaikki tarvittava. Että tekemistä riittää loppuviikoksi..

Nostan kyllä hattua Samuelinäidille noista aamulähdöistä. Itse olen iloinen kun huomenna ei ole kerhoa vaan retkipäivä, jonne ei sateen takia varmaan tämä perhe lähde mukaan. Ja jopa kaksi kertaa viikossa on kerho. Ollaan kyllä oltu puistossa eilen ja tänään, mutta sinne voi mennä sitten kun ehtii ja jaksaa.

Mutta nyt suuntaan sänkyä kohti kun taisi pienempikin jo nukahtaa sinne.

Silwan ja ukkeli huomenna 7vk
 
Huomenta!

Uusiäippä Me oltiin ihan tavallisella synnytysosastolla ja lopuksi leikkausosastolla, kun mulle tehtiin kiireellinen sektio.
Vauvan kanssa olimme osasto 6:lla. Olin myös erittäin tyytyväinen Kätilöopiston hoitoon. Aivan ihana ja ammattitaitoinen henkilökunta. Myös aikaisemmista synnytyksistä (meillä on kolme lasta) on jäänyt vain positiiviset muistot Kättäristä.

Hymyt Meillä on tyttö hymyillyt n. parin viikon ajan. Viime viikolla väläytteli valloittavia hymyjä myös neuvolassa. Katsoo suoraan silmiin ja vastaa hymyyn. Hymyillessä tytölle tulee söpöt hymykuopat poskiin.

Vatsakivut Meillä ei ole ollut tytöllä vatsakipuja, mistä olenkin erittäin iloinen. Meidän vanhemmilla lapsilla oli molemmilla ns. iltakoliikki eli itkivät vatsakipuja 3kk. ikään asti joka ilta muutaman tunnin. Niihin ei auttanut oikein mikään ja kannoimme miehen kanssa vuorotellen vauvaa ja kävelimme. Cuplatoniakin annoimme, mutta siitä ei ollut apua. Oli hirveää, kun ei pystynyt helpottamaan pienen oloa ja mikään ei auttanut vatsakipuihin. Nyt jätin ruisleivän pois ruokavaliosta jo heti synnytyksen jälkeen. Myös mausteisia ruokia olen vältellyt. Omenoita olen syönyt muutamia ja niistä ei ole tullut vatsakipuja.

Mukavaa syyspäivää kaikille! =)

Serafina ja tyttö 1kk 1pv
 
Kylläpä täällä on poitsu ollut ekaa kertaa hankala :/
Tai no hankala ja hankala, eihän tämä ole mitään verrattuna kunnon itkuihin :LOL:
Pikkuiset kitinät alkaa niin minä oon jo ihan helisemässä. Onneksi ovat vain hetkellisiä.

Tuntuu raskaalta ehkä sen vuoksi että en saa nukuttua jostain syystä tällä hetkellä. Olen todella väsynyt ja itku on koko ajan herkässä. Oikeastaan en saa edes itkettyä kun väsyttää vain niin paljon. Päällä on myös jatkuva päänsärky, ei ole flunssasta johtuvaa. Koen nuo yösyötöt todella raskaiksi, jotenkin tuntuu myös vaikealta kun täytyy hoitaa vauvaa koko päivä ensin yksin ja sitten alkaa se yörumba.
Mies toki katsoo pikkuisen perään illan töiden jälkeen mutta minunhan vastuulla tuo on suurimman osan päivästä. :(

Pitääpä hakea tuota lääkettä apteekista, aloitella se jos vaikka helpottaisi. Saako noita pillejä myös apteekista?
Jätän myös kananmunan, paprikan ja sipulin ainakin pois ruokavaliosta.
Suklaata olen syönyt aikaisemmin kun näitä vaivoja ei ollut, nyt taas en ole syönyt ja niitä on päällä. Liekkö vieroitusoireet pikkuisella, kipaisempa kauppaan :LOL:
Tosin tuon suklaankin vielä testaan kunhan nuo muut on ensin käyty läpi.

Eka rokotus Suun kautta annettava, ovatko muut ottaneet tämän?
Tuolla oli keskustelua että oli tullut kamalat sivuoireet osalle vauvoista?
Entä muut tulevat rokotukset, oletteko jättäneet jotain ottamatta jostain syystä vaiko laittaneet kaikki?

Itse en pidä rokotteista ollenkaan, oon jotenkin tosi epäileväinen niiden aineiden suhteen mitä niihin pistetään. Oon kyllä muutenkin lääkekammoinen :headwall:
 
Jepatin, ompa vauva kasvanut hyvin! Tuntuu maitoa riittävän. Äkkiä nää vaan kasvaa pikkuiset. Saa laittaa jo pienimpiä vaatteita pois.

Yöelämää on meillä 1-2 kertaa. Vauva yleensä nukahtaa joskus vähän ennen kymppiä ja herää joko yhden tai kolmen kieppeillä ja uudelleen noin 4 tunnin kuluttua. Luksusta kyllä nuo yhden syötön yöt! Tuo mahdollinen toinen syöttö osuu usein ärsyttävästi puoli kuuteen ja esikoinen tosiaan herää puoli seiskan aikaan, joten alkaapi äipän päivät sitten pikkusen turhan aikasin.. Meillä vauva nukkuu omassa sängyssään eri huoneessa. Ovet toki auki välissä. Esikoisen kanssa tuli testattua, ettei äiti nuku yhtään jos ollaan samassa huoneessa, puhumattakaan että samassa sängyssä. Tämä toimii meillä hyvin, ei herää ihan joka tuhahdukseen ja mies saa nukkua kunnolla. Meilläkin mies hoitaa yösyöttöjä pullosta ihan niin paljon, kun ilkiän pyytää. Mulla edelleen hankaluuksia saada maitoa pumpattua, joten sitten annetaan korviketta, jos nukun ja taitavat nuo yösyötöt olla hyviä maidon riittävyyden kannalta, joten en uskalla niitä kauheasti jättää väliin. Jos maitoa tulee nihkummin, niin taas taitaa olla luvassa niitä iltaisia maitomaratoneja, nyt selvitty viime lauantain jälkeen ilman :)

Hymyjä tulee lähinnä puoliunessa tissille, eli hyvän mielen hymyillä toistaiseksi mennään.

Vatsavaivat on kyllä tosi kinkkinen juttu. Meillä ovat onneksi toistaiseksi varsin epäsäännöllisiä ja lyhytkestoisia, mutta kyllä sitä heti miettii, että mitähän olen taas syönyt..

Meillä on seuraava neuvola vasta lääkärintarkastuksen yhteydessä lokakuun alkupuolella. Ristiäisten eteen en oo tehny päivän valintaa kummempaa. Pitäisi soittaa papille, joka tahtoo jutella ennen tilaisuutta ja kutsut ois saatava lähetettyä tällä viikolla. Tahtoo olla saamaton..
 
Viimeksi muokattu:
Voi elämän kevät tätä oloa! Flunssa päällä kolmatta päivää eikä olo helpota. Vielä on jätkä tältä välttyny, onneksi. Kiukuttelee vaan päivällä, eikä meinaa nukkua, ko koko ajan pitäs saaha olla tissillä. Mä niin ootan että parannun, niin pääsen vaunu lenkille, ku herra ei nuku vaunuissa, jos niitä ei hetkuta koko ajan.

Ja rintamaito riittää täällä, jes. Pojan paino oli noussu 200g viimesimmästä mittauksesta, eli keskimäärin 50g/päivä.

Nyt painun takas sairastaan...

Taika ja Poika 9vrk
 
Sipuli.... Sipuli teki meille aivan järkyttävät vatsakivut vauvalle. Kaarella huusi monta tuntia ja kun kahtena iltana peräkkäin tätä katselin (sipulipäiviä mulla nää kaks oli) ja seuraavana päivänä oli ihan ok, niin jotenkin kyllä tuli vedettyä johtopäätös tästä, että sipuli oli tosi paha juttu. Meilläkään ei säännöllistä ole tuo vatsan vääntäminen, vaan ihan päivästä riippuen, joten se kielii enemmän minun syömisen vaikutuksista, kuin varsinaisesta koliikista. Ruokapäiväkirjaa voi kokeilla pitää, jos vatsavaivoja haluaa seurata. Jos tuntuu, että joka päivä on, niin häätyy vaan yrittää vedellä sieltä johtopäätöksiä, että mitä syö jokapäivä (lehmänmaito on muuten kanssa yksi yleisistä, jota voi ekana kokeilla jättää pois. Muistaa vain korvata kalkin ja d-vitskun purkin kautta) tai sitten tosiaan harvemmin syötäviä juttuja saa kiinni sillä, että vatsanväänteet tulee juuri niinä päivinä kun niitä syö.

Rokotuksista. Meillä on esikoinen sairastanut rotaripulin 6kk iässä ja oli se sen verran järkyttävä tauti, että kyllä meillä otetaan rotarokote. Toisinaan kuulee tätä "eihän se ole kuin ripuli", mutta fakta on, että se vie tavallista ripulia useammin vauvan keskussairaalahoitoon. Meillä otetaan kaikki rokotteet. Ymmärrettävää on se, että monet ovat tämän sikainfluenssakohun jälkeen alkaneet pohtimaan rokotteiden turvallisuutta, varsinkin kun valvova viranomainen teki räikeitä virheitä asian suhteen. Ja se on kyllä totta, että aina kun ihmiseen pistetään vieraita ainesosia, niin kukaan ei voi 100% varmuudella luvata, että niillä ei voisi olla jotain yllättäviä vaikutuksia.

Olen kuitenkin itse sitä mieltä, että matkailun ollessa tänä päivänä niin vapaata ja taudit on olemassa suomen ulkopuolella otan riskin sivuvaikutuksista. Mutta onhan se niin, että koska suurin osa rokottaa lapsensa niin todennäköisyys siihen, että noita rokotettavia tauteja vastaan joku sairastuu on hyvin pieni.


Flunssa
ilijoille pikaisia paranemisia. Samoin kun vatsanvääntäjille parempia aikoja toivoessa.

Pumppa ja kippura 3,5vkoa.
 
Surusilmät Windi-nimiset pillit maahantuo Oriola, jos ei apteekissa ole niin voi varmaan pyytää tilaamaan. Tsemppiä! Kieltämättä itsekin välillä olen todella väsynyt noihin yösyöttöihin, vaikkei niitä ole kuin 1-2/yö ja sitten aamulla tosi aikaisin, jonka jälkeen usein saan unta vielä. Meillä vielä esikoinen on ruvennut heräilemään vessaan kerran pari yössä, jotka kyllä hoitaa mies mutta kyllähän niihin itsekin havahtuu.

Rokotuksista Meillä otetaan kaikki rokotteet. Esikoinen ei kummemmin reagoinut mihinkään rokotuksiin mitenkään, mutta tämä poitsu tuntuu olevan herkempi joka tavalla joten saa nähdä. Silti parempi vaihtoehto kuin tosiaan nuo hurjat taudit näin pienellä, jotka vielä voi viedä sairaalahoitoonkin. Kieltämättä kyllä se sikainfluenssa-rokote ja narkolepsia säikäytti todella paljon aikanaan koska meillä kaikille se otettiin. Onneksi mitään ei siitä tullut. Ja näitä muita rokotteita mitkä ohjelmaan kuuluvat, on käytetty jo pidempään joten eiköhän vastaavanlaiset asiat olisi tulleet jo vastaan. Sen verran kuitenkin epäluuloinen olen etten edes harkinnut rokotetutkimukseen osallistumista.

Mutta täytyy lähteä valmistautumaan papin vierailua varten.
 
Sipuli huudatti meilläkin vauvaa tänään. Olen kohtuu varma että johtui siitä, kun pitkästä aikaa sitä aamulla laitoin päiväruokaan. Selkä kaarella tosiaan huudettiin. Esikoinenkin oikein pelästyi :(

Rokotukset otetaan meilläkin kaikki. Esikoiselle tuli jostain rokotuksesta kuumeilua, mutta taisi olla vasta silloin vuoden ikäisenä. Kyllähän sitä sen sikainfluenssakohun jälkeen mietti enemmän, mutta aika pitkään käytettyjä ovat nuo nykyisen rokotusohjelman rokotteet.

Saapa nähdä kukkuuko tuo meidän neiti yöllä, kun on nyt iltapäivän vatsavaivojen jälkeen lähinnä nukkunut..

Ootteko muuten miten alottanu liikuntaa ennen jälkitarkastusta? Sauvakävelemässä ja vaunulenkeillä oon jo käyny. Pilatekseen tekis jo mieli, mutta onkohan liian aikaista. Olo on kyllä ihannormaali ja jälkivuotokin oikeestaan loppunu..

Paranemisia flunssailijoille ja rauhallista sekä vatsakivutonta yötä kaikille! :D
 
meillä kans on otettu kaikki rokotteet, oli ihan se sikainfluenssa rokoite jupakka aika fiasko mutta kyllä mä näihin muihin rokotteisiin luotan. ainakaan toistaseks ei oo esikoiselle todettu narkolepsiaa :D ekoista rokotteista muistaakseni esikoiselle jotain kuumetta hieman nostatti ja vähän enempi itketytti sitten mutta nopeaa nekin oireet hävisivät. mielummin ne rokoitteet ja pienet sivu vaikutukset kuin ilman ja just joku kauhea ripuli ym tauti joka veis sairaalaan asti :$

no mullahan on urheilu kielto päällä, mitään äkki nykivää ym ei saa missään nimessä tehdä ennen jälkitarkastusta. vaunulenkkeily oon kuitenki joka päivä ja nyt ainakin tullut tällä viikolla noi esikoisen päikkyyn viemiset niin saldoks yhteensä 6,5km/päivä. sain miehen mummulta stepperin eilen ja sillä tänään pienellä teholla puol tuntia steppailin, treenaa hyvin kuitenki noita syviä vatsoja ja ristiselkää ilman nykimistä ja riehumista. mun mielestä alatiesynnyttäneillä (ainaki mulle näin sanottiin ku esikoisen sain) että oman mielen ja jaksamisen mukaan voi puuhailla. sektion jälkeen tietty nyt tarkempaa syystäkin. nla terkalta viimeks kyselin et voinko mennä jo uimaan ku jälkivuotoki loppunut mut ei.. kyl mä viel jaksan ton 3vk venailla mitä on jäljellä, vaikka oon jo ekan viikon jälkeen ollut hyvä kuntonen et ei oo arpea kiristäny ym mutta eipä tässä :)

ihme kitinää ollut parin päivän ajan pikkusella, aloin sitten googletella niitä tiheän imun kausia niin näihän ne väitti että 5-6vk iässä sellasta tulis uusiks ja seuraavan kerran 3kk iässä tuol jollakin imetystuki sivulla, ja kyllä se vaan sitä on, kokoajan pitäis tissiä saada! aamupäivästä tää asia hoituukin hyvin ku esikoinen hoidossa mutta sen jälkeen tuleekin haasteellista kun mies on vasta neljän jälkeen kotona ja olis askaretta kotona ja esikoinen siinä vielä lisäks niin ihan kaikki ei hoidu yhellä kädellä :D

onko muuten kukaan ostanut mitään tukivaatetta vatsan seudulle, senkun pitäis edistää masun palautumista? sektioidut eivät aivan heti saa tollasia käyttää(?) niin olin lukevinani että lääkärin suostumuksella x määrä ajan päästä leikkauksesta. imetystoppeja ainakin on noita slimming malleja melkein joka merkillä ja sit on erikseen sellasia vöitä.

heti ku esikoinen nukahtais niin kömmin itsekin pehkuihin, ollut jotenki niin rasittava ja uuvuttava päivä ettei jaksa enää :D katotaan jos huominen olis kivempi ku viikonloppuki alkaa!

SÄ & Alex 5vk :heart:
 
Moikka! Vieläkö otatte mukaan yhden uuden keskustelijan? :wave: Kävin kerran huutelemassa tuolla teidän odotuspinossa ja olen pitkään seurannut juttujanne. Nyt alkoi tuntua siltä, että vertaistuki olisi paikallaan :)

Eli siis:
valf ja tyttö rv 40+3, 3,9kg & 52cm

Lisäksi meillä asustaa esikoistyttö 2v8kk ja mies.

Silmien rähmintää on täällä myös. Vaihtelee vähän, mutta yleensä aamuisin ainakin saa putsailla silmiä. Esikoisella rähmi aikoinaan toinen silmä eikä se koskaan auennut itsestään. Toivon, että tällä kertaa ei jouduta avausoperaatioihin.

Nimestä meillä ei ole vielä mitään ideaa... Nimenantojuhlat pidetään vasta tytön 2kk-päivänä, että kuukausi on vielä aikaa miettiä. Ollaan vaan ihan supersaamattomia nimen suhteen, kun viime kerrasta tiedetään että yhteisymmärrykseen on tosi vaikea päästä :kieh:

Uskallanko edes tunnustaa, että vauva on täällä kylpenyt vasta yhden kerran... Pesty tietysti on kriittisiä paikkoja tarpeen mukaan. No, eipä ainakaan iho kuivu.

Yöt menee nykyään aika kivasti kahdesta syystä: kapalo ja vahakorvatulpat mulle. Kapalo rauhoittaa vauvan huitovia käsiä, joihin hän tuntuu heräävän helposti. Itse olen myös tosi herkkäuninen, joten ainoastaan vahakorvatulpat pitää äänet tarpeeksi hiljaisina. Surusilmät, toivottavasti saat pian taas unenpäästä kiinni. Mulla on välillä kausia, että ei vaan saa nukuttua ja väsymys on kyllä kamala olotila.

Rokotukset otetaan kaikki.

Tukivyö vatsan palautumiseen: mulla on BellyBinder-niminen vyö. Ohjeen mukaan kai sitä pitäisi käyttää 6-8vkoa synnytyksen jälkeen suunnilleen koko ajan, mutta siihen en ole pystynyt, se on kuitenkin aika epämukava. Käytän sitä n. joka toinen päivä tai harvemmin. Kyllä sillä kivasti saa kurottua ton eturepun kasaan, ja vyön poisottamisen jälkeen maha on vähän aikaa melko litteä. Kyllä se sitten taas tietysti lörpähtää takaisin vähän ajan päästä :D Mulla oli siis alatiesynnytys, joten ei ole rajoituksia käytön suhteen.

Paljon muutakin kommentoitavaa olisi ollut, mutta nyt täytyy kyllä jo suunnata höyhensaarille |O Huomenna lähdetään koko perhe ekaa kertaa mökille (saareen veneellä), katotaan miten siitä selvitään :)

valf ja nimetön tyttö 1 kk
 
valf kyllä tervetuloa mukaan :) mikä oli tytön syntymäpäivä, sen ku tiedän niin pääsen lisäämään sut tonne listaan ;)

meillä toi nimen päättäminen on jo toistamiseen mennyt niin että mies on keksinyt etunimen kun mun ehdotukset ei oo kelvannu :D tyttö jos olis tullut niin sille olis tullut kokonaan mun keksimä nimi, mies tykkäs siitä ehdotuksesta paljon. mut poikien nimissä en sitten pärjänny, miehen mielestä osa oli niin lällynimiä tai sitten aina keksi jonkun muun syyn :D toiset nimet tulee sitten molempien suvuista, tietty nekin on sitten ite saanut päättää ja pakko ei oo ollut ottaa mitään mutta ite haluttiin. tästä nyt sitten tosiaan tulee Alex Ville Olavi :) välillä kyllä koen ton x-päätteen hankalaks, miehenki etu nimi päättyy siihen mutta kyllä kai siihen tottuu :D ja välistä huomaan että vauvaa kutsun esikoisen nimellä! onko muilla tällästä? muistan kun pitkään nauroin omalle äidilleni että kutsu mua ja sisaruksia toistemme nimillä (meitä on 5) että etkö omaa lastas muista mutta näin se vaan ittelleki tapahtu ja näitä on sentään vaan kaks :D

noista meidän öistä ei jaksa ees kommentoida .. :whistle: on niin suuria vaihteluja, nukutaan hyvin ja ei nukuta. onneks on viikonloppu niin ainakin yks yö tiedossa että saa nukkua ja aamullakin hieman pitempään :) kyllähän tällänen hermoja repii mutta tähänkin on jotenki alkanu jo tottumaan. kyllä se unirytmi sieltä jostain tulee ja varmasti muokkautuu tähän meidän elämään. ei tolla pienellä ole muita vaihtoehtoja ;)
 
Huomenta! :)

Meillä yöt menee edelleen kivasti, yleensä 23-00 aikaan pikkunen nukahtaa ja sitten herää siinä joskus ehkä 5-6 aikaan. Sitten valvotaan alle tunti ja nukutaan vielä pari tuntia. On kyllä ihan alusta asti ollut loistava nukkuja tämä meidän poika. :)

Mahan palautumisesta mulla meni siihen alle viikko ja maha on litteämpi kuin ennen raskautta... En ollut ennen raskaaksi tulemista siis tanssinut tai treenannut hetkeen kovin ahkerasti, mutta nyt imetyksen myötä ei oo kyllä enää sitäkään vähää rasvaa kehossa...

Liikunnasta itse aloitin heti sairaalasta päästyä vaunulenkit koiran kanssa. Kotona oon ruvennut myös pikkuhiljaa tanssimaan, kärkitossut on otettu kaapista ja varpaat huutaa armoa. :D Meidän tyttöporukalla on aloitettu tanssitreenit 2x viikossa, mutta itse en oo vielä päässyt paikalle, tarkoitus ois kyllä mennä. Mutta ajankohta on vaan hankala, ma&pe 20-22...

Ristiäiset on meillä huomenna. :) Kivaa! Vielä pitäis servetit käydä ostamassa, koska meidän koira söi 2 pakettia kalliita pentikin servettejä jotka olin jo ostanut juhliin... :mad:

Yösyötöt menee hyvin vaikka välillä vähän ramaisee, mutta poika nukahtaa nopeasti uudelleen eikä oikeastaan herääkään kuin kerran yössä. Ei tulis mieleenkään pyytää miestä syöttämään, mutta hän meneekin aamuisin seitsemäksi duuniin ja on lisäksi valmennushommissa aina iltayhdeksään...

rokotukset otetaan ilman muuta kaikki. Kyllä nuo nykyiset rokotusohjelman rokotukset on niin kauan olleet jo käytössä, minäkin oon ne saanut. Toi rota taitaa olla uusimmasta päästä, mut en todellakaan ota riskiä että saatais joku ripuli siitä.

Nyt vauva vaunuihin ja koiran kanssa ulkoilemaan :)

Hyvää viikonloppua!

minea ja poju 5vkoa 3pvää
 
Minea Koirat on ihania. :heart:

Yösyötöt Itsekään en viikolla miestä kehtaa vaivata, viikonloppuna hän saa kyllä luvan olla vuorossa. :D Itsellä alkaa olla parempi fiilis, ymmärsin että kannattaa nukkua päivisin kun vaan voi, eli itsekin painun unille heti kun poitsu nukahtaa. Parintunnin unet virkistää kummasti. Samoin illalla meen nykyään heti nukkumaan kunhan pystyn, ei auta enää jäädä telkkaria katselemaan eikä hommailemaan mitään muutakaan. :stick:

Liikunta Täällä aloitettiin vaunulenkit kun muksu oli sen 2vk. Nyt mennään päivittäin pikkulenkkejä, pikku hiljaa kasvatetaan kilometrimäärää.

Mahan palautuminen Täälläpä on vielä vatsanahkaa, jotenkin hirvittää mitä jos se ei palaudukkaan litteäksi :LOL: Tosin synnytyksestä on vielä niin vähän aikaa joten toivossa on hyvä elää, jospa se näyttäisi joskus samalta kuin ennen, arvet ei haittaa kunhan kumpu häviää :D

Maidonluovutus Ei taida tämä mamma jaksaa tätä hommaa :LOL:
Purkit seisoskelee tuolla kaapin perällä, tulee pumppailtua vaan omiin tarpeisiin.
Maitoa olisi kyllä vaan ei jaksa. Oon vissiin liian laiska tähän hommaan.
Hyvät tienestit menee ihan hukkaan, vaan eipä sitä väkipakolla kannata.
Vielä en hanskoja heitä tiskiin, jospa saan jossain vaiheessa jonkin herätyksen.

Huih, kylläpä aika rientää, kohta on pojukin jo kuukauden ikäinen. Nimiäiset lähestyy :heart:

Nyt syömään ja pitää painua jatkamaan siivoushommia!
 
Imetyspaidoista ostin eilen 2 uutta. Kokeilin Boopin paitaa, mutta itseäni hämäsi sen pituus, joten en ostanut, vaikka ihanat värit paidoissa olikin. Ostin sitten pari edullisempaa ja itselle mieluisampaa mallia, tosin pitkähihaisia en ole vielä löytänyt.

Rokotuksista emme ole vielä keskustelleet. Olen itse ottanut aina kiltisti kaikki, mutta täytyy miehen kanssa jutella, että miten teemme pikkuisen kanssa. Muistaakseni mies on sairastanut rotan itse, joten sen varmaankin otamme pikkuiselle.

Öistä Ne vaihtelevat meillä suuresti. Välillä pikkuinen nukahtaa klo 23, välillä 02 ja mitä tahansa siitä välistä. Herääminen tapahtuu yleensä 3-4h siitä, ihan omalla aikataulullaan, vaikka on tosiaan se 6h yökin koettu (ja uusitaa toivotaan...). Mies on hoitanut osan yösyötöistä, joka on ihanaa, mutta päävastuu ja väsymys on minulla.

vauvan painosta Meidän pikkuinen punnittiin eilen neuvolassa ja pikkuinen oli saanut viikossa mukavasti lisää, nyt paino on 4985g, joten pääsemme palaamaan vauvantahtiseen elämään.:) Olemme aivan innoissamme, että pikkuinen sai lisää massaa. Terkka ei ole enää huolissaan. Seuraavan kerran tapaammekin lokakuun alussa, silloin on myös lääkärintarkastus.

Okei, pikkuinen kutsuu. Pitää mennä!

Luckygirl & Vintiö 28vrk
 
Heippa! Taitaa olla kaikilla Kiireistä vauva-arkea :).

VÄSYMYKSESTÄ: mä olen väsymyksestä ja päivien monotoonisuudesta usein aika itkuinen ja pahantuulinen. Miehen on hieman hankala ymmärtää sitä...

ILMAVAIVAT: joku kehui windy-pillejä. Pitäisköhän kokeilla? Onko kukaan kokeillut vauvojen vyöhyketerapiaa? Miten on mennyt?

TUTTI: mä haluisin antaa tutin, mutta tyttö ei suostu ottamaan. Neljää eri mallia ollaan kokeiltu.

KANTAMINEN: meillä on nyt manduca, baby Björn ja kantoliina.... En oikein osaa käyttää niistä mitään :)! Kertokaa vinkkejä jooko jos on! Tahtoisin kovasti kanniskella.

Uusiäippä ja tyttö 5 vkoa ja 1 pv
 
Ristiäiset vietetty ja oli mukavat juhlat.

Kantamisesta Meillä on Manduca ja kantoliina. Kantoliinaa en oikein koskaan oppinut käyttämään kun esikoisellakin jo se oli. Manducaa olen kokeillut kerran luontoretkellä, mutta koen sen vähän hankalaksi yksin käyttää kun se yksi kiinnitysremmi on niin hankala saada itse kiinni. Ja poika kun on aika pitkä niin näkyvyys on hankala vielä tässä vaiheessa kantoasennon vuoksi. Toivon kuitenkin oppivani koska luulen että ensi keväänä/kesänä poika tulee siinä viettämään aikaa jos ei rattaissa jaksa istuksella leikkipuistossa.

Pitäisi hakea apteekista sitä Jekovit d-vitamiinia ja kokeilla sitä jos vatsa sietää. Nyt on ollut niin rauhallinen masunsa kanssa kun ei ole annettu mitään ylimääräisiä, rela-tipatkin lopetin. Cuplaton ainoastaan on ollut käytössä edelleen.

Mukavaa luckygirl ettei painosta tarvitse enää stressailla. Meillä on taas niin potra poika että mulla on hartiat koko ajan jumissa kun painaa varmaan lähemmäs 6kg jo joten melkeinpä toivoisin että olisi hieman pienempi.

Liikkuminen on täälläkin aloitettu heti kun kunto antoi myöten. Kotona venyttelen selkää lähes päivittäin, pelaan wiitä kun lapset nukkuu ja lenkkeilen. Kerran kävin vesijuoksemassakin mutta sinne hallille ehtii harvemmin. Ehkä taas ensi viikonloppuna. On nimittäin pakko tai selkä + hartiat on niin pahasti kipeinä. Jos joulun jälkeen sitten pääsisi aloittamaan jonkin jumpan.

Jahas, poitsu heräilee ja esikoinenkin kotiutuu kohta kerhosta.

Silwan & poitsu 7vk5pv
 
Viimeksi muokattu:
olipa hiljanen viikonloppu näköjään :D no uus viikko ja uudet kujeet ;) ... tai vanhat jatkuu.

päivien saman kaltaisuus nimenomaan hajottaa aika paljon. lapsen takia joutuu rakentamaan elämänsä sellaseks niin on tää kyl välil aika itkemistä meikänki osalta :D lauantaina lähdin ekalle kunnon irtiotolle, menin espooseen kattomaan ystävän isän keikkaa ja muutama tuli juotuakin, mies sitten tietty yön+aamun lapsien kanssa niin johan osas taas arvostaa mun "työtä". tää tais olla toinen vai kolmas kerta ku on keskenään poikien kanssa ja tää oli ehdottomasti pisin aika. teki kyllä hyvää ja eilen univajeesta päästyäni jaksoin olla taas vähän parempi äiti :) nyt varmasti jaksaa taas jatkaa tätä monotonista arki rumbaa.

noi windi pillit on kieltämättä mielenkiintosia. en kyllä raaski käydä ostaan näihin vähäisiin masuvaivoihin niitä. jos pulautteluun keksitään jotain ihmelääkettä niin sitä haen varastoon ja paljon! tuntuu et toi kaveri kokoajan pulauttelee, ei siis itku oksenna mutta välillä sitä ihmettelee että meneekö sinne masuun asti mitään :O

tuttia on molemmat pojat alkanu syömään "kyselemättä", kyl ne ekat kerrat työnteli sitä kielellä ulos mutta kutittelin poskesta niin alkoivat sitten imemään, samanlailla siis kun jos tissi on suussa ja kaveri puol unessa niin poskesta kutittelee niin alkaa taas syönti. en oikein muuta keinoa osaa sanoa. niitä ainun anatomisesti muotoiltuja oon ostanu, ne sellaset suipot ei mitään muotoiluja tutit ei ilmeisesti oo tarpeeks mielenkiintosia työstää suussa kun tippuvat samantien :D mä en tiedä onks se ongelma että tutti on vai ei ole käytössä, molemmissa taitaa olla puolensa kuitenkin.

meillä on sellanen muumikankainen rengasliina, siinä tollasta pientä kannetaan joko "kehto"asennossa tai sitten masut vastakkain asennossa. tota jälkimmäistä oon eniten käyttänyt, tuntuu enempi kaveria miellyttävän toi pystyasento. tuntuu vielä paremmin viihtyvän siinä kuin esikoinen. kantanu oon ihan koti oloissa ekaks ettei tuu yllätyksenä että ei vauva tykkääkään olla ja sen jälkeen sit kaikilla mahdollisilla reissuilla joilla oon voinu siten keventää taakkaa ja ottaa pikku rattaat esikoiselle ettei oo tarttenu jätti kaksosten rattaita ottaa :D kantoreputhan taitaa olla helpoimmasta päästä aloittaa, senku laittaa ekaks vekottimen itseensä kiinni ja senku sujauttaa vauvan sinne sitten. noi kantoliinat jotka joutuu ite sitomaan vaatii aika paljon harjottelua. manduca kiinnostais mua mutten oo raaskinu ostaa. en tiedä kunnolla vinkata mutta varmaan paras on se että kotona kokeilee ja sitten jossain vaiheessa ulos pienille kävelylenkeille katsomaan miten sujuu :) jokaisessa kannattaa muistaa ergonomia että hihnat repuissa ym on kunnolla ettei selkä oo notkolla ja tule vielä pirun kipeäksi!

alkaa huuto kovenee niin nyt jää jutut tähän..
 
samuelinäiti oho, tärkein unohtui :) Tytön syntymäpäivä siis on 21.8.12.

Maidonluovutuksesta en ole itse luovuttanut maitoa, mutta kaverini luovutti ja ihan hirveä työhän siinä on desinfiointeineen yms. Eli en yhtään ihmettele, jos sitä ei jaksa tehdä! Itse en ole jaksanut edes keittää pumppua ja pulloja käyttökuntoon, kun ei ole ollut pakko. Tarkoitus kyllä on, jotta voisi kokeilla miten pullo kelpaa vauvalle.

Tutti ei kelpaa täälläkään. Aion kuitenkin ainakin toistaiseksi jatkaa tuputtamista :)

Kantaminen meillä on Manduca ja kantoliina, ja kummallakin olen kantanut vauvaa. Minkälaisia vinkkejä kaipaat, Uusiäippä? Kantoliina vaatii kyllä harjoittelua (mulla on pitkä trikoinen), mutta mun ahaa-elämys aikoinaan oli se, että se täytyy uskaltaa sitoa tarpeeksi kireälle, vaikka tuntuukin että vauva litistyisi. Myöskään en koskaan oppinut kehtosidontaa, vaan olen laittanut pienenkin vauvan pystyyn kietaisuristiin. Manduca on mun mielestä nopeampi heittää päälle, varsinkin jos säädöt on kohdallaan. Meillä erityisesti mies tykkää kanniskella Manducalla.

Meidän saarireissu meni hyvin. Oli jopa rentouttavaa osittain :) Meillä tosin ei ole omaa laituria, joten joudutaan kävelemään n. 500m veneelle. Eilen sitten kotiinlähtiessä, kun kaatosateessa, vauva liinassa ja kottikärryissä tavaroita työntäen metsässä yritin pysyä miehen perässä (hänellä esikoinen omissa kottikärryissä), niin käväisi mielessä että on tämä hullun hommaa :D Mut tulipahan ulkoiltua ainakin!

valf ja tyttö 5 vko
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Hei Valf! Kiva kuulla että tän ikäistä voi kantaa? Millaisessa asennossa pidät vauvan jalat? Sivuilla, vai sisällä sammakko tai m-asennossa? Ja manducassa on se niskatuki, sellainen pitkä lärpäke, käytätkö sitä?

Uusiäippä
 
Viikonloppu takana ja uusi viikko edessä.
Meidänkin pikkumies on tänään 4vk. :) :heart:

Yöt/Imetys Täällä on parina yönä menny totaalisesti hermot.
Aamuyöstä heräillään puolentunnin/tunnin välein syömään ja jaksetaan imeä muutama hassu minuutti. Ilmeisesti kitisee ja ähisee vatsaansa. Tämä äiti on poikki jatkuvasta ylösnousemisesta. Normisyötöillekin herätessä meinaa nukahdella rinnalle tosi usein, sittenkun nostaa sänkyyn alkaa hirveä huuto ja ähinä ja taas pitää nousta imettämään uudestaan. Tuo uusintakierros on aina edessä. Onko muilla vinkkejä miten saisi kerralla imetettyä vai onko tuo ihan mahdoton yhtälö? :D

Itkuinen ollaan täälläkin, varsinkin aamusta. Vaan siinäpähän vollotan, pikku päikkärit kun saa nukuttua niin mielikin on taas virkeämpi :)

Miehen yösyötöt lakkasi toimimasta. Pullonlaitossa menee niin kauan että herra huutaa täyttä kurkkua ja kerkeää herätä mainiosti odotellessa. Sitten imuttelee virkeänä silmät pyöreänä ja valvoo hyvässä lykyssä 1,5h tuntia syötön jälkeen.
Minä kun imetän niin se nukahtaminen on ongelmana :LOL:

Tuttimallit Empäs ajatellut että näitäkin on tosiaan erimallisia. Meilläkun on tosiaan vain niitä suippopäisiä, sellainen muotoonlaitettu voisi ollakin kiinnostavampi. :) Tuntuu että vaavi pulautteleee tutin äkkiä pois eikä oikein jaksa imeä, vaikka imuhalukkuutta olisikin.

Valfilla mahtavan kuuloinen saarireissu! :)

Meillä lähestyy nimiäiset, niihin olisi vielä kolmisen viikkoa.
Mullakin on parin vk päästä synttärit!

Huomenna olisi edessä hammaslääkärireissu, ilmeisesti porausta tiedossa. Ihanaa omaa aikaa, pääsee rentoutumaan arjesta --> suoraan kidutettavaksi. :headwall:
Katsotaan tuunko elossa takaisin. Mullahan on järjetön hammaslekuripelko.

Nyt pumppailemaan maitoa, mies on huomenna syöttövuorossa!

Ss ja Poju 4vk
 

Yhteistyössä