Elokuun Epelit 2012 jatkoilee

uusiäippä eiku imuri kouraan, vauvat rauhottuu tasasiin hurina ääniin tyyliin fööni, imuri, sähköhammasharja .. :) mitä näitä nyt keksis! yks päivä esikoinen kerinny aiheuttamaan leivällään sotkua kiitettävästi, vauva alko juuri niilä hetkillä sohvalla möyrimään nälkäänsä eli kerkes jo aloittaa huutokonserton, nopeesti otin imurin kouraan ja vauva hiljeni samantien tähän maagiseen ääneen :D käsittääkseni istukka pitää kans aika hyvää ääntä, sellasta tasasta hurinaa nimen omaan. senhän takia lapset nukahtaa autoonki samantien kun tuttu ääni siitäkin lähtee :)

saraella aikamoinen toi sun ruokavalio, en ite kyl pystyis ihan heti lähtee noin rankalle linjalle :D mulle riittää et nyt noita muutamia ruoka aineita ekaks välttelen, tuottanut sekin tulosta. mutta en kyllä ihmettele että kilot karisee tolla meiningillä! pitäisköhän iteki sittenki tällei ennen ristiäisiä jos sais sit edustus kuvia oikeen haha
 
  • Tykkää
Reactions: Saraella
kotityöt meillä ainakin hoituu ihan samaan malliin kun ennen, onhan vauva jo kohdussa tottunut eri ääniin ja meillä kyläillään isovanhempien luona paljon ja siellä kyllä puhutaan ja nauretaan kuuluvasti vaikka vauva nukkuisi esim. sylissä. Kun imuroin, vauva on vaunuissa parvekkeella tai nukkumassa sängyssään. Yritän tosin hoitaa mahd. paljon kotihommia päivisin kun vauva nukkuu, koska eipä tuo kovin kauaa samassa asennossa viihdy hereillä ollessaan. :)

Piti ostaa varmuuden vuoksi tuommoinen nose-frida niistäjä, koska vauvalla oli nenä tukkoinen aamulla. Se meni kyllä sitten ohi, mutta vastaisuuden varalle on kai hyvä semmoinen vekotin olla olemassa. :)

Sitteristä meillä on kaksi, Emma-merkkisiä molemmat. Toinen on tuommoinen deluxe-malli ja toinen joku muu malli. On se noissa vähän aikaa kerrallaan viihtynyt sillä välin kun itse teen jotain muuta. En kyllä kovin kauaa viitsi siinä pitää kerrallaan.

Imetyksestä siihen on kyllä tottunut ja onneksi onnistuu hyvin ja maitoa tulee. Ei se mitään hauskaa ole, mutta meillä vauva on kyllä lyhentänyt tissillä olo aikoja. Toki sitten haluaa syödä suht usein. Ei kai sen tarkoituskaan ole olla mikään maailman hauskin ja nautinnollisin asia, vauvahan siinä saa syödäkseen ja läheisyyttä niin eiköhän se ole pääasia. :) Ja imetyskin kestää vain oman aikansa, ei loppuelämää. Toivottavasti ainakaan :D Itse en ainakaan koe siitä syyllisyyttä, että en imettämisestä varsinaisesti tykkää.

(.) Mua edelleen ahdistaa välillä synnytys. Tai siis ei itse synnytys, koska se sujui hyvin eikä ollut mielestäni yhtään kamalaa. Mua ahdistaa se, kun vauva ei hengittänyt kun tuli ulos, ei ruvennut itkemään eikä mitään ja jouduttiin heti viedä virvoitteluun. Kun vähänkin ajatus kulkeutuu jostain syystä siihen, nään aina silmissäni minkä näköinen tuo meidän pieni oli, ihan sinertävä ja eloton. Tiesin heti, ettei kaikki ole ok. Toki oon onnellinen, että tilanne korjaantui heti eikä mitään vahinkoa tullut ja poika on aivan terve, mutta en oo ikinä säikähtänyt niin paljoa ja se pelko oli jotain niin kamalaa. Pari minuuttia tuntui ikuisuudelta! Kun lähdettiin sairaalasta, kätilö piti mulle synnytyskeskustelun ja kerroin kuinka mua ahdistaa tuo tapahtuma, niin se sitten sanoi vain että "syntymä onkin yksi elämän riskialtteimmista hetkistä". Joo okei :D No mitä tuohon nyt voi sanoakaan, mutta silti jäi kyllä traumat. Kuinka pienestä se elämä onkaan kiinni! Saa olla kyllä onnellinen että vauva on terve ja ylipäätään elossa.

Anteeksi purkaus, jotenkin tänään tuo asia rupesi taas vaivaamaan!

Minea ja rakkain 4vkoa 1pvä
 
minea en yhtään epäile että ahdistaa :( :hug: ittelki nyt kulki kylmät väreet selässä ku ees mietin tollasta tapahtumaa. en tiedä lohduttaako mutta varmasti ahdistus laimenee ajan myötä, tai ettei sitä ajatusta puske niin usein tajuntaan. aika hassusti synnytyskeskustelussa oltiin sanottu, totta varmasti mutta eipä helpota oloa.
 
  • Tykkää
Reactions: minea_
Minea Minuakin ahdistaisi tuollainen kokemus.:hug: Hyvä, että sait purkaa ahdistustasi synnytyskeskustelun yhteydessä. Minulle on iskenyt pikkuisen menettämisen pelko, joten käyn pikkuisen uinuessa aina välillä tarkistamassa, että kaikki on ok.

Sitteri on miehen perheen sitteri, jota ovat käyttäneet mieheni veli, mieheni, vauvan serkku ja sen merkistä ei ole tietoakaan.

Imetys Olen siitä ylpeä, että pikkuisella on loistava imuote ja olen onnistunut olemaan stressaamatta. Tarvitsen rintakumien apua, sillä toinen nänni on sen muotoinen, ettei vauva saa muuten otetta, kun taas toisesta pikkuinen taas tarraa niin lujaa, että nänni on ollut kahteen otteeseen huonossa kunnossa. Rintakumien ansioista imetys onnistuu, joskin tiedän, ettei maitoa tule niin paljon kuin vauva tarvitsee. Minä nautin imetyksen tuomasta läheisyydestä. Pikkuinen viihtyisi rinnalla todella pitkään, mutta neuvolassa kehoitettiin rajoittamaan 30 min/rinta ja niin olen tehnyt. Uusin ohje on, että minun pitää pumpata kummastakin rinnasta yhdet maidot, jotta tiedän, paljonko oma tuotanto on. Pikkuisen paino ei ole vielä syntymäpainossa, joten seuraamme painon kehittymistä. Minulla on ollut koko päivän paha olo, kun lapseni ei ole kasvanut, vaikka saakin joka päivä sekä rintamaitoa että korviketta niin paljon kuin tarve on. En tiedä mitä olisin voinut tehdä toisin.:'( Menemme taas ensi viikolla neuvolaan tarkistamaan tilanteen. Onneksi pituutta on ollut 2 senttiä lisää ja päänympäryskin on kasvanut.

Luckygirl & Vintiö 19 vrk
 
Viimeksi muokattu:
Minea Kyllä olisi minullekin jäänyt tuollaisesta pelkoja. :hug:
Itsekin taisin muistaakseni huolestua kun näin vauvan ja sehän oli sininen (niinkuin suurinosa taitaa olla) ja ihan heti sitä itkua ei kuulunut. Kysyinkin miksei se itke, mutta rauhoittivat että odotahan hetki kun putsataan ensin nenä ja suu. Ja sieltähän se ensimmäinen rääkäisy heti perään onneksi kuuluikin.

Täälläkin oli muutama päivä takaperin hirveä ahdistus ja menettämisen pelko läsnä. Itkeskelin menemään kun ahdisti niin kovin.
En enää ikinä katso ohjelmia enkä lue uutisia surullista tapahtumista. Minun pääkoppani ei näköjään niitä kestä. :|

Meillepä lähti postissa tuo bb:n sitteri, huomenna saadaan paketti kotiin.
Leikkimatto haetaan lauantaina, vaikka sille ei nyt vielä käyttöä olekaan vähään aikaan. Löysin vain niin ihanan että pakko oli ostaa valmiiksi! :)

Täällä ollaan ekan neuvolakäynnin lähtöpainossa! :wave:
Vielä olisi 3,4kg siihen ihan alkupainoon mihin sain pudotettua ennen raskautta. Hyvää vauhtia näyttää paino putoavan, eli on mahdollista olla hyvässä kunnossa sitten nimiäisten aikaan. Mahdumpa ainakin vanhaan mekkooni :D

Nyt vaatii fisut täällä huomiota välillä vauvalta, painun putsamaan meidän pönttöjä!
 
Täällä kadehtien luen muiden painon putoamisesta normaalimittoihin. Itselläni ei vanhat farkut tule vielä hetkeen mahtumaan päälle, painoa vielä 9 kiloa raskautta edeltäneeseen painoon. No, eiköhän se tästä putoa tän mun imetysdieetin ja täysimetyksen myötä.

luckygirl tota samaa olen pohtinut, että paljonkohan se vauva saa sitä maitoa rinnasta. Mulla on pumppu ja äsken syötön yhteydessä pumppasin toisesta rinnasta 80 ml samalla kun vauva oli toisella rinnalla. Eli jos olettaa, että vauva saa sieltä tehokkaammin maitoa, niin luulisi tuon saavan tarpeeksi. Kovin olisi houkutus mennä neuvolaan tekemään syöttöpunnitus asian varmistamiseksi. Me ei olla ehditty käydä kuin kerran neuvolassa 6 pvän iässä tekemässä punnitus, ja sillon oli syntymäpaino onneksi ylitetty. Viimeeksi kun olisi ollut neuvola, oli koko perhe kipeänä, joten jäi sitten välistä. Huomenna sitten seuraava neuvola, joten sittenhän sen näkee miten tuo kasvaa. Pullealta tyttö kyllä näyttää :)
 
Täällä tyttö on jo tänään 3,5vkoa, huhuh ku aika mennyt nopeaa.. perjantaina olis 1kk neuvola niin mielenkiinnolla sitä odotan että näkee onko tyttö kasvanut hyvin jne. :)

Arki lähtenyt ihan hyvin käyntiin meillä, mies ollut nyt tämän ja viimeviikon töissä.. aluksi tuntu vähän oudolta kun olinkin kahestaan vaavin kans päivät mutta nyt siihen on jo alkanut tottua :)

vatsanvääntämistä meillä ollut jo 1,5viikon iästä saakka, joka ilta muutaman tunnin ajan tyttö itkeskelee mahaa, sitä sitten miehen kanssa hyssytellään/kannellaan ympäri kämppää vuorotellen siihen asti et vauva nukahtaa, välillä toki nukahtaa sit tissille mutta tuo syöminen on tosi hankalaa silloin kun mahaa vääntää kun raukka voi keskittyä siihen ollenkaan :/ nyt sitten päivisinkin tullut tuota mahanvääntämistä, melkein aina kun vauva hereillä on niin meinaa massua vääntää ja siksi tarvii koko ajan syliä. Hieronnassa oon käyttänyt nyt yhdesti ja huomenna viedään toisen kerran, jospa siitä olis jotain apua. Säälittää aina niin paljon kun huomaa että toisella sattuu oikeesti ja kovasti. :(

ristiäiset meillä on 22 pv, vauvalla silloin ikää n.5viikkoa. pienet juhlat, kummit ja molempien vanhemmat. mutta kiva kuitenkin järjestää jonkinmoiset juhlat pikkuiselle :)

D tipat oon alottanu kun typy oli sen 2 viikkoa, mutta oon antanut nyt joka aamu vaan sen yhden tipan, pitää kohta antaa kahta tippaa.. en oo uskaltanut vielä kun muutenkin mahaa vääntää.. miten muut ootte niitä antanu`?

cuplatoniakin olen antanut pari viikkoa, en kyllä ole antanut ihan joka syötöllä, varsinkaan yöllä.. eipä tuosta ainakaan suurta apua oo meillä ollut. Jospa kokeilis sitä Distafyliä josko se auttas paremmin..

Tänään ollut hieman hankalampi pv, vauvan nukkumisen suhteen.. yleensä päivän vain nukkuu ja syö niin tänään sit valvo 5 tuntia putkeen ( mahaa väänsi selvästi) no nyt sitten nukahti.. taitaakin nukkua useamman tunnin putkeen :)

Meenkin ite tästä syömään ihan rauhassa..käyn taas kommentoimassa ja lukemassa kunhan kerkeän. :)

Hemami ja typykkä 3,5vkoa
 
Luckygirl: älä oikeasti ota itseesi niitä neuvolan tätien juttuja painosta. Meillä oli sama tilanne, että vauveli sai rintamaitoa ja korviketta, eikä sitä syntymäpainoa oltu saavutettu 10 vrk synnytyksestä. Pistivät sitten meill tarkistuspunnituksen seuraavalle päivälle ja vaikka eivät suoraan syyttäneet, niin koin olevani todella huono äiti, joka piti lastaan nälässä. Sitä sitten sen illan itkeskelin. Ja kun mentiin seuraavana pvnä punnaamaan oli paino hienosti noussut ja 14 vrk ikäisenä se sitten oli jo saavutettu. No nyt on neuvolan täti vaihtunut tuosta ja tämä näyttää koneeltaan niitä neuvolan käyriä pituus/ paino/ pään ympärys ja me ei oltu koskaan alle alakäyrän, vaikkakin lähellä sitä. En ymmärrä miksi tätä ei voitu käydä läpi jo heti alussa, että tilanne on nyt tämä. Että nousee se paino, muttei ihan toivotusti. Olisi mennyt varmasti paremmin perille, eikä varmasti olisi tullut fiilistä, että mä jotenkin tahallani lastani olen näännyttänyt. Nyt olen edelleenkin superherkkä neuvolassa painon suhteen, vaikka alun hämminkien jälkeen Paino on noussut nyt tosi hyvin. Yksilöitähän ne pikkuisetkin ovat, että ottavat varmasti painoakin osittain omaan tahtiin.

Pioni78 ja Rontti 5 vko ja 1 pv
 
Kiitos kaikille tuesta, paljon parempi mieli taas kun sai tänne purkaa! :heart: On tää kyllä niin loistava paikka jutella kaikesta kun täällä on niin huippuja tyyppejä. :)

Luckygirl toivottavasti vauva saa pian syntymäpainonsa saavutettua! Tuskinpa kuitenkaan nälässä elää jos vaikuttaa ihan tyytyväiseltä. :)

D-tipoista meillä taas neuvolassa annettiin ohje, että tippa kerrallaan lisätään annostusta joka toinen päivä. Aika nopea lisäys siis, itse vähän hidastelin sitä kyllä. Kuulostaa paremmalta toi, että viidessä viikossa saavutetaan se viiden tipan annostus.

Eipäs muuta tällä kertaa, rupean valmistelemaan lenkille lähtöä vaavin ja koiran kans. :)

minea ja murunen 4vkoa 2pvää
 
Meillä sairaalassa vauvan paino tippui ensimmäisen kahden-kolmen päivän aikana sen yli 7% ja kun ensimmäinen oli kyseessä, niin itse ei oikein osannut aluksi diagnosoida asiaa. Vauva söi paljon, mutta itse aloin epäilemään, ettei sieltä tule varmaan mitään, kun en koskaan kuullut vauvan nielevän. Vauvalla on kyllä hyvä ja voimakas imuote ja oli noi kaksi päivää lähes koko ajan tississä kiinni. Sitten kun kolmantena päivänä lääkäri sanoi, että on vähän huolissaan nopeasta painonlaskusta, niin itse sanoin osastolla, että voisko tälle saada jotain lisäruokaa, kun tuntuu, että on koko ajan nälissään. Tehtiin ensin muutama syöttöpunnitus ja tunnin tissilläolon jälkeen vauvan paino oli laskenut muutaman gramman... Olisitte nähneet se ekan 30 milliä lisämaitoa pullosta, vauva imi heti posket suorastaan lommollaan yhteen soittoon koko määrän, sen jälkeen hymyili ja huokaisi tyytyväisenä ja nukahti pullo suuhun :) Vitsi, että näky oli jotain niin suloista.

Kun kotiin päästiin, niin oma maidontuotanto alkoi silloin oikeastaan vasta käynnistyä. Kotona en ole joutunut kertaakaan turvautumaan korvikkeeseen. Ekassa neuvolassa oltiin 5 päivää kotiutumisen jälkeen ja neuvolantäti ei meinannut uskoa silmiään, vauva oli saanut 5 päivässä puoli kiloa painoa lisää ja ylittänyt reilusti syntymäpainonsa. Viikko tästä oli seuraava neuvola ja siellä painon nousu oli onneksi tasaantunut, painoa oli tullut joku reilu 200 grammaa.

Herttaliini ja vaavi 2viikkoa ja 3 päivää
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: petite
Silloin kun imetys on juuri käynnistymässä (tämä käynnistymisvaihe ei ole pelkästään se sairaalassaoloajan maidonnousu, vaan kestää pidempään) on mielestäni hieman hankala ohje tuo 30 min/rinta. Se estää sen, että lapsi nostaa maidontuotannon itse siihen tasoon, mitä hän kasvua ajatellen tarvitsee. Siis jos ajatellaan, että yhteensä tunti imetystä ja sitten korviketta. Vauvat voi imeä on/off useita tunteja ja sen voi huomata sitten jo seuraavana päivänä, että tilaus on mennyt perille. Valitettavan usein se itseluottamus siihen imettämiseen sitten katoaa näin tiukkojen ohjeistusten myötä. :/

Neuvoloiden kasvukäyrät ovat valitettavasti tehty keskiarvoille, jotka sisältää korvikesyötettyjä ja imetettyjä vauvoja. Näin ollen täysimetetyt vauvat voivat jäädä kasvukäyrien alle, vaikka sinäänsä ei ole kasvussa mitään ongelmaa. Tätä varten on WHO:lla olemassa täysimetetyille vauvoille omat kasvukäyränsä, mutta näitä valitettavasti hyvin harva neuvolan tätsky käyttää, ehkä tietämättömyyttään tai sitten vain ei uskalleta luottaa niihin, koska on opittu että on olemassa vain tämä yksi käyrästö, joka lisäksi on vielä hyvin vanha, muistaakseni 60-luvulta (varaus tähän, että vuosikymmen on +- 20). En ole varma onko otettu jo käyttöön uusi käyrästö ja keskiarvot uudemmalta sukupolvelta, mutta edelleenkään ne ei välttämättä suosi täysimetettyjä ja joku vauva voi saada "turhaan" korviketta, koska säikähdetään liian helposti.

(Pyydän jo valmiiksi anteeksi jos jotakuta loukkaa tämä minun paatos. Sen olen oppinut, että hyvääkin tarkoittavat puheet/tekstit imetyksestä, voi olla jollekin syvä loukkaus, joten haluan korostaa, että kenelläkään en halua pahaa mieltä tuottaa. Pyrin vain tuomaan imetykseen kannustavaa näkökulmaa esiin, kenenkään ei pidä sitä ottaa hlökohtaisesti :) )

Luckygirlin tilanne tietenkin on hieman eri, koska saa myös korviketta ja syntymäpainon saavuttaminen täytyisi olla n. 2 vkon iässä. Kasvunseuranta siis on tarpeen, mutta onneksi on seurantaa. Ikävämpää olisi, jos täytyisi asioita pohtia vain itsekseen, eikä olisi ammattilaista apuna. Ja ymmärrän varsin hyvin, kuinka se tuntuu itsestä pahalta, kun vauvaansa hoitaa ja joku sitten ei mennytkään niin kuin oppikirjoissa. Vanhempana sitä kritisoi itseään ehkä liiankin ankarasti ja usein jopa aiheettomasti.

Mitä tuohon Pionin 10 vrk ja syntymäpaino olisi pitänyt saavuttaa, niin on ollut neuvolantädillä väärää tietoa ja on aiheuttanut kyllä aivan tarpeettomasti huolta. Riittää kun paino on noususuuntainen sielä sairaalan lähtöpainosta. Onneksi siellä kuitenkin on nyt toinen täti, joka on sitten nähtävästi paremmin perillä asioista.

Meidän pikkuneidin flunssa on vieläkin päällä. Soitinkin jo neuvolaan, mutta yleisvoinnin ollessa hyvä ja syömiset toimii sekä ei liiallista uneliaisuutta, niin voidaan seurailla ihan hyvin kotona vielä. Eilen olikin jo hieman parempi päivä, mutta tänä aamuna oli enemmän yskää. Kyllä me tästä vielä selvitään mallikkaasti :)

Ja sitä oikeastaan ihmettelen, että kuinka tyhmä voi ihminen ollakaan. Totesinkin tuossa, että se suklaa aiheutti niitä vatsanväänteitä. No mitäs minä tein. Söin suklaakeksejä. Eikö mitä, heti paukahti vääntelyt ja itkut päälle.

Minealle :hug: Tuossa tilanteessa olisi varmasti ollut hyvä saada keskustella lastenlääkärin kanssa, jotta traumaa olisi saanut hieman purkaa. Hän olisi voinut varmasti antaa näkökulman lääketieteen kannalta, joka mahdollisesti olisi voinut rauhoittaa. Harmi, ettei sellaista mahdollisuutta tarjottu. Meille annettiin sellainen ohjenivaska, jossa luki että synnytyskeskustelua voi pyytää tarvittaessa kätilön käymän keskustelun lisäksi myös lääkäreiltä, joten ainakin mulla oli tieto, että niitä keskusteluita voi pyytää. Voi niitä toki jälkikäteenkin pyytää jos ahdistus näyttää vain olevan voimakkaana päällä, eikä tunnu helpottavan.

Sitterinä meilläkin on tuo perus-emma. Kelpaa meille ihan hyvin, kun ei mitään superominaisuuksia tarvi. Mie olen pohtinut, että minun polvien päällä on ihan hyvä "koliikkisitteri" kun mulla on levottomat jalat, joten aika usein istuessa tärisytän jalkoja ja vauva siinä päällä sitten hetkuu. Viihtyy muuten hyvin siinä tärisyttäessä :D

Täällä tympii muuten tuo arki siinä mielessä, että pitää tuota eskarilaista kuskata, se kun vie hirveästi aikaa, että valmistelen vauvaa lähtöön. Ja onpa muuten meidän 6v. myös hieman alkanut huomiota kerjäämään. Kun imetän vauvaa on hän tällä viikolla kerennyt jo sotkemaan talkkiin koiran ja heittänyt kaikki vauvan puhdistuspyyhkeet vessanpönttöön. Varastamaan isoveljen välipalakeksit ja kaikki leikkeleet jääkaapista. Piirtänyt tapetin punaisella liidulla ja potkinut kerrossängyn yläpedin pohjalaudat irti. Samoin kun pissasi omaan reppuunsakin. Tai vaihtoehtoisesti pissasi lattialle ja pyyhki sen repullaan. En osaa sanoa kumpi oli kyseessä. Nämä kaikki siis 3 pvän aikana. Tälle päivälle ei vielä ole kerjennyt kummempia tehdä, saas nähdä mitä tänään.

AI NIIN ja mikä kauheinta. Eilen hajosi kahvinkeitin! Oli kurja päivä, onneksi varastosta löytyi 10v. vanha luotettava kaveri, joka jostain syystä piti vaihtaa höpöhöpörihkamakeittimeen...

Pumppa ja tipsukka 2,5 vkoa...
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
D-tipat meillä neuvolasta tuli ohjeet että joka toinen päivä nostetaan yhellä tipalla.. miusta aika nopeesti :/
vatsa vaivoja on täälläkin aika paljon, huomaa että tippojen jälkeen tunti pari niin alkaa pahemmat vatsan väänteet, nyt vähän jo rauhottumaan päin..

Sitterinä meilläkin tuo emman perus sitteri, ihan riittävä mein tarpeisiin..
Viime viikolla saatiin, tai siis ukki osti :D, manduca, ja kyllä oli helppoa tehä koti hommia ku kaveri kiikku kyydissä vaan :LOL: täällä on nyt pari viikkoa jo viihdytty oikeestaan vain sylissä, kaiken lisäksi pysty asennossa pitäs olla koko ajan, niin siitäkin tuo manduca on hyvä, niin tyytyväisenä siellä silmät auki kattelee :)

Imetys tympii miutakin välillä, tuntuu että päivisin tuo on koko ajan rinnalla! mutta onneksi ei tosiaan montaa vuotta kestä tää vaihe :LOL:
täys imetyksellä mennään täälläkin. syntymäpaino saavutettiin jo tosiaan sairaalassa meillä..

minea :hug:

mie en edelleen ole saanut MITÄÄN synnytyskertomusta tai vastaavaa, eikä kukaan ole käynyt synnytystä läpi miun kanssa koskaan... tuntuu että muitten kanssa on kätilöt jutelleet ja saaneet vielä kertomukset?? miunki kaveri synnytti samassa sairaalassa viime viikolla, ja saman tien oli saanu synnytyskertomuksen... hmmmm.. :/

muutenkin tuntuu että meidän kohalla kaikkea hölmöilyä.. sairaala ilmottanu neuvolaan painon ja päänympäryksen ihan väärin ja se että oli unohettu se kuulo testata, itehän en ollut vieressä kattomassa mitä tutkimuksia tekevät vauvalle kun se oli siellä eri osastolla..

Ristiäiset meillä on lauantaina, eli parin päivän päästä.. kauhee paniikki :D siivoukset ja kaikkee tehtävä vielä, kotona kun pidetään.

jepatin ja poju 5vk 1pv
 
Pumppa joo oisin kyllä kaivannut jotain selitystä tai edes spekulaatiota, mikä ton tilanteen aiheutti. Oliko ahdinkoa ponnistusvaiheen lopulla jostain syystä vai mitä... Yritin kysellä mutta mun papereihin ei oltu merkattu siitä mitään muuta kuin että vauva viety virvoitteluun, korjannut voinnin. Ja se kätilö joka mulle piti synnytyskeskustelun, oli eri kuin kätilö joka oli mukana synnytyksessä, koska hän ei ollut töissä.
 
Pumppa Mä kans koin ekassa neuvolassa ihmeellisenä sen, miten sen korvikkeen antoa melkeen pidettiin itsestäänselvyytenä. Ei siinä mitään, en ole mikään "imetysfanaatikko", mutta en myöskään ymmärrä, miksi antaisin korviketta vauvalle, jos oma maito riittää. No, ehkä sitä hormonihuuruissaan alkuun on vaan herkkä :D

minea varmasti kamala tilanne ollut :hug: Kannattaa pyytää tosiaan sitä keskustelua hoitaneen kätilön kanssa vaikka jälkikäteen (ainakin kättäriltä sanottiin, että tämmöinen mahdollisuus on). Kannattaa muistaa myös se, että syntymätön lapsi kestää ihan erilailla hapenpuutetta, kuin aikuinen. Eli vaikka tilanne on näyttänyt hurjalta, todennäköisesti mitään "oikeata" hätää ei ole ehtinyt olla. Lisäksi sikiöllä aivojen verenkierto on hyvin suojattua, eli ensin kärsii hapenpuutteesta muut elimet, joten vauvasi aivot varmastikaan eivät ole tilanteesta kärsineet, jos yhtään lohduttaa. Kovasti voimia asian käsittelyyn!

Tultiin just pikkuisen kanssa neuvolasta. Jep, kyllähän tuo kasvaa melkoista vauhtia, eli maitoa kyllä tulee :D

paino 3800 g (3015g)
pituus 51 cm (47,5 cm)
päänympärys 35,8 cm (33,8 cm)

Nyt tänään vatsan suhteen parempi päivä. D-tippoja aloittelin uudestaan eilen ja ainakin eilen pari h tipan saamisen jälkeen tuli vähän masuitkua. Tänään muistin vasta antaa tipat äsken, joten saa nähdä tuleeko tänään itkua.
Tänään itsellä kokeilussa riisi perunan sijaan, ja hyvin näyttäisi sopivan! Jopa vähemmän mahavaivaa, kuin perunapäivinä, eli oireilisiko tuo myös perunalle? Kuulostaa vaan uskomattomalta, että perunasta tulis oireita. No, jatketaan ihmettelyä :)

Saraella + pieni 3 vko 2 pvää.
 
apua pumppa sulla oli niin pitkä juttu ja paljon asiaa ! mutta en mä ainakaan imetyspuheista ole moksiskaan jos itseään osaa ilmaista hyvin niinkuin esimerkiksi sinä (varmasti töissä pakko opetella mahdollisimman neutraali sävy :D ) mutta hyvää tietoa sulta aina saa, kiitos siitä :) aika hurjaks siellä lapsi heittäytynyt! toivottavasti ei kauaa jatku mustasukkailu.

hitto ku yritin lukea ajatuksella noita juttuja niin silti pää lyö tyhjää..

neuvolassa tänään käyty, kauheasti on poika kyllä kasvanut, silmilläkin ihan näkee ei siihen puntaria tarvi mutta pistetään nyt faktat tiskiin :D

tänään (syntymäfaktat)

paino 4270g (3510g)
pituus 55cm (51cm)
päänympärys 38cm (36,5cm)

huomaa jo että 56cm vaatteet on erittäin sopivia :D kohta saa ne pakkailla takas ä-pakkaukseen ja ottaa lisää vaatetta esiin :) noi ihan pienimmät vaatteet on meillä aika "tylsiä" eli aika paljon valkosta ja harmaata, kun ostin niitä esikoisen aikana kun en vielä tiennyt kumpi on tulossa. noissa 62cm-> alkaa olee jo jotain väriä ja monia "lempivaatteita". omakaan paino ei oo nyt tippunut, kaikki raskauskilot on lähteneet, vielä olis noi esikoisesta olevat mutta ne tuntuu olevan tiukemmassa kiinni ;)

ostin eilen kaupasta iloisena suklaata viikon tauon jälkeen, vetäsin sit liianki innokkaasti puol levyä kerralla :D auts.. no ei oo vauvalla ollut masuvaivoja mitenkään yhtään sen enempää että josko sitä uskaltais syödä kohtuullisesti. kananmuna tuntuu tähän mennessä olleen se pahin vatsanväänteiden tekijä.
tää on kyllä outoa kun ei varsinaisesti ole nälkä ollenkaan, vatsa vetäis vaan herkkuja! joutuu lähes pakottamaan ittensä syömään ettei vahingossakaan maidontuotanto loppuis kesken. aluks muistin juodaki hyvin mut nyt seki meinaa unohtua niin tässä sitä kohta oltais itku kurkussa kun maito loppuis.

plääh on jotenki niin levoton olo että pakko mennä rauhottelee itteensä sohvan nurkkaan ja ottaa esikoinen kainaloon ku vauvaki nukkuu :)

SÄ + Alex 4vk :heart:
 
Meillepä kotiutuu tänään sitteri :cool:
Toivottavasti poika viihtyy siinä edes jonkin verran. Ei jaksaisi koko pojan hereilläoloaikaa pidellä jäppistä sylissä, saisi kädetkin levähtää välillä. :)

Meillä on maanantaina neuvola ja 4-6vk lääkärikäynti.
Poika on silloin vasta 3vk, mutta ajat oli tosi tiukassa joten ilmeisesti sen vuoksi on hiukan aikasemmin tuo käynti meillä. :/ Mukava nähdä miten poju on kasvanut, omaan silmään näyttää ainakin kovasti pulskistuneen.

Tänään oli aika itsellä sinne äidinmaitokeskukseen, hain luovutuspullot ynnä muut, nyt vaan pumppailemaan. Maksavat tällä hetkellä 20e litra, eli hyvät tienestit kyllä tuosta saa jos vain jaksaa pumppailla.

D-tipat Ompas nopeasti käsketty annostusta nostaa verrattuna tuohon meidän saamaan ohjeeseen. Etten vain olisi itse kuullut väärin? :D

Masuvaivat Pientä ähinää on havaittavissa mutta rupsuttelulla menee kyllä aika pian ohitse pojalla nämä. Toivottavasti pysyvätkin näin lievinä.

Ulkoilu me aloiteltiin kärryily pari pv sitten. On kyllä ihana päästä ulos.
Miten nuo aikarajoitukset menee, kuinka pian uskaltaa ulkonaoloaikaa nostella?
Nyt mennään vielä se 10-15min kerta.

Lonkkakivut Onko muilla? Itsellä särkee samalla tavalla välistä kuin raskaana ollessa, häpyluutakin jomottaa ja häntäluussa tuntuu kipua.

Jälkivuoto/tikit Itsellä alkaa olla loppumaan päin, on tosi niukkaa! :popcorn:
Milloin muilla lähti tikit pois?
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Painosta on täälläkin vielä matkaa raskautta edeltäneeseen lukemaan, mutta ainakin toistaiseksi on tullut syötyä fiksusti, niin eiköhän tuo tuosta. Näin kahden lapsen jälkeen voinen tehdä sellaisen päätelmän, että 10 kg meikäläiselle saisi painoa raskaudessa tulla, sen verran jäi molemmilla kerroilla laitokselle ja loppujen kanssa sai ainakin esikoisen kanssa tehdä kyllä töitä ihan tosissaan..

D-tipoista, kiitos saamistanne ohjeista. Itse sain ohjeen, että päivittäin aina 1 tippa lisää ja vieläpä ohjelapussa luki ettei tipat aiheuta vatsanpuruja.. Juupa juu. Jotenkin tuntuu, että kokemukset (lähes kaikilla) on erilaiset. No oli miten oli taidan mennä jonkun pidemmän kaavan mukaan näiden kanssa.

Minea meillä oli esikoisen kanssa vähän vastaava tilanne. Sydänäänet heikkeni ponnistusvaiheessa ja lääkäri tahtoi vauvan äkkiä pihalle, eli imukuppia kehiin. Sitten samantien napanuora poikki ja naapurihuoneeseen. Ei oikein edes ehitty huolestua, kun vauva jo tuotiin takaisin ihan terhakkana. Olen kyllä jälkenpäin miettinyt mistä johtui ja nyt kakkosen synytyksessä tuli itse seurattua ja kysyttyä niitä sydänääniä usein. Tämäkin pikkuneiti oli aika sinertävä ennen kuin vetäisi kunnolla ilmaa, mutta äkkiä väri muuttui. On varmasti hyvä käydä asia läpi, jottei jää vaivaamaan.*

Aikamoinen meininki Pumppa sinulla 6-vuotiaan kanssa. Tsempit sinne!

Painonseurannasta ja lisämaidosta. Tietty on tärkeää katsoa, että paino kääntyy ylöspäin, mutta kyllä minustakin liiallinen käyriin tuijottelu ja "kyttääminen" on ihan hullua. Esikoinen oli tosiaan pieni ja jouduttiin ekalla viikolla käymään joka toinen päivä punnituksessa ja sitten tuijotettiin vaakaa, että vähintään 20g pitää tulla päivässä. Itse hysteerisenä hormoonihuuruissa en osannut suhtautua, mutta onneksi miehellä oli pää kylmänä ja välillä jopa sanoi terkalle, että ottaa iisisti. Vauvahan nyt töräyttää kakkaakin varmaan sen yhen 20g kerrallaan.. Se oli tosiaan grammapeliä ja ylöspäin kuitenkin kokoajan mentiin. Silloin esikoisen kanssa olisin myös kaivannut imetystukea, kun pieni ei jaksanut pysyä syödessä hereillä. Koetin neuvolasta kysellä miten osittaisimetykseltä voisi päästä täysimetykselle ja hiljalleen vähentää lisämaidon määrää, mutta lähinnä vaan hoettiin, että pääasia onvauvan kasvu, eli anna sitä lisämaitoa.. Tukea löytyi paremmin nettipalstoilta. Nyt tuntuu monet jutut helpommalle, mutta katotaas vaan, jos ei oo tullu painoa neidille tarpeeksi (huomenna neuvola) niin tuun tänne itkemään :D meillä on kyllä nyt annettu lisämaitoa silloin, kun oon ollu poissa (tai nukkunu), lähinnä yöllä, jos on ollut monta syöttöä, niin mies on hoitanu yhen. Maitopumpun kanssa ei kyllä niin hirveesti oo maitoa tullu.

Mulla oli jotain muutakin, mutta katkes ajatus, eli toisella kertaa sit..
 
Viimeksi muokattu:
saraella kiitos kommentistasi, auttoi kyllä tosi paljon! :) Tosiaan ehdin jo miettiä tuota hapenpuute-asiaa siellä salissa, mutta muistaakseni kätilö sanoi vain että ei varmasti ole ehtinyt aiheuttaa mitään... Ei sitten noin hyvin osannut asiaa selventää. :D
 
plääh eilen ilta lasten nukkumaan menon jälkeen kului imetyspaitoja netistä metsästäen, minkälaisia ootte muut hankkineet? mulla on muutama noita henkkamaukan hihattomia mut nyt talvea ajatellen olis kiva omistaa muutama pitkähihanen, löytyhän noita vaikka mitä mut miksi noiden pitää maksaa niin järkyttävän paljon :mad: kohta suunnistan lapsien kanssa keskustaan myymälöihin asti ihmettelemään erilaisia vaihtoehtoja ja jos joku hyvä myyjä vaikka ylipuhuis mulle muutaman mukaanki :D BOOB merkin huppari ainaki houkuttelee. huuto.netistäkin yritin jo kattoa mutta joko ei ollut oikean kokosia tarjolla tai muuten ei vaan iskenyt ulkonäkö. ihanan pinnallista mutta kyllä sitä ihmiseltä haluais näyttää :D

yömeni ihan pepuilleen, esikoinen heräs kokoajan! vauva nukku samaa tuttua rytmiä mitä nyt on nukkunut jo jonkin aikaa. oliskohan esimakua toi esikoisen heräily tosta päikyn aloittamisesta? eilen siis oltiin päiväkodil alotuskeskustelussa ja muutenkin paremmin tutustumassa paikkoihin. mielenkiinnolla odotan seuraavaa yötä että toistuuko yöheräily ja itkeminen vai nukutaanko ihan normaalisti.

surusilmät kyl sitä uskaltaa olla ulkona jo pidempiä aikoja, ihan kunnon lenkit voi jo mennä :) pukee vaan lapsen hyvin ja rattaissahan se suojassa on vällyjen alla, meillä ainaki nukahtaa melkein heti kun laskee rattaisiin lämpöiseen.

noh jospa sitä alkais pukemaan rompetta niskaan kaikille niin pääsis joskus takaisinkin :D
 
Moikka kaikille näin tasapuolisesti:wave:

D-vitamiinit Meillä menee toistaiseksi Gefilus+D3-vitamiinit. Ihan vain sen takia että kun vauva sai synnyttyään ne 2 antibioottia suoneen, niin maha on ihan toivottoman sekaisin vieläkin. Varoittivat kyllä jo sairaalassa tuosta. Aluksi kokeiltiin nuita Rela-tippoja, mutta taas todettu ettei niistä ole juuri apua. Joten vaihdettiin tuohon Gefilukseen, jossa on nyt samassa tuo D-vitamiini. Vauva siis kakkaa ihan jatkuvasti, ja se kakka sitten polttaa aika helposti vauvan pyllyä:/ Ei yhtään kiva. Ei se kyllä vauvassa juuri näy. Ei kitise vaikka pylly on välistä aika kauhean näkönen. Alkaisi nyt vain nuo tipat auttamaan, niin tuosta päästäis. Edellisellä pojalla oli ihan sama juttu kun sai synnyttyään myös antibiootit.

Vierailuja Ei paljoa olla vielä tehty. Kummassakin mummolassa ollaan käyty, mutta ei sitten sen enempää. Sen verran tautista aikaa nyt etten uskalla paljoa porukkaa tänne päästää. Saanut oikein hermostua jo yhdelle puolitutulle, joka jo sairaalaan yritti itseään tyrkyttää. Soittanut jo useita kertoja, kun olisi kuulemma vauvalle lahjakin valmiina. Yrittää siinä kohteliaasti sanoa, että kun me ei oteta vielä oikein vieraita vastaan.

Imetys Tuntuu tällähetkellä helpolta ja vaivattomalta. Tiedän kyllä itsestäni että jossain välissä se kyllä tässä alkaa tosissaan tympiä. Mutta nyt tuntuu hyvältä sen suhteen. Maitoa kyllä tulee ihan järkkynä. Ei puhettakaan että voisi pestäviä liivinsuojia edes vielä harkita.

Etunimi pojalla jo on. Tai ainakin mies sanoi että näin on:) Ristiäiset pidetään kun saadaan sopiva päivä sovittua kummien ja isovanhempien kanssa. Toivottavasti nyt löytyy hyvä päivä kaikille. Kun on vähän hankalaa saada mun veli tänne, on kanttorina isossa seurakunnassa ja viikonloput on aika hyvin kiinni. Haluaisin kuitenkin heidät tänne. Vauvaa kutsun kotona kyllä ihan nimeltään välistä. Tuli mieleen että pian nuo muut lapset sen pian sanoo sukulaisille. Oma äitini on niin tarkka niden suhteen, että haluaa sen olevan salaisuus. Itselle ei nyt niin väliä. Ristiäistarjoilut Olis suunnitelmissa tehdä niin, että itse tehdään ainakin voileipäkakku. Mies on oikeasti aivan loistava siinä. Monet häntä pyytäneet sitä usein tekemään. Täytekakku tilataan tästä lähileipomosta. Tekevät todella hienoja, mutta ihan "kotitekoisille" maistuvia. Sitten itse kun värkkäisi kaikkea pientä ja ihanaa naposteltavaa lisäksi.. Vielä vähän suunnitteluvaiheessa.

Vauvalla paino oli 2 vk:n iässä huimat 4480g :) Sairaalasta lähdettäessä viikko sitten paino oli 4200g, että viikossa tullut melkein +300g. Meijän "pieni" mies:heart:

petite ja vau´veli 2vko 2vrk
 
Meidän ristiäispäiväksi tuleekin 27.10, miehen työvuorojen takia. Tarjoiluksi suunnittelin täytekakkua, voileipäkakkua ja jotain kaupan keksejä.

Meillä alkaa miehellä kolmivuorotyö. Huh kun jännittää, että miten sitten yövuorot, kun miehen pitäisi saada nukkua päivät. Me tosiaan asutaan kaksiossa, jossa pojille on eristetty olohuoneesta osa ja meidän makuuhuoneessa ei ole kunnon ovea, vaan sellaset muoviset liukuovet, joten äänieristys on surkea. Tosiaalta kun on kolmivuoroa, niin minun eskarikuljetukset vähenee huomattavasti, joka on positiivista.

Meillä on pikkuneidillä hieman hankalaa ollut päivisin. Kakkaa tulee vain pieninä viiruina joka vaipalle. Ja päivisin nukutut 2-4h unet on vähentynyt nyt sitten ½h-1h ja pitkiin kitinöihin siinä välissä, mutta ei tuo sellaista huutokonserttia ole, että pitäis ajatella olevan jotain muuta kuin normi itkusuuden lisääntymistä. Yöllä kuitenkin sitten on vain yks yöheräys, joka on vain sellanen pieni tankkaus eli tosi helpot yöt meillä. Kunhan vaan pysyis tällasena.


Hmh, vesisade ja tympii....
 
Kiitos kannustavista kommenteista.:)

Huoli pikkuisen kasvusta on vaihtunut päättäväisyyteen saada pikku neidin paino nousemaan paremmalle tasolle ensi viikon neuvolaan mennessä. Pikkuinen onkin mukavasti herännyt "aikataulun" mukaisesti, joten en ole pahemmin joutunut neitiä herättämään. Se helpottaa. Nyt vain kun saisi neidin illalla nukkumaankin, eilen kun neiti oli pirteänä pystyssä 16.30-02...

Kilimanjaro Minunkin mieheni muuten totesi, että vauvaa varmaan kakkaa sen 20g...:) Pikku neiti ei pysy hereillä koko imetysaikaa, siksi terkka alunperin minulle sanoikin, että puoli tuntia/per rinta.

Pumppa Olen pohtinut sen puolen tunnin imetyksen merkitystä, sillä mistä voin tietää, milloin vauva alkaa saada sitä rasvaisempaa maitoa...? Minun puolestani pikkuinen voisi olla ihan rauhassa rinnalla, mutta ohje perustui siihen, että pikkuinen nukkuu osan imetysajasta ja pitää herätellä silityksin. Terkka halusi sen "huvitutteilun" pois. En vain tiedä, että auttaako se aikaraja yhtikäs mitään, yhtä lailla pikkuinen uinuu välillä. Minä taas haluan etenkin nyt, että pikkuinen saa äidinmaitoa niin paljon kuin irti saa, tiedän pumppaustestistä, ettei paljon minulta tule; kummastakin tuli alle 10 milliä... Toki olin imettänyt kummastakin samana päivänä, mutta pidin usean tunnin tauon, joten rinnan olisi pitänyt ohjeiden mukaan täyttyä.

D-vitamiinista Mielenkiintoista, miten erilaisia ohjeita olemme saaneet. Meille neuvolantäti sanoi, että kahdessa viikossa pitää saada annos viiteen tippaan, joten sitä olemme noudattaneet. Tässä vaiheessa annan aamun lisämaidon mukana 3 tippaa ja huomenna olisi tarkoitus nostaa neljään tippaan ja ti/ke viiteen tippaan. En ole huomannut, että Gefilus D3 olisi aiheuttanut pikkuiselle vatsavaivoja, toivottavasti ei tulekaan.

Jälkivuodosta Täällä se on hiipumassa, mikä on ihan mukavaa. Odotan mielenkiinnolla, että koska se kokonaan loppuu.

Ristiäiset ovat meillä 7.10 ja papiksi tulee sama nainen, joka vihki minut ja mieheni. Päätimme siis pyytää vanhan seurakuntamme papin kastamaan tyttäremme, sillä uuden seurakunnan kanssa ei siteitä vielä ole. Vieraat on kutsuttu ja tässä vaiheessa kaikki pääsevät. Se on hyvä, sillä olemme menneet "mummit ja kummit"_ linjalla, joten vieraita tulee vain 11. Olen tilannut kukkakimput, pyysin vaalean pinkkejä ruusuja ja muita samansävyisiä kukkia. Tarjoilut ovat edelleen pohdinnassa ja pian pitäisikin päättää, että teenkö kaiken itse, hankimmeko osan esim. anopin suosittelemasta paikasta vai hoitaako pitopalvelu kaiken. Äitini tekee joka tapauksessa korvapuusteja.

nimi taitaa olla päätetty. Virallisesti emme ole sitä kumpikaan vielä mihinkään kirjoittaneet, mutta ykkössuosikkinimi on ollut runsaasti käytössä, eikä kumpikaan ole keksinyt uutta vaihtoehtoa sen tilalle. Minun piti itse asiassa purra kieltäni, etten olisi lipsauttanut nimeä, kun kaverini soitti aiemmin... ;) Kovasti nimeä on jo tiedusteltu; kaksi kummia ja äitini ovat parhaansa mukaan udelleet, mutta emme ole linjasta lipsuneet ja paljastaneet nimeä.

Vierailut ovat tässä vaiheessa suuntautuneet äitini luokse, mutta ensi viikonloppuna olemme menossa ystäväni luokse kylään. Olemme kyllä käyneet hoitamassa asioita, mutta kyläilyjä ei ole ollut. Olen ollut hieman arka isojen lössien kutsumisessa meille, koska kotia kunnostetaan, mutta huomenna yksi ystäväni tulee visiitille ja toinen tulee maanantaina.

Ihanaa viikonloppua! :)

Luckygirl & Vintiö 22vrk
 

Yhteistyössä