Elokuun Epelit 2012 jatkoilee

lupo meidän esikoinen on 1v9kk3vk ja siis noilla kahdella on tasan sen 1v9kk ikäeroa :D mulla ihan samoja fiiliksiä, oon viel niin äkäinen ja ärhäkkä tapaus muutenkin niin tää unenpuute pistää tilanteen viel pahemmaks et välil tuntuu että täällä vaan vihottelen esikoiselle ja just toiki ettei kerkeä ihan samaa mittaan puuhaamaan. onneks mies vie poikaa iltasellaki ennen nukkumaan meno aikaa ulos potkimaan palloa ym muuta niiden juttuja mutta kyllä sitä täälläki ollaan välistä sydän syrjällään kun toinen niin hirveästi haluis näyttää/leikkiä tms ja sit vauva siinä tissillä roikkuu niin minkäs teen. meillä esikoinen keskittyy piirrettyihin suht hyvin yleensä mut nyt niitä pitäis tulla talon joka töllöttimestä ja iltasella kun alkaa "aikuisten ohjelmat" niin joutuu kovaa vääntöä käydä että on tosiaan uni aika pojalle ja piirrettyjä ei enään :D
 
  • Tykkää
Reactions: lupo
Mitäs ootte miettineet ehkäisyksi nyt synnytyksen jälkeen? Yhdistelmäpillerit eivät kai käy kun imettää - mikä on harmillista koska niitä olisin muuten jatkanut. Minipillereistä ei oo kokemusta mutta niitä kai nyt pitää harkita. tai sitten kuuluisia varmoja päiviä. Kortsun käyttöön emme oikein lämpiä.. Kierukka on kai vähän pidempiaikainen ratkaisu??

Penni ja pikkuinen 5 vkoa
 
itse oon miettiny niit ehkäsykapseleita jotka laitetaan siis ihon alle käsivarteen. vaikutus ajan voi valita 3v tai 5v. kierukan laitto pelottaa mua liikaa muuten valitsisin sen. oon niin huono muistaa syömään mitään pillereitä, johan se taas tos raskaus aikana nähtiin et ne rautapillerit oli tosi vaikea muistaa, joutu oikeen tsemppaamal tsemppaa että muisti. vielä joutuu venailemaan hetken että joutuu tyytyä vaan kortsuun vaikka molempien mielestä se on suht vastenmielisiä vekottimia :D
 
  • Tykkää
Reactions: Kilimanjaro
Heippa vaan kaikille! Täällähän on lähtenyt keskustelu vilkkaasti käyntiin :)

Liittyisin mielelläni mukaan ketjuun, eli 21.8 syntynyt tyttö, paino 3040 g ja pituus 46 cm

Kamalan nopeasti aika menee! Uskomatonta, että synnytyksestä on jo 15 vrk kulunut, tuntuu että vasta eilen olisin ollut laitoksella :) Kivasti on meillä lähtenyt arki rullaamaan, vaikkakin aikamoista opetteluahan tämä ensimmäisen lapsen kanssa tuntuu olevan. Mitään vuorokausirytmejä ei tänne vielä ole kehittynyt, mites teillä muilla? Luin ketjun läpi, ja piti kommentoida vaikka mihin, mutta en enää muista puoliakaan. No, kommentoidaan niihin, mitä muistuu mieleen :)

raskauskiloista Mulle tuli raskausaikana mukavat 21 kiloa. Laitokselle ei jäänyt kuin 2 kiloa! Eli jostain syystä keräsin nestettä synnytyksen jälkeen vielä mukavasti. 2 viikkoa synnytyksestä onkin sitten jo onneksi lähtenyt yhteensä 10 kiloa, eli 10 on vielä jäljellä. Hieman vähemmän olisi voinut siis syödä raskausaikana :ashamed:

imetyksestä Meillä mennään ihan täysimetyksellä täällä, tosin olen pumpannut maitoa myös jonkin verran, niin en ole ihan kiinni vauvassa kokoajan. Pisimmillään 6 h olen jo tällä metodilla ollut harrastuksissa, kun mies on hoitanut pikkuista. Imetys menee nyt ihan ok, alussa oli aika tuskaa nännien kanssa, jotka oli kunnolla rikki. Sitten viikon ikäisenä tytölle tuli sammas, joka ilmeisesti tarttui myös nännien haavoihin ja se kyllä sattui! No, hoidin lääkkeillä sitten vaivan pois itseltä ja pieneltä ja nyt imetyskin on jo ihan mukavaa, lukuunottamatta tiheän imun päiviä, jolloin nännit yhä vähän protestoi. Rinnalla meillä ollaan 10 minuutista tuntiin kerrasta riippuen. Osin tuo tuntuu olevan tissillä myös ihan huvin vuoksi.

Mitäs muuta? noh, kommentoin myöhemmin lisää, nyt aivot ihan jumissa kun neiti nukkui viime yönä 3,5 h ja senkin 3 erässä, joten hieman univelka painaa.

Saraella ja tyttö 15 vrk
 
5vk kunniaksi neuvolassa käytiin eilen lääkärintarkastuksessa. 5,1 kg ja lähes 58cm. Iso poitsu siis äidin suruksi (kun olisi niin kiva pitää pienenä vähän pidempään). Saa ainakin tarpeeksi ravintoa vaikka harvemmin syö ja lyhyen aikaa. Ja oikein isona yllätyksenä lääkäri totesi toisessa korvassa olevan tulehduksen! Joutuu siis jo näin pienenä antibioottikuurin syömään. Eikä ole oireillut mitenkään että olisi kipeä, varsin tyytyväinen ja hyväuninen vauva on meille eikä mitään flunssaoireitakaan ole ollut. Itse vaan pohdin että liekö tuo kuuri nyt niin tarpeellinen, kun osa tulehduksistahan paranee ilmankin, mutta enpä sitten viitsi kokeilla ettei mene pahemmaksi.

Rytmi Meillä on jonkinlainen rytmi kyllä jo. Poitsu nukkuu aamupäivällä pitkät unet ja syö välissä. Saattaa olla sen jälkeen hereillä vähän ja sitten pyytää taas nukkumaan (kitisee väsymystä). Illalla yleensä on virkkuna pidemmän aikaa, ja nyt ollaan opetettu nukahtamaan omaan sänkyyn yhdeksen jälkeen. Tuttiralliahan se on mutta tosi hyvin meni jo eilen. Ja nukkuu siis yön 1-2 herätyksellä.

Herkkupäivä koitti, ja miten hyvältä maistuukaan suklaa :) Nyt pitäisi varmaan itsekin levähtää kun molemmat lapset on päikkäreillä. Taitaa tuo pienempi tuolta kohta kuitenkin herätä.

Tervetuloa myös uusille keskustelijoille!
 
Aloin miettimään, että kuuluuko korvien tarkastus rutiineihin lastenneuvolassa lääkärintarkastuksessa, mutta en nyt kuollaksenikaan muista. Tilastollisesti 70% korvatulehduksista hoituu ilman antibioottia ja yllättävää, että ab on määrätty ilman oireistoa. Ehkä lääkäri halunnut ottaa varman päälle ja tosiaan en itsekään lähtis kokeilemaan jos lääkäri on jonkin määrännyt =)

Meilläkin oli sitten hankala yö. Ensin illasta syötiin tissiä sellanen pari h. Sitten nukkui 1h ja uudestaan tissille. Eihän sinne vielä ollut mitään tullut joten 3h imuttelun jälkeen oli pakko antaa lisämaitoa, joka vauvan mielestä oli niin pahaa, että eipäs hän sitä syönyt, joka tipan sylkäisi ulos. Nytpä sitten tietenkin on kauhukuvat siitä, että miten menee, jos maito ei riitä ja korviketta en saa menemään. En nyt sitten ole edes ihan varma, miten sain nukkumaan pienokaisen, olin jo niin poikki siinä vaiheessa, mutta 6h unet tulikin sitten tuon rumban jälkeen.

Nyt vain eilisestä asti on alkanut uni-ähinät. Mites muilla, onko nämä uni-ähinät ennakoineet mitään ilmavaivaongelmaa? Aletaan lähestyä 2 vkon rajapyykkiä, josta se itkuisuus sitten lähtee nousuun. Hieman jänskättää kyllä, että onko ilmasta tulossa meillekin sitten vaiva.

Ilokseni voin ilmoittaa, että babyblues näyttäis sitten väistyvän oppikirjamaisesti. Melkein pelottaa kirjoittaa asiaa, koska jotenkin taikauskoisesti ajattelen, että jos jonkun toteaa ääneen, niin se menee sitten hetkessä pieleen :D

Ehkäisynä hormonikierukka tulee olemaan se vaihtoehto. Pidin siitä, että mulla ei ollut 3 vuoteen kuukautisia. Toki huolestuttaa, että nouseeko paino. Viimeksi ollessa nousi 10 kg tasaisesti 4 vuoden aikana. Ja kun otettiin kierukka pois, niin 4kk aikana tippui ilman mitään elämäntapamuutoksia 3kg pois. Jotenkin siis ajattelen, vaikka kuinka sanotaan, että ei se kaloreita tuo se kierukka vaan syöminen, että joku aineenvaihduntaan liittyvä mekanismi sielä sitten alkaa niitä kiloja kerryyttää. Ehkä jo sekin, että elimistö tekee paljon vähemmän työtä, kun sillä ei kuukautiskiertoa ole käynnissä. Imetyksen aikana on vähän epävarmaa kannattaako tuota laittaa, joten en tiedä sitten odotellaanko kortsujen kanssa imetyksen loppuun. Itse meinasin, että pelkään todella paljon uutta raskautta, joten pidättäydyn seksistä. Mies (joka on ehdottomasti sitä mieltä, että ei enää lapsia meille!) ajatteli, että tällainen ei käy ja muutti asennettaan niin, että ei se haittaa jos vahinko käy. Löysi positiivisenkin puolen asiasta siltä osin, että sitten täytyy ostaa uusi auto, kun vanhaan ei 6 henkinen perhe mahtuisi. Eli jos haluan vielä 4. lapsen, niin ei tarvi kun ottaa pihtaajan asenne matkaan, niin johan mies heltyy :D

Mullakin ois tänään herkkupäivä. Mutta söin eilen hieman suklaata ja aloin pohtimaan siis sitä, että oisko se ollut se joka änisyttää pientä.

Pumppa ja sintti simpura 11vrk
 
Uni-ähinät meilläkin ähistään öisin ja ilmavaivoja kyllä on... Tunnen pistin sydämessäni, sillä mulla on ollut herkkupäivä joka päivä. Närästyksen takia raskausaikana suklaa, jätski ja kahvi olivat kieltolistslla ja nyt sitten olen nautiskellut niistä... Pitänee taas lopettaa.
Kapalointi täytyy kokeilla! Kiitos vinkistä!
Saraella 6h harrastuksisa! Vau! Miten mies pärjäsi? Meidän lapsi huutaisi itsensä kipeäksi ja miehen hermoraunioksi!
Ehkäisystä missä välissä sitä seksiä ehtisi harrastaa :D? Iltaisin ei ees ehdi jälkiä miehen kainalossa, kun menen nukuttamaan vauvan ysin aikoihin ja yleensä nukahdan imetykseen ennen vauvaa! Kaipaan kyllä kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa tosi paljon!

Uusiäippä ja tytsy 2,5vkoa
 
Meillä mies on ihan mahtava vauvan kanssa! :) Tosin on kotonakin nyt, eli varmasti eri tilanne olisi, jos pitäisi töissä jo nyt käydä. Tosi hyvin pärjää pienen kanssa, ihanasti hoitaa vaavia :heart: Sillä tosin on jo yksi lapsi ennestään, tästä vauva-ajasta vaan on jo 13 vuotta, joten ei ihan tuoreessa muistissa kaikki. Mm. siitä piti muistuttaa, että periaatteessa pieni vauva itkee vaan nälkää, eli pari kertaa on saanut sanoa, että tuo sen mulle rinnalle, kun yrittää saada vaavia rauhoittumaan hyssyttämällä. Tämä tapaus kun saattaa jättää sen hamuamisen välillä väliin ja aloittaa vaan suoraan nälkä-huutoitkun.

uni-ähinät meillä nämä valitettavasti ennakoivat vatsavaivoja. Eli alkuun pikkaisen vaan heräili kiemurtelemaan, nyt on välillä näitä hankalia päiviä/öitä, jolloin herää huutamaan vatsaansa. Tällä hetkellä pidän ruokapäiväkirjaa ja aloitin eilen kirjaamaan vauvan univaiheet ja syömisvaiheet myös ylös, näistä sitten yritän päätellä vatsavaivojen aiheuttajaa. Myös Cuplaton on nyt käytössä. Edelliset 2 kamalaa yötä taitaa mennä D-tippojen piikkiin: toissapäivänä sai ekan tipan (tosin tais tulla lähemmäs 2 tippaa, vaikea oli annostella) ja sen jälkeen 2 yötä menikin tosi ikävästi. Bonuksena mies flunssassa ja mulle nousi toissapvänä mystinen 41 asteen kuumepiikki, joka kesti vajaan vuorokauden. Joten pikkasen kuollut olo tänään...

baby blues tätä pelkäsin jostain syystä kovasti etukäteen. Onneksi ei mielialan laskuja ole tullut ollenkaan :) tänään tosin olen ollut itkuinen, mutta se menee 2 viime yön ja sairastelujen piikkiin. Lievää murehtimistaipumusta kyllä on: välillä tarkistelen kun vauva nukkuu, että hengittää vielä jne. Mutta se lienee ihan normaaliakin.

ehkäisystä Mulla on myös asia vielä harkinnassa. Toiveena olisi toinen pieni lyhyellä ikäerolla, joten hormonaalista ehkäisyä en haluaisi. Kondomi ei myöskään ole mun juttu. Todennäköisesti alkuun luotetaan täysimetyksen ja keskeytetyn yhdynnän tuomaan suojaan, ja jos "vahinko" käy, sitten tulee toinen tosi pienellä ikäerolla :) Toisen (jos siis sellainen suodaan) jälkeen ajattelin laittaa hormonikierukan.
 
Kyllä mä ymmärsin että ihan rutiininomaisesti lääkäri katsoi korvat. En myöskään kyllä yhtään muista miten oli esikoisen kohdalla, mutta varmaan lääkäristäkin riippuen.

Ilmavaivoihin Oli pakko tulla vinkkaamaan kun saatiin miehen työkaverilta Windi-nimisiä "pillejä" ilmavaivoihin avuksi ja tänään testasin, toimii! Noita saa kuulemma joistakin apteekeista, Oriola maahantuo joten varmaan ainakin saavat tilattua jos pyytää. Siinä hierotaan ensin vauvan masua, jonka jälkeen pilli laitetaan peräaukkoon ja nostetaan jalat vatsan päälle. Hyvin purkautui ilmat pois ja vauva oli taas tyytyväinen.

Hyvää viikonloppua!
 
Pumppa Pidän peukkuja, että babyblues on todellakin väistymässä. Mahtavaa.:)

Ehkäisy Tulee olemaan kondomi. Oli tietty hieman hassua keskustella asiasta myös meitä nuoremman terkan kanssa vauvan ekassa neuvolassa, mutta mikäpäs siinä. Tiesimme, että näin asia tulee olemaan jo valmiiksi, sillä minä en saa pillereitä käyttää, kierrukka ei innosta ja kapselin pitäisi ottaa sen verran pitkäksi aikaa. Me kun varmaankin aloitamme haaveilun toisesta lapsesta ennen kuin 3 vuotta on kulunut. Joskin tässä vaiheessa keskitymme tutustumaan pikkuiseen neitiimme kaikessa rauhassa.:)

Rytmistä Aika mahtavaa, että joillakin on jo rytmiä löytynyt. Meillä pikkuinen on tosin vasta sen 2 viikkoa, joten en odotakaan, että tässä vaiheessa olisi jo rytmi. Pikkuisen toiminnassa on tässä vaiheessa vain sellaiset säännönmukaisuudet, että päivällä nukutaan pitempiä pätkiä kuin yöllä ja että heräämisen jälkeen yleensä menee toimiin noin 2 tuntia ennen kuin neiti on uudelleen unessa. Pikkuinen on jo seurallisempi, tänäänkin meni pitkään pelkästään "seurustellessa" ja vauva oli ihan innoissaan katselemassa ympärilleen.

D-vitamiinitipoista Mihin aikaan olette niitä antaneet, onko vuorokauden ajalla ollut eroa? Siis kannattaisiko antaa aamulla/päivällä/illalla? Meillä eka tippa meni lisämaidon mukana siinä klo 11 tienoilla.

Luckygirl & Vintiö 2vk
 
Ehkäisystä en vielä tiedä. Ehkä mennään aluksi ihan kortsulla. En missään nimessä halua vahingossakaan uudelleen raskaaksi, haluan käydä ensin koulun loppuun! :) Sitten kun tilanne sallii, haluan ehkäisyrenkaan. Suosittelen, se on tosi helppo eikä tarvitse muuta muistaa kuin vaihtaa kolmen viikon välein! Toki siinä välissä yksi taukoviikko. Tosi jees. :)

Seksiä tekee mieli ihan hulluna! En oo vielä uskaltanut, epparihaavaa jomottaa välillä vähän ja luulen että paikat on aika kuivat. Jännittää kyllä sit myös, että onko mun paikat ihan löystyneet :ashamed: Lantionpohjalihaksia oon kyllä treenaillut joka päivä.

Vatsavaivoista meillä kans vauva herää välillä huutamaan masuvaivaa, näin ainakin oli eilen. Tänään on kyllä nukkunut päivällä jopa kolmet pitkät unet! Toivon mukaan nukkuu sit yölläkin niinkuin on nukkunut tähänkin asti. :D Vaihdoin d-tipat niihin rela dropseihin josko ne vähän auttais.

minea ja pikkuinen 3vkoa 3pvää
 
seksiä ollaan harrastettu nyt kerran. hitto et jännitti! pidin kättä kokoajan haavan päällä vaikka se on hyvin pysynyt kasassa muutenki mut tuli varmempi olo jos piti kättä siinä. oli kyl nihkeetä se kortsun kanssa pelleily :LOL: ihanku olis ekaa kertaa puuhailemassa ikinä ollut hahahaah en vaan halunnut ottaa kyllä riskiä että uusiks olisin pamahtanu paksuks. olis ollut liian hirveää. mutta joo oli viime synnytyksen jälkeen kans samat fiilikset, muutama tunti lapsen tulon jälkeen alko jo himot kasvamaan vaikka vuos ku mikä! ihan käsittämätöntä hormonitoimintaa :D

päivä päivältä toi poika on enempi hereillä, ihan kiva sillai, en osaa ajatella että haluaisin alexin pysyvän pidempään noin vauvana, isoveikka ainaki jo kovasti näyttelee lelujaan ja höpöttelee pikkuveikalle kaikkea :D taitaa kovasti haluta jo siitä leikki kaverin itselleen. tänään ekaa kertaa piti "sylissä" vauvaa eli istuivat sohvalla sumpussa ja voi miten polleena samu oli tilanteesta :heart: ekaks ei tuoretta isoveljeä olis voinnu pätkääkään kiinnostaa tuhiseva käärö ja nyt sitä ollaan kokoajan paijaamassa ja kovasti kokoajan sanoo vauva ja höpöttää "vauva"kielellä loput stoorit. noista tulee varmasti vielä mainio parivaljakko :)

samunäiti ja vähän alexinki ;) 3vk1pv
 
Aika menee nopeasti... Lukenu olen, mut en oo keren vastailee..

Röyhtäytys: Itse teen sitä aina välillä, vaikka vauveli täysimetyksellä onkin. Kyllä sieltä välillä saa hyvät ilmat ulos.

D-tipat: Käytiin tänään nyt sitten ostamassa Devisol-merkkiset tipat, niitä apteekkarin täti suositteli. Samalla ostettiin Cuplatonia ihan varmuuden vuoksi. Hieman kyllä huomaa neidillä masu vaivaa olevan, joten eiköhän nuo käyttöön tule. Isännän kanssa jotenkin pelätään sitä koliikkia.. Millons viimeistää se tulee päälle, jos on tullakseen?
luckygirl: Meitä nla-täti neuvoi että d-tipat kannattaa antaa aamusta, jos niitä kipristelyjä sattuu tulee ni tuleevat sitten päivän aikana.

Ehkäisy: Täällä taidetaan mennä ihan kortsulla.. ainakin aluksi. En oo enää pillerin syöjiä, hatara pää tekee tepposia vaikka söinkin ennen raskausyritysten alkamista.
Tuntuu kyllä että ehkäisyyn ei ole tarvetta vielä aikoihin kun toi alapää on vielä mitä on..tikkien kera... :LOL:

Täällä on myös tyttö melkoinen uni-ähisiä. Kovasti myös heiluu ja touhuaa unissaan. Aamusin on kovin ähinä päällä ennen heräilyä. :heart:

Maanantaina olisi meillä neuvola. Kovasti odotan, että näkee kuinka tyttö kasvaa imetyksellä. Toivottavasti kasvaa hyvin, että voi jatkaa samaan malliin.

Ristiäiset meillä on lokakuun alussa. Tyttö silloin n.6vkoa. Meidän äidit tekee jotain leipomisia ja sitten tietysti tarjolla on kakku, joka pitäisi tilata jostakin. En itse ole innokas alkaa leipomaan, kun tarpeeksi opettelua tässä arjessa. :) Ristiäiset pidetään srk:n tiloissa, niin ei sitten tarvi kotona laittaa kaikkea järjestykseen ja kun on noi kaksi kissaakin jaloissa pyörimässä.

Rytmi: Meidän tyttö nukkuu yöt hyvin. Yöunille käynti riippuu ihan siitä miten on päivällä nukkunut. Ajoittuu ajalle 19-23. Yössä on säännöllisesti se syöttö x2. Päivällä sitten nukutaan heti aamupäivällä yhdet päikkärit ja iltapäivällä toiset. Välillä kyllä mennää vain yksillä päikkäreillä (ihmettelen kyllä miten tyttö jaksaa), mutta sitten pilkitään jo illalla aikaisemmin. Nukkumaan käy omaan pinnasänkyyn, mutta ekan ylsyötön jälkeen jää meidän viereen nukkumaan, ihan oman laiskuuden takia. Helpompaa syöttää sitten toisen kerran, kun vaaveli on jo vieressä. :p

Ninzi & Tyllerö (jo) 2vko :heart:
 
Viimeksi muokattu:
surusilmät toi hengitysjuttu kuulostaa oudolta ja en oo huomannu et meidän vauval tollasta olis. aika kauheaa kyllä, voiko muka tollasia hengityskatkoksia tulla? jos et ennen maanantaita saa vastausta niin muista neukkatädilt kysyä. koliikki on mun mielestä ohi 3kk tienoilla jos se siis tulee. 2vk iästä alkaa yleensä kaikki masu vaivat mitä tulee jos tulee ja koliikki alkaa mun muistaakseni myös silloin. kummallakaan, tai ei ainakaan samulla ollut sitä ja ainut lähipiirissä ollut on siskon nuorin muksu ja aikamoista touhua on että kyllä heikompaa hirvittää ja ei tosiaan halua riesaks sitä. mutta siitäkin kuitenkin onneksi aina selviää.

täällä ollut nyt muutaman päivän pojan masu koetuksella, ihmettelin että mistäs tollaset kovat kipuilut yhtäkkiä ilmesty niin vastaus on kananmuna ja ilmeisesti omena. kananmuna ei harmita jättää pois mutta omena on lähes ainoista hedelmistä mistä pidän ja nyt omenan satokausikin niin kyllä riipasee jos siitä joutuu luopumaan :kieh: suklaata oon pari päivää jo vältellyt, pitää varmaan nyt jättää toi kananmuna pois ekaks ja kattoa et jos toi omena ei sittenkään aiheuttais mitään.. suklaasta ei ole tullut kummempia oireita mutta ihan omaa itseäni ajatellen jätin pois, ihanan kaloririkasta syödä levy per päivä fasun sinistä :D auts..

muuten päivät kulkee ihan omalla painollaan, seuraavalla viikolla mennään tutustumaan samun hoitopaikkaan ja aloittaa siellä sitten 17pv, saas nähdä mitä tästäkin tulee! samu on nyt ollut niin arka ja takertuvainen, siis aina on ollut mut nyt enemmän kun tajuaa sen että joutuu jakamaan huomion vauvan kanssa niin kaduttaa jo valmiiks ihan hemmetisti että hoitopaikkaa hain kesällä vasta enkä aikasemmin ja että nyt sitten sai sen ja äh. on vain 3pv per viikko ja varmasti tulee ajan kanssa viihtymään siellä puuhissa muiden kanssa mutta kyllä sydäntä jo kivistää valmiiks se itku mikä tästä syntyy.

jotenki kesken kaiken pää meni ihan mössöks, ajatukset katkes mutta eiköhän tässä nyt tarpeeks pöpötystä ollut :D ihanaa kun syksy on nyt kunnolla alkanut, vihaan tollasta joopaseipäs kylmääkuumaa sekasin.
 
nimiäiset mietin, että jos olisin kamala ihminen, enkä järjestäisi mitään juhlia? syynä se, että suku on tosi pieni, riitelee keskenään, miehen suku asuu kaukana, asunto pieni, oma laiskuus jne. No, onhan tässä vielä aikaa harkita, just nyt vaan ei innostaisi yhtään.

jälkivuodosta mulla tuo vuoto oli 1,5-2 vkon kohdalla jo tosi niukkaa, lähinnä muistutti runsasta valkovuotoa. nyt taas runsastunut ja muistuttaa normi kuukautisvuotoa. Hyytymiä ei ole tullut.

Meillä tätä masuvaivaa on yhä ollut. pari yötä meni niin, että vauva nukkui max 1 h pätkissä (pidin ihan kirjaa, kun ei mieskään meinannut uskoa vaan luuli mun liioittelevan). Joka heräämisen yhteydessä halusi sitten rintaa. No, eilen alotin itselleni ehkä hieman radikaalisti possu-perunadieetin, eli jätin kaiken muun pois ruokavaliosta. Viime yö tuntuikin menevän jo paremmin, vauva heräili enää 2 h välein rinnalle ja vatsakipuakin valittaa lähinnä ininällä ja kiemurtelulla, ei enää huudolla. Saa nähdä onko sattumaa, vai onko tuolla nyt sitten jotain allergiaa.
 
Täytyy tosiaan toivoa ettei koliikkia tule. :/
Meillä poitsu on huomenna pariviikkoa, joten jännityksellä odotellaan millaisia vaivoja tulee.

Uniähinät Meilläkin oli aikamoista ähinää koko viime yö, poika valvotti kyllä ahkerasti. Tuntui että söi koko ajan ja äippä oli todella väsynyt.

En tiedä katkeaako se hengitys missään vaiheessa, tuntuu vain että poika vetää ilmaa todella voimakkaasti sisäänsä? :confused: Kyllä hirvittää hiukan, varsinkin kun tuo hengityskin rohisee tympeästi. Huomenna onneksi voi kysyä apua ongelmaan.
Välistä kyllä pelottaa.

Täällä kipuilee tuo masu välistä itsellä, eilen tuli taas hyytymä, joka näytti kyllä ihan joltain muulta kuin vereltä. Eli huomenissa se olisi reissu naistentautienpolille heti aamusta tarkastukseen! :mad:

Saraella: Et mielestäni olisi kamala ollenkaan, varsinkin jos tilanne on tuollainen. Eihän niitä juhlia ole pakko järjestää :)
Meilläkin oikeastaan mun äiti tekee kaiken, me vaan mennään paikalle. Tämä johtuu siitä että itse olisin tarjonnut vain kahvit isovanhemmille ja kummeille, mutta yhtäkkiä olikin koko suku tulossa käymään innokkaasti joten totesin vain että tulkoot jos joku muu järjestää juhlat. Meillä on sen verran pieni asunto ettei tänne mahdu, ja koirakin on riesana :D Joten hyvä näin.
 
  • Tykkää
Reactions: Saraella
Muutaman sekunnin kestäviä hengityskatkoksia voi tulla ihan terveelle vauvallekin ja niitä ei tarvi säikähtää, jos vauvan väri pysyy hyvänä ja yleisvointi ei heikkene. Ei kuulosta siis uniapnealta nuo tilanteet, koska ovat kuitenkin lievempiä verrattuna varsinaiseen uniapneaan, jossa tulee siis ihan värimuutoksia ja yleisvointi heikkenee.

Rohinat ja muut on tietenkin lääkärin asia tarkastaa. Voipi olla, että vauvalla on flunssa ja lima rohisee ylähengitysteissä. Säpsähdys voisi olla moro-refleksi joka syntyy sitten säikähdysestä, kun tulee äkkiherätys katkon myötä unesta. Sisäänhengityksen vinkuminen syvässä vedossa voisi olla myös yksi viite flunssaan.

NO meillä sitten on flunssa vauvalla. Se samainen flunssa ilmeisesti jonka sain sairaalassa naapuripedin rouvalta. Pikkuneiti yskii, aivastelee ja nenässä on tukkosuutta. :( Surettaa kun toinen saa jo ekan tautinsa ennen 2 vkon ikää:/ No kuitenkin syö hyvin ja jaksaa olla hereillä, joten en vielä ole huolissani. MUTTA olen etukäteishuolissani siitä, että muuttuuko tilanne pahemmaksi. Toivotaan, että tää ois tautina lievä. Jospa nyt edes jotenkin auttais minun kehon vasta-aineet, joita imettäessä siirrän. Harmi kun on sunnuntai, ei saa ees keittosuolatippoja ostettua. Plaaah....

Ei hyytymiä jälkivuodossa mulla. Ja ei niitä oikeastaan edes saa olla, joten kyllä se tosiaan on tarkastettava asia. Päivystyksenä, jos kuume nousee ja alavatsakipuja tulee.

Nukahdin imettäessäni vauvaa eilen illalla. Yöllä sitten heräsin siihen, että vauva oli itsekseen aloittanut syömisen, kun tissi oli jäänyt sopivasti siihen viereen unikaveriksi. Meidän omatoiminen likka :heart: :D Melkoiset unet mulle sitten tulikin kun ensin nukuin 22.30-04.30 ja 05.30 -10.30..

Eilen oltiin ekaa kertaa kylässä anoppilassa. Jänskätti hieman, että miten menee, mutta toinen oli niin tyytyväisenä koko reissun. Välistä otti vain maitohörppyjä ja torkahteli sylissä. Pääsin jopa saunassa käymään, joka oli oikein luksusta.

Nyt vain on aika alkaa lietsoa itseänsä paniikkiin siitä, että miten alkaa meidän arki huomenna, kun alkaa keskimmäisen kuskaukset.


Pumppa ja tyllerö 13 vrk
 
  • Tykkää
Reactions: Haituliina
Hengenhaukkomiseen huomasin juuri vaavin lopetellessa syöntiä että tekee kyseinen jutun ainakin kun tulee puklaa, eli voisiko tuo hengenhaukkaaminen johtua siitä?

Rohiseminen Tuosta kysytään heti huomenissa neuvolatädiltä, kuunnellaanko tuossa kotikäynnissä keuhkoja?

Jälkivuoto ja hyytymät Tuleepa erilaista infoa :D terveyskeskus lääkäri/hoitaja totesi kahden lapsen äitinä että hyytymä tulee ja voi tulla paljonkin. ja isojakin.
Silloin pitää huolestua jos vointi huononee, tulee kuumetta tai kovaa vatsakipua.
Mullahan ei oikeastaan ole huono olo ollenkaan, eikä mahakaan ole kipeä. Mitä nyt pientä nippailua. Viimeksi siinä kohtutulehduksessa se kipu oli niin kovaa että meinasi taju lähteä ja en pysynyt tolpillani. Eli ainakaan samanlaista kipu ei ole.
Lisäksi vuoto on niukentunut tämän päivän aikana, muuttunut hiukan vaaleammaksi.
Varmaan kuitenkin huomenna käydä tarkastuttamassa tilanne.: /
 
Niin, no onhan se tietenkin niin, että veri hyytyy, jos se kauan aikaa esim. emättimessä säilyy. Esim. maatessa ja noustessa sitten tulee hyytymiä. Tai sitten pissa-kakkahädän jälkeen. Kuitenkin suuret hyytymät tai jatkuva hyytymien tulo on tarkastettava, ei se tarkoita että on jotakin vikana, mutta tarkastus on varotoimi.

Th ei kuuntele keuhkoja. Sen tekee aina lääkäri. Mutta th voi kyllä varmasti antaa sinulle arvion siitä, että onko rohina sellaista, että se olisi hyvä lääkärillä tarkastuttaa..
 
Moikka kaikille!:wave: Mites sitä onkin kiireistä näin 4 alle 5 vuotiaan kanssa:LOL: Ihanaa tämä on. Tuli jo sen viikon aikana kauhea ikävä tätä meijän menoa vilskettä.

Lyhyesti synnytys kun en sitä mihinkään ole vielä laittanut:

Synnytys kesti 5h 27min/ponnistus 4 min. Omasta mielestäni synnytin 2 vrk. En saanut nukuttua melkein 2 yöhön. Supistuksia tuli pari tuntia aina 4-10 min välein. utta ne aina loppui. Ja olivat kipeitä! En tiedä mikä siinä oli ettei meinannut koko homma lähteä käyntiin? En oikein saanut levättyä missään välissä. Lopulta sitten synnytystä edeltävänä yönä hermostuin koko hommaan ja lähdettiin sairaalaan että saisin nukkua siellä. Nukuin kokonaiset 2 tuntia. Ottivat sairaalaan kun lapsivettä tihkui jostakin.

9:14 puhkaisivat kalvot että supistuksia tulisi. Ei mitään vaikutusta. Tuon nukkumisen jälkeen ei tullut yhtään omaa supistusta, jolloin päätettiin alkaa vauhdittamaan oksitosiinitipalla. Sillä mentiin sitten koko synnytys läpi. Aina vain nostettiin annosta. Se oli ihan kauheaa. Kävellä en voinut kun supistukset löi päälle koko ajan. Ei oikein ollut mitään taukoja. PcB-puudutteen sain kun olin 6-7 cm auki. Ei vain tehonnut se, valui suurin osa pihalle. Sitten mentiin ilokaasulla ja mies hieroi kuin hullu mun alaselkää. Vauvalla laski sydänäänet kahteen kertaan alle 60. 8-9 cm oltiin 3 tuntia auki. Lopulta pyysin jo uutta puudutetta. Supistukset oli ihan järkkyjä. Päätin sitten nousta omille jaloille ja SE VAUVA ALKO TULEEN ULOS! Huusin ihan paniikissa miehelle että nyt se tulee. Hoitajat sattui tulemaan sillon lääkärin kanssa ovelle. Yksi veti jakkaran mun alle ja toinen suojas lattiaa. Ja ihan muutamalla ponnistuksella tuli vauva vauhdilla ulos. Istukka tuli heti vauvan perässä:D Repesin kyllä melkein peräaukkoon asti, onneks en ihan. En nimittäin saanut yhtään pidätettyä vauvaa.

Mä olin niin poikki synnytyksen jälkeen että eka ajatus oli että SE ON NYT PIHALLA! Mä olin varma ettei se tule sieltä ulos. Ekana iltana päätin etten synnytä enää ikinä. Olin varmaan henkisesti ja fyysisesti niin poikki. SEuraavana päivänä kun sai tuota purkaa, niin tuntui jo paremmalta. Ja vauvahan on mitä ihanin ja suloisin. Ei ihanempaa voi olla! Ja niin rauhallinen vauva. Parasta terapiaa synnytykseen on kyllä tuo oma vauva.

Mulla oli sreptokokki plussallakun synnytin. Mitään pikatestiä ei ollut. Sain tietää sen vasta synnytyksen jälkeen. Vauvalla tulehdusarvot nousi 1vrk ikäisenä. Sai 2 antidiootti kuuria siihen. Onneksi aloitettiin hyvissä ajoin, niin ei noussut ne crp-arvot kovin korkeiksi. Toisaalta tuo crp saattoi johtua vauvan turvotuksesta kun tuli niin vauhdilla. Raukalla oli pää ihan mustelmilla:(

Rintakumillaolen syöttänyt alusta asti ja luultavasti syötän koko imetyksen ajan. Sillä olen syöttänyt kaikkia meidän lapsia 6-8kk. En koe sen käyttöä hankalaksi, maitokin aina noussut hyvin. Mulla on niin matalat rinnanpäät ettei tuo imetys muuten onnistu..

Mulla tulee maitoa ihan tajuna. Heti synnytyksen jälkeen alkoi nousemaan. Mää röyhtäytän päivisin aina. Tulee tuota maitoa niin paljon että vauva on ihan täysi syötän jälkeen. Pysyy maidot paremmin sisällä, kun röyhtäyttää. Öisin en niinkään ole.

Haavat rinnoissa: Tuo Lanzinoh/lampaanrasva on kyllä ihan ehdoton!! Mulla aina rinnat on aluksi kovilla. Tuolla saa ne haavat "tukittua"ja itsellä ei ainakaan se imetyskään silloin satu. Sitä ei tarvi pyyhkiä pois ennen imetystä rinnanpäistä pois. Sitä saa mennä kyllä vauvan suuhunkin.

Sairaana imetys Todellakin kannattaa!! Mulle sanottiin kerran kun olin ihan oksennustaudissa, että vauva saa silloin multa vasta-aineet kun imetän sairaana. Ja tosiaan meidän vauva silloin ei sairastunut vaikka tauti kävi muut läpi.

Meijän vauva on tuollanen ylirauhallinen. Nukkuu yöt hyvin (syö 1 kerran) ja päivällä syö 2-4 tunnin välein. Ihan hyvä juttu, niin kerkeää antaa sitä huomiota myös nuille muille. Oma vointi on hyvä. Olin tosiaan vauvan kanssa sen viikon sairaalassa (jipii mikä lasku!) niin kerkesin kyllä levätä kunnolla. Mutta huomaa sen että kun paljon on jalkojen päällä, niin alkaa reisiä pakottamaan. Ja huomaamatta vetää vatsaa sisälle, niin on ihan vatsalihaksetkin kipeät iltaisin:) Mutta joo..

petite ja pieni 1vko 3vrk
 
Sopiiko loikata syyskuisista tänne, kun vauveli jo kerkesi elokuulle? Ehdinkin lueskella juttujanne viimeisen kuukauden omaa synnytystä odotellessa. Meillä siis pikkukakkonen syntyi 27.8. kohtuu nopeasti 8 tuntia lapsiveden menon jälkeen. Muuta kivunlievitystä en saanut kuin kohdunkaulan puudutteen ihan siinä ponnistusvaiheen alussa, mutta hyvin se meni ja tikkejäkin tuli vain pari. Ja tyttö tosiaan tuli. Esikoinen on nut vuoden ja 8 kuukautta, eli vauhdikkaita päiviä täälläkin edessä. Toistaiseksi mies on ollut paljon kotona ja mummi ollut myös apuna, mutta ensi viikolla on jo luvassa sellaisia päiviä, että saa tulla toimeen ihan omillaan.

Jälkivuodosta ja muusta toipumisesta on puhuttu. Vuotoa tulee kyllä edelleen, vähentynyt siedettävälle tasolle. Alapää tuntuu hämmästyttävän hyvälle. Esikoisen jälkeen en epparihaavan kanssa meinannut pariin ekaan viikkoon päästä edes postilaatikolle, nyt yli tunnin vaunu,enkit tai sauvakävely on ihan ok.

Ehkäisystä, ehkä ihan kondomeilla mennään, tosin vielä ei kyllä mennä :D sen verran noi haavat ja jälkivuoto kyllä rajottaa..

Vauveli on mitä ihanin, kiltti kuin mikä. Syö ja nukkuu. Vähän kyllä minuakin jännää tämä kahden viikon ikä, josko niitä vatsavaivoja alkaa sitten tulla. Ihan pari kertaa on tähän mennessä vatsaa itkenyt ja tosi lyhyitä aikoja. Viime yönä oli kyllä vaikeaa. Meillä mies ja pullo hoitavat ekan yöruokinnan ja imetän sitten toisen kerran. Eilen söin illalla puoli levyä suklaata ja pumppasin sitten maitoa, jonka mies tytölle antoi puolilta öin. Sitten valvoivatkin kolmeen, kun neidin mahaan sattui. Päättelin suklaan olleen tähän syynä, eli vähänkö oli huono omatunto :ashamed: no, eipä tartte sitäkään sitten syödä. Hyvä vaan, pääsee nopeammin kiloista. 10 kg nyt poissa laitokselle lähtöpainoon verrattuna, vielä noin 6 kg raskautta edeltäviin lukemiin tai 10 kg esikoista edeltäviin lukemiin.

Mitähän muuta.. Katkesi ajatus. Kiva lukea muiden kuulumisia pikkuisten ensi viikoilta, nyt ehkä nukkumaan välillä. Josko saisi nukkua sinne viiteen..

Kilimanjaro ja tyttö, 27.8. Rv 38+6, 3505g, 50 cm
 
Viimeksi muokattu:
tervetuloa vaan mukaan kilimanjaro!

no nyt noi masukivut sitten kunnolla alko vaikka ekaks niin ajattelin että ei noi vielä mitään verrattuna esikoiseen. no eipä tää vaiva ikuisuuksia kestä niin näillä mennään. suklaata en oo syönny torstain jälkeen, kananmunia pariin päivään ja leipää en syö muutenkaan melkein ikinä, maitoa oon kans vältellyt jo raskauden loppuvaiheista asti että rauta imeytyis paremmin ja mitähän vielä.. tuntuu että välttelen kaikkea mahdollista masupurun aiheuttajaa mutta ei tunnu tuottavan tulosta. tiedän jo valmiiks et toi suklaan välttely ei kestä loputtomiin, tykkään siitä ihan liikaa :D

täytyy kyllä rehellisesti myöntää että imetysturhauttaa mua. ei ole mitään ongelmaa tossa tissillä olossa, rintakumista päästiin eroon mutta vielä jos nännit on kipeytynyt niin otan sit aina välillä käyttöön. eikä se kumi nyt mikään ongelma muutenkaan ole. kai sitä voi sanoa että en vaan pidä imettämisestä? ajattelin silti imettää niin kauan kun tavaraa tulee, en kuitenkaan yli vuoden ikään.. on tässä monia hyöty puolia sen verran että nyttenku se onnistuu niin olis typerää lopettaa jo heti alussa siksi että mua jotenki ärsyttää.

viime yö meni kyllä hyvin, on tosi levännyt olo vaikka oon tosta viidestä asti ollut jo hereillä :D esikoinen nukahti hieman ennen ysiä, onneksi ihan ilman nukuttamista, mutta vauva ei millään olis menny nukkumaan! oltiin miehen kans molemmat ihan rättipoikkipuhki ja vauva vaan killitti silmät auki vaikka mitä yritettiin :D ekaks se nauratti mutta ku väsymys kokoajan puski enempi päälle niin sitä alko jo hikeentyä. onneks sitten viimein nukahti kauhean tankkauksen jälkeen ja tuli sit nukuttua 23-05 välinen aika ku tukki, ihanat kuustuntia täyttä unta :heart:

petite sulla sitten kiirettä pitää :D ja mä ajattelin että mä oon pulassa näiden kahden kanssa! ei vaan pakko kyllä myöntää ettei aika käy tylsäks ku on useampikin mukula pyörimässä :) esikoisen vauva aikana joutu välillä keksimällä keksiä jotain puuhaa..
 
Kyllä minäkin tänne mukaan tahdon, jos ehdin luke, ehdin myös kommentoida/kirjoitella !

Eli pauliina ja Alma 41+5 27.8 ja 4020g, 51cm.

Täällä mennyt kanssa mukavasti, imetys onnistuu alkukipuilujen jälkeen, vielä kerran pari päivässä pitää sempperiä neidille antaa, koska niiin paljon maitoa ei multa vielä tule. Alapääkin alkaa olla aivan kunnossa, jälkivuotokin on aivan pientä enään. Huomasin kun aloin laittamaan tuossa viikko sitten bepanthenia alakertaan, niin paraneminen nopeutui huimasti! En sitten tiedä miksi sitä ei oikein ainakaan sairaalassa suositeltu..?

Mutta tyttö nukkuu yöt ihan ok, herää 2 - 3 kertaa syömään, ja jatkaa unia hienosti, vaikka vaihtelen vaippoja, ja röyhtäytän. On tuo amazonas koala kyllä huippu sänky! Mies vielä viritti sen alapuolelle vanhoista skobeista korokkeen, niin riippari on meidän sängyn kanssa samalla korkeudella. Sitten kun vieressä hurisee vielä minijääkaappi mahdollisia yökorvikemaitoja varten, lamppu joka on peitelty vaatteilla jottei olisi niin kirkas, ja pullonlämmitin harsoineen, vaippoineen ja muine oheistavaroineen, on näky kyllä komea :D

ainut mikä nyt oikeastaan harmittaa on se että mies ei pysty aloittamaan isyyslomaa. Ei luultavasti ollenkaan koska ei saa ketään tilallensa töihin tekemään hänen vuoroja. Ottaa päähän kyllä tosissaan, meinaan kyllä apu kelpaisi. Ehkä jouluna sitten viikko. Ja esikoisen uhma vielä tähän päälle niin avot! Ei esim kauppaan pysty menemään ollenkaan vauvan ja pojan kanssa, samantien alkaa juokseminen, kinuaminen ja huutaminen.. Ehkä sitten joskus sekin loppuu. Tammikuussa poitsulla alkaa kerho meitä vastapäätä kun täyttää 3v, sitä odotellessa !!

Nyt vielä sattui niin ikävästi että anoppini äiti kuoli viime viikolla, ja mies lähtee hautajaisiin täksi viikonlopuksi vajaa 700km päähän, ja seuraavana viikonloppuna hän lähtee sitten varpajaisiin. Jokos teidän ukkokullat ovat pitäneet/vai pitävätkö ollenkaan varpajaisia?

eipä muuta, ainakaan tällä erää. Nyt pesemään pyykkiä. Niinkuin jokapäivä tähän asti..
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
NP
Mun jälkivuoto kesti 4 viikkoa. Mulle sanottiin, että ehdottomasti ei sais enää kotona tulla isoja hyytymiä (mulla tuli yksi sormenpään kokoinen n. viikko synnytyksestä).

Ehkäisyksi tulee minipillerit+kumi. Näin oli ennen raskauden yrittämistäkin. Jostain syystä vierastan kierukkaa jo ajatuksenakin.

Varpajaisia ei oo mies viettänyt. Ykkösen kohdalla joku sen kaveri niitä vähän ehdotteli, mutta mies ei lämmennyt ryyppäjäisille. Eikä siis nytkään. Töiden vuoksi joutuu muutaman kerran vuodessa vastaaviin viinajuhliin, joten ne tuntuu riittävän.
 
Mää nautin tästä vilskeestä ja tekemisestä lasten kanssa. Eipä meillä muuten olis näin useaa lasta pienellä ikäerolla, jos ei niin todella oltaisi haluttu. Mullahan oli tarkoitus aloittaa täyspäiväinen opiskelu nyt. Mutta tais tulla tämä meidän pieni "motivaatio-ongelma" väliin:D Raskausaikana ajattelin että eihän nyt imetyksellä ole väliä ja voinhan nyt pienen vauvankin laittaa hoitoon varhain. Mutta ko mutta... Ne ajatukset kyllä muuttuu kun tuon pienen sai viereen:) Nyt musta on tullut imetysfanaatikko ja hoitoon en ketään nuista lapsista haluaisi laittaa. Ainakaan kovin usein. Mä haluan nyt nauttia tästä kun vauva on pieni, en sitten kun opiskelut on opiskeltu. Koska se vauva ei ole silloin enää pieni. Mua ei kiinnosta nähdä miestä vain oviaukossa vuoronvaihdossa. Ei kiinnosta kokeilla kuinka tiukoille voi tämän parisuhteen ja perhe-elämän vetää. Mää kyllä kerkeän opiskella loppuun myöhemmin. Muutamilla tunneilla taidan vain käydä ja kerätä materiaalia.. mutta ihan täyspäiväisen opiskelun aion unohtaa tässä vaiheessa. Nyt kun uusi vauva on tullut taloon, vaatii kuitenkin jokainen sisarus oman huomionsa varsinkin nyt alussa.

petite ja suloinen pieni 1vko 4vrk:heart:
 

Yhteistyössä