Silloin kun
imetys on juuri käynnistymässä (tämä käynnistymisvaihe ei ole pelkästään se sairaalassaoloajan maidonnousu, vaan kestää pidempään) on mielestäni hieman hankala ohje tuo 30 min/rinta. Se estää sen, että lapsi nostaa maidontuotannon itse siihen tasoon, mitä hän kasvua ajatellen tarvitsee. Siis jos ajatellaan, että yhteensä tunti imetystä ja sitten korviketta. Vauvat voi imeä on/off useita tunteja ja sen voi huomata sitten jo seuraavana päivänä, että tilaus on mennyt perille. Valitettavan usein se itseluottamus siihen imettämiseen sitten katoaa näin tiukkojen ohjeistusten myötä. :/
Neuvoloiden
kasvukäyrät ovat valitettavasti tehty keskiarvoille, jotka sisältää korvikesyötettyjä ja imetettyjä vauvoja. Näin ollen täysimetetyt vauvat voivat jäädä kasvukäyrien alle, vaikka sinäänsä ei ole kasvussa mitään ongelmaa. Tätä varten on WHO:lla olemassa täysimetetyille vauvoille omat kasvukäyränsä, mutta näitä valitettavasti hyvin harva neuvolan tätsky käyttää, ehkä tietämättömyyttään tai sitten vain ei uskalleta luottaa niihin, koska on opittu että on olemassa vain tämä yksi käyrästö, joka lisäksi on vielä hyvin vanha, muistaakseni 60-luvulta (varaus tähän, että vuosikymmen on +- 20). En ole varma onko otettu jo käyttöön uusi käyrästö ja keskiarvot uudemmalta sukupolvelta, mutta edelleenkään ne ei välttämättä suosi täysimetettyjä ja joku vauva voi saada "turhaan" korviketta, koska säikähdetään liian helposti.
(Pyydän jo valmiiksi anteeksi jos jotakuta loukkaa tämä minun paatos. Sen olen oppinut, että hyvääkin tarkoittavat puheet/tekstit imetyksestä, voi olla jollekin syvä loukkaus, joten haluan korostaa, että kenelläkään en halua pahaa mieltä tuottaa. Pyrin vain tuomaan imetykseen kannustavaa näkökulmaa esiin, kenenkään ei pidä sitä ottaa hlökohtaisesti
)
Luckygirlin tilanne tietenkin on hieman eri, koska saa myös korviketta ja syntymäpainon saavuttaminen täytyisi olla n. 2 vkon iässä. Kasvunseuranta siis on tarpeen, mutta onneksi on seurantaa. Ikävämpää olisi, jos täytyisi asioita pohtia vain itsekseen, eikä olisi ammattilaista apuna. Ja ymmärrän varsin hyvin, kuinka se tuntuu itsestä pahalta, kun vauvaansa hoitaa ja joku sitten ei mennytkään niin kuin oppikirjoissa. Vanhempana sitä kritisoi itseään ehkä liiankin ankarasti ja usein jopa aiheettomasti.
Mitä tuohon Pionin 10 vrk ja syntymäpaino olisi pitänyt saavuttaa, niin on ollut neuvolantädillä väärää tietoa ja on aiheuttanut kyllä aivan tarpeettomasti huolta. Riittää kun paino on noususuuntainen sielä sairaalan lähtöpainosta. Onneksi siellä kuitenkin on nyt toinen täti, joka on sitten nähtävästi paremmin perillä asioista.
Meidän pikkuneidin f
lunssa on vieläkin päällä. Soitinkin jo neuvolaan, mutta yleisvoinnin ollessa hyvä ja syömiset toimii sekä ei liiallista uneliaisuutta, niin voidaan seurailla ihan hyvin kotona vielä. Eilen olikin jo hieman parempi päivä, mutta tänä aamuna oli enemmän yskää. Kyllä me tästä vielä selvitään mallikkaasti
Ja sitä oikeastaan ihmettelen, että kuinka tyhmä voi ihminen ollakaan. Totesinkin tuossa, että se suklaa aiheutti niitä vatsanväänteitä. No mitäs minä tein. Söin suklaakeksejä. Eikö mitä, heti paukahti vääntelyt ja itkut päälle.
Minealle :hug: Tuossa tilanteessa olisi varmasti ollut hyvä saada keskustella lastenlääkärin kanssa, jotta traumaa olisi saanut hieman purkaa. Hän olisi voinut varmasti antaa näkökulman lääketieteen kannalta, joka mahdollisesti olisi voinut rauhoittaa. Harmi, ettei sellaista mahdollisuutta tarjottu. Meille annettiin sellainen ohjenivaska, jossa luki että synnytyskeskustelua voi pyytää tarvittaessa kätilön käymän keskustelun lisäksi myös lääkäreiltä, joten ainakin mulla oli tieto, että niitä keskusteluita voi pyytää. Voi niitä toki jälkikäteenkin pyytää jos ahdistus näyttää vain olevan voimakkaana päällä, eikä tunnu helpottavan.
Sitterinä meilläkin on tuo perus-emma. Kelpaa meille ihan hyvin, kun ei mitään superominaisuuksia tarvi. Mie olen pohtinut, että minun polvien päällä on ihan hyvä "koliikkisitteri" kun mulla on levottomat jalat, joten aika usein istuessa tärisytän jalkoja ja vauva siinä päällä sitten hetkuu. Viihtyy muuten hyvin siinä tärisyttäessä
Täällä tympii muuten tuo arki siinä mielessä, että pitää tuota eskarilaista kuskata, se kun vie hirveästi aikaa, että valmistelen vauvaa lähtöön. Ja onpa muuten meidän 6v. myös hieman alkanut huomiota kerjäämään. Kun imetän vauvaa on hän tällä viikolla kerennyt jo sotkemaan talkkiin koiran ja heittänyt kaikki vauvan puhdistuspyyhkeet vessanpönttöön. Varastamaan isoveljen välipalakeksit ja kaikki leikkeleet jääkaapista. Piirtänyt tapetin punaisella liidulla ja potkinut kerrossängyn yläpedin pohjalaudat irti. Samoin kun pissasi omaan reppuunsakin. Tai vaihtoehtoisesti pissasi lattialle ja pyyhki sen repullaan. En osaa sanoa kumpi oli kyseessä. Nämä kaikki siis 3 pvän aikana. Tälle päivälle ei vielä ole kerjennyt kummempia tehdä, saas nähdä mitä tänään.
AI NIIN ja mikä kauheinta. Eilen hajosi kahvinkeitin! Oli kurja päivä, onneksi varastosta löytyi 10v. vanha luotettava kaveri, joka jostain syystä piti vaihtaa höpöhöpörihkamakeittimeen...
Pumppa ja tipsukka 2,5 vkoa...