{Elokuun Epelit 2012} HEINÄKUU

Taitaa olla tuo kohdunsuun hieronta jenkkiläinen juttu, en oo ainakaan kuullut Suomessa moista harrastettavan?!

SUKUPUOLESTA: Mä taidan olla jotenkin harvinaislaatuinen nainen kun kahden ensimmäisen lapsen kohdalla toivoin poikaa. Alusta asti oli molemmissa tosi vahva poikaolo ja luulen että olisin ollut hitusen pettynyt jos ultrissa olisivatkin tyttöä veikanneet. Alkuun en tässä raskaudessa oikein osannut sanoa kumpi olo ois, mut sitten kun laskettuaika siirtyi viikolla eteenpäin vaikka tiedän tasan tarkkaan milloin on alkunsa saanut niin rupes heräämään oletus jos oisikin tyttö, kun aina sanotaan että tyttösiittiöt elää pitempään. Meillä siis ultrien mukaan vauva saanut alkunsa viikkoa myöhemmin mitä on ollut luultu ovulaatio ja kierron viimeinen yhdyntä. Sen jälkeen hieman elin siinä luulossa että tyttö ois ja hieman jo sitä toivoinkin kun tosiaan 2 poikaa jo on ja tää kolmas jää todennäköisesti meidän viimeiseksi lapseksi. Mutta kun ultrassa kätilö sit otti näkymän vauvan jalkovälistä niin ei voinut kuin hymyillä. Kolmas velikultahan sieltä tulossa ois enkä mä tuntenut oloani ollenkaan pettyneeksi. Mä oon jo niin sisäistänyt itteni poikien äidiksi ja oon aina ollut enemmän samalla aaltopituudella poikalasten kuin tyttöjen kanssa, joten meille tää on just passeli. Kolmen keskenmenon jälkeen kun saatiin raskaus onnistumaan niin todellakin on tärkeintä että saadaan elävä ja terve lapsi syliin. Minua ärsyttää lähinnä noi ulkopuolisten kyselyt että "joko se nyt on tytön vuoro" ja "kai sinä nyt jo sen tytön teen" Noita rupes tulemaan jo aika pian kun toinen poika oli syntynyt, että "millon sä rupeet sen tytön tekemään?" No ei näitä tehdä ja vielä vähemmän sitä kysytään kumpaa sukupuolta laitetaan. Jos joku tän jälkeen erehtyy moista kysymään niin oon jo päättänyt että mulkasen pahasti ja totean että jos vielä joskus innostun lapsen hankinnasta niin neljättä LASTA yritetään mutta ei me tyttöä ruveta erikseen tekemään.

Sanle 36+5
 
toi sukupuoli juttu on kyl tosi "rasittava" puheenaihe, justiinsa toi kun tivataan että "joko poika" tai "joko tyttö tulis".. meille moni harmitteli suureen ääneen nyt tästä toisesta kun ei tyttöä tullut. sanoin tossa aikasemmin että vähän itteä eka kans harmitti mutta ei se harmitus kauaa kestänyt, vaikka tää jäis mun vikaks raskaudeks. näiltä kyselijöiltähän voi sit kysellä että mitenkä, täytänkö rasti ruutuun -lapun ekaks, toiveet millaisen lapsen haluan mut en oo löytäny ittestäni sellasta kohtaa johon lomake syötettäis, vai mihin se pitää lähettää jos jotain tiettyä haluaa? et toistaseks en oo keksiny muutaku ton perinteisen tavan saada lapsia ja siinä ei voi hirveästi vaikuttaa sukupuoli niinkuin ei muihinkaan asioihin.
tiedän kyllä että vuoden/puolentoista päästä alkaa sitten taas se kysely, muutama jo on nyt kysynyt juurikin tuota "aiotteko yrittää tyttöä vielä".
 
Tervetuloa uusille!

Lapsen sukupuoli Itse olen myös aina halunnut pojan. Haikein mielin silloin ensimmäisestä piti luopua.
Tästäkin raskaudesta mulla oli alusta asti vain poikaolo, en tiedä miksi.
Alitajuisesti vain kai toivoin niin kovasti toista poikaa.
Tosin kaiken sen jälkeen meille oli kyllä ihan sama kumpi sieltä tulee.
Mulla on vähän sama juttu kuin Sanlella että olen aina mieltänyt itseni enemmän poikien äidiksi. Toki tyttölapsikin olisi enemmän kuin tervetullut, tärkeintä on aina että lapsi on terve ja tulee ajallaan maailmaan.

Meiltä ei kyllä varmaa tulla koskaan onneksi kyselemään toisen/muiden lasten yrittämisestä mitään. Tilanne kun on ollut mikä on, hienotunteisuutta onneksi löytyy kaikilta sen verran että osaavat pitää suunsa kiinni.
Kaikki tosin eivät tiedä että on ollut vaikeaa saada lasta alulle, mutta uskoisin että eivät silti kysele eivätkä tule utelemaan.

Facebook itse en siellä kauheasti pyöri enkä ole kiinnostunut ryhmästä, täällä voisin enemmän kuin mielellään jatkaa keskustelua, varsinkin on tuo esikoinen kyseessä niin mitään en tiedä mistään. Neuvot ovat tarpeen! :ashamed: :wave:

Asunto Käytiin katsomassa rivaria, muutoin oli ihan jees, vuokra vaan turhan korkea ja asunto oli liian kaukana. Lykätään muuttoa sinne lokakuun jälkeen.
Tässä vaiheessa ei enää ehditä muuttaa ja ihan vastasyntyneen kanssa se ei taida olla järkevää. Asuntoja käydään kuitenkin katselemassa, se on mukavaa. :LOL:
Saadaan hyvä kuva mitä etsitään.

Siivous Täälläkin siivotaan joka päivä, johtuen tuosta koirasta. En ymmärrä tuota karvanlähtöä, alan jo luulla että koira on sairas kun se tiputtaa noin paljon karvaa. :D Tosin koirassa on puolet lapinkoiraa, jolla tunnetusti se karvanlähtöaika on jotain ihan hirveää. Makkareiden ovenpieleen on onneksi saatu nyt molempiin se "koiraportit" eli karvavapaata aluetta löytyy asunnosta kuitenkin, ihana keksintö!

Täällä lonkkakivut on helpottanu sen verran että pääsen koiran kanssa aina päivisin pikkulenkille! :D On ihanaa kävellä ulkoilmassa :LOL:
Öisin tosin vaivaavat sitten enemmälti.
Häpyluu on myös alkanut kipuilemaan.

Raskausarvet kutiaa edelleen ihan älyttömästi, muutenkin vatsa kutisee, koko ajan saa olla rasvaamassa.
 
Kohdunsuun hierontaa ei samalla tavalla harjoiteta suomessa, mutta kyllä lääkäri tai kätilö täälläkin voi pyöräytellä (hieroa) kohdunsuuta, jotta lähtis kypsymään paremmin. Joillakin se tosiaan kertalaakista käynnistää synnytyksen ja toisille ei tee mitään. Tuollainen säännöllinen hieronnalla käynti on ehkä sitten enemmän se jenkkien juttu. Täällä tehdään kun katsotaan, että tämä nainen voisi ehkä haluta, että annetaan himpan verran apua luonnolle =)
 
Joo mäkin luulen että Suomessa tuo kohdunsuun hieronta on lähinnä sitä että yliaikaiskontrollissa lääkäri tutkii hieman kovakouraisemmin että alkais tapahtumaan. Mutta tuskin täällä ennen laskettua aikaa mitään tehdään tai sit se on suoraan lääkkeillä vauvan tai äidin hyvinvoinnin takia, mut muuten täällä annetaan luonnon hoitaa asia.

Mä sain viimein eilen Kelalta soiton että ovat tekemässä päätöksen äitiyspäivärahasta. Varmistivat vielä työmatkojen määrää mitkä olin ilmoittanut. Jos tänään sais sitten jo tietää mikä tuo päivärahanmäärä tulee olemaan.
 
Pioni78 ja DoubleM Lämpimästi tervetuloa mukaan keskustelemaan! :)

Sulo-Sylvia Sinulla onkin sitten myös jännät paikat. Vau.:) Eipä ole monta päivää, kun saatte syliin pikkuisen.

Sukupuolesta En ymmärrä, miksi muut olettavat, että jos perheessä vanhemmat lapset ovat yhtä sukupuolta, niin automaattisesti seuraavaksi pari olisi "tekemässä" sitä toista sukupuolta. Minulla oli Vintiön kohdalla poikaolo aluksi, mutta kun saimme tyttölupauksen, en ollut lainkaan pettynyt. Sekin tuntui täsmälleen yhtä hyvältä. Omalla kohdallani on ollut mielessä jostakin syystä, että esikko olisi poika, siksi varmaankin tuli se poikaolokin. Nytkin, vaikka odottaa saavansa tytön lupauksen perusteella, en usko, että meillä petyttäisiin, vaikka synnärillä saisimmekin syliin pojan. Pikkuisemme on rakas ihmeemme ja tervetullut perheeseemme, oli tyttö tai poika.:heart: Mieheni kummityttö pettyy, jos ei saa tyttöserkkua, mutta muuten en usko, että sukulaisille on väliä vauvamme sukupuolesta. Varmaankin toisen lapsen kohdalla alkaisi ilmestyä vastaavia "haluatteko sen toista sukupuolta olevan lapsen" - kyselyjä.

Luckygirl & Vintiö 37+3
 
Heipä hei!!

Täälläkin myöhäinen keskustelija voisi liittyä joukkoon =) Olen huhtikuusta asti lukenut teidän juttuja mut nyt vasta rohkenin mukaan... :ashamed:

Elikkäs oon 23v ja LA on 29.8 ja synnäri ois LPKS. Toinen ja tyttölupaus =)

Esikko on tooodella vilkas 4v tyttö joka on edellisestä suhteestani. Ollaan muutettu Raahesta Tornioon miehen perässä kohta puolin 2kk sitten =)

Meillä on aloitettu talon rakennus tänä kesänä ja mies tekee alusta asti itse joten yksinäistä ja raskasta tulee olemaan yksin pyörittää arkea jotenka oisin enenmmän kuin mielelläni mukana kans keskustelemassa täällä tai fb:n puolella elokuun jälkeenkin kun tulee varmasti hetkiä jolloin tuki ja turva oisi tarpeen =)

Raskaus on ollut melkoisen rankka tällä kerralla... Mistä näitä vaivoja oikeen riittää? :stick: Esikkoa odotellessa ei ollut mitään hämminkiä, nyt niitä on senkin edestä.. Kolottaa ja turvottaa ja ahistaa :D Ja samalla voisi kysyä että nukkuminen, mitä se on? :D

Niin ja ois heti kyssäriäkin, eli te joilla on jo ennestään lapsi niin onko ollut sisaruskateutta? Ja miten ootte asian "hoitanut"? Meillä on tämä neiti melkoisen kateellinen välillä, puhuu vauvan kuolemasta ja ettei halua että vauva tulee meille ym ym.. En oikeen tiiä miten näihin pitäisi suhtautua.. Ajallaanhan se toki varmaan ohi menee mut tulee itselle "outo" olo kun esikko puhuu vauvan kuolemasta... Annanko asian olla vai puhunko esikon kanssa (jota oon tehnytkin välillä) että ei häntä hylätä vaikka uusi perheenjäsen meille tuleekin...?

Mutta jospa sitä lähtis viemään ukko kullalle evästä raksalle ettei aivan pökerry sinne =)

Mukavaa päivää kaikkille!

AEA88 34+6
 
Täällä yksi joka mielummin jatkaa jutustelua myös täällä. Eli pinoa vaan pystyyn sitten tännekkin jahka vauvat on saatu maailmaan.

Meillä tuli ambulanssikeikka jo takaisin sairaalaan. Pienempi sai hengityskatkoksen,
ilm pulautti maitoa. Yön yli seurannassa oli mutta taasen köllitellään kotona. Tyytyväinen
pikkumies on, hyvin syö ja nukkuu. Iltaitkuja ootellessa....

Mirkku76+pikkumies 8 päivää
 
Moikka!

Täällä pitäisi kohta lähteä viimeiselle lääkärin käynnille / synnytystapa arvioon. Vähän jotenkin jännittää, en kyllä tiedä miksi :D toivotaan että saadaan jonkinlaista koko arviota..

Tänään ajattelin ottaa urakaksi tuon äippäpakkauksen makuupussin tuunauksen..kävin ostamassa ihanan värikkään kankaan siihen ja se pitäisi saada siihen ommeltua, saas nähdä :D

Mutta nyt valmistelemaan lähtöä, tulen kertomaan lääkärikuulumiset tänään vaikka myöhemmin ja samalla kommetoin teidän muitakin juttuja, meinaa olla tällä puhelimella hieman hankalaa ;)

Aurinkoista päivää kaikille! =)

Hemami&pikkuinen 36+5
 
Neuvolakuulumisia: verenpaine ennemmin alhainen, painoa +1kg (viimeksi -600g) ja vauva laskeutunut hyvin ja on kiinnittymässä. SF 36 kuten viikko sitten. Ja th arvioi että vauva olisi lähemmäs 4 kg syntyessään ja jos menee yli niin voidaan laittaa lähete äitipolille kokoarvioon. Koska mulla on se pelko siitä repeämisestä uudelleen, niin todella hienosti th suhtautuu siihen ja ottaa sen huomioon.

Tervetuloa uusille!

Ja huomenna 38+0 Poks poks :)
 
Huih, täällä iski juuri pieni pelko ja paniikki.
Hoksasin juuri ettei vauva ole oikein liikkunut koko päivänä. :O

Välistä toki tuntuu pientä vaimeaa potkua tai masua jos tarkastelee niin saattaa möyrintää havaita. Nukkuukohan pikkuinen vain? :S
Miten paljon muilla vaavit liikuskelee päivisin?

*Kävin pötkötelemässä ja nukahdinkin hetkeksi, juuri heräsin napakkaan möyryämiseen.
Kyllä se pikkuinen taitaa siellä kuitenkin voimissaan olla. :)

Tuli vain jotenkin levoton olo, toiselle odottajalle oli tapahtunut ikäviä ja heräsi kai omat muistot samalla mieleen. Kyllä se pelko kulkee mukana vain edelleen..:/
 
Viimeksi muokattu:
Surusilmät, mulla tuntuu eniten päivisin, kun istun paikalleni, tai ajan autolla. Kun on itse liikkeessä, ei välttämättä niinkään paljon tunnu aina. Mutta jotkut päivät on kyllä rauhallisempia.

Sarvikuonosta vielä, että siihen tottuu äkkiä. Se ei tunnu pahalta. Vesi ei mee minnekään syvälle onteloihin, vaan vain sieraimesta toiseen. Ainaskin mulla näin. Vielä kun oppii laittamaan pään vinottain etukenoon, niin ei valu vesi pitkin naamaa, menee suoraan lavuaariin. Niistämiset sitten enää päälle. Huuhtelun jälkeen on helppo hengittää.

Aurinkoinen päivä pitkästä aikaa, ihanaa!!!

Haituliina ja Takku 36+0
 
Tervetuloa uusille! :)

Surusilmät mä en ainakaan päivisin juuri noteeraa/tunne vauvan liikkeitä kun oon itse liikkeellä, mutta sitten jos hetkeks istahdan alas tai lepäilen muuten vaan niin alkaa möyrintä. :) Monesti ainakin oon kuullut sanottavan että vauva tykkää nukkua, kun itse on liikkeessä ja heräilee kun liike loppuu. Iltaisin ja öisin meidän pikkunen ainakin on kaikista aktiivisin. :D
Tuosta koirankarvasta vielä, minäkin rupesin miettimään, että onko meidän koira jotenki sairas tai onko sen turkki huonolaatuinen, koska karvanlähtöaika oli loppukeväästä ja kuitenkin se päästää ihan hulluna karvaa. Minä kun oon tottunut meidän vanhempien bichoniin, josta sitä karvaa ei irtoa lainkaan. :D

Täällä haluaisin minäkin jatkaa keskustelua, jos vaan mahdollista. :) Vertaistuki on varmasti tarpeen ja ois kiva jutella "tuttujen" tyyppien kans. Onhan sitä aina lähipiirissä ihmisiä, joilta voi neuvoja kysyä, mutta me ollaan täällä kaikki samassa tilanteessa ja suht samanikäisten vauvojen kanssa pian. :)

Vauvan tarvikkeista Käytiin äsken äitini kanssa kaupassa ja mukaan tarttui vielä talkkia ja pumpulipuikkoja vauvalle. Tuosta talkista en tiedä, onko tarpeellista ja oishan sitä ehtinyt ostaa sitten myöhemminkin, mutta tulipahan ostettua nyt jo. :D Hoitopyödältä löytyykin sitten noiden lisäks vaan sitä perus erisan-rasvaa, joka tuli äippäpakkauksen mukana, puhdistuspyyhkeitä ja kynsisakset. Niin ja vaippoja ja harsoja tietty. Sitten meiltä löytyy myös liivinsuojuksia, pari tuttipulloa ja pari tuttia + siteitä mulle. Eiköhän noilla pärjää, tai ainakin pääsee alkuun ja kaupat on olemassa jos jotain puuttuu! Vai mitäs mieltä muut ootte? :)

Nyt lähden köpöttelemään koiran kans vanhempien luo syömään, eiköhän se mieskin löydä pian tiensä sinne kunhan pääsee töistä. Aurinkoista päivää mammoille! :)

Minea ja maha-asukki 38+2
 
Mirkulle halaukset,onnesta loppu hyvin kaikki hyvin :hug:

Tänään on juostu ja menty asioilla,että sais noi kivut voimistuun mut pyh..ei tuu ni ei tuu..nooh maanantaina sitten:whistle:

muistin tänään kaupasta ostaa sen niiskuttajan kun luin teidän juttuja tuosta sarvikuonosta:D

facessa ja plussalla keskustelusta,voin jatkaa täälläkin vaikka facen ryhmään kuulunkin..on kiva kuulla myös muiden kuulumiset jotka ei meinaa ryhmään haluta ym=)

Kisuliinin perään minäkin olen kysellyt,mutta en ole saanut vastausta..: /

liikkeet meillä kans saa välillä tökkiä urakalla että toinen herää,mutta sit taas silloin ku se sais nukkua ni pyh kattia kanssa...on ainakin ottanu sellasen hauskan rytmin masussa..kun mun mies herää 4 yöllä töihin ni meillä alkaa masussa sellanen myllääminen..:whistle:saas nähä kehkeytyykös siittä se rytmi sit masun ulkopuolella..

Jaahas jos sitä lähtis jädelle..:p

kesämasu-12 & empäs tulekaan 38+3:heart:
 
Surusilmä kyllä sitä itselläkin huoli vauvasta kulkee edelleenkin mukana. Se olisi jotenkin niin hirveää jos ihan loppumetreillä tapahtuisi vielä jotankin kaiken odottamisen jälkeen ja varsinkin sen jälkeen kun on antanut itselleen luvan jo todeta että meille tulee vauva. Itsellä siihen meni tosi kauan aikaa. Aluksi sitä sai päähän iskostettua että minäkin voin tulla raskaaksi ja olla raskaana. Vasta näin lopussa sitä alkaa oikeasti pikkuhiljaa ymmärtämään että tämä raskaus todella loppuu siihen että kohta tossa ähisee vauva. :)

Oma tyyppini liikkuu kans vaihtelevasti ja välillä sitä pitää koputella hereille kun ruppee liikaa huolettammaan. Näin lopussa se enemmän möyriii ja työntää persustaan ylös ja alas välillä aikamoisella voimalla. Tänäänkiin kyllä jo aamulla ehdin huolestua kun ei liikkeitä tuntunu ja monesti herätessä sitä miettii että apuva tyyppi ei ole liikkunut. Siinä sitten pitää itselleen sanoa että olet nukkunut ja sen vuoksi et ole liikkeitä huomannut.
Mutta tuossa se taas mahaa rytkyttäää :) on se vaan niin hauska kun itsellä on tuota fylliä tuossa mahassa aikamoisesti niin siitä huolimatta tyyppi saa mahan kunnolla liikkumaan!
mutta nyt takaisin pahvilaatikoiden kimppuun.. ei voi kuin ihmetellä tätä tavaran määrää, mihin ihminen tarvitseee valkoviini, punaviini, konjakki ja koktail laseja varsinkaan kun ei pahemmin tuota alkomahoolia tule juotua..
 
Huojentavaa kuulla että muidenkin ajatuksia. :) Tosiaan, en tiedä mitään hirveämpää kuin että jotain tapahtuisi nyt näinkin lopussa. Ja pitkään meni että sai itsensä hyväksymään että tämä vauva tosiaan meille tulee. Vaan edelleen pitää vain ajatella että näin se menee, muutama hassu viikko ja meillä on nyytti kotona, piste. :)
Kyllähän se niin taitaa olla että enimmäkseen ei liikkeitä tosiaan tunne kun itse on menossa, mutta paikallaan ollessa sitä möyrintää sitten näkyykin.
Meilläkin on tosiaan ilta/yöaktiivinen masukki, silloinhan minä yritän nukkua joten liikkeitä en kauheasti tunne.
Mieskin oli yksi yö laittanut käden massulle kun toinen oli melskannut siellä menemään ja naureskellut itsekseen että enkö minä herää moiseen mekastukseen. :)

Tuliko äippäpakkauksen mukana kynsisakset? Apua, jossei tullut ne puuttuu. Vaan ei niitä kynsiä vissiin saa heti leikatakaan? :x
 
NP
Alkuperäinen kirjoittaja Surusilmät;26757346:
Tuliko äippäpakkauksen mukana kynsisakset? Apua, jossei tullut ne puuttuu. Vaan ei niitä kynsiä vissiin saa heti leikatakaan? :x
Joo tuli ainakin meidän pakkauksessa. Olikohan 2-3 vk se vauvan ikä, että saa leikata ekan kerran. :confused:
 
Heimoi!

Tervetuloa vielä uudet mukaan! :wave:

Täällä olis tänään se kauan odotettu perhevalmennus osa 1, vihdoin. Piti olla jo kk sitten mut pitäjä jäi kesälomalle ja kun sijaista ei saanut niin sit jouduttiin siirtämään.. Meen sinne yksin kun mies menee yövuoroon : / Jos ei miellytä, ni en sinne miestä ens viikolla raahaa, olis siis tällä ja ens viikolla tänään ja torstaina luennot.

Täällä vauva melskaa aikalailla eniten illalla, eilen kaveri oikein ihmetteli kun olin siellä yökylässä, että huhhuh miten maha hyppi ja pomppi :D Ja yleensä sit kun käyn kylkiasentoon ni alkaa heti jumppaus, ehkä hän ei tykkää olla niin päin..

Kipuja ja vaivoja alkaa sanoisinko vihdoinkin ilmaantua.. Mies oli sanonut äidilleen (kuulin vaan) et kuulemma ei mulla vielä hirveän tukalaa ole, ni tuumasin sit että joo en oo jaksanut valittaa sille pienistä, kun tiedän et isompiakin vaivoja tulossa. Ja nyt sitten ne kuuluisat lonkkakivut ilmaantui :stick: Aamuyöllä parina aamuna nyt heränny siihen et ei auta vaik olis 7 tyynyä jalkojen välissä, jalottelemaan on noustava. Ja unia jatketaankin sit selällään, niin kamala kipu on et ei kylkiasennosta oo puhettakaan. Noh, pääsinhän mä näin pitkälle ilman suurempia kipuja :D

Muuten täällä onkin kaikki mallillaan, vielä olis muutama viikko..

inieh ja murunen 35+1 :heart:
 
Moi,

Mustakin tuntuu, että murehdin usein ihan turhaan, ihan kaikkea. Mies vaan pöyrittelee päätään kun mä selitin kuinka keskellä yötä mun oli pakko tökkiä vauva hereille ja laskea liikkeitä, koska heräsin ajatukseen, ette vaavi ollut ollut kovin aktiivinen liikkuja edellisen päivänä. Ja tietysti se, että on lukenut ja kuullut niitä ikäviä tarinoita aiheuttaa vielä lisää ahdistusta ja murehtimista...
Ja sitten kun saadaan lapsonen maailmaan se murehtiminen vasta alkaakin. Mutta lohduttavaa tosiaan tietää, ettei ole ainoa, joka näitä vatvoo.

Tänään meillä on liikuttu reippaasti, joten pikkunen saanee nukkua yönsä rauhassa. :)

Pioni ja Rontti 38+1
 
Lääkäri neuvolasta palattu ja jäi vähän epävarma olo, kun lääkäri oli sitä mieltä että ei ymmärrä miksi olen saanut ajan neuvolalääkärille kun on seurannat myös äitipolilla...

kohdun ulko suu sormelle reilusti auki ja kaulaa n.3cm jäljellä ja pehmeä.

Rv: 34+6 (rv 32+5)
Paino: 63 (62,1)
Painonmuutos: n. 420g/vko (+600g/vko)
Turvotus: + (+)
RR: 115/72 (113/63)
Pissa: -/- (+/-)
sf: 31,5 (28,5)
Tarjonta: rt ja ei vielä kiinnittynyt, mutta lääkäri sanoi että todella alhaalla on. (rt)
Syke: 135 (145)
Liikkeet: ++ (++)


Supistelee vaan aika kipeestikkin välillä pitkin vuorokautta epäsäännöllisesti (tätä jatkunut tänä kuun alusta asti). Äitipolilla sanovat että ultrien mukaan vauva kasvaa yläkäyrällä kooltan n.2vko:a sen hetkisiä raskausviikkoja edellä ja sf-mitan mukaan keskikäyrällä.... :/

Tai-a ja kirppu rv 34+6 (huomenna poksuu!!) :)
 
Vauvantarvikkeista Mie oon hankkinu lisäksi pari purkkia Nan korviketta. Vaikka maito on hyvin riittänyt niin se jotenkin rauhoittaa ja rentouttaa kun tietää että on varalta lisäravintoa pienelle jos sattuukin ekana yönä oma maito loppumaan ja toinen vaan huutaa nälkäänsä. Se maidon nouseminen on kuiten yksilöllistä. Ja mulla meinas toisen kohdalla iskeä epätoivo kun tyttö heräsi ekana yönä kotona noin 1,5h välein syömään ja alkoi epäilyttää että tuleeko multa sille maitoa ollenkaan tarpeeksi.

Seuraavana päivänä haettiin korvikkeita seuraavan yön varalle joita ei kyllä koskaan tarvinnu edes käyttää kun maitoa tuli hyvin ja neiti nukkui pitempiä pätkiä. Psykologinen juttu vissiin :)

Sisaruskateudesta. Meillä isosisko oli jättämässä pikkusiskoa jo synnärille. Sanoi että äiti tulee vaan kotiin ja vauva jätetään tänne. Noh, kotona sitten parin päivän päästä kyseli että joko se vauva viedään takas sinne sairaalaan. Kyllä siinä jonkun aikaa meni että soputui siihen ettei enää ollutkaan ainokainen. Tärkeintä on että myös isompi sisarus saa huomiota osakseen ja otetaan mukaan vauvanhoitopuuhiin yms. :) Meillä auttoi asiaa kun isosisko sai oman baby born vauvan niin hoiteli sitä sitten aina yhtä aikaa kun minä oikeaa.

Vauvan liikkeistä. Eilen juuri murehdin miehelle että tyyppi ei ole liikkunut yhtä aktiivisesti kuin edellispäivänä. Ei kyllä tänäänkään. Normisti alkaa hillumaan aina kun olen syönyt mutta nyt ei enää. Kyllä liikkeitä tuntuu mutta ei enää niin säännöllisesti kuin aiemmin. Pitäsköhän huolestua? Itestä tuntuu niin oudolta että voiko se tila päivässä muuttua niin että ei ole enää tilaa liikkua samoin kuin aiemmin.. : /

Numbatti ja rauhoittunut masukki 38+2
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

Vauvan liikkeistä: Mulla tuppaa nuo neuvolatätit vaihtumaan melko tiuhaan saikkujen ja lomien takia. Kerran yksi täti kysyi, liikkuuko vauva? Minä sanoin että liikkuu, mutta on lepponen kaveri, niinku veljensä, ettei ole koko ajan kuitenkaan nahan läpi työntymässä. Siihen täti anto liikelaskentaohjeet ja sanoi että tämän ja tämän verran TÄYTYY liikkua. Minä meinasin hypätä jo silmille, että totta se pienikin saa siellä levähellä, ja eikö ole tärkeintä että liikkuu kuiten päivittäin.

Sarvikuono: Auttaiskohan tuo minun nokkaan =) Kävin tänään neuvolassa, täti tuli terveysaseman toisesta päästä omaan huoneeseensa, päästi mut sisään ja kysyi onko kaikki ihan hyvin. Sanoin että mikäpä tässä ollessa. Täti kertoi kuunnelleensa käytävän toisesta päästä ku hengittelin siellä sen huoneen edessä, buahahaha =) Että vissiin vähän nokka tukossa ja pienen pientä ylipainoa havaittavissa!

Jännä juttu, kysyin neuvolassa tänään että millonka se viimenen lääkärineuvola on. Niin Oulussapa ei kuulemma toissynnyttäjille sitä olekkaan, wtf!? Nyt mää en tiiä ollenkaan että oonko auki vai kiinni vai pehmeä vai kova vai mikä mää oon. Mulla huomenna se ylimääränen ultra diabeteksen takia, niin voin kuulemma siellä kysyä jos lääkäri EHTISI tai HALUAISI kokeilemaan. En minä väkisin halua laittaa värkkiäni tarjolle, että vilikaseppa mitenkä siellä on asian laiat...

Tilasin meille MTV3 kanavapaketin jo valmiiksi syksyä ajatellen, en taida vauvan kanssa olla kokoajan hirveän virikkeellistä seuraa tuolle 5vuotiaalle, niin saapi hän välitöinä sitten tuijotella vaikkapa Juniorin ohjelmia :)

Mutta nytpä lähden pitkälleen vähäksi ajaksi, ennenku pääsee sitten yöunille, heh.

Hyviä vointeja kaikille <3

AnskuliBanskuli ja Elsa 35+2
 
Heips kaikki! Ja tervetuloa uusille.
Miten tuntuukin olevan kiire, vaikka mitään ei tee? Päivät vaan valuvat jonnekin... Samalla on kuitenkin hemmetin tylsää ja turhauttavaa välillä. Viikot tuntuvat nyt pitkiltä.

Liikkeistä, että minäkin huolestunun vähintään kerran päivässä... Jotenkin itse asiassa loppua kohti mun pelot tuntuvat lisääntyvän ja ajattelin ottaa asian puheeksi neuvolassakin. Sellaista kuitenkin huomasin, että lapsella on paljon liikkeitä joita en tunne mutta jotka näen! Siksi innokkaasti tuijottelenkin omaa napaani :D.

Mun mielialat ovat alkaneet heittää ihan häränpyllyä. Itkeskelen miten sattuu yms. Toivon niin että tää kaikki ennakoisi sitä että synnytys käynnistyisi pian. Mitään muita viitteitä tosin ei ole, en edes tiedä miltä supistelu tuntuu eikä mulla mielestäni ole edes niitä harjoitussuppareita ollut :(. Sukkapuikkokipuja kyllä on. Kohdunkaulaakin on jäljellä reilut 3cm ja vain vähän on pehmentynyt. Kun voisinkin vaihtaa tän närästyksen vaikka niihin harjoitussuppareihin, niin mieli kohenisi kummasti.

Jatkosta, mä kanssa mielelläni vaihtaisin kuulumisia täällä Facebookin sijaan :).

Uusiäippä ja vaaveli 36+3
 
AEA88 Lämpimästi tervetuloa mukaan keskustelemaan! :)

Mirkku76 Aika hurjalta kuullosti tuo hengityskatkos. Onneksi pikkuisellanne on nyt kaikki hyvin.

Liikkeistä Minäkin pohdin aamupäivällä, ettei pikkuinen ole pahemmin liikuskellut. En kyllä osannut huolestua asiasta, ajattelin rauhassa, että tarkkaillaan tilannetta. Lounaalla liikkuminen sitten alkoikin mukavasti ja iltaa kohden tahti on kiihtynyt. Olen huomannut, että viime viikkoina pikkuinen on ottanut yhä enemmän aamu-unisen ja iltavikkuisen isänsä rytmiä ja on rauhallisempi aamulla ja vauhdissa näin illemmalla.
 
tervehdys taas!

Synnytystapa arviossa käyty, tai normaali lääkäri käyntihän se enemmän mun mielestä oli. Siellä kaikki oli ok. Sf mitta 34. Normaali käyrillä vauva kasvanut. Kohdunsuu pehmeä, kiinni ja pituus 3cm. Vauva oli laskeutunut todella alas mutta ei vielä kunnolla kiinnittynyt. Supistelut/kipuilut siis jotain ainakin tehneet tuolla alhaalla mutta toiv tekisi lisääkin :D Verenpaineet hyvät ja kaikki muutenkin ihan hyvin.. paino oli laskenut 5 päivässä 1 kg :O no ei haittaa, onhan tuota välillä tullut paljonkin! Seuraava tavallinen neuvola maanantaina.Painoarviota en saanut mutta sanoi lääkäri että normaalikokoinen lapsi tulossa..

Liikkeistä : Täällä on nyt taas tuntunut liikettä pitkin päivää,iltaa ja yötä. Välillä tuntunut että vauva puskee itteä kovasti ulos tuolta kyljestä, ja käy tosi kipeesti ku työntää jalkoja ulospäin.. mutta mieluummin näin ku etten tuntis liikettä kuin harvoin =)

AEA88 tervetuloa mukaan jutustelemaan..Ü

Nyt on taas mentävä..

Hemami ja pikkuine36+5 :heart:
 

Yhteistyössä