{Elokuun Epelit 2012} HEINÄKUU

Onnea mirkku76 prinssistä ja voimia sekä pojalle että koko perheelle!

Emilien todella kurja tilanne ja tosi huonoon aikaan. Toivottavasti sulla on hyvä tukiverkosto, joka auttaa! :hug:

Jenny, toivottavasti kaikki on hyvin eikä ole RD.

Pumppa, ihanan positiivinen olet, kun ajattelit, että täällä jo seuraavana jakauduttaisiin! :) Kohdunsuun hieronta oli kyllä aika tehokasta, mutta ei vielä tarpeeks... eikä tällä viikolla vielä tarvikaan vauvan syntyä. Maanantaina (eli hieronta päivänä) supisteli useamman tunnin ajan 10 min välein mutta sit rupes pikku hiljaa väli piteneen ja tiistain supisteli parhaimmillaan n. 20 min välein ja välillä oli varmaan tuntikin taukoa ilman mitään. Keskiviikko aamuna -Ällötys varoitus- tuli sitten ällön ruskeaa limatulppaa ja sitä tuli pitkin päivää lisää. Supistukset vaan väheni. Sillee on nyt menty siitä asti... supistus sillon tällön. Mutta toivottavasti paikat on pehmenny ja ens maanantaina kun hierotaan niin jospa sit taas tapahtuu. :)

Ehkäisystä, multa lääkäri on kysyny varmaan kolmella käynnillä asiasta ja ehdottanut joka kerta, että pistetäänkö mieheltä piuhat poikki. Meinaa vissiin, että kun on kolmas lapsi tulossa niin se sit riittää. Mut mä en oo ihan sata varma... jos vaikka vielä haluais neljännen. :) Eli aluks mennään varmaan kondomeilla ja sit imetyksen loputtua mietitään uusiks.

Kylläpäs te monet ootte kadehdittavan aktiivisia ja touhuatte vaikka mitä! Kyllä kai mäkin pystyisin vähän enemmän touhuamaan ja ehkä noi supistuksetkin lisääntyis jos tekis muutakin kun lueskelis sohvanpohjalla!! Jotenkin vaan kun tuo mun äiti on täällä ja se siivoo ja häärää niin ei jää itelle niin paljon tekemistä ja pystyy ottaan rennosti... tulee hyväksikäytettyä äippää. Laiskahan mä olen luonteeltani ja sit kun tuntuu, että rappusten ylös käveleminen tai mikä vaan kyykkiminen tai muu touhu vetää mahan kovaks ja on kaiken kaikkiaan kökkö olo, niin sitä tulee sit välteltyä. Mutta tosiaan näillä viikoilla olis ehkä syytä alkaa liikutteleen kroppaa, jos sit vauva tulis ilman käynnistystä.

Jälkisupistuksista musta on hyvä, että niistä varotetaan, koska mulle ne tuli jotenkin yllärinä kakkosen syntymän jälkeen. Toisaalta jokainen ollaan erilainen, että kaikilla ne ei ole niin järkyn kipeitä vaikka olis jo useampi synnytys takana. Kakkosen synnyttyä samassa huoneessa oli rouva, jolla tais olla kuudes lapsi just syntyny ja kun hoitajat kyseli, että tarviiko kipulääkettä jälkisuppareihin niin hän oli vaan, että jaa mihin... ei oo kipeitä, ei tarvi. Ite siinä vieressä käsi ojossa ja itku silmässä, että äkkiä mulle sitä lääkettä tai mä kuolen. : /

Voimia kaikille kipuihin... viikot vähenee vauhdilla!
Uusia vauvauutisia odotellessa, ihanaa viikonloppua!
Sulo-Sylvia rv 37+5
 
Onnea prinssin perheeseen, mirkku76! Suloista ajatella, että pieniä tulee siellä päivänvaloon. Oma yrittää tulla mahan seinämän läpi, liikkeet voimistuu aina vaan...
Ehkäisystä tuskin tarvinnee huolehtia, kuten joku muukin täällä totesi. Kaikin mokomin saisi tulla uutta putkeen jos olisi tullakseen. Hormonivalmisteet ei ole koskaan sopineet mulle, joten niitä ainakaan en ala käyttää.
Synnytystapa-arviossa, joka oli kolmas lääkärikäynti, todettiin että normaali alatiesynnytys on mahdollinen, lantiossa on hyvin tilaa. Istukan virtaus on normaali. Pää on vielä melko korkealla, mutta rt. Sikiön sydänääniseurannassa piirtyi hyvännäköistä käyrää. Laite tulee kuulema tutuksi synnytyksen aikana, enpä tuotakaan tiennyt. Ja keskitetysti valvomosta seurataan eri vauvojen käyriä. Painoa vauvalla oli jotain päälle 2400g. Kaikki oli hienosti :) Niin ja ihmetystä herätti hoitajan kysymys, tunsinko supistuksen, joka tuli seurannan aikana. No en tuntenut. Eli minä ainakaan en sitten osaa tunnistaa kaikkia supistuksiani. Kaipa niitä ei tarvitse osata niin rekisteröidäkään.

Haituliina ja Takku 35+3
 
Viimeksi muokattu:
Onnea mirkku76 prinssistä!

Toivottavasti Jennyllä ei ole RD. Jos noilla viikoilla on niin varmaan heti käynnistävät synnytyksen. Mulle kyllä sanottiin viimeks neuvolassa rv 37+3 että näillä viikoilla on ihan sama mikä se sf mitta on.

Ehkäisystä. Mie varmaan laitan sen hormonikierukan. Meän lapsiluku on kyllä nyt tässä. Jos ois sektio tehty niin oisin varmaan siinä pyytänyt tekeen sen sterilisaation samalla. On niin huonoja kokemuksia synnytyksistä että piti kyllä miettiä uskaltaako sitä enää kolmatta yrittääkään.

Pistäkäähän ne miehet kuriin. Kyllä se niillekin kuuluu ihan yhtä lailla lasten ja taloudenhoito!

Numbatti ja masu 37+6
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Mirkku76 pienestä pojasta :heart:

(.) Vointi alkaa olla aikas tukala,kolmas yö takana että nukun,oon hereillä ja yritän kivuista huolimatta taas nukkua..supistelee epässäännöllisesti ja menkka/selkä poltot senkun jatkuu,tänään soitan kyllä synnärille ja kysäsen asiaa..alkaa tää äiti oleen aikas sippi :ashamed:

ai niin poks poks 38 :heart::heart:
 
Viimeksi muokattu:
Onnea paljon kaikille jotka on saaneet vauvoja jo tälle kesälle :D

Kesämasullakin varmaan lähellä tuo saanti! Hui...

Täällä ei mitään merkkejä ilmassa, vaikka saikullakin muka rv 20 asti ollu ennenaikasten supistusten takia. Nyt on hävinny nekin supparit, uusia ja vimosia ootellessa :D

Ehkäisyä en ole vielä miettiny, ekan jälkeen kokeilin minipillereitä ja jopa kuparikierukkaa, mutta kumpiki laittovat semmoset vuodot päälle, mitkä ei sitten loppuneetkaan. Eli lopetin kummankin ja söin aikani tavan pillereitä. Kolmatta lasta ei meillä kuitenkaan ole suunnitelmissa tehdä, kaksi saa riittää. Että jotain ehkäisyä tähän kait pitäis alkaa miettimään sitten.

Aivan kammottavat turvotukset tullu nyt viikon sisällä. Eikait mulla ennen mitään tämmöstä ole ollut. Crocksitki puristaa, saati että muita kenkiä sitten käyttäis... Kenkien ulkonäkö vähän vaivaa esim kaupungilla käydessä, mutta ehkäpä ne jotka niitä sattuu toljottamaan niin ymmärtää käyttöpakon myös! Sormukset olen onneksi ottanut aikapäiviä sitten jo pois, vaikka ne saattais kyllä mahtuakin, turvotukset on lähinnä tuolla jaloissa ja naamassa tietty, ihanaa...

Isyyspakkaukseen ostin kaiken vielä tarpeellisen, mm. tutteja, pulloja, tytön kotiintulovaatteet, kosteuspyyhkeitä, vanulappuja ja -puikkoja, talkkia yms. Plus sitten tietenkin korvatulpat, hengityssuojaimen, sisuaskin, oluttölkin, energiajuomaa yms yms. Nuo vauvan tarvikkeet ois muutenki pitäny hankkia, joten hyvä oli laittaa tonne pakkaukseen mukaan :)

Mulle sais muuten laittaa nuo tiedot tuonne etusivulle :) ANSKULIBANSKULI, 25W, OYS, 26.8 ja TYTTÖLUPAUS. TOINEN LAPS.


Täällä vauva on rt:ssa, mutta pää aikas ylhäällä. ja kun peppu on ollu tuolla oikeassa kyljessä ja jalat vasemmassa, niin nyt musta tuntuu niinku ne ois toisinpäin. Pah, pystyykö se muka vielä vääntyileen tuolla!?

Mulla ylimääränen ultra ens ke, katsotaan tuota vauvan painoa että miltä näyttää. Meinaan ku pukkas sen RD:n päälle. Sokerit on olleet ihanteelliset ku kotona olen mittaillut. Joten tuskin vauvalla on mitään liikakasvuongelmia ja ootan vielä joulunaki :D

Täytyy täällä lähteä ostamaan ananasta, jos nuo nesteet johonki liikkuis...

Onko muilla loppumetrien ummetusta? Mää varmaan kohta hukun siihen itteensä ku sitä ei tuu pois ollenkaan... Eikä voi ees levolacia juoda ku on laktoosivammanen :(
Tähän on hyvä lopettaa :D

Anskuli ja Elsa 34+6
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jenny90
Onnea Mirkku! :flower:

Emilienille paljon jaksamista hankalaan tilanteeseen. :(
Toivottavasti asiat järjestyy nyt kuitenkin parhain päin ja sinulla olisi hyvä tukiverkosto auttamassa.
Hirvittää kyllä ajatella miten miehesi kehtaa jättää sinut tuollaiseen tilanteeseen, yksin pienen vauvan kanssa..+ muut huolet päälle :/

Kesämasu Kuulostaa siltä että sinullakin nyytti taitaa olla kohtapuolin sylissä.:heart: Tsemit sinnekin kipuiluun!

Jennylle myös halit, toivottavasti kaikki on hyvin. :hug:

Ehkäisy Joku mainitsi ettei missään nimessä halua uutta tulokasta heti putkeen kun on pieni taapero kotosalla. Ymmärrän kyllä pointin että raskastahan se on kahta pientä lasta, varsinkin uhmaikäistä vauvan kanssa hoitaa.
Mekin ollaan miehen kanssa tästä monen monta kertaa keskusteltu ja jos vain saadaan toinen raskaus alulle niin meille kyllä sopii ajankohdaksi ihan milloin vain.
Ensimmäistäkin saatiin odotella suhteellisen pitkään, ei ole itsestäänselvyys nämä lapset tai raskautuminen kaikille. Ikinä ei tiedä tuleeko sitä toista mahdollisuutta.
Toivotaan kuitenkin että meillekin olisi luvassa jossain vaiheessa sitten toinen mukula, kunhan tämä ensimmäinen saadaan turvallisesti maailmaan. : /

Tämä raskaus oli kyllä henkisesti niin raskasta aikaa ja kova paikka minulle, että ehkä sen vuoksi tarvitse hiukan toipumisaikaa ennen uutta yritystä. Sitä sanotaan että aika parantaa haavat ja minun tapauksessani näin ei ole vielä käynyt.

Petite Taitaa sinulla olla aika samanlaiset kivut kuin minulla.
Mullakin mahtuu väliin hyviä päiviä ja innostun liikkumaan ja puuhailemaan kaikenlaista ja sitten varsinkin yöllä ne kivut räjähtää päälle aivan julmetun kovina.
Tosin nyt on taas ollut pari hyvin seesteistä päivää, lukuunottamatta iskiasta joka saa tuon toisen jalan pettämään ikävästi vihlaisten alta. :headwall:
Nytkun pääsin sanomaan hyvästä olostani niin yleensä se heti murjaisee kivut takaisin. Tervetuloa! :LOL: Lohduttaudun ajatuksella että täällä on "enää" 5vk laskettuun.

Vauvanliikkeet Joku mainitsi että ne vaan kovenee ja kaveri puskee masusta läpi. Sama juttu täällä. Hällä vissiin tila vaan kasvaa ja mahtuu edelleen pyörimään ja potkimaan ja rusikoimaan kylkiluita, virtsarakkoon kohdistuva kipu on jotain ihan hirveää. Tällä hetkellä nämä vauvan rajut liikkeet aiheuttaa mulle suunnatonta tuskaa. :x Mutta edelleen, hyvä vain kun liikkuu.
Vauva on myös tosi ylhäällä täälläkin, selällään ei pysty makaamaan ollenkaan kun painaa kylkiä ja keuhkoja kasaan niin ettei henki pihise. Kylkiluut on hellinä.
Lasketumista odotellessa.

Nyt lepäilemään ja POKS POKS 35+0!
 
  • Tykkää
Reactions: Haituliina
NP
Niin ja ihmetystä herätti hoitajan kysymys, tunsinko supistuksen, joka tuli seurannan aikana. No en tuntenut. Eli minä ainakaan en sitten osaa tunnistaa kaikkia supistuksiani.
Aina kun minusta on käyrää otettu niin on käynyt samalla tavalla: paperiin piirtyy jotain semmoista mistä mulla ei ole mitään hajua (supistuksia ja vauvan liikkeitä). :D
 
  • Tykkää
Reactions: Haituliina
NP
Kun nyt on ollut puhetta seuraavan yrittämisestä niin te, jotka aiotte yrittää uutta heti perään (saa tulla heti seuraava jos on tullakseen), niin aiotteko käyttää ehkäisyä yhtään tässä välissä? Edes muutamaa kuukautta? Ihan uteliaisuuttani tätä kysyn, koska meidän Ykkösen syntymän jälkeen lääkäri sanoi (kun kuuli meidän 2. lapsen toiveesta), että ainakin ½ vuotta mutta mielellään 9 kk pitäis odottaa seuraavan raskauden alulle laittoa, että kohtu/elimistö ehtii toipua. Ja ymmärsin sen kyllä niin, ettei kyse ollut vain meidän tapauksesta vaan ihan yleensä. Minut tämä yllätti, koska en ollut mistään asiasta kuullut. Mutta pidettiin sitten ehkäisy käytössä ½ vuotta ennen yrityksen aloittamista.
 
Moi :wave:

Onnea paljon vauvautuneille!!!

Heti omat navat tähän alkuun: keskiviikkona oli se viimeinen istukkakontrolli ja ONNEKSI istukka oli siirtynyt ylös, joten alateitse saan synnyttää! Suuri helpotus!
Samalla sain painoarvion, 2824g oli rv 35+3, itse pelästyin että ompas iso, mutta ihan normaalikokoinen kuulemma kumminkin! On tässä toki vielä se kuukausi ainakin aikaa kasvaa, joten toivottavasti ei mitään jättivauvaa..
Kohdunsuu oli kiinni ja kanava 2cm.
Tyttölupaus varmistui vielä kerran, joten nyt sitten uskaltaa ostaa niitä ihania tyttövaatteita :heart:
Olo pysynyt hyvänä, täällä ei ole ainuttakaan kipeää supistusta tullut, viikko sitten oli nivuset tosi kipeät, mutta sekin vaiva meni parissa päivässä ohi, joten jatketaan nyt odottelua ja touhuamista olettaen, että täällä ei jakaannuta ainakaan kuukauteen vielä :)
Nythän kyllä alkaa se ärsyttävä vaihe kun tutut kyselee kaupassa, että "joko joko"..Tähän saattaa mennä hermo aika nopsaan..Ei helpota omaa odottamista kun toiset jo olettaa, että vauva tulee varmasti ennen laskettua aikaa..:attn:

Emilien voimia ja halauksia :hug:

Ehkäisy ei vielä mitään havaintoa, esikoisen jälkeen aloin syömään cerazetteja, mutta nyt en mielelläni enää pillereitä alottais migreenin takia. Tai muutakaan hormonaalista. Mutta kolmatta lastakaan ei olla enää ajateltu, joten toivottavasti jotain keksitään! Esikoisen synnytyksen jälkeen ne himot palasi kyllä supernopeeta takaisin.. ;)

Viikot kiitää ja täällä olis vielä asioita tekemättä, hankinnat on onneks muuten valmiina paitsi vaipat yms. ostamatta vielä..
Viikon päästä saavutetaan täysaikaisuus, joten ajattelin sit ainakin kuurata vessan oikeen juuriharjan kanssa kontillaan yms.. :D Vaikka en niitä kipuja odottele kyllä, mukavaa kun pystyy vielä ongelmitta kävelemään kaupassa ja ulkoilemaan pojan kanssa.

Vauvauutisia alkaa sadella varmaan kohta urakalla, joten täytyy olla joka päivä nenä kiinni ruudussa :D

Mukavaa loppuodotusta kaikille epeleille (niin mukavaa kuin se vaan on mahdollista..):wave:

Kiuku ja Palleroinen 35+6, HUOMENNA POKS 36+0!!
 
Onnittelut Nepolle ja Mirkulle!

Voi kun täälläkin, mutta ei merkkiäkään siihen suuntaan. Supistelutkin on kadonneet, tosin positiivisena puolena on se että jaksaa enemmän liikkua kun selkävaivatkin on vähentyneet.

Ehkäisystä Pitäisi keksiä joku vaihtoehto tähän. Pillerit ei oikein sovi ja rengaskin aiheutti sitä haluttomuutta ja kuivuutta. Hirveästi ei houkuta ajatus kierukasta tms. Meidän lapsiluku on todennäköisesti tässä mutta sterilisaatiokaan ei ole kovin kiva ajatus. Tai kun mieskään ei sitä suostu tekemään niin en sitten minäkään. Kortsuilla mentiin esikoisen ensimmäinen vuosi imetyksen loppumiseen asti. Alettiin kyllä yrittämään toista kun esikoinen oli vuoden, mutta kaksi km:ä ja monet yrityskierrot johti siihen että ikäeroa tuleekin 3v 3kk. Parempi näin, voisin todeta omasta puolesta. On tosiaan helpompaa kun vanhempi on jo todella omatoiminen. Ja töissäkäynti välissä piristi omaa mieltä ja jaksaa taas arvostaa kotona oloa :) Mutta jokainen tyylillään tietysti.

Emilien Voi minkä mies sulle teki! Olisko lähipiirissä ketään joka voisi hälle puhua vähän järkeä? Että vaikka eropäätös olisikin tehty niin asuisitte vaikka jonkun aikaa vielä yhdessä, ettet jäisi yksin vastasyntyneen ja esikoisenne kanssa. Tuntuu todella kurjalta puolestasi.

Silwan ja tyyppi 37+4
 
nyt jäi anskuli epäselväks että mitä tietoja halusitkaan päivitettäväks ;) vitsivitsi. mulla on itsellä se isyyspakkaus vielä kasaamatta kunnolla, muutaman pienen jutun vasta ostanut ja tänään ajattelin käydä loput ostamassa. itselle kans toi ummetus tullut kiusaks, olin unohtanu koko kiusallisen vaivan olemassa olon raskauden yhteydessä, pitää varmaan apteekin kautta tänään käydä, ihan vasta onneks vasta muutaman päivän ollut riesana..

NP mulle ei sanottu mitään tollasta ikinä, sektion jälkeen oon kuullut että pitäs odotella joku tietty aika ennen uutta raskautta. mutta harvemmin kai on näitä "ristiäisten jälkeen plussasin uusiks" tapauksia vaikka niitäkin on kuultu. meillä ei ollut tarkkaa suunnitelmaa/ajatusta milloin tää toinen lapsi tulis, kyl sit mies sai mut puhuttua että odotetaan nyt ainaki että poika täyttäis vuoden. no tosiaan alkunsa on tää laps saannut muutaman päivän 1v juhlien jälkeen eli aika täsmällistä :D ja meillä ei ollut mitään ehkäisyä synnytyksen jälkeen. nyt sitten ei oo suunnitteilla kolmatta lasta hetkeen, että ehkäisyt käyttöön ja katotaan mitä tuolla neuvolassa sanovat. jos kerta jollekin oli piuhojen katkasua ehdotettu! tosin oon kuullut (tiedä sitten pitääkö paikkansa) että kolmen lapsen jälkeen saatetaan ehdotella miehen/naisen piuhojen katkasua. muuten siinä sitten taitaaki olla 30v ikäraja.
 
Tammiska: Päivitähän tilanteesi kun ehdit... :confused:

Saanko kysyä et mikä se on tarkalleen se RD? Sokereihin liittyvää ilmeisesti?

Ehkäisyksi aijotaan aluksi varmaan keskeytetty yhdyntä tai kortsut. Minipillerit minulla oli ennen raskautta ja/tai ehkäisyrengas on kans käynyt mielessä.

Noista repeämistä ei olla taidettu täällä palstalla puhua..
Minkä asteisia niitä sitten on? ... Sanle oli saanut toisen asteen repeämän. :( Anteeksi kun kyselen, mutta täältä luulen saavani vastauksia ilman tuomiota.

Kiinnostaa nyt kaikki mahdollinen synnytykseen liittyvä ku alkaa h-hetki lähestyä. =)

Täällä kyllä puhalletaan ( . ) joka sohvalta nousun yhteydessä ja nukkuminen tahtoo olla sitä kyljeltä kyljelle käätyilyä! Joka kerta ku öisinkin liikkuu niin häpylyyn seutuvilla kyllä kipua tuntuu! Maha on kireä vähän väliä ja niitä sukkapuikko pistoja tuntuu välillä... :stick: Tunnen lapsen pään itse kädellä tuolta alakautta kun tutkailin :D Ja on siis tuntunut jo pitkän aikaa.. Eli kaippa se sitten tarkoittaa sitä, että lapsi on kiinnittynyt tuonne alas, eikä sieltä mihinkään oo kadonnut! Ja kerta kun vihlontaa häpyluiden lähellä tuntuu jatkuvasti nii siitähän se johtuu et lapsi on niin alhaalle jo mennyt..

Wiwi + masuasukki 36+2
 
wiwi RD = raskaus ajan diabetes :) noista repeämistä en tiedä itsekään juuri mitään, ekassa synnytyksessä mikään kohta kun ei revennyt. googlettamalla saattaa kans löytää jotain fakta sivuja, keskustelupalstojen kommentteja ei ihan aina kannata lukea. täällä elokuisissa varmaan joku osaa kyllä kertoa asiallisesti aiheesta myös tietty :)
 
Mirkku76 Paljon onnea pikku prinssistä! :flower: Voimia koko perheelle. Sitten, kun sinulla on rauhallinen hetki kirjoittaa, minäkin luen mielelläni synnytyskertomuksen.

emilien Paljon voimia sinulle. Todella harmi, että mies aikoo lähteä juuri tällaisella hetkellä. Olen muiden kanssa samaa mieltä, että kannattaisi rauhassa odottaa pikkuisen syntymän jälkeiseen aikaan ja olla tukenasi. On hienoa, että saat nukkua pois univelkaasi ja mies hoitaa esikoistanne. Tiedän, että on helppo kirjoittaa, mutta uskon vahvasti siihen, että sinä kyllä pärjäät. Toivon kyllä, että saat paljon tukea muilta läheisiltäsi, niin henkisesti kuin konkreettisestikin. :hug:

petite Valittaminen sallittu.:) Tsemppiä kipujen kanssa.

kesämasu-12 Voimia kipujen kanssa!

Seuraavasta raskaudesta Minä kuulin, että sektion jälkeen pitäisi odottaa suunnilleen vuosi, alatiesynnytyksestä en odotusajan määrää ole kuullut, mutta minusta on loogista, että keho tarvitsee palautumisaikaa.

ON Olen muuttoevakossa äitini luona, eiköhän mies käy hakemassa, kun ovat valmiit. Onhan se outoa, kun en pääse itse auttamaan, mutta tunnen itseni: en jäisi muonavastaavaksi/tavaroiden ohjaajaksi kuitenkaan.

Tänään pikkuinen on täysiaikainen! Olen niin onnellinen, että olemme päässeet näin pitkälle!:) Minulla oli vahva tunne sairaalassakin, ettei pikkuisella ole niin kiire maailmaan kuin mitä lääkäri ja kätilöt luulivat ja onneksi olin sen suhteen oikeilla jäljillä.

Luckygirl & Vintiö 37+0 POKS! :)
 
Onnea Mirkku ja pieni nyytti :flower:

Mulla on ummetusta. Ja hitto vie tuntuu täydeltä tuo alamahan alue, kun siellä on joka puolella jotain. Huh...Syytän kyllä tästä sitä, että nyt olen alkanut ottamaan vaaleata leipää liian innokkaasti ja normaalisti syön vain ruisleipää, jonka kuituihin on suoli tainnut tottua. Nyt liian vähän kuitua.

Repeämistä. Itselleni tuli toisen asteen repeämä ja myös eppari tehtiin.

Asteita repeämisistä on 4, joista 3. ja 4. aste on hieman hankalammat, ulottuen nimittäin peräaukon sulkijalihaksen seudulle, lihaksistoon ja limakalvoihin tai jopa peräsuoleen asti. 1. ja 2. aste on välilihan ja emättimen ihoa, lihaksia lantionpohjasta. Kuulostaa varmaan hurjalta näin selvitettynä, mutta itse en esim. tätä 2. asteen repeämää juurikaan huomannut, muutoin kuin siis lantionpohjan lihasten voiman häviämisenä synnytyksen jälkeen ja arkuutena alapäässä synnytyksen jälkeen. Ja kätilöilla on myös omat ohjeensa siihen, miten repeämiä ehkäistään synnytyksessä. Esimerkiksi tämä "ei saa ponnistaa nyt, vaikka ponnistuttaisi" käsky on yksi tehokkaimmista, koska vauvan hidas ulos tuleminen, antaa kudokselle aikaa sopeutua. Aikaisemmin eppareita pyrittiin vähentämään, koska repeämät paranee paremmin, mutta se nosti sitten näitä 3. ja 4. asteen repeämisiä, joten tähänkin on kiinnitetty huomiota, että se eppari tehdään silloin kun sille on tarvetta, mutta ei rutiinisti.

Ehkäisyksi olen miettinyt alkuun kondomeja ja sitten kun imetys loppuu niin hormonikierukkaa. Ne kierukkalapset on muuten hyvin yleisesti ottaen kuparikierukan aikaansaannoksia, kuparikierukan ehkäisymekanismi kun ei ole aivan täysin selvillä, vierasesinevaikutus ja steriili tulehdus kohdun limakalvolla on ilmeisesti ajatuksena. Näin ollen kohdunulkoisen riski on jkv. korkeampi tuolla kuparisella. Itselleni se ei sovi, koska tekee niin kovat vuodot ja kivut. Hormonikaan ei nyt mikään ihanne ole, mutta pidän hyvin paljon siitä, että ei tule kuukautisia. Ne on mulla luonnostaan niin runsaat, että ei jaksa vaan. Ja muistakaahan varmat päivät ja keskeytetty sekä imetys ei ole ehkäisykeinoja, joten jos lapsi on ehdoton ei, niin silloin ei auta näitä keinoja kokeilla.

Nyt päiväunille. Onhan tässä jo pari h. hereillä oltuki.

rv 34+6
 
No niin... Kotiuduttu ollaan ja poika syö ja nukkuu hyvin. Ainakin toistaiseksi. Mutta siitä synnytyksestä... Tarinaa lukiessa on hyvä pitää mielessä että kyseessä on kolmas kiireellinen sektio, Ensikertalaiset älkööt siis hätkähtäkö :D

Menin synnärille sunnuntaina uudelleen 5 min välein tulevien supistusten takia. En ollut varsinaisesti kipeä, mutta aina supistuksen tullessa tuntui että maha repää justiinsa. Synnärillä todettiin kuitenkin ettei kohdunkaula ole lyhentynyt, mutta supistukset olivat käyrälläkin kovia ja tiheitä. Leikkaus sovittiin heti maanantaiaamulle.

Aamulla mies tuli salille ja jäi odottelemaan vauvaa synnärille kun mut vietiin saliin. Sain spinaalipuudutuksen ja poika saatiin maailmaan (huom!:attn: Tämä siis jo toinen poika jota on ultrassa sanottu tytöksi :D. Kannattaa siis aina varautua kuitenkin siihenkin että se toinenkin vaihtoehto voi olla tulossa :D) Leikkauksen edetessä sain kuitenkin kovat kivut ja minut lääkittiin tajunnan rajamaille. Vielä heräämössäkin kivut olivat todella kovat :'(. Lisäksi makoilua varjosti se että pojalla oli hengitysvaikeuksia ja häntä lähdettiin viemään suoraan teho-osastolle. Oli pitkiä tunteja maata paikoillaan kun ei tiennyt miten vauva voi.

Osastolle päästyäni sain myös kokea mitä on ne uudelleensynnyttäjän jälkisupistukset. Kivut olivat ihan kamalat, ensin epäiltiin sisäistä verenvuotoa kun ei helpotusta tullut mistään. Ensimmäisen yön kärsin ihan synnytyskipuihin verrattavista kivuista, seuraavana päivänä vaiva alkoi jo hieman laantumaan ja pääsin jalkeille ja vauvaa katsomaan.

Torstaina vauva pääsi letkuista pois ja eilen päästiin kotiin. Haavakivut hoituvat buranalla ja panadolilla. Ja kun tuota pientä nyyttiä saa nuuhkia on se mitä parhainta kivunlievitystä. Nyt kun minulle tehtiin sterilisaatio leikkauksen yhteydessä ja tietää että vauva on viimeiseni osaan ottaa joka hetkestä ilon irti :heart:. Loppu hyvin, kaikki hyvin!

Voimia kaikille ketkä vielä vatsansa kanssa painivat! Odotan innolla että pääsen lukemaan teidän synnytyskertomuksianne.

Mirkku ja pikku prinssi 5 pv
 
Ihanan ahkeria olette olleet kirjoitellessa tänne, itse olen vaan lueskellut juttuja :)

JA onnea kaikille jo nyyttinsä saaneille!:flower:

Ensiksi näin omaa napaa.. Neuvolalääkäris käyty noin viikko sitte, ei ollu mitn ihmeellistä, ärsytti vaan kun ei saanu minkäänlaista koko arvioo kun haluais edes suuntaa tietää minkäkokoinen pikkuine on :) Pari päivää sitten oli neuvola ja muuten kaikki oli ok paitsi proteiinia vähän pissassa, mutta epäili sen johtuvan valkovuodosta, joten ei siitäkään huolta. Pari viikkoa sitten oli sellane olo et vaavi syntyy hetkenä minä hyvänsä oli niin paljon supistuksia ja muita kipuja, mutta nyt on olo helpottunut kummasti, supistelut vähentyneet ja kaikinpuolin olo mainio, jaksas tehdä kaikenlaista, tuntuu ett energiaa on todella paljon. Mustikoita oon käyny keräilemässä ja viimeisiä vauvakamoja ostelemassa. Ainut et närästys ja ummetus vaivaa ja toispuoleinen ylävatsakipu varsinkin öisin.

Miehen käytös on ollut kiitettävää, kovasti huolehtii etten sais rasittaa liikaa itseäni ja lenkeille ym mustikkareissuille lähtee kyllä aina mukaan, etten ala jossakin metsässä synnyttämään :) Mies on alkanu hokee et voisit synnyttää jo, mut itsellä on tullu sellane olo et sais syntyy vasta elokuussa ihan lasketun päivän jälkeenki, ois niin paljon kaikenlaista puuhaa vielä :) Muuten mun mies on loistava kokki ja aika usein tekee ruokaa et miehessä ei paljoa vikoja ole ainakin tällä hetkel tuntuu siltä :)

Imetysliiveistä Kuinka vaikea sellaiset on löytää : / Olen kierrellyt ja kaarrellut ympäriinsä ja tuntuu ettei missään oo sellaisia mitkä haluais, internetist usein on mun koot loppu, et yhdet ainoat olen ostanu jotka kelpuutin jos muita ei löydy. Monetko sellaiset imetysliivit kannattaa hankkia?

Kokemukset raskaudesta Raskaudessa yllätti kuinka paljon kaikenlaisia kipuja ja vaivoja voi olla. Olen kyllä nauttinut tästä raskaudesta paljon, mutta ensimmäiset kolme kuukautta oli vaikeimmat oli niin paha olo koko ajan, väsytti, särki päähän ja selkään, töissä käynti oli tuskaa ja tuntu ettei mitään ruokia voinu syödä ku kaikesta tuli niin paha olo. Sen jälkeen on kummasti helpottanut, selkäkipu vaan on vaivannut läpi raskauden mutta nyt parina viikkona ei paljoakaan.Ehkä alkuraskaudess teki sekin kun koko ajan paha olla ja mitenkään ei edes tuntunut ett raskaana ollaan kun ei liikkeitä tuntenu tai ollu masu kasvanu, nii oli vaan selane huono olo koko ajan. Nyt sit on niin tottunut tähän et saa nähdä miten siihen sopeutuu kun maha lähtee pois (toivottavasti) ja siell on ihan hiljaista :)

Aurinkoisia päiviä mammoille isojen masujen kanssa! :)

Mimski ja pikkuine 37+4
 
  • Tykkää
Reactions: Haituliina
mirkku apua siis oliko vauva todettu ultrassa tytöksi ja olikin nyt poika? :D aika hurja synnytys, onneksi kaikki nyt hyvin ja voikun itekin pääsis jo nuuhkimaan sitä ihanaa pikkuvauva tuoksua :heart: vauvakuume kasvaa, onneks sitä ollaan jo tiineenä+loppusuoralla niin eipä joudu kauaa kärvistellä :D
 
Mirkulle onnea nyytistä !!! :heart: Aika hurjaa että jo toista kertaa ultralupaus kumoutuu.

Itse olen aika sokeasti luottanut tuohon tyttölupaukseen, joten toivotaan että pitää paikkansa.. muuten menee aika paljon tavaraa vaihtoon :whistle: :O

Ninzi & Tyllerö 37+2 (missä mun supistukset ja muut tuntemukset on?)
 
  • Tykkää
Reactions: Haituliina
Wiville ja muille Repeämistä ne taidetaan luokitella 1.-3.asteisiin. Eli 1.aste on vähäisin ja 3.asteen pahin. 1. asteen repeämiin luetaan ilmeisesti pienet nirhaumat ja pienet repeämät välilihassa, toisen asteen repeämät isompia ja kolmannen asteen repeämissä kai usein repiää peräaukkokin tai värkki pahemminkin. Mulla siis molemmissa synnytyksissä tullut toisen asteen repeämä. Esikoinen syntyi nyrkki poskella ja mahtui vielä synnytyskanavasssa kääntymään ympäri, eli tuli hieman kuin korkkiruuvina ulos. Mulla repesi silloin koko väliliha ja emättimeen tuli u-muotoinen repeämä eli emättimen seinämät repesi. Onneks en tuota tuntenut kun epiduraali vaikutti, mutta hidas oli paranemaan. Pelkkä tikkauskin kesti yli 2h ja meinasivat jo että nukuttavat ja vievät leikkuriin paikattavaksi mutta onneks sitten ilokaasun avulla sai lääkäri kursittua kasaan, kysyin tikkien määrää niin kätilö vaan totesi että ei näitä 30 jälkeen enää lasketa. Toisessa synnytyksessä repesi "vain" koko väliliha peräaukkoon asti, onneks taas oli spinaalipuudute päällä niin ei tuntunut ja tikkauskin sujui nopeaan tuon puudutteen voimin. Silloinkin paranneltiin 6vko ja kosketusarka oli pitkään. Mulla osa syynä noihin repeämiin on liian raju ponnistaminen. Esikoisen ponnistuskin kesti vain 12min ja toisen 7min. Pitää yrittää tällä kertaa ottaa rauhallisemmin että kudokset kerkiäisi hieman venyä eikä pää tule ulos liian nopeasti jolloin repeämät yleensä tulevat. Oon myös hieman miettinyt että jos olisin epparia vailla ihan vaan suurempien repeämien estämiseksi.

Muoks* Nyt huomasinkin että oli keritty jo tarkempaa tietoa laittaa noista repeämistä eli luokitteluasteita onkin 4. Mutta mulla siis on jäänteinä noista tosi huonot lantionpohjalihakset ja virtsankarkailuongelma. En ole kyllä varsinaisesti tehnyt asialle mitään aikasemmin mutta nyt on Smartballsit kaapissa odottamassa että synnytyksestä ollaan toivuttu ja sitten alkaa treenaus.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä vietetään koti-iltaa masukin ja koiran kanssa. :popcorn:
Mies lähti piiitkästä aikaa viihteelle kavereidensa kanssa, jää nähtäväksi moneltako aikoo kotiutua. :)

Kipuileeko muilla nivusissa ja reisissä menkkamaisesti?
Ovatkohan jotain kasvukipuja vain..
Massua myös koivertaa ja kolottaa kummallisesti toispuoleisesti. :/
Myös alavatsa on kipeä ja arka...?

Raskausarvet täällähän niitä ilmaantui kokonaiset 4kpl vastikään tuonne ihan alavatsalle ja tuntuu että ne kutiaa ihan koko ajan. Yölläkin herään siihen kutinaan ja pitää rueta rasvailemaan. :kieh:

Ummetus On riesana välillä täälläkin. Ei ihan niin pahana kuin alku- ja keskiraskaudessa kuitenkaan. Rautaa popsin edelleen, se ei vaikuta kauheasti tuohon massun toimintaan onneksi. :)
 
Iltaa mammat!

Ui ihanaa Mirkkukin saanut jo vauvan syliin! Onnea koko perheelle! <3

Kotona ollaan ja kaikki on hienosti! Poika syö todella hyvin ja nukkuu useita tunteja putkeen. Aivan ihana pikku tuhisija. <3 Pelkällä rintamaidolla mennään ja sitähän riittää! Alle kaksi vuorokautta oltiin osastolla vaikka poika on alle kolmekiloinen. Sokeriarvoja seurailtiin kolmen tunnin välein ja joka kerta oli niin hyvät arvot ettei tarvinut kauempaa sairaalassa olla. Myös parit verikokeet otettiin sekä multa että pojalta kun oli ne vedet mennyt yli 2vrk ennen synnytystä niin oli se infektioriski aikas iso. Kaikki ok kuitenkin.
Aivan ihana poika, syö nukkuu ja ihmettelee vaan.. <3
Mullakin on aivan mahtava ja pirteä olo koko ajan, ei koske eikä kolota mihinkään. Ihanaa!

Mieskin on aivan myyty, innoissaan vaihtelee vaippaa ja touhuaa vauvan kanssa. <3 On niiin ihana olla kotona! Ja toi tyttö, kokoajan olis silittelemässä ja pusuttelemassa pikkuveikkaa. :)

Ja sitä synnytyskertomusta:
Elikkäs kaikki lähti sujumaan heti 9 aamulla kun uusi kätilö tuli. Se heti ekaks siirsi mut synnytyshuoneeseen jonne mieskin tuli samantien kun soitin sille. Supistukset oli aivan järkyttävän kipeitä! Kärvistelin puoleenpäivään asti pelkällä kauratyynyllä+jollain kipulääkkeellä. Sitten otin epiduraalin joka vei kaikki kivut ja voi että oli ihanaa vaan olla möllöttää kun mihinkään ei koskenut!!! :) (suosittelen siis epiduraalia) Klo 14.20 sain toisen annoksen epiduraalia ja mun käskettiin puoli tuntia maata paikoillaan sängyssä. Olin tuolloin 6 senttiä auki. Meni 15 minuuttia kun tunsin aivan helvetillisen supistuksen ja huusin miehelle että "hae kätilö, pakko päästä paskalle!" :D Jumalaton paineentunne iski takapuoleen. :D Kätilö juoksi paikalle, kokeili sormella ja sano että tää syntyy nyt just. Eka käski odottaa supistusta mutta vauvan syke laski niin alas että käski ponnistaa vauhdilla vauvan ulos. Vauvalla oli siis napanuora kaulan ympärillä. Sitten ponnistettiin, itkettiin, huudettiin, kiroiltiin ja 5min jälkeen vauva oli pihalla. Kätilö oli siinä kiireessä ja tohinassa leikannut viillon välilihaan kun ei poika olis muuten mahtunut niin nopeasti tulemaan aiheuttamatta pahoja repeämiä.

Nyt mä meen kattelee josko toi mun murukka heräilis tuolta kohta syömään. <3

Kaikille odottaville paljon tsemppiä loppuaikaan, kohta tekin saatte aloittaa ihanan vauva-arjen omien pikku murujen kanssa! <3

Käyn toki täällä vielä lukemassa ja kommentoimassa aina kun ehdin. :)

Nepo ja Poika 2vrk
 

Yhteistyössä