{Elokuun Epelit 2012} HEINÄKUU

Äitipolilla käyty normaali seuranta käynnillä vauvan laajentuneen munuaisaltaan ja virtsajohtimen takia ja kaikki ennallaan vähänlaisesti laajentuneet lisää :( ja mä rakennan jotain jättiläistä nyt viikkoja 33+6 ja pieni vastaa viikkoa 35+5-36+0... Ja painoarvio reilut 2600g..
Kohdunkaula hieman lyhentynyt ja pehmeä ja ulkosuu sormelle auki (kuulemma sormi menee helposti kanavaan)..... ja supistukset senkun jatkuu vaan, tosin epäsäännöllisinä pitkin päivää ja yötä osa niinkin kipeitä että herättää yöllä..

Kummiasiaa.... Ei vielä tietoa kuin yhdestä kummista...

Sairaalakassin pakkasin jo osittain n.viikko sitten lääkärin kehotuksesta.
 
Hei, olen uusi tällä palstalla. Pikkukolmosella laskettuaika 5.8. :heart:
OYS synnytyspaikkana ja itse olen syntynyt vuonna -80 :)

Ennestään meillä on kaksi tyttöä -06 ja -08. Olisi kiva jos löytyisi tytöille leikkiseuraa ja äidille juttuseuraa täältä Oulun seuduilta :) Lisäksi kotona huseeraa aviomies ja kaks pikku koiraa.

Numbatti.......32v............LA 5.8................OYS
 
Viimeksi muokattu:
Aloin juuri pakkaamaan sairaalakassia. Aloitin sitten noista vauvan vaatteista pakkaamisen ja huomasin että meillä ei oo mitään sellasta paksumpaa takkia tai hupparia vauvalle.. pelkkiä bodyja ja potkuhousuja. Mistään ei meinaa löytyä mitään huppareita tai sellasia. Pitää varautuu kuitenkin jos on kelit näin viileet, tänäänkin ollut vaan 14 astetta niin eiköhän sillon tarviis jo paksumpaa vaatetta vauvalle. Vai mitä ootte mieltä ? Ja nuo pienimmät vaatteetkin näyttää olevan kokoa 56 cm. Eli varmaan aika isoja, vaikka luulin että meillä on kaikki tarvittavat vaatteet ja kaikkia tarpeeksi, mut alkaa näyttää aika huonolta :D

Ja sairaala-ajan fööniasia ratkesi, kun gigantista löytyi pikkunen fööni hintaan 9.90 ! :) Nyt se ei ainaskaan voi unohtua kotiin kun tuon voi jo laittaa valmiiks sinne kassiin.

Käytiin tänään ostamassa pari tuttia ja tuttipulloa. Pulloiksi valittiin varmuuden vuoksi ainu mam anticolic pullot, niiden pitäis siis vähentää koliikkia 80 %.

Pitäis jaksaa siivota ja pakata tuota kassia ja kaikkeee, plaaah.. Miun selkä ja lantio on ihan tohjona ja häpyluuta vihloo ikävästi.

Pelottavaa kun laskettuun aikaan on enää reilu 2 viikkoa. Kaikki muut täällä taitaa jo malttamattomina oottaa vauvan syntymää, mutta mie en todellakaan oo vielä valmis :D Miten tää aika on menny näin nopeesti.. vasta oli 20 viikko jäljellä ja kauhistelin jo sillon , kuin vähän on aikaa jäljellä :D

Tuli taas vähän oma napailtua, huomenna ehkä lisää, kun meen neuvolassa käymään. Nyt jatkan tota kassin pakkausta.

Tii ja masukki 37+2
 
Huomenia kaikille :wave:
Hirmuisesti ONNEAkaikille nyyttinsä jo syliin saaneille!! Ja Nepolle kovasti tsemppiä synnytykseen, vai jokohan sielläkin on pikkuinen jo syntynyt? Kuulumisia odotellessa :popcorn:

Hankinnat alkaa täällä olemaan pikku hiljaa jo kasassa, mitä nyt jotain ihan pienimmät tavarat vielä ostamatta. Vaipat ajattelin ostaa vasta synnytystapa arvion jälkeen, kun saa jotain suuntaa minkä kokoista ihmettä sitä lähdetään synnyttämään.

Tunnin päästä neuvola, voisinkin sen jälkeen tulla taas tilannetta päivittelemään =) Jos yrittäisin tässä viimeisille viikoille aktivoitua tämän kirjoittelun kanssa hieman enemmän.. Lukenut olen kuulumisia joka päivä, mutta oma tekstin tuotto hieman takkuaa:ashamed:

sekopo ja mönkiäinen 35+0 POKS POKS
 
NP
Neuvolassa käyty. Kaikki ok. Edelliskerralla mun paino oli mennyt vähän alaspäin, mutta nyt pompsahti sitten yläsuuntaan. Kaikkiaan reilu 7 kiloa lähtöpainoon. Kohdunpohjan kork. 36 cm (ollut aina sama th ja mittasi nytkin kahdesti).

RT muttei vielä kiinnittynyt. En muista, missä vaiheessa Ykkönen kiinnittyi, mutta nyt vähän jännittää, että jos tämä ei kiinnity ajoissa ja vedet menee (Ykkösen syntymä alkoi vesien menolla) niin sit pitää mennä ambulanssilla. Vaikka olishan sekin kokemus sinänsä. :D

Oon ajatellut, et sais syntyä jo heinäkuun puolella, mutta enpäs ajattele enää: heinäkuussa on kuulemma laskettuja aikoja enemmän kuin koskaan, joten voi olla synnärillä ruuhkaa. Mistä päästään kysymykseen: onko 9 kk sitten ollut pitkä sähkökatko tmv? :D "Jokuhan niillä miehillä on tuolloin ollut", naureskeli th.

NP & Vatsakas 36+6
 
Numbatti Lämpimästi tervetuloa mukaan keskustelemaan! :)

Surusilmät Kiva kuulla, että voi paremmin.:)

Nepolle Paljon tsemppiä! Minäkin innostuin uutisista, kyllä se oman synnytyksenkin lähestyminen käy mielessä.

Sekopo Mukavaa, kun tulit kertomaan kuulumisiasi. :)

ON Olen juuri kotiutunut synnytystapa-arviosta. Pikkuinen oli ultrassa oma vauhdikas itsensä ja painaa nyt arvion mukaan 2829g.:heart: Vintiö kasvaa normaalikäyrällä ja on jo isompi kuin minä syntyessäni, joten siinä suhteessa loistava tilanne. On yhä rt. Lantioni on normaali, joten alatiesynnytykselle ei löytynyt siinäkään mielessä esteitä. Olen yhä sen 2cm auki, joten sunnuntai supparit eivät edistäneet tilannetta. Lääkäri kehoitti ottamaan iisisti lauantaihin asti, sitten tulee täyteen rv 37. Viikot ja tilanne ovat kuitenkin sen verran hyvät, että vauva saa syntyä, jos haluaa, enää ei kuulma ole aihetta huoleen, vaikka toki olisi aina parempi, mitä pitempään vauva viihtyy kohdussa.

Jännitti aivan valtavasti ennen synnytystapa-arvioita, mutta nyt on helpottunut mieli.:)

Ihanaa päivää kaikille! :)

Luckygirl & Vintiö 36+4
 
Viimeksi muokattu:
NP hahah no millos ne laaja alaiset sähkökatkokset oli? :D eiku silloin tais olla jo lunta aika paljon eli ei ainakaan lokakuussa.. no tosta nepon kotiutumis kommentista pysty kans päättelemään että ruuhkaista on synnäreillä..

oon tääl käyny välil päivittelemässä sivua kun mikäkin haaskalintu että onko neposta mitään kuulunut.. :ashamed:

tänään näyttäis tulevan kohtalaisen ok säinen päivä eli ei satais ku vasta illalla ja yritän pohtia mitä sitä tekis kun tää kotona nököttäminen alkaa taas ärsyttää. tuntuu kuin oikein ihan odottamalla odottais :D

Tii hmmh voihan se olla et joku toinen pitkähihanen huppari tms olis hyvä olla varmuuden vuoks mukana vauvalle, pitää varmaan ite kans lisätä tonne säkkiin sellanen. ja noita ainun anticolicei käytettiin esikoisella, eipä ainakaan koliikkia ollut mutta en tiedä johtuko vaan pullosta. kai sellanen tulee jos on tullakseen oli se pullo mikä vain(?) :O mutta noista pulloista tykkäsin siks ku ne saa niin moneen osaan eli peseminen helppoa :)

vaipoista eroon jutuista kiitos, tuli vähän uusia näkökulmia ja ajatuksia, sen oon huomannu että moni on sanonu että pojilla kestäis kauemmin kuivaks opettelu mutta tuskin sekään mikään absoluuttinen fakta on. et ehkä sitä nyt pikkuhiljaa vaan aloittelee potta treeniä ja katotaan mihin tässä päädytään :) en nimittäin ajatellut että ennen toisen lapsen syntymää kerkeää mullistavia tapahtumaan että vaipoilla menee vielä pitkään toi esikoinen. vaikuttaa kuitenki kaveri viel sen verta "puupäältä" että lienekö osaa kertoa pissahätäänsä vielä, muutaman kerran on kertonut yhtäkkiä että pissa tuli mutta puhutaan oikeasti 2-4 kerrasta niin hirveästi en vielä painoarvoa anna asialle :D

kummeja aloin taas eilen miettimään ja sanoin miehelleki et jos haluaa kaveriansa pyytää hommaan niin kannattaa varmaan pikku hiljaa ilmotella. toinen isosiskoistani ja hyvä ystäväni ovat myös kummeiksi pääsemässä, toisesta pikkuveljestä en tiedä vielä kun hällä jo 3 kummilasta.. aikamoinen homma jo niissä. pikkuveljen tyttöystävä oltais haluttu sit viel kummiks, et heil olis eka yhteinen kummilapsonen mutta en sitten tiedä. eli ainakin kaks varmaa kummitätiä on jo.

nyt meen kampaa naaman ja lähdetään ulos, ei tästä tuu enään mitään, voisin jaaritella tähän ummet ja lammet jos vaan antaisin ittelleni luvan :D säästän teidät siltä.

samunäiti&alex 36+1
 
Huomenet

täällä on erittäin väsynyt ja rankka yö takana..eilen siivoilin ja oltiin saunassa ja yöllä päästiin siihen että ravasin vessassa ja vauhdikas ei ole nukkunut masussa oikeestaan yhtään ja nuorin näki prinsessa unta ja höpötteli sitä unissaan:whistle:

Nepolle vielä kerran stempitykset tähän päivään:hug:

miesten ajatuskatkoskyllä varmaan on joku buumi nyt miehillä käynnissä..:LOL:

Neuvolaan mennään maanantaina ja silloin tarkastuslabrat maksa-arvoista ja tuo oma neuvola on lomalla ni täytyy mennä toiseen neuvolaan: /

fööni tarvis varmaan itsekin sellainen käydä ostamassa ni olishan muihinkin matkoille valmiina:p

uusille lämpimästi tervetuloa mukaan:flower:

Loppu raskauden vaivojen kanssa kärsiville,halaukset kipujen kanssa kärvistelyyn:hug:

Nyt poliisimuseoon,kommentoin illalla paremmin..=)

kesämasu-12& vauhdikas 37+4:heart:
 
Hui kauhia kun täällä on jännät paikat edelleen! Ja eipä se taida nyt vähään aikaan laantua:LOL: Vauvoja satelee. Itse olen aina ollut se loppukuun odottaja:/ Joten laitanpas taas kisan käyntiin:) Eli kisataan kenellä tulee olemaan pinon viimeisin vauva!? Vähän jotain piristystä näihin mateleviin viikkoihin. Itse uskon olevani aika häntäpäässä. Joten veikkaan tietenkin itseäni.

Nepolle tsempit!

Sukkapuikkokivut Niitä ollut taas tosiaan täälläkin. Eilen jopa niin että joka ikisellä askeleella tuntui ja aamupäivä oli ihan tuskaa. Tuntui siis ihan tuosa häpyluussa ja kipeää! Oli kyllä maha muutenkin kipeä yön jäljiltä. Jopa jokainen vauvan möngerrys ja liike otti kipeää. Mietinkin että olisikohan yöllä supistellut? Mulla on aikasemmissa raskauksissa tultu siihen tulokseen että saatan nukkua yöllä niin sikeästi etten herää vaikka supistelee:O Nimmittäin saattaa aamuisin olla koko maha kipeänä, ja sitten seuraavassa neuvolassa huomataan jotain edistystä. oon kyllä ollut ihan tautisen väsynyt..en ole paljoa lasten meluihin aamuisinkaan herännyt.

Vauvan sairaalavaatteisiin bodyjen yms. lisäksi olen pakannut mukaan P.op:in jumpsuitin. Siis on sellanen hiukan ohuempi hupullinen haalarin. Ja sitten mukaan tulee peitto myös vielä. Että eiköhän vauva tarkene nuilla tuon lyhyen automatkan.

Valkovuoto: Minkä väristä sen kuuluu olla? Siis onko se normaalia että on keltaista? Vai viittaako silloin tulehdukseen? Ei haise kyllä sitten yhtään pahalle, mutta kutinaa on jonkun verran tuolla alhaalla. Mua ärsyttää kans nuo sijaiset neuvolassa. Mulla jäi se yksi neuvola-aika välistä ja yritin sitten nyt saada mahdollisimman pian aikaa. 2 vko:n sijasta nyt tulee 4vko:n väli. Eli ens viikolle vasta sen sain. Tuosta kutinastaja vuodosta kyselin, niin ei oikein ollut mitään mieltä. Ja kun on niin kiirettä ja ja ja... *Huokaus* Toivotaan ettei nyt ole se streptokokki, joka mulla koko ajan kummittelee mielessä.

Kuivaksiopettelu. Meillä on 2 kuivaksiopettelijaa nyt täällä. Tuo 1v. 10 kk ja 3-vuotias. Tuon 3-vuotiaan olen saanut potalle vasta vähän ennen 3-vuotta. Ei ole kertakaikkiaan sinne suostunut. Vaipatta ei voi jättää, kun ei välitä vaikka vaatteet olisi niin tuhannen märkänä! Nyt ihan pikkuhiljaa olen saanut vapaaehtoisesti potalle ja pytylle. Mutta vaipatta en vieläkään jätä. Tuo nuorempi on nyt alkanut meneen sitten samalla potalle. Jopa 1 pissat ollaan sinne saatu:) Mutta ei mua haittaa vaikka 3 lapselle vaihdan vaippaa. Ja poikia tosiaan nuo ovat.

Oli ihana saada kommenttia että "eipä sulle ole kyllä paljoa mitään painoa tullut":) Siis täh?!:confused: Mulle on tullut jotain 13kg paikkeille jo! En kuulemma nytä siltä että ylimääräsitä olisi tullut. No on mulla järetön maha.. Piristi kummasti ja ehkä sitä pienelle ihmiselle saakin tulla.

petite ja pieni 34+3
 
pikaiset kuulumiset synnäriltä. Elikkä eilen supistukset alko hiipumaan ja tultiin sitten vasta aamulla tänne. Labrakokeitten, käyrien ja lääkärintarkastuksen jälkeen annettiin eka murunen sitä käynnistyslääkettä, sytotec vai mikälie... Ja nyt vaan odotellaan. Äsken alko tulemaan tosi kipeitä supistuksia että saas nähdä koska alkaa tapahtua. :) ja ruhkaa on, äsken jouduin tuolla käytävällä odottelee, nyt päääsin johonkin ihme lepohuoneeseen. :D osastolla ei ole yhtään vapaataa paikkaa. mä en nyt muuta viitsi kirjoittaa ku ei oo oikee mun juttu tää puhelimella kirjottaminen.
 
  • Tykkää
Reactions: petite
Nepo onpas sulla jännät paikat! Tsemppiä kovasti, toivottavasti vapautuu sulle paikka sieltä sitten ja ois synnytyssalikin vapaana kun aika koittaa. :) Tsemppiä, me ollaan hengessä mukana!

petite mullakin oli tossa just neljän viikon väli neuvolakäynneissä, maanantaina olin nyt sitte neuvolassa pitkästä aikaa. Mut jos tolla välillä ois jotain vaivaa ilmenny niin oisin kyllä herkästi tunkenu itteni joko neuvolaan tai äitipolille tai mihin ikinä. :D

Nyt sitte alkoikin joka viikkoiset neuvolakäynnit, maanantaina pitäis taas mennä. :D Sijaisterkka joka mulla oli maanantaina, oli tosi ihanan oloinen nuori nainen, harmittaa oikein ku se ei oo enää ku meen sinne. :D Mun neuvolaterkka on semmonen vanhempi nainen, mukava hänkin ja kokenut ennen kaikkea. Mutta jotenkin tuntuu, että nuorena ihmisenä helpompi jutella toiselle nuorehkolle ihmiselle, tän mun oman terkan kans ei tunnu niin luonnolliselta. Mutta pääasia että hommat hoituu ja terkka on asiantunteva, juttuseuraa mulla on onneks läheisistä ihmisistä. :)

Sairaalakassi on otettu komerosta esiin ja oon ostanu sinne hammasharjan, joka lojuu keittiön pöydällä. :D Tänään jos sais sen pakattua suurinpiirtein valmiiks. Ostin kaupasta myös pillimehuja evääks synnärille. Onpahan ainaki sitte hyvää juomista, jos sitte ottais kans jotain pientä syömistä sinne mukaan.

Vauvanhoito valmennukseen oon menossa kohta neuvolaan, mies ei pääse mukaan kun on töissä. Mutta eipä se viimeviikkoinen synnytysvalmennuskaan mikään kovin tärkeä juttu ollut, ei siellä tullut mitään uutta tietoa. :)

sukkapuikkokipuja on täälläkin ollut päivittäin, lähinnä pitkän päivän jälkeen iltaisin, kun kävelen tai touhuan jotain.

Mietityttää kovasti jo näillä viikoilla, että milloin mahtaa lähdön aika olla, meneekö vielä viikkoja vai päiviä. Toivoisin, että vauva vielä malttais ainakin viikon pysyä masussa, eikä haittais vaikka meni lasketun ajan tienoillekin. :) Malttamaton olo kyllä pikkuhiljaa rupeaa olemaan, toivottavasti ei kovin paljoa menis yli lasketun ajan.
Nyt kyllä lähden vielä ennen neuvolaan menoa käymään kaupungilla, jos löytäisin hoitopöydälle pari kivaa pientä koria, mihin laittaa vauvan tarvikkeet. :) Hauskaa ja mahdollisimman vaivatonta päivää mammoille!

Minea ja maha-asukki 37+3
 
Mulla oli tänään viimenen lääkärinneuvola ja ultra. Kohdunsuu oli sisäpuolelta vielä tiukasti kiinni, ulkosyrjältä pikkusen auki. Kanava pehmentynyt ja lyhentynyt 2cm:iin. Pää vielä ylhäällä joten tuskin tämäkään ennen synnytystä kiinnittyy kuten ei oo aikasemmatkaan kiinnittyny ku vasta ponnistusvaiheessa. Painoarvio oli jo 3kg joten ainakaan hirveästi yli ei tarttis mennä ettei ihan jättiläiseksi kasva. Pari viikkoa jos vielä keuhkojaan kypsyttelisi niin sitten sais tulla. Sitten pitää lääkärin mukaankin ikkunanpesu ja saunanpesu urakkaa alotella :D
 
Hui jännät paikat sulla Nepo! Toivottavasti synnytys lähtee hyvin etenemään :)

Valkovuoto on mullakin sellaista keltaista mutta ei oo mitään kutinaa tai erikoisia hajuja. En kyllä tiedä minkälaista sen pitäis olla mut en oo ite ainakaan tosta huolestunut.

Kummeista mietin että kuinka monta kummia pitää olla jotka kuuluu kirkkoon? Kun eikö kummeina voi olla kirkkoon kuulumattomiakin ja siinä tilaisuudessa mukana samalla tavalla kuin muutkin kummit, mut ei vaan saa sitä todistusta?

Sairaalakassi on täälläkin suurin piirtein pakattu. Ostin kans pillimehuja paketin sairaalakassiin mut mies ei meinaa pystyy pitää näppejään erossa niistä. Joka välissä se on ottamassa sieltä pari mehua mutta ainakin tähän asti oon saanut estettyä sen aikeet :D

Kipuja ei täällä ole juuri yhtään. Kävelemäänkin pystyy jopa paremmin kun muutama viikko sitten koska ei ole tullut sellaisia pisto kipuja enää tonne alavatsaan. Vihlaisuja tuntuu nivusissa ja välillä tulee kivuttomia suppareita. Vessassa pitää ravata kyllä entistä enemmän joten veikkaan että vauva on laskeutunut vaikkei se lääkäri osannutkaan varmasti sanoa. Väsymystä on kyllä ilmassa. Vaikka nukkuisi puoleen päivään niin silti täytyy ottaa päiväunet viiden kuuden aikaan.

Painosta olen mäkin ihmetellyt kun monet on sanonut että sulle ei ole kyllä varmaan paljon ylimäärästä tullut vaikka todellisuudessa painoa on tullut jo 15kg. Maha ei ole mikään jätti joten en tiedä mihin ne kilot on sit mennyt :D Ihan kiva kyllä kuulla että vaikka itestä tuntuukin siltä että näyttää virtahevolta niin ei kaikki kuitenkaan ajattele sillai :)

Onko muut täällä tilanneet uutta verokorttia äitiysrahaa varten? Mä just soitin vero toimistoon ja sain sen prosentin vähän alemmas eli 17% lähtee veroa kun muutenhan se ois sen 20%. Eihän toi paljon oo muutosta mut jotain sentään :)

Scarlett ja sissi 36+5
 
Elikkäs nyt niitä luvattuja neuvolakuulumisia
Pissa: Puhdas
RR: 118/77
Paino: +280g/vko ( yhteensä tullut JO 17,6kg!!!!!!:ashamed:)
Hb: 135
Sf: 31,5
Sykkeet: 130-160
Liikkeet: ++
Tarjonta: rt
Turvotukset: +/-

Pikkuinen jo laskeutunut sen verran ettei päälakea saatu tunnusteltua, mutta ilmeisesti vielä ei kuitenkaan ole kiinnittynyt. Kovasti supistelee enkä itse siitä ole lainkaan tietoinen, mutta th sanoi että vatsa on kyllä kokoajan kovin pinkeä ja kova. Sunnuntai-maanantai välisenä yönä oli kolmisen tuntia jonkin verran kipeitä supistuksiakin n.4 minuutin välein ja kestivätkin puolisen minuuttia kerrallaan. Ensi viikon keskiviikkona synnyttystapa arviointi, niin saa nähdä onko tuolla alakerrassa tapahtunut mitään muutosta. Vatsan päältä tunnusteltuna ei pikkuisen pitäisi olla mitenkään kovin iso, neuvola täti sanoi että sirolle ja sopusuhtaiselle tuntuu eikä usko että syntyessään olisi kovinkaan suuri. Saapa nähdä miten käy =)

Sairaalakassille en ole vielä uhrannut oikeastaan ajatustakaan.. En edes tiedä minkä kassin sitä ottaisi mukaan ja minkä kokoinen sen pitäisi olla.?

Kummit meillä on päätetty jo ajat sitten, mutta emme ole vielä kysyneet heitä siihen tehtävään ja kaksi kummia oli meillä tarkoitus olla.

Kestovaippoja olisi tarkoitus ainakin kokeilla ja mieli tekisi niitä alkaa käyttääkin ihan jo taloudellisestikin ajatellen, mutta aika näyttää onko itsellä siihen tarpeeksi viitseliäisyyttä..

Nyt taidankin lähteä taas koirien kanssa mustikka metsälle hakemaan pakkaseen lisää ihania mustikoita =) Eilen olin myös muutaman tunnin noukkimassa. Vielä taipuu hyvin mättäiden päälle :p

Sekopo ja mönkiäinen 35+0
 
Helou helou!

Onnea nyytin syliinsä saaneille! :) Alkaa pikkuhiljaa meidänkin pinoon vauvoja tulla.

petite Mä veikkaan itteäni vikaksi :D Mulla kun ei oo ollu minkäänlaisia supistuksia tms, ni voisin uskoa että mä oon vielä syyskuussakin yhtenä kappaleena :D

Sairaalakassia olen jonkun verran ajatellu; on hankittu matkakokoiset pullot pesuaineille, oon jopa täyttäny ne, hammasharja on uus, liivinsuojia (kesto) parit kappaleet ja jääkaapissa muutama pillimehu. Piilarinesteitäkin kävin hakemassa pari matkakokoista pulloa. Kassi tulee tod näk olemaan aika pieni koska meillä on n. 2km sairaalaan ni mies voi tuoda jos jotain unohtuu. En aio omia tai vauvan vaatteitakaan pakata mukaan, laitan ne kyllä valmiiksi ni mies voi ne sitten tuoda kun tulee meitä hakemaan :)

Kummit tulee olemaan meillä haltiakummeja, koska meidän pikkuista ei kasteta kirkkoon. Itsekään en ole koskaan kirkkoon kuulunut ja äitini teki oikein ajatellessaan että saan sitten itse liittyä jos haluan. Tämän saman oikeuden haluan antaa meidän jälkikasvulle ja mieskin on siitä samaa mieltä, joten meillä vietetään perus nimiäiset. Nämä kummit on ehkä suurinpiirtein jo tiedossa mutta ei vielä olla niiltä kyllä kysytty :LOL:

(.) Eilen reippaana tyttönä ajattelin että kävelenpä neuvolaan aamulla. Matkaan on reilu puol kilsaa, mut kyllä se vaan raskaalta tuntui! :O Lähdin ehkä hiukan liian myöhään ni piti sit vähän kiriä vauhtia (aikaa oli vartti), mut takastullessa sit menikin matkaan ehkä puol tuntia :D Alko niin kipuilee lonkat, häntäluu ja alaselkä että loppupäivä menikin sit lepäillessä ja sängyssä/sohvalla maatessa.. Ens kerralla kyllä menen laiskasti autolla :) Neuvolassa muuten oli kaikki ok, +900g/vko painoa tullu lisää (apua!) ja hemoglobiini oli vähän noussu vihdoin :) Tyyppi edelleen rt ja sfmitta oli vähän pienempi kun viimeks, terkka (sijainen) kokeili et pää kyl oli aika alhaalla jo, joten ehkä hän alkaa pikkuhiljaa kiinnittymään. Seuraavaks onkin sitten neuvolalääkäri parin vkon päästä.

inieh ja tyyppi 34+2
 
NP
Kummeista mietin että kuinka monta kummia pitää olla jotka kuuluu kirkkoon? Kun eikö kummeina voi olla kirkkoon kuulumattomiakin ja siinä tilaisuudessa mukana samalla tavalla kuin muutkin kummit, mut ei vaan saa sitä todistusta?
Ev.lut.kirkon sivut kertovat näin:

"Pääsääntöisesti kastettavalla tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat joko luterilaisen kirkon tai niin sanotun Porvoon yhteisön jäsenkirkon kastettuja ja konfirmoituja jäseniä.

Näiden lisäksi kummina voi toimia evankelis-luterilaisen kirkon toimittaman kasteen (lapsikasteen) hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva konfirmoitu henkilö, esimerkiksi ortodoksi tai katolilainen. Kirkkoon kuulumaton henkilö ei voi toimia kummina.

Kummien määrälle ei ole annettu ylärajaa. Poikkeustapauksessa kummeja voi olla vain yksi. Päätöksen yhdestä kummista tekee sen seurakunnan kirkkoherra, jonka jäseneksi kastettava liittyy. - - "



Käytännössä vaihtelua tuntuu olevan hyvinkin paljon. Jotkut ovat saaneet lapsen virallisiksi kummeiksi kirkkoon kuulumattomia ja lapsikastetta hyväksymättömän kirkon jäseniä. Toisten kohdalla on taas oltu niin ehdottomia, ettei tällaisia ev.lut. kirkon kummikriteerit täyttämättömiä ole suostuttu ottamaan huomioon millään tavalla. Nämä kokemukset siis omasta tuttavapiiristä.

Meidän lapset kastetaan (mies kuuluu kirkkoon, minä en) ja jo kummeja kysyttäessä tarkistetaan myös kirkkoon kuuluminen. Meille tulee vain virallisia ev.lut.kirkon hyväksymiä kummeja. Yksi ihminen on jo kysytty ja mielessä on myös muutama muu mielestämme sopiva. Ykkösellä on 3 kummia, Kakkoselle toivomme 4 kummia.
 
Tulin vaan pikaisesti vinkkaamaan: Surusilmät, kun etsit isompia imetysliivejä, kurkkaa netistä ainakin seuraavat sivut:
b e b e s . f i
www.lumingerie.fi

Näillä on isojakin kokoja, voi sovittaa ja palauttaa, jos ei sovi, sujuvasti toimii! Nyt taitaa vielä olla jotain alessakin. Mulla vähän sama ongelma, iso kuppi ja pieni ympärys, tavallisista liikkeistä ei löydy mitään sopivaa. Meillä muuten myös paikallinen liiviliike ompelee omista malleistaan imetysliivejä ihan halvalla, en nyt muista, missä päin asut, mutta oliskohan tämä mahdollista myös...? Muitaki nettisivuja löytyy googlettamalla:)
 
Kummeista: Mä oon ymmärtänyt että riittää että lapsella on yksi kirkkoon kuuluva kummi. Kirkkoon kuulumattomankin voi pyytää kummiksi ja hän voi osallistua toimitukseen samallalailla kuin muutkin kummit, mutta häntä ei tosiaan kirkonkirjoihin merkitä kummiksi eikä hän saa kummitodistusta. Mun mies ei kuulu kirkkoon, on eronnut siitä n.5v sitten, mutta on sen jälkeen silti päässyt kahden lapsen kummiksi, mutta ei viralliseksi. Riippuu hieman papistakin että miten suhtautuu kirkkoon kuulumattoman ihmisen kummiuteen ja osallistumiseen ristiäisseremoniaan. Kannattaa kysästä kastepapilta asiaa ennen tilaisuutta. Me ollaan yleensä pyydetty kummit vasta vauvan syntymän jälkeen sitten kun ristiäisajankohtaa on mietitty. Luultavasti toista miehen siskoista miehensä kanssa pyydetään kummiksi ja sitten pitäs keksiä vielä joku muukin lisäksi. Ehkä mun serkku miehensä kans tai sitten mun kaveripariskunta.
 
Nepo tsemppiä synnytykseen!

ON. Neuvolassa taas käyty. Kaikki muuten ok mut alapaine oli koholla. Mittas useamman kerran. Ei raskausmyrkytys oireita muuten joten tuumas että joillakin voi päivää tai paria ennen synnytystä nousta paineet. Joo niin ehkä mut en vaan jaksa uskoa että tää vauveli vielä suostuis syntymään. Vaikka kovasti sitä jo toivon.... Yöt menee miten menee supistellessa kipeästi mutta aina ne sit lopahtaa. :kieh: Taidan mennä sohvalle makoilemaan ja telkkaria kattomaan ja haaveilemaan jos tää yö nyt olis sit se kun synnytys käynnistyy... :stick:

Devil+pyöriäinen 38+3
 
Nepo Kiitokset kuulumisista! Hienoa, että jaksoit raportoida tännekin. Paljon tsemppiä! Pidän peukkuja, että pääset pian huoneeseen.:)

Kummeista Vintiölle on tulossa useita kummeja. Olemme jo pyytäneet miehen veljeä, miehen hyvää ystävää ja minun hyvää ystävääni kummeiksi. Mies tosin unohti kysyä oman puolensa kummeilta, että kuuluvatko kirkkoon vai eivät... Mutta ystäväni kuuluu. Tarkoitus on vielä valita Vintiölle pariskuntakummit ja ehkä vielä yksi kummi minun puoleltani sukua, mutta päätöstä emme ole vielä tehneet.
 
Nepolle tsemppiä synnärille!

Kummit ollaan pyydetty aina vasta sitten kun lapsi on syntynyt. Kolme kummia/pariskuntaa on molemmilla.

Tänään rv 37+3 ja neuvolassa käytiin masukin kanssa aamulla. Kaikki oli hyvin :) Olipa kyllä aivan valtavan ihana neuvolatäti tuuraamassa. Hänellä oli tänään viimeinen työpäivä ennen eläkettä ja halusi kuunnella pitkään vauvan sykkeitä. Sitten osasi vielä kokemuksen pohjalta tunnustella minkä kokoinen vaavi sieltä olisi tulossa ja sanoi ettei se ainakaan suurelta tunnu. Hyvin mahtuu tulemaan :) Vähän aiheuttanut päänvaivaa tuo vauvan koko kun tyyppi on huidellut koko raskauden yläkäyrän yläpuolella. Mutta kai siellä on sitten sitä vettä vaan niin paljon..

Tarkkakorvainen tämä masukki kun neuvolatäti sanoi että kyllä tämä voi alkaa vaikka heti syntymään kun alkaa näillä viikoilla olemaan jo ns. valmis pakkaus. Kyseli että onko ollut yhtään napakampia suppareita. Ei ollut vielä. Mutta kun neuvolasta pääsin kotiin niin siitä noin puolen tunnin päästä alkoi. Niitä kesti yhtäjaksoisesti reilut pari tuntia ja tuli huono olo. Piti käydä oksentamassakin eikä ruoka mennyt alas. Vesi vaan maistui. Laantuivat sitten vähitellen ja loppupäivästä tullut harvakseltaan pienempiä. Huih, kyllä välillä jo tuntui että nytkö se synnytys alkaa. Ei kait siinä muuten vaikka ois alkanutkin mutta mummo ehtii tänne lapsenvahdiksi vasta lauantaina joten siihen asti jalat ristissä tai joudun meneen yksin synnärille.
 
Kiitos Scarlett89 kun muistutit verokortti asiasta... On pitänyt hoitaa, mutta unohtunut täysin. Kannattaahan se prosentti muuttaa jokatapauksessa.
Pelonsekaisin tunnelmin sängyssä. Ollut niiiin huonoja öitä, että... Sen lisäksi, että oon kipee, on jalat jotenkin oudot. Olisi tarve pitää koholla, hieroa ja kaikkea sellaista. Vähillä vaivoilla olen päässyt näin pitkälle, mutta nyt taitaa ruveta tulemaan kaikenlaista.
 
Ärrinmurrinpurrin!!!!
Tänään kiukuttanu kaikki mahollinen ja mahdotonkin ja oon ollu kaikille oikein mukava ku peräpukama..
Eikä oikeestaan oo syytäkään, mut onpahan vaa vi...nu koko päivän!
Hiivatulehduskin näköjään pamahti paikalle, sitä nyt sit lääkitään.
Ja arvatkaa juiliiko, koskeeko, tuleeko sukkapuikkokipuja tai muuta?? NO EI! Ei siis kertakaikkiaan mitään tuntemuksia alapäässä. Yläpäässä näköjään kiehuu senkin edestä..
Että aimitenniin oon kärsimätön odottaja????
Anteeksi taas tällanen vuodatus ja avautuminen, mutta pakko oli purkaa johonkin. Mieski on töissä huomiseen iltaan asti, niin eipä oo seuraa siitäkään.

Kiitos ja Anteeksi!

Tule Nepo edes piristämään mua synnytysuutisella jookos? :)

mielenvikainen mammako ja masutyyppi 37+5
 

Yhteistyössä