Vauvaonnea taas uusille äideille!
Emilien :hug: Ei pitäis juuri tässä vaiheessa joutua pohtimaan noita isoja kysymyksiä
Ehkä saatte puhuttua (vaikka ammattiauttajan avulla, kuten joku jo sanoi) asioista, kun vauva on tullut ja tilanne rauhoittuu. Nyt juuri on varmaan tunteet ja hermot pinnassa kaikilla.
Kestovaipoista...Me käytettiin kestoja esikoisen kanssa niin, että yöllä oli kertis ja jos joku tärkeä meno (missä ei jaksanut säätää kestojen kanssa), niin silloin myös. Aloitettiin kyllä vasta, kun tyttö oli jotain 2-3kk, silloin pystyi miettimään muitakin juttuja, kuin pelkkää vauvan hoitoa ja imettämistä. Toisen kanssa käytettiin kertiksiä, syynä jättimäiset vesikivekset ja musta tuntui, että kertakäyttöinen vaippa painoi niitä vähemmän. Täytyy kyllä sanoa, että rahanmeno ja jätteen määrä inhotti itseäkin. Että jos vaan suinkin jaksaa asiaan perehtyä, vaikka vähän myöhemminkin, ja käyttää vaikka kestovaippoja edes kotona, niin kyllä siinä säästää rahaa ja vähentää roskavuorta.
Joku kyseli myös
kantorepuista ja liinoista. Meillä oli pikkuvauvana trikooliina, helpotti varsinkin vatsavaivaista esikoista iltaisin ja öisinkin välillä. Oli kätevä käyttää, kun sen oppi pienen harjoittelun jälkeen. Vähän isompana ostettiin Ergo (tai nyt taitaa olla Manduca kaupan, mutta sama systeemi), jossa pystyi kantamaan lasta aina parivuotiaaksi asti, edessä ja selässä. Siinä lapsi on hyvässä asennossa ja kantajallekin miellyttävä, paino ei tunnu, vaikka isompaa lasta kantaisi. Niitä saa käytettynäkin järkihintaan...Minusta molemmille parempi, kuin perinteiset rintareput, mutta tästä voi ja saa olla montaa mieltä.
Liikelaskentaa en ole aktiivisesti tehnyt, mutta yrittänyt pitää mielessä. Tämä vauva on selkeästi rauhallisempi masussa, kuin kaksi edellistä, joten siksi pitää kyllä välillä miettiä, että milloin se on liikkunut viimeksi. Vauva liikkuu lähinnä aamulla ja illalla aika yöhään, päiväsaikaan on aika hiljaista. Kahdesta edellisestä ei tarvinnut koskaan miettiä liikkeitä. No, jospa meillekin tulisi nyt se rauhallinen lapsi, sisko ja veli ovatkin sitten aika vilpereitä
Luckygirl: voisivat hyvinkin olla supistuksia, mulla ainakin alkoi menkkajomotuksilla, josta ne sitten voimistui ja tuli säännöllisiksi synnytyksen alkaessa. Mulla ei ole vielä koskaan ollut kipeitä supistuksia ennen synnytyksen alkamista, eka synnytys alkoi lapsivesien menolla (joo, ja siihen se sitten jäikin, lapsi syntyi pari päivää myöhemmin, kun omia minisupistuksia voimistettiin tipalla) ja toinen supistuksilla, mutta vasta, kun oli jo tosi kyseessä. Mää toiveikkaana odottelen, että viikon päästä olisi jotain tapahtuntu kohdunsuulla, ettei tarvitsisi käynnistellä ihan nollatilanteesta, mutta en oikein jaksa uskoa. Olen lukenut sekä nettiä että kysellyt kavereilta ja tuntuu olevan niin, että käynnistyskokemuksia on yhtälailla erilaisia, kuin on synnytyksiäkin, joten toivon, että mun kohdalle sattuisi hyvä kokemus. Olen kyllä kärsinyt edellisissä synnytyksissä jo ainakin kolmen edestä, joten voisihan tämä kerta mennä helpomminkin, vai mitä...
ONTäällä passataan vieraita kolmatta päivää ja huomaan kropassa, että olen touhunnut enemmän, kuin muina päivinä. hirvittää vähän, kuinka saan kerättyä voimia isoon koitokseen, mutta nyt on näin. Lapset (kohta 7 ja 3v6kk) alkavat olla vähän hermona, kun odottavat niin kovasti uutta siskoa tai veljeä. Yleensä eivät paljoa riitele, mutta nyt tulee pientä kinaa useinkin. Esikoisen kanssa ei tullut mitään ongelmia pikkuveljen synnyttyä, mutta tämä veli on toista maata. Luulen, että hänen kanssaan voi olla välillä hankalaa, kun mustasukkaisuus iskee ja harmittaa. No, sitten sen näkee, mutta toisaalta hänkin odottaa tosi kovasti vauvaa ja juttelee sille mahan läpi. Itseä mietityttää arki kolmen kanssa, kai sitä sitten riittää kolmelle äidiksi ja saa arjen rullaamaan, niin kuin tähänkin asti. Muistelen kyllä, että samanlaisia ajatuksia oli silloinkin, kun tuli toinen lapsi.
Nimiä ollaan mietitty, mutta vähän huonolla menestyksellä. Mun mies ei ole suomalainen, joten nimen pitäisi sopia molempiin maihin ja kieliin. Tytölle löytyy kivoja ja nättejä nimiä vaikka kuinka, mutta pojalle ei. Ja mehän ei tiedetä kumpi se on, joten mietintä jatkuu varmaan vauvan synnyttyä. Joitain vaihtoehtoja on pojalle, mutta yksikään ei oikein tunnu vielä omalta, ainakaan tässä vaiheessa.
Fleur ja pikkukukka 37+3
Ai niin, yksi asia pitää vielä kommentoida, kun nyt muistin...Tuo hemoglobiini ja lisäraudan ottaminen taitaa vaihdella vähän terkkarin mukaan. Mulla oli nyt hemppa laskenyt 110, mutta terkkari sanoi, että loppuraskaudessa laskee joka tapauksessa ja nousee sitten synnytyksen jälkeen itsestään. Eli ei edes ehdottanut tabletteja. En ota, jos ei ole pakko, söin yhden kuurin toukokuussa ja siitä tuli maha liian kipeäksi. Olisi varmaan parempi, jos arvo olisi korkeampi, mutta nyt on olo jo niin tukala ja kipeä muutenkin, että en haluaisi enää lisätä mitään tuntemuksia yhtään missään.