{Elokuun Epelit 2012} HEINÄKUU

NP
Maygoryn perheelle isot onnittelut. :flower:

Scarlett89 :hug: Eipä kuulostanut kivalta tuo neuvolalääkärikäynti.

Meillä on nimi mietittynä sekä tytölle että pojalle, koska emme tiedä, kumpi on tulossa. Näin oli myös Ykkösen kohdalla. Hänen kohdallaan nimi otettiin käyttöön eli paljastettiin heti synnytyssalissa. (Muistan yhä kätilöiden hämmennyksen, kun aloimme heti käyttää lapsestamme hänen oikeaa nimeään.) Kun ilmoitimme lapsemme syntymästä, kerroimme samalla myös nimen, vaikka monet kai yhä pitää sen salassa kastejuhlaan/nimiäisiin saakka. Sama käytäntö tulee olemaan myös tällä kertaa eli emme pidä nimitietoa itsellämme jahka lapsi vaan on maailmassa.

Vaipparoskis on meillä tavallinen kannellinen. Sinne laitetaan pissavaipat. Kakkavaipat viedään ulkoroskikseen muovipussissa sitä mukaa kun niitä tulee. Tänään puhuttiin miehen kanssa vaippa-asioista ja todettiin, ettei me vieläkään olla valmiita kestoilemaan.

Mä ainakin aion suojata oman vuoteeni lapsiveden menon varalta. Ykkösen kohdalla lapsivesi alkoi vuotaa yöllä sängyssä, mut onneksi ehdin vessaan liruttelemaan. Joten jahka petivaatteet seuraavan kerran vaihdetaan, otan muovin alleni. :D

Ulkonäkö. Mä kun olen tämmöinen sadankilonkeijukainen muutenkin niin ei tää raskaus ole pahemmin mun hehkeyttä muuksi muuttanut. :D Asiaan tosin vaikuttaa varmasti myös se, että miehelle kelpaa siinä missä ennenkin. Mua ei vaan enää näillä viikoilla jaksais niin kiinnostaa, kun on toi liikkuminen vaakatasossa jo hieman hankalaa.

Mulla ei ole (tietääkseni) ollut tähän mennessä supistuksia. Tai en oo niitä ainakaan bongannut. Eilen kuitenkin laiteltiin lastenhuonetta valmiiksi sen verran antaumuksella, että kun puolen yön jälkeen (puoli 2 ??) sänkyyn kömmin, päätin ottaa jatkossa rauhallisemmin. Tuntemukset oli semmoisia, että pelkäsin supistusten alkavan hetkellä millä hyvänsä. Ja sehän nyt ei sovi, koska haluan synnyttää tasan 3 viikon päästä. :D Onneksi on mahdollisuus ottaa rauhallisesti, koska mies on lomalla ja tekee kaikki isot jutut. Mä saatan huomenna pakastaa mansikat (riittäiskö 20 kiloa?), mut mies hoitaa mm. siivouksen viikonloppuna.

Väsymys ei vaivaa, mutta se edellyttääkin minulla sekä yö- ja että päiväunia. Yöllä nukun 6-8h ja päivällä 1-2h. Päiväunista pidän kiinni kynsin hampain, jotta jaksan, jos synnytys alkaa myöhään illalla.

Tällä viikolla mulle tuli tunne, että apua, aika loppuu kesken! En enää muista, mistä se johtui, ehkä siitä äitipolikäynnistä: siellä mä tajusin, että jos vauvalla oliskin joku hätä (se hiljaisempi liikkuminen) niin nehän leikkelis vauvelin ulos nopsaan. Tuli pieni paniikki pistää kotona asioita kuntoon. :D

Kynsien leikkaaminen itse sujuu, koska on pakko: mies ei leikkaa niitä kuten mä haluisin. :) Onneksi jalkahoidossa, jossa kävin, leikattiin kynnet. Nyt ei tartte viikkoon ähkiä tän kummun yli pikkusakset kourassa.

Tänään tehtiin ihan yllättäen miehen kanssa vähän hankintoja vauvaa varten. Ei ollut mitenkään aikeissa, mutta kun mies otti ne kauppareissulla puheeksi niin lastattiin sitten kärryihin vaippoja, tuttipullo ja tutti, sinkkivoide sekä muutama purkki äidinmaidonvastiketta. Olen harkinnut mikrosteriloijan hankkimista, mutta jos oikein ymmärsin, tuon tuttipullon voi steriloida mikrossa ilman mitään lisävarusteita.

Tänään olis tarkoitus avata äitiyspakkaus (vihdoinkin! :D ) ja katsoa listoista, mitä vielä pitää ostaa.

NP & Vatsakas 36+0
 
Täällä valvoskellaan vauvan takia, möyrii ja pyörii masussa kuin väkkärä enkä saa unta kun sattuu niin paljon tuo liikehdintä. :'(
Paha olokin tuli päälle kaikenlisäksi, liekkö sai mahahapot liikenteeseen ja närästyksen päälle tuollainen melskaaminen. Tuntuu että ihan oikeasti vauva tulee masusta ulos.

Miksi se pitää aloittaa keskellä yötä tämä liikkuminen? Miksei tätä voisi harrastaa päiväsaikaan. 7 olisi herätys kun neuvolaan on aamuaika. Perkele juuri kun ei saa nukkua.

Lisäksi masukin napsuu kummallisesti? Onko muilla tämmöistä?
Netistä lueskelin ja löysin muitakin joilla tätä esiintyy mutta ihan tarkkaa syytä en löytänyt. Arveluja vain mistä moinen johtuu.
 
Viimeksi muokattu:
surusilmät tääl on toinen joka valvoskeli viel tohon aikaan, tosin en enään koneella.. väsytti silti niin paljon ettei pystynyt enään takamuksellaan istuksimaan koneella. vauva tosiaan mekkaloi öisin aika paljon, yöllä jos herää vessaan tms niin menee yleensä hetki että saa unen päästä taas kiinni kun vauva heti aloittaa pyörimisen. mieski yks yö oli heränny samaa aikaan ku minä ja halas mua takaapäibn/laitto käden vatsalle niin aika kovaa ja nopeasti sano että vähänks toi myllää tuol mahas, miten voit nukkua? ja alko heti vauvalle kertomaan että yöllä nukutaan eikä pelleillä :heart:

toinen syy miksen yöllä saannut kunnolla unta oli hirveä ahdistus/pelkotila ihan vaan kaikesta tässä elämässä ja etenkin tuleva synnytys. harkitsin jo että vaadin sektiota. silti tietty sekin vaihtoehto pelottaa/jännittää. sit en ikin uskalla missään oikeassa paikassa avata suutani kun kysytään tulevasta synnytyksestä, en halua olla hankala. pitää juoda kuppi teetä niin ajatukset taas vähän selkenee, osaa nyt yhtään taas kirjailla.

se tunne että aika loppuu kesken ei oo kerenny viel kunnolla vaivaamaan mutta oon kyllä surullisen kuuluisa keskenjäänneistä projekteista ja nytkin niitä on helposti ja nopeasti laskettavissa ainaki 4 :D että kyllä se aika taitaa silti loppua kesken meikäläisellä. oon hyvin tietoinen näistä keskenjäänneistä asioista mutta toimeen tarttuminen on liian ylivertaista jos keksin jotain hauskempaa. täksi päiväksi kyllä kaavailin että tekisin näitä rästejä pois niin jos seki veis ahdistusta pois tai edes unohtuis. ekaks ä-polille tunniks makaamaan letkuihin ja sitten postin kautta kotiin ihmettelemään tätä myllerrystä. fiksumpaa kirjoiteltavaa tulee varmaan myöhemmin :D toivottavasti silloin voin ylpeänä kertoa että hommia on paiskittu!

samunäitit&alex 35+3
 
Huomenta!

Äippäpolille tuli sitten eilen lähtö,kun neuvolasta sinne soittelivat ja halusivat nähdä..Maksa-arvot oli ok,alle sen alhaset mutta hyvä,verenpaineet ottivat kaks kertaa,huitelivat siinä 89/65 pintaan..ja vauva voi hyvin nyt 3kg kaveri..

Sainhirveän kipukohtauksen siinä tutkimuspöydällä enkä meinannu päästä ylös ja sit kun pääsin ylös e meinannu pystyä liikkumaan kun sattui niin paljon ja tuntui että maha repee kohta kolmeen eri osaan :'(

Illalla kipuilua on mahassa ollut edelleen ja tänään kävin sitten 12h paaston jälkeen labrassa ja soittavat perään jos jotain hälyyttävää on,mutta sain jotain Atarax merkkistä lääkettä kutinaan ja varuiks ne maksalääkkeet..

Täällä on taas herätty aamulla ennen viittä ja nyt nappastu 1g panadol kun alkoi näkö lähteä ja nyt näkö osittain palautumassa paitsi toisesta silmästä ja päätä alkaa särkeä..täytyy soitella äippäpolille jos tilanne ei rauhoitu,meinaan ilkeä olla lasten kanssa kun näitä kipuja on ny ihan koko ajan ne vaan pahenee,tilanteeseen täytyy saada jotain ratkasua...

kesämasu-12& vauhdikas (joka ei ees ultrassa pysynyt paikoillaan) 36+6 :heart:
 
Täällä tainnut vauva myös asettua vähän alemmas jo kun ei enää närästä niin pahasti! Ihanaa kun ei tarvitse koko aikaa ravata apteekissa ostamassa niitä tautisen kalliita reseptilääkkeitä. Ja huomaan että taas kylkiluut alkaa tuntumaan kyljissä ja käsi alkaa mahtumaan rinnan alle ennen kohtua. On niin lyhyt selkä että nämä alkaa oleen varmoja merkkejä että maha on vähän laskeutunut:) Vauvakaan ei enää potki niin kylkiluita samalla tavalla.
 
Närästys on täälläkin helpottanut, onneksi! Oli ihan uusi asia mulle ja inhottava tuttavuus. Ja kun vauva on laskeutunut sen tuntee tosiaan vihlaisuina virtsarakon suunnalla ja pissahätä vaivaa. Myäs alaselkä on iltaisin hellänä.

Kesämasu: Hyvä että on labrat otettu! Vaikka maksa-arvot ovat ok, niin sappihapot voi olla nousseet (kuten mulla nyt), ja ne on vauvan voinnin kannalta ilmeisesti ne tärkeemmät saada alas. Ilmoittele sitten miten kävi!

toi Atarax sitten väsyttää useimpia ihmisiä aika paljon, joten kannattaa ottaa illalla ihmisten aikaan lääke jottet oo aamulla ihan tokkurassa. Täytyy myöntää että olen nyt hyvin nukkunut kun tää lääkitys on päällä. Nyt oon pärjännyt puolikkaallaakin ataraxilla ja silti uni maistuu. Mä kärsin keskiraskaudessa uniongelmista joten nyt loppua kohden on kyllä ihanaa saada kunnolla levättyä. Toi maksalääke Adursal ei oo aiheuttanu mitään tuntemuksia mihinkään suuntaan, paitsi että maksa-arvot saatiin sillä laskemaan. ikävää syödä lääkkeitä mutta se on tässä vaiheessa pienempi paha kun että vauvalle sattuisi jotain tai että itse olisi ihan kipeänä tässä.

Penni ja pikkunen 35+6
 
Täällä kotiuduttiin neuvolasta!

Sf-mitta oli ilmeisesti ihan ok, oli tullut pikkuisen alaspäin, pysynyt samoissa lukemissa eli "valitettavasti" ei päästä ultraan. :D
Verenpaineet ok, hemppa oli noussut jo 113! Ihanaa!

Pikkuinen majaili pää alaspäin, toivottavasti ei enää hirveästi pyörähtele mihinkään. :)

1,5 viikon päästä siintää se lääkärikäynti ja synnytystapa-arvio, eli sitä odotellessa..

Painoakin oli tullut parissa viikossa vajaa kilo, eli painun paisumaan lisää ja syömään jäätelöä!
 
Se ois taas perjantai. Mihin nää viikot oikeen menee? :D Eka yö nukuttu uudessa sängyssä, ai että oli ihanaa :heart: Ei oo pitkään aikaan ollut niin paljon tilaa ja muutenkin. Kyllä nyt kelpaa vauvan sitten jossain vaiheessa syntyä, kun tää uus asunto on nyt uutta tv-tasoa vaille valmis ja vauvan tarvikkeet hankittu pääpiirteissään. :)

Väsyttää ihan mielettömästi, mutta kivaa kun on viikonloppu ja miehelläkin vapaata. Sateinen keli kyllä ottaa päästä! Toivottavasti ilmat paranee pian... Kiva ois päästä ihan auringosta nauttimaan vielä ennen vauvan tuloa.

Synnärillä käytiin eilen tutustumiskäynnillä ja voi että oli jotenkin mukavaa. Hyvä etten kysyny että saanko jo jäädä sinne :D Tuo meidän synnäri on just remontoitu ja oli kyllä niin viihtyisä, siellä on ihan oma kahviokin missä voi ottaa vieraita vastaan vierailuaikoina (kätilö sanoi, että mielellään tavataan vieraita yleisissä tiloissa, ellei ole perhehuonetta käytössä). Synnytyssaleja taisi olla neljä ja sitten oli yksi huone, missä oli iiiiso amme. :D Aion kyllä mahdollisesti kysyä, jos amme olis vapaana sitten kun aika koittaa, niin pääsis avautumisvaiheessa sinne lillumaan. Tuli jotenkin tosi malttamaton olo kun näki niitä vastasyntyneitä siellä ja kuinka viihtyisät ne tilat oli. :D Mies veikkasi eilen, että meidän vauva syntyis jo ens perjantaina (mistä lie semmoista saanut päähänsä) mutta sanoin, että toivottavasti ei ihan vielä silloin, vaikka täysiaikainen oliskin. :)

Pitäis jaksaa kohta kauppaan lähteä ostamaan vähän kakkuvärkkejä, meille tulee viikonloppuna vieraita. Jos tänä iltana leipois sitte pitkästä aikaa.

Vaipparoskis saatiin mun siskolta ja varmaan kylppäriin laitetaan se, vaikka hoitotaso on makkarissa. Tai saa nähdä nyt sitten mihin päädytään.

Nyt laittamaan tätä finninaamaa edustuskuntoon ja eikun kauppaan. :D Hauskaa alkavaa viikonloppua mammat!

Minea ja maha-asukki 36+5
 
Heippuli!

Surusilmät: Mää kyselinki tossa aiemmin jo täällä että onko muilla tota mahan napsumista, kukaan ei vaan kommentoinu siihen yhtään mitään =) Mulla sitä siis on, ei se missään tunnu, mutta kuuluu! Kysyitkö muutes neuvolassa, mistä se johtuu?

Täällä on luvattoman hyvä vointi ollu, vaikka selkä ja hartiat ei oikein anna mun nukkua. Alaselkä on alituiseen aivan tulessa.
HEMAISEVA en missään nimessä ole ollut koko raskausaikana, eli totta se minun kohalla, että tyttö vie äitinsä kauneuden! Koitin saaha tuossa toissailtana viriteltyä miehen kanssa jotain aikaseksi, kun poika oli nukahtanut, vaan eihän tuo mulle lämmennyt =) Esikoisen ootuksen kanssakin kävi samalla tavalla, mies lopetti nuo sekstailuthyvissä ajoin ennen la:aa. Pelkää ilmeisesti satuttavansa lasta ja osuvansa sinne kohdunsuulle :D Empä minä ala häntä siitä moittimaan, vaikka on ne halut tälläki norsulla!

ON: Minä lähen tänään metsästämään tarvikkeet isyyspakkaukseen, jee. Saapi tuo poju 5v toimia vähän makutuomarina. Se kun tuppaa asiaan ku asiaan tuumaamaan: Annappa ku ammattilainen näyttää!

Perjantaiterkuin, Ansku ja Elsa 33+5
 
VAIPPAROSKIKSESTA: Jokainen tekee hankintansa tietty omien tarpeitten mukaan ja mä varmaan sohaisen nyt ampiaispesää kun sanon että mä en ymmärrä miksi siihen asiaan pitäs hommata joku erillinen vaipparoskis. Meillä on ihan toiminut tavallinen vessanroskis. On ollut nostettavalla kannella ja poljettavaa mutta mitään erikoisroskista en oo ikinä harkinnut seuraavista syistä: Ensinnäkin jotkut noista "erikois" vaipparoskiksista käärii joka ikisen vaipan erilliseen muovipussiin. Mitä järkeä? Kertakäyttövaippa on muutenkin toooosi hitaasti hajoava, kestää useita satoja vuosia niin sitten vielä kääritään ne yksittäin muovipussiin ettei varmasti häviä ikinä tältä maapallolta. Ja en oo mikään henkeen ja vereen viherpiipertäjä mutta "tavallisenakin" materialistisena ihmisenä minusta tuo on järetöntä. Ja sit jos on niitä malleja jotka pakkaa useamman vaipan samaan pussiin niin eikö se tavallinen roskis aja jo saman asian? Yks lapsi käyttää vaippaikänsä aikana n.5000 vaippaa joten siitä voi laskea miten paljon sitä ylimääräistä muovijätettä tulee jos jokainen kääritty omaan pussiin tai sitten varta vasten ostetaan muovipusseja joiden ainut käyttötarkotus on kääriä likainen vaippa. Kun siihen hommaan voisi käyttää vaikka kertaalleen käytettyjä kaupasta tulleita hedelmäpusseja tai kauppakasseja. Maitokakkahan ei varsinaisesti edes haise hirveesti, kakat rupeaa haisemaan vasta sitten kun lapsi rupeaa syömään kiinteää ruokaa ja sitten sitä kakkaakaan ei enää niin montaa kertaa päivässä tuu ja sen kiinteän tuotoksen voi siitä kakan päältä kipata pönttöönkin. Meillä on 2 lasta jo vaipatettu eikä meillä oo koti haissut pissalle tai kakalle vaikkei jokaista vaippaa oo heti pihalle kipattukaan. Tavallisen roskiksen kansi kyllä pitää hajut sisällään sillon kun kansi on kiinni.
 
Mä nukuin tunnin tätä päänsärkyä pois tossa äsken ja nyt on niin väsy ja veltto olo,että..vie toinen kaivaa tuolla mahassa oikein urakalla niin oloon kahta kauheemmin kurjempi ja selkää juilii...mä oon niin loppu tähän raskauteen kun ei ole sellaista päivää ettei kipuja olisi:'(
 
Neuvolakuulumiset:

Pissa: Puhdas
RR: 107/77 p.79
Paino: +513 (Yhteensä tullu 19kg !! :ashamed: )
Hb: 127 (parempi ku alkuraskaudessa, vaikken ole enää syöny rautaa aikoihin)
Sf: 34 (1cm tullu lisää kahdessa vkossa)
Sykkeet: 125-135
Liikkeet: ++
Tarjonta: PT??
Kohdunsuu: pehmeä, kiinni, pituus alle 3cm

Elikkä ei osannu lääkäri 100%sti sanoa onko vaaveli pt:ssä vai rt:ssä. Veikkasi kuitenkin pt:tä. Olin ihan suu auki, kun olin niin varma liikkeiden perusteella että vauva on rt:ssä.
No sain lähetteen äippäpolille, josta tulee sitten kutsu varmistusultraan ja mahdollinen käännös tai sitten sektio rv39:llä !! :eek:
Lääkäri myös tunnusteli ja sanoi että ihan hyvän kokonen on vauva, muttei mikään monsteri kuitenkaan. Sanoin pelkääväni, että vauva on todella iso ja tulee äitiinsä syntymäpainossa/-pituudessa.

Muuten kaikki siis hyvin, nyt vaan odotellaan soittoa äippäpolilta....

Ninzi & Tyllerö 36+1
 
Viimeksi muokattu:
AnskuliBanskuli Voi, mulla on mennyt tuo sinun kysymys sitten ihan ohitte :D
En maininnut neuvolasssa asiasta, sillä lueskelin sen olevan kuitenkin ihan "normaalia" ja vaaratonta. Kaikki eivät tästä ole edes kuulleet ja tarkkaa syytä tolle napsumiselle ei osata sanoa. Jotkut veikkaa että ääni tulee sikiökalvoista toiset sanoo että vauvan nivelistä. Lapsivesien mennessä kuuluu kuulemma myös ääniä, mutta kuivana oon ite ainaki pysyny että ei ne vedet ole ainakaan ulos tulleet. :)
Tuntuu jotenkin hassulta että vauvan nivelet voisi naksua ja kuulua masun ulkopuolelle, joten itse varmaan tyydyn tuohon sikiökalvojennaksumisvaihtoehtoon. :D

Vaipparoskis Näiden kommenttien valossa me käydään hakemassa perusmallinen roskis, mahdollisimman halpa. :D

Vauvanliikkeet Poju on aktivoitunut parin päivän sisään ihan hulluksi myllääjäksi. Liekkö ottaa tilastaan viimeiset irti. Pää on tuolla alhaalla ja virtsarakkoon kyllä sattuu ja vihloo aika ajoin, kyljet on taas ihan hellinä kun potkuissa on niin paljon voimaa. Nyt tuppaa olemaan päiväaktiivinenkin mutta öisin tosiaan se kello 12 maissa alkava poukkoileminen on jotain ihan uskomatonta. Jotenkin ahdistun nukkumaanmenosta jo valmiiksi. :O

Nyt syömään, mukavaa vkl kaikille!

Huomenna poksuu! :heart:

Ss ja Poju 33+6
 
Heippa taas pitkästä aikaa!

Nimiä On meilläkin mietitty jo ennen plussaamista, mutta silloin rakenneultran jälkeen alettiin tosissaan miettiä tytölle nimiä. Minä haluaisin kolme nimeä, mutta katotaan nyt miten päätetään. Etunimi on nyt kuitenkin aika varmasti jo päätetty ja itse luultavasti aion alkaa kutsua vauvaa jo ihan sillä virallisella etunimellä, kunhan syntyy. Sitten synnärillä katsella vielä miehen kanssa, näyttääkö neiti siltä :)
Vaipparoskista en sen kummempaa aio hankkia. Laitan kakkavaipat normi muovipussiin ja vaikka vessaan, ja sitten vien aina muitten roskien mukana ulkoroskikseen. Asutaan kyllä rivarissa, joten olisi oikein helppoa viedä vaipparoskat milloin vain. Pissavaipat voi laittaa sitten vain keittiön roskiin ja niillähän tuo täyttyy nopeasti, saa sitten ne kakkavaipatkin useammin vietyä..
Sitten tuo sängyn suojaaminen vesienmenon varalta on kyllä käynyt mielessä, nimittäin juuri eräs ystäväni synnytys alkoi niin yöaikaan. Mutta sitten tuossa aloin miettiä, kun joku muukin mainitsi, että sittenpähän saisi jo kulahtaneen petarin vaihdettua uuteen, jos vedet menee :D Miehen ostama sänky, jota niin rakastaa, mutta minua ei siis haittaisi ollenkaan moinen kun tarkemmin ajattelee ;)
No sitten ne varpaankynnet.. Heh, tuossa juuri eilen kokeilin niitä vähän viilailla ja lakkailla, jopas olikin hankalaa! Huhhuh! Mutta tuli tehtyä, vaikkakin puuskuttaen ja välillä asentoa suoristaen :D Maha tahtoo painaa jo melkoisesti kylkiluitten päällä eikä keho enää taivu samallai.
Mahassa napsuu täälläkin! Monesti tuolla jossain alhaalla tuntuu kyllä semmoista napsahtelua, vaan ei kuulu mitään...
Ja vielä, kyllä! Täälläkin kärsitään raskausdementiasta :D Voi jestas, että voikin olla hankalaa pyöritellä asioita päässä, siis laskutoimituksia pitänyt tässä vähän harrastaa. Ja vaikka ihan juuri laskenut samalla kaavalla jonkun toisen asian, ei sitä hetken päästä taas osaa ei millään! Hullua :D

(.) Tää ois nyt rouvasihminen ja hyvältä tuntuu :) Mentiin tuossa viime viikon maanantaina naimisiin ihan maistraatissa perheen kesken ja syksyllä olisi sitten juhlat ristiäisten kanssa yhdessä.
Kaikki alkaa olla nyt ihan valmiina vauvaa varten, se nyytti vain puuttuu! Eilen toivat mies ja appi hoitopöydän makkariin, mihin pitäisi vielä kaivaa hoitoalusta jostakin jemmasta. Pesupunkankin aion tässä vielä toimittaa kotiin, kunhan senkin olinpaikan saan selville.. Sitterin toin tuossa keskiviikkona anoppilasta. Siinäpä nuo tärkeimmät taitaa olla.
Nyt ajattelin päivän työrupeamana tehdä vanhoista 80cm sängyn lakanoista pieniä lakanoita äippälaatikkoon ja pinnikseen. Nuita lakanoita kun tahtoo olla aika paljon ja monet jo aika vanhoja ja kuluneita, ne siis joutaa leikellä ja saattaa uuteen tehtäväänsä vauvan lakanoina :) Tuossa aamulla noustessa hokasin miten saisin ommeltua laatikkoon reunasuojuksen vanhasta valkoisesta tai vaal.punaisesta lakanasta ;) Hyvä minä :D
Viime yö meni sitten ylhäällä rampatessa kun nukuin ensin hetken ja kylkeä kääntäessä piti nousta vessaan, no sitten huomasin että supistelee ja tuntuu samalla lievää menkkamaista kipua. No siinä sitten pyörin ja odottelin, josko ne vahvistuis, mutta jossain vaiheessa sain nukahdettua uudelleen ja aamulla heräsin eikä kipua enää tuntunut. Liekkö ollut nyt niitä synnytystä enteileviä supisteluja, kun lievästi kipuilikin..?
Eilen oli neuvolakin ja siellä selvisi, että jes! Hb noussut tasaisen varmasta 106-> 118!! Mahtista :D Näköjään B12-vitamiinin popsimisella ollut vaikutusta myös tuohon raudan kulkuun! Sf oli 31 eli parin viikon takaisesta noussut 1cm/vko. Painoa oli tullut vain +250g/vko. Viimeksi oli tullut n. +700g/vko. Oltiin viime viikko reissussa, joten syöminen oli ehkä hieman epäsäännöllisempää kuin kotona ollessa. Vaan en kyllä ole syönyt herkkujakaan niin paljon kuin aikaisemmin.. Muuten mitään uutta ei ilmennyt, samoilla siis mennään ja vain ootellaan vauvan päätöstä ruveta syntymään! Vielä aion kuitenkin lähteä sunnuntaina riskillä siskoni luokse kyläilemään muutamaksi päiväksi.

-pansku- ja bubu 36+4 :heart:

Vielä masukuvaa perään :D
34+0, 36+3
 
Täällä kanssa neuvola takana. Kaikki muut oli ok paitsi toi sf-mitta.
Siitä oltiin jo viime kerralla huolissaa ja muistaakseni sitä edelliselläkin. Tänään sitten laitettiin lähete äippäpolille, jonne toivottavasti pääsen ultraan heti alkuviikosta. Elikkä mulla viikkoja jo tasan 37 ja sf mitta on 29cm?? Se oli jo 6 viikkoa sitten ton 29 jolloin oli normaali. Ja vauva oli jo silloin laskeutunut.
Vähän kyllä alkoi pelottaa, mutta katsotaan nyt..

Nepo ja Pirpana 37+0 POKS
 
Vaipparoskis. Samaa mieltä kuin Sanle, mun mielestä turhake ostos. Meilläkin on aina vaipat ollu ihan tavallisessa roskiksessa eikä tosiaan oo haissu kämppä pasalle. Tietty meitä kun on jo 4 ennestään ni sitä roskaa tulee päivän aikana muutenkin. Mutta silti myös esikon vauva-aikana laitettiin ihan normi roskikseen vaipat. Hyvin toimi.
Mutta jokainen taaplaa tyylillään, tässäkin asiassa. =) Itsestäni ei esimerkiksi ois kestovaippailemaan missään nimessä, joten siinä suhteessa mie olen roskien suurtuottaja, mutta sekin on jokaisen oma asia. Kuten myös ne, että tartteeko ostaa erikseen tuttipullojen pesulaitetta, tuttipullojen kuumennuslaitetta yms. =)

Pansku. Onnea rouviintumisesta! :)

AnskuliBanskuli ja Surusilmät. Täälläkin posahti yhtenä päivänä ylämahassa oikein kunnolla :O Ei tuntunu miltään, mutta ääni kuulu kyllä niin selvästi että. Sen jälkeen ei oo kuulunu.. Ei vissiin oikein varmuudella kukaan tiedä, että mikä se siellä posahtelee..

( . ) Mun yöt alkaa olla jotain ihan ihmeellisiä. Kuuma on koko aika kun mikä eikä löydy asentoa missä ois hyvä olla. Vasemmalla kyljellä on ainut siedettävä asento, mutta siinä ei pysty olemaan kauaa kun sitten on lonkka tulessa. Ja kun olen nukahtanut, niin sitten heräilen usein yön aikana siihen, että oon kääntynyt selälleen ja herään kun on paha olo. Mie oonkin siirtyny meidän sohvalle nukkumaan nyt ku totesin, että se on niin pehmee ja tyynyillä saan tuettua itseni sellaseen asentoon jossa on parempi nukkua. Isännys saa nukkua sängyssä rauhassa, ei tartte olla mun tönittävänä, varsinkin nyt kun slltä loma loppui.

Tänään ois tarkotus mennä kauppaan suurostoksille tilipäivän kunniaksi ja ostaa samalla viimeset tavarat vauvalle ja kotiutumisvaatteet ja sairaalakassitavarat. Sit ois kaik valmiina. Paitsi sitä ei olla vielä kokeiltu edes, että mahtuuko kolmas istuin meidän auton takapenkille.. Pitäs varmaan kokeilla.. Tosin se auton vaihtokin on suunnitelmissa, mutta nyt ei tahdo keretä sitä etsimään..

Niin ja asiasta kukkaruukkuun. Meil ollaa saatu nuorin pois päivävaipasta (2v) kokonaan. Ainoastaan unille ja pidemmille asioille lähdettäessä laitetaan vaippa. =)

Mutta nyt pitää mennä tekemään taas jotain ...

mammako ja maha-asukki 37+1
 
sanle oon kans kuullut tollasesta vaipparodesta joka pakkaa jokasen vaipan erikseen pieneen pussiin sen ison pussukan sisällä.. muutenki tosiaan huonosti hajoavat kertisvaipat.. en ymmärrä ! keittiön roskikseen ollaan tosiaan meki aina laitettu eikä ne pissat&kakat sieltä mihinkään haise.

ja mun mielestä ne tietty pyytää jotain tosi hyvää hintaa niistä erikoishypervaipparoskiksista ;)

ä-poli toistaseks lusittu, seuraavan to-pe pitäs labras käydä ja tuloksista soitellaan perään että tuleeko jatkotoimenpiteitä vai oliko käynnit nyt tässä. hoitohenkilökunta ja kaikki oli hyvin ystävällistä ym. ei mitään pahaa sanottavaa mutta kyllä tosiaan toivon että olis noi kerrat käyty, ohan se aikamoinen huolenaihe lisää kokoajan ravata jossain tiputuksessa ja miettiä että vauvalla nyt sit varmasti kaikki ok ja ennenkaikkea että ite ei enää olis niin unisen kärttyinen mamma. nyt sitten pitäis alkaa puuhaamaan rästi juttuja pois, hyi, mutta pakkohan se on!

panskulle ja sen miehekkeelle onnea ! itsekin toisaalta voisin haluta ihan vaan maistraatti vihkimisen ja juhlat sitten joskus kun on kivempi kroppa jota koristaa hienoilla vaatteilla, mies vaan haluaa kunnon kirkkohäät kaikilla krumeluureilla niin sellaisia sitten vuoden-kahden päästä, suunnitellu alkaa jahka vauva tulis eka ulos :)

mammako toi olis kans meillä seuraava haaste, esikoisen pottatreenien aloittelut ja vaipasta luopuminen.. kuinka kauan teillä meni että oppi potalle/pytylle?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: -pansku-
Panskulle täältäkin onnea rouviintumisesta! :flower:

Täälläkin mennään huomenna ostamaan kotiutumisvaatteet, luultavimmin kokoa 56. Alkaa olla sellainen kutina että jää nuo 50cm meillä kyllä käyttämättä kokonaan. :(
56cm ei edelleenkään ole kaapissa kuin ne 3 bodya, eli jostain pitäisi muutamat vaatteet vielä hankkia ennen pojan syntymää. 60cm ylöspäin löytyykin sitten kivasti jo vaatetta, mutta tuon kokoisiin vaavi luultavasti hukkuu ekat viikot joten..:)
Loput muutkin hankinnat yritetään tehdä huomenna.

Vaipoista Meillä mies säikähti vaippojen hintaa ja tuumasi että kokeillaan sitä kestoilua, kyllä mies haluaa kestoilla. Onko täällä kyseisen toiminnan harrastajia? Voiko sen aloittaa jo heti vai pitääkö vaavin olla tietyn ikäinen/kokoinen? :D Onko kestoilu työläämpää vastasyntyneen kanssa jos vertaa taaperoikäiseen? Vinkkejä/linkkejä?
Itse en tiedä miten tuo tulee onnistumaan, onkohan ihan hirveän työlästä toimintaa..:/
 
  • Tykkää
Reactions: -pansku-
Kestoista:
Voi aloittaa ihan vastasyntyneen kanssa. En nyt sanois, että työläämpää vauvan kuin taaperon kanssa. Kestoilla voi myös osakestoiluna, eli ottaa vaikka kokeiluun ja katsoo miten toimii.
Mulle tää sivu on ollu oiva apu, koska voi olla hämmentävää alkuun, kun on niin monenlaista vaihtoehtoa =) : Kestovaippainfo • Etusivu
Itse käytän taskuvaippoja, joihin laitan sitten bambuhamppuimut ja osakestoilen. Ompelisin myös mielelläni itse niitä, mutta minun kone on jostain syystä päättänyt, ettei se aio ommella pul-kankaan läpi, vaan neulat tylsyy turhan nopeaa ja tulee sitten hyppytikkejä :/ Jos haluaa kokonaan kestoilla, niin vaippoja tarvitsee n. 20, mutta tässäkin on yksilöllisiä vaihteluita. Ei välttis riitä tai sitte on liikaa. Riippuu myös pesutahdista =) Uudet vaipat on kalliita 10-20e. Itse ostan käytettyinä. Jälleenmyyntiarvo on hyvä, joten vaippaiän ollessa niin lyhyt rahansa saa melko hyvin takaisin.

Kestoilu minun mielipiteen mukaan on jkv. työläämpää kuin kestisten kanssa. Ihan siitä syystä, että pesu lisää työtä. Ja sitten täytyy tietenkin löytää sellainen oma vaippa, mitä tykkää pitää, joka voi vaatia vähän kokeilua. Mutta rahaa säästyy ja luontoa.
 
Noista kestovaipoista munkin piti kysyä, hämmentää kun on tosiaan niin paljon vaihtoehtoja :D Onko kenelläkään kokemusta näistä Babyland kestovaipat ? Hintaa per vaippa 8e jos tilaa ton kymmenen vaipan satsin, ja noi käy 3-13 kilosille.

Mäkin aattelin että vois osakestoilla ainakin alkuun, ja kattoa sitten että miltä tuntuu, hankitaanko kestoja lisää vai ei :)

Tanya~ ja pikkupoika 36+4
 
Oho, on tullut tekstiä taas ihan älyttömästi! :)

Panskulle paljon onnea!! :flower:

Maha napsuu täälläkin välillä ja oon tulkinnut sen kalvojen napsumiseksi. Nivelten naksuminen kuulostaa aika kaukaa haetulta..

Sänky suojataan täälläkin, en halua pilata vuoden vanhaa jenkkisänkyä.. Petarikin maksaa useemman sata euroa ja koko sänky hiukan vajaa 2000e ni ei kiitos lisää rahanmenoa enää :D Mä niin rrrrakastan tuota meidän sänkyä! :) Alunperin kun muutettiin reilu vuosi sitten, ei pitänyt ostaa kallista sänkyä, vaan sellanen perus jenkki. Mutta kun meillä on hiukan tuota painoeroa, niin myyjä sai meille iskostettua päähän sen että helpompaa nukkua jos molemmilla on erilailla jousitetut runkopatjat erikseen (saman pussin sisällä tietty) ja niissäkin toisella puolella eri vahvuinen jousitus :) Enkä oo katunut päivääkään. 2 asiaan mä panostan elämässäni ja ne on sänky ja kengät. Ja onhan tuossa kymmenen vuoden takuukin.

(.) Täällä alkaa väsymys ja selkä pikkuhiljaa vaivata. Siis ei unettomuudesta johtuva väsymys (nukuin viime yönäkin 12h) vaan ihan viitsimisestä johtuva väsymys. Iskias on ilmoitellut olemassaolostaan muutamana päivänä ja peruin jo lauantaiksi suunnitellun Helsingin reissunkin, kun luulen että en jaksais kuitenkaan olla oloineni. Pitää vaan keskittyä nyt tyhjäämään makkarista pari pientä lipastoa uuden tieltä ja pestä tyypin vaatteet ym. Ens kuun puolella haetaan vaunutkin kotiin :heart: Pinnis kasataan kunhan makkariin saadaan tilaa ja sit oliskin järjestelyt aikalailla siinä :) Mitä nyt jotain pientä laittamista vielä.. Mä tunnetusti aina suunnittelen kovasti kaikkea, mut katotaan vaan ni mulla tulee vielä kiire. Ehkä auttais jos ei tässä koneella roikkuis koko ajan :D

inieh ja kylkiluita murjova tyyppi 33+4
 
  • Tykkää
Reactions: -pansku-
Kommentoidaas välillä..:D

Maha napsuu täälläkin aina silloin tällöin ja alkuun jo pompin sohvalta ylös,että nyt tulee lähtö mutta pyh..edelleen kasassa

Kestovaipat mun pinna ei riitä niihin joten saa jäädä vallan pois meidän taloudesta,pyykkiä on jo muutenkin :D

vaipparoskis ihan tavallinen roskis ollut käytössä ja tulee olemaan,en tarvitse siihen mitään hienouksia,kun ulos saa joka päivä ne roskat vietyä eikä ne ole haissut..

Sängyn suojaaminen hmm,en oo edes ajatellut koko juttua,mut toi mein petari on niin jo vanha että toisaalta saisimpas syyn ostaa uuden:laug

Vauvan saaneille onnittelut :flower:

Rintareppu vai kantoliina ?? meille tulee emman kantoreppu,nuorin ja esikko on tykänny mut muut ei joten katotaan miten käy..

jaahas ja hakeen lisää särkylääkettä kun tullut tuo yli 6h täyteen edellisestä..

kesämasu-12 & vauhdikas 36+6 (huomenna poksutaan..) :heart::heart:
 
Viimeksi muokattu:
Kestoilusta: Me aiotaan kestoilla, ainakin suuri osa ajasta. Valmennuksessa sanoivat että pari viikkoa olisi hyvä mennä kertiksillä koska pienimmätkin new born kestovaipat ovat hiukan liian leveitä vauvalle. Kaveri tosin sanoi että hyvin voi harson ja suojan kanssa aloittaa saman tien, ja sisävaipan (Imse Wimse) kanssa sitten parin viikon päästä jatkaa. On meillä kertiksiäkin ostettuna jonkun verran, joita voi sit kyläreissuilla ja joskus ehkä yöllä käyttää.

oon ostellu pienimmät kestot käytettynä netistä (reilu 20 kpl) ja saanut kavereilta useita s/m/l koon erilaisia versioita (AIO:ta, sisävaippaa, kuorta, imuja.) joten varmasti löytyy mieluisat mallit joita voi sitten tarvittaessa hankkia käytettyinä lisää ja antaa toisia taas kiertoon kavereiden vauvoille testattavaksi.

Perhehuone sairaalassa: Onko kukaan kuullut "huhuja" että jaetaanko huoneet missä järjestyksessä saman päivän tulijoille? Senkö mukaan koska saavutte sairaalaan, vai kun olette synnytyssalista valmiit siirtymään osastolle? Onkohan "heikommassa kunnossa" olevat äidit aina etusijalla, tai sektiossa olleet tms? Just curious. Itsellä toiveena perhehuone ehdottomasti!

Penni ja pikkunen 35+6
 
Pansku Paljon onnea tuoreelle rouvalle! Ihana uutinen. :)

Kesämasu-12 Hyvä, että kävit verikokeessa ja olet saanut kutinaan voidetta. Toivon, että kutina on vain kutinaa, mutta nyt ainakin tiedät mitä tehdä, jos se ei sitä ole. Paljon tsemppiä ja kerro toki, kun tiedät enemmän.:hug:

Ulkonäkö Minulla on ollut ulkonäköni suhteen hyvä fiilis koko raskauden ajan ja olen nauttinut vauvamasustanikin, uudet muodot eivät ole haitanneet. Meillä siis sanonta "tyttö vie kauneuden, poika terveyden" - ei pidä paikkaansa. Ellei sitten Vintiö ole kaikesta huolimatta poika, jota tosin epäilen.

Vaipparoskiksesta olen tullut siihen tulokseen, että laitamme kylppäriin hieman isomman tavallisen, kannellisen roskiksen. Mitä turhaan hankkimaan vaipparoskista, mutta tavallinen roskis tarvitaan joka tapauksessa.

Vaipoista Kertiksillä aloitetaan, eka paketti on jo valmiina odottamassa. Kestoilua kokeilen, kun pikkuisen hoito on jo hieman tutumpaa ja sitten katsotaan, että miten jatketaan. Tästä asiasta en halua paineita, imetyksen opettelu vie varmasti samoihin aikoihin ihan tarpeeksi aikaa.:)

Surusilmät Minäkin olin hereillä samoihin aikoihin, en vain tullut koneelle. Pyörin vain pedissä, kävin vessassa ja koetin nukahtaa. Vintiö liikkui aikaisemmin yöllä, mutta kun herään yöllä vessaan, saattaa pikkuinenkin innostua liikkumaan. En osaa sanoa, että mikä piti minua hereillä, ei ole ekä kerta tällä viikolla. Ei mikään sen ihmeellisemmin huolestuttanut, en vain saanut unta. Eiköhän se ole vain normaalia raskauden aikaista valvomista. Tsemppiä sinulle tuleviin öihin!

Aika loppuu kesken - tunne on ollut pitkään mielessä juuri siitä syystä, että mies on valmistellut kotia ja hoitanut hankintoja. Olo on hieman rauhallisempi, kun tiedän, että mies on tänään hankkimassa turvakaukalon ja katsomassa pinnasänkyjä ja hoitopöytiä.

Perhehuone on meidänkin toiveemme. Eilisessa synnärin tutustumisessa sanottiin, että toive perhehuoneesta kannattaa kertoa heti, kun synnärille menee ja toive toteutetaan riippuen tilasta ja siitä, miten synnytys menee. Sain jotenkin sellaisen käsityksen, että sektion jälkeen se ei kai ole yhtä helppoa, en kyllä tiedä miksi... Minulle on aiemmin sanottu, että esikoistaan hakevat pääsevät perhehuoneisiin helpommin, mutta mahdolllista kaikille.

Luckygirl & Vintiö 35+6
 
  • Tykkää
Reactions: -pansku-

Yhteistyössä