{Elokuun Epelit 2012} HEINÄKUU

Moikka kaikille! :)

Maygory paljon onnea pikkuisesta pojasta! :heart:

Scarlett täällä samoja fiiliksiä, mies ei tunnu mua enää haluavan seksuaalisesti ollenkaan, viimeks taidettiin joku reilu kaks viikkoa sitte harrastaa seksiä... :/ Mä kyllä haluaisin ja oon tehnyt muutaman aloitteenkin mutta eipä oo tuottanut tulosta. Paha mieli siitä kyllä tulee kun on niin epähehkee olo muutenkin! Mullakin finnit vaivannu koko raskausajan ja tuo alati kasvava masu ei oo aina niin ihana :D

Synnytysvalmennus oli eilen ja eipä siellä mitään erikoista ollut. Ihan hyvä silti, että käytiin miehen kans. Ens viikolla sit imetys ja vauvan hoito- valmennus. Tänään mennäänki sit mun siskon kans synnärille tutustuun, mies ei pääse kun on töissä joten pyysin siskoa mukaan :D

Meille tulee tänään tosiaan uus sänky, ihanaa! Ollaan kyllä nää loppuajat kärsitty meidän 120cm "leveessä" sängyssä :D Penni hyvä kun sanoit tuosta patjan suojaamisesta, kyllä vois harkita koska en tosiaan halua että uudesta sängystä kastuu patja jos lapsivedet menee! :)

Nyt suihkuun ja myöhemmin lisää, hauskaa päivää kaikille!

Minea (joka ei voi uskoa kuinka nopeesti viikot menee) ja maha-asukki 36+4
 
Suojista: Täällä yks joka viime viikonloppuna laittoi sänkyyn lakanan alle suojan, jos vaikka lapsivedet hulahtaa. Eipä sitten ole kaikki patjalla. Mielummin nukun muovin päällä kun ostan uuden patjan ;)

Nimi: Meillä on tytölle jo etunimi ja toinen nimi valmiina. Kolmaskin nimi olisi, mutten ole varma otetaanko sitä ollenkaan. Toivottavasti on sitten tyttö tämä tulokas, koska pojan nimestä ei ole mitään ajatusta. :D Meillä on ristiäiset ja ei meinattu nimeä paljastaa ennen niitä.

Mies mukana synnytyksessä: Kyllä täällä mies on mukaan tulossa. Aloittaa elokuussa la:n tienoilla kesälomasta toisen osan, jossei aikasemmin synny. On sitten varmasti kotosalla kun lähtö tulee. Onhan se itsellekin mukava että on tukihenkilö mukana, vaikkei sitten muuta kun ole läsnä.

Vaipparoskista en ollu hankkimassa meille. Meillä kun kaksi kissaa, joiden laatikko tulee tyhjennettyä usein, niin viedään roskatkin 1xpv ulos. Eiköhän pärjätä niin noiden vaipparoskien kanssa.

Olikohan muista asioista keskustelua. En muista, mutta tuossa ainakin viimeisimmät keskusteluaiheet.

Tää taitaa ottaa nyt päiväunet kun aamulla klo6 noussut ylös miehen töihin lähtiessä.

Jaksamisia mammoille ja masuille!

Ninzi & Tyllerö 36+0
 
Viimeksi muokattu:
Maygory paljon onnea :flower:

Täällä käyty neuvolassa. Jäi vaivaamaan tuo sf- mitta joka kasvanut kuukaudessa vain sentin
ollen nyt 31cm. Eipä terkka tuohon mitään sanonut (sijainen). Pitäsköhän tuota vielä jaksaa
murehtia : /???

Ulkonäkö: Iloitsen aidosti niiden naisten puolesta ketkä kokevat että ovat hehkeimmillään
tässä vaiheessa! Itsellä ei sitä vaivaa ole ollut, olen niin onnellinen että pian saa oman
kroppansa takaisin ja pääsee vaunulenkeille ilman lonkkavaivoja :D.

Huomenna poksuu 37+0! 10 päivää jäljellä...
 
Maygory. Paljon onnea koko perheelle. :flower:


Tuo epiduraali ja liikkuminen
+ synnytysasennot on vähän hankalampi juttu. Periaatteessa epiduraalin jälkeen pitäisi pystyä liikkumaan, mutta koska kyse on puudutteesta se ei anna välttämättä mahdollisuutta jokaiseen synnytysasentoon. Puudutteen annostelulla on myös merkitystä. Istuminen ja kävely voi onnistua, mutta vaikutus on yksilöllinen, joten joidenkin jalat ovat sitten täysin poissa pelistä, jolloin liikkuminen ei onnistu, eikä myöskään siis ponnistaminen muusta kuin puoli-istuvasta tai mahdollisesti kyljellään. Etukäteen ei siis voi sanoa varmaksi, että epiduraalin kanssa voi saada liikkua tai ponnistaa miten haluaa, sen näkee sitten kun aika on =)

Meillä on nimi jo valmiina tytölle. Jos poika sitten syntyykin, niin sitä en osaa sanoa. Haluaisin paljastaa nimen jo heti, mutta toisaalta se on ihan kiva pitää sitte sinne kastajaisiin asti yllärinä...

kesämassu -12
, ilman muuta kutinasta soitto neuvolaan ja maksa- ja sappiarvojen testaukseen, jotta saadaan hepatoosin mahdollisuus selvitettyä. Pelkkä turvotus ja päänsärky taas ilman verenpaineen nousua ei viittaa raskausmyrkytykseen.

ON:
Mullakin on alkanut tulla nyt tätä, että aivan kuin olisi pissatulehdus. Ei siis kirvele tms. mutta pissaa on välistä todella vaikea saada ulos ja sitten sitä saa tihhuutella vähän väliä minimaalisia määriä. Jollakin muulla taisi olla samaa tässä jokin aika sitten.

Mulla ei ole koskaan lapsivedet menneet spontaanisti, joten ajattelin olla hurja ja olla suojaamatta sänkyä :D Saa nähdä kadunko asiaa jälkeen päin.

Tänään on sitten neuvola. Eniten jänskättää painon nousu. Jostain syystä se nlan puntari tuppaa näyttämään useita kiloja enemmän, kuin mitkään muut puntarit. Aivan ihme homma ;) Noiden sokerimittausten kans olen huomannut, että minun veren väri on aika hailakkaa, joten oiskohan se laskenu sitten hb:n, toiv. tää th mittais sen. Ne kun ei halaja sitä aina mittailla. Toisaalta mulla tuota rautaa on tuolla kaapissa, niin voihan sitä napsia niitä sitten vaikka tankkausmielessä, vaikka lukemia en saisikaan. Ja ilon aiheena on mulla se, että ei ole mennyt sokeriarvot ylitse juuri ollenkaan. Eli ruokavaliohoito on kondiksessa.

rv 33+4
 
Viimeksi muokattu:
Kesämasu: joo tosiaan myrkytys ja hepatoosi ovat kaksi ihan eri asiaa. Kutinan lisäksi mulla on oireena kova väsymys kun sappiarvot on korkeella. Muuten kaikki on oikein mainiosti voinnissa. Ja lääkkeillä ollaan saatu arvoja alaspäin ja kutina aisoihin, ja seurannassa olen äippäpolilla tiiviisti erityisesti vauvan vointia tutkitaan siellä. Soita vaikka tänään neuvolaan ja käy aamulla labrassa. Siinä on sitten 12 h paasto ennen verikoetta!

Penni ja pikkunen 35+5
 
Pumppa: Juotko tarpeeksi? Mulla nimittäin tekee tuota samaa, jos en muista juoda tarpeeksi. Vaikka on hirveä pissahätä ja rakkoa painaa ja sinne sattuu, ulos ei tule kuin pikku lirut välistä. Tähän on auttanut todella runsas nesteidenjuonti, tuntuu että vettä ja mehua saa kuumina päivinä varsinkin juoda litratolkulla.

Sängynsuojaaminen Jos lapsivedet menee täällä petarille niin oikein hyvä!:LOL: Saadaan syy ostaa uusi petari kuluneen ja rikkinäisen tilalle. Nyt ei tule pihiyksissään ostettua kun ne tuppaa olemaan niin perkuleen kalliita. :D

Ompas Mirkulla todella siro massu :O
Itsellä tuo mitta oli rv 32 sen 32,5cm. Nyt alkaa pikkuisen hirvittää minkäkokoinen pötkylä siellä masussa kasvaa. Huomennapa se selviää. Saas nähdä olenko parissa viikossa masumittaani saanut kasvatettua lisää. :D

Vaivaako muita väsymys?
Itselle on tullut tämä taas takaisin, tuntuu että koko ajan väsyttää ja tekisi mieli vain nukkua. Päiväunia tosin jos rupean ottamaan niin yöllä ei sitten tule silmään. Aamulla kuitenkin se sisäinen herätyskello tuppaa herättämään aina samaan aikaan oli yöllä saatu unta tai ei.
 
Surusilmät mua on ainakin väsymys taas ruvennut vähän vaivaamaan, luulen kyllä että johtuu näistä sateisista keleistä ja kun täällä ei oo vielä tällä viikolla aurinko näyttäytynytkään :/ Toki asiaan varmasti vaikuttaa myös itse raskaus ja katkonaisemmat yöunet :D Mutta mun on jotenkin vaikea antaa itelleni armoa, inhottava tunne kun väsyttää mutta ei malttais levätä tarpeeks... Koko ajan tuntuu että ois jotain asioita hoidettavana tai sitte pitäis vähintään siivota koko ajan! Mutta mikäs siinä kun vielä jaksaa touhuta, levätä pitäis kyllä muistaa vähän enemmän jo näillä viikoilla :)

Tuntuuko muilla, että aika loppuu kesken? Tai siis jotenkin on jo malttamaton olo, mutta toisaalta toivoisin että vaavi pysyis masussa kiltisti ainakin vähintään pari viikkoa. :D Vielä on kuitenkin vähän tekemistä ja ois kiva ehtiä loput vauvan pikkutilpehöörit ostaa ennenkuin se syntyy. Ei oikeastaan puutu muuta kuin amme ja sit just jotain tuttipulloja yms. pientä. Ja siteitä pitäis itelle muistaa ostaa! :D Ja yhet imetysliivit ajattelin kans hakea vielä.

Te, joilla on koira jännittääkö, miten koira suhtautuu uuteen tulokkaaseen sitten? Meidän koira täyttää elokuussa vuoden ja tykkää kyllä lapsista, mutta se on sen verran iso että jotenkin jännittää, osaako se olla varovasti vauvan lähellä ja miten se ylipäänsä reagoi. Mulla on vähän huono omatunto koko ajan, kun en jaksa enää kävellä koiran kans muuta ku ihan lyhyitä lenkkejä. Onneks kuitenkin se pääsee mun vanhempien ja myös miehen vanhempien talojen pihoille juoksentelemaan ja sitten välillä viedään sitä metsään, jossa saa olla vapaana. Mies ehtii sitä lähinnä ulkoiluttaa vaan viikonloppuisin ja joskus iltaisin.

Mies tulee täälläkin mukaan synnytykseen vaikka inhoaakin sairaaloita. :D No toivottavasti hän ei ehdi keskittyä sairaalakammoonsa siinä tilanteessa. On kyllä turvallinen olo, kun hän tulee mukaan ja tiedän, että pääsee töistäkin lähtemään jos vaikka synnytys alkaa päivällä. Itse en kyllä huolis sinne ketään muuta kuin miehen.

Nimi on meilläkin jo pojalle, toivottavasti on siis poika tosiaan ja sitten vielä nimen näköinen. :D Tytön nimiä ei edes olla mietitty, kun niin varma tuntui lääkäri olevan pojan vehkeistä. Itselläkin kyllä ihan alkuviikoilta asti ollut niin vahva tunne pojasta, että kyllä oisin huuli pyöreenä jos sieltä tuliskin tyttö. :)

Tulipa taas höpötettyä, jospa nyt lopetan :D Huomaa kyllä, että täällä tulee tekstiä nopeemmalla tahdilla kuin ennen kun on porukkaa päässyt äippälomalle. Onhan tää pino aina ollut aktiivinen mut nyt vielä enemmän. :)
 
Maygori , paljon onnea pikkuisen syntymän johdosta!!! :flower:

Mies mukaan synnytykseen: Meillä mies on tulossa mukaan synnytykseen, kovasti miestäkin jo jännittä, mutta on se ihana et on se oma kulta siinä tukena ja turvana :heart:

synntyspeloista: Onko muilla jo kovasti ollut synnytyspelkoja?? minua pelottaa.. varsinkin illalla aina mietin tulevaa koitosta että miten siitä selviän,ja niistä kaikista kivuista yms. toivon vaan että kerkeän saada kaiken mahdollisen kivunlievityksen.:ashamed: noo eiköhän siitä aina jotenki selviä, täytyy luottaa siihen =)

Nimi on meilläkin jo valmiina. Toivottavasti tämä tuleva lapsemme on sitten se tyttö mitä on luvattu. ;)

Nyt ei enempää kerkeä kommentoimaan, lukenut olen kyllä kaikki kirjoituksenne :)
Täytyy rientää siivoamaan.

Hemami & Pikkuinen 35+0 :heart: POKSPOKS!!!
 
nimi on kans ollut meil päätetty jo aikaa sitten, kutsutaan siis jo nyt sillä nimellä tai sit vauvaks. nimi on keikkunut tossa mun nimen perässä jossa viikotkin näkyy.. eli alex olis tarkoitus pojan olla :) samuelistakin päätettiin nimi jo tosi ajoissa ja kyl se ihan samuelilta näyttikin niin jotenki epäilyttää miks tää ei näyttäis nyt sit alexilta :D toisia nimiä on 2 koska halutaan molempien suvussa kiertävät nimet, ei kuitenkaan haluta antaa kumpaakaan niistä etunimeks koska lähisuvussa on jo sen nimisiä. ja olis aika epäreilua päättää vaan jomman kumman suvun nimi mun mielestä. ei oo kuitenkaan tasoa yrjänä noi nimet niin mieluusti ne antaakin :D

onneksi olkoon maygory ! :flower: oli pakko mennä etusivulle katsomaan että montaku jo on heinäkuussa putkahtanut :D

musta on kivaa ku pino on aktiivinen, tuntuu että välil yksin vaan käyn tääl höpöttelemässä/oon ollut jo pitkään ahkera kirjoittaja vaikka suurin osa lätinästä onkin turhaa haha :D mutta tosiaan kiva että on juttu seuraa, netin ulkopuolella olevat kaverit varmaan kuolis jo tylsyyteen ja väkertäis hirttosilmukkaa jos näitä juttuja niille paasaisin. on tietty kavereita joita oikeasti kiinnostaa tää raskaus ja ilman että edes kerkeen avata suuta niin alkavat kälättämään aiheesta hullunkiilto silmissä :D sitten osasta huomaa että kohteliaisuuttaan kysyvät vointia mutta yleensä ite sitten vastaan vaan jotain hyvää kuuluu -asenteella ja vaihdan aihetta, ei sitä itekään kyllä aina jaksa olla vaaleenpunaiset brillit päässä ja hehkuttaa vauva juttuja vaikka ne niin ihania onkin :) jälkimmäisen tyypin kavereista huomasin että siitäkin suurin osa sittenku esim. samuel synty niin innostuivat ihan erilailla, kyllä mä ymmärrän ettei mun raskauskilojen juhliminen oo mitään kivaa puhuttavaa et kyl se vauva konkreettisesti siinä viimestään vetää ihmiset puoleensa :D

mun oli pakko kysyä mieheltä että oonko mä haluttava sen mielestä. sanoi että joo mutta angstaan kuulemma jos "yritän" tehdä aloitetta mut sit se jää puol tiehen ja mies on et ???? mitä tapahtuu?? ja alkaa nukkuu. pakko varmaan tunnustaa että oli oikeassa. kun pääsee itse asian ääreen niin on hyvä olla/tuntee ittensä kauniiksi mutta se aloitteen tekeminen tällä hetkellä on jotenki mystisen vaikeaa, ihanku olis joku heikko itsetuntoinen teini joka ei uskalla ettei tulis naurunalaseks. mut musta vähän tuntuu et toi mies vähän kaunisteli sanomisiaan ettei tulis itkukohtausta ;) :D

hmmh ei oo ikin tullut mieleen toi sängyn/sohvan suojaus lapsivesin varalta. tulipas hölmö olo. sohva ei haittais jos siihen hulahtais, päälliset on irrotettavat ja muutenki helppo pestä ko tyynyt ym. sängystä en tiedä.. haaveilen vähän uudesta sängystä mutta uskoisin että taas meikältä ne kalvot puhkastaan että tuskin ittekseen vedet tulee.. tai ehkä haluan nyt sokeasti luottaa tähän. jos nyt uhmaan kaikkia painovoiman ja luonnonlakeja ja jätän suojaamatta. katotaan mitä tapahtuu sitten.

meil ei ikin oo ollut vaipparoskista, aina vaipan vaihdon jälkeen kiikutan sen suoraan normi kotiroskikseen. kyl piti silloin joskus hankkia mutku meil ei oo ees ikin ollut hoitopöytää niin en keksiny mihin olisin sijoittanu sen. oon vaan riskil vaihtanu vaipat lattial/sohval/sängyl ja sängyl käynny 2 kertaa pissa vahinko, muuten sit onki ollut huoletonta. on meil sellanen pikku-piian hoitoalusta joka oli yhen normi lipaston päällä jossa jaksoin huimat 2vk vaihtaa vaipat, se oli meidän makuuhuonees mut se sit jäi. nyt meil on kyseinen lipasto olohuoneessa joten en enään voi sijoittaa hoitoalustaa siihen joten luultavasti se hoitoalusta asuu pinnasängyn alla ja laitan/oonlaittamatta sen sit omalle sängylle vauvan ja sängyn väliin ku vaippaa vaihetaan. hoitopöytä&roskis olisivat kotiutuneet meille jos olis isompi kämppä jossa olis tilava kodinhoitohuone niin sinne vois sit keskittää kaiken mut nyt musta tää on ihan ok järjestely :)

samun mielestä tää mun kirjottelu on niin kivan näköstä puuhaa niin joutuu välillä pyyhkii osan tekstistä pois kun se pistää vähän omaa tarinaa väliin :D me koitetaan nyt lähteä vähän päikkäreille, jaksuja kaikille :)

samunäiti&alex 35+2
 
Paljon onnea Maygory! :flower:

Täällä tosiaan se ylimääränen lekuri käynti takana ja paikathan ne oli jo entisestään pehmentynyt ja lyhentynyt, nyt sit vaan pitäs ottaa iisisti ja rauhassa jotta ei enempää pääsis tapahtumaan. Ylimääränen lekuri käynti olis tiedossa kuin myös taas reissu TAYSsin kulmille. supistuksia ja niitä ärsyttäviä sukkiskipuja tulee päivittäin ja ihan levossakin. Jo alkaa mulle ainakin riittämään tää odotus ja vaivat...

Joillain oli ollu puhetta tuosta sf-mitasta, no mulla se oli jo joskus viikoilla 33+ 40cm! :O Vaikka paino ei oo edes vielä sitä kymmentä kiloa noussut ja ainoa mikä mulla paisuu on tuo maha joka siis on aika kokonen kun ite oon alle 160 cm pitkä ja muutenkin sopusuhtanen, näyttää siis jo aika älyttömältä tää mun olemus... Ja tuo meidän junnun yksiö on vaan eteenpäi paisunu, takaapäin jos joku kattos nii ei tietäs että ootan. Mutta edelleen varpaankynnet leikkaan ja lakkaan ite :D Ja muutenkin teen ihan normisti tuolla noita polttopuuhommia ja siirtelen rankakasoja sivummalle keskeltä pihaa. Toki tuo mun valtava pallo rajottaa jo jokin verran mut hullukshan sitä tulis jos ei mitään tekis... Vaikka nyt tosin pitäs oikeesti osata jo jättää jotain tekemättä mutta ei oo niin helposti toteutettu mun kohdalla.

Nimistäkin täällä on puheltu. Meillä on junnulle nimi valmiina ja sen jo muutama ihminen meidän lisäks tietääkin. Tuon esikon kummitätskä suunnittelee mulle koko yläselän kattavaa tatuointia johon sitten tikataan kaikkien meidän muksujen nimet ympärille niin se tais ollakin eka ihminen jolle nimi paljastettiin. Ai kun mä jo ootan että pääsee sen uuden kuvan nahkaan ottamaan vanhojen jatkoks.

Sitten siihen hiusten värjäämiseen niin ite oon kyllä ihan huoletta molempien aikana värjänny hiuksia. Koska jos päänahka ei oo rikki niin en ainakaan ite koe sitä sen vaarallisemmaks kun meikkaamistakaan, samanlaillahan siinä on kempparikamaa ihossa kiinni. Oon esimerkiks vetässy lettini tummahkosta vaaleeks odotusaikana eikä siinä mitään käyny. Että jos äidin olo ja fiilis siitä kohenee niin antaa mennä vaan! Ite ajattelen että sillon kun mamma voi hyvin ja mammalla on hyvä fiilis niin sitä jaksaa kummasti paremmin :) Eiköhän sitä nyt oo kuitenkin ihan hyvä sauma vähän panostaa itteensä kun kohta arki pyörii pienen nyytin ympärillä ja aikatauluilla.

Mies mukana synnytyksessä meillä joko tulee tai sitten on esikon kanssa kotona. Jotenkin ite koen että ihana jos malttais esikon kanssa olla niin olis sitten neidillä ainakin isi lähellä kun äiti on sairaalassa ja voisivat heti synnytyksen jälkeen tulla yhessä junnua kattelemaan. Mulle kun se ei niin tärkeetä ole onko joku siellä mua tukemassa vai ei kun ihan yhtälailla se synnytys siitä menee omalla painollaan ohi, toki ihana olis jos mies siellä olis mutta tilanteen mukaan mennään ja ainakin nyt vaikuttas siltä et mies on esikon kanssa kun meillä ei täällä tuttuja ole kun muutama kuukaus sitten vasta näille kulmille muutettu ollaan ja lähimmät sukulaisetkin on noin 200 kilsan päässä. Mutta tosiaan sen näkee sitten kuin menee, mitäpä tuota etukäteen miettimään.

Nyt en kyllä enään kuollaksenikaan muista mitä kaikkea kommentoitavaa tänne oli ilmaantunu, taitaa jo alkaa hieman tuo "raskausdementia" vaivaamaan kuin myös jo kolmatta kuukautta kestävä armoton väsymys : /
Jospas sitä lähtis siivoilemaan vähän taloa kun ulkonakin tulee vettä ihan kaatamalla eikä siis ulos pääse :headwall:

Jaksamisia kaikille paksusti voiville mammoille! Ei onneks enään paljon jäljellä ;)
 
Nimestä tytön nimen olen itse päättänyt jo 14 vuotiaana ja ei miehellä onneksi oo ollut sen kanssa ongelmaa. Pojan nimen on päättänyt mies ja toinen nimikin ois ollut pojalle kun miehen toinen nimi ja mun papan toinen nimi on sama niin olisin halunnut sen sit antaa. Mut tyttöähän meille on luvattu niin jää luultavasti ainakin toistaseksi käyttämättä se pojan nimi. Tytön toisen nimen luulin jo olleen päätetty kunnes mies sanoi että ei ole varma kun kyseinen nimi on hänen siskon lapsen kolmas nimi myös. Ettei muka vois olla sama. Sanoin sit sille et tekee ehdotuksia mut ei se löytänyt sit mitään nii sano et kai me sit pidetään toi mun ehdottama. Ei mun mielestä kyl haittaa vaikka toinen nimi ois sama kun ei kukaan sitä sen kummemmin käytä :)

samuelinäiti ite en oo ees viittinyt kysyä mieheltä et oonko sen mielestä seksikäs kun tiedän ettei se kehtais sanoo et en oo :D Onneks täs ei enää kauan tarvi olla pallo ja pitää sit toivoa et palautuis suht nopeesti synnytyksestä ja kroppakin näyttäis entisen laiselta mahdollisimman nopeesti.

Mies tulee meilläkin mukaan synnytykseen. Tajusin kyllä just etten oo mieheltä edes kysynyt missään vaiheessa et haluaako tulla oon vaan olettanut et tulee :D Kyllä se on toisaalta ollut ihan tulossa itekin et ehkä se haluaa mut voishan sitä vielä kysyä varmuuden vuoksi.

Väsymys on täälläkin tullut yleisemmäksi taas. Toisaalta rauta arvot oli laskenut viime kerrasta. Ei vielä ollut mitenkään huolestuttavat mut lähtöarvoihin nähden huonontunut selkeesti et ehkä sekin vaikuttaa.

minea mustakin tuntuu välillä et tulis jo se vauva mut välillä taas et ei nyt vielä kuukauteen ainakaan ku on kaikkea siivoomista ym. Hankinnat on jo aika hyvin kasassa mut haluisin saada kaikki kaapit käytyä läpi kun ei sellasta sit taas koskaan ehdi ja jaksa muuten. Toisaalta en osaa ajatella et synnytys käynnistyis nyt kun paikatkin oli vielä puolikiinteät ja muutosta ei hirveesti ollu. Lisäksi mun olo on niin hyvä etten osaa sikskään epäillä mitään synnytyksen alkamista. Vaikka kuten täällä on sanottu niin ei se olotila aina kaikkea kerro :D
 
Ihanaa miten aktiivinen tästä meijän pinosta on tullu! :) Ei vaan meinaa pysyä perässä, pitääkin nyt aktivoitua kunnolla. ;)

Onnea ihan hirveesti Maygory pienestä pojasta! :heart: Mäkin lukisin mielellään synnytyskertomusta, sitten kun vaan jaksat/ehdit kirjoitella. :)

Mulla on nyt tällä viikolla ollut virtaa vaikka muille jakaa! Toivottavasti sama tahti jatkuu synnytykseen asti nii saa sitte kaikki valmiiksi. Oon nyt pessy ja järjestelly melkee kaikki kaapit mitä kämpästä löytyy, vielä olis keittiönkaapit jäljellä.. Ja nyt oon vihdoin saanu vauvan kaikki vaatteet,lakanat+muut tekstiilit pestyä, viiminen koneellinen just tällä hetkellä pyörimässä kun tajusin et noi vaunujen tekstiilit oli pesemättä..
Alkuviikosta käytiin kunnon shoppailukierroksella ja ostin kaikki puuttuvat tarvikkeet ja vielä pari pakettia lisää vaippoja vauvalle.. Ja muutaman uuden vaatekappaleenkin löysin. ;)

Mulla ei ole käynyt edes mielessä että sänky pitäis suojata. Viimeks meni vedet tunti ennen tytön syntymää ku lääkäri puhkas kalvot niin en oo jotenkin osannu ajatella tollasta asiaa. Voisinkin jättää suojaamatta niin mies vois ostaa meille uuden sängyn sillä aikaa ku oon sairaalassa. :D Mä niin haluisin uuden sängyn mut mies on niin rakastunu tohon vanhaan ettei halua luopua siitä.

Kotitöistä ja ruuanlaitosta oli puhetta. Mä hoidan meillä siivouksen ja ruoanlaiton arkisin kun mies on töissä. Välillä mies sitten tekee meille jotain parempaa iltapalaa kun sille päälle sattuu. Viikonloppuisin saattaa myös innostua kokkailemaan. Suursiivouspäivät meillä on yleensä lauantaisin, jolloin hommat menee aika lailla puoliksi. Pyykinpesu on kokonaan mun homma, samoin lakanoittenvaihto ja ikkunoiden pesu. Miehen hommia on roskien vienti ja kissan hiekkalaatikon tyhjennys. Eli on mulla hyvin osallistuva ja muutenkin ihana mies. :heart: Iltaisin siitä on todella iso apu kun se tykkää lähteä tytön kanssa esim leikkipuistoo tai pyöräretkelle jolloin mulla on aikaa joko ihan vaan lepäillä tai sit tehdä jotain kotihommia ilman häiriötekijöitä. :)

Nepo ja Pirpana 36+6
 
Ompa mulla tylsää kun istun palstaa tuijottamassa koko päivän. Onneksi viikonloppu menee muissa maailmoissa :LOL:

Koira-asiaa Meiltä löytyy elokuussa 5v täyttävä seropi, vajaa 30kg roikale.
Hieman hermostuttaa miten suhtautuu, ei ole lasten eikä varsinkaan pienempien vauvojen kanssa ollut koskaan tekemisissä. Lisäksi on koko elämänsä ajan ollut erittäin hankala koira, jääräpäinen jullikka. Peruskoulutus ollaan tuolle saatu korvienväliin mutta tottelevaisuusvaliota tuosta ei saa kyllä tekemälläkään :LOL:
Vieläkin tulee kausia kun johtajuutta kyseenalaistetaan. Jos jämäkkyyttä ei ole tarpeeksi, näkee tämä tapaus heti sen ja käyttää tilanteen hyväksi. On dominoiva luonteeltaan. Kerran on huomionhakuisuudessaan pikkuveljeäni 12v näykännyt.
Vauvaa tai lasta ei ole koskaan tarkoitus jättää koiran kanssa yksin, mutta valitettavasti koko ajan ei voi olla vahtimassa, varsinkaan kun lapsi kasvaa. Toivottavasti on pelisäännöt jo tässä vaiheessa selvillä sekä lapsella että koiralla.
Toivottavasti koira oppii tavoille pian, lapsen ja koiran yhteiskoulutus alkaa heti.
Vanhetessaan on kyllä rauhoittunut ja luulisin tuosta tulevan ajan kanssa omissa oloissaan viihtyvä lepsu vanhaherra.
Koiraportti ostettiin jo meidän makkariin ja lastenhuoneenoveen laitetaan samanlainen. Pidetään molemmat makuuhuoneet koiravapaina alueina.

Ajanloppumisesta Itsestä ei kyllä siltä tunnu, haluaisin porskuttaa jo samoilla viikoilla kun suurinosa teistä. Alkaa olla jotenkin malttamaton olo. Oon kyllä aina ollut sellainen mullehetinytkaikki-tyyppi. Hankitoja on vielä tekemättä ja lastenhuoneesta osa laittamatta. Sairaalakassikin pitää pakata jossain välissä. :)

Mun tilaama sisustustarra tuli postiin tänään, lähden uhmaamaan sadetta ja rutisevia lonkkiani ja kävelen kilometrin kauppaan!

Kaloistakin pitäisi huolehtia, se ois pönttöjen siivouspäivä tänään edessä.
Puran pesänrakennusviettiäni sinnekin suuntaan ja pistän laarit uuteen uskoon. :LOL:

Happygirl Sullahan on komea pallo :D Minäkin oon vain tuon 160cm pitkä, eli masu kyllä näyttää ja tuntuu isolta täälläkin. En voi kuvitella kyllä tuon kokoista massua. :D
 
Jahas ja sieltä neuvolasta sitten tultiin. Oli 10 minuutin käynti, joten eipä sielä paljon poristu.

rv
: 33+4 (31+4)
RR 106/63 (108/60)
Turvotus - (-)
u-prot: - (-)
U-gluk. ++ (heikko +) --> vrs mittasin just aikasemmin niin oli 7.1. Eli siis minun munuaiskynnys on matala ja se on ollut sitä joka raskaudessa.
Paino: 75,0 (75,6)
Painonmuutos: -300g/vko (+700g/vko)
Lisäkiloja siis tullut 4,6kg lähtöpainoon, mutta alimmasta painosta raskauden aikana 7kg
Tarjonta: rt (rt)
Syke: 140 (n.130)
Liikkeet: ++ (++)
sf: 30 ( 28) --> Tätä mittausta epäilen. Nimittäin tää th otti sen niin alhaalta. Iteki huomasin, että nyt ei olla ihan häpyluun reunoilla, vaan mennään reilusti liian alhaalle. Ite mittasin tuota niin ois 34cm, joka taasen sitten näyttäis olevan käyrän päälle, mutta noita omia mittauksia en pidä senkään verran luotettavana, joten täytyy uskoa th:n mittaa. Onhan hän siis kätilökin, niin luulisi että on kokemusta asiasta.

Surusilmät:
Kyllä kai muistan juoda, mutta en nyt aivan täysin varma ole :D Täytyy alkaa litkimään enemmän.

Koirasta. Meillä on koira 2v., jonka kyllä luotan suhtautuvan hyvin vauvaan. Mutta lasten itkeminen ja erityisesti vauvan itku saa tuon nartun aivan hämmentyneeksi. Se tulee vispaamaan häntää viereen ja juoksee itkevän luo ja katselee, että etkö nyt tule ja auta toista. Ja jotenkin aina suloisesti näiden ryömivien tykö aina itsekin ryömii. Hankala vain, kun sen tekisi niin kovasti mieli nuolla vauvojen kasvoja. Siinä se täytyy koulia, että ei ole luvallista. Odotan tuosta koirasta puklujen siivoojaa (Jotkut koirat kai tykkää pukluista) ja myöhemmin sitten vauvanruokien siivoojaa lattioilta :D

Minä etsin epätoivoisesti mirkun ja happygirlin mahakuvia, kunnes tajusin että vatsojen kokoja kommentoitiin sf-mittojen perusteella??? Typeryys tiiviistyy päässäin loppumetrejä kohden mentäessä.

Mirkun sf-mitasta mietin, että puhuttiinko mitään vauvan mahdollisesta laskeutumisesta kanavaan? Ja onko muuten mennyt ihan tuon alakäyrän tuntumassa, vai tekeekö siis sellasta dippiä? Sf-mittaa kestää seurata muutaman kasvukerran eli se että yhden kerran mittaus on jotenkin erikoinen, ei ole vielä hädän merkki.
 
Maygory, valtavan suuret onnittelut pienestä rakkauden ihmeestä! :heart:
Ihanaa, olisi kuulla kaikki mahdollinen synnytykseen johtaneista tapahtumista ja synnytyskertomus, jos vain jaksat ja kerkeet rustailemaan jossain kohtaa..

Minäkään en aio uhallanikaan suojata sänkyä, jos vaikka sattuis ne lapsivedet menemään sinne ja sais sitten hyvän syyn ostaa sen uuden sängyn, jota on suunniteltu ostettavan jo vuoden verran, mutta aina on olevinaan ollut jotain muuta tärkeämpää rahanmenoa. =) Eikä haittaa vaikka sohvallekin lurahtais, sitpähän tulis ostettua sekin uusi ;)

Väsymystä ei oo täällä taas ollenkaan, päinvastoin, käyn nukkumaan öisin 1-2 välillä ja sitten aamuyöllä 4-6 välillä valvon kun ei väsytä ja sitten alan oottelemaan puol 8 aikaan, että monelta lapset heräis.. Ois siis hyvin aikaa imetellä öisin ;)

Epiduraali ja synnytysasento. Mullakin on samanlainen kutina, että jalat ei välttämättä kanna jos on epiduraalin saanut. Esikoisesta muistan, kuinka kävin vessassa sen jälkeen kun oli laitettu ja jalat oli kyllä tosi makaroonina, että eipä ois kyllä niiden hyytelöjalkojen varassa ponnisteltu. Tokasta en kai vessassa käynyt, mutta synnytin samassa asennossa kuin esikoisen eikä edes esitetty muita vaihtoehtoja.. Että vois olla niin että epiduraalin kanssa vaan sänkysynnytys..

Mie oon joka toinen tunti sitä mieltä, että vois syntyä seuraavan 2 vkon aikana, mutta toisena sitten taas ei. Meil on nyt sunnuntaina rippijuhlat tiedossa ja seuraavana vkl on miehen pappan hautajaiset, joten niihin ois kiva tietenkin päästä. Mutta toisaalta sitten taas... Ois niin ihana päästä jo haistelemaan ja nuuskuttamaan sitä pientä nyyttiä...! Meidän 2veekin huutelee mun mahaan joka päivä, että vauvaa,tuu tänne ..Ihana. Tosin voi olla, että hän on hyvinkin mustis kunhan tajuaa, ettei se ookkaa mikä leikkivauva, mikä jätetään rattaisiin ulos sateeseen tai retuutetaan hiuksista pitkin huoneita :LOL:

Ja hei! Täällä ollaan tänään täysiaikaisia, eli POKSPOKS 37+0!!!!! :heart:
 
Kivunlievitys Taidan taas pyytää kohdunkaulan puudutteen jos sen nyt vain kerkeävät antaa. Mitään ilokaasuja en varmaan rupea, hypin mieluummin pitkin seiniä sen kivun kanssa. Epiduraalista ei ole hyviä kokemuksia, joten mieluummin sitten vaikka useampi kohdunkaulan puudute. Mutta taitaa olla taas nopea synnytys edessä.

Lapsivesi mulla on mennyt vain ekassa synnytyksessä ja ekin pönttöön. Että en taida alkaa mitään suojaamaan. Tuon petarin voi vaihtaa sänkyyn ja sohvissa on pestävät patjat ja päällysteet.

haituliini: opiskelun jätin jo toukokuussa. Muilla alko raskaampi harjottelu johon en sitte osallistunut. Suoritan sen seuraavan harjoittelun ohessa (ehkä). Tosiaan jatkan mahdollisimman pian opiskeluja, koska mulla on enää tuo puoli vuotta jäljellä. Mutta sekin pitää sitten katsoa tilanteen mukaan.

(.) Oma olo on ihmeen hyvä:) Vauva ei paina mihinkään ja liitoskipuja ei ainakaan vielä tunnu kunnolla missään. Välistä on ihan yksittäisiä viiltoja tuonne alas kun vauva sattuu sinne painamaan. Mutta tuntuu tuo pieni mahtuvan vielä liikkumaan hyvin. Omaa oloa en kuitenkaan tunne mitenkään kauniiksi ja hehkeäksi. Kun on lyhyt ja tullut nyt sen +12kg, niin se tosissaan kyllä näkyy. Oon aina päässyt nopeasti lähtöpaioon, niin jotenkin en tunne oloa kotoisaksi nyt paksumpana. Maha tuntuu tulleen esille ja muutes näkyy! Takapuoli tuntuu olevan hehtaarin kokoinen! Oman lisänsä tekee tuo turvotus joka näkyy nilkoissa, sormissa ja kasvoissa. Huokaus, kun odotan että se lähtee synnytyksen jälkeen pois.

Pitää lähteä valmistelemaan porukkaa asuntovaunureissuun. Olisi tarkoitus ajella viikonloppu ympäriinsä ja yöpyä vaunussa. Tiedossa on myös paljon kävelyä, josta nämä nilkat varmasti tykkää. Ja varsinkin tuosta autossa istumisesta:)

petite ja pieni 33+4
 
Sf-mitasta: Sehän ei välttämättä näillä loppuviikoilla hirveästi enää kasvakaan jos vauva laskeutuu ja kiinnittyy. Päinvastoin se mitta saattaa jopa tipahtaa.

Lääkäristä ja painoarviosta: Mulla ens viikolla viimenen lääkärinneuvola, sit saa nähdä mikä tilanne. Toisaalta en mitään painoarviota tarvihekaan kun ei oo epäilyjä että ois jotenkin pieni tai iso, ite luulen että se syntymäpaino on 3,5kg jommin kummin puolin heittäen parilla sadalla grammalla riippuen syntymäviikosta. Jos lääkäri ei ultraa niin painoarviota vaikea antaa. Reisiluun perusteellahan ne sen tekee ja sillonkin heitot hyvinkin suuria. Käsikopelolla vastavalmistuneen hyvin vaikea arvioida. Kiinnittymisen pystyy terkkarikin tsekkaamaan painelemalla tuosta päältä ihan sillä perusteella että vieläkö pää liikkuu. Mulla vauvat kiinnittyneet vasta ponnistusvaiheessa ja täällä tosiaan ohjeena aina mennä ampparilla sairaalaan mikäli vedet menee.

Koirat: Meillä on 4 koiraa. 3 ulkona häkissä ja yks sisällä. Tuo sisäkoira on tommonen 1v leonberginkoira 50kg olemuksellaan. Saa nähdä miten suhtautuu vauvaan, mut onpa tuo lapsiin tottunut vaikkei kyllä ison kroppansa kanssa aina osaa oikein liikkua ja kääntyä että saattaa vahingossa noita isompia kumoon kaataa, joten saa kyllä varuillaan olla sitten kun vauva lattialla on.

Täällä ois tänään eka äippäloma päivä, vaikken kyllä edelleenkään oo saanut Kelalta mitään päätöstä. Ekan äippälomapäivän kunniaksi päätin sitten että perennapenkki kaipaa mylläystä niin aika monta sataa kiloa multaa lapioituna ja kärrättynä eikä mitään tuntemuksia missään. Tai no nivuset kipuili hetken kun lopetti homman mut siinäpä se. Maalaushommiakin tehtynä kun autotallin rakennusprojekti menossa. Saunan ja pesuhuoneen jos tälle illalle vielä kerkeis pestä niin oishan tuossa jo tälle päivää. Mutta siis täällä ei tämä raskaus vielä hirveästi estä tekemisiä. Varpaankynnetkin hoidetaan ihan ite :D

Sanle ja masukki 35+0
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Maygory onnea!
Väsymyksestä
väsymys ollut täällä kovaa koko raskauden ajan. Mä kyllä nostan hattua teille mammoille jotka jaksatte siivoilla ja puuhailla ja ootte käynyt töissäkin ihan mammaloman alkuun saakka. Musta tuntuu ettei fyysinen eikä henkinen energia riitä mihinkään. Voisin makoilla sohvalla vaan, kävelyä jaksan noin kilsan päähän. Toissapäivänä meinasin pyörtyä kauppaan.
Raskausdementiaakin on. Tai semmoista että en saa mitään tehtyä. Jo aamutoimissa menee pari/kolme tuntia! Kun vauva syntyy, en varmaan koskaan saa edes pyjamaa pois päältäni :)
Seksistä ollut puhetta. Jotkut miehet varmaan ihan oikeasti arastelee seksiä mahakkaan naisen kanssa. Ei se varmastikaan siitä johdu, ettäkö mies kokisi naisen ei-haluttavana. Meillä on kyl toisinpäin. Mies haluaisi, mutta viime viikkoina mua on alkanut seksi jännittämään kauheasti. On jotenkin epäeroottista kun minä ainakaan en pysty kovin ketterästi liikkumaan niissä puuhissa!
Vaipparoskis me hommattiin sellainen ihan erillinen Vaipparoskis. Hoitopöytä on makkarissa, niin jotenkin sellainen "hajulukko" houkutteli. Sehän on kuitenkin käytössä pitkään, joten ei se sillä ajatellen kalliiksi tullut.
Nukkumisesta meidänkin sänky on huimat 120cm leveä... Jo pari viikkoa mies on nukkunut sohvalla, koska niin me vain saadaan paremmin nukuttua. Järjestely varmaan jatkuu vauvan tultua taloon. Mies kuitenkin käy töissä, niin olisi kiva jos hän saisi nukuttua.
ON vauvan liikkeet tuntuu hurjan isoilta! Olen kuitenkin huomannut, että nyt kun vauva on jo vähän laskeutunut, niin hengittäminen on helpompaa eikä ihan niin pahasti närästäkään kuin kuukausi sitten! Onko muilla käynyt näin?

Tsemppiä kaikille!

Uusiäippä + vaaveli 34+5
 
Viimeksi muokattu:
Terveisiä synnytysosastolle tutustumiskäynniltä! :)
Olimme siellä molemmat ja koko ryhmä oli 7 äitiä puolisoineen/tukihenkilöineen. Ensin kiersimme synnytysosastolla ja kätilö piti esityksen yhdessä synnytyshuoneessa. Sen jälkeen toinen kätilöä piti esityksen vauva-arjen ekoista päivistä laitoksella. Täytyy kyllä sanoa, että olen sen verran hyvin hankkinut tietoa asioista, että uutta tietoa ei juurikaan tullut. Oli kyllä kivaa nähdä tilat. Nyt tiedämme täsmälleen, että minne mennä, kun synnyttämisen aika on.

Puuhailusta Ihanaa, kun osa jaksaa tehdä vaikka mitä. Tehkää vain, voimienne mukaan.:) Minun on taas ollut pakko tottua siihen, etten pääse tekemään kaikkea, mitä haluaisin. Ehkä sitten viikolta 37 alkaen saan tehdä jotakin myös lähipiirini puolesta...: /

Pojan nimestä Meillä on tyttölupaus, joten olemme rakenneultran jälkeen keskittyneet täysin tyttöjen nimiin. Meillä oli alunperin nimi pojalle, mutta kumpikin meistä on totaalisesti unohtanut sen, joten jos kaikesta huolimatta Vintiö onkin poika, niin edessä onkin uuden nimen pohtiminen.

Väsymys on tuttua: tarvitsen enemmän unta, joten aamuisin nukuin pitempään ja jos en, niin sitten päivä menee väsymyksen parissa. Varmasti ne yön vessareissut myös vaikuttavat asiaan; vaikka nukahdankin aika nopeasti uudelleen, niin kyllähän se unenlaatuun vaikuttaa.
 
Onnea kaikille jo pikkuisensa syliin saaneille <3

Sf mitasta mulla on kokoajan mennyt ihan alakäyrällä, ja jossain välissä tipahti tosi alas. Viikko sitten kun viikkona oli 35+3, niin neuvolassa mitattiin 28cm (kahessa viikossa oli tullut lisää 1cm). Ja kaksi viikkoa sitten tosiaan käytiin kätilöopistolla ton koon takia, mutta heti kun lääkäri näki mut niin totes että ihan normaalilta näyttää ja tuskin mitään huolta on. Ja niinhän se olikin, oon sen verta pitkä ja vauva niin hyvin tuolla lantion uumenissa, että ei oo päässyt mitään valtavaa vatsaa muodostumaan :)

Koirista meillä on kolme koiraa, n.30 kg/kipale. Mitä nyt ovat olleet pienten lasten kanssa tekemisissä niin osaavat olla rauhallisesti, vaikka aikuisten vieraitten kanssa ovatkin aikamoisia sählääjiä kun kerjäävät rapsutuksia ja pussaisivat koko naaman jos vaan saisivat :p Tota porttia makkariin oon miettinyt, muutenkin menee hermo karvoihin ja imuroin täällä harva se päivä, niin helpottais mun hermoja jos ees makuuhuone pysyis helpommin siistinä kun eivät siellä pyöris.

Muutenkin siivoomisesta mulla kanssa on kauhee vimma että koko kämppä pitää saada puunattua ennen kun lapsi tulee taloon :D Ja jostain syystä nää siivousvimmat osuu aina iltamyöhään... Mies kattoo kummissaan kun saatan ysin jälkeen ottaa ämpärin ja rätin ja alkaa pesemään seiniä, ja siinä sitten vierähtääkin pari tuntia :LOL:

Hankintoja... Oikeesti tuntuu siltä että loppuu aika kesken. Mitään "pikkutavaraa" ei olla oikeestaan ollenkaan hankittu, jotenkin ei osaa hahmottaa että mitä kaikkea tarvii heti, ja mikä on sellasta tavaraa mille tulee oikeesti käyttöä. Isommista ostoksista puuttuu vielä hoitopöytä... Ja nyt otan vinkkejä vastaan :D Haluaisin kunnon kokosen lipaston, mihin saa erillisen hoitotason siihen päälle. Meillä kun on niin vähän kaappitilaa, niin lipastoon sais mennä sitten kaikki vauvan vaatteet. Mutta kun noi on niin törkykalliita :O Jos kattoo ihan lastentarvikeliikkeistä niin sellasesta saa maksaa sen 300e... Ikesta sais reilulla satasella, joten siihen on varmaan päädyttävä jos ei muuta vaihtoehtoa löydy.

Ihanalta kuulosti tuo että oli käyty ottamassa kuvaajalla kunnon kuvat, mäkin tahtoisin mutta vähän tuntuu että mies ei ois kovin innoissaan menossa poseeraamaan... :D Tosin pari tuttua on valokuvaajia, joten oon miettinyt että josko jompikumpi jaksais ottaa musta ja massusta muutaman "nätimmän" kuvan. Hassua kun aluks suunnitteli että joo kuvataan vatsaa sitten joka viikko että näkee miten se kasvaa, niin tähän mennessä ei tästä masusta oo otettu kuvan kuvaa xD

Johan tuli sepustettua, en oo piiiitkään aikaan kirjotellut vaikka ahkerasti oonkin lueskellut muiden kirjotuksia :)

Tanya~ ja pikkupoika 36+3
 
Tanya: meillä on ihan tommonen IKEAn hoitopöytä ja ote oon tykänny siitä tosi paljon. Kätevästi saa tuon hoitotason pois siitä sitten ja toimii tavallisena lipastona. Nuoremman pojan vaatteet oli siinä yli 2v asti, nyt tyhjensin sit vauvaa varten ja pitäs tuo hoitotaso viritellä takaisin paikalleen. Minusta nuo monien huonekaluliikkeiden ja lastentarvikkeiden pöydät on tosi rumia ja kalliita eivätkä välttämättä kovin käytännöllisiäkään.
 

Yhteistyössä