Välilihan öljyäminen/rasvaaminen/venyttäminen ennen synnytystä.. Itse en ole kummassakaan aiemmassa raskaudessa tehnyt mitään em. asioita ja tuloksena, että esikoisesta en revennyt ollenkaan, limakalvoille kätilö laittoi 2 tikkiä. Ponnistusvaihe 20min ja tyttö 3515g/55cm. Toisesta en revennyt myöskään ollenkaan, ponnistusvaihe 10min ja tyttö 4240g/55cm. Enemmän minusta auttoi tuohon repeämättömyyteen se, että kätilöt olivat tosi ammattitaitoisia ja kehoittivat välillä olemaan ponnistamatta ja antaa pään tehdä hiiiiitaaasti tilaa tulla, jotta venyy paikat siinä samalla ilman repeämiä. Ja toisaalta luulen, että paljon on merkitystä sillä, että millaiset on kudokset / taipumus repeämiin. Samoin vaikuttaa varmasti vauvan tarjonta jolla ulos tulee, ponnistustehokkuus jne.
Mahan rasvaaminen. Oon rasvaillu epäsäännöllisen säännöllisesti ihan perusvoiteella, silloin jos on tuntunut kiristävältä iho. Aiemmista on jäänyt jokusia haaleita arpia ja tästäkin on näköjään muutama tullut, mutta ei minua haittaa, ovatpahan aiheutuneet tosiaankin siitä suuresta rakkaudesta vain <3
Oletteko miettineet, että haluatteko epiduraalin, ilokaasun, ammeen tai jonkun muun tavan tai luonnonmukaisen synnytyksen? Jos vain mahdollisuus valintaan on..
Itse olen saanut aiemmista epiduraalin, esikoisesta se oli kertakaikkinen taivas ja ilo ja apu, eikä synnytys sattunut ollenkaan. Toisesta sain epiduraalin myös, mutta siitä ei ollut mitään apua, jotenkin se ei vaikuttanut ollenkaan ja näin ollen kipu oli kova. Ilokaasua en ole kokeillut kertaakaan, mulla on jotenkin sellainen tunne, että varmasti tulisi paha olo siitä ... tiedä sitten olisiko totta, mutta en ainakaan itse oksentelua siinä kohtaa kaipaa
Oonkin miettiny ja yrittäny tsempata itseäni, että tällä kertaa kuuntelisin ja rauhoittelisin itseäni paremmin ja katson, että voinko olla ilman lääkkeitä. Jos voin niin olen ja jos en niin, sitten pyydän epiduraalin, jos se vain mahdollista. Sit oon miettiny, että ois kiva jos tällä kertaa synnytys käynnistyisi lapsivesien menolla, siitä kun ei ole kokemusta. Aiemmat on molemmat alkanut sillä, että yöllä on alkanut supistelemaan ja siitä sitten supistukset kovenneet ja sairaalassa ovat kalvot puhkasseet, jolloin lapsivedetkin on vasta menneet.. Oisi kiva kokea sellainen yllätysvesien meno. Toki tärkeintä, että kaikki sujuis hyvin, synnytystavasta riippumatta, mutta kivahan sitä on pohtia eri tapoja
Hitto, että on kylkiluiden kohta kipee tuosta mahan oikeelta puolelta, kun tyypin peppu varmaan töröttää siinä koko ajan ja se painaa ikävästi ja on iso kova patti siinä. Henkästyttääkin niin!
Eipä tässä ihmeempää, ke ois nla+ lääkäri, kahtotaan mitä tuumaavatten sitten. Nyt meen syömään lettuja sokerilla ja hillolla.. Ja vaaan viisari heilahtaa taas
mammako ja masutyyppi 36+4
ps. näin viime yönä taas unen, että vauvamme oli syntynyt ja se oli taas unessa poika. oon nähny monia unia odotusaikana ja kaikissa vauva on ollut poika. meillähän on tyttöveikkaus , mutta itselläni on ollut koko ajan hyvin vahva poikaolo, joten nää unet pistää pasmat ihan sekaisin.. saas nähä kumpi sielt sit tullee.