*** Elokuun 2011 masumurut HEINÄKUUSSA ***

Paljon onnea Blancolle! :heart:

Neuvolassa tosiaan kävin:

40+0
Paino: 0g yhteensä 9kg
Paineet:125/72
Pissa: puhdas
Sf-mitta: 33cm
Tarjonta: rt
Syke: 135
Liikkeet:++

Kaikki siis edelleen tosi hyvin ja ensi torstaille varattiin seuraava aika. Paino pysynyt nyt 3 viikkoa samana. Mulla oli taas eri terkka joka sai tällä kertaa sf-mitaksi 33cm. Mulla ei ole kummassakaan raskaudessa ollut kertaakaan niin iso mitta. Viimeksi oli 31cm ja sitä ennen 31,5cm. Nää kaikki on eri mittaajilta ja tää tän päivänen mittasi ihan eri tavalla kuin kaksi aiempaa. Yleensä ne on painaneet kunnolla tosta liitoskohdasta ja mitanneet tosi napakasti mutta tätä mittausta en edes tuntenut. Että en mä siihen mittaan kauheesti luota mutta pääasia että kaikki on hyvin. Mulla tulee aina kun meen selälleni kauhee supistus mutta itse en huomaa niitä ollenkaan. Terkka ei vaan taas meinannut pystyä kokeilemaan vauvaa kun vatsa oli niin kova. Neuvolassa käynti muutenkin vähän turhauttaa kun olin siellä taas sen vajaa 10min.

Sammelin tavoin mä en ole ollenkaan toivonut että vauva syntyisi etuajassa. Mä en osaa vieläkään ajatella synnytämään menoa vaikka tänään on LA. Oma olo on ollut niin hyvä että mieluusti pidän vauvan kasvamassa mahassa, koska mä toivoisin että tällä kertaa vauva ei menisi keltaiseksi ja jaksaisi pirteesti imeä, vaikka esikoinen meni keltaiseksi yliaikaisuudesta huolimatta. Usein vaan sanotaan että vauvat on pirteämpiä mitä isommilla viikoilla syntyvät ja jaksavat paremmin syödä.

nukun edelleen hyvin ja varsinkin kun on viileempää niin nousen vaan vessan 2-3 kertaa ja jos esikoinen huikkaa omasta sängystään tuttia. Siin on yksi syy miksi mulla ei ole ollut kiire synnyttämään. Sit ne unet jää taas niin vähälle pitkäksi aikaa.

Turvotukseen mulla auttaa jalkojen ja sormien pumppaaminen kun nostan ne ylös. Pumppaan kumpaakin nilkkaa edestakaisin 15 kertaa kerrallaan ja samalla pidän jalkaa ylhäällä. Samalla saa pientä pohjetreeniä (huom. pientä..). Tää kannattaa tehdä jo aamulla ennenkuin nousee sängystä oli jumpparin ohje.

Musta on myös ihanaa että jaksatte kirjoittella synnytystarinoita ja vauva-arkea. Niitä on tosi kiva lukea.

Kirppiinalle tsemppiä tulehduksen kanssa. Toivottavasti menee pian ohi.

Päksäkkä 40+0:heart:
 
Blancolle onnea Prinessasta!!!

Päksäkälle onnea la:n saavuttamisesta. No on kyllä oikein liukuhihna käynteä noi sun 10 min neuvolakäynnit. Mä ainakin haluan rauhassa jutustella ja aina kestää yleensä sen ½h.

(.) Voi maksa-arvot. Nousu suunta lähteny käyntiin. nyt asat/alat 55/26 (viimeksi 37/15). Sappihappo vastauksen saan sitten maanantaina tietoon äitipoli kaynnillä. Toivotaa,ettei noussut niin ei tartte alka murehtia vauvan vointia kauheasti. Mutta asat nyt jo reilusti yli rajojen. Kysyin samalla eilen saamasta pissa vastauksesta ja äitipolin kätilö oli ehdottomasti sitä mieltä, että pitää hoitaa kuurilla, koska oireita on ja kasvua on vähänkin. Käski olla kovana kun tk:n päivystykseen soitan. No soitin ja hoitaja kysyi eikö äitipolilta voi kuuria kirjoittaa. VOi jumankauta, että lähtisin hakemaan naapuri kaupungista reseptiä pissavaivaan jonka vastaus on paikallisessa tk:ssa. Lupasi konsultoida asiaa lääkäriltä. Jotta ei aina niin hyvää tämänkään pitäjän tk:sta. Muuten toimii hyvin yleensä. Yritin jo eilen sinne sanoa, että viimeksi lääkäri sanoi että lievätkin hoidetaan ja varsinkin kun supistelee. En nyt vielä halua synnyttää. Kunhan nyt pari viikkoakin pääsis niin hyvä.

Leo rv 35+3
 
Blancolle paljon onnea :flower::heart:

Vimmulle kiitos kommenteista. Olen tosiaan käynyt neuvolassa Kuusaalla, kuulun keskustan piiriin, mutta silti käyn tuolla Mäyränkorven pisteessä. Silloin ekaa kertaa aikaa varatessa kysyttiin, että käykö näin, eli pääsenkö liikkumaan, ymmärsin jotenkin että se keskustan täti olis ollu tossa terveyskeskuksessa vaan yhtenä päivänä viikossa. Tätinä on Erja V. tosi mukava. =)

Ei mitään merkkejä jakaantumisesta. Eilen illalla yritin lukea sängyssä niin lehti senkuin heittelehti puolelta toiselle mahan päällä ja aika mojovia iskuja tuli hetken aikaa ihan sarjana..:O. Tänään ollut huomattavasti rauhallisempaa tähän asti, jospa hän siitä pikkuhiljaa rauhottuu synnytystä varten. Eilen olin tuntevinani menkkajomotuksia, mutta kun aloin niitä oikein kuulostelemaan niin nukahdin siihen sohvalle eikä herätessä sitten enää mitään ollutkaan. Öisin herään n. 2 kertaa vessaan, yleensä kello 2 ja toisen kerran klo 4. Mies kun lähtee vähän ennen kahdeksaa töihin, jatkan siitä yleensä unia vielä kymmeneen saakka. Viikonloppusin ei kyllä sitten nukuta yhdeksää kauempaa, kun mies herää rymyämään. :kieh:
 
Onnea vauvautuneille!! Ja ihana lukea noita synnytystarinoita,kiitos niistä!! :)
Omaa ensimmäistä jännityksellä odotellessa.. :)

Ja nyt kopiointi tuolta toisesta pinosta,alkaa olla niin väsy,että pitää päästä soffalle makoileen:p
ON: Tänään siis oli painoarvio kokkolassa ja poika kasvaa oikein mallikkaasti keskikäyrällä! 3040g oli tämänhetkinen painoarvio ja jos lasketulla ajalla syntyy,niin se olis sitten 3500g eli oikein sopiva!! Tokihan noi on vain arvioita,että ne voi heittää suuntaan jos toiseen,niin siltikin tiedänpähän sen,ettei ainakaan mitään kamalan suurta lasta ole tulossa,vaikka niin kamalasti sitä pelkäsinkin.. Ja ei ole esteitä alatiesynnytykselle!! Mahtuu kyllä.. Kohdunsuu oli jo raollaan.. Tai näin se ainakin sano,että nyt vai enää ootellaan!!

Verenpaineet oli aika hurjat tuolla kun mitattiin,mutta en tiedä oliko yksinomaan jännityksestä.. Oli nimittäin 159/101 ja toisella 136/93 ja sit viel kolmannella 146/93.. Kysy vain,että onko päänsärkyä justiin nyt,sanoin,että ei. Ja sit kerroin,että oon melko säännöllisesti kotona mitannu ihan hyviä tuloksia.. Niin eipä se siitä sit enempää huolehtinu.. Seuraavaa neuvolaa odotellessa 5.8. Tiijä mitä sitä tapahtuu jos tapahtuu ennen sitä :p

Taiska ja napero *poks* 37+0
 
Onnea Blancolle prinsessasta!

Taiska87: olitko siis äitipolilla? Näitköhän mua, mihin aikaan kävit. Mulla oli aika klo 10, liki puoli 12 asti siellä meni. Mulla oli mies ja meidän 2-v juniori mukana, ne taisi olla enimmäkseen siellä leikkihuoneessa.

Mulla oli tosiaan taas kasvukontrolli ja nyt tuli sit määräys käynnistykseen varmuuden vuoksi vauvan pienen koon takia. Painoarvio oli nyt 2,5kg eli siellä alakäyrällä edelleen. Olis pistäny heti mut osastolle, mut onneks siellä ei ollu tilaa. Ja mulla paikat vielä aika epäkypsät (ulkosuu puolelle sormelle auki, sisäsuu visusti kii ja kaulaa yhä 3cm). Päästiin siis miehen kans asuntomessuille vielä käymään polin jälkeen.

Mut siis maanantaiaamuna osastolle ja aletaan käynnistellä! :O Hui. Jännittää. Ja kuinkahan monta päivää siinä käynnistyksessä menee, ku mulla on niin paikat epäkypsät. Mutta ens viikon loppuun mennessä meillä on vauva :heart: Toivottavasti hänellä on kaikki hyvin vaikka pikkarainen onkin.

Koralli & Tähkäpää 38+2
 
koralli Taisinpas nähdäkin. Kaverin kans siinä istuin,mulla se vaaleenpunanen laukku mukana,jos yhtään kahtoit :D Muilla miehet mukana,mä ainut jolla kaveri.. No sitä noi reissuhommat miehellä teettää,ettei pääse. Justiin sanoin kaverille,että ihana pikkunen poika,kun kävi kurkkimassa ovelta,kun sinne tuli se remonttimies jotain poraamaan seinälle!! Kuulu ääni niin selvästi,niin kävi kurkkaamassa <3 Mulla siis oli se aika 20 vaille 10 ja kyl mä siinä istuin kans melko pitkään oottamassa.. :) Mietin siinä odottaessa,että oliskohan sulla samaan aikaan aika,mut sit aattelin,että tuskinpa :D Hui,sullakin kohta lähestyy synnytys!! Alkaispa mullakin pian,tai puolentoista viikon päästä,niin saisin sen ukonkin sit mukaan ^^ Olis eka kerta kun mies on mukana jossain,kohta pian luulevat,että oon neitseellisesti raskautunu :DDD
 
No niin.. Täällä ollaan sairaalan seinien sisäpuolella. :(

Aamupäivän äitipolikäynniltä ehdottivat osastolle jäämistä samantien, mut sain onneksi puhuttua itseni vielä kotiin käymään. Miehen piti mennä vielä töissä käymään ja Mumman piti tulla Seinäjoelta junalla Tampereelle lapsenvahdiksi. Niin, mulla siis paino noussut ihan hirveetä vauhtia. Eihän siitä ole kuin muutama viikko, kun kokonaisnousu oli 6kiloa ja tänä aamuna se olikin jo 12kg! Päätä särkee koko ajan, proteiinitkin oli tänään jo plussalla ja eilen oli hetken aikaa näköhäiriöitä eli harmaita langanpätkiä silmissä.

Nyt siis kuuden maissa osastolle tulin ja ainakin ekan yön joudun olla täällä, kun aloittavat verenpainelääkkeen. Kyllä ne lupaili, että kotiin vois mahdollisesti yöksi päästä viikonlopun aikana, mutta en luota siihen, kun niin ne sanoi esikoisen aikaankin ja eivät silti päästäneet.

Ongelmana on nyt se, että kaksi viikkoa sitten vauvanpainoarvio oli 3,1kg, mutta tänään se olikin hurjat 4,2kg! Ja kun vauva on ottanut tuollaisen kasvuspurtin ja mun paineet + oireet on tätä luokkaa, niin käynnistäähän tämä pitäisi. No, sepä vaan ei onnistukaan, kun lääkkeillä ei voi vanhan sektioarven vuoksi käynnistää (mikä tuli mulle ihan täysin yllätyksenä! Luulin, että siinä on vuoden raja sektion jälkeen, mutta sitten voisi käynnistää..) ja pallongilla ei onnistu koska kohdunsuu on ihan umpijumissa, kiinni, korkealla ja epäkypsä. Ei siis ole mahdollista ujuttaa sitä katetria sinne kohdunsuuhun. Siksipä tänään alettiin puhua sektiosta.

Mieluummin mä menisin kohtuukuntoisena maanantaina sektioon, kuin makaisin täällä muovilakanoissa viikon odottelemassa sitä epäkypsää kohdunsuuta kypsyväksi, että ne vois sitten kokeilla sitä pallongilla käynnistämistä ja pääsisin 200/120 paineilla ja kauheilla toksemiaoireilla puskemaan alakautta ulos viiskiloista vauvaa.. No thanks!!

Kirjoitelkaa paljon, että viihdyn.. :)

t. Raitis ja megasalarakas @Tayswitch.fi 38+4
 
Viimeksi muokattu:
Raitis, osastolla maatessa näin aika paljon erilaisia "tapauksia" osastolla ja täällä kyllä lääkkeillä käynnisteltiin sektionki jälkeen (edellinen lapsi 2v) mut alotettiin pienemmällä annoksella kuin normaalisti.. Tuntuu siis jälleen kerran käytännöt vaihdella eri paikoissa..
 
Blanco - Onnea tytöstä ! :flower:
- Omaa vauvaa odotellessa! :)

Raitis - Tsemppiä osastolle, ja onhan niitä muitakin käynnistys tapoja kun lääkkeet !

Tänään ollaan touhutta taas koko päivä jotain ja illalla käytiin sellasessa paikallisessa kesätapahtumassa esikon kanssa! :)

Nyt saunaan, super pitkästä aikaan ! :)

Ainiin, kamala suklaan himo on yhtäkkiä taas löytänyt tiensä tänne!! :kieh:

ja loppuun masu kuva tältä päivältä, rv 37+4

 
Viimeksi muokattu:
Blancolle ONNEA :flower:!!!

Happy Tsemppiä sektioon! Varmaan kyllä helpotti ettei tarvinnut itse tehdä sitä päätöstä, ei varmaan ole helppo päätös. Mä täällä haikeena lueskelin kun mulla olisi ollut tuo 5.8. laskettu aika :|. Mutta ihanan synttärilahjan saat :heart:!

Raitis Voi että. tsemppiä sulle kovasti!! Kuulostaa kyllä aika kurjalle tuo sun tilanne! Mä kyllä myöskin ihemettelen tota ettei lääkkeillä käynnistetä sektion vuoksi, ainakin mun serkku sai käynnistyslääkkeitä suppareita vahvistamaan vaikka esikoinen oli tullut maailmaan sektiolla. Olisko sitten eriasia vahvistaa kun kokonaan käynnistää...

Niin ja onnittelut myös kaikille muille vauvan saaneille :flower:!!! Eilen ei oikein ajatus kulkenut ja luin aika pikaiseen, tajusin jälkeen päin että unohdin ehkä puolia onnitella :ashamed:.

Täällä alkaneet vatsavaivat ja viime yö oli jo aika levoton, ensin illalla hätääntyneen kuulosta itkua pitkän aikaan ja rauhottui vasta tiukasti kapaloituna mun syliin kun lauloin, ja heti kun yritti laskea sylistä niin havahtui ja alkoin itkeä. Samalla kaavalla koko yö, eli nukuttiin ihan sylikkäin sitten viime yö. Mutta on se kyllä ihanaa nukkua sylikkäin ja jännästi tämäkin rauhaton nukkuja nukkuu samassa asennossa tuntitolkulla kun on vauva vieressä :). Välillä tulee itselleen kyllä tosi turhautunut ja riittämätön olo kun ei aina pysty lopettamaan toisen huonoa oloa ja itkua, varsinkin kun alku meni ilman mitään suurempia itkuja :(. Muuten kaikki oikein kivasti, poika on tosiaan ylittänyt jo reilusti syntymäpainon, maanantaina neuvolassa pituutta oli 52 cm ja painoa 3100g!! Eli reilun kahden viikon ikäisenä jo 400g lisää syntymäpainoon :). Ekan kerran myös kävelyrefleksi toimi kunnolla, olin pikkuisen jo huolestunut siitä.

Tuntuupa hullulta täällä ollessa ajatella, että huomenna meidän poika täyttää jo kolme viikkoa :heart:. Toisaalta tuntuu että näin on ollut aina ja toisaalta aika mennyt ihan hirveän nopeasti! Ensi viikolla olisikin sitten jo laskettu aikakin :D.

Vimmu ja Hippu kohta 3 vkoa :heart:
 
Majj: Mitä muita käynnistysmenetelmiä tarkoitat? Mulle on tuttuja vain oksitosiini ja cytotec, joita kumpaakaan en saa kun kohdunsuun tilanne on täysin epäkypsä ja on se sektio taustalla. Ja sitten on se pallongilla käynnistäminen, mutta sekään ei käy kun ei ole kohdunsuu yhtään kypsynyt. Jos on vielä jotain, niin kertokaa!

Ja tuntuu tosiaan käytännöt vaihtelevan alueittain..

Onneksi käyrät on hyviä ja lapsonen liikkuu. Ja esikoinen on vielä Mumman saapumisen ensilumoissa kuulemma! :heart: Ja niin, ei täällä itseasiassa ole yhtään kuuma, kun on tuuletin. :)
 
Iltoja pinoon!

Blancolle hirmuisesti onnea pienoisesta :heart:

Ja raitikselle tsempit sinne sairaalaan ja vimmulle myös sektioon! :flower:

Meillä kans painitaan pienten vatsaongelmien ja hyvin epäsäännöllisen "olemisen" kanssa.. : / Paino kyllä noussut hienosti myös meidän pienellä, eilen neuvolassa 2580 g ja pituuttakin oli tullut useampi sentti lisää. :heart:

Kertokaapas mielipiteenne jos jaksatte seuraavan lukea:


Mutta niin, miehen kanssa ollaan "ensikertalaisina" hieman hukassa ihan perusrytmin kanssa tai siis, kun neuvolassa ja laitoksella neuvottiin syöttämään poikaa mielellään kolmen tai ainakin neljän tunnin välein ympäri vuorokauden kun on noin piskuinen.

No, osalle syötöistä poika herää kyllä ite kolmen-neljän tunnin välein mutta välillä sitten joutuu hieman herättelemään ja tänäänkin yhdellä syötöllä herra söi ensin 40 ml, tämän jälkeen täytti vaipan eli seuraavana oli vuorossa vaipanvaihto, jonka johdosta herra oli taas täysin silmä pystyssä ihmettelemässä maalimaa. Ruoka ei kuitenkaan enää kelvannut ja jonkun ajan päästä laitettiin sit takas nukkumaan, nukahtikin hetkeksi mutta aloitti pian metelöinnin ja siinä sitten taas ihmeteltiin, että mikä on, maha vai nälkä.

Ajateltiin sitten, että tarjotaanhan viel maitoa ja kappas, herra imi oikein hanakasti reippaat 100 milliä lisää! Tämän jälkeen nukahti tyytyväisnä ja nukkuu edelleen. Miehen kanssa vähän pohdittiin, että enää ei syötöille sen enempää pientä herätettäs vaan menäs hänen tahtiin kun painokin noussut hyvin, tietenkin jos ihan päättömiä nukkuu niin sitten.

Jotenkin niin inhottava repiä pientä unesta syömään ja sen johdosta sitten syöminenkin tuollasta "joopas-eipäs" -syömistä. Mitäs ootta te kokeneemmat mieltä?


Piianappula + MiniMiniMies 16 vrk :heart:
 
Raitis - Mun ystävälle tehtiin sectio 3½ vuotta sitten, joten hänellekkään ei voitu lääkkeellisesti käynnistää, ja vuosi sitten synnytys käynnistettiin jonku Ballonki ( tai vastaava nimi ?! ) Eli kun kohdunsuu on raollaan, niin kohtuun ujutetaan sellanen katetri, jossa on "pallo" (eli se ballonki), joka täytetään 50ml steriiliä vettä. Sen pallon tarkoitus on pikkuhiljaa painaa kohdunsuuta ja sitä kautta aukaista sitä lisää ja aiheuttaa supistukset tai vedenmeno. Mutta älä luota mun sanoihin 100% en muista aivan tarkasti, mutta jotain tonne päin ! :)
 
Pikaisesti täältä onnea Blancolle! :heart:

Ja Piiannappula, mä en ole koskaan herättänyt vauvaa syömään, mutta olivatkin molemmat yliaikaisia ja isoja. No mutta olipa järkevä kommentti, teillä on ihan pieni ennenaikojaan syntynyt vauva, joten eipä tästä varmasti apua ollut... Sori. :confused:
 
Eea
Piianappula Kyllä ite ainakin jättäisin vauvan jo herättämättä syömään. Kun kerta syö reippaasti ja paino nousee, niin miks häiritä pienen unia. Meille esikoisen aikaan sanovat kans et vauva pitäis herättää syömään 3-4 tunnin välein. Se oli ihan kauheeta! Tyttö oli ihan uninen, eikä syömisestä tullu mitään. Meillä esikoinen oli ihan normaalikokoinen ja täysiaikainen ja kasvoi normaalisti. Miun Äiti sanokin sitten, että annat vaan vauvan nukkua. Se herää kyllä kun on nälkä ja jaksaa sitten syödäkin.
 
Onpas täällä syntynyt jo monta vauvaa! Onnea kaikille:)

Ei sen kummempaa raportoitavaa itsestä... Hmmm... Neuvolassa sijainen, oli nopea ja tehokas ja kun ei mitään ongelmia ole ollut,niin mitäpä siellä neuvolassa sen pidempää hengaamaan:cool: Vauva on jo aikas alhaalla, terkkari sanoi, mutta sen kyllä olin jo huomannut itsekin. Jotenkin painaa välillä niin pirusti ja vessassa saa rampata...:D

Seuraava neuvola-aika laskettuna aikana eli saa sitten nähdä ehtiikö sinne enää vai josko syntyisi jo ennen. En ole kyllä vieläkään miettinyt suuremmin milloin syntyy enkä todellakaan ole pakannut sairaalakassia tms... Meillä siis sairaalaan lyhyt matka niin en usko, että tarvitaan kotoa sen kummemin roinaa ja rompetta mukaan:) Mies hakee sitten kotiintulovaatteet jne. Kotona kun on pakko käydä kuitenkin lemmikkien takia.

Jotenkin olisi kiva tässä loppukesä touhuta kaikenlaista,vaikka kaikki toitottaa, että lepäälepää... Vatsa on vaan tiellä ja painaa,joten pakko vaan olla tekemättä "suuria"...

Oikein hyvää loppuraskautta kaikille!
 
Tuosta vauvan syömään herättämisestä vielä... Jos vauvan paino nousee ok ja muutenkin kaikki kunnossa, niin en herättelisi. Esikoisen kanssa tyhmänä kuuntelin kätilöiden ja neuvolan ohjeet kirjaimellisesti,mutta nyt sitä osaa varmasti olla rennompi.
 
Onnea Blanco :)

Muakin kiinnostaa mitä käynnistys vaihtoehtoja on..
cytotec, oksitosiini, ballonki ja kalvojen puhkaisu, onko muita?

kokeilin äsken hieroo nännejä ja heti tuli pari kipeetä supistusta. pitää hieroo sit enemmänkin joskus ens vkolla :D :p

Tottakai päämäärä olis että tää lähti ittestään käyntiin, mut jos ei rv39+0 mennessä oo mitään tapahtunut niin varmaan ne suosittelee käynnistystä.

Labrassa kävin kans jo hemppa oli 109, just pari vkoa sitten oli 122.. ei ihme että väsyttää. mut yöunille nukahtaminen on ärsyttävää kun tulee joka yö semmoset levottomat lihakset.. päivisin voisin nukkua vaikka 5 tuntia mut ei taida toi kuopus antaa :p onneks sentään toi poika nukkuu 1-2 tuntia että sen ajan mäkin sit vedän aina päikkärit.

darkred 36+6 (huomenna lauantaina ollaan sit jo täysaikasia,, jee :) )
 
Viimeksi muokattu:
Majj: Joo se on just toi sama mistä puhutaan eli pallonki/Ballongi/katetri jne käynnistys. Se ei vaan käy kun ei se kohdunsuu ole yhtään kypsä. Sitä ei voi käyttää näin epäkypsässä tilanteessa. : /
 
Viimeksi muokattu:
taiska: juu oot sä sit mut nähny ja meidän juniori se tosiaan oli, jota se remonttimies kiinnosti :D Mä pelkäsin, että me myöhästytään, ku aika oli klo 10 ja tultiin tasan silloin paikalle, joten mä olin kyl niin täpinäs, etten ympärilleni katsonut eli mulla ei ole kyl mitään muistikuvaa kenestäkään paikallaolijasta. :confused: Ja ku mäkin mennä posotin suoraan sinne leikkihuoneeseen. Ja vielä ku hermostutti vähä mitä tämän kertainen kontrolli osoittaisi.

Harmi, ettei sulla ole mies päässy paikalle. Ei silti, mullaki oli mies nyt toista kertaa vasta noissa kontrolleissa mukana, mut on toki niissä perusultrissa kyllä ollut mukana.

Maanantaita odotellessa. Jännittää. =)
 
Raitis - oho, mulla oli mennyt jostain syystä tua ihan ohitse, anteeksi! :ashamed:

Omaa napaa - Täällä tais hetki sit mennä lapsivedet! :attn: .. en nyt oo sata varma mut luulisin, ja lähdetää pian synnärille näytille.. iik! :)

majj & 37+5 :heart:
 

Yhteistyössä