*** Elokuun 2011 masumurut HEINÄKUUSSA ***

Paljon onnea Blancolle pikku-neidistä!! :heart:

Tsemppiä Korallille maanantaihin, mua alko jo jännittää sun puolesta ;) olis aina parempi kun ei tietäis synnytys-ajankohtaa niin ei ehtis niin jännitellä :D toivotaan et sulla käynnistyy nopeesti!

ja Tsemppiä myös majjlle!! Taidat jäädä heti osastolle jos vaan oli vedet mitkä meni, sullakin aika jännät paikat!! :D

ja lopuksi vielä ISO KIITOS kaikille tsemppaajille ens viikon sektioon, jännitys on nyt jo aika suuri..mitähän se on sit torstai-illalla?!!!

Raitikselta piti kysyä, että sä kun oot ollu mukana noissa suunnitelluissa sektioissa, niin mitä kaikkea siellä käytännössä tapahtuu? Saako syödä ja juoda normaalisti ennen sitä? Laitetaan varmaan katetri ja tippa? mitä vielä? Yritän varautua kaikkeen jo etukäteen.. ;) Kiitos jo valmiix vastauksestas!

Happy ja Nestori 38+1
 
piianappulalle vielä, meillä kun poika painoi vain 1120g syntyessään ja hieman yli 2kg kun kotiuduttiin, niin mulle tuli ihan stressi noista syömisistä ja kun poitsu oli vielä kova pulauttelemaan heti ruokailuiden jälkeen. Yöllä kello soi aina 3 tunnin välein ja välillä yksi syöttö kesti yli tunnin, ehti siinä sit aina tunnin välissä nukkumaan kun taas piti toista repiä ylös :( 2,5kilon kohdalla poika alko itse vaatia välillä ruokaa 3-5 tunnin välein ja kun paino nousi hienosti ja kaikki oli hyvin, päätin lopettaa stressaamisen ja antaa toisen nukkua. Yöllä sitten saattoi mennä 7 tuntiakin kun poika veti sikeitä, mut päivisin yritin vielä pitää huolen, ettei ruokailut venyneet yli 4 tunnin väliin. Nyt poju on 1,8 kuukautta ja painaa 12,5 kiloo, et hienosti on kyllä kasvanut vaikka herättely lopetettiinkin ;)

Itse parhaiten lapsenne tunnette ja jos painokin nousee hienosti, oon sitä mieltä et älkää ottako turhaa stressiä syömisistä, se ei ainakaan helpota ketään. Nauttikaa vauvasta täysillä ja kuulostelkaa hänen omia tarpeitaan, täytyyhän vauvan saada myös nukkua omaan tahtiinsa joskus! Kyllä se arki ja rutiinit pikku-hiljaa siitä muodostuu vauvankin omalla tahdilla. Jaksamista teille :hug:
 
Happy-82 kyselit vastauksia Raitikselta mutta vastaan sen verran mitä itselle sanottiin. Mulle siis tulossa suunniteltu sektio. Ravinnotta pitää olla edellisestä illasta klo 22 lähtien. Tippa ja katetri laitetaan ja sit pitää juoda joku vatsansuojalääke. Peräruisketta ei täällä sairaalassa ainakaan anneta enää, toki varmaan sairaalakohtainen. Täällä saa mennä aamulla sairaalaan sektiopäivänä. Verikokeilla pitää käydä muutamaa päivää aikaisemmin, jotta vastaukset ovat valmiita sektiopäivänä. Jos synnytys käynnistyy itsestään aiemmin niin silloin tekevät sektion silloin.
 
Eea
Tsemppiä kaikille joilla käynnistys tai sektio edessä lähiaikoina!!!

Majj kuullostaapa lupaavalta. Ilmottelehan kuulumisia. :)

Olisin itekin lähiviikkoina ihan valmis luopumaan masusta. Lähinnä tuo oikean köden puutuminen ottaa päähän. Mitään en saa tehtyä, en edes pulloja ja purkkeja avattua ilman kikkailua. Mies on onneksi nyt ollut 3 viikkoa kesälomalla, saa nähdä miten pärjätään esikoisen kanssa miehen lähdettyä töihin. : / Onko muita joilla sormet/käsi on jatkuvasti puuduksissa?

Pitkään ajattelin, että tämä vauva syntyy jo ennen laskettua-aikaa, mutta nyt olen yrittänyt valmistautua siihen, että menee 2 viikkoa yli. Ei tule sitten niin pahoja pettymyksiä. :) Jos syntyisi samoilla viikoilla kuin esikko, niin edessä olis enää kolme viikkoa.

Eea & Urkki 36+2
 
Eea
Tuo puutuminen johtuu varmaan rannekanavan ahtautumasta. Oon ainakin ite päätelly näin. Turvotus painaa ranteessa jotain hermoa, joka sit aiheuttaa puutumisen. Neuvolasta en saanu mitään apua tai vinkkiä miten helpottaa tai hoitaa. On vaan tosi ärsyttävää! Tuntuu, ettei sormissa ole voimaa ollenkaan ja tavarat putoilee käsistä. Välillä kättä pakottaa melko kipeestikin. Ei olis niin suuri ongelma jos ois vasen käsi.
 
Puutuminen johtuu mitä todennäköisimmin tuosta rannekanavan ahtaumasta. Ite kävin asian tiimoilta lääkärissä keskiraskauden aikana, vaikka vaiva oli alusta alkaen. Kipu oli välillä aivan sietämätöntä ja oikean käden kaikki muut sormet puutuu pikkurilliä lukuunottamatta ja peukalo välillä ihan käsittämättömän kipee. Käteen sain lääkäriltä venytys ohjeita, onneks ymmärsin kysyä rannetuesta ja sain sen sitten lainalle tk:sta. Tuen käyttäminen öisin on helpottanut vaivaa. Nyt varsinainen kipu on helpottanut, mutta sormet ja varsinkin sormenpäät on edelleen turrat ja aamuisin käsi on pitkään pois pelistä, kun on voimaton :(
 
Tsemppiä Korallille maanantain käynnistykseen! Hyvä, että pääsee pikkanen mahan ulkopuolelle kasvamaan. =)

Majjlle myös tsemppiä synnytykseen. Teilläkin on sitten pian vauva sylissä. Kauheeta tahtia näitä elokuisia nyt tulee. Eihän meitä pian jää, kun muutama hassu kärvistelijä elokuulle.

Kyllä tää meidän Nuppu taitaa olla aika alhaalla jo, kun nyt on tuntunut sellasia sukkapuikkovihlasuja alakerrassa ja paineetta alamahalla. Vessassakin saa ravata vielä useemmin molemmilla tarpeilla. Edelleen kovin rauhallista masussa on, mutta liikkeitä tulee kuitenkin, joten en ole huolissani. Kyllä se synnytys alkaa väistämättä lähentymään vaikkakin ei tää vielä ainakaan kolmeen viikkoon ulos tule. Ei vaan enää malttais odottaa, kun haluisin jo niin saada pienen syliini. Hyvä sen on silti vielä vähän aikaa kehittyä tuolla kohdun suojassa, jotta ei liian raakileena joudu tulemaan.

Nyt lähetään lasten kanssa mummolaan, kun mies lähti yövuoroon. On vähän muuta tekemistä meille kaikille, kun tässä kotona pällistely.

Pujaja ja täysiaikainen Nuppu 37+0 POX!!! :heart:
 
Mitenhän toi pikkuherra noin mahassa hyörii, tuntuu et menee tosi alas ja joko hermo puristuu niin että mua sattuu selkään tai sit supistus (tuntuu supparilta) jos vertaa esikoisen supistuksiin, mahassakin naksuu ihan kun joku katkasis pienen tikun.. mitähän mussa tapahtuu?
 
Miimii10, mullakin on ollut samanlaisia tuntemuksia tänään.. pari tuntia sattu selkään ja jalkaan (jalka lähti alta).. ihan selvästi oli joku hermo puristuksissa. vauva möyri niin että oli kauheeta painetta ja tuntui tosi alhaalla.. ja pari kertaa naksui.
 
Mitenhän toi pikkuherra noin mahassa hyörii, tuntuu et menee tosi alas ja joko hermo puristuu niin että mua sattuu selkään tai sit supistus (tuntuu supparilta) jos vertaa esikoisen supistuksiin, mahassakin naksuu ihan kun joku katkasis pienen tikun.. mitähän mussa tapahtuu?
Mulla on ollu tuollaista samaa muutaman päivän ja ihme rutinaa tuntuu tuolla alhaalla. Mä luulen, että mun viikoilla se vauva punkee itseään tuonne alas. Lisäksi vihloo niin pirusti välillä. Paineen tuntu peräpäällä asti.
 
Paljon onnea Blancolle pikkuprinsessasta!

Karvatonkoira ja Kirppina, mulla on ihan sama kokemus tuosta ponnistusvaiheesta. Esikoista synnyttäessä ei sattunut ollenkaan, mutta kuopusta synnyttäessä sattui aivan sairaasti. En kyllä huutanut, ja onneksi hän tuli ulos 4:llä supistuksella, mutta kuitenkin. Mulla ei ollut kummallakaan kerralla epiduraalia, "pelkällä" ilokaasulla mentiin. Mä epäilen, että syy oli synnytysasennossa, esikoisen synnytin sellaisella pottatuolilla jossa lantion sai tosi hyvin auki, kuopuksen seisaallaan. Saas nähdä miten tämän kolmannen kanssa nyt menee...

Korallille paljon onnea maanantaille käynnistykseen! Toivottavasti lähtee sassiin tahtiin tulemaan =)

Tsemppiä Raitikselle sinne osastolle!

( . ) Meillä kävi kaveri perheineen kylässä tällä viikolla, pari päivää meni niin että hujahti. Tosi kivaa, muuten kun päivät tuppaa olemaan niin pitkiä. Ja esikoinen tykkäs tosi paljon kun sai ikäistään leikkiseuraa, ja kuopukselle taisi olla hyvä muistutus siitä ettei ota esikoista ihan taattuna... tänään meni leikit näiden kahden neidin välillä taas paljon paremmin kuin alkuviikosta, jolloin tuntuivat olevan tosi kyllästyneitä toisiinsa. Nyt on vaan sitten tätä kaverin tyttöä kova ikävä, asuvat Göteborgissa, 5,5 tunnin ajomatkan päässä... eli turhan usein ei kyllä heitä tavata.

Siobhan ja Plutte, 39+3, 16.8 aletaan kuulemma käynnistelemään eli enintään kai joku 18 päivää enää!
 
Happy: Käytännöt toki vaihtelee alueittain, mutta perusasioita on se syömättömyys, tippa ja katetri. Täällä, jos olet osastolla jo valmiiksi, niin voit saada peräruiskeen illalla tai jos sulla ei ole mitään ihmeitä, ja tulet vasta aamulla sairaalaan, niin olettaisin, että saisit sen ennakkoon kotona laitettavaksi. Ilmankin mennään monissa paikoissa. Ja sitä voi pyytää jos tuntuu, että maha ei ole toiminut. Sairaalaan tulet syömättä, vaihdetaan leikkurivaatteet, saa sen ylipahanmakuisen noin snapsilasin kokoisen juoman, jolla neutraloidaan vatsahappoja (vähentää mahan happamuutta, josko sattuisit oksentamaan). Sitten kun pääset saliin (mies pääsee myös), niin siellä laitetaan tippa, otetaan paineita ja tiputellaan reilusti nesteitä. Sitten kun saat puudutuksen, niin se jälkeen laitetaan katetri (musta paljon kivempi, että katetri laitetaan puudutettuna, kun ei tunne yhtään mitään sekä leikkaussaliolosuhteissa, jossa puhtausaste- ja käytännöt on kohdallaan) ja pestään maha. Sut peitellään ja sitten aletaan saattaa lasta maailmaan. Siinä menee vähän leikkaajasta ja sun anatomiasta (kiinnikkeet yms) riippuen ehkä 4-15minuuttia. Kun lapsi syntyy, niin sitä näytetään sulle ja viedään pestäväksi toiseen huoneeseen. Isä pääsee mukaan. Jos kaikki on hyvin, niin isä voi tulla vauvan kanssa takaisin saliin loppuajaksi tai mennä vauvan kanssa odottelemaan sua jatkohuoneseen. Se kiinniompelu kestää suunnilleen 15min-1h. Siihenkin vaikuttaa niin moni asia. Täällä hyväkuntoinen perusterve äiti pääsee perheen kanssa synnytysosaston puolelle tarkkailuun, kun monissa paikoissa Äiti joutuu heräämöön muutamaksi tunniksi. Ja kaikissa heräämöissä isä ja lapsi ei voi olla läsnä (kun ovat usen naistentautien heräämöjä, eikä ne nyt muutenkaan ole omaisia varten). Imettää saat heti kun olette vauvan kanssa ihot vastakkain. :)

Aika hauskaa Happy, että sun minikokoisena syntynyt poika painaa 1v8kk iässä 12,5kg ja meidän 3,7kg syntynyt neiti 2v9kk iässä 12,1kg. :)

Missä Hyppy??

( . ) Olin eilen päivän kotona, mutta nyt olin toisenkin yön osastolla. Ihan turhaa makuuttamista sanon minä.. : / Päivystysaikana kukaan ei tee mitään päätöksiä, verenpainelääke tehoaa, pissa on puhdas, langanpätkiä on silmissä, päätä särkee, toksemiakokeet on puhtaat (kohta otetaan uudet), käyrät priimaa.. Toivottavasti tänään pääsisin heti kierron jälkeen kokonaan kotiin ja saisin sisätutkimuksen ja sen myötä päätettäis odotellaanko käynnistämismahdollisuutta vai leikataanko ja koska jotain oikeasti tapahtuu. Olis kiva päästää lapsenvahtina oleva Mummakin kotiin muutamaksi päiväksi, jos nyt ei mitään tehdä alkuviikolla ja odotellaan vaan. Huoh. HALUAN KOTIIN!!!!

Raitis 38+6 (esikoinen syntyi juuri näillä päivillä)
 
ootteko kuulleet mahassa napsumista (ei siis hikkaa) vaan ihan kuin joku tikun katkasis?
Koitin googlettaa ja aika paljon tuli vastaan samaa ongelmaa, jotkut väitti että mukulan nivelet paukkuu ja jotkut että kalvot, mä huomasin että kun tää pikkunen tosiaan liikkuu ihan hirveesti ni sillon sitä kuuluu mut aika kamala ajatella että nivelet paukkuis.

Ei mulla esikoisella tolleen kuulunut, mitähän tää oikeasti on:)?
miimii ja muikkunen rv 36+3
 
Huomenta! Täällä on vieraita ollut kylässä kolme päivää ja ohjelmaa on ollut ihan riittämiin. Ei ole ehtinyt paljon tätä palstaa kuin selata. Vauvoja on sitten viime kerran tullut joten onnea Vauvautuneille! Itse odottelen ylihuomista synnytystapa-arvioita, eipä oikein muuta ihmeellistä. Olo on hyvä ja lenkillä käyn edelleen, vauvakin liikkuu taas enemmän masussa. Ei minkäänlaisia merkkejä tulevasta, ainakaan vielä. No laskettuun aikaan on vielä lähes 3 viikkoa.

t schnappy 37+2
 
Kertokaahan kokemuksia muista kuin normisynnytysasennosta! Eli mitä muita vaihtoehtoja on (varmaan sairaalakohtaistakin) kuin tuo puoli-istuva asento? Mitä kokeilit, mikä toimi, mikä ei toiminut? Siobhan42 jo kertoikin jotain ja siitä koko juttu tulikin mieleen :) Kiinnostaisi kokeilla jotain uutta tällä kertaa.

Mua pelottaa ihan todella todella todella paljon että joudun sektioon, vaikkei mitään syytä ole ainakaan vielä tullut miksi näin kävisi...

Täällä ollaan räkätaudissa :( No, jos neuvolalääkäriin ja omaan olotilaan on yhtään luottaminen niin ei tarvitse ihan lähiviikkoina vielä synnyttää. Ehkä mä siis ehdin parantaa itseni ennen koitosta.

Sammeli & Sintti 36+2
 
Viimeksi muokattu:
Santtu tuossa eilenissä mulle vinkkas, että täälläkin ollaan ihmetelty missä olen. No kasassa edelleen, "täysaikaisuus" saavutettuna ja erittäin tuskaisena ollaan. Pe/la yö meni kunnolla supistellen, tuska luokkaa: jalat menee alta ja vessan seinässä lähes nyrkin kokoinen aukko! Ne kuitenkin laantuivat ja eilinen meni vatsa sekaisin ja polte alamassulla ja selässä ollen. Viime yön valvoin taas, oli nälkä sun muuta eli mä alan olemaan sangen kypsä....

Mulla oli ystävä lastensa kanssa tuossa kauempaa kylässä pidemmän aikaa, hänestä tulee tämän masukin kummitätikin :) En vain ole jaksanut koneella kuin pikkuisen välillä käväistä joten "vähän" olen pihalla tämänkin paikan tapahtumista, mutta bongasin hirmu liudan vauvoja :O

ONNEA kaikki vauvautuneet siis, koska mä en millään muista kaikkia! :heart: :flower:

Jatkan tässä tuskailua, suppailee taas lupaavasti, taidan vähän pyydellä tuota miestä avittamaan josko simpat tekis tehtävänsä ;) Sauna oli eilen ja siivottukin on eli jos ei muuta niin ainakin nautiskelen sitten... :D

Palailen taas myöhemmin, ensin pitää lukea noi miljoona sivua....

- Miuski & Jimpula 37+1

katso liitettä 13286
 
Huomenta!

Olipas ihana nukkua kunnolla pitkästä aikaa.

Napsumisesta. Mulla napsuu mahassa usein ja ääni kuuluu nimenomaan sillon, ku vauva liikkuu. Joten kai pienellä nivelet naksuu?!

( . ) Ei taida meidän pienoikainen tulla ihan kohta ulos. Olo on niiiiin normaali, ihan ku ei olis raskaana ollenkaan. Meinattiinkin lähteä käymään Kontiolahdella, matkaa sinne kertyy 150km suuntaansa. Eli ei tartteiskaan syntyä tän päivän aikana, ettei tarvii mennä Joensuuhun synnyttämään. Vieläköhän siellä on se salmonella?

Biliga ja poikanen 39+6 (huomenna la!!!!)
 
Eea
Biliga Salmonella on saatu Joensuusta taltutettua. Ei ole uusia tartuntoja ilmennyt.

Vauva on ilmeisesti täällä laskeutunut nyt lähtöasemiin. Liikkuminen on hieman hankalampaa ja tuntuu, että vauva painaa jatkuvasti virtsarakkoa tms.

synnytysasennoista haluaisin itsekin kuulla kokemuksia. Esikoisen synnytin perinteisesti puoli-istuvassa asenniossa. Aluksi taisin muutaman kerran ponnistaa myös kyljellään. Nyt haluaisin kokeilla jakkaraa tai jotain muuta asentoa, jossa painovoima pääsisi auttamaan.

piianappulalle :hug: Inhottavaa tuo veden loppuminen!!

Onneksi helteet on nyt helpottanut. En olis jaksanut enää. Nyt on muutamana yönä saanut nukuttua paremmin ja jaksanut päivällä touhuillakin. Enkä ole ollut ihan niin pahantuulinenkaan. =)
 
Tsemppiä Koralli ja Majj!

Piianappula, meillekin synnäriltä terotettiin että pitäs syöttää 3(-4) tunnin välein aina, ja alkuun syötettiinkin, kun oli se bilirubiiniseuranta, ja sen takia tärkeää saada hyvin maitoa menemään, mutta nyt jo useampi pvä on annettu vauvan syödä kun haluaa ja nukkua kun haluaa. Ei aina saatu hereille ja syömään myöskään sillon kun ois ollut "aika", joten turhautti väkisin yrittää toista unilta hereille. Nyt syökin paremmin kun on oikeasti nälkä. välit on 1.5h-5h vaihdellen, miten syö, ja pissii, kakkaa ja on tyytyväinen joten hyvä niin. Esikoisesta aikanaan oli samat ohjeet ja sillon muistan kanssa miettineeni enemmän miten tän asian kanssa pitäs tehdä mutta nyt päätin vaan kuunnella vauvaa ja mennä sen mukaan......Jos teidänkin vauva kerran kasvaa ja voi hyvin niin menisin vauvan mukaan. Olikos teillä vai kellä myös niitä masuvaivoja? Kannattaa harkita ajoissa Cuplaton- tai Disflatyl tippojen aloittaminen, helpottaa ilman poistumista sieltä masusta...Meillä Tyttö selvästi välillä kärsii ilmasta mutta saa itse piereskeltyä niitä hyvin pois joten ei oo vielä tarvittu noita.

Raitis
, tsemppiä ja myötunnot sinne...Toivottavasti pääset kotiin! :flower:

:attn: Haluaako kukaan päivittää elokuuta?!? Jos ei kukaan halua, voin toki uuden pinon vielä päivittää, mutta varoitan, etten ehdi joka pvä edes lukea aina saati päivittää ihan heti, jos varsinkin pian vauvoja alkaa syntymään oikein urakalla. Ett jos ei haittaa että päivitykset voi tulla sitten parin pvän viiveelläkin :attn:
 
Jee!! Kotiin päiväksi ja yöksi, aamulla takaisin. Huomenna tekevät päätöksen joko sektiopäivästä tai sitten alkavat käynnistellä. Eli siis eikö toi nyt tarkoita, että edelleenkin kaikki on ihan yhtä epäselvää kuin perjantainakin..

Nyt ei käynnistysmahdollisuuttakuitenkaan poissuljettu, vaikka sisätutkimus kertoi, että kypsää ei ole kuin yläpäässä.. Siellä sitä onkin sitten alapäänkin edestä. NIIN turhauttavaa maata sairaalassa kun tuntee olonsa ihan terveeksi.

Nyt kotilomalle --> Särkänniemeen.. ;)

Raitis
 

Yhteistyössä