*** Elokuun 2011 masumurut HEINÄKUUSSA ***

:flower: Paljon onnea Piianappula!

Huikkiksen uutisiakaan ei varmaan kauaa tarvii odotella :)

ON Nyt on sit närästyksestä kärsitty kahtena yönä! Iskee kahden maissa yöllä ja kylkiasento on ihan toimimaton siinä kohtaa. Renniee ääntä kohti ja tyynyjä niin saa jatkettua onneks vielä unia. Onneks rennie tehoo ja saa kylkeekin kääntää ennen aamua :) Päivällä ei mitään oireita oo. Nyt oon sit koittanu jättää kurkut, paprikat ja kahvin kokonaan odottaan aikaa myöhempää.

Salama 34+3
 
:flower: Onnea Piianappula!

Minuu eivät vielä huolineet synnyttämään :D tosin lähdin vaan käymään näytillä, kun oli niin omituinen tunne tuolla emättimenseudulla. Tulehduksen tynkää sieltä sitten löytyi ja siihen jokin emätinpuikkokuuri hoidoksi annettiin.
Samalla katsottiin kohdunsuun ja -kaulantilanne ja pehmeä on, sentin auki ja sentti jäljellä eli herkästi pyysivät tulemaan näytille. Niin ja säännöllisten supistusten väli ei saa olla vähempää kuin 10 minuuttia eikä nuo supistukset saa olla kovia :| Ainut "ongelma" tässä on se, että kun mie en tunne kun ne kovat supistukset! Ottivat käyrän ja siihen piirty monia supistuksia sen reilun puolentunnin aikana eikä ne miusta tuntunu miltään!!!! Joten miten mie erotan sitten sen hetken millon lähteä?! :confused: Esikoinenhan miulla tavallaan käynnistettiin kun kalvot puhkastiin joten ei mitään tietoa miltä supistusten kuuluisi tuntua kun on aika mennä...
Lääkäri piti myös hyvänä että vauvan painoarvio on tällä hetkellä 2600 g ja teki aktiivisesti hengitysharjoituksia. Jotenkin vaikka sitä onkin jo salaa toivonut, että saisi tämän "mahan tyhjäksi" tuli kuitenkin jotenkin hieman ahdistunut olo siellä synnytyssalissa ollessa. Alko muistua mieleen esikoisen synnytys...pitäisköhän miun oikeasti alkaa harkita sitä pelkopolilla käyntiä?

Sori omanapainen sepustus, on vaan jotenkin niin pelonsekaiset/väsyneet tunteet ettei oikein muuta irtoa :ashamed:

~tottis ja napero rv 34+5
 
ONNEA piianappula! :flower:

Kipeitä supistuksia tullu tänää.. Puuh.. Esikosta nää tämmöset alko varmaa viikol 35-36.. Toivottavast tää nyt ei synny ennen tota rv 36-37.. SItte kyllä saa tulla heti mut eiiiii ihan vielä.
 
Ahdistaa tää helvetin parisuhde just nyt ja just tällä hetkellä.... ahdistaa niin saatanasti! Mä en voi sanoa tänään taas MITÄÄN etteikö toi yks vedä herneitä, en edes vitsailla... Painuis vittu sit sellaisen ihmisen luokse jonka kanssa kestää olla! Ei mun kanssa ole PAKKO olla vaikka pappi aamenen on tokaissutkin. Kyllä musta vittu pääsee eroon....

Että on paha mieli!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?!!!!! :'(
 
HURJASTI ONNEA piianappula pienestä prinssistä :heart:

Miuski mä tiedän just niiiin ton tunteen...mulla eilen ihan samat fiilikset ku tuntu ettei ukolle kelpaa mikään tai mitään mitä sanoin ei ollu hänen mielestään muuta kun vit**ilua : / Teki kans mieli näyttää oven paikkaa ja toivottaa hyvää matkaa =)
Oisko ne nää hormoonit, jotka saa aikaan tälläset tunne mylläkät ja aaltoilut...en tiä... :(

 
Suuret onnittelut Piianappulalle pikku-miehestä! :heart:

Miuskille SUURI :hug: tuttu tunne täälläkin aika ajoin..

( . ) Tänne ei ihmeempiä. Liitoskivut tuntuu häpyluussa nyt jo aika mojovasti, mut vielä pystyn sentään kävelemään ja tänään tein jopa puolen tunnin pyörälenkin :D
Ainut mikä nyt vaivaa on se, kun lääkäri käski kuulostella tarkkaan vauvan liikkeitä ja ottaa herkästi yhteyttä jos vauva alkaa olemaan hiljaisempi kuin yleensä. No mitä enemmän kuulostelen niin sitä vähemmän musta tuntuu et se liikkuu..tää on ahdistavaa! Tässähän tulee ihan luulotautisekskin vielä.. Me kun ollaan seurannassa vauvan kasvuhidastuman takia ja lääkäri sanoi, että jos vauva alkaa kovin hiljaiseksi, se on merkki siitä, että istukka tai napanuora ei toimi kunnolla, vauva ei saa siis ravintoa ja säästää voimiaan olemalla paljon paikallaan ja nukkumalla. Mä mietin joka päivä, et pitäiskö nyt käydä tarkistuttaas, mut sitten taas pikku-mies ottaa ja alottaa jumppatuokion :) no onnex on perjantaina taas ultra..

Voimia ja jaksamista taas kaikille!! :D

Happy ja Nestori 36+2
 
Onnea Piianappulalle pienenpienestä pojasta :)

( . ) Tännekään ei kuulu mitään kummallista.. Magnesiumia olen yrittänyt ottaa näihin vatsa/ kylki kramppeihin ja se auttaakin vähän :) Ja rauta ja multivita menee joka päivä.. Tuntuu että kokoajan saa jollain pilleripurkilla olla :D Onneksi tämä aika kuluu aika nopeasti ja nyt jo ollaan yli heinäkuun puolivälin, ei ole enää pitkä matka kellään..

Vicy+tirppa rv34+3
 
Viimeksi muokattu:
Paljon paljon onnea Piianappula! :heart:

Ja Pygmilläkin on varmaan vauva sylissä tai ainakin pian.

Huikkikselle pakko sanoa että oot kyllä ollut ihailtavan reipas. Ei varmaan ole helppoa maata koko kesää sairaalassa ja vielä erossa perheestä. Ihanaa että olette päässeet niin isoille viikoille jo. :heart:

Miuskille tsemppiä parisuhteeseen. :hug:

Oma olo on hyvä. Painetta on kyllä alapäässä ja kivuttomia suppareita taitaa tulla. Mä vaan oon niin hölmö etten oikeen niitä tajua. Käveleminen on välillä haastavaa mutta mulla ei kyllä ole vielä mikään kiire synnyttämään. Hommiakin on vielä niin paljon. Paitsi nyt mun vanhemmat tuli onneksi kotiin niin on esikoisellekin parhaat mahdolliset vahtija jos lähtö tulee. No edelleen odottelen sitä viikkoa 41+. :)

Päksäkkä 38+2:heart:
 
Piianappulalle suuren suuret onnittelut pienen pojan johdosta! :heart:

Miuskille jaksamisia parisuhteeseen! Meillä se on tällä hetkellä vähän toisin päin. Mulle ei kelpaa mikään, mitä mies tekee ja oon tosi räjähdysaltis ja nalkutan koko ajan. Laitan hormoonien piikkiin. Normaalisti olen mielestäni ihan rauhallinen ja mukava tapaus. :D

Vauva liikkeistä olen tosi huolissani. Pari päivää on ollut taas tosi hiljainen. Saan kyllä liikelaskennalla sen 10 liikettä kaksi kertaa päivässä, mutta vauva liikkuu vaan sen pari kertaa päivässä ja nekin jaksot kestää tosi vähän aikaa. Toi Happyn teksti sai mut huolestumaan entisestään. En ole mihinkään vielä soitellut, kun kuitenkin olen liikelaskennalla sen 10 liikettä saanut. Ihan selkee muutos on tapahtunut aikasempaan. Nyt siis vauva liikkuu kerran aamupäivällä ja kerran illalla. Välissä saattaa olla joitain vaisuja liikahduksia ja hikkaamista. Ehkä soittelen huomenna neuvolaan, jos on edelleen vaisua tuolla mahassa.

Sitten ällövaroitus. Mulla valahtaa kerran päivässä teelusikallinen jotain nestettä pikkareihin. Tänään oli mustat alkkarit ja siitä ei jäänyt sellasta kovaa valkosta kuivuttua (niin kuin valkkarista) vaan se vaan hävis siitä, kun kuivui. Onko muilla ollut vastaavaa? En muista tätäkään aikasemmista raskauksista. Luulis, että sitä tulis enempi ja useemmin, jos olis vaikka lapsivettä. Voikohan valkkari olla noin vetistä? Miten mä voin olla näin tietämätön? Ihan, kun ekaani odottaisin. :ashamed:

Muuten olo on ihan hyvä. Väsyttää kovasti aamupäivisin, mutta päikkäreiden jälkeen oon kun uudesti syntynyt. Supistelujakaan ei ole muutamaa harkkasupparia lukuunottamatta.

Pujaja ja Nuppu 35+1
 
Pujaja: Mä olin muutama päivä sitten ihan varma, että tuo äsken kuvailemasi neste olis lapsivettä, mutta perjantaina sanottiin, että järveen vaan, paikat on ihan kiinni. Mulla se siis oli valkovuotoa. Ja mulla kun ei ole mitään omaa hormonitoimintaa, niin valkovuotokin on tooosi harvinaista.
t. nim. Kuiva kuin Beduiinin sandaali.. ;)

Muoks.. Jatkanpa muutakin..

Voi hitsinpimpula näitten verenpaineitten kans.. Ei yhtään alle 105 alapainetta tule enää. Tuossa joku tunti sitten mittasin vielä 151/106, 147/112, 144/101.. Mut nyt alkaa toi alapaine olla koko ajan 110 tuntumassa, yläpaine 150-156. En mä nyt siis koko ajan mittaa, mutta esim. kerran puoleen tuntiin ihan mielenkiinnosta, kun tässä koneella istun. Onneksi aamulla on neuvola. Jokohan ne antais aloittaa rr-lääkkeen.. Vaikka toisaalta, minä, vauva ja istukka ollaan totuttu korkeisiin paineisiin ja muita toksemiaoireita ei ole. Taitavat johtua vaan siitä, että olin anopin kanssa tekemisissä pari tuntia.. ;)
 
Viimeksi muokattu:
miimii:lle :
ihan samanlaisia tuntemuksia välillä :D
(Pakko kommentoida, kun kerrankin on jotain tuntemuksia)

Jotenkin epätodellinen ole sen suhteen, että kohta vauva jo syntyy... Onhan sitä jo odotettukin, mutta silti... Lääkärikäynti oli tuossa rvllä 36 ja ultrasi (en tiennyt, että terkkarissa ultrataan, mutta näemmä nykyisin niin tehdään??) ja lääkärin mukaan laskettuna-aikana olisi vähän alle 3,5kg, jos kasvu jatkuu samana. Saa nyt sitten nähdä! Mutta tuskin mikään 5kg jötkylä ainakaan tulossa:D
 
Paljon onnea Piianappulalle Minimiehestä!

Onnea matkaan Pygmille maanantaina! Toivotaan, että käynnistys ja kaikki muu menee hyvin!

Eea, mäkään en ole koskaan saanut kivuliaita suppareita kuin synnytyksen yhteydessä. Nyt on tullut jonkun kerran sellaisia, jotka vähän kipuilee, muttei niistäkään voi kyllä valittaa. Enkä kyllä kaipaakaa kivuliaita, ja hyvä kun sitten tietää koska synnytys alkaa.

Kirppiina, mä en ole samaa mieltä vauvan liikkeiden vähenemisestä loppua kohti. Terveen vauvan liikkeet ei vähene, ne vaan muuttaa vähän muotoaan, eli tuntuu erilaiselta. Mun vauvat on itse asiassa tuntuneet enemmän loppua kohti just siksi että tila loppuu, ja veikkaisin että myös siksi, että vauva on loppua kohden kuitenkin myös vahvempi. Itse asiassa luin just artikkelin aiheesta (ihan meidän aamulehdestä), jossa todettiin samaa, ja sanottiin myös, että liikkeiden väheneminen itse asiassa on huolestuttavaa, se pitäisi ottaa todella vakavasti ja siihen pitäisi ammattilaisten puuttua ja ottaa selvää, mistä se johtuu. Jokunen vauva silläkin saataisiin todennäköisesti pelastettua.

Miuskille tsemppiä parisuhteeseen :hug:

Täälläkin menee mielialat vuoristorataa. Minkä lisäksi olen aikas ryytynyt viettämään koko loman kotosalla :( Mä kun tykkään matkustaa, minkä lisäksi meillä on molemmat mummolat muualla kuin täällä Ruotsissa, eli nyt jää sitten kaikki väliin. Tosi tylsä kesä. Ja mies tuntuu myöskin ryytyneeltä lomaansa. Koko ajan on jotain kotihommaa tehtävänä, eli tuntuu siltä, ettei edes pääse rentoutumaan. Pitäisköhän lähettää tuo esikoisen kanssa jonnekin reissuun, kyllä mä kuopuksesta huolen täällä pystyn pitämään muutaman päivän...

Siobhan ja Plutte 37+4
 
Happy: mulla tosiaan sama juttu(tästä olikin sun kans jo aiemmin puhetta ilmeisesti). Eli kasvuhidastuman takia kontrolleja ja just ens perjantaina seuraava polikäynti. Ja liikkeitä on seurattava. Tämä vauva on ollu paljon rauhallisempi kuin mun edelliset lapset. Jos kasvu on perjantaina yhä hidastunut, niin synnytys käynnistetään ennen laskettua aikaa. Stressaavaa on liikkeitä seurata. Kunnon potkut on tältä vauvalta harvinaisia. Liikkeet on lähinnä vaan semmosta pientä muljuamista ja kyljenkääntöä, semmosta on ollut koko ajan. Onneksi on toistaiseksi ainakin jatkunut samanlaisena, tosin pitkiä hiljaisiakin hetkiä on. Ktg-käyrällä olen kyl huomannu, etten kaikkia pieniä liikkeitä tosiaan tunnekaan.

Valkovuoto on mullakin lisääntyny nyt selvästi, liekö se sit olis ihan tavallista loppuraskaudessa. Kestopikkuhoususuojia olen käyttäny, ettei tarttis koko ajan olla pikkareita vaihtamassa.

Verenpaineet pomppas pariksi päiväksi vähän liian ylös. Liekö johtu siitä, että meillä oli yövieraita ja koin vähän stressiksi vierailun tässä loppuvaiheessa. En ole kahteen yöhön nukkunutkaan juuri lainkaan. Vieraat lähtivät tänään ja mun verenpaineet laski heti.. =)

Liitoskivut on kovat. Häpyluun alue tosi kipeä. Mut kipeitä suppareita ei ole ollut lainkaan. Niitä kyl vähä jo kaipailisin, haluaisin merkkejä siitä, että synnytys on lähenemässä. Toisaalta esikoisraskaudessa ekat kipeät tuli vasta päivää aiemmin, ku lapsi syntyi. Ja kakkosraskaudessa kaksi päivää. Tulisko nyt sit kolme päivää ennen? :p

Jospa tästä kokeilis nyt tuleeko unimatti tänä yönä.

Koralli 36+5
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Piianappula ! :flower:

Miuski - Tsemppiä teille !!

Kaksplus ei jostain syystä päästä mua enään edelliselle sivulle, niin en muista ketä asiasta kirjotti mutta mulla tulee myös välillä sellasta yhtäkkistä kipua alamahaan ! Kestää ehkä parista sekunnista minuuttiin ja sit lähtee pois, mistä lie johtuu.

(.) Pakko hehkuttaa ! :p Mun kaverit oli järjestänyt mulle eilen yllätys Baby Showerit!! En yhtään osannut odottaa moisia, ja tuli kyllä ihan puskantakaa. Oli todella kivaa kun vielä kaikki kaverit olivat päässeet tulemaan, olivat leiponeet kaikkia ihania herkkuja ym. Olivat tehneet todella upean vaippakakun ja sit sain sellasen paketin missä oli yks body + kaikenlaisia ekotuotteita mm. liivinsuojuksia, vauvalle kylpysaippuaa, rasvaa, puhdistuspyyhkeitä, kynsisakset, vanupuikkoja, hammasharja vauvalle jne jne ! Piristi kyllä niin kummasti tämän hormooni mamman päivää! :)

Niin ja nyt lähti viimeinen koneellinen vauvan vaatteita pyörimään. Sit olis kaikki 62 kokoon asti pesty, pinnasänky haettiin eilen kellarista ja koottiin se. Tuli heti paljon todellisempi olo ! :) Edelleen meiltä puuttuu kaukalo, hoitolaukku, harsoja ym. pientä. Mutta eiköhän nekin vielä kerkeä hakemaan !

majj & 36+0 POKSPOKS ! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Siobhan, kyllä ne liikkeet loppua kohti vain jonkun verran vähenee. Osaltaan vähenevät oikeasti, osaltaan ehkä kaikkia ei tunne kuten ennen. Ohessa linkki aiheeseen ja alla kopio Savonian ammattikoulun tekstistä aiheesta.

TerveSuomi: Raskaudenaikaiset seurantatutkimukset neuvolassa

"Sikiön liikkeiden laskenta

Sikiön liikkeet alkavat tuntua uudelleensynnyttäjillä noin 18. raskausviikolla, ensisynnyttäjillä pari viikkoa myöhemmin. Alussa liikkeet muistuttavat ilmakuplia tai höyhenen kutitusta, mutta muuttuvat vähitellen selväksi liikehdinnäksi.

Vahvat liikkeet ja pyörähdykset lisääntyvät 26. viikosta - 32. viikolle asti. Liikkeiden määrä vähenee hieman viimeisen raskauskuukauden aikana kohdun ahtauden, sikiön kasvun sekä lapsiveden määrän vähenemisen takia. Raskaana oleva pystyy itse tunnistamaan 80 - 85 % sikiön liikkeistä. Sikiön hengitysliikkeistä äiti tuntee vain hikan.

Jokaisella sikiöllä on oma yksilöllinen liikkumistapansa. Sama sikiö liikkuu samalla tavalla läpi raskauden. Normaali sikiö liikkuu 5 - 50 kertaa tunnissa. Välillä saattaa olla 20 - 40 min lepojaksoja, jolloin sikiö nukkuu. Liikkeet ovat suurimmillaan illalla ja iltayön tunteina. Äidin ruumiillinen rasitus vähentää jonkin verran sikiön liikehdintää, joka kuitenkin palautuu ennalleen äidin levätessä. Aterioinnin puolestaan ei ole havaittu muuttavan liikemäärää merkittävästi.

Sikiön liikkeiden määrä vähenee istukan vajaatoiminnan seurauksena, hapenpuutteessa sekä sikiön kasvuhäiriöissä. Myös tupakointi, alkoholinkäyttö sekä rauhoittavat lääkkeet vähentävät sikiön liikkeitä."

Ton viimeisen kappaleen asioiden takia tietenkin tehdään sitä liikelaskentaa ja siihen ohjeistetaan, jotta nämä syyt jäisi kiinni ajoissa. Ja jos ketään huolestuttaa, TIETENKIN kannattaa herkästi olla yhteydess neuvolaan tai synnärille.


Tulin oikeastaan vain poksumaan, tänään 38+0
! Näitä viikkoja en olekaan ennen poksunut! :)

Kirppiina ja Rooney 38+0
 
Raitapaitainen, varmasti mullakin se neste on vaan valkkaria tai jotain muuta eritettä, mutta ei lapsivettä. Lapsivettä tulis varmasti useemmin, kun kerran päivässä.

Majj, vauvakutsut on kyllä ihania varsinkin, kun ne järkätään yllätyksenä. Mulle järkättiin kakkosesta yllätysjuhlat. Ne tuli kans ihan puskista. Tällä kertaa ei varmasti järjestetä, kun kuka nyt jokaista mun raskautta jaksais juhlia. ;)

Vauvan liikkeistä vielä. Eilisen kirjoitukseni jälkeen Nuppu piti ihan hyvän jumppatuokion tuola. Tänäänkin aamulla on ollut pikkasen aktiivisempi, kun kahtena edellisenä päivänä. Silti mietin, että soittaisinko soittotunnilla sinne neuvolaan. Keskiviikkona mulla tosin on se lääkärineuvola, mutta eihän siitä haittakaan ole, jos nyt soittelen.

Pujaja ja Nuppu 35+2
 
Piiannappulalle paljon onnea :heart::flower:

Kelan päätös on vihdoin tullut, ja taas täytyy kirota koko laitos.. (anteeksi vaan, jos täällä on joku Kelan täti :ashamed:). Päätös oli siis tehty vuoden 2009 tulojen mukaan, vaikka hain sitä 6 kk palkkatulojen mukaan, vaihdoin työpaikkaa syksyllä ja omasta mielestä ainakin palkka nousi reippaasti, mutta kun ei tullut 20 % täyteen niin ei sitten. :headwall:. Tuntuu vaan niin järjettömältä noista summista vielä maksaa verot..no, kai se mies sitten elättää tämän perheen :p.

Liikkeistä mainitsin itse viimeviikolla neuvolassa, kuinka vauvalla on selkeästi hiljaisempia päiviä ja toisena päivänä melskataan enemmän. Terkan mielestä kaikki on ok, kun kuitenkin päivittäin tuntee liikkeet. Mutta niinkuin joku muukin mainitsi, sellaisia kunnon monotuksia en tunne juuri enää tuntevani, vaan enemmänkin sellaista muljuntaa, jalan tai pyllyn työntämistä ja kyljen kääntämistä.:confused:.

Omat tuntemukset on tällä hetkellä aika ristiriitaiset. Yhtenä hetkenä haluaisin jo kovasti synnyttämään ja vähän ajan päästä iskee paniikki, että " ei vielä, en ole valmis"... Olo on kuitenkin ihan ok suurimman osan aikaa, ettei tässä senkään puolesta mikään kiirus vielä olisi..

Verenpainetta mittaillaan täälläkin, ja koko ajan saan ihan hyviä lukemia, mutta jostain syystä se vaan neuvolassa sitten pompsahtaa yläkanttiin. Huomaan kyllä jännittäväni sitä tilannetta edelleen, ja varsinkin kun tiedän että siitä tulee sanomista. No, jospa sitäkään ei enää montaa viikkoa tarvisi jännätä ;).

Minkäänlaisia kivuliaita supistuksia ei ole, joskus yöllä herään edelleen siihen tunteeseen että menkat alkaa, mutta nukahdan kyllä saman tien, joten tuskin se vielä mitään kovin vakavaa on. Vatsa on aamuisin sekaisin, mutta sitä se on ollut jo ennen raskauttakin, ei taida olla mikään merkki sekään..kumartuessa maha pitää kyllä sellaista pörinää että suolet siellä taitaa olla solmussa :LOL:. Pissalla saa kyllä käydä ihan riittävästi, nivusia särkee ja välillä sohvalta noustessa tuntuu että koko alapää tipahtaa justiinsa ja joskus koiraa kävellyttäessä iskee paniikki kun tuntuu että toukka pullahtaa ulos justiinsa..

Jospa sitä sitten kauppaan lähtisi, kun ei näytä olevan kuin 24 astetta lämmintä. Kauhulla kyllä odotan niitä viikonlopuksi luvattuja 35 asteen kelejä ja turvotuksia :x.

Siiruska ja salamatkustaja 38 +0 :heart:
 
Oli neuvola tänään. Vein oman verenpainemittarin mukanani tällä kertaa. Mittari näytti mulle kotona etukäteen 117/80 ja neuvolassa sama mittari näytti 141/95. :D että tuli todistettua, että omiin kotimittauksiini voin luottaa. On se kumma miten jännitän niin sitä virallista mittaustilannetta.
 
Taustalta seuranneena laitan piiitkästä aikaa kuulumsia..

Hyvin on kaikki sujunut, vaihtelevaa voipunutta oloa lukuunottamatta. Helteet kiroan alimpaan hemmettiin, inhottavaa kun ihmiset hehkuttaa kuinka mahtavaa on kun on lämmintä. Kestän helteitä normistikin tosi huonosti, nyt raskaana ollessa on ihan järkyttävän kamalaa :( Kauhulla odotan tälle viikolle luvattuja lukemia.

Sairaalakassia olen jo pakkaillut, hyvissä ajoin :D Vauvalle on valmiina vaatteet: samaiset pikkuruiset vetimet kuin edelliselle, uudet tossut ja pipon hankin kun löydin huutiksesta. Itselleni ostin kirjan, suklaalevyn, lakua ja jaffaa. Olen siis päättänyt hemmotella itseäni heti kun siihen on aihetta :D

Kotona on täysi hulina päivästä toiseen. Lapset (6, 5 ja 2) eivät juuri armoa tunne, vaikka kuinka olisin uupunut. Onneksi ei ole mitään suuria velvotteita, kasvimaakin saa rehottaa rauhassa rikkaruohoineen. Mies sen sijaan tekee kaiken liikenevän ajan keittiöremppaa, joka näillä näkymin ei valmistu vauva syntymään mennessä :( Monenmoista mutkaa on ollut matkalla, yllättävän hyvin kuitenkin ollaan selvitty "kenttäkeittiössä" ja grillin turvin. Mihinkään mummilaa pitemmälle lomareissulle ei nyt kannata haveilla lähtevänsä, onneksi ei niin kovasti kukaan minnekään hingukaan.

Tänään oli neuvola, tästä eteenpäin onkin sitten viikon välein. Viimeiset kolme kertaa ovat tuntuneet jo aikamoisen turhilta; kaikki on onneksi mennyt hyvin eikä alhaista hemoglobiinia lukuunottamatta murheita ole ollut. Terkka on sellainen tosi nuori ja (tuntuu ainakin että olisi) kokematon. Ja koska mitään kysyttävää ei ole eikä hän oikein mitään utta minulle näin neljännellä kerralla osaa kertoa, suurin osa käynnsitä on sellaista väkinäistä jutustelua tyyliin no-miten-teidän-kesä-on-sujunut. Jostain syystä minulla on sellainen olo, että hän koko ajan odottaa, koska minulla puhkeaa raskausmyrkytys :confused: Kyselee oireista aina joka käynnillä moneen kertaan ja viimeksikin totesi, ettei vielä mitään hätää. Siis vielä? Täh? Kokemusta ei moisesta ole, joten en tiedä miksi hän pitää minua riskiryhmäläisenä. Lisäksi hän jaksaa aina kauhistella, kuinka suuri vatsani on. No, täsmälleen samakokoinen se on kuin aiemmissa ja 3,5 kiloisia ovat kaikki lapset olleet. Viimeksi sf-mittaa ottaessaan hänen sormensaolivat, hmm, noh sanotaanko että aika herkällä alueella tuolla alapäässä, kysyinkin, että onko ihan oikeasti jo noin alhaalla se kohtu. Hiukan ihmetytti.

Synnytystä en osaa yhtään jännittää, on niin hyvin mennytjoka kerralla. Kerta kerralta tosin nopeampaa, joten se ehkä hiukan mietityttää, että ehditäänkö ajoissa sairaalaan. Viimeksi meni 4h ekoista supistuksista syntymään. Eiköhän kaikki mene ok.

Mukavaa on ollut lueskella teidän muiden kokemuksia ja mietteitä, kovasti vaan en ole jaksanut enkä ehtinyt kommentoida.
Kaikille vauvan jo saaneille valtavasti onnea, kaikille meille muille tsemppiä loppurutistukseen!

Hopsula + jäbä, 35+6
 
Liikkeistä, välillä tuntuu ettei millään sais 10 liikettä tunnissa.. mut sit on päiviä kun maha heiluu oikein kunnolla :p

Painoarvio oli tänään 2.6kg (keskikäyrällä mennään), oon 2cm auki ja kanavaa 2cm.
Sukupuolta meinasin kysyä mut päätin kuitenkin että saa pysyä yllätyksenä :D

DarkRed 35+2
 
Onnea Kirppiinalle ja Siiruskalle isoista viikoista =)

Mä olen kyllä edelleenkin sitä mieltä, että ei se vauva vähempää liiku, liikkeet on vain erilaisia :) Mutta ollaan samaa mieltä varmaan siitä, että parempi, että yksi ylimääräinen huolestunut äiti ottaa terveydenhuoltoon yhteyttä saadakseen tietää ettei huolta ole, kuin se, että joku ei kehtaa ottaa yhteyttä ja vaavi kuolee : /

Täällä on ukkosta ilmassa ja meikäläisellä päänsärky. Molemmat lapset ovat päiväunilla :O En muista koska viimeksi esikoinen olisi nukkunut, paitsi sairaana ollessaan... täytyykin varmaan mitata kuume kun hän herää. Se tästä ryydyttävästä lomasta vielä puuttuisi, että seuraava sairastuisi, sen jälkeen olisin ihan 100% jumissa täällä kotona :(
 
Saas nähdä kuinka tässä käy, koko päivän ollut pieniä supistuksia. Jopa levossa ollessa, tätä ei oo aiemmin tapahtunut, vaan aina levolla menneet ohi. Viime yönä sain nukuttua 7 tuntia putkeen ja oli aamulla ihan järkyttävän hyvä olo :D Rohkenin jopa isompaan kauppaan ruokaostoksille, tosin siellä vaappuessani tuli muutamia sukkapuikkotuntemuksia...
Katsellaan iltaa kohden alkavatko muuttua säännöllisimmiksi vai häipyvätkö vielä kokonaan :popcorn: Hassua, että toisaalta olen aatellu että saapi tulla kun tulee, mutta nyt kun tavallaan on tuntemuksia että voisi olla tuloillaan, miulle iskeekin jarrut päälle että ei vielä! Ehkä siinä eniten painaa se että pikkunen joutuu vielä muutamaks viikoks osastolle jos nyt syntyy...

~tottis ja napero rv 35 tasan
 
Äitipolilla käyty ja uudelleen pitää mennä taas parin viikon päästä. Maksa-arvoja seurataan nyt ilmeisesti 1-2x/vko. En ole ihan varma, kun puhui osittain hiukka heikosti suomen kieltä. Huomenna omassa tk:ssa labrat. Ultralla katsottiin kohdunsuuntilanne ja vauvaa. Kohdunsuu ultralla 4cm, kiinteä ja kiinni, myös sisätutkimuksella paikat kiinni. (En tiedä mitä se nuori lääkäri sai arvioitua pari viikkoa sitten että on auki sormelle.) Luotan kuitenkin tämän päiväisen lääkärin tutkimukseen enemmän. Paino arviotakin sain vauvasta ja 2,5kg :heart: olisi jo vauvalla painoa. Eli ihan jytky tulee jos loppuun asti päästellään. Kysyi heti ekaa mittaa katsoessaan, että niin mitkä viikot sulla nyt olikaan. lukema näytti ruudulla muistaakseni 36+ viikkoja. =D Ja arvatakaa oliko pää mitä mitattiin....huoh. Mutta sellainen reilu 4kg sieltä saattaa olla tulossa. toivotaan, että ymmärtää vään tulla aikaisemmin. Hepatogestoosi diagnoosia ei vielä tietenkään tullut, koska arvot vielä hyviä. kutinaan kirjoitti Zyrtecia ja tuli heti tunne, että tiesiköhän mitä määräsi. Ataraxista se puhui ylilääkärin kanssa puhelimessa, mutta kuitenkin kirjoitti tuon reseptin. No mutta kaikki hyvin virtauksissa ja muutenkin joten eiku jatketaan seurantaa. niin ja poika siellä edelleen köllöttää. :heart:

pitää mennä lukemaan pinoa. =)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä