Elokuun 2009 odottajia?

  • Viestiketjun aloittaja jonsku_86
  • Ensimmäinen viesti
bambi 86
Kiitos vastauksista, tänään neuvolakäynnillä sainkin ne kelan paperit ja raskaustodistuksen..

Innostuin niin kovasti neuvolakäynnistä, että ostin jo jotain pientä tulevalle pienokaiselle.. iih, kivaa:) Oottekos te ostanut jo paljon kaikkea tulevaa perheen jäsentä varten?

Ippaliini, mun hemoglobiini oli 116 ja neuvolantäti vakaasti oli sitä mieltä että pitäis hankkia hieman extra rautaa jo... huimausta on kyllä melko usein havaittavissa, että kait sitä lisärautaa sitten täytyy pian käydä ostamassa.. Vaikka ehkäpä raudan vähäinen määrä vaikuttaa eri ihmisillä vähän erilailla.

Itse ostin myös kaksi ihanaa kesämekkoa juuri postimyynnistä, haluan nauttia tulevasta kesästä täysillä, ruskettuneena ja hyvillä mielin:)

Mulla pienokaisen potkut tuntuu jo välillä pelottavan kovaa, ainakin iltaisin kun menee nukkumaan, niin tuntuu että pian se pieni potkasee jo reiän vatsaan... oliskohan jalkapalloilija tuloillaan... :)

Itseltäni loppuu muutaman viikon päästä koulu, lopputyö on jo palautettu eli nyt saa lopun ajasta ottaa rennosti.. hieman kyllä harmittaa ettei alkukesäksi ole töitä (laskettu aika 31.8).. tai harmittaa aika paljonkin.. No täytyy yrittää sitten rentoutua alkukesästä ja ladata akkuja tulevaan..:)

Ihanaa ja aurinkoista päivän jatkoa teille kaikille:)
 
N27
bambi 86: meillä on hankittuna jo sänky, yhdistelmärattaat, lakanoita, pussareita, vaatteita, leluja, tossuja.... yms. :D Pikku hiljaa noita on tullut hommattua, kun omalta duunipaikaltakin löytyy osa ;)

Mä tulen huomenna kertomaan, miten neuvolassa kävi :)
 
jonsku_86
Moikka kaikille.

Mulla tuli alkuviikosta vietyä paperit Kelalle. Nyt sittä jännään että kumman pakkauksen saan. Enemmän kyllä toivoisin sitä viime vuoden pakkausta, mutta kuka tietää.

Ite oon kans sen huomannu että jos jotain tekee pitemmän aikaa niin tuntuu ku joku kiristäis vannetta mahan ympärille. Ei mikään kiva tunne. Menee kyllä ohi ku lepäilee jonku aikaa. Mies on ollu aivan ihana ku on tehny sellaset hommat mitä en ite enää pysty tekemään.

Mulla kans mies puhuu vattalle aina silloin tällöin. Kovasti jo ootellaan että tuntuis mahan päälle nuo potkut, mutta vielä ei pahemmin ole tuntunu. Mies sano että ehkä tunsi jotain pientä, mutta ei ollu varma.

Meillä alkaa olla kaikki hommattuna, paitsi vaunut. Tai yhdet on olemassa, mutta ajattelin laittaa ne parvekevaunuiksi, ku ovat mulle liian korkeat työntää ja ovat sen verran vanhemman malliset ettei niissä ole säädettävää työntöaisaa. Vaatteita on tullu melkomoinen määrä ja tässä mietinki, että mihin ne alkaisin laittamaan. Säilytystilaa on tosi vähän tässä asunnossa.

Mulla potkut tuntuu vielä tosi vaimeina. Johtuu varmaan siitä että istukka on mullaki tossa vatsanpeitteitten alla ettei potkut tunnu vielä niin selkeinä. Mutta sen olen huomannu että vessassa saa juosta tosi usein, varsinki ku napero tuntuu potkivan enimmäkseen rakkoa kohti.

Mulle neuvolassa sanottiin tosta hb:sta, että jos menee alle 110 niin sitte pitää alottaa rautakuuri, ja se pitää ite ostaa. Ite kyllä syön ladyvita plussaa, ettei oo päässy tippumaan kovin alas.

Mulla meinaa nyt jo jännittää ens kuun lääkäriaika. Silloin katotaan joudunko alkaa pistelemään vai en. Tosiaan toivon kädet kyynärpäitä myöten ristissä ettei tarvi. Ihmiset koittaa lohduttaa että se on pieni neula, mutta se ei helpota yhtään ku pelkään neuloja tosissaan.

Se mikä ihmetytti tossa viimekertasessa neuvolakäynnissä, oli se, että mulle sanottiin reilu kuukausi sitten, että otetaan sitte seuraavalla kerralla sf- mitta. No, nyt ku se ois pitäny ottaa, niin ei se sitte ottanukaan sitä. Ja ku kysyin että koska se on se sokerirasitukseen meno, niin se selitti että "periaatteessa voit heti mennä, hän laittaa lähetteen, mutta älä kuitenkaan mene ennenku minä soitan sulle". Terkkari kyllä soitti, mutta ei puhunu mitään tuosta testistä. Pitää soittaa sinne tässä ens viikon alussa, ja kysellä että miten se nyt menikään.

Mulla iski aika ikävä vaiva, jota ei tähän mennessä ole koskaan ollu. Hiivatulehdus. Osasin vähän oottaaki tuota ku sitä sanotaan että raskauden aikana se useimmilla puhkeaa. :/

Mutta nyt taidan lähteä kattelemaan vähän telkkaria ja sitte nukkumaan. Vointeja kaikille.

-jonsku ja napero 22+6-

P.S. Muistakaahan päivitellä listaa. :)
 
jonsku_86
Elokuiset 2009

Ippaliini, 3, KHKS, 2.8
Nacksu, 2, KHKS, 5.8.
*Muumitutti* 2, KHKS; 6.8.
ilona80, 1, Turku, 10.8.
Pinja, 2, Tammisaari, 13.8
Nilla87, 1 hki La 14.8 Ultra 29.1
jonsku_86, 1, LPKS, 20.8.
N27, 1, Hki, 23.8.
Safiiri, 5, K-PKS, 24.8
Elviira, 1, PHKS, 31.8.

Tuossa tuota listaa vähän ylöspäin.
 
ilona80
Ihanaa kun on tullut paljon kirjoituksia <3 Mun pitää palata kommentoimaan niitä paremmalla ajalla...

Nyt levossa supistukset helpottaneet, mutta esim. parin tunnin shoppailu eilen ja olin ihan sänkyvalmis "vanteeni" kanssa. Saas nähdä, miten työt ensi viikolla...Lähden nyt kaupungille varovasti testaamaan, että alkaako se aina liikkeessä supistaa.
 
N27
Neuvolakäynti takana, ja vauvalla kaikki hyvin :) Mullakin oli arvot kohdillaan, hb:kin yli 120. Ainut mikä vaivaa, on vatsakivut. Hoitaja paineli mahaa, konsultoi kätilöä, ja sainkin lähetteen Kättärille jatkotutkimuksiin... Nyt odotellaan vaan aikaa. Saikkua vielä huominen.
 
ilona80
Jonsku: Ne potkut alkaa yllättävän nopeasti tuntua mahan läpi. Mulla tuntuu JA NÄKYY nyt jo niin kovasti, että mies välillä ihmettelee, kun malttaa pidempään pitää kättä mahalla, että onko sillä kaikki ihan hyvin kun se tuolla tavalla riehuu. Hiiva, voi ei :( Löytyikö se testeistä vai päättelitkö ite? Mulla muutama viikko sitten kutisi kanssa ihan törkeesti muutaman päivän ajan. Hain sitten apteekista Canestenia sekä rasvana että puikkona ja ehdin kerran laittaa rasvaa ja kutina loppui kuin seinään =) Nyt on sitten varalla odottomassa, jos jossain vaiheessa iskee. Itsekään en ole tuosta vaivasti juurikaan koskaan kärsinyt.

N27 saitko jo tietää millon sulla on Kättäriaika? Meinaatko siis mennä maanantaina töihin vai jatkuuko saikku? Mulla tää kävely tuottaa edelleen tuskaa. Vanne on ja pysyy ja sen lisäksi kävellessä pistävä kipu aina välillä molemmin puolin kohtua. Ajattelin kuitenkin mennä maanantaina kokeilemaan töihin, miltä tuntuu ja sitten taas illalla Jorviin, jos on kovin kivuliasta tuo työnteko. On onneksi lyhyt ja aika helppo päivä tiedossa.

Onko teillä alkanut jo perhevalmennukset? Espoossa on yht 5 kertaa ennen synnytystä. Meidän ryhmässä kerrat ovat nyt huhti-toukokuussa kerran viikossa. Eka kerta oli järkyttävä. Siis järkyttävän tylsä. Tarkoitus oli kai tutustua toisiinsa, joten 20 naista vuorotellen kertoivat osoitteitaan, nimiään, laskettuja aikoja, mitä tietää lapsista yms. Ensi maanantaina luvassa synnytys. Päästään ehkä vähän mielenkiintoisempiin asioihin. Sen jälkeen mä varmaan sitten alan täälläkin lietsoa synnytyspaniikkia (kiellätte sitten mua heti!) =)

Me ei olla ite hommattu vielä mitään vauvakamaa. Vauvan huonekin on ihan autio. Kesällä sitten ehtii. Vaunut (sellaset vanhat retroEmmaljungat) saadaan siskolta ja läjäpäin vaatteita on jo myös täällä (serkkupoikien vanhoja). Auton istuin, sitteri, matkarattaat, sänky, hoitopöytä...puuttuu vielä =) Onneksi on kesä aikaa.

Aurinkoista viikonloppua. Paistetta luvassa =)
 
N27
ilona80: eipä ole Kättäriltä mitään kuulunut, joten aika ei ole tiedossa... Mä suostuin ottamaan saikkua vaan tän perjantain, ja menen maanantaina kokeilemaan, että miltä tuo duuni tuntuu.

Meillä on perhevalmennus ekaa kertaa ensi viikolla.
 
jonsku_86
Ilona_80, neuvolassa mainitsin oireista, ja terkkari sitten oli jutellu lääkärin kanssa ja lääkäri suositellut canestenia sekä mulle että miehelle. Ja meillä ei muksu ala potkimaan jos mies laittaa käden mahalle. Liikkeet loppuu ku seinään. :)
 
Ippaliini
Jonsku_86, meillä ihan sama, miehen kädellä hyvin rauhoittava vaikutus, liikkeet loppuvat. Jatkuisipa sama sitten syntymän jälkeekin.

Sain juuri täytettyä äippärahahakemuksen, olipas taas rutistus. Eri kohtien ohjeet tule elukea tosi tarkkaan et tulee kaikki oikein. Haen etuutta 6 kk palkan mukaan koska olin 2007 (voimassa oleva verotus) kotona. Meilä pitää tuo hakemus lähettää ensi työnantajalle, joka sit lähettää sen Kelaan. Onneksi Kelan sivuilta voi seurata koska hakemus on sinne saapunut...Jotenkin outoa kun ei tiedä koska se sinne on lähetetty ja onko...

Otettiin sit kuitenkin pakkaus, vaikka on jo kolmas lapsi ja ei oikeasti tarvittaisi. Mut kun, ihana hiplailla niitä. Ja pakkauksessa on kivasta kestovaippoja, nyt knu yritän kokeilla niitä. ja rahana se on suht pieni summa, toki saisihan silläkin kaikenlaista.

Saapahan meidän Martta sit myös oman laatikon mihin voi kerätä lapsuudenmuistoja.

Olen ollut viime ke lähtien sairaslomalla ja outoa, olo paljon parempi. Ei uskoisi että ns. kevät istumatyökin voi sit olla pahaksi joskus. Eihän sitä ihmistä ole kai alunperin tarkoitettu istumaan 8 tuntia päivässä. Lisäksi mulla on alkanut kutinaa, se saattaa tarkoittaa että ekassa raskaudessa ollut hepatoosi tulee nyt sitten taas. Tokassa se jäi väliin. Pitää mitatuttaa maksa-arvot, siitä se sit selviää. Jos näin on, se tarkoittaa että Martta syntyy heinäkuussa, raskautta ei pääsetety yli 38 viikon, koska vikat viikot vaarallisia sikiölle. Noh, katotaan nyt mitä kutinasta selviää

Nyt valmistautumaan elämysmatkalle esikoisen kanssa. Koska asutaan maalla, jossa ei ole kauppoja, niin elämysmatkaksi kelpaa matka äidin kanssa kaupunkiin pariin kauppaan, samalla poiketaan lääkärissä korvien jälkitarkastuksessa. Kunpa näin pieni ilo riittäisi sit vielä isommilekin...tuskin niin hyvä tuuri käy..

Lämmin sää ulkona, meillä vain liian haiseva, isännät levittävät "luonnonlannoitusta" pellolle- haisee! Pyykkejä ei kuivata ulkona pariin päivänä, jos ei halua saada sellaista mielenkiintoista hajua niihin

t. Ippaliini ja Martta
 
ilona80
Tuo miehen käden rauhoittava vaikutus voikin tulla tarpeeseen vielä monta kertaa =) Musta tuntuu, että tämä meidän kaveri ei ole kovin vieraskorea. Se potkii surutta melkein kaikkia, jotka malttavat ajan kanssa pitää kättä mahalla. ...vaikka harvoinhan sitä sellaista tilaisuutta muilla kuin omalla kullalla on. Mulla ainakin alkaa tosi nopeasti tulla kuuma, jos joku pitää kättä pitkään, ja kun tulee kuuma, alkaa iho kutista, ja sitten yrittää kohteliaasti todeta, että ei se varmaan nyt ole hereillä =)

N27. Työpäivästä selvitty hengissä. Yritin ottaa todella todella rauhallisesti. Vähän kiristi (supisti?) välillä, mutta huomattavasti paremmin kuitenkin kuin viikko sitten. Yritettiin nyt järjestellä tuntejakin niin, että en kovasti joutuisi liikkumaan.

Tänään oli taas perhevalmennus. Puoltoista tuntia tiukkaa asiaa synnytyksestä. Ei pysty edes muistamaan kaikkea, mitä kerrottiin. Onneksi sitä sitten sairaalassa neuvotaan...

 
N27
Mäkin pysyin töissä koko päivän. Pikkasen kiristeli, muttei hälyttävän paljon. Nyt on kuitenkin taas iltaa kohti pahentunut tämä kipu, joten makoilen vaan sohvalla läppäri sylissä... :(

Meillä on huomenna ensimmäinen perhevalmennus, saa nähdä mitä käteen jää.

Ja meilläkin tuo poju lopettaa potkimisen heti kun mies laittaa käden mahalle - ujostelee isiä :D
 
ilona80
N27: Toivottavasti kivut helpottivat yön aikana! Mulla on ollut melko hyvä viikko töissä. Välillä kiristää kovastikin, mutta varsinaiselta kivulta vältytty.

Nyt ohjelmassa vuokrasopimuksen, netin, sähkön yms. purkaminen. Musta tuntuu, että mä saan stressin aikaan tästä asiasta =) Vuokrasopimuksen purkukin piti taas jättää viimeiseen mahdolliseen päivään, hyvä minä ;)

Oikein aurinkoista ja lämmintä vappua teille kaikille <3

Ilona ja kaveri (joka kulkee myös nimellä pikku a) 26+2 (hui kun aika menee nopeaan!)
 
Pinja
Hei vaan taas kaikille! Mä olen viettänyt hiljaiseloa täältä ihan vaan sen takia kun tämä meidän netti yhteys ei yksin kertasesti välillä toimi. Joskun olen kerennyt jopa lukea teidän juttuja ja sitten kun olen ruvennut kirjoittamaan yhteys menee poikki:( mutta josko tämä nyt toimisi sen aikaa, että kerkeisin jotain kuulumisia vaihtaa.

Mä kävin siellä sokeri rasituksessa ja arvot oli sen verran korkealla, että puhuivat mulla olevan raskausajan diapeettes, mutta ei kuitenkaan niin korkealla, että joutuisin piikittämään itseäni vaan nyt sitten mennään ruokavaliolla. jossain vaiheessa saan kutsun tammisaareen äiti polille asian tiimoilta, että katsotaan mitä siellä sitten tuumaavat. Rankkaa on ollut kun mä olen oikea sokeri holisti ja nyt pitää jättää lähestulkoon kaikki sokeri ja rasva pois. Kirosinkin, että mitä nautintoja mulla enää elämässä on kun ei voi ottaa lasillista viiniä eikä pussillista karkkia ei pitzaa eikä paljoa edes hedelmiä saa syödä. Mistä sitä enään voi nauttia? Mutta tämä pieni ihmisen alku on onneksi niin suuri motivoija, että sitä syö vaikka näkkileipää loppu ajan jos vain sillä on sitten hyvä olla:) Ja toivottavasti saisin hyvän lähdön terveelliseen elämään ja pystyisin jatkamaan sitä vielä synnytyksen jälkeenkin niin luulisi siinä karistavan sitten kaikki ylimääräisin läskin nopeaan pois:)

Ens torstaina menen äitipolille juttelemaan tulevasta synnytyksestä. Vähän hirvittää.

Mä olen voinut muuten kohtalaisesti. Välillä tosi huonosta ja v'lillä ihan ok. Mulla on toi selkä ollut välillä niin kipeä, että hyvä kun on kävelemään päässyt ja supistelee kanssa ajoittain paljonkin jos vaikka on ollut paljon liikkeellä päivällä. Ton taaperon perässä on joskus mahdotonta pysyä. Sen vauhti kun tuntuu kiihtyvän ja mun hidastuvan:)

Mä olen kanssa jo hoitanut kaikki kelan paperit ja työnantajan kanssa hoitanut omat. Mä haluaisin kanssa sen tän vuoden äitiyspaketin just sen takia kun siellä on niitä kestovaippoja. Esikoisen kanssa käytin kestoja pari ekaa kuukautta, mutta sitten se jäi kun meillä oli niin hankalata se pyykinpesu. Nyt on sen puolesta ihan eri tilanne ja toivon pystyväni ja oppivani käyttämään kestoja ihan loppuun asti. Esikoisellekkin ajattelin kesällä kestoja ihan vaan siksi josko saisin sen nopeammin oppimaan kuivaksi. Esikoinen täytti viikko sitten 2v.

Mitähän sitten vielä. Taidanpa lopetella nyt ja mennä vähäksi aikaa leputtamaan jalkoja ennen kuin esikoinen herää. Toivottavasti meidän kone lakkaa temppuilemasta ja pääsen täällä käymään vähän useammin.

Oikein hyvää kevättä kaikille.

-Pinja rv26, poika 2v.-
 
bambi 86
Hei kaikille!

Ihanaa, ensimmäinen viikko kun en ole kertaakaan joutunut oksentamaan! Vihdoinkin alkaa hyvä olo voittamaan ja oksentamiset toivon mukaan jäänyt kokonaan pois..

Huomenna menen ensimmäistä kertaa perhevalmennukseen, jännittää... missasin ensimmäisen kerran, joten en tiedä vielä mitä on tulossa. Oletteko muuten menneet perhevalmennukseen yksin vai yhdessä??

Onko kellään täällä olijoista synnytyspelkoja? Itselläni on aina ollut ja tuntuu että pelot vain koventuvat koko ajan.. mietin että missähän tilassa niitä voisi lieventää, onko kellään kokemusta??... :/

Sain itsekkin juuri paperit kelaan ja nyt vain odotellaan pakkausta:)

Hyvää tiistai päivän jatkoja teille:)!
 
jonsku_86
Moikka kaikille!

Täällä on ollu hiljaiseloa ihan siitä syystä että olen ollut todella väsynyt. En saa kunnolla nukuttua öisin ja päivällä olen ku zombie.

Me saatiin tänään äitiyspakkaus. Oli tämän vuoden mallia, vaikka olisinki alunperin halunnu viime vuoden pakkauksen. Ei tuo kuitenkaan ole niin värittömän näkönen luonnossa ku mitä näytti olevan kelan sivujen kuvissa.

Tänään aamulla näki jo ihan selvästi mahan päälle potkut. Muutenki napero alkanu olemaan paljon aktiivisempi. :)

Mutta näin pikasesti täältä. Nyt on pakko alkaa tekemään paperihommia että saa ne alta pois.

-jonsku ja napero 24+4-
 
ilona80
Tervehdys kaikille!

Tänne ei kuulu kummempaa. Supparit on onneksi vähentynyt ja töissäolokin sujunut ihan mukavasti taas! Kaveri potkii kovaa ja jatkuvasti. Lapset sitten koulussa yrittävät siihen ottaa kontaktia. Suloista <3

Täytittekö kelan laput netissä vai ihan paikanpäällä? Kai tähän löytyisi vastaus jostain Kelan sivuiltakin, mutta jos ilmoituksen laittaa nettilomakkeella, niin pitääkö se raskaustodistus postittaa erikseen kelaan? Mä odottelen noiden papereiden kanssa vielä muutaman viikon, että saan uuden osoitteen laitettua papereihin. Työnantajalla olen jo ehtinyt ilmoittaa. Kun yhdistää raskauden ja muuton, tuntuu, että paperihommia on ihan liiankin kanssa =)

i ja a 26+1 (viimeksi meni viikolla väärin...)
 
N27
ilona80: mä olin juuri tulossa kysymään, että miten tuon äitiysavustuksen kanssa tehdään :D Laitoin netin kautta hakemuksen tänään, mutta siellä ei puhuttu sen raskaustodistuksen postituksesta mitään..? No, ehkäpä he kyselevät sitten perään :)

Mitäs muita hakemuksia olette jo täytelleet? Milloin on viimeinen aika hakea vanhempainrahaa, jos la on 22.8?

Mäkin olen muuten pysynyt töissä nyt, ja kaikki on mennyt suht ok :) Pikkukaveri potkii kova ja maha kasvaa vauhdilla.
 
Ippaliini
Heippa täältä sohvalta.

Olen ollut nyt sairaslomalla 3 viikkoa ja ensi viikon pe on taas neuvola missä katsotaan tilannetta.
Mun työ ei ole raskas, istumatyö 8 tuntia koneen äärellä. Mutta sekin voi joskus olla pahaksi...
Mulla on todella kaameat suonikohjut etenkin alapäässä, pelkäävät tukosta. Ja istuminen jos mikä on pahaksi.
Sain vertaohentavaa lääkettä niihin. Mietin vain et eikös se ole paha juttu synnytyksessä et veri ohenee..?? Pitää tuota kysyä ensi viikolla.

Mulla ei ole perhevalmennusta, oli vain esikoista odottaville. mutta silloin kävin ja pidin. Pidetään edelleen yhteyttä n. 5 perheen kanssa, tavataan pari kertaa vuodessa.
jonkun luona. Mukava vaihtaa kuulumisia ja lasten edesottamuksia. Niin ja oltiin silloin siellä miehen kanssa yhdessä. Bambi sitä taisi kysellä.
Bambille: en voi sanoa että mulla olisi synnytyspelkoja, ehkä siksi että 2 synnytystä menneet ihan ok, vaikka pääosin jouduin olemaan ilman kivunlivitystäkin kun lapset syntyivät vauhdilla.
Oletko puhunut asiasta neuvolassa? Jollakin paikkakunnillahan on olemassa pelkopoli (meniköhän nimi oikein)

Pinja, meidän yhteys myös pätkii välillä. Siksi kirjoitan aina ensin jutun notepad/muistioon ja sitten kopion tänne. Ei menetä kirjoitusta jos yhteys tökkii.
Tuo on harmi että hedelmätkin on kiellossa. Koita kestää!

Oi, Jonsku olet saanut jo pakkauksen, ihanaa. Mäkin sen otin, vaikka on jo kolmas lapsi ja en kyllä tarttis. Se on vain niin ihana!
Sain neuvola paprut vasta viikko sitten ja mun pitää laittaa paprut eka työnantajalle, ne laittaa siihen jotkut palkkatiedot ym ja sitten Kelaan.
Toivon mukaan laittavat pian! Siksi en siis voinut täyttää hakemusta netissäkään.
Hain samalla myös vanhempainrahaa, sitähän voi sitten muuttaa vielä jos siltä tuntuu.
Kelan sivuilla sanotaan hakemisesta: Hae tukea viimeistään kuukausi ennen vanhempainrahakauden alkamista.

Nyt lounaalle ja jos hieman ulkoiluttaisi jalkojaan sen jälkeen.

t. Ippaliini ja Martta 27 viikolla
 
safiiri,
Pinja, mää kans joudun kattoon tarkkaan mitä suuhuni laitan. Mullahan oli taas paastoarvo korkeahko, joten sain kotiin mittarin. Hedelmät tosiaan nostaa verensokeria, joten mullekki neuvottiin että kohtuuella niitä. Vihanneksia taas saa popsia mielin määrin.

Mää en oo vielä ees saanu neuvolasta kelan papereita. 14.4 on neuvola taas niin sitten ne saan. Edelleen tuumauksessa, kummanko sitä ottais. Niitä pikkuvaatteita meillä on tosiaan jo aivan tarpeeksi. Toisaalta taas Jänskikselle ei tarvi hankkiakkaa mitään ku käyttötavaroitaki on jo.

Kyllä määki oon jo sitä synnytystä miettiny hiukan arveluttavin ajatuksin. Oon nimittäin neljä edellistä kertaa aina voinu pahoin avautumisvaiheessa. Tietää siis että taas laattailen minkä kerkeän ja siippa-parka joutuu kaarimaljoja vaihtamaan. Ekaks tulee oksu ja heti perään supistaa. Ei kivaa. Sitte jossaki vaiheessa oksuolo menee ohi ja sitte tekeeki jo mieli ponnistaa. Sitä odotellessa...

Safiiri ja Jänskis 24+2
 
safiiri vielä heti perään
Sitäki tässä jännäilen, kerekänkö tällä kertaa saaha kivunlievitystä vai en. Kahessa ekassa (pojat) sain epiduraalin, joka poisti kivut ja huonon olon. Kahessa tokassa (tytöt) mentiin luomuna. Tai viimeksi koittivat kohdunkaulanpuudutetta, mutta sillä ei ollu mitään vaikutusta. Ja nythän Jänskis on kuulema tyttö.
 
Tiitu ja masuasukki
Osallistuin eilen Turun perhevalmennukseen ja olin tyytyväinen pakettiin, vaikka ei siellä mitään uutta sillai ollu. Fysioterapeutti puhui lantiolihaksista ja kätilö (joka oli meillä rakenneultrassa) oli puhumassa synnytyksestä. Tykkäsin kätilön puheenvuorosta, hän on sympaattisen oloinen. Ainoa, mikä harmitti, että sali oli tosi tiukassa ja fysioterapeutti puhui roisisti ja liian kauan vieden aikaa kätilöltä.
 

Yhteistyössä