Elokuun 2009 odottajia?

  • Viestiketjun aloittaja jonsku_86
  • Ensimmäinen viesti
ilona80
Ippaliini: On nää kyllä kummia nää neuvoloiden eri käytännöt. Mulle terkka esitti asian vähän niin, että ylipäätään näillä viikoilla voisi alkaa syödä lisärautaa. Ja sitten kun hemoglobiini oli 111 sanoi, että nyt sitten on sen raudan vuoro ja alkoi käydä eri merkkejä läpi. Eli piti ihan itsestään selvänä, että nyt se alkaa. Mutta taitaa olla muutenkin vähän "nappi-intoilija" tuo täti, koska oli sitä mieltä, että myös d-vitamiinia/jotain monivitamiinia pitäisi vielä jatkaa. (Lopetin kun pakkaus loppui ja ohjeissa sanottiin, että huhtikuuhun asti pitäisi syödä).

Mutta tuskin siitä nyt ainakaan mitään haittaa on, jos alat rautaa syödä. Vaikka sitten aluksi vain joka toinen päivä ja katsot uudestaan tilanteen kolmen viikon päästä. Tämä siis ihan vaan mutu-"tietoa"...mutta outoa olisi, jos siitä jotain haittaa olisi sinulle, kun minulle sitä kerran samoilla arvoilla määrättiin.

Iloista pääsiäistä kaikille!

ilona ja kaveri 22+2
 
Ippaliini
Heippa!

Miten meni pääsiäisen aika? Meillä ihan kotosalla puuhastellessa keväthommia kuten takkapuiden tekoa. Itse en siihen osallistunut muuten kuni talkooväen ruokkimisella. Silti olin ihan poikki sunnuntaina ja nukuinkin 13 tuntia su-ma yönä. Helpotti kummasti.

Mulla on ollut jo jonkin aikaa jos mitä vaivaa ja kipua ja todella tällä kertaa en voi sanoa, että raskaus on parasta aikaa. Odotan elokuuta kuin kuuta nousevaa, koska uskon että suurin osa vaivoista katoaa synnytyksen myötä tai ainakin pian sen jälkeen. Olen tässä "nettitohtoroinut" kun mietin mikä ihme vaivaa, kun issiaskipu säteilee pakarasta nilkkaan asti, häpyluut ovat kuin pesäpallomailan käsittelyn jäljiltä, alamasua kouristelee välillä ja selkä vetää kipeäksi. Kahden aiemman kanssa ei ole ollut mitään tällaista. Onko sit vain niin, että paikat löystyvät vain? Olen myös todella väsynyt, vaikka raskauden toinen kolmannes tulisi olla sitä pirteintä aikaa. Mies sanoikin,että mikäköhän zombie sit olet loppuvaiheessa...

Ehkä tämä nettitohtorointi ei ole oikein järkevää, tiedän, vaan pitäisi soitta neuvolaan. Mut kun viimeksi äitiyspolilla lääkärilel vaivoja valitin, sanoi vain, et ne kuuluu raskausteen eikä mitään voi. Mutta onko tosiaan niin, että joutuu kärvistelemään kivuissa 6 kk ilman kunnon kivunlievitysmahdollisuutta??? Kerään tässä hieman päättäväisyyttä, ennenkuin soitan sinne, etten taas vain sano et joo niin kai sit. Vaan osaisi vaatia jotain.

Oletteko muut olleet terveinä? Toivon mukaan olette, näitä särkyjä ei toivo kenellekään.

t. Ippaliini ja Martta vasta viikolla n. 23
 
ilona80
Ippaliini: Mulla on vähän sama tilanne. Tosin toi kuulostaa vielä pahemmalta :( Toivottavasti löytyy jokin ratkaisu, että et joudu vain kärvistelemään!

Mulla maha on monta kertaa nyt alkanut ihan muutaman kymmenen metrin jälkeen särkeä ihan älyttömästi, kuumaa, polttavaa kipoua ja muutamana yönä olen herännyt huimiin vatsakipuihin. Varsinkin nuo yökivut hieman pelottavat, koska olen yleensä todella hyväuninen, eli minua on pakko sattua kunnolla kun kerran kipuun herään. Neuvolassa kaikki kuitenkin kuitattii normaaleilla kasvu/liitoskivuilla ja harkkasupistuksilla. ...lepoa lepoa lepoa. Töistä ei kuitenkaan malttaisi jäädä pois, kun enää niin vähän on loppurutistusta jäljellä.

Oho, tulipa melkoista rutinaa =) Vaikka loppupeleissä kaikki on ihan hyvin, voisi olla niin paljon huonomminkin.

Pääsiäinen meni uutta kotia laittaessa. Se on aivan ihana <3. En malttaisi odottaa, että saan kesän aluksi alkaa laittaa vauvatavaroita.

Lyhyt työviikko, ihanaa =)

ilona ja kovasti potkiva kaveri 23+1
 
jonsku_86
Moi kaikille.

Tänään oli taas yks neuvola. Tosi nopeesti menny aika ku miettii että vasta sitä teki sen positiivisen testin. Kaikki oli muuten niinku ennenki, mutta painoa on tullu 5kg lisää edellisestä käynnistä. :/ Viime kuussa mulle terkkari sano että seuraavalla kerralla otetaan sf- mitta, vaan eipä sitä otettukaan. Vaikka viikkoja on jo se 21+6. Tänään laskettiin myös ekaa kertaa sikiön sykkeet minuutissa. Tuntuu huimalta ku aattelee et toisen sydän löi sen 155 minuutissa.

Mulla ei oo mitään kipuja vielä ollu. *koputtaa puuta* Ainoa mikä nyt on vaivannu niin se, että joutuu monta kertaa nousemaan yöllä vessaan ku napero monottaa suoraan rakkoa.

Kattelin tossa aikasempia kirjotuksia, ja huomasin, että tosi monesta ei oo kuulunu mitään aikoihin. Ei ole ku ihan muutama meistä jotka säännöllisesti kirjottelee kuulumisia. Ois kiva tietää näitten muittenki kuulumisia pitkästä aikaa.

Mutta taidan lähteä vähän siivoilemaan ku virtaa kerta on. Jakselkaa ja palaillaan.

-jonsku ja napero 21+6-
 
*marjaana*
Sain neuvolasta ilmaisen rautavalmistepakkauksen, joka kuulemma kaikille jaetaan. Ohje oli, ettei kannata vielä aloittaa koska hemoglobiini oli 129 (23+0). Voin kuulemma aloittaa jonkin ajan päästä, ei erillistä mittausta van aloittaa vaan.

Pähkäilin että milloinkahan se sitten kannattaisi aloittaa... Eli onko kenelläkään edellisraskauksista kokemusta milloin alkaa arvo sukeltaa? Ilmeisesti ei haittaa vaikka olisi ilman valmistetta ihan OK arvo, mutta tuntuu turhalle aloittaa liian aikaisin.

 
Nacksu
Mulla on nyt ollut töitä muutaman viikon ajan ja siksi kirjoittelut jääneet vähemmälle. Säännöllisesti olen yrittänyt kyllä ehtiä lukemaan teidän muiden kirjoituksia. Mulla ei painoa ole edelleenkään tullut kuin yhteensä kilon verran, vaikka herkkuja tekeekin kovasti mieli. Sf-mitta sen sijaan huitelee yläkäyrän yläpuolella... Sokerirasitukseen varasin aikaa ja se on nyt tämän kuun lopussa. Toivottavasti selviän tälläkin kertaa puhtain paperein. Vauveli voi hyvin ja potkii jo oikein kunnon potkuja.

-Nacksu ja Juniori rv 24+0-
 
ilona80
Minä se jaksan ihmetellä näitä eri neuvoloiden käytäntöjä edelleen =) En ilmeisesti pääse yli tästä aiheesta :D Mutta juu ei, näytepakkauksessa ei kyllä mulle rautaa tarjottu (jos olisi Espoossa tarjolla, olisi varmaan tarjonnut nyt, kun piti alkaa sitä syödä).

Marjaana: Eikö teillä mitata hemoglobiinia joka käynnillä? Täällä mitataan...Mietin, että jos se kuukauden välein mitataan ja nyt oli vielä ihan hyvä, niin kai sen raudan kanssa voi sitten odottaa sinne kuukauden päähän ennen kuin aloittaa, jos on tarvis.

Jonsku: aika on tosiaan kulunut huimaa vauhtia. Yli puolen välin mennään jo. Ja enää edessä oikeastaan pitkä kuuma kesä =) Onnistuukohan sitä tänä vuonna nauttimaan kesästä ollenkaan vai odottaako vain malttamattomana elokuuta. Hienoa olisi, jos osaisi ottaa aikaa itselle ja kavereille nyt kun se vielä on mahdollista.

Aurinkoista loppuviikkoa =)

ilona
 
*marjaana*
Ilona: Minulla on otettu hemoglobiini tammikuun alkupuolella ja nyt kun kävin. Hoitajakin kyllä sanoi että kappas sullahan ei sitä olekaan mitattu. Eli oisko sitten unohtunut?

Tuntuu tosiaan olevan eroja paikkakuntien välillä. Minä sain ison lootan sitä rautaa ja luulin että se on kaikkialla sama, mutta kaiketi sitten vain täällä.
 
Ippaliini
Marjaana, en tiedä tuosta raudan aloituksesta, mutta sun HB on vielä aika hyvä, ei ehkä tartte vielä aloittaa. Kuten aiemmin täällä kirjoitinkin, mun HB on mitattu ekalla neuvolakäynnillä 17.12. Reumalabroissa otetiin HB reuman takia ja arvona 112. Kun mulla oli rakenneultra 25.3. kysyin tuosta arvosta et tarttisko alkaa syömään rautaa, niii sanoi vain, että ei tartte, tuo on ihan normaali arvo tässä vaiheessa. Kun taas jollain muulla oli täällä 111 ja neuvottiin aloittamaan raudan syönti.
Mulla on ollut neuvola edellisen kerran 18.2. ja seuraava ensi viikolla. AIkas harvaan siis täällä. Pitää kysyä neuvolassakin tuosta HBsta vielä, että ihanko on ok arvo. Täällä ei myöskään anneta mitään näytepakkauksia. D-vitamiinista saatiin esite:)

Todella on erilaiset käytännöt maamme sisällä, sinänsä outoa, eikös perusjutut tulisi olla samoja. Mutta tuostahan oli jokin aikaa ihan tutkimuskin, että odottajat ovat eriarvoisessa asemassa eri puolilla maata. Joka paikassa ei esim ole kuin yksi ultra. Täällä onneksi kaksi, vaikka toisesta sit maksaakin sen polikäynnin. Niska-poimu on ilmainen.

Oletteko miettineet otatteko äitiyspakkauksen? Mulla kun on jo 2 lasta aiemmin, vaatetta ym on ihan riittämiin. Mut silti huokuttelisi se pakkauksin, saisi edes jotain uutta ja ne kestovaipat mietityttää. Aiemmin en ole kestoja käyttänyt, mut nyt hieman mietin, joska kokeilisin, ainakin osittain. Mies ei ole idealle lämminnyt, siksi en ole kokeillut aiemmin. Mut jos nyt hoitaisi sen puolen sit itse. Oletteko muut ajatelleet asiaa, että kestoja vai ei?

Mä mietin kanssa tuota kesää, miten ison masun kanssa jaksaa puuhailla. Tosin voin raahat lepotuolin takapihalle ja laittaa isommat lapset riehumana kumiuima-altaisiin. Meneehän se siinä:) Vaikea sano, kun aiemmat ovat syntyneet loka- ja huhtikuussa, kesällä siis ollut suht ok masu vielä molemmista. Ei ainakaan tule ongelmaa msitä löytää tarpeeksi isot toppahousut.

Kiinnostaa Nacksu miksi menet sokerirasitukseen jos painoa ei ole tullut enempää?
 
Nacksu
Ippaliini: Sokerirasitukseen joudun menemään, kun painoindeksi ennen raskautta oli yli 25. Esikoisesta olin myös rasituksessa ja ainakin silloin selvisin puhtain paperein. Mutta nyt en kerkeä enempää kuulumisia kirjoitella, kun täytyy noita töitäkin tehdä välillä =)
 
ilona80
Moikka moi kaikille!

Näyttää siltä, että tästä sivustosta on tullut vakkarikohde, kun töiden jälkeen koneelle istahdan =)

Edelleen samasta aiheesta...Espoossa maksetaan kummastakin ultrasta polikäyntimaksu (tai siis meidän tapauksessa kolmesta, kun se ensimmäinen np olikin liian aikaisin). Naantalissa taas kuulemma saa lähetteen, jolla saa ilmaiseksi mennä Turkuun yksityiselle ultraan. Hassua. Onneks kyse kuitenkin melko pienistä asioista :)

Ippaliini, kuulostaa loistavalta toi sun kesäsuunnitelma. Pitäisköhän mun viritellä itselleni allas takapihalle ja köllötellä kesä siinä :D Valashenkisissä tunnelmissa...

Mites teidän muiden mahat? Musta tuntuu (ja kaverit sanoivat) että se kasvaa melkoisella vauhdilla nyt just. Päivä päivältä isompi...toivottavasti jossain vaiheessa hieman rauhoittuu. Tosin luin jostain, että kasvu on suurinta viikoilla 22-27 (tai jotain vastaavaa) ja niitä viikkojahan nyt juuri eletään.

No pidän huolta kasvusta ja menen jääkaapille :p
 
N27
Moikka kaikille pitkästä aikaa :)

Mä olen ollut niin järkyttävän väsynyt, etten ole jaksanut koneella istua, joten siksi hiljaiseloa täältäpäin.

Poika potkii jo hurjasti, ja vatsa kasvaa järkyttävää vauhtia! Mulla on ihan pinkeä kumpu mahalla, jota ei enää vedetäkään sisään :)

Musta tuntuu, että kunto on laskenut ihan pohjalukemiin tämän raskauden myötä. Nykyään kun koirien kanssa kävelee ylämäkeen, niin pitää puuskuttaa jalat maitohapoilla. Lisäksi tuo duunin 7,5h kävely per päivä turvottaa jalat niin pahasti, etten voi iltaisin tehdä mitään muuta kuin maata sohvalla :( Potuttaa, kun kaikki illat menee hukkaan tän jalkasäryn kanssa...

Ensi viikon to on neuvola, joten tulen kertomaan kuulumisia taas sen jälkeen :)
 
Pinja
Moi vaan kaikille! Musta tuntuu, että mun aika on vaan niin kortilla, että olen hädin tuskin kerennyt käydä lukemassa teidän kuulumisista mutta siihen se on jäänyt. Ja mä oon huomannut, että musta on tässä kahden vuoden kotona vietetyn ajan aikana tullut siivous friikki. Mikä taas tekee mun elämästä tosi vaikeeta kun on noita koiria ja yksi lapsi. Voitte vaan kuvitella, että sitä siivottavaa on. Ja pitäis osata ottaa asiat vähän rennommin. Ei se maailma kaadu jos vähän lattialla on karvoja tai hiekkaa. Ehkä sitä on pakko relata kun toinen lapsi syntyy. Ei vaan taida yksin kertasesti olla aikaa enään mopata lattioita koko ajan. Ja hauskinta on se, että en mä aikasemmin tämmönen ole ollut. Ennen lasta mä sain hädin tuskin imuroitua kerran parissa viikossa. Mutta niin ne ihmiset muuttuu...

Kyllä kun lukee näitä juttuja eri puolelta suomea niin kyllä on niin erilaiset käytännöt eri terveyskeskuksissa. Mutta minkäs teet. Kyllä ne kaikki kuitenkin ajattelee sen äidin parasta.

Mäkin sain lähetteen sokerirasitukseen ens to. Ja sen takia kun mun lähtö painoindeksi oli sen 25 ja koska esikoinen oli iso syntyessään(4450g) Vähän hirvittää, mutta toisaalta ajattelin, että ihan hyvä, että tutkivat josko esikoisenkin iso koko selittyisi liiallisella sokerin syömisellä..

Ippaliini: Mä olen kanssa miettinyt ihan samaa. Meillä on kanssa semmoinen iso kuminen allas jossa esikoinen jo viime kesänä kävi räpiköimässä. Tosin tänä kesänä tää ryhävalas saattaa liityä seuraan mukaan;) Ja ennakoin jo ja ostin ellokselta iiiiisoja tunika paitoja muutaman. Ajattelin, että jos tulee lämmin kesä niin olis edes jotain päälle pistettävää.

Palailempa asiaan viikon päästä viimeistään kun olen siellä sokerirasituksessa käynyt.

Hyvää viikonloppua kaikkille:)!!
 
ilona80
Hei kaikille (ja N27lle ja Pinjalle pitkästä aikaa)!

Unohtui viimeksi vastata Ippaliinin äpakkauskysymykseen. Me ainakin otetaan =) Jos ei muusta syystä, niin pääsee hypistelemään kaikkea vauvakamaa. Vaatteita ei vissiin juurikaan tarvitse/saa itse ostaa, kun siskot olivat omien poikiensa vaatteet pesseet ja pussittaneet koon mukaan ja nyt ne menevät jo miehen mukana Turkuun. Eli ens viikonlopun mä vietän sitten pienenpienten vaatteiden keskellä <3 Mua vähän jännittää, että kumpi pakkaus tulee. Haluisin uuden siksi, että siskolla on tuo vuoden 08 pakkaus. Mutta kai ne paperit pitäisi laittaa pikkuhiljaa sinne kelaankin vetämään, että saisi senkin asian pois alta. Mä olen äärimmäisen huono paperihommissa ja alan stressata niiden lomakkeiden täyttöä, kun vaan sitä ajattelenkin, eli jos hoitaisi mahd nopeesti pois alta =) Eikös meillä melkein kaikilla ala olla viikot täynnä, eli todistus raskaudesta varmaan muillakin jo hallussa?

Nyt vaaka-asentoon loppuillaksi. Melkoisia supistuksia ja kipuja ollut koko päivän, kun aamupäivällä hieman yritin auttaa muutossa :(

Aurinkoista viikkoa kaikille!

i ja kaveri huomenna tasan 24
 
ilona80
Ei sitten supparit loppuneet eilen :( Tämä työpäivä oli aika tuskaa kiristävän vanteen kanssa ja iltapäivästä alkoi sitten jo melko voimalla särkeä. Soitin äippäpolille ja käskettiin tulla käymään. Vauvalla onneksi kaikki hyvin ja kohdunsuu kiinni ja kiinteä. Eli nyt vaan sitten lepoa. Sairaslomalla tämä viikko. Harmittaa hirveästi, kun töissä olisi ollut vaikka mitä tiedossa tälle viikolle. Mutta toisaalta, pitää ajatella vauvan parasta. MIljoonasti enemmän harmittaisi, jos ei jäisi lepäämään ja aiheuttaisi sitten jotain haittaa pienelle.

Eli nyt sitten tripla-aika pyöriä netissä :D
 
N27
ilona80: mä jouduin kanssa saikulle vatsakipun takia :( Kävin omalääkärillä eikä hirvittävästi tutkittu, mutta lepoon määräsi. Keskiviikkona takas lekuriin, jos kivut ei ole hellittäneet ja sitten Kättärille lisätutkimuksiin.

Miltä nuo supparit tuntuu? Kun mulla tuntuu vatsassa siltä kuin olisi pirusti ilmaa mahassa, mutta ei ole kuitenkaan ilmavaivoja. Lisäksi kipu on selkeästi oikealla alhaalla, ja esimerkiksi kenkien ja housujen pukeminen on tuskaa.
 
ilona80
muiks N27! Kurjaa, että säkin oot kipee. Tosin ainahan on kiva saada "kohtalotoveri". Musta tuntuu siltä, kuin joku kiristäis paksua vyötä vyötärön/lantion ympärille. Aluksi aina riisuin kaikki housut (kotona siis :D) kun luulin, että ne kiristävät ennen kuin tajusin, että se megakiristys tuli kyllä mahasta itsestään. Ja sitten sellanen valtava paineen tunne ja kokoaikainen vessahätä. Ja mahasta tulee ihan kivikova pallo. Ja ainakin mulla kaveri häiriintyy tosta aina niin, että alkaa hirveästi potkia. Noi ei varsinaisesti ollu kipeitä, mutta tosi ikävä olo. Ja eilen sitten tuli tohon lisänä (kun ei pystyny töissä yhtään hetkeä lepäämään, levolla yleensä menny ohi) sellanen pistävä kipu alavatsaan. Se kestikin sitten koko illan. Nyt olo vähän rauhallisempi onneksi jo. Oiskohan toi ilmaa vatsassa samanlainen tunne kuin mun painonnostajan vyö? Jotenkin niin hankala kuvailla, kun tän tapaisi tuntemuksia ei todella ole aiemmassa elämässä ollut (ellei sitten oikeasti ole kiristänyt itseään vyöhön).

Aika sekava sepustus, mutta kaipa tosta jotain irti saa =) Jaksamista sulle <3 vietä päivä symbioosissa sohvan kanssa. Mä menen uuteen kotiin ja ihastelen sitä sohvalta käsin :)
 
N27
ilona80: Painonnostajan vyö ja ilmavatsa -tosi lähellä toisiaan :D Näitä on tosiaan vaikea selittää, kun ei ole ennen tuntenut... Mullakin pikku kaveri potkii kovimpien kipujen aikana hurjasti. Lisäksi kun käyn vessassa pissalla, niin tuntuu, että joku vetää tuolla oikealla jotain ylöspäin ja se sattuu hitosti :-S Tänään on kyllä ollut lähes oireeton aamu, kun eilen makasin koko illan. Mies käytti koirat molemmilla lenkeillä :) Aamulla köpöteltiin koirien kanssa 30min hiljaa, ja silloin sattui, mutta ihan vähän. Tuo olikin sitten ainut lenkki, minkä menen tänään, kun mun vanhemmat hakee koirat iltapäivästä metsälenkille ja mies vie taas illalla :) Kiva kun kaikki haluaa kilpaa auttaa :D

Saatettiin muuten päästä eilen miehen kanssa sopuun pojan nimestä <3 Siihen tulee mahdollisesti mun kuolleen ukin nimi etunimeksi, miehen ukin nimi toiseksi, ja kolmanneksi miehen suvussa kiertävä nimi :) Tekisi mieli huutaa kaikille tuota nimeä, mutta en viitsi vielä, kun kuitenkin pelkään, että jotain tapahtuu, heti kun olen onneni kailottanut kaikille...

Ja duunista on morkkis :( Vedän isoa myymälää, ja mun poissaolot vaikuttaa aina myyntiin, vaikka tytöt yrittävätkin pärjätä itse ja "puhelituella". Lääkäri kysyikin eilen, että pystyisikö työnantaja tarjoamaan mulle muita työtehtäviä. Periaatteessa se on musta itsestäni kiinni, jos vaan osaisin olla iisisti ja delegoida tehtävät muille. Mutta... mun myymälä on 1000m2 liike, jota tulee käveltyä 7,5h ympäri per päivä. Jos delegoin kaikki tehtävät muille, enkä itse tee kun toimistohommia, stressaan tuplasti sitä, että hommat ei valmistu ajoissa... Äh... Toivottavasti saikku ei jatku to jälkeen, niin kokeilen vaan ottaa rauhallisesti.
 
ilona80
N27. Tajuan niin noi sun morkkistunteet työn suhteen. Opettajana harmittaa ihan hirveästi, että ei pääse hoitamaan kaikkia kivoja kevätjuttuja, mitä tällekin viikolle on tiedossa. Ja vielä kun tietää, että on viimeiset viikot noiden ihanien omien oppilaiden kanssa. Mutta ei auta. Aamulla oon rauhaksiin pakkaillu vähän kamoja ja heti supistelee :( Toivottavasti osaat olla rauhallisesti, jos töihin pääset!!

Meillä kanssa on "nimi tiedossa". Ollaan kerrottu etunimeä kaikille ja ilmotettu, että nyt se on tämä ja saattaa tulla muuttumaan. Ekaan nimeen päädyttiin kun käytiin jotain netin nimilistaa läpi ja se oli ainut, joka kelpasi kummallekin =) Toinen nimi on sitten miehen suvusta. ...tosin ollaan vähän aateltu yllättää suku ristiäisissä ja antaa siihen väliin vielä meidän molempien pappojen nimi (sattu niin iloisesti että kummallakin on ollut saman niminen pappa). Mun mummille ois ainakin tosi tärkeetä tuon nimen jatkuminen, kun sisaruksista tai serkuista kukaan ei ole sitä käyttänyt. Mutta joo, nämä on vielä pohdinnan asteella...tosin kun nyt kaikki kuukaudet kutsuu tietyllä nimellä, niin vaikea se sitten on vaihtaakaan. Mies meillä taitaa olla se, kumpi nimeä enemmän "arpoo".



 
bambi 86
hei kaikille odottajille! Eka kerta kun tänne kirjottelen, jännittää kovasti jo kesän tulo.. Oletteko jo laittaneet hakemuksen äitiyspakkauksesta menemään? ja mikäs se siihen tarvittava raskaustodistus on..??
 
*marjaana*
Todistuksen ja muut hakemuksen paperit saat neuvolasta mukaan kun raskaus on kestänyt 22 viikkoa. Siinä todistuksessa ilmenee vain että olet raskaana ja käynyt lekurilla tai neuvolassa ennen kuin 4 kk on tullut täyteen.

Jännitystä taitaa olla ilmassa itse kullakin vimeistään loppukesästä :-D
 
N27
Jep, tuon raskaustodistuksen saa tosiaan viikolla 22 neuvolasta. Mulla on tuo neuvolakäynti torstaina edessä :)

ilona80: juu, pitää yrittää ottaa iisisti :) Otahan säkin siellä muuton keskellä. Meille onneksi sattui tämä muutto sen verran alkuraskauteen, että jaksoin joten kuten painaa sen kuukauden mitä remontoimme ja muutimme :)

Kävin kampaajalla tänään ja olo on kuin uudestisyntyneellä! Tai kyllä tuo vatsa vähän vaivaa, muttei läheskään niin paljoa kuin eilen.

Poika potkii koko ajan, ja mies taisi eilen tuntea vatsan päältä ensimmäisen kerran potkun. Mies on niin liikuttava, kun se juttelee joka ilta mun mahalle, ja pyytää pikku kaveria potkimaan :)
 
ilona80
N27, ihana sun mies =) Pitäiskö mun jättää tää viestiketju ikään kuin vinkiksi kotona auki. Kyllä meilläkin mies on kiinnostunut ja silittelee mahaa (ainakin pyynnöstä), mutta jutella se ei ole kaverille alkanut (vielä...). Mulla noi potkut näkyy ja tuntuu päälle. Vinkeen näköistä, kun tuo maha heilahtelee omia aikojaan eestaas.

 
N27
ilona80: heh :) Onhan tuo mies aika suloinen. Se on niin täpinöissään ja innoissaan uudesta tulokkaasta. Näkee unia koko ajan, ja miettii, että mitä he tekevät sitten pojan kanssa yhdessä :)

Mulla ei potkut näy vielä päälle -harmi. Joten kuten vaan tuntuu vatsan läpi. Tosin mullahan oli se istukka tuossa vatsapeitteiden alla, ja se estää potkujen tuntua.

Huomenna on neuvola 10.30. Pitäkää kaikki peukut pystyssä, että päästävät mut töihin takaisin.
 
Ippaliini
Heippa, käväisin sit itsekin neuvolassa tänään, sain ne Kelan paperit samalla.
Kysyin vielä tuosta HBStä, joka mulla siis 112. On ihan ok, ei tartte rautaa. Näillä viikoilla rajana on 100. Mut sanoi et voin jos haluan alkaa syömään raskausmultitabsia, siinä saa myös rautaa, mut ei siis pakko.

Painonnousu on onneksi hieman rauhoittunut, nyt 74.1 kg eli 1.6 kg tullut lisää 9 viikossa. Mut kylhän sitä siinä alussa tulikin ihan kunnolla. RR 120/64, kohdunsuun korkeus 26.5 cm, sydämenäänet ok.

Kaikki siis vaavilla hyvin, kunhan äiti pysyisi kasassa. Neuvolalääkäri käväisi siinä pikaisesti katsomassa ja kuulemassa ja määräsi sairaslomalle vappuaattoon asti, jolloin pääsen neuvolalääkärin vastaanotolle. Syynä suht kivuliaat supistukset, suonikohjut kipeät, issias alaselästä nillkkaan/lantion löysyys...

Nyt siis pitäisi malttaa ottaa rauhassa. Työn puolesta harmittaa, meillä aloitti uusi työntekijä juuri ja se tarttis perehdyttää. Ei siis tule mun sijaiseksi, mun sijaista ei ole pomo vielä edes ajatellut, niin ei tässä kiire tule ei. Pelkään et toi tiimini uusi työntekijä saa munkin hommat niskaansa ja siksi yritän hänelle kaikkea kertoa, mut mut ... Noh, kuten mun työkaveri sanoi,. että meidän hommissa kukaan ei kuole, vaikka ei niin sujuisikaan. Et nyt vain lepoa ja kyl ne työt siellä odottaa ihan varmasti, tosi on.

Mä myös mietin et josko laittaisi jonkin sävyn vapuksi, hieman ilmettä piristämään. Nythän se lupaili hieman lämpimämpääkin, yöpakkaset loppuvat pikkuhiljaa. Hyvä, esikoinen kun ei ole suostunut laittamaan edes kevyttoppapukua päälleen, tulee kuulemma kylmä. Vetele etoppapuvulla ja talvi villalakilla. Kuomat onneksi jäi pieneksi, ei voi niitä enää pitää. Kai ne hoidosta kohta vihjaa mulle et on hei kevät...Pitänee kai laitta vaatteet pesuun viikoksi... jos saisi pojan laittamana hieman vähemmän päälleen. Tosin luulisi sit sanovan jos kuumakin, en tiedä tajuaako...

No joo, nyt lapsia hakemaan kotiin. Se onkin sit mielenkiintoinen haaste miten 2 v ja 3.5 v kanssa otat iisisti...
Itse huomaan liikkeet jo masun päältä, en tiedä huomaako muut. Mut potkut tuntee jo. MIes kans kokeilee jos erikseen sanon, et hei Martta siellä riehuu. No, miehelle
neljäs, ehkä ei jaksa niin hulluna innostua enää.

Mä muuten selaisin myös Elloksen tunikavalikoimaa, jos sieltä jonkin tilaisi kun tuo ilma alkaa lämpiämään. Ettei tartte miehen isoilla t-paidoilla kulkea. jos nekään sit kyl enää mahtuisi??

Aurinkoa ja lämmintä odotellessa!

t. Ippaliini ja Martta 25+3
 

Yhteistyössä