Elokuun 2009 odottajia?

  • Viestiketjun aloittaja jonsku_86
  • Ensimmäinen viesti
ilona80
Tänään neuvolalääkärissä sf-mitta meni taas käyrien yläpuolelle. Sain siis lähetteen sokerirasitukseen minäkin...Oletteko te muut saaneet lähetteen samasta syystä? Itsellä ei paino olo noussut kuin 4kg koko raskauden aikana. Muuten neuvolassa kaikki ookoo. Verenpaine pienessä nousussa ja hemppa laskussa. Tai siis oli se noussut edellisestä käynnistä, eli oli nyt 117. Ja sain ohjeeksi lisätä raudan määrää joka toinen ilta kahteen tablettiin. Outoa (viitaten aiempiin keskusteluihin). No neljän viikon päästä uusi neuvola, uusi paikkakunta ja uusi kätilö. Pitääpä siltä sitten taas varmistella, että miten edetään.

Bambi: mulla ennen raskautta oli melkoisia synnytyspelkoja, mutta sitten raskaaksi tultuani päätin aktiivisesti olla ajattelematta koko asiaa =) Nyt alkaa kuitenkin olla kohta vähän pakko, mutta hassua kyllä tällä hetkellä ei jännitä/pelota ollenkaan. Vaikka onhan tässä 3kk aikaa alkaa jännätä. Se hiukan hirvittää, että jos tuo A on ihan hirveän iso, niin miten hitossa se mahtuu ulos :D

N27. Vanhempainrahakysymykseen saitkin jo vastauksen. Kun saat Kelalta takaisinpäin postia, kerro mitä sen raskaustodistuksen kanssa pitää tehdä =) Mulla on se käsitys, että saan palkkaa 3 ensimmäistä kuukautta, joten tehtävänä olisi vielä selvittää, että miten paperit tässä tapauksessa täytetään. Mä olen siitä vähän tyhmä, että stressaan asioilla etukäteen, mutta en kuitenkaan jaksa heti ottaa niistä selvää, joten sitten ne jäävät muhimaan mieleen pitkäksi aikaa.

Aurinkoista viikonloppua odotellessa
i ja a 26+3
 
Lalla
Mulla on Kelasta sellainen pieni lapsiperheen esite ja siinä sanotaan, että jos hakemukset tekee netissä, niin raskaustodistus pitää lähettää postissa tai viedä paikan päälle Kelan toimistoon.

Ilona, saisitko työpaikalta apua lomakkeiden täyttämisessä? Itse kävin Kelan lomakkeen kanssa oman työpaikkani pääkallopaikan kanslistin luona ja hän täytti lomakkeeseen työtiedot ja puolestaan välitti lomakkeen eteenpäin palkanlaskentaan, jossa he merkkailevat raha-asiat oikein. Sieltä he sitten toimittavat paperit suoraan Kelalle (raskaustodistuksenkin kanslisti kopsasi jo mukaan). Eli täytin itse vain ne henkilökohtaiset helpot jutut!

Mä olen taustaillut teitä, vaikka mulla la onkin elokuun puolella, 25. päivä. Aluksi sen piti olla syyskuun puolella ja ehdin kotiutua syyskuisten ketjuun. Siinä vaiheessa kun uusi la tuli tietoon, tämä elokuisten ketju oli aika hiljainen... Nyt onneksi juttu jo luistaa! :)

Lalla 24+3
 
Lalla
Elokuiset 2009

Ippaliini, 3, KHKS, 2.8.
Nacksu, 2, KHKS, 5.8.
*Muumitutti* 2, KHKS; 6.8.
ilona80, 1, Turku, 10.8.
Pinja, 2, Tammisaari, 13.8.
Nilla87, 1 hki La 14.8 Ultra 29.1.
jonsku_86, 1, LPKS, 20.8.
N27, 1, Hki, 23.8.
Safiiri, 5, K-PKS, 24.8.
Lalla, 1, TYKS, 25.8.
Elviira, 1, PHKS, 31.8.
 
N27
Meillä työnantaja maksaa sen erotuksen 3kk ajan, eli mikä jää normista liksasta ja äitiysrahasta. Meidän palkanlaskija toimittaa mun tuloarvion kelaan kesäkuussa (palkka noussut 20%), joten haen äitiysrahaa vasta sitten.

Muuten, pakko kysästä... Miten toimisitte tällaisen kivun kanssa; mulla on pari viikkoa koskenut vasemmalle, periaatteessa häpyluun ja nivusen sivuun. Kipu on välillä pahempaa ja välillä helpompaa. Tänään kuitenkin huomasin, että tuo kipualue on ihan turvonnut (??) Liittyykö tämä liitoskipuihin vai lähtisittekö näyttämään jollekin?

 
ilona80
Heippa hei!

N27: Tää on taas viesti terveysalan EI ammattilaiselta, mutta käy näyttämässä, niin saat mielenrauhan. Mä aina mietin, että vähemmän kurjaa on käydä turhaan kuin jättää käymättä, jos onkin jotain huolenaihetta.

Lalla: Tarttee ottaa Kela-laput huomenna töihin mukaan ja varmistaa vielä siellä, että tulee rastit oikeisiin kohtiin. Vihdoin viimein kaivoin ne esille, eikä ne onneksi ihan niin hepreaa olleetkaan kuin pelkäsin.

Omaan napaan ei mitään uutta ja ihmeellistä. Kasvan silmissä ja kaveri potkii (välillä jo kivuliaasti) vauhtia. Se sokerirasitustesti jännittää. Mitähän sitten, jos joku arvo onkin liian korkea? Herkkulakko ja säännöllinen ruokailurytmi? Mä olen aina syönyt todella terveellisesti, mutta raskauden aikana on kyllä tullut lisäksi herkuteltua normaalia enemmän. Onko se sitten ihan nollatoleranssi vai pitääkö vähän vain rajoittaa? Nyt herkuttelu on sitä luokkaa, että menee päiviä, jolloin ei syö mitään muuta kuin normaaliruokaa ja sitten taas on päiviä, jolloin syö pullan, kakkua, muutaman keksin tms. Yleensä en vedä mitään övereitä (esim. pussi karkkia kerralla) mutta saatan herkutella vähän monena peräkkäisenä päivänä. Onneksi enää tasan 3 kk jäljellä. Kai se menee vaikka päällään seisten, jos on pakko :D

t. pullahiiri ;) ja a 26+6
 
Lalla
Ilona, mulla ylittyi ekassa sokerirasituksessa paastoarvo 0,1:llä (eli pienimmällä mahdollisella yksiköllä) ja kaksi muuta arvoa olivat normaalit. Pian rasituksen jälkeen sain neuvolasta oman verensokerimittarin kotiin, jolla mittailen edelleen säännöllisesti. Tahtina on 16 kertaa viikossa eli 4 päivänä viikossa 4 kertaa päivässä. Pian on jo pari kuukautta mittailua takana!

Sain myös ruokavalioneuvontaa kätilöltä ja ravintoterapeutilta. Homma sujui onneksi leppoisasti, sillä mulla oli ruokavalio kunnossa. Ravintoterapeutin viesti oli se, että askeesissa ei tarvitse elää, vaan herkkuihin on oikeus, kunhan pysyy kohtuudessa. Minua ainakin helpotti suunnattomasti tuo tieto!

Tietty jos arvot eivät meinaa pysyä normaalin rajoissa, herkkuja kannattaa välttää. Mulla on toistaiseksi ollut ihan ok arvot kotimittailussa, vain pari ylitystä ja nekin selvästi ruokavaliosta johtuvia. Hiilihydraatteja pitää selvästi ajatella tarkemmin.

Jos ruokavalio ei riitä pitämään arvoja aisoissa, olisi suuntana äitiyspoli ja mahdollisesti insuliinihoito. Mutta tuohon tarvitaan siis jatkuvia, säännöllisiä arvojen ylityksiä ja nekin ihan selviä ylityksiä.

Säännöllinen ruokailurytmi tosiaan auttaa verensokerin hallitsemiseen eli pieniä välipaloja aterioiden väliin. Myös liikunta on tosi hyvä sokerin tasaaja ja jopa laskija.

Lalla 24+5
 
ilona80
Kiitos Lalla tiedoista! Ja tervetuloa meidänkin ketjuun, kun aiemmin unohdin toivottaa. Sä näytät kanssa olevan turkulainen (tai jostain läheltä, synnytyssairaalasta päättelin). Olen muuttamassa Turkuun muutaman viikon sisällä ja paikallinen kätilö jo kertoikin Turun tavasta antaa mittari kotiin, jos joku raja-arvo ylittyy. Ensi pe testi, niitä tuloksia ei kai kovin kauaa tarvitse odottaa...
 
Lalla
Kiitos Ilona! Joo, Turussahan minä. :) Sokerirasitustestin tulokset pitäisi ehtiä jo seuraavaksi päiväksi. Ainakin mulle sanottiin neuvolassa ja labrassa noin ja hyvinhän ne tulokset ehtivätkin. Tsemppiä ja onnea! :)

Sen mittarin lisäksi ne liuskat saa ilmaiseksi neuvolasta, lansetit (eli ne neulat/terät) pitää ostaa itse.

Mä olisin saanut jättää neuvolan mukaan toisen sokerirasituksen väliin (tehdään mielellään ennen rv 30), mutta koska olen mukana eräässä tutkimuksessa, niin menen rasitukseen sen tiimoilta. Neuvolan mielestä mulla on ollut arvot sen verran ok, että toiselle rasitukselle ei olis ollut tarvetta.
 
Pinja
Hei ja tervetuloa lalla joukkoon mukaan.

Mulla ei oikein ole muistikuvaa siitä mikä mun sokeri arvo oli ja paljonko se heitti, mutta sain heti tarkat ohjeet siitä miten pitää syödä ja terkka kehotti yrittämään noudattaa niitä. Munkaan paino ei ole kuitenkaan noussut vielä kuin 4kg. Sokeria pitää välttää samoin rasvoja ja hiilareita, mutta proteiinia saa ymmärtääkseni syödä normaalisti. Mä olen semmoinen sokeri hiiri, että pussillinen karkkia menee ihan helposti kerralla joskaan ei joka päivä, mutta usein kuitenkin. Joten olenkin nyt pitänyt tiukan linjan ja lopettanut sokerin lähes täysin. Mitä nyt ruuassa saa vähän. Mulla on itselläni näin helpompaa.
Perjantaina menen sitten asian tiimoilta äitipolille ja katsotaan mitä siellä sanovat. Samalla käyn juttelemassa synnytyksestä.

Mitäs olette mieltä synnytys osastojen lopetus uhasta eri puolilla suomea? Mä en henkilökohtaisesti voi käsittää näitä päättäjiä joista suurin osa taitaa olla miehiä. Synnytyksetkin pitäis näköjään hoitaa liukuhihnalla mieluummin niin, että monta äitiä olis vielä samassa huoneessa ja loput sitten vaan käytävälle ponnistamaan. Isäthän ei tähän tietysti mukaan sovi joten heidän tehtävänsä on olla vaikka kahvilla tai ulkona odottamassa, että lapsi syntyy. Perhe huoneista on varmaan tulevaisuudessa turha edes haaveilla. Saati muustakaan perhekeskeisyydestä. Isot yksiköt on ilmeisesti sitä nykyaikaa. Ja sitten on nämä synnyttäjät jotka joutuu tulemaan pitkienkin matkojen päästä. En uskalla edes ajatella sitä itseni kohdalla. Ja mitens sitten kun raskaus aika ei menekkään oppikirjan mukaan vaan on ties mitä vaivaa ja ongelmia. Aja siinä sitten edestakaisin monta sataa kilometrä käydäksesi äitipolilla. Ei hyvää päivää. Pistää kyllä niin vihaiseksi. Luin nimittäin sunnuntaina hesarista kuinka hus suunnittelee taas Tammisaaren lakkauttamista ja sitten oli vuorossa lohja ja joku muu. Jos kolmannen joskus vielä teen joudun näköjään ajamaan hornan tuuttiin, että saan asianmukaisen hoidon niin äitiys aikana, että synnytyksen.

Huh, tulipas purettua vähän mieltä. Äitiys pakkausta odotellessa.....
Maha asukki on varsinkin iltaisin kovin vilkas. Sanoinkin eilen miehelle, että esikoinen ei muistaakseni ollut näin liikkuvainen. Kun tuntuu, että tämä kaveri tulee maha nahkoista läpi ja liikkeet todellakin näkee jo päältäkin päin:)
Meillä on nähtävissä jo esikoisella jonkin laista mustasukkaisuutta jo nyt tästä vauvasta. Välillä kun sanoo jotain vauvasta lyö heti mua mahaan tosi kiukkuisen näköisenä. Voi olla poika paralla vaikeat ajat edessä kun tämä pikkuinen syntyy.

Nyt on pakko lopettaa. Eihän tätä rimpsua jaksa kohta kukaan lukea:)

Pinja rv 27
 
ilona80
Pinja: Tää varmaan löytyisi, jos selaisi ketjua taaksepäin, mutta laiskana kysyn...jouduitko sä rasitustestiin vauvan koon, virtsan sokerin vai jonkin muun syyn takia? Toi lähes totaalilakko on kai ainoa vaihtoehto munkin kohdalla, jos arvot ei ole mallillaan (tai sitten 1 herkkupäivä viikossa), koska muuten huomaan, että olen tosiaan usein puputtanut vähän herkkua. ...viikkoa kohti siitä saakin sitten melko "kivan" annoksen. Niin vaan kovasti toivon, että testeissä ei mitään muutoksia olisi, mutta mutta, senpä näkee pian.

Mulla on taas ollut uutisvajausta ja olin onnellisen tietämätön noista synnytysosastojen lakkautusuhista. Perseestä enivei!

Onneksi soitin sitten palkanlaskijalle...myös meillä Kelan paperit pitää kierrättää palkkiksen kautta. Nyt ne on vihdoin tehty ja toivottavasti vielä oikein =)

Aurinkoista loppuviikkoa!

t. ilona ja a 27+1
 
N27
Mulla ollut tänään ihan kauhea päivä :( Se alkoi näön menetyksellä lenkillä, vahtui pahaksi oloksi ja oksennukseksi, sen jälkeen migreeniksi ja nyt jatkuu päänsäryllä ja lantion vihlaisuilla :( Lisäksi epäilen, että mut on vallannut hiiva. *ittu.

Onneksi huomenna on lääkärin tarkastus, niin pääsee valittamaan.

Mites te muut, jotka olette täyttäneet äitiyspakkaushakemuksen netin kautta -oletteko saaneet kyselyä raskaustodistuksen perään vai oletteko vaan lähettäneet sen kelaan?

Aurinkoista odotusta kaikille :) Kaikesta huolimatta :p
 
ilona80
Voi N27 raukka :( Laita mies passaamaan ja hellimään sua. Onneksi on toi lääkäri huomenna. Muista listata kaikki vaivat (mulle käy aina niin, että lääkäriin päästessä unohdan puolet niistä asioista, joita piti kysyä.)

Mä tosiaan laitoin sen lapun, millä voi hakea kaikkea tukea yhtä aikaa, palkanlaskijalle, joka halusi myös sen raskaustodistuksen. Eli hän kai sitten postittaa ne kelaan. Joku ketjussa taisi kirjoittaakin, että jos täyttää lomakkeen netissä, pitää r-todistus postittaa tai viedä kelan toimistoon. Mutta luulisi nyt, että alkavat sen perään kysellä, jos ei kuulu. ...tuli vaan mieleen, että mistä sen tietää, mihin toimipisteeseen se netistä lähetetty hakemus saapuu, että mistä tietää, mihin postittaa todistuksensa :D?

i
 
jonsku_86
Moikka taas kaikille!

Täällä kärsitään selkäsäryistä ja ilmeisesti liitoskivuista. Tuntuu ettei oikein mitään pysty tekemään ku alkaa selkää särkeä ihan mielettömästi. Uiminen on ainoa liikuntamuoto jota voi harrastaa ilman että siitä mitään tulee. :(

Ihan pakko kysyä täältäkin. Eli, kuten aikasemmin mainitsin, niin ollaan saatu kaikki vauvalle tarvittavat isommat tavarat ja vähän pienempääki. Vaunujen kankaat pesin tuossa muutama päivä sitten ja nyt mietin vauvan vaatteitten pesua. Kaveri kuitenkin kielsi pesemästä sillä perusteella, että vaatteisiin pääsee pöly ja lika vaikka kaapissa oliski. Missä vaiheessa ootte aatelleet pestä tai olette pesseet esikoisen kohdalla vaatteet? Entä ootteko joka pesun jälkeen silittäny ne? Kaveri kun käski näinkin tehdä.

Tuohon edelliseen vuodatukseen viitaten, mulla alkaa mennä tämän kyseisen kaverin kans hermot. Joka asiasta on jotain sanottavaa, ja hän käyttäytyy aivan kuin olisi hänen lapsestaan kyse, eikä minun. Vaunutkin oli vääränmerkkiset, koska HÄN ei niistä pidä... Ei huomaa että mulla on hermot vähän kireällä. :D

Ilona, eikös sen todistuksen periaatteessa voi viedä mihin tahansa kelan toimipisteeseen, eiköhän ne sieltä sen postita sitten oikeaan osotteeseen.

Meillä kans tuo pikkunen alkaa iltaisin temmeltää. Samantien ku minä saan itteni oikastua niin alkaa rummutus tuntua. Nyt jo välissä kipeää käy, kun suoraan rakkoon potkasee. Kauhulla ootan sitä aikaa, kun alkaa kylkiluihin iskut osua. Naperonn isä ei vieläkään pääse tuntemaan potkuja muuta ku vahingossa. Nyt jo kuitenkin näkee mahan päältä että siellä se liikkuu. :)

Meillä mies on näköjään 100% varma että meille on tulossa se isin pikku prinsessa. Nimiehdotuksetki on ollu pelkästään tyttöjen nimiä. :D

Pakko vissin koettaa alkaa siivoamaan, jos vaikka villakoirat sais häädettyä tästä kämpästä. :)

-jonsku ja napero 25+6-
 
N27
Hellurei :)

Kyllä mulla taas löytyi vaivoja... Kaiken muun lisäksi vielä alapaineet koholla, ja joudun verenpaineseurantaan. Onneksi vauvalla on kaikki kuitenkin hyvin :)

Mä tässä nyt vakavasti kelailen, että onko tämä duuni mun paikka... Kolleega katsoi mua eilen, ja sanoi, että mä näytän aivan riutuneelta. Lisäksi tuo alapaineen korkeushan voi johtua ihan vaan liiasta liikkeestä ja stressistä. Töissä on liikuttava 7h/pv ja kieltämättä tämä iso myymälä stressaakin jatkuvasti, jos hommia ei saa tehtyä ajoissa.

Sain eilen neuvolatädiltä saarnaa siitä, että painan liikaa hommia. Mutta oravanpyörä on valmis; jos en paina hommia, jäävät ne tekemättä osaksi, mikä saa mut stressaamaan lisää ja valvomaan yöt.

Lisäksi nuo liitoskivut on turvottanut mun toisen puolen nivusen ihan muodottomaksi ja liikkuminen sattuu. Ihana olla raskaana :D

No, kyllä se hymy irtoaa heti kun miettii tuota pientä, joka kasvaa ja vahvistuu sisuksissa <3

Mä menen nyt hommiin, ja jatkan pähkäilyä, että miten tästä eteenpäin...

Aurinkoista päivää kaikille odottaville äideille!
 
Ippaliini
Hei taas pitkästä aikaa.
Nyt kun en ole ollut töissä, jää tämä koneella käynti hieman harvemmaksi.

Pinja, olen myös miettinyt tuota synnytyssairaaloiden vähentämistä. Meiltä lähti oma pienempi osasto pois vuonna 1997, nyt ajellaan Hämeenlinnaan, jonne meiltä n. 50 km.
Esikoista oodottaessani jouduin käymään siellä äitipolilla joka toinen viikko hepatoosin takia. Koska äitipolin lääkärit hoitivat myös muut työt, kuten synnytykset, kiireelliset ja vähemmän kiireelliset, pisin odotusaikani oli 4 tuntia, plus 2 tuntia ajomatkat päälle. Mukavasti olisi mennyt työpäivä siinä (olin onneksi sairaslomalla) ja onneksi oli esikoinen, ettei pitänyt olla pieniä lapsia siellä mukana. Ei siis kovinkaan mukavaa.
Itse olen sitä mieltä, että pienemmät synnytyspaikat tulee säilyttää, etenkin pohjoisessa, jossa matkaa sairaalaan pahimmallaan tulisi satoja kilometrejä.
Jos raskauden aikana huomataan riskejä, niin sitten ohjataan synnyttämään isompaan laitokseen. Ja jos itse haluaa isompana, voisi mennä.
Mutta eihän synnytys yleensä ole mitään ihmeellistä ja liika "tehdasmaisuus" ei kyllä sovi siihen touhuun. Toivon mukaan tässä otetaan järki käteen ja joku nais ja äitiministeri ym. hieman myös ottaisi äänekkäämmin kantaa asiaan.
Tosihan se on, että miehet eivät tätä välttämättä tajua, katsovat vain lukuja...

Meillä lapsoset puhunvat, että kun vauva synty, sitten se sanoo ääh. On ainakin realistiset käsitykset:) Saapa nähdä miten etenkin isin lellikki 2 v. tyttö oikeasti suhtautuu asiaan. Isoveljessä (3.5 v) on huomattavissa isoveljellistä suojeluviettiä jo nyt, toivon mukaan säilyy...

Itse saan myös äitiyspakkauksen vasta aika lopulla, koska haen myös 6 kk palkan mukaan. Tässä juuri mietin, että pitäiskös pikkuhiljaa alkaa tutkimaan tavaroita. Miksi pitää jättää kaikki aina ihan viime tippaan. Jos sitten onkin jotain vaivaa ja ei niin jaksakaan. En tiedä. Mites muut, onko jo sängyt ym. paikallaan ja vaatteet laatikoissa? Kuulin myös juuri synnyttäneeltä, että Hämeenlinnassa ei enää anneta sairaalan puolesta tuttia. Että jos haluaa tutin, pitää olla oma mukana.

jonsku_86 kyselikin vaatteiden pesusta. Itse ajattelin pestä niitä pikkuhiljaa, koska ovat kuitenknim olleet 2-3 vuotta laatikoissa ja osa lainassa. Mutta kyllä mä itse nitä jo pesisin miettimättä mitään pölyjä. Esikoiden kohdalla silitin lakanat ekaa kertaa, sen jälkeen en ole silittänyt yhtään mitään...Mutta en silitä myöskään omia vaatteitani ja jotkut silittävät pikkuhousutkin. Että makuasia.
Esikoinen on ihan terve, ei mitään allergioita ja iho loistavassa kunnossa, joten ei siitä silittämättä jättämisestä ainakaan mitään ihoonegelmia ole tullut. Pääseepähän itse helpommalla. Tokan kohdalla en silittänyt sit enää edes lakanoita ja en varmaan nytkään...
Muutenkin jonsku_86, pidä kaverin neuvot ikäänkuin, kiva kuulla, mutta käytä omaa järkeäsi. Kenenkään tapa ei ole se ainoa oikea. Ymmärrän että hermot voi tuohon mennä, mulla varmaan myös menisi...

N27, en siis voinut täyttää netin kautta hakemusta, pitää kierrättää palkkiksen kautta.
Mulla oli hieman sama fiilis kun jäin 3 viikkoa sitten sairaslomalle, että voi ei, kuka tekee työt (sijaista ei siis vieläkään!! nimetty) ja kävi sääliksi juuri aloittanutta työntekijää, jonka mun piti perehdyttää. Ei reilua hänelle.
Kaksi viikkoa yritin tehdä töitä kuitenkin, mutta tekniikka "auttoi" minua tällä kertaa hieman. Kone meni lukkoon ja pitää ajaa työpaikalle 100 km että sen saa korjatuksi. Tämän viikon olenkin jo osannut hieman olla ajattelematta työasioita, vaikka kyllähän ne mietityttää. Työkaveri (mies) sanoi myös että hei, kukaan ei kuole jos et nyt tee töitä, menee vain ehkä jokin asia hieman erilailla kun olisi pitänyt mutta ei kukaan siihen kuoole, joten ole nyt vain rauhassa.
Se on kyllä totta. ymmärrän että sua rassaa työjutut, jos jäät pois, mutta toisaalta kyllä ne hoituu jollain tavalla. Mieti pitäiskö sun kuitenkin lepäillä ennenkuin sut määrätään vuodelepoon, jos menee pahemmaksi.

Mulla on neuvola huomenna ja saa nähdä päästävätkö takaisin töihin (puhun itseäni pussiin... eka sanon toisille että lepäilkää ja sit samassa toivon et pääsen takaisin töihin....:)
Mulla olisi työaikaa vielä 4 viikkoa, siinä ajassa ehtisi perehdyttämään uuden työntekijän ja sijaisen, jos se nyt nimitettäisiin. Ainakin olisi hieman parempi mieli jäädä äitiyslomalle. Mutta jos eivät päästä töihin, ei sitten. Kyl ne hommat hoituu joka tapauksessa jollain tavalla...

Nyt kukkia koulimaan, että saisi kesäksi jotain väriloistoa pihalle.
Aurinkoisin terveisin.

t. Ippaliini ja Martta
 
N27
Ippaliini: ihana tuo "ääh" :) Niin se vaavi varmaan sanookin!

Nyt tuntuu taas siltä, ettei mulla ole mitään vaivoja, kuvittelen vaan... Kun yritän etsiä sitä syytä lähteä lääkärille, niin olenkin ihan terve. Väsymys on aivan järkyttävä täällä, ja silmät mustina painan menemään. Alapaineen nousu voi kait tehdä tuon väsymyksen? Nukuin kuitenkin 8h viime yönä, joten ei pitäisi mikään unenpuute vaivata.

Pitää katsoa, josko huomenna menisin lääkäriin vaikka sitten vaan väsymyksen takia ja mittaamaan paineet ja hemoglobiinin. Mies sanoo, että tuo mun liitoskiputurvotus ja verenpaine on jo riittävä syy, mutta ei... Mä tunnollisena tunnen itseni lusmuksi :(
 
N27
Aurinkoista sunnuntaita kaikille! :)

Mulla on ollut mukava viikonloppu pitkään aikaan, kun ei ole koskenut juuri mihinkään :) Liitoskivut on ja pysyy, mutta siihen on jo tottunut ;) Keskiviikkona pitäisi mennä mittauttamaan noita verenpaineita -toivotaan, että on lähteneet laskuun.
 
Pinja
Hienoa, ett' sun olo on hieman helpottanut N27.
Jaaha, kone temppuilee...heittomerkit tulee kun yritt'' ihan toista kirjainta. Toivottavasti ymm'rr'tte jotain mun kirjotuksista.
M' k'vin siis Tammisaaressa perjantaina juttelemassa edellisest' synnytyksest' ja suunniteltiin uutta. Juttelin l''k'rin kanssa mun ajatuksista ja katsoi lapsen ultralla. Oli ihan keskikokoinen vauva viel'. Mun pit'isi kuulemma pysty' synnytt'm''n ihan alakautta. Sokerit oli laskenut normaaleihinlukemiin ihan ruoka valiolla. Ett' kaikin puolin reissusta j'i hyv' maku. Sain viel' akupunktio hoitoa selk's'rkyihin. Varoitteli hieman, ett' selk' voi olla kipe'mpi seuraavana p'iv'n' ja vasta sitten olla parempi ja uusi aika varattiin viikon p''h'n. Illalla selk' oli sitten jo kipe'. Seuraavana p'iv'n' eli eilen selk' oli kipe', mutta yritin sinnikk''sti suoriutua p'iv'n askareista. illalla kuuden aikaan meni ekan kerran jalat alta niin, ett' huusin tuskissani. Poika s'ik'hti 'idin k'yt;st' ihan hirve'sti ja rupesi itkem''n. Menin sohvalle kyljelteni kun mies ensin auttoi mut yl;s sielt' lattialta ja ajattelin, ett' hieman siin' lep'ilen ja annan lihasten rentoutua. Puoli kahdeksalta p''tin, ett' nyt vois nousta yl;s. No siihen j'in taas ulvomaan kivusta. Mies tuli h'tiin ja yritti auttaa mut yl;s, muuta kipu oli jotain aivan hirve'' ja huusin vain, ett' en voi liikkua kun sattuu niin paljon. Soitettiin siin' sitten ambulanssi hakemaan mut lekuriin.Miehet nosti mut samassa kylkiasennossa paareille ja menoksi. Sairaalassakaan eiv't voineet mua kauheasti auttaa kun mit''n kunnon troppeja ei voitu antaa kun olen raskaana. Onneksi sitten saivat kivun sen verran hallintaan, ett' p''sin yl;s s'ngyst'. Nyt sitten olen kotona ja toivon, ett' kipu pysyy edes jotenkin hallinnassa ja saan huomenna pojan hoidettua.

Kyll' on sanottava, ett' t'm' raskaus on ollut kaikkea muuta kuin nautinto ja k'det ristiss' toivon, ett' pysyn terveen' loppu ajan. Sit' kun on aika ep'toivoisessa tilanteessa jos sairastuu kun l''k'rit ei voi tehd' mit''n kun olet raskaana.

Toivottavasti muilla on ollut parempi vkloppu ja olette nauttineet auringosta. Nyt menen hetkeksi pitk'lleen.

Pinja rv27-5
 
jonsku_86
Moi!

Mulla oli perjantaina neuvola. Verenpaineet oli kohollaan ja maanantaina uusiks verenpaineen mittaukseen. Neuvolassa näytti 130/90, mutta kotona ku mittasin, näytti 130/70. Kumpaakohan tuossa nyt sitte uskois... Yritin kyllä neuviolassa kysellä että kuinka vaikuttaa se, etten ole yön aikana nukkunu ku pari tuntia. Ei osannu siihen kommentoida mitenkään.

Mainintaa tuli myös siitä, että painoa on tullu turhan paljon parin viime kuukauden aikana. Ite mietin jälkeenpäin että onko tuo kumma ku ei ton selän kans pysty liikkumaan ja kuitenki ruoka maistuu. Miehelle sanoinki että korvasin nikotiinin sokerilla. Maanantaina ois sitte sinne sokerirasitukseen meno. Toivottavasti on arvot kohdallaan.

Mulla on tosiaan nuo selkäsäryt pahentunu. Tuntuu ettei kylkeä pääse kääntämään ku pitää mies pyytää kaveriksi. Pitää kysellä ku on lääkärille aika että mitä tuon selän kans vois tehdä. Ilmeisesti on liian pehmeä peti nyt ku on tuota painoa kertyny.

Närästys on kans yks mikä valvottaa öisin. Rennietä oon koittanu popsia, mutta ei se auta. Täytynee varmaan siitäkin muistaa kysellä lääkäriltä.

Mieski sai töitä vihdoin viimein. Luulis vähän helpottavan tätä rahallista puolta sitte jossain vaiheessa. :)

Mutta taidan alkaa lueskelemaan. Mukavaa sunnuntaita. :)

-jonsku ja napero, 26+3-
 
ilona80
Moi kaikille!

Ollaan me vaan raihnaista sakkia =) Jokainen vuorollaan. Parempia vointeja kuitenkin toivottelen kaikille!! Tänään tuli sokerirasitustulokset, jotka oli aivan normaalit!! JEE, yksi huoli vähemmän.

Nyt vähän kiiru, joten myöhemmin lisää.

i&a
 
N27
No niin, verenpaine on laskenut, mikä on hyvä juttu :) Mutta jatkuvan väsymyksen sekä painonnousun takia joudun sokerirastitustesteihin... Toivottavasti sieltä ei nyt löydy mitään.
 
jonsku_86
Täällä kans verenpaine ihan kohdillaan. Maanantaina kävin mittauttamassa. Sokerirasituksessa kävin kans maanantaina, mutta ilmeisesti arvot kohdillaan, koska neuvolasta sano että soittaa jos jotain löytyy. Ei ole soittoa kuulunu.

Se nyt alko ihmetyttää, kun ens viikolla on lääkäri ja seuraava neuvola- aika on jo viikko lääkäriajan jälkeen. Normaalisti on neuvolassa sanonu että koska lääkäri on tuolloin ja tuolloin niin neuvola- aika on aikasintaan parin viikon päässä siitä. Missä vaiheessa raskautta neuvolassa pitää käydä kahden viikon välein? Ei kai vielä tässä vaiheessa?
 
N27
jonsku_86: ainakin täällä Vantaalla on lääkäriajat ja neuvola-ajat todella kortilla, joten mä käyn n. kuukauden välein, ellei sitten ole jotain verenpainemittausta pelkästään... Kun aamulla soittelin sokerirasitusaikaa, niin ei sitäkään meinannun millään löytyä. Enkä sitten mahtunutkaan oman alueen labraan ollenkaan :-S

Meillä ei neuvolalääkärille edes kaikki pääse, kun aikoja ei yksinkertaisesti ole, vaan heidät siirretään suoraan synnytyssairaalan lääkärille. Uskomatonta... Eli mä en ainakaan saa yhtään ylimääräisiä aikoja vahingossakaan, vaan kaikki on kortilla.
 
jonsku_86
N27, kyselin kaveriltaki jo tuosta ku olen sitä nyt miettiny. Ilmeisesti, täälläpäin ainakin, aletaan neuvolassa kulkemaan kahden viikon välein ja viimesten viikkojen aikana joka viikko. Ilmeisesti tuo sokerirasitus- käytäntö on erilainen kuin täällä. Meillä laitetaan neuvolasta lähete ja labraan mennään jonottamaan ilman ajanavarausta.
 
N27
jonsku_86: juu, meillä varataan aika siihen sokerirasitukseen. Oma labra tarjosi aikaa vasta kesäkuun lopulle. Onneksi sain toisesta paikasta 1.6 ajan... Kyllä meilläkin käynnit tihenee loppua kohti. Mutta tiedä sitten miten, kun tosiaan aikoja ei oikein ole.

Neuvolasta soitettiin perään kesken mun työpäivän, ja käskettiin lääkäriin perjantaina. Sanoi, että tämä mun väsymys täytyy tutkia samantien, ja jos ei mitään löydy kokeista, niin sitten kyseessä on työuupumus :( Mähän olen siis niin väsynyt, että töissäkin vaan möllötän ja ihmettelen...
 

Yhteistyössä