Elokuun 2009 odottajia?

  • Viestiketjun aloittaja jonsku_86
  • Ensimmäinen viesti
Ippaliini
Heippa!

Juhannus pikku hiljaa ohi. Oli aikas kylmät kelit, vappunakin oli lämpeempää.
Mutta kokko poltettiin ja saunottiin ja vihdottiin.

Olipas ilona80:lla jännä juhannus. Onneksi on viikkoja jo sen verta kasassa, että jos syntyy nyt niin on jo suht iso ja pärjää.
Tuosta tuli mieleen että jospa nyt pikkuhiljaa katsoisi sairaalakassia ja alkaisi katsomana tavaroita. Eka tarttis ostaa lasten leluille joku laatikosto,että saa hoitopöydän käyttöön. Ja sit vasta tavaroita. ..

Minua, siis minua ainoata joka ei ryypännyt meidänkään seurueesta juhannuksena, oksetti juhannuspäivän aamuna. Miten on mahdollista!! Ja tänään aamupäivällä ollut tosi heikko olo. Ensi viikon olen käytännössä yksinhuoltaja kahden alle 4 vee kanssa kotonan, jotenkin kauhistuttaa miten jaksan.

Olin torstaina neuvolassa, tässä uusia mittoja:

SF mitta 32 cm, pääsin siis jo yläkäyrälle sen kanssa
Painoa tullut lisää viime kerrasta 1.5 kg, nyt siis + 11.5 alusta. No olen kyllä herkutellutkin.
Verenpaine 125/73
HBta ei mitattu taaskaan, ehkä ensi kerralla.

Synnytyksen suunnitteluun äitipolille aika 13.9. Martta on jo pää alaspäin, sen tiesin melkein itsekin, koska hikka kuuluu alamasusta.
Maha on tosiaan iso, kertoo SF mittakin, mutta myös se, että ekaa kertaa raskaana ollessani on vaikeaa laittaa sukkia jalkaan.
Ja vielä olisi kuukauden verran ainakin aikaa. Kun nyt tulisi vähän lämpoisempää, ettei tarttisi sukkia.

Nyt Ikean sivustolle lasten leluhyllyjä katselemaan ja huoneen mittoja mittaamaan.

Vointeja kaikille!
Ja N27 -> N28 synttäri onnittelut!

t. Ippaliini ja Martta vk 34
 
N28
Ippaliini: kiitoksia onnitteluista :)

Onko sulla synnytyksen suunnitteluun aika kuitenkin 13.7 eikä vasta syyskuussa? :D Annetaanko nuo ajat neuvolasta vai pitääkö itse varailla? Entä onko synnytysvalmennusta enää ollenkaan tarjolla kun ei mulle ole siitä puhuttu missään?
 
Ippaliini
hups, juu siis 13.7 on oikea päivämäärä. Syyskuu olisi ehkä hieman myöhään..:)
Tuli pieni typo.
Mulle varasi ajan viime kerralla neuvolasta. Kai tuokin vaihtelee paikkakunnittain, kuten moni muukin asia.

Täällä synnytysvalmennukseen pääsee vain ensisynnyttäjät, joten en siis minä. Mutta tietääkseni täällä tuo valmennus (perhevalmennus nimellä nykyään) edelleen on, tosin synnytyssairaalaan ei enää pääse tutustumaan, edes ensikertalaiset. Säästöä... Aika kurjaa. Mut luulisi että sulle olisi aiheesta jo mainittu, että ehtii mukaankin. Kysy ensi kerralla neuvolassa asiasta.



 
ilona80
N, synttärionnea =)


Tuli kyllä taas mieleen, että se kassi tosiaan kannattaisi pakata valmiiksi. Minä tulin sairaalaan mökkikassin kanssa ja mies sitten päivitti sen sisällön seuraavana päivänä. Mukana oli muun muassa aurinkosuojashampoota päivityksen jälkeen ...mutta hei, eihän sitä koskaan tiedä, jos vaikka tyksissä paistelisi :D

Loppujen lopuksi itse osastolla tarvitsi todella vähän (jos mitään itselleen), joten jos se kassin pakkaaminen nyt jää, niin ehtiihän se mies sitten myöhemmin tuoda tavaraa. Omat alusvaatteet, hammasharja ja tahna ja hiuspompula oli oikeastaan mulle tärkeimmät.

Toissayönä päivystävä lääkäri (piti itse pyytää!) teki ultratessa painoarvion vauvasta ja se oli 1700g. Eli muutaman päivän jos vielä sinnittelisi sisällä =) Mutta jos nyt päättää tulla, niin ei kuitenkaan kriittistä enää. Tosin jotenkin on sellanen kutina, että sitä sitten viikolla 42 ollaan täällä odottelemassa käynnistystä :D

Huomenna neuvola, pitää itse päivittää tilanne siellä, kun tyksistä eivät paperit siihen mennessä ehdi paikalle. Lähinnä nyt neuvolassa kiinnostaa verenpaine. Nuo supistuslääkkeet kun laskevat sitä rajusti.

Aurinkoista alkuviikkoa ja supistuksetonta yötä kaikille!

i
 
Pinja
Täällähän on taas tapahtunut:)
Onnea N28 synttäreiden johdosta:) ja ilonalle tsemppiä, onneksi viikkoja tosiaan on jo aika paljon meillä kaikilla takana, että jos sattuu syntymään niin ei haittaa.

Mä olen ollut niin väsynyt etten ole täällä jaksanut enkä kerennyt oikein taaskaan kirjoitella. Tuolla esikoisella kun tuntuu vauhti vaan kiihtyvän. Multa meinaa energiat loppua jo aamusta kun seuraan sen menoa. Mutta onneksi olen voinut nyt muuten ihan hyvin. Keskiviikkona menen tammisaareen kätilön kanssa vähän juttelemaan synnytyksestä ja lääkäri katsoo mut ja vauvan taas kun sokeri arvot vähän tuppaa heitellä ruokavaliosta huolimatta. Mutta toivottavasti kaikki on hyvin.

Joku kyseli tosta synnytyksen suunnittelu ajoista. Meillä täällä ei aikoja automaattisesti anneta ellei äiti pelkää kovasti synnytystä tai muuten vaan halua itse sinne mennä ja mainitse asiasta. Eri paikoissa toimitaan niin er lailla, mutta jos sinne joku haluaa kannattaa sanoa terkkarille tai soittaa sen ajan itse.

Mun piti vielä kysyä, että joko kaikki on saanut äitiyspakkauksen? Mun mielestä mä taisin olla ensimmäisten joukossa meistä jotka lähetti ne kelan paperit enkä ole siitä huolimatta saanut vieläkään sitä pakettia?????

Nauttikaa lämpimästä ja aurinkoisesta viikosta. Toivottavasti vaan ei tule liian lämmintä:)

-Pinja rv32+6-
 
Ilona80
Pinja: Mulle tuli torstaina ilmoitus postista äpakkauksesta (ja noin viikkoa aiemmin kelan päätös postista). Paperit laitoin palkanlaskentaan (josta ne toimitettiin Kelaan) helatorstaita edeltävällä viikolla. Laitoitko sä suoraan kelaan? Jotenkin kyllä hermostutti odotella niitä lappuja, mietti, että mitä jos ne eivät olekaan tulleet perille ja viimeinen palautuspäivä on jo mennyt ja mä en saa mitään tukia yms. hysteriaa :D :D Mutta kyllä ne sieltä onneksi tulivat sitten vihdoin ja viimein.

Mites N28? Saikku varmaankin jatkuu edelleen? Tosi inhottavaa toi selkäkipu :( Toivottavasti ei ihan raskauden loppuun asti tarvitsisi siitä kärsiä!

Neuvolassa kaikki oli ok. Verenpainekin noussut normaalilukemiin 118/74. Hiljaiselo ja odottelu siis jatkuvat. Välillä särkee alavatsaa ja eilen vihlaisi pari kertaa ilkeästi kylkeä, mutta varsinaiset supistukset onneksi pysyneet poissa.
 
ilona80
Äitiyspakkaus saapui kotiin! Mun mielestä aikas ihania vaatteita. Tai sitten vain tässä mielentilassa kaikki pienet vaatteet tuntuu suloisilta :) Oloasu on "hiukan" tyttömäinen, mies taas kommentoi tähän, että "toihan on kivan värinen", eli eiköhän meidän pieni mies sitäkin aikanaan käytä.

Mutta kaikenkaikkiaan oon tosi tyytyväinen pakkauksen sisältöön. Ja nyt on sitten helppo lähteä tekemään ne viimeiset hankinnat, kun tietää, mitä jo on. Sideharsoja oli 7...niitä varmaan tarvii vielä lisää. Missähän niitä myydään? Hassua miten ei ole koskaan tullut kaupoilla pidettyä silmiä auki niin, että tälläisenkin tietäisi :D
 
N28
Kiitokset onnitteluista :)

Meidän poitsun painoarvio oli pari viikkoa sitten 1445g, ja silloin mentiin viikoilla 29+.

Osa pakkauksen vaatteista oli ihan jees, mutta esim. toppapuvusta en pitänyt yhtään.. Oli siellä muitakin sellaisia, mitä ei varmaan tule käytettyä. Meillä on tosin bodeja jo niin paljon itse ostettuna ja isovanhemmilta saatuina, ettei niitä kaikkia tarvitsekaan :D

Olin töissä tänään koko päivän, ja olo on kuin junan alle jääneenä :( Selkää kolottaa, nivuset on niin kipeänä, etten juurikaan voi liikkua sekä päätä särkee. Menen huomenna kyllä töihin, mutta suunnittelemaan poisjääntiäni. Mun pomo on lomalla, joten haluan hoitaa tämän siten, ettei oma myymälä jää pulaan. Mä en usko, että pystyn tuolla huomista pidempään olemaan -tai jos tämä nivuskipu ei parane, niin empä mä pysty edes seisomaan siellä huomenna. Mutta kahtellaan :) Nappia ja jädeä naamaan, niin eiköhän tuo elämä taas kohta hymyile :D
 
N28
Moikka taas. Aikamoista yksinpuhelua mulla :D

Kävin siis lääkärissä tänään, ja kohdunsuu tarkistettiin (ei häikkää). Äsken kuitenkin kävin vessassa, ja huomasin veristä vuotoa vähän... Onkohan tuo siitä tutkimuksesta johtuvaa vai jotain vakavaa? Vatsa on pinkeä, mutta siihen ei satu...
 
jonsku_86
Moi!

Tulen taas kertoilemaan kuulumisia. Meillä neiti kasvaa pikkuhiljaa. Pituutta on nyt 37cm ja painoa 1040g. Lisähappea ei edelleenkään ole tarvinnu, mistä olen ite aika yllättyny.

Neitin pää oli ultrattu tänään, ja jotain keskoselle ominaista oli löydetty, mutta siitä ei kannata kuulemma huolestua. Olisin tänään muuten saanut neitin syliin, mutta epäilevät, että on saanut jonkun pöpön kun on niin uninen. Itse mietin sitä, että neiti on nyt parina päivänä ottanut kunnon kasvuspurtteja, että ei se ole ihme jos nukkuu.

Huomenna jännätään, että mitä silmälääkäri sanoo.

Ja N28, kannattaa ihmeessä tarkistuttaa, ettei ole mitään vakavaa. Toisaalta, se verinen vuoto voi olla tutkimuksesta johtuvaa, mutta itse en ottaisi riskejä. Varsinkin jos vatsa on pinkeänä. Niin ja onneksi olkoon synttäreiden johdosta. :)

-jonsku-
 
N28
jonsku: ihana kuulla kuulumisia -varsinkin, kun teillä menee noin hyvin :) Harmi tosin, ettet saanut neitiä syliin. Oletko itse jo päässyt sairaalasta kotiin?

Mä varmaan tän illan/ yön seurailen, että pahentuuko tuo vuoto... Jos olisi tosiaan vaan siitä tutkimuksesta johtuvaa :) Sitä huolestuu niin helposti kaikesta vauvaan liittyvästä.
 
jonsku_86
N28, olen päässyt itse sairaalasta viikko sitten. Proteiinit ja verenpaineet oli yhä sairaalasta lähtiessä koholla ja joudun itse tekemään pissankeräyksen kotona, eli suurinpiirtein 24h pissaamaan ämpäriin.

Nyt ollaan sampailtu kodin, sairaalan ja miehen kaverin asunnon välillä. Odotan jo, että neiti siirretään oman paikkakunnan sairaalaan, jotta tuo kulkeminen ja asuminen helpottuisi.

Ja yksi asia jota olen tosissani miettinyt. Neuvolatädin vaihtamista. Kovin paljon kertoo terkkarista jo se, että seuraavana päivänä neitin syntymästä soitti ja kysyi, että joko vauva pääsee kotiin. Luulisi että terkkari tietäisi sen verran, ettei alle kilon painoinen vauva pääse vielä kuukausiin kotiin.
 
ilona80
Kiva kuulla Jonsku, että pikkuneidillä menee koko ajan paremmin. Rankkaahan tämä aika varmasti on, mutta onneksi keskoshoito on Suomessa niin huippua. Tuo terkkarin kommentti kyllä pisti mietityttämään. Ei taida olla laatikon terävin veitsi se täti...

Tosin ihmiset välillä möläyttelee vähän mitä sattuu. Minulle sanoi kätilö eilen neuvolassa, että olisi hyvä jos pitäisin vauvan sisällä vielä pari viikkoa...en ollut tätä ennen tiennytkään, että sen voi itse valita kauanko pitää sisällään :)

Muista N28, että aina voi soittaa sairaalaan ja kysyä, miten pitäisi toimia, jos tilanne huolestuttaa. Toivottavasti (ja luultavasti) kyseessä on vaan se, että tutkimus ärsytti. Ainakin mulla sillon sairaalassa alkoivat supistukset aivan eri voimakkuuksilla sisätutkimuksen jälkeen...

Mä luulen, että olen saamassa peräpukaman :D Onkohan muita yhtä onnellisiä ;)? Vieras pieni pahkura tuntuu ja näkyy, mutta ei ainakaan vielä ole kipeä, kutise tms. Ajattelin heti huomenna hakea voidetta, jos vaikka saisi sillä ongelman pois ennen kuin se kunnolla iskee. Mietin, että olisiko tuo voinut ilmaantua viikonlopun supistusten ansiosta?

Kovat supparit edelleen poissa, mutta tänään vatsa kovettunut säännöllisin väliajoin, vaikka en juuri mitään ole tehnytkään. Harjoitussuppareita sitten vissiin. Päivä meni kotipihalla auringossa makoillessa. Tuli mieleen, että tuleekohan kaverille mahassa liian kuuma, kun itsekin hikoili kuin viimeistä päivää...
 
taotao78
Mulla alkoi loma ja sen huomasi neuvolatädin mukaan arvoissa; verenpaine 112/75, nyt kyllä alan vetämään salmiakkia aina kun huvittaa. sf mitta oli 28 (rv 31+5), ite olen sitä mieltä että vauva on jo tosi iso koska liikkeet on todella voimakkaita ja jalat tuntuu puskevan välillä pari senttiä ulos mahasta. Kulkeeko toi sf-mitta ja vauvan koko välttämättä edes käsikädessä?
Meidän neidin arveltiin olevan pää alaspäin ja vahvasti oikealla puolella, sen kyllä huomaa jo mahaa katsoessakin. Terkka sanoi oikean kyljen ja raivotarjonnan olevan
yleisin asento missä vauvat ovat. Antaako terveydenhoitaja jossain vaiheessa käsikopelolla jotain vauvan painoarvioita, vai ultralla , vai arvioidaanko sitä edes yleensä?
Painoa on rymähtänyt vaakaan 10 kiloa alusta, vielä en ole kauhuissani, mutta vielä viikkoja ja hellettä piisaa.
Olen kuullut lantionpohjalihasten treenauksen jeesaavan pukamiin. Ittellä oli vähän pukamahtavat fiilikset tossa viimeviikolla, mutta kun nostin jalat ylös aina kun mahdollista ja tein apinan raivolla lantiopohjalihasharjotuksia, niin enää TOISTAISEKSI ei niistä ole tietoakaan. Ja tietty Realia leiväksi ja paljon rehuja.
Turvotusta tuntuis taas ilmantuvan helteiden myötä. En pystyis jättämään tukisukkia ollenkaan pois jaloista (käsiinkin tarvittaisiin:) Eivät vissiin missään myy tuki leggingssejä, varsinkaan mammamuotoisia?
Jonsku 86 tosi mukava kun käyt kertoilemassa teidän kuulumisia. Onko sillä teidän terveydenhoitajalla todella joku tutkinto;) ? Olen muutenkin kuullut ihan uskomattomia juttuja noista neuvolan tädeistä, omani vaikuttaa kyllä onneksi pätevältä, toisin kuin neuvolalääkäri. Kerro Jonsku vähän siitä teidän vaavista vielä, nukkuuko se vaan ja availeeko silmiä ja katseleeko teitä ja saako se ruoan jollain nenämahaletkulla vai miten, olen ihan pihalla, kun ei kukaan tuttu ole koskaan ollut vastaavassa tilanteessa, siksi kyselen tyhmiä.
Mulla on hyvät fiilikset ja toivon kaikille samaa. En toivo vauvan vielä lähiviikoina syntyvän, koska oma olo on vielä niin hyvä. Pelolla odottelen kuitenkin viimeisiä viikkoja pukamineen, hengen ahdistuksineen ja turvotuksineen. Onni olla jo kuitenkin lomalla. Mun mielestä on hyvä varautua tommosiin kun sit jos olo on hyvä loppuun asti,niin mikäs sen mukavempaa. Ehkä loppuraskauden jännäys lykkää myös synytyksen ajattelemista, kun mennään päivä kerrallaan.

Nyt siis juomat varjoon ja katse aurinkoon!

Taotao 31+6
 
jonsku_86
taotao78, meillä neiti jaksaa jo seurustella jonkin verran. Sormestakin nappaa kiinni tosi tomerasti ja mahtavia hymyjä jo tulee. (Johtuisko ilmavaivoista?) Eilenki neiti katteli pitkään ku vaiheltiin vaippaa ym. Silmät pysyy yllättävän kauan auki. Neitillä ruoka laitetaan nenämahaletkulla ja lisäksi annetaan maidon lisäks lisäravinteita, koska keskoselle ei pelkkä äidinmaito riitä.

Siitä tuliki mieleeni. Itellä meinaa tuottaa ongelmia pumpata neitille maitoa. Itku linssissä ollu pariin otteeseen ku olen huomannu, että maitoa kyllä olis mutta ku sitä ei saa ulos. Ja sairaalan sähköpumppujen pitäs olla hyviä. Minä en saa niillä pahemmin mitään ulos (suunnilleen 20ml kerta). Ainun käsipumpulla taas sen sijaan saan (suunnilleen 50ml kerta, nyt ei sitäkään). :/

N28, mites sulla kävi sen eilisen kans?
 
*Muumitutti*
Täällä onkin sattunu ja tapahtunu yhtä sun toista kun en ole ehtinyt edes taustailemaan :)
Jonsku 86 : Voi hyvä Sylvi voiko joku neuvolatäti olla noin dorka..? Juu kyllä keskonen pääsee heti seuraavana päivänä kotiin ihan varmasti... Sinuna vaihtaisin tätiä, itse nimittäin vaihdoin kuukausi sitten oman neuvolatätin toiseen koska meni lopullisesti hermot sen ex-tädin hössötykseen ja epäammattimaisuuteen. Olen nyt tosi tyytyväinen tähän nykyiseen omaan neuvolatätiin, oikein ihana ihminen. Eilen kävin neuvolassa, kaikki oli ok. Tosin kävin myös neuvolalääkärillä kun mullakin on ollu vähän veristä vuotoa ja halusin varmistuttaa ettei ole vakavampaa.. ei ollut.
Huomenna viikkoja tasan 34. Wau! Kohta saa ihan oikeesti tosiaan alkaa ajatella että on kahden lapsen äiti...*tippa linssissä*... :) On niin tönkkö olo että ei jaksais enää kuukautta kantaa tätä mahaa.. toivottavasti tulis vähän aikasemmin ;)
Arvakkaa millasia noi miehet on. Sanoin mun miehelle et tuntuu siltä et vauva tulee heinäkuun puolella maailmaan. Siinä kun Kelan lappuja samalla katteltiin, ni mies vaan sano et "tulis ny heinäkuussa ni sais jo elokuussa lapsilisän!" Mun miehellä on todella huonot jutut tai siis musta toi oli vähän mauton juttu... mut miehet aattelee vähän tohon tyyliin näitä juttuja...no, toi ny vaan oli tollanen juttu mut en oo ihan varma oliks toi kauheen huvittava ees :D
Mä en ottanut äpäpakkausta enää, otin rahana. Sain sen viime viikolla. En ois tarvinnut pakkauksesta kovinkaan montaa asiaa niin päädyin rahavaihtoehtoon...
Mullakin on aika paljon supistellut ja kipeästi verrattuna edelliseen raskauteen, mutta nyt on ollut taas hiljaisempaa sillä saralla. Turvotusta on, olen kuin possu tai lehmä tai joku muu kamalan iso ja valtava ötökkä, lasken päiviä alkavaan laihdutuskuuriin... :) Painoa on tullut 11kg. Vielä kilo ja painan 80kg. Arg. Kuinka moni teistä arvon äideistä painaa enemmän kuin teidän mies raskaana ollessa..??!!
Kiva oli lukea kaikkien teidän kuulumisia, piti kommentoida moneen muuhunkin asiaan vielä mutta taidan mennä ulos ennen kuin tyttö herää, laittamaan pyykkiä... :)
Hyviä vointeja kaikille :D
 
*Muumitutti*
Heh, kysymykseni kuulosti edellisessä viestissä siltä että oletteko painaneet miestänne enemmän silloin kun MIEHENNE ON OLLUT RASKAANA!!! :D Muotoilin kysymyksen niin hassusti tossa äsken. Eli joo, siis kun ootte nyt raskaana painatteko näin lopun lähetessä enemmän kuin miehenne... :)
 
N28
jonsku: aika urpo teidän neuvolatäti :-S Olisko se voinut ns. säikähtää tuota uutista niin, että meni lukkoon? Toivottavasti saatte pikkuneidin lähellenne pian. On nimittäin varmasti todella rankkaa tuo reissailu, jos et itsekään ole vielä kunnossa... :(

Se oli varmasti tutkimuksesta johtuvaa, koska loppui eilisen iltapäivän aikana. Mulla on tänään neuvola, niin kysäsen siellä varmuuden vuoksi. Sitä on jotenkin niin hiton hysteerinen näissä vauvajutuissa :D Eilenkin tunnustelin koko päivän, että liikkuuko vauva yhtä vilkkaasti kun normaalisti, ja kun ei normaalia iltashowta tullut, niin piti koputella mahaa, ja herätellä poikaa. No sieltähän se heräsi mun kylkiluita jyskyttämään :D

*Muumitutti*: mulla on onneksi iso ja pitkä rokkarimies, joten ihan helpolla en tuon painoa ylitä :D Mulla on tullut lähtöpainosta joku 14kg lisää... Tosin, ekan 2kk aikana sain niistä 9kg (en edes tiennyt olevani raskaana), joten olen saanut painonnousun tasattua kyllä hyvin. Eilen vetelin vahingossa pullaa pienen armeijan verran taas tosin! Pitää syödä kevyemmin tänään :p
 
ilona80
Heippa kaikille!

Mä vaan löllöilen vuoroin auringossa pihalla ja vuoroin haukkaamassa happea sisällä. Naapurin nainen "ystävällisesti" yhtenä päivänä totesi, että "tiedäthän, että sulla jää sitten tuo vatsa ihan mustaksi synnytyksen jälkeen, kun ruskettunut iho kutistuu." Oli taas sellanen olo, että mitähän hittoa tähänkin pitäisi vastata. No shit, Sherlock. Tuskinpa sitä löysää nahkaa tulee ihan hirveästi sen synnytyksen jälkeen esiteltyä, joten aattelin nyt kyllä nauttia auringosta kun sitä kerran on. Mahaan vaan 30 suojakerrointa =)

Jonsku, tulee jotenkin jännä olo, kun lukee teidän kuulumisia. Tuntuu niin uskomattomalta, että yksi meistä on jo saanut nyyttinsä maailmaan (tai siis en tiedä voiko tässä tapauksessa puhua saamisesta, kun olisi saanut olla sisälläkin vielä, mutta ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan). Saas nähdä koska tulee seuraava. Ihanaa että tyttö on aktiivinen, toivottavasti pääsee pian lähemmäs teitä.

Taotao, kiitos vinkeistä. Olen tehnyt lantionpohjalihaksia raivon lailla ja nyt tuntuu taas, että ongelmaa ei juurikaan ole. Apteekkiinkaan en ole "ehtinyt" vielä. Mutta kai ne sieltä sitten viimeistään synnytyksessä putkahtavat iloksemme =)

Meilläkin mies painaa vielä enemmän. Luojan kiitos, on meinaan 187cm pitkä ja minä vain 160cm. Jossain vaiheessa mittailtiin vyötärön ympäryksiä...siinä olen tainnut mennä miehen ohi :D Mulle ei edelleenkään ole tullut painoa kuin 5kg. Vähän outoa, koska syön todellakin kaiken (myös herkun) mitä vastaan tulee. Toisaalta, en kyllä pysty syömään kerralla kovin isoja ruoka-annoksia, kun kaveri painaa mahalaukkua...ja onhan tässä aikaa ottaa näitä kiloja vielä.

Sattuuko teillä muilla potkut ja liikkeet? Mä en ole aina ihan varma, että supistaako mulla vai kääntääkö kaveri vain kylkeä, ihan kova maha ja pientä kipua siinä päällä. Samalla tuntuu kuin toinen möyrisi ympäriinsä. Lisäksi noi kylkiluihin tulevat potkut alkaa olla melko voimakkaita välillä :D Tyypistä tulee varmaan joku potkunyrkkeilijä...

Muuten iltaisin on supistanut (ei siis mitenkään säännöllisesti tai kipeästi) siihen asti, että otan lääkkeen ja menen lepoon. Saa siis nähdä mitä ensi viikko tuo tullessaan kun lääkekuuri loppuu...Vaikka silti edelleen on tunne, että kyllä tämä menee yliajalle =)

Tulipa nyt omaa napaa oikein olan takaa. Mutta ihanaa, kun on ihania ihmisiä, joille voi (ja haluaa) kirjoitella kuulumisiaan. Ja teidän juttujanne on myös kiva lukea <3
...jaaha, hormoonit valtaa alaa, koska kohta alan kyynelehtiä koneella ja ojennella virtuaalihaleja. -> laittaa koneen pois :D
 
Pinja
Mukavaa kuulla, että jonskun vauvalla kaikki hyvin. Kamalan pieni tyllerö vaan vielä on. Ja toivottavasti pääsee pian omaan sairaalaan. Tommonen reissaaminen on varmasti rankkaa kaikille. Äläkä ota paineita maidon suhteen. Sitä joko tulee tarpeeksi tai sitten ei. Sä olet kuitenkin maailman paras äiti teidän lapselle.

Mä kävin keskiviikkona äippäpolilla kun ne sokerit heitteli vähän ruokavaliosta huolimatta. Ei kuitenkaan mun mielestä paljoa. No, mun verenpaine oli taas tosi alhaalla 96/66 ei siis ihme jos huippaa. Vauva ultrattiin ja kas oli sitten vähän kasvanut viime kerrasta. Paino arvio oli sii 2533g. Apua mä ajattelin. Tästä tulee hirmu jätti. Lääkäri olikin sitten sitä mieltä, että nyt otetaan insuliini avuksi. Josko sillä saataisi sokeri arvot kuriin ettei vauva kasvaisi liian nopeasti suureksi. Tänään alankin sitten piikittämään itseäni. Mulla on nyt tuon kaiken tiedon jälkeen semmonen olo, että tämä lapsi tulee ennen laskettua aikaa. Sanoivat nimittäin, että jos on kamalan iso loppu metreillä niin käynnistävät ennen laskesttua aikaa.

Mä olen saanut kiloja 6kg. Ja munkin mies on iso kokoinen joten ei taida olla pelkoa, että painaisin lopussa ihan niin paljoa.

Nyt äkkiä heittäytymään sohvalle kun poika vielä nukkuu. Mukavia helle päiviä kaikille:)

-Pinja rv 33.3-
 
*Muumitutti*
Nyt mulla on sellanen olo että olen maailman huonoin äiti... olen nimittäin niiiin kyllästynyt tähän kertakaikkiseen väsymykseen ja raskauteen että haluaisin ihan oikeasti jo sen ihanan pikku tyttösen rinnalle ja saisin ruveta keventämään oloa... odotan joka päivä että saisi lähteä sairaalaan! Perjantaina luulin jo että lähtö tuli. Supistukset ja ns poltot kesti kaksi tuntia, ja makasin vaan sängyllä enkä tiennyt miten päin olla. Sitten ne loppui. Se oli eka kerta kun supistukset tuntui poltoilta ja sattui todella paljon. Onhan tässä jo useamman kuukauden supistukset kestäneet suht pitkään ja sattuneetkin mutta perjantainen oli erilaista... tavallaan olisin jo tosiaan halunnut synnyttämään, mut toisaalta... viikkoja oli eilen 34+1, vähän vielä olis hyvä saada lisää... Musta on kauheeta valittaa tätä olotilaa kun on niin raskasta, mut se vaan on sitä.. :) Äkkii tää aika tästä hurahtaa :)
Nyt tuli vain tätä "omaa napaa"(joka muuten on ihan tosi hassun näkönen, kun se pullottaa niin et meinaa poksahtaa :D ), mut palailen taas ja sitten muutakin lisää... :)
 
ilona80
...pitää vähän nostella, että ei kadota bittiavaruuteen =)

Muumitutti: Kyllä mäkin voin myöntää, että välillä tää maha ja oma olo ahdistaa niin paljon, että tosissaan toivoo, että kaveri tulisi ulos jo. Ja sitten tulee taas ihan hirveän huono omatunto, kun parempi sen vielä hetki olisi olla sisäpuolella. Ristiriitaisia fiiliksiä siis =) mutta ihan normaalia kaiketi? Mä alan olla todella kateellinen kaikille, jotka voi olla mahallaan, juosta, pyöräillä, uida (sekin kiellettiin, kun paikat sen verran auki)...mutta pianhan tämä palkitaan <3

Tänään nyt ensimmäinen lääkkeetön päivä. Muutama supistus aamulla (sellainen, että sattui mahassa ja selässä asti), mutta muuten ei mitään. Pari edellistä yötä on mennyt sellaisessa unen ja valveen välisessä horteessa, kun on sattunut, mutta ei niin paljon, että ei olisi voinut aina hetkeksi nukahtaa. Viime yön sitten nukuinkin kuin tukki. Olisi mielenkiintoista tietää, että tekevätkö nämä kivut ja supistukset jotain tuolle alakerralle...mutta lääkäri on vasta kolmen (tai jotain) viikon päästä, joten eipä voi nyt kuin vain kattella.

Onneksi on kesä ja lämmin ja miehelläkin loma. Yritetään parhaamme mukaan nauttia kahdenkeskeisestä ajasta nyt kun sitä vielä on =)

ilona ja pikku a 34+1
 
Ippaliini
Heippa!

Nyt kun en ole enää töissä (tietokoneella) tulee täälläkin käytyä harvemmin.
Mites olette kestäneet helteitä?
Mä olen helleihminen, mutta kyllä nut tuntuu, että saisi pysyä alle plus 25 asteen. Vichyä kuluu uskomattomia määriä, kun jotenkin vedestä tulee paha olo.
Olen käynyt uimassa jo 3 kertaa, jee jee. Olo tuntuu muuten aikas kevyeltä vedessä.

ilona80, minunkin mielestä pakkauksessa oli ihania vaatteita ja pidin toppapuvusta. Esikoisella oli aivan järkky vihreä intiaanikuviollinen toppapuku...
Niin ja pukamia on mulla ollut jo pitkään. Liittyvät pahoihin suonikohjuihn, niitähän pukamat periaatteessa ovat. Ei mitenkään mukava vaiva. Se apteekin voide on auttanut ainakin mulla kutinaan. Muuta ei sit oikein voikaan tehdä...:(
Kunhan nyt katoaisivat raskauden jälkeen pois.
Kyselit myös sattuuko vauvan liikkeet. Sattuu joskus, kun potkii? ylämasuun. Tuntuu että yrittää välillä tunkea itsensä sieltä ulos. Ja joskus kun nostaa peppua? navan kohdalta ylöspäin. Mun masu on ollut pari päivää ihan suippo, siis navan kohdalta tosi korkealla ja kyljistä "tyhjää". Villin näköinen.

jonsku_86, mukava kuulla miten teillä menee. Aika rankkaa varmasti tuo reissaaminen, voimia teille. Kiva kuulla, että neiti kasvaa ja voi hyvin olosuhteisiin nähden.

taotao78 mietit SF mittaa ja vauvan kokoa. En tiedä liittyvätkö ne mitenkäs yhteen oikeasti. Toivon ettei, koska menen nyt yläkäyrällä sf mitan suhteen...Musta tuntuui että mun masu vain venyy enemmän kun on kolmas kyseessä.
OLin samoissa SF mitoissa edellisen kanssa viikolla 36..
Täällä on tosiaan se synnytyksen suunnittelu jossa ultrataan myös vauvan koko. Mutta sitähän ei ole joka paikassa, mitä täällä on kommentoitukin.

Muumitutti, mä taidan olla nyt tosi lähellä miehen painoa, jos en ole mennyt jo ohi...

Mutta nyt kone kiinni, iltapalaa ja nukkumaan. Olen tän viikon yh-äitinä kun mies työmatkalla. Mietinkin jo mitäs jos tapahtuu jotain, mitäs sit...
Mut turja tuollaisia miettiä etukäteen, mut ku.
Sain muuten vihdoin tänään lähetettyä sairaalaan esitietolomakkeen. Siihen kun piti laittaa ne nimet mahdollista hätäkastetta varten, kesti niiden miettiminen.
Vaikka niitä ei tarvita kuin hyvin pienellä todennäköisyydellä, niin ei siihen kannata silti mitä tahansa nimeä laittaa. Mut nyt se tehty.

Öitä ja hieman viileämpiä päiviä kaikille!

t. Ippaliini ja Martta (viikkoja kait jo 35)
 

Yhteistyössä