Elokuisten 2007 Heinähöpinät ;)

Otappa ja googleta kantoliina, kantoliina kanava tms.. Jostakin sieltä löyty ihan kuvallisia ohjeita miten liinan saa solmittua ja mikä liina sopii mihinkin... Ja sit onko helppo, vaikee ja minkä ikäselle sopii...

Minäkin sain kaverilta sellasen 5m liinan, tais olla jotain puuvillaa tms. et taidan opetella solmimista minäkin!! Trikooliina on vissiin parempi ihan pikkuselle, on napakampi.. Vai miten se nyt oli... ? :snotty: Kokeneemmat vois heittää pari hyvää vinkkiä aloittelijoille... :hug:
 
Pauzi:minä olen trikooliinaa jo kahdella käyttänyt ja nyt kun neljäs tuloillaan,on TODELLA tarpeen.Vauvalla turvallista ja hyvä olla ja itsellä kädet vapaina ;) Sellaisen perus ristisidonnan opettelin alussa ja sillä olen pelkästään pärjännyt.

tuleva mami:samat fiilikset täällä kuin siellä.......eilen iltapäivästä kolmen aikaa tuonne viiteen asti tuli napakoita ja niinkin usein että 5 minuutin välein noista supistuksia.Sitten oli taukoa vähän ja illalla olin jo sen verran kipeä (vaikka yritin "piilotella" olotilaani) että mies kyseli useamman kerran,soittaako minulle taksin.Lopulta kahdenaikoihin nukahdin ja siinä se yö oli taas mennyt.Aamulla alkaa supparit heti kun nousen ylös.Mutta tänään eivät ole olleet sen kummempia......että silleen.Täytyy tosissaan psyykata itseään siihen,että ylikaikaiseksikkin voi mennä.BLAAH :x

Muuten mieli vaihtelee kovastikkin:saatan saada sellaisia reippauspuuskia,että nyt tehhään ja mennään ja sitten kans tehdään ja mennään,pyykätään ja puunataan ja sitten seuraavana päivänä olen ihan nuutunut ja masentunut ja kuuntelen vain,koska tulisi eka kunnon synnytyssupistus.Kuuluu kai asiaan.


synnytystapa-arvioista:neljättähän odotan,eikä kukaan ole koskaan tehnyt minulle vauvan kokoarviota tai synnytystapa-arviota.Eli ei ole mikään peruskäytäntö.Jos vauva on raivotarjonnassa ja raskaus on suhteellisen "normaali",eikä suvussa ( esim. omalla äidillä) ole ahdaslanteisuutta,oletetaan kaiketi vauvan syntyvän ihan normaalisti alakautta.

Taas paukkuu loppuviikosta uudet viikot liikkeelle ja yhdessä koossa ollaan kaikki elokuiset.Oikeastaan hieno homma niin:ei ole keskosia ainakaan saatu vielä tähän pinoon!


Kassu ja Alma


P.S.kaveri soitti juuri ja oli saanut pojan keisarinleikkauksella aamulla.Arvatkaa tahtoisinko mennä NYTJAHETI moikkaamaan,mutta ei kyllä viitsi kun on leikkauksesta kyse......ehkä huomenna voisi.
 
Terve vaan. Tuossa jo aikaisemmin ilmoittauduin mukaan silloin nimimerkillä ihaa mutta sitä ei enää saanut joten nyt sitten kaijuli.

Itellä tänään neuvola lääkäri ja paikat alkaneet pehmetä ja kanavaa jäljellä n. 2 cm. Olo ollut viimepäivinä todella tukala. Alkanut oikein kunnon turvotus. Painoa tullut nyt 1460 g/ viikko (apua). Verenpaineet lievästi koholla 130/90 mutta onneksi pissa vielä puhdasta. Alkaa pikkuhiljaa tulemaan ananas ja vesi korvistakin ulos kun yrittää tuota nestelastia purkaa huonolla menestyksellä. Nytr lääkäri määräsi lepäämään ja kontrolliin verenpaineista sitten maanantaina.

Äippälomalla olyn nyt ollut viikon päivät. Laskettu aika siis 8.8 ja synnärinä PHKS. Esikoinen tulossa. Täällä päin ei tuota synnytystapa-arviota harrasteta. Terkka sanoi kun kysyin että laitoksella sitten kokeilevat. Sama juttu myös vauvan painoarviossa sitä ei myöskään tehdä ns. normi raskaudessa. Joten jännityksellä odotan tulevaa... B)
 
Kävin äsken tunnin kävelylenkillä...välillä sai pysähdellä suppareiden takia mutta pakko oli päästä vähän ulkoilemaan. Ja hyväähän se vaan tekee! Aattelin muutenkin koittaa touhuta mahdollisimman paljon niin jospa se vauvakin tulis nopeemmin..huomenna ajattelin pestä ikkunat..pihahommiakin on vaikka muille jakaa..vettä vaan tuli tossa muutaman päivän että vielä ainakin niin märkää mutta huomenna varmaan vois pihallakin touhuta jossei taas yöllä oo satanut.
 
:x
Kauhea olo täällä... ilmeisesti maha ei kestä obsidania (terkka käski ottaa tyhjään mahaan ja oksensin sitten aamulla n.tunnin päästä rautatabletin ottamisesta). Koko päivän ollut hirveä olo, nukuttaisi vain ja huimaa... hemppa oli viimeksi 98, ja kenties nyt sitten olosta päätellen laskenut entisestään. Koko päivänä en ole juuri muuhun kyennyt kuin silmät kiinni makoilemaan, kun tuntuu niinkuin karusellin kyydissä olisi. Mies kävi sitten hakemassa pullon ferrofortea, nestemäistä rautaa on maha ainakin ennen kestänyt hyvin. Jollakin tuo hemppa nyt pitäisi saada ylös ennen synnytystä, kun on iso todennäköisyys että istukka jää kiinni, ja tulee reilumpaa verenvuotoa. (niin käynyt jo kahdesti, ja taas istukka samassa kohdassa). Taidan lähteä takaisin makoilemaan, kun koneella istuessa olotila alkaa turhan runsaasti muistuttaa alkuraskauden pahoinvointia...

Violet, rv 35+1
 
kaijuli jos et oo vielä kokeillut, niin tässä olis vinkki: Sekoita ananasta(1tlk mehuineen) ja jääpaloja tehosekoittimessa. Tosi hyvää! :)

violet silloin kun mun piti syödä rautaa, otin sen aina illalla ja vältin maitotuotteiden ottamista sitä ennen. Mulla ainakin Hb nousi ja vatsa kesti hyvin. "Lääkeannos on syytä ottaa noin tunti ennen ateriaa tai pari tuntia syömisen jälkeen. Kahvi, tee ja maitotuotteet vähentävät raudan imeytymistä, joten niitä ei saa ottaa samanaikaisesti kapselien kanssa." Noin siis oli Duodecimin lääkeoppaassa. :) Jos ihan tyhjään vatsaan ottaa, niin saattaa kyllä tulla huono olo..

pauzi
Itse sain tällaisia linkkejä joskus, kun kysyin sidontaohjeita kantoliinalle:
http://personal.inet.fi/koti/anu.heinineva/Palaute.htm
http://www.lapsiperhe.net/kantoliinat/ohjeita.html#vinkkejä aloittelijalle
http://www.kantoliinakanava.fi/

Onko kenelläkään vinkkiä, löytyiskö netistä vauvalle sellainen kevyt ulkoilupuku, siis vähän sellainen fleecepuvun tapainen?

T:Vauvamaha82 ja pikkuinen 34+5
 
Hurjasti täällä on tapahtunut kaikenlaista. :) Kenties pian jo vauvauutisia. :heart:
Synnytystapa-arviota ei myöskään meillä tarjota. :/ Yritin kyllä pyydellä et jos saisin lähetteen, mutta ei niin ei. Raskaus kuulemma eennyt normaalisti ja hyvin, ja vauvakin tuntuu käsikopelolla kuulemma ihan normaalilta.

ON: Sain tänään kuurin virtsatietulehdukseen. Ei ole ollut tietoakaan, että on tulehdus päällä. ei oo nimittäis ollut mitään oireita. Onko muilla ollut raskauden aikana virtsatulehdusta piilevänä? Onneksi selvisi ja toivottavasti saan hoidettua sen nopeasti pois.

Onkos teille muille annettu neuvolasta ohjeita välilihan "venytykseen"? Mulle neuvottiin et kantsii kyykistellä paljon. Onko muita tapoja??
Entäs sitten lantiopohjalihasten treenaus... Millaisia ohjeita olette saaneet??

Olo on ollut hyvä. Vauva touhuaa kovasti mahassa, ja välillä luulen hänen tulevan ylös ja ulos suun kautta, ku niin kovasti tunkee itseään ylöspäin. :D
Selkä on ollut todella kipeä. Yöt menee pyöriessä. ja siten kun aikanii pyörin niin vauva herää ja alottaa potkimisen. |O Onko muilla ollut kovia selkäkipuja? Onkos neuvoja mikä auttaisi?

Hitsi ku mua on ärsyttänyt ihmisten mahakommentit. Täällä puhuttiinki jo aikaisemmin niistä, mut nyt mua nyppii ja kunnolla!! :kieh: Monet kehuu miten ihana maha on ja sopii niin ihanasti minulle. Sitten tulee kysymys et millonkas on laskettuaika.. Ja kun sanon et 1.9 niin VOI VOI!! Siitä se siunailu sitten alkaa. "sillon vasta! Ja nyt oot jo noin kauhean iso!! Miten muka jaksat sinne asti?? Näytät siltä et räjähdät ihan pian!!!!" Plaah!!!! :kieh: Ärsyttävää!!!! Maha on seikkaillut käyriä katsoen keski- ja yläkäyrän välillä. Ehkä masu on iso mun kropalle, kun olen niin lyhyt. Mutta hyvimpä oon jaksanu sitä kantaa ja luulen jaksavani aivan hyvin h-hetkeen asti. Pännii ihan sikana nuo ihmisten ärsyttävät kommentit. Ja sitten kun la on 1.9 niin kaikki heti ajattelee et ku se on syyskuu, niin on syksy. Joten syksyynhän on vielä kamalasti aikaa! :( Ja minä jo tämän kokoinen! Eipä ihmiset ajattele et vauva voi syntyä jo elokuussa...Eli kesällä?

Huhu...helpotti hieman toi purkaus. :/ :whistle: :)

Voikaahan hyvin elokuiset ja koittakaa jaksaa!!! :heart:

-May ja valtsu 32+3
 
pitkästä aikaa taas jaksan kirjotella. :) täälä maha kasvaa ja neuvolan täti huolissaan, kun vauva on jo nyt laskeentunut "niin alas". kysyi että onko tunnetta, että haarovälissä roikkuu jotain ylimäärästä :LOL: . tosin mulla ei sellasta tunnetta oo.
tässä vähitellen oon pessy vauvan vaatteita ja on se niin ihanaa hypistellä niitä pieniä vaatteita.

mutta; mitä kannattaa varata vauvalle kun sairaalasta tullaan kotiin. siis eli minkälaista vaatetta päälle.. ajatus elokuun helteistä kauhistuttaa..

yopa + "pellervo" 34+2

niin ja onko muilla samanlaista tilannetta;
mulla sf-mitta ollut edellisellä nlakäynnillä 29 ja nyt 27... :whistle:
 
Nallekarkki...vastaan vaikken Pietu olekaan..mä oon kans ollu saikulla aika paljon..vois sanoa että myös melkein puolet. Välillä on aika tylsää..kaikenlaista sitä on keksinyt mutta nyt tää loppuodotus on vielä tylsempää kun ei enää ihan mihin vaan viitsi lähteä..esim. en taida enää mökillekään päästä kun on saaressa ja matkaa ajallisesti kotiin ainakin tunnin verran.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuleva mami:
Nallekarkki...vastaan vaikken Pietu olekaan..mä oon kans ollu saikulla aika paljon..vois sanoa että myös melkein puolet. Välillä on aika tylsää..kaikenlaista sitä on keksinyt mutta nyt tää loppuodotus on vielä tylsempää kun ei enää ihan mihin vaan viitsi lähteä..esim. en taida enää mökillekään päästä kun on saaressa ja matkaa ajallisesti kotiin ainakin tunnin verran.

Itse olen ollut nelisen viikkoa jo kotona ja aika käy todella pitkäksi kun ei saa/voi liikkua paljon supistusten ja/tai selkä/lonkkakipujen vuoksi. HYVIÄ AJANTAPPONEUVOJA KAIVATAAN KAIKILTA!!!

 
otan vastaan ajantappovinkkejä!!!! Pää meinaa hajota välillä ku on niin tylsää! |O :headwall: Varsinkin sadepäivinä. |O
Ai niin, mulla alkoi tänään äippäloma! Ihanku ei ois saanu jo lomailla... :)
 
Nallekarkki: Mie olen kanssa ollut ainakin puolet raskausajasta saitsulla ja sit pidin kesäloman & otin lomarahat joustovapaana. Mulla ainakin anemia (olin sairaalassa jo joulukuussa ton takia) on väsyttänyt niin paljon, ettei kauheasti mitään jaksa. Mutta esikoisen kanssa touhutessa kuluu aika ja sitten hoitelen noita omia elukoita & orpoja oravavaaveleita. Lisäksi miellä on remppaa meneillään, joten auttelen mitä jaksan ja ennenkaikkea suunnittelen + puuhastelen pihalla.. tai ainakin oleilen ja mies puuhastelee. :D

Raskausaikana olen koukuttanut itseni sisustuspalstalle; http://www.sisustusideat.net/ (vinkkinä muille sisustuksesta innostuneille) Tosin kauan en kerralla jaksa / kykene netin ääressä olemaan. Mutta lisäksi lueskelen sisustuslehtiä & -kirjoja ja muitakin kirjoja tulee paljon luettua. Telkkaria kun en katso juuri ollenkaan nykyään.. Ja näin viimeisen kolmanneksen aikana, kun iskias ei enään juurikaan vaivaa tulee käytyä aika pitkilläkin kävelyillä koirien & perheen kera. Vauhti kun ei päätähuimaa ja välillä pitää huilia, niin lenkkeihin saa kulumaan aikaa. ;) :LOL: Onneksi 6v. neitokainen tykkää kulkea pyörän kanssa mukana. Mies tosin käy lisäksi isoimman koiran kanssa kahdestaan lenkillä, niin pääsevät ihan oikeasti lenkille. :kieh:
 
Ultrakuulumisia semmoisia, että vauvan mahanympärys edelleen viikon keskiarvoa pienempi ja nyt reisiluumitta viikon keskiarvoa suurempi :) Mutta siis kahdessa viikossa vauva on kasvanut omalla tavallaan hyvin. Painoarvio nyt rv 34+1 oli 2292 grammaa :) Pitkäksi ja hoikaksi pojaksi lääkäri mainitsi ;) aivan kuten äitinsäkin. Huolestua ei tarvitse kun lapsivettä oli hyvin ja istukka nuori. Vauva laskeutunut jo niin alas kuin voi :) Hankala oli saada BP-mittaa.

Kipeitä supistuksia on alkanut tulla päivän mittaan aina muutamia.

Mulla on 2 kantoliinaa. Toinen trikoinen pitkä liina (Hug-a-bub) jota käytin kahden viikon iästä lähtien ja tyttö siihen aina rauhoittui nukkumaan itkukohtauksen osuessa kohdalle. Talvipakkasilla käytin liinaa kävelylenkeillä...eli vauva kevyemmissä talvivaatteissa liinaan ja miehen toppatakki minulle päälle. Siellä se pikkuinen povitaskussa tuhisi vaikka ulkona paukkui pakkanen. Lentomatkoilla liina on ollut ehdoton!! Kentillä laukkuja kannellessa yms. tarviaa molempia käsiä (olen paljon lentänyt vauvan kanssa kahdestaan). Ostin puuvillaisen (Hoppediz) liinan kun trikooliina alkoi liian paljon joustaa tytön kasvaessa. Puuvillainen pitkä liina on napakampi, sitomisvaihtoehtoja enemmän, mutta kantajalle kuumempi ja vaatii enenmmän sitomisopettelua. Ehkä olis kannattanut mun ostaa se keskipitkä liina... En voi sanoa et olisin noiden liinojen suurkuluttaja, mutta milloin olen käyttänyt niin on olleet tosi tarpeen. Täällä meillä kesällä...ufff, tulee aika hiki liinan kanssa :xmas: Viime kertoina retkeillessä mies on kantanut tyttöä puuvillaliinalla selässään :D
 
Tulipahan vaan mieleen kun hain äsken taas Rennien suuhun, että kärsiikö kukaan muu karmeasta närästyksestä? Minulla menossa tämän raskauden aikana Rennietä säästöpakkaus numero 2. Ei kyllä yllätä sikäli että minua joskus närästelee muutenkin ja esikoista odottaessakin popsin Rennietä loppukuukaudet kuin toiset karkkia. Onneksi se kyllä auttaa aika hyvin.

Olo on aika puhki, kun on tämä päivä mennyt leipoessa. Huomenna pojan 2 v synttärit ja perjantaina miehen 33 v. Pidetään molemmat samassa huomenna. Meinaa vaan itku päästä kun mietin että vastahan tuota pikkumiestä odotin, ja nyt täyttää jo 2. Itseasiassa 2 v sitten, eli 10.7.2005, näihin kellonaikoihin lepäsin, ah niin ihanan, epiduraalin vaikutuksessa oltuani synnytysosastolla jo aamukymmenestä. Poika syntyi sitten 11.7. klo 1.22. No niin, fiilistelyksi menee.. :LOL:

77mm ja Minimi rv 34+4
 
Iltaa!

Kantoliinasta: mulle naapuri sellasen kauppas, mut musta tuntuu ettei se ehkä oo mun juttu.. vaikuttaa monimutkaselta :ashamed: BabyBjörnin rintareppukin on ja se tuntuu kätevältä!

May-86: Välilihaa jotkut venyttelee öljyllä ja sormin.

Hiiru: Kiva et fiilikset paremmat, samoin täällä (vielä :headwall: :D )

Onkos kukaan käyttänyt lanisol(?) rasvaa? Apteekista aristaville rinnoille, käsittääkseni aika hyvä imetyksen aikaan. Kävin ostaa jo tänään, kun nyt jo kuivuu rinnanpäät!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nallekarkki:
HYVIÄ AJANTAPPONEUVOJA KAIVATAAN KAIKILTA!!!
http://www.goodmoodhouse.net ..jos tykkää koneella istua ja jauhaa joutavia

=)

Ja mitä tulee närästykseen: Mie röyhyn nyt koko ajan ja tuntuu, et näinköhän meen ollenkaan maate.. On tosi p*ska olo, ku rokkatorvi tulessa eikä mikään auta :| Mut ei kai se auta...
 
Pauzi
Juu, kyllä närästää välillä ihan hitosti, mutta samarin ei ole hyväksi, siinä kun on niitä suoloja. Jos rennie ei auta (niin kuin mulla) niin apteekista kysymällä saa toistakin raskaana olevalle sopivaa (merkkiä en nyt muista). Mutta älkää tosiaan käyttäkö tota samariinia kuin äärimmäisessä hädässä mahd. harvoin.

Näin siis mulle sanottiin neuvolasta...
 

Yhteistyössä