Elokuisten 2007 Heinähöpinät ;)

Tsemppiä tuleva mami! :flower: Tulehan takaisin kahtena kappaleena =)

Täällä on reissusta palattu jo pe iltana mut fyysinen pautuminen kestää vieläkin! 1200km, 2 eri hotellia, pari kauppakeskusta, huvipuisto-reissu ja auton hajoominen 3:n päivän reissuun. Kunnialla kestin loppuun asti, supisteluista ja hirveestä turvotuksesta huolimatta!
Viime ke neuvolassa kaikki oli ok. Poju vaan metakoi siihen malliin ettei sydän ääniä saatu kunnolla laskettua, formulakuski neuvolatädin mukaan tulossa.

Äippä toi tuliaisia tänään oulusta; kirpparilta oli ostellu vaatetta ja babybjörn-rintarepun :D Ihanaa kun sekin jo oivalsi tuon mummuilun kun alusta asti ollu jotenki viilee...
Vielä kun mieheen saisin enemmän yhteyttä.. onko muilla tällaista ongelmaa? Meitä kun 2 on niin miksi silti välillä tuntuu kun yksin kuitenkin odottaisi :| Ehkä se oon minä joka vaan vaatii liikaa, mutta olis vaan joskus kiva kuulla miehen suusta kuinka hänkin odottaa, tai tulisi joskus oma-aloitteisesti katselee vauvan potkuja..
No jaa, jospa tämä tästä!

t.elo07
 
sitä piti vielä sanoa, että tuleva mami supistelut muuttuvat sitten kyllä selvästi kivuliaammaksi, kun synnytys alkaa käynnistyä. siinä vaiheessa sitten sairaalaan takaisin (tai sitten jos lapsivesi tulee niin, että lorisee, sen kyllä huomaa). vitsi, mua alko jännittää sun puolesta! ole siis rennoin mielin, voin hoidella sen jännityspuolen =)
 
jännittelen täällä nyt itsekin kunnen oikein tiedä mitä ajattelen. Kyllä nämä supistukset vaan niin kipeitä on että itku meinaa tulla eli nyt sitten vaan odotellaan kuinka monta päivää kestää nämäkin..eikä se lapsivesi kuulemma aina mene vaikka kohdunsuu olisi jo senttejä auki...kaverillakin oli tullut suppareita 4 tuntia eikä lapsivettä ja kohdunsuu oli 8cm auki kun menivät synnärille. No katsotaan...oonko kuitenkin vielä elokuun alussa yhtenä kappaleena.
 
Onnea matkaan tuleva mami! :flower:
Toivottavasti pääset kohta kertomaan meille iloisia vauvauutisia. :hug:

Kassu: On se sullakin jännät paikat. :hug:
3cm auki ja supitelee. Oletkohan sinä seuraava meistä synnyttämässä.. =)

Viikot ne senkun vaihtuu. Tänään jo 36+0 :heart:
 
....usko pois että kaikki sympatiat ovat puolellasi.Yritetään jaksaa vaikka tukalaahan tämä on,kun oikeasti supistelee ja silti se ei saa synnytystä kunnolla käyntiin.Valitettavasti meillä molemmilla voi viedä vielä vaikka kaksi viikkoa,ennekuin päästään tositoimiin.Ja moni nyt täysin oireeton saattaa tässä välissä vauvan pyöräyttää.Mulla on ainakin jo viikon ollut sellainen olo erityisesti iltaisin,että lähtö tulee,mutta ei ne supparit sitten ylly siitä riittävän napakoiksi kuitenkaan.Kyllä tiedän jo nyt kun neljättä olen lähdössä synnyttämään,niin heti kun eka sellainen supistus tulee josta voin arvata että nyt on synnytys käynnissä.Tai toivon juuri vaikka vesien menoa,joka laittaisi synnytykseen vauhtia.Katsoin muuten,että meillähän on sama laskettu päivä!Ja kolmas lapsemmehan syntyi näillä viikoilla/päivillä ja oli ihan terve ja painoikin lähelle kolmea kiloa.Että ei meillä hätää,vaikka jo synnytettäisiin kohta.

Se,että olen 3cm auki ei välttämättä kerro yhtään mitään (valitettavasti) koska olen tosissaankin neljättä menossa synnyttämään ja vieläpä neljän vuoden sisään;)Eli olen luultavasti alkanut aika aikaisin aueta pikkuhiljaa eikä nämä viimeaikaiset supistukset ole tehneet sen kummempaa tuolla kohdunsuulla.

No mutta siis toiset meistä näköjään saa "synnytellä" monta viikkoa ja toiset pääsee hiukan helpommalla.Palkinto on kaikille kuitenkin NIIN mahtava että kannattaa tässä vähän kärsiäkkin ;)

Yritähän nukkua hieman ensi yönä,kuten kaikki muutkin elokuiset:)


Kassu ja Alma
 
:hug: Paljon voimia tuleva mami :) toivotaan et alkaa tapahtua. Miehelle kerroin et joku jo kohta synnyttää ja hän heti kysyi et mitkä viikot. ...esikoista tehdessä mulla tuli kipeitä suppareita 10-20 minuutin välein 3 päivää ja 2 yötä ennenkuin kohdunsuu lähti kahdesta sentistä eteenpäin avautumaan. Mut sit ei tarvinnut sairaalassa kärvistellä kuin 3 tuntia niin oli jo vauva maailmassa :heart:

Tänään oltiin koko päivä rannalla. B) Harvoinpa ollaan oltu kylmälaukkujen ja kaikkien mahdollisten lisävarusteiden kanssa. Tyttö rypläsi kaverinsa kanssa pikkuisessa, puhallettavassa uima-altaassa ja tämä kaveri (13kk) juuri aikuisten lounasaikaan sitten kakki sinne veteen :eek: *yöks* Eikun altaan ja neitien huuhtelut meressä, puhdasta vettä altaaseen ja taas jatkui rypläys...ja lounaan syönti meillä :)

Nyt lähdemme Italialaiseen maisemaravintolaan pizzalle :p Hyviä vointeja kaikille!!

laluz ja elvis 33+6
 
Tulevalle mamille tsemppiä! :hug:

Mulla tuli tässä pari kysymystä mieleen. Onko teidän vaaveilla usein masussa hikka? Meillä on nyt viimesen viikon aikana ollu jokapäivä ja joskus parikin kertaa. Varsinkin illalla kun syön jotain niin nikottelu alkaa, jännän tuntosta :heart:
Ja tämäkin "vaiva" kuuluu asiaan mutta mulla on noin kolmen viikon ajan poltellut alapäätä aikalailla. Iltaa kohden muuttuu kivuliaammaksi ja muutaman kerran oon hätäpäissäni meinannu soittaa synnärille, et onhan normaalia. Mutta oon saanu kummiski nukuttua ku oon rauhottunu ja menny pahin aina ohi. Yöt kyllä on muutenkin aika tuskaa ku pissittää ja kääntyminen on vaivalloista ja kivuliastakin välillä. Mutta jokapäiväistä tämä nyt alkaa olla joten paikat varmaan vaan alkaa valmistautumaan synnytykseen. Mites muilla, onkos samallaisia kipuja? Sitä kun ensimmäistä odottelee niin askarruttaa ihan normaaliltakin tuntuvat asiat :)

Mukavaa uutta viikkoa kaikille ja saas nähdä syntyykö kohta jo ensimmäinen elovauva!
 
Kiitti vaan kaikille! Katsotaan nyt sitten kuinka käy..Onkos sulla Kassu vauva jo kiinnittynyt? En jaksa selata kaikkia viestejä..on tää jo kamalaa kun 12 tuntia tullut kipeitä..katsotaan saanko nukuttua..muuten ei kyllä vielä yhtään väsytä että katsotaan kuinka monta tuntia vielä hereillä..
 
No ja taas vierähtää uusi viikko käyntiin :heart: Minä olen nukkua posottanut koko yön käymättä vessassa!Kyllä meinaskin aamulla rakko räjähtää :LOL: Kiva,kun täällä meidän pikkukaupungissa olisi tänään juuri happeningiä Merivoimien juhlapäivän kunniaksi ja juurikin muksuille paljon kaikkea:pompputelttaa,jättitrampoliinia,artisteja,taikureita ja puolustusvoimien veneillä ajelua ym......NIIN SATAA KAATAMALLA :headwall: :headwall:

Jaahas,toivottavasti tuleva mami on joko vauva kainalossa tai voi muuten paremmin.Tulethan kertomaan |O !!!!!!Hänen eiliseen vimeiseen viestiin vastaisin,että minun vauvani on kyllä aika lailla tuolla haarovälissä eli aika syvällä ja luulisin että melkolailla kiinnittyneenäkin.


Mukavaa alkanutta viikkoa (viimeisiä viedään!)

Kassu ja Alma
 
Tulevalle mamille tsemppiä!!! Jokohan teillä on nyytti sylissä...

Tellervo: täällä hikkaillaan kerran tai kaks päivässä.

Kassu: Toivottavasti vauva hoksaa syntyä piakkoin. Mulla vauva on todella alhaalla, mutta ei silti ole kiinnittynyt.

Täällä takana 15 viikkoa saikkua ja vauva ei ole syntynyt. Nyt sitten supparit ovat alkaneet selvästi vähentyä :eek: !!! Viikonloppunakin kävin useamman tunnin kaupoilla ja vain muutama suppari tuli. Tähän asti siis oltu kotilevossa pääasiassa. Toivottavasti ei meekin sitten yliaikaiseksi. Mä tilaisin mielellään synnytyksen tuohon 2-3 viikon päähän :D .

Pelkääkö kukaan muu kohtukuolemaa? Mulla ajatus on alkanut pyöriä liiaksikin päässä. Tää on ivf-raskaus, sitten rv 17 asti aika pahaa pahoinvointia ja rv 21 alusta kotona saikulla suppareiden takia. Oon aatellut, että kaiken tämän jaksaa, kun ihana rakas esikoinen syntyy, mutta mitä jos jotain meneekin pieleen? Mun pää hajoais täysin.

Tiki rv 36+0
 
yhtenä kappaleena vielä ollaan =) Suppareita tulee edelleen, ei kylläkään ihan niin tiheästi kuin eilen..yölläkin oikein heräsin 4 kertaa supistukseen. Aamulla olin neuvolassa eikä neuvolan täti enää tuntenut vauvan päätä eli tosi alhaalla on...sf-mittakin sama kuin viimeksi..johtuu siitä että masu on niin kovasti alhaalla ja vauva siis myös. Painoakaan ei ollut tullut yhtään kahdessa viikossa..tai mulla hieman taas laski tossa jossain vaiheessa ja nyt vähän noussut eli painoa tullut raskauden aikana yhteensä 8,7kg. Pissa ei ollut puhdas..joukossa oli vähän verta ja huomenna pitääkin viedä aamulla näyte labraan. Olin myös lantion kuvauksessa ja ne tulokset tulee sitten huomenna. On kuulemma todennäköisempää että jos lantio ahdas niin ennemmin ne käynnistää synnytyksen aiemmin kuin antaa sektioajan eli saapi nähdä.
 
Nuokin mietteet kuuluvat asiaan,vaikka raskaus olisi helpomminkin liikkeelle lähtenyt kuin teillä.Minulla on ollut kaikissa neljässä raskaudessa kova ns.kuolemanpelko päällä ja sen lisäksi että käy mielessä tuo kohtukuolema,olen joka kerta pelännyt myös läheisien puolesta.Ihan normaalit automatkatkin joskus panevat mietityttämään ja miehen työ.....että mitä JOS.....vaan kaiketi se kuuluu siihen "valmistautumiseen" ja vaistojen vahvuuteen:jälkikasvunsa puolesta tekisi MITÄ TAHANSA,että heidän henkin säästyisi.Jos sitä olisi jo osotusaikana sellainen hälläväliä-meininki itsellä,niin ei sitä olisi valmistautunut siihen,kun vauva on maailmassa.Yritä vaikka ajatella nyt nii,että ollaan jo niin pitkälä,että vaikka vauva alkaisi voidakkin yhtäkkiä huonosti,saataisiin se ulos kiireellisesti ja mitä luultavammin voisi täysin hyvin täällä kohdun ulkopuolella.Tokihan liikkeitä kannattaa seurailla nyt tarkasti ja jos tuntuu tosi hiljaiselta koko päivän massussa,niin soittaa sen kummempia miettimättä synnärille/polille.Mutta pitää muistaa,että pikkuisella on jo ahdasta eikä se välttämättä siellä niin lujaa enää riehu.

tuleva mami:kylläpä ne sinua juoksuttavat nyt,mutta hyvä vain niin.Saatpahan jotakin varmuutta asioille.Tulehan taas kertomaan kun tiedät lisää.


Kassu ja Alma
 
Kirjoitin äsken viestin mutta hävis johonkin...Auringonkukka: syntymättömälle olisi pitänyt ottaa vakuutus 2-3 kk ennen laskettua aikaa mutta jos et tollasta ole ottanut niin tietääkseni sitten kun lapsi on syntynyt voit käydä ottamassa vasta.
 
Viikonlopun reissulta kotiuduttu. Ajeltiin lauantaina n.300km ja eilen takaisin... pukkasi supisteluja muutaman matkalla, kipeimmät tulivat perillä kun köröteltiin mukulakivikatuja. :D (wink wink niille jotka haluavat suppareihin vauhtia ja asustelevat kaupungissa jossa on mukulakivikatuja...) Eilisillasta asti ollut menkkamaista jomotusta, ja illalla tuli taas limatulpan osia. Toiveet korkealla että tällä kertaa vältytään yliajalta. :)
Vauvan hikasta: Jostain muistan lukeneeni että vauva saa hikan hengitysharjoituksista (vai kehittikö hikka peräti lihaksia joita hengittäessä tarvii) joten hikka on siis vain hyvästä.

Pitelen täällä peukkuja niille jotka kärvistelevät supistelujen kanssa
:hug: kuulostaa siltä että pian alkaa ekoja elokuisia syntyä. :)

Violet, rv 35+0
 
Auringonkukka: Tosiaan 2 kk ennen LA:ta taitaa olla joka paikassa minimiaika vakuutuksen hakemiselle eli voit hakea luultavimmin vasta syntymän jälkeen.

Tuleva mami: Tiedätkö, mistä veri pissassa voi johtua?


Hikasta ja hengitysharjoituksista: Muistelisin lukeneeni, että usein hikan JÄLKEEN alkaa hengitysharjoitukset.

Kiitos Kassu! Sun kirjoituksesi oli lohduttava. Luulen, että osaksi tämä kohtukuoleman pelko johtuu siitä, että mulla on ihan liikaa aikaa ajatella näitä asioita täällä kotosalla. Toiseksi ehkä siitä, että on ollut epäilystä istukkatulppariskistä, mutta ymmärtääkseni sitä ei enää epäillä, koska kontrollit lopetettiin. Mä oon myös alkanut enemmän pelätä miehenkin kuolemaa. Hänellä on tosi pitkä työmatka ja joka ainut aamu muistuttelen häntä ajamaan varovasti . :ashamed: Itselleni teen elämän näin raskaaksi, mutta sun kirjoituksesi sai ajattelemaan, että ehkä en ihan pöpiksi ole kuitenkaan tullut :) .
 
Tikille peloista: Minä en edes uskalla ajatella sanaa kohtukuolema. Viime syksyinen keskenmeno on jo tarpeeksi heittänyt varjoaan tälle raskaudelle, niin että olen vasta viime kuukausina lakannut tarkastamasta alushousuja veren varlta vessassa käydessäni.

Auringonkukalle vakuutuksista: Me haettiin Minimille reilu 3 kk ennen la:aa vauvavakuutus, kuten on esikoisellekin. Ainakin esikoispoikamme nivustyrän, korvakierteen, -putkitusten yms. takia se on ollut korvaamaton apu. Kannattaa hakea heti syntymän jälkeen jos ei nyt ole vielä.

Ja omaa napaa: kaikki ennallaan mutta nämä liitoskivut senkun vaan lisääntyy päivä päivältä. Vähän vika liikkeen kun tekee, tai edes vaan kävelee, niin repäisee aina välillä häpyliitoksesta niin että hyvä kun pystyssä pysyy.

77mm ja Minimi rv 34+3
 
Tiki...neuvolantäti käski kysyä äippäpolilta samalla kun kävin röntgenissä ja se muija siellä sanoi että tulee luultavimmin kohdusta ja ei vaarallista. Vähän kyllä ihmetyttää miksi sitä sitten sieltä tulee ja sitä tuli jo eilen ihan pikkuhousun suojaankin. Huomenna vien aamulla näytteenlabraan niin kaipa se sitten selvii mutta jos niitten mukaan kaikki ok niin kaipa sitten pitää kysyä taas sieltä äippäpolilta. tuntuu että mua juoksutetaan vaan joka päivä jossain, kaikki puhuu eri tavalla jne. Aika sekava olo! Varsinkin kun kätilö eilen sanoi että syntyy lähipäivinä ja lääkäri taas ettei niin kumpaanhan sitä uskois. kätilökään ei ollut ihan nuori eli luulis että kokemusta löytyy. No ei voi muuta kun oottaa mitä tapahtuu ja koska. Supparit vaan jatkuu...
 
Tuleva mami: Kohdunsuulla kun tapahtuu (niinkuin sulla ilmeisesti parasta aikaa) niin on ihan normaalia että sieltä saattaa hieman verta tihkua. Minulla on ollut joka synnytyksen alkajaisiksi vaaleanpunertavaa/rusehtavaa vuotoa.
 
Heippa!!

Neuvolassa käytiin tänään ja kaikki oli ihan hyvin. Painoa ei ollut tullut kovinkaan paljon, olen stressanut sen kanssa aika paljon, kun sitä tuli alussa aika reippaasti.. nyt on onneksi siis tasaantunut mutta on sitä silti tullut!! no BMI oli 20 ennen raskautta, joten kaipa sitä sitten hieman saa tullakin. Mutta jotenkin vain neuvolassa siitä on tehty niin järkyttävä numero, että muutamat itkut olen sen takia kotona itkenyt.... Tyhmää se tietysti on tuollaisesta(kin) stressata!

Pikkuinen on kiinnittynyt "lähtöasemiinsa" ja kaikkien oireiden mukaan mitä nyt on ollut, terkkari meinasi ettei synnytykseen olisi enää paljon aikaa.. huh huh, kunpa vielä malttaisi hetken mahassa kasvaa ja kehittyä. No eipä siihen synnytykseen joka tapauksessa enää paljon olisi aikaa! Ja tuntuu kuin vasta hetki sitten olisin tehnyt raskaustestin..! :) Viime yönä supisteli kipeästi jonkin aikaa, heräsin siihen mutta onneksi meni ohi. Muutenkin on kovin supistusherkkä tuo kohtu. Rauhallisesti pitää vaan malttaa ottaa vaikka se "pakollinen" vuodelepo onkin jo takanapäin.

Nyt on siis kaikki vauvalle valmiina kotona. Torstaina alkaa äitiysloma, vaikka tässä kotona onkin tullut oltua jo toukokuun puolesta välistä asti.. Mutta on se silti jotenkin vaan niin erilaista, kun saa sitten sanoa että olen äitiyslomalla.. =)

Kauheasti tulisi tekstiä, mutta pitää mennä lepäilemään! :)

T:Vauvamaha82 ja pikkuinen 34+4
 
tiki:täällä kans sama kuoleman pelko aika ajoin vähän hysteeristä välil niin et meinaa ukkokin hermostua. toivottavasti kaikki menee kaikilla hyvin loppuun asti

täriseekö muiden vauvat masussa välillä ei ole hikkaa vaan maha menee ihan oudosti ihan kuin vauval olisi elohiiiri ttai jotain, hmm onpa vaikea selittää mietityttää vaan onko kaikki ok ...onko muilla raskausajan diabetes dieetti hoidolla eikä näin lopus juuri välitetä vaik sokerit välil koholla?ihmetyttää vaan kun välil sanottiin et viim.38vkolla käynnistetään nyt ei enää poli käyntejä eikä mitään muuuta kuin neuvola seuranta ja jouduttex loppuun asti mittaan sokereita
 
sahei: Mullakin välillä "tärisee" mahassa. En ole edes ajatellut että se olisi jotenkin ihmeellistä.

Vuodosta: Minä vuosin aika runsaasti jokunen viikko sitten (Hb tippui 103 -> 87.. useampi side meni) ja silloin kun soittelin Koksin äippäpolille, niin sanoivat ettei tarvi tulla näytille, jos vain yhden päivän runsaasti vuotaa. Voi vuotaa istukasta tms. Useamman kerran olen pienesti vuotanut. Joten ihan pienistä vuodoista ei tartte stressata.
 
Mä tein myös tänään lääkärireissun. En kyllä vauvan takia vaan muuten. Mulla on nenässä sellainen "nappula", jossa on haavauma. Sitä kävin näyttämässä lääkärille. Se yleensä ilmaantuu flunssan aikaan: vuotelee, sitten siihen tulee rahka. Tämä on vaivana yleensä ainakin pari, kolme viikkoa. Nyt sitten yhdeltä meidän tuttavalta löydettiin nenästä syöpä. Hänellä oli kanssa samankaltaista ongelmaa. Näppy, joka vuotaa ja johon muodostuu rahka. Minä kun asiasta kuulin niin hyppäsin tietysti kattoon että nyt mulla on myös syöpä nenässä! Parit illat on tullut itkettyä ennen kuin sain tämän ajan nenä-kurkku-korvalääkärille. Onneksi selvisi että se on ihan viaton haavauman tapainen. Limakalvot ilmeisen kuivat nyt raskausaikana, joten helpommin tulee haava limakalvolle. Osin tietysti tämä hermoilu varmaan johtui juuri raskaushormooneista. Viime aikoina kun olen hyppinyt seinille yhdestä jos toisesta syystä. Olo on nyt kyllä niin helpottunut. Nyt voin jatkaa taas onnellisena vauvan syntymää.

Täytyy lähteä kaupalle, joten tällä kertaa ei tämän enempää. Toivottavasti ei tullut taas kovin sekaista tekstiä! Koettakaa saada selvää!

Edie
 
Lara83
taas pitkästä aikaa. Ahkerasti olen keskustelua seurannut, mutta töiden jälkeen on niin puhki ettei paljon jaksa koneen ääressä istuskella. Vielä olisi tämä viikko töitä ja sitten vihdoin koittaa loma. Ihanaa, varsinkin kun suurin osa vauva jutuista on valmiina, niin voin vaan rentoutua :)

Jopas alkaa meidänkin pinossa olla jännät paikat, kohta taitaa ekat vauvat syntyä. Wink wink tuleva mami ;)

Omassa navassa ei kummempia. Painoa tullut raskauden alusta 10kg, sf mitta oli 31cm ja raivotarjonnassa. Ei ollut vielä viime viikolla kiinnittynyt tahi laskeutunut. Olo on vähän liiankin mukava (koputan puuta), eli ei taida olla lähtö vielä lähelläkään. Toki väsymys ja närästys vaivaa, mutta mitään supistuksia yms ei ole vielä ilmaantunut (joka tietty ihan mukavaa kun olen edelleen töissä).

Nyt täytyy mennä laittamaan pyykit kuivumaan.
Jaksamisia kaikille! =)

Lara83 ja typy 35+3 :heart:
 

Yhteistyössä