Elokuisten 2007 Heinähöpinät ;)

Kiitoksia suppari vastauksista! :) Kyllä minäki oon siihen tulokseen tullu että supistuksia ne on ku tosiaan liittyvät rasitukseen ym..
Tellervo: Tiiä vaikka oiski :D Onhan se vähä outoa kyseenalaistaa ammatti-ihmisen sana :/
 
kassu: Minä olen tehnyt selväksi miehelle, että heinäkuu ollaan iisisti ja minun ehdoilla eli tuon tissuttelun osalta pidettävä huolta, että on voimissaan ja valmiustilassa mahdollisen lähdön osalta.. Suht hyvin on mennyt kaaliin :D
 
Sunnuntaita!

Täällä olo helpottunut sen verran että huomasin eilen että maha on laskeutunut! :eek: Eli ihmettelin että mikäs nyt kun on helpompi hengittää ja rinnat ei vastaa liikaleukaan kun istun :LOL: Eihän se kyllä ole tietenkään vielä ihan mukavaa kun se on laskeutunut, mutta olon kannalta tosiaankin... Käytiin miehen, lasten ja koirien kanssa lenkillä hiljokseen kävelemässä rannalla ja pistin merkille että vatsa oli koko lenkin ajan ihan kivikova. Mitään kipuja ei kyllä tuntunut.
Olen myös ollut edelleen huolissani tuosta lorahtelusta, aamullakin nimittäin lorahti ihan tosissaan, mutta taaskaan ei ollut pikkuhousunsuojaa että olis voinut tuoksutella että mille haisee... :(
Onneksi torstaina on sitten neuvola ja seuraavana ma menen taas äitipolille, niin eiköhän sieltä jotain neuvoja saa... Kyllä tämä odotusaika on yhtä huolta ja murhetta ;)
Isäntä vain tyynnyttelee että eihän ne edellisetkään sieltä tullut kuin väkisin ottamalla, joten tuskinpa tämäkään. :)
Supistelujahan mullakin on ollyt liki koko raskausajan ja ne kestää kyllä muutamankin minuutin ja vatsa on ihan kivikova. Ei mullakaan kyllä neuvolatäti ihmetellyt ollenkaan kun kerroin, sanoi että sellaisiahan ne on!

Mutta taidan kaivautua tuonne sohvannurkaan ukon kainaloon ja nauttia tästä sunnuntai-iltapäivästä :)
Terveisin seriina ja poju 32+4
 
Hiiru: Jos sulla ei supparit rauhoitu levossa ja juomalla, niin ottaisin kyllä yhteyttä äippäpolille. Etenkin kun on menkkamaista kipuakin ja niitä on ollut noin paljon. Ainakin kannattaa varmaan soittaa ja kysyä, pitäisikö tulla näytille.... Toivottavasti pikkuinen ei ihan vielä vielä synny!
 
Hiiru: Mullakin supisteli viime yönä aika paljon sänkypuuhien jälkeen, juuri sellaisia menkkamaisia kipuja, mutta tilanne kyllä rauhoittuikin melko nopeasti. Mietin jo, lähdenkö käymään näytillä sairaalassa, mutta sitten jo nukahdinkin, kun tilanne rauhoittui. Tänään ei ole taas ollut mitään. Mulla on huomenna kontrollikäynti neuvolaan, joten pitänee siellä vielä mainita asiasta.

Minunkin pitää miehen kanssa nyt sopia, että saa sen tissuttelut jäädä loppuraskauden ajaksi sellaiseksi, että on aina ajokunnossa, jos tulee lähtö. Viime yönä juuri mietin, että taksi pitää tilata, jos meinaan jonnekin näytille lähteä, kun mies oli kuitenkin muutaman kaljan ottanut. Toisaalta on se usein öitä töissäkin, joten saattaa taksikeikka tulla jokatapauksessa =)
 
Tänään iski kunnon v....tus!!! |O :ashamed: Ja ihan yhtäkkiä!!! Mies oli ihan hermona mun kanssa :ashamed: Ja tosiaan se tuli siitä kun tuntuu että ainut joka täällä jotain tekee olen minä!!! Pyytää kyllä koko ajan osataan jotakin |O Muutenkin yöt mennyt huonosti kun en saa nukutuksi :( Itkeä pillin sitten yksin kun tuli mitta täyteen kaikkea! :'(
Nyt olo on kumminkin jo parempi ja mieskin yllätys yllätys karkasi töihin tästä hullun myllystä :LOL:

Hiiru Mikä sulla on tilanne? Onhan kaikki ok? Toivotaan että vauva ainakin muutaman viikon vielä matkassa pysyy!!! :hug:

Vuodoista niitä on täälläkin!! Joskus enemmän ja joskus vähemmän :kieh: Ja on tosi inhottavaa kun en pysty pitämään pikkuhuosunsuojia!!! :kieh: No mutta se on pieni murhe!!!

Aurinkokin paistaa pitkästä aikaa jos vaikka jotain jaksaisi lähteä tekemään!!! :)

Bebes & Muru 32+4

Huomasin just että poika kuorsaa keittiön lattialla tyynyn päällä!! :heart: :LOL: Tainnut äidin kiukuttelut ottaa voimille!! :LOL:
 
Huh, ohi on ja kaikki hyvin. Kiitos Pauzi, Tiki, Hemu2 ja muut vastauksista. Kiva kuulla, etten oo ainut, jolle noita suppareita on samassa tilanteessa tullut. Kolme tuntia ne kesti, mutta eivät voimistuneet. Melkein jo olin soittamassa polille, mutta alkoivat ne sitten pikku hiljaa harventua ja loppuivat kokonaan :whistle: . Mutta kyllä sen verran säikäytti, että voipi olla makkarissa aika hiljaista loppuaikana ;) :p .
 
Kerronpa kuulumisia minäkin pitkästä aikaa.
Vuotoja on ollut minullakin ja olen seuraillut niitä laittamalla siteen housuun ja seuraamalla jonkun tunnin että kastuuko. Ei ole kastunut.
Selkä on alkanut tosissaan vaivaamaan... selkärangan ja lantion yhtymäkohdasta särkee hermoa (samaan tapaan kuin löisi kyynärpään pöydän kulmaan) ja ainoa asento, jossa ei satu on kontallaan lattialla. :( Samanlaisen säryn vuoksi edellinen synnytys käynnistettiin, mutta kituutin kuitenkin viikolle 40+4 ennenkuin soitin lähes itkun partaalla synnärille etten jaksa synnyttää mikäli vielä monta yötä menee valvoessa. (Sen verran hysteeriseltä taisin kuulostaa että lupasivat käynnistysajan heti seuraavalle aamulle :LOL: ) Nyt odotan pelonsekaisin tuntein, kumman kahdesta äitipolin lääkäristä saan viikon 37 kontrolliini.... toinen on sama täti joka viimeksikin päästi minut pinteestä, ja toinen (erikoistuva lääkäri), jolle viime käynnillä valittelin särkevää selkää, yritti ehdotella minulle jumppaliikkeitä. :eek: Jumppaaminen tässä viimeiseksi tulee mieleen, kun tosiaan hermo tuntuu olevan puristuksissa jossain välissä. Pelkopolin kätilö minulle sanoi ettei sekään ole mahdottomuus että vauva painaisi jotain hermoa... tämä kun on minulla jo kolmas raskaus samanlaisten kipujen kanssa.
Supisteluja on ollut päivittäin, kipeämpiä tulee yksi tai kaksi päivässä, mahan kovettumisiakin satunnaisesti. Pari kertaa olen onnistunut säännöllisiäkin supisteluja kellottamaan, mutta ovat lopahtaneet alkuunsa. Huomenna tulee täyteen viikko 34, ja lääkäri sanoi ettei sen jälkeen enää estellä jos synnytys lähtee käyntiin. Vauva oli viime ultrassa hyvän kokoinen (rv32+1, 2150g) joten minua ei haittaisi jos tulisi sieltä hieman etuajassa :saint: pelottaa vain että jään taas selkäni kanssa kitumaan odottaen lääkärien käynnistyspäätöstä....
Vielä lisäys limatulpasta, sellaisen osia on näkynyt täälläkin, kirkkaita/valkoisia limaklönttejä, huomattavasti sitkeämpää kuin normi vuoto. Joskus (en muista missä raskaudessa...) neuvolan täti on sanonut että tarkoittaisi että kohdunsuulla tapahtuu jotain. Yleensä kyspsymistä, mutta verensekainen lima voi merkata käynnistyvää synnytystä.

Violet, rv 33+6
 
Seriina: Vuodoista tuli mieleen kuopuksen odotusaika. Oltiin äidin ja mun esikoisen kanssa Kuopiossa Viinijuhlilla limukonsertissa, jossa esiintyi mm. Antti Tuisku. Kesken konsertin sitten musta tuntui että jotain lorahti housuun. Jälkikäteen oli aika hankala sanoa, että oliko se lapsivettä vai mitä. Tilasin sitten heti seuraavana päivänä ultraan, jossa lääkäri kattoi että paikat on vielä kiinni. Ja olihan ne. Kaikki oli siis hyvin. Luultavasti se oli jotain valkovuotoa tms. Nauratti vain kun ukko-kulta kuittaili jälkikäteen että taisi olla Antti Tuiskun vaikutusta tuo housujen kostuminen :LOL:
Itsellänikin ollut noita vuotoja viime aikoina. Ensi viikolla on lääkärineuvola, joten siellä selvinnee onko paikat edelleen kiinni. Toivoisin että jotain edistymistä olisi tapahtunut ettei taas menisi 2 viikkoa yli. Toiveajattelua varmaan.

Ei sitten tällä kertaa tämän enempää.

Edie
 
Heips!
Olipas ihana ilma tänään, aivan täysillä ei pysty nauttimaan kun tuskainen kuumuus iskee nopeesti päälle..
Huomenna päästään tutustumaan synnärille =) siitä tulee varmaan ihan mielenkiintoista. Sieltä lähdetään ajelee mökille ja tekemistä riittää... Selkään sattunu tosissaan taas muutaman päivän ajan :(
Meillä mies lupasi (ihan itse!) että kaljottelu saa nyt jäädä synnytykseen asti. Kunhan vaan muistaa lupauksen pitää..
Edie: Nyt pysyt sitten kaukana tuiskusta vielä pari viikkoo, onhan se turvallisempaa :LOL:

t:elo07
 
Ajattelin taas välillä tulla kertomaan viikon takaisia äippäpoli kuulumisia, kun mielestäni en niitä oo vielä tänne naputellu.
Lääkäri katteli ja mittaali sielä vaavin ja painoarvio sillä hetkellä oli noin 2-2,3 kiloa ja viikkoja 32+2 eli ilmeisesti ihan sopivan kokoonen. Mitään syntymäpainoarviota ei heittäny kehiin ollenkaa.
Sokereja täytyy seurata vielä parisen viikkoa ainaki, tuonne perjantai 13.päivään asti jolloin on seuraava poli käynti. Jos silloonki paastoarvo huiteloo samoos lukemis niin sitte ilmeisesti lähdetään insuliinilinjalle. Täytyy ny toivoa ettei tarttisi.
Muuten olo on kyllä yllättävän energinen, vaikka hb on pysyny ihan samoos alhaisis lukemis (johtuneeko laiskasta rautatablettien otosta... :ashamed: ) Tulevan kaverin vaatteita oon valehtelematta pessy yli kymmenen koneellista ja niitten silittäminen onki sitte ollu oma urakkansa, mutta eikö tämä tästä...pikku hiljaa...
Vähitellen täs sais ruveta perkaamaan kaappiaki samalla ku muuttokamoja pakkaaloo. Jospa sitä sais taas vähä tarpeetonta romua roskikseen asti.
En tierä johtuuko eilisestä touhuilusta, mutta yöllä ku käänsi ittiäni kyljeltä selälle niin tuli ihan selvä supistus. Toinen niistä oli ihan oikeesti vähä kipeeki...ei sen puoleen, kaippa niitä jo näillä viikoilla saa vähä tullakki..
Mutta nyt taas pyykkien kimppuun... =)

Bubble 33+1
 
Uusi viikko jälleen edessä ja tekisi jo mieli ottaa jonkinmoinen "aamukampa" käyttöön. Alkaa olo olla sen verran tuskainen, että jokaisen päivän aamuna odottaa vain iltaa, että pääsisi sänkyyn nukkumaan...
Ehkä tämä loppuaika voisi tuntua "helpommalta", ellei olisi tullut tuota kivuliasta munuaisvaivaa, joka hetkittäin tuntuu vievän kaikki henkiset ja fyysiset voimat. Ja se kaikki epätoivo tulevasta synnytyksestä tekee hulluksi...
Siis minulla on aika 10.7 polille synnytystapa-arvioon, jossa luultavasti päätetään "käynnistyksestä" ennen laskettua aikaa juuri tämän oman hydronefroosin takia. Oman lisän tuo myös se, että vauva on koko odotusajan ollut perätilassa, eikä kääntymisen merkkejä kyllä ole ollut tähän mennessä minkäänmoisia. Ja lääkäri viime kerralla alkoi tosiaan puhua kääntöyrityksestä, jota vastaan itse olen kovinkin. (on sen verran "rääkätty" olo juhannuksen TYKS reissusta, etten haluaisi enää ennen synnytystä mitään riskejä ainakaan vauvalle)tietääkö kukaan, voiko kieltäytyä kääntöyrityksestä? Istukka on myös etuseinässä, mut ei kai sillä ole merkitystä kääntämiseen... Huokaus ja vali vali... Pahimmassa tapauksessa pelkään, et laittavat synnyttämään perätilassa! No, jokatapauksessa oli tapa mikä hyvänsä, kunhan vain vauva saadaan terveenä ulos!

loppuraskauden oireista on kyllä tosissaan alkaneet vaivata myös: toisinaan oksettaa, isolla asialla saa juosta vähän väliä, pienikin kävelylenkki saa mahan kramppaamaan ja muutenkin olo on kovasti "levoton" ja itselläni alkaneet hirveät painajaisunet, jotka "onneksi" keskeytyvät järjettömään pissahätään n. tunnin välein...

vauvan turvakaukalosta (graco) sen verran, että soviteltiin sitä tuossa viikonloppuna autoon ja niin helpolta ja kätevältä vaikuttava kapistus tuntuikin alussa vähän ongelmalliselta. No, kyllä se "tukijalka paikkansa saatiin, mutta tuntuu, et kaukalo on kovin pystysuora vastasyntyneelle... Kyllä se "vaaitusmittari" kaukalon sivulla pysyy sinisellä alueella, mutta tuntuu hassulta, että kaukalo on paljon pystymmässä asennossa lukittuna "tukijalkaan", kuin esim. lattialla tai ilman tukijalkaa asennetttuna???? Onkohan meillä sittenkin se väärin asennettu...

jännityksellä odottaen, kuka elomassuista täällä on eka...
 
noniin nyt on toivonmukaan kaikki pitkät matkat istuttu...lauantaina tuli reilut 300km (nyt minäkin sain sen jalustallisen gracon istuimen ja saman kuosin rattaat ja kantokoppaa,turvaistuimeen lämpöpussia,brion kovahoitolaukku ja vaikka mitä) oli "pakko" hakea ne lahdesta kun melkein :saint: ohi ajettiin...ja sunnuntaiksi oltiin valmiina sitten loviisassa ja oltiin kummipojan rippijuhlissa (2 tuntia kirkossa ) ja tietty kahvitukset päälle , sitten taas reilut 200 km kotia..eli tänään vaan makailen ..en jaksa muutakaan..(mulla läppäri ja se täs vieressä) :LOL: ...totta kait pitää nää 6 muksua hoitaa mut mitään ylimäärästä en tee.... :$ ...
ei mitään supistuksia täällä eikä muutenkaan mitään oloja...huippailuja kyl päivittäin ja ala selkä aikas kipiä tosta istumisesta.....mut muuten kaikki ok...
:hug: isot halit kaikille ..

ps.meijän muksut saivat kehuja ,olivat niiin nätisti kirkossa ihan hiljaa paikallaan ...hihih..kissa kiitoksilla elää, mut kummasti se lämmitti mieltä...
 
Meille tuli myös tuo Gracon Autobaby -kaukalo. Edellinen omistaja vinkkasi, et kannattaa alkuun laittaa sen lisäosan (jalusta) alle (siis penkin ja sen osan väliin) vaikka joku paksu pyyhe tms., millä saa sitä kallistusta vähä toisenlaiseksi. Sit kiristää sen tarpeeks tiukalle.. Toimii :)
 
Alkoholista: Meilläkin mies juo korkeintaan yhden tai kaksi bisseä/lasia viiniä, jos lähtö tulis. Koko kesä on mennyt näin, kun on tuo synnytyksen uhka koko ajan päällä. Juhannuksena tais etenkin ottaa ukkoa vähän päähän :/ .

Mitenkäs Hiirun tilanne? Onko supparit pysyneet poissa?

Liikkeistä: Onko teillä kaikilla hurjaa elämää masussa koko ajan? Täällä on ollut kolme tosi hiljaista päivää. Illalla, kun meen makuulle iltapalan jälkeen, lasken liikkeet ja kyllä niitä reilusti yli 10 silloin tulee ja liikesarjojakin. Päivisin on kumminkin pitkään hiljaista kerrallaan. Oon siis paljon vuodelevossa, joten huomaisin kyllä liikkeet. Toivottavasti ei oo syytä huoleen.

Tiki rv 35+0 (jihuu, tavoite täynnä 14 saikkuviikon jälkeen B) !) Ja kunto on sen myötä täysi nolla :( .
 
Meillä mies on kesän pitänyt joka tapauksessa yllättävän kuivaa linjaa kun mieluimmin vapaapäivinä touhuilee tuon meidän pian 2 v esikoispojan kanssa. Esikoista odottaessani kiskoi alkoholijuomia sen verran reippaammin että poltin päreeni moneen otteeseen. Pojan synnyttyä on parantanut tapansa. Nyt loppuraskauden ajalta diili on että saa juhlia reippaammin vielä veljensä polttarit ja häät, sen jälkeen pitää pysyä ajokuntoisena. Polttarit on tällä viikolla ja häät kolme viikoa ennen la:aa, joten pitäisi riittää.

Liikkeitä tuntuu masussa reilusti. Niitä tuntuu pitkin päivää satunnaisesti ja illalla Minimi vetää sellaiset jytäjumpat että oksat pois :LOL: .

77mm ja Minimi 33+3
 
Tilannekatsaus: Tikin kanssa samaan aikaan koneella näköjään ;) . Tää päivä valkeni onneksi jo kokonaan ilman suppareita, huh :whistle: . Tosin nyt aamulla huomasin sellaisen omasta mielestä kammottavan kokoisen limakasan ilmaantuvan vessakäynnillä. Toivottavasti se nyt ei ollut mikään limatulppa vielä tässä vaiheessa. Sellainen kellertävän kirkas ja tosi sitkeä megasuuri möykky, onpa yökkistä selittää :x . Ei siinä verta ollut onneksi. En nyt ajatellut huolestua, on tota limaa tullut ennenkin puuhastelujen jälkeen (en kyllä oo varma, onko ihan noin paljon). Mut kun ei mitään alkavan synnytyksen oireita oo ollut tähänkään mennessä, niin luotan nyt siihen, ettei nää jutut olleet vielä mitään. Lähtö tulee sitten kun on tullakseen :p .

Liikkeistä: Ei täälläkään mitenkään hurjaa menoa ole läheskään koko aikaa. Etenkin päivisin on hiljaista, kun ite puuhailee kaikenlaista. Se on ihan normaalia kuulemma. Sitten illalla ja ruuan jälkeen alkaa potkuja tuntua. Viime viikolla neuvolatäti sanoi, että välillä on noita hiljaisia päiviä ja toisaalta vauva alkaa kuulemma näillä viikoilla nukkua selviä 40 minsan pätkiäkin, joten siksikin voi olla välillä hiljaiseloa. Mua käskettiin kanssa laskemaan liikkeitä, jos tuntuu ettei yhtään oo liikkunut, mutta en oo vielä kokenut tarpeelliseksi. Sen verran samalla lailla se liikuskelee joka päivä :) .

Hiiru rv 34+5 (enää 2 päivää äippäloman alkuun =) )!
 
pietulle kiitokset: täytyypä heti illalla "korjailla" jalustan asentoa... Kuulostaa hyvältä keinolta!

liikkeistä Täällä ja kovastikin rauhallista menoa mahassa. Mutta liikkeitä kuitenkin tuntuu selvästi aamusta johonkin aikaan, samoin päivällä ja ennen nukkumaan menoa... Hiljaisia jaksoja on useinkin päivän mittaan, jopa parikin tuntia, mutta kai ne vauvatkin on yksilöllisiä ja itsellä tuo perätila ja istukka edessä saattaa "vaimentaa" liikkeiden tuntua.
 
Kävin neuvolassa kontrollikäynnillä ja verenpaineet on edelleen koholla, 140/100. Turvotus on myöskin runsasta, mutta pissa kuitenkin lähes puhdas. Lepoa vaan määräsi ja keskiviikkona taas pitää käydä uudestaan. Äippäpolille sain ajan vasta ensi maanantaiksi, mutta jos mitään poikkeavaa ilmenee, kannattaa kuulemma mennä jo aiemmin käymään. Vauva on edelleen vahvasti perätilassa, vaikka luulenkin tuntemusten perusteella, että la-su välisenä yönä yrittikin asentoa vaihtaa.

Hemu 35+0
 
Huonompaakin huonommin nukutun yön päätteeksi ei mitään tuntemuksia täällä :| kovin hiljaista mahassa ja kuivaakin kuivempaa alakerrassa!Nyt onkin sitten niin,että tyyntä myrskyn edellä tai sitten niin,että hurjimmat ennenaikaiset supparit ja vuodot menneet ohi ja voi huoletta odotella kuuta vaihtuvaksi elokuulle,ennenkuin päästään tositoimiin :snotty:

Toisaalta on oikein rento ja jopa mukavakin olo!Toisaalta mietityttää liiankin moni asia.....no,onneksi on sovittu kontrolli illalla oikein synnytyslaitoksella tutun kätilön kanssa.Tarkistavat kohdunsuun tilanteen ja ottavat streptokokkonäytteen (se tehdään yleensä vain synnyttämään mennessä ja kaikissa sairaaloissa ei silloinkaan,joten älkää ihmetelkö miksei teille tehdä sellaista) koska olin strepto-b-positiivinen edellisen raskauden loppuvaiheessa,mutta synnytyksen nopeudesta johtuen ei ehditty sitä näytettä ottamaan ja jouduin olemaan vauvan kanssa siksi pitempään laitoksella,kun seurasivat onko vauva saanut tartuntaa vai ei.Se saattaa joissakin tapauksissa olla vastasyntyneelle vaarallinen tartunta.Jos tiedetään ennen vauvan syntymää,onko äiti positiivinen vai ei,voidaan synnytyksen aikana antaa lääkettä,jolloin vauva välttyy tartunnalta.

Ilmoittelen viimeistään huomenaamulla sitten,onko mitään muutoksia tapahtunut kohdunsuulla tms.


Kassu ja Alma 35+2
 
Kassu: Heti piti mennä lukemaan B-ryhmän streptokokista, kun aiemmin kuullut vain kurkkutulehduksen aiheuttavasta streptokokki-A:sta. Hyvä että tutkivat jo nyt, sillä ainakin tän jutun perusteella siinä on kuitenkin riskejä vauvalle http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=tes00014

Toivotaan ettei sitä nyt löydy! :hug:
 
[/b]Tervehdys kaikille elomassuille

Olen tällainen hitaasti "syttynyt" 23 wee tytteli Oulun läheltä, keskusteluja lukenut kylläkin monta kuukautta, mutta nyt vasta tarpeeksi rohkeutta kerännyt kirjoittamaan asti =)

Mieheni ja kahden koiran kanssa odottelemme kuumeisesti esikoisen syntymistä elokuussa eli LA 10.8, mutta todennäköisemmin se syntyy 2 vko aikaisemmin tai myöhemmin kuin LA :) näin ainakin lähipiiri povailee!?

Tähän asti kaikki sujunut hyvin, ainoastaan selän vuoksi jouduin jäämään sairaslomalle 3 viikkoa aikaisemmin kuin mitä mammaloma olisi alkanut, mut lomaa olenkin pitänyt viimeksi 2 vuotta sitten, joten en laittanut kovasti hanttiin, kun lääkäri määräsi sairaslomalle loppuajaksi ;)

Kesäisin terveisin
Öykä & Juniori 34+3
 
.....näytettiin luokiteltava seksitaudiksi.Sinänsä hassua,että en ollut positiivinen ekassa ja tokassa raskaudessa,mutta kolmannessa olin vaihtunut raskausviikkojen 29 ja 36 välillä positiiviseksi.Sama ukkokulta ollut koko ajan eikä tietääkseni (HMMMMMMMMMM..... :whistle: ) hänenkään ole tyydytystä tarvinnut muualta hakea.No,siis aiheuttajana sama bakteeri kuitenkin ja kuten tekstistä lukee,niin vaarallinen voi vastasyntyneelle olla.

Kassu :p
 

Yhteistyössä