Elokuisten 2007 Heinähöpinät ;)

Oisko seksitaudeissa "sijainnin" vuoksi... ? Onhan noita muitakin vaivoja joita voi saada muualtakin kuin kumppanista.

Mutta asiasta kukkaruukkuun; Tervetuloa Öykä! Kiva kun saadaan uusia elomassuja! =)
 
Pauzi

Tervetuloa uusille!!

Ja tuosta "seksitaudista", niin onko siinä mitään oireita? Otetaanko se näyte automaattisesti kun mennään synnyttämään, en ainakaan esikoiselta tiennyt tuollaista otetun...?
 
Toisesta artikkelista (joka on suunnattu terveydenalan ammattilaisille) bongasin tällaista; Tartunnan todennäköisin lähde on synnyttäjän maha-suolikanava, josta bakteeri voi levitä virtsa- ja sukuelimiin.
Raskaana olevista naisista 10-30 % on GBS:n oireettomia kantajia
eli heidän suolikanavansa ja/tai emättimensä on kolonisoitunut
GBS:llä. Suurin osa vastasyntyneiden invasiivisistä GBS-infektioista voidaan ehkäistä antamalla mikrobilääkeprofylaksi
sellaisille synnyttäjille, joiden riski tartuttaa infektio vastasyntyneeseen
on suurentunut (1,2,5). Tuolta nappasin ton tekstin. On pdf! http://www.ktl.fi/attachments/suomi/terveydenhuollon_ammattilaisille/ktl_terveydenhuollossa/siro/sll4820024913.pdf


Joten oikea "seksitauti". :kieh: Mutta tohon Pauzin kysymykseen en kyllä osaa vastata... :whistle:
 
nyt on tämä mamma ihan hurahtanut....

ostin tänään ergon kantorepun ja jari-maijalle unipupun. eilen iskän kanssa käytiin vauvanvaateostoksilla ja hankin samaan syssyyn vielä parit imetysliivit ja -paidankin. taisi tuo vauvanvaatteiden pesu sen verran laittaa käpyrauhasta hyrräämään, että mulle olis myjät voineet kaupitella melkein mitä tahansa. tänään oli niin ihana kierrellä ja katsella ihan rauhassa yksikseen. oulussa on muuten kiva lastentarvikeliike isokadulla (taikapilvi), se on keskitynyt kestovaippailuun ja kantoliinoihin. asiantunteva ja mukava henkilökunta. lisäksi ihan kohtuuvalikoima odotus-ja imetysajan vaatteita.

öykälle tervetuloa!

tänään on ollut muutenkin energinen päivä. sain aamulla siivottua ja kaupasta tein jättiostokset viikkoa varten. mummu ja pappa on meillä muutaman päivän kyläilemässä. jäis aikaa sitten muuhunkin kuin ruokakaupassa juoksemiseen.

iskäkin tuli kotiin. sen kesäloman piti alkaa jussin jälkeen, mutta joutuu siirtämään sen myöhemmäksi... mikä yllätys!! kunhan vaan saa sen pidettyä ja olis ainakin silloin kotona kun vauva on syntynyt.

no pitemmittä jorinoitta auringonpaistetta kaikille!

jari-maija 35+1
 
on nukuttu huonosti muutamakin yö.Tänään oli neuvola ja kuulumiset tässä
Hb 107
RR 110/70
Sf 30
turvotus +
sydämen syke +, liikkeet ++, mutta nyt on sitten vaavi pyörähtänyt perätilaan |O
Tätä minä olen kaikkein eniten pelännytkin mutta teen kyllä kaikkeni et hän vielä kääntyy toisten päin. Suppareita tulee kiitettävästi ja tiuhaan tahtiin.Yritän kyllä lepäillä mut tulee siitä huolimatta ja ne tuntuu tuol alhaalla mikä ei tietty kovin hyvä juttu ollenkaan.

Kiitti naiset noista vaunu ja pinnis kommenteista, taidan sittenkin päätyä Brion sänkyyn ja Emmaljunga yhdistelmiin heittoaisalla. :flower:
 
hui,tuntuupas monella olevan jo tosi paikat eesä ja supistuksia yms vaivoja ja kipuja. Koittakaahan kaikki jaksella ja saapa nähä millo ensimmäine elomasuista päättää poksahtaa :hug:

Miula oli tännää taas neuvola, jote laittelempa kuulumisia sieltä.

rv 34+0
painonmuutos 700g/vko (vois varmaa vähä vähentää herkuttelua... no onneks en silti vielä mikkää mammutti oo,hahah Painoa tullu raskauden aikana nyt noin 10kg)
turvotusta ei oo
verenpaineet 117/89 (alapaine vähä koholla)
pissa puhas
hb 127 (noussu tosi palijo,viimeks 116 eli rautalääkkeet auttanu :wave: )
sf-mitta 32,5cm
sydämen syke 140

Niin ja vauveli oli onneks kääntyny perätilasta raivotarjotaan, jee jee. Ens maanantaina on sit se synnytyssairaalaan (Keski-Suomen keskussairaala täälä Jyväskyläs) tutustuminen/synnytysvalmennus.

Supistuksia tulee välillä,kivuliaitaki mut onneks sen verra harvoin kuitenki et tuski vielä on syntymäs monee viikkoo :)
 
Tiedä vaikka synnärillä törmätään... :LOL: Meillä LA 12.8...

Viikonlopusta selvittiin melkeen kohtuudella, mutta uskomaton minkälainen turvotus oli koko lauantain!!! Vettä ja sokeritonta mehua meni varmaan 5l ja nilkat oli sitkeesti vaan niinku uppotukit!!! :| Ja arvatkaa vaan ku torstaina käyn neuvolassa et onko painoa tullu taas ihan liikaa... En tiiä pitäskö kylmän rauhallisesti heittää vain tuo syöminen pois ku painoa tulee koko ajan liikaa ihan sama mitä syö!!! Kasviksia menee paljon samaten salaattia.. Jäätelöä jos syön ni yleensä mehu sellaista.. Muutenkaan ei tule herkuteltua ku v.loppusin jos sillonkaan.... JA MINÄ PERHANA VAIN PAISUN!!!!! :headwall: Ja ei, se ei ole myrkytystä- oiskin ni tietäs mitä konkreettisesti tapahtus!!! Tulipa taas pikkuinen purkaus... Kiitos teille jotka jaksoitte lukea!!! Helpotti heti... :)

Me hommattiin kans emmaljungan yhdistelmät vaikka onhan ne aika kookkaat... Mut ei ole tarvetta kulkea linja-autossa ja auto on pakettiauto niin ei kuljetus ongelmia!! Muutenkin vaikuttavat jämäköiltä ja kestäviltä!!! Kaukalo on vielä hankkimatta, käytiin kattelemassa viimeviikolla... Yks Gracon ja yks Britaxin kaukalo jäi mieleen ja niistä kai se sitten valitaan!! Telakkaa ei taideta ottaa kun pitää joka kerta autosta ottaa kaukalo pois et isäntä pääsee töihin!!!

Tea ja PoikaniTarmo 34+1 :D
 
Voi että ku tuli sitten itku tännää...
Nimittäin piti mennä kolmeksi keskussairaalaan synnytysvalmennukseen ja päätettiin mennä kävellen kun siellä parkkipaikat kalliit ja aina täynnä... no lähdettiin iloisesti liikkeelle ja puolessa välin alkoi sataa vettä... meillähän oli vain hellevaatteet päällä. Jäätiin pitää sadetta ja synnytysvalmennus meni sitten ohi kun ei päästy sateen takia liikkumaan tai muuten oltais oltu läpimärkiä siellä...
Kotiin kun päästiin niin itkin kun harmitti niin paljon... osittain siksi että kun mies oli kesälomalla ja oltais varmasti päästy yhtäaikaa ja osittain siksi että ajattelin sen tuovan helpotusta sairaalapelkoon. No, nyt en tiedä sitten onko enää tulossa ennen synnytystä muuta mahdollisuutta...nyyh... olis ollu niin mukavaa päästä sinne...

Supisteluja on ollu joo kivuliaitakin, suonta veti viikonloppuna niin paljon pohkeesta et on edelleen kipee kävellessä. Hiki valuu, alkaa pikku hiljaa tulla tää tuskainen olo...heh :LOL:

Palaillaan taas!

32+5
 
....ei ole oireita (ainakaan minulla) ja kaikissa synnytyssairaaloissa ei oteta sitä koetta ja osassa kuten meillä otetaan kun menet siis tositoimiin ja synnytyssaliin.Ihan vain topsytikulla pyöräytetään emättimessä,joten ei sitä aina edes huomaa,kun on siinä vaiheessa muutakin ajateltavaa ;) Mutta siis minusta on mahtavaa,että meidän pienessä sairaalassa otetaan se koe kaikilta synnyttämään tulevilta.Ja lääkitään siis postitiivisia äitejä sitten synnytyksen ajan,niin vauva ei saa tartuntaa.Minulla meni vain niin nopeaa edellinen synnytys,ettei ehditty todellakaan sitä puikkoa edes pyöräyttää :LOL:

Ja sitten vielä siis se on mahdollista että jos olet kyseinen positiivinen,saattaa synnytys käynnistyä ennenaikaisesti tai/ja aiheuttaa ennenaikaisia supisteluja.Tämä päti myöskin minulla edellisellä kerralla ja poikahan tuli kymmenessä minuutissa (siis sairaalassa olin sen aikaa) viikolla 36.......siksi kai mua vähän tarkkaillaan,kun tästä on vain vuosi aikaa....


Kassu
 
Hei täältäkin!

Ökylle tervetuloa joukkoomme :flower:

Emmasofia:miksei vois kieltätyä.Itse oisin kieltäytynyt,jos tämä vauveli ois pysynyt perätilassa edelleen,mut päätti,kuten kuopuskin,kääntyä onnex itsestään oikein päin rv 34 =) Vauvat mahtuu kääntymään kuulemma 36-37 viikollekin asti.Joten toivotaan,et sunkin vauveli vielä päättäis kääntyä.

Stokkesta:me käytetään sitä vain vauvan sänkynä ja tuoleina.

Bubble81:Tekaylla on kalenteri,jossa voi seurata sikiön painoarviota käyrällä....www.tekay.fi muistaakseni.

Juu sit omiin kuulumisiin.

Eli meillähän kuopus sairastui siel yhdil synttäreillä vatsa ja oksutautiin viime ti-ke välisenä yönä...to yönä jouduttiin Keskus-sairaalaan tiputukseen,kun tyttö oli niin huonona :| Tyttö olikin sit liki tauotta tipassa tähän iltapäivään asti,ripuloi kokoajan tipasta huolimatta,onnex sain olla itse siellä kokoajan pikkuista hoitamassa ja henkilökunta oli aivan ihanaa :heart: Tänään selvisi sit sekin,että kyseessä oli rotavirus ja mua kiukutti ensi alkuun suunnattomasti,että tää ois ollut vältettävis,kun ois sanottu etukäteen tartuntavaarasta :snotty:

No nyt tyttö voi jo paremmin,ripuloi yhä,mut harvemmin ja juo ja syö jo hyvin itse,eilen sairastui 6v tyttö(nyt jo terve :heart: ) ja tänään oli vuorossa sit 9v poju,joka on toistaisex vain ripuloinut.

Kävin pe äippäpolilla sit ultrassakin ja pikkuinen oli 2220g,painoennuste syntyessä 3100g,verenohennuslääke piikitykset alkoi la,kaikki oli loistavasti ja seuraavax mennään äippäpolille,kun synnytetään =) Näil näkymin saan polikliinisen synnytyksen,ehtona,kuten aina niissä tapauksissa on,että vauvalla ja äidillä on kaikki hyvin.

Limatulpasta oli ollut puhetta,mulla on ollut yleensä ihan kirkasta limaa(yök),joltain oli hiukan verijuovia mukana...tullut muutamia tunteja ja tai päiviä ennen synnytystä.

Gracon istuimen saamme näinä päivinä,ja tuplat tilataan,kunhan saadaan lapset täysin kuntoon.Mökkiydyn vaik 2 viikon ajax kotiin lasten kans ettei he vain tartuta muita.Samalla ehdin saada kaikki valmiiksi vauvaa varten.

Vauva hikkailee päivittäin useasti,liikkuu noin 4 tunnin välin,joten yhtä rauhallinen tulokas taitaapi olla kuin tuo taaperokin oli.


Tuntuu hurjalle aatella,että jos vauva syntyisi,kuten esikoinen aikoinaan,niin meillä ois jo ensi su nyytti hoidettavana. :heart:

A-Mam ja Lahja rv 35+3
 
Kävin tänään ostamassa MaxiCosin turvakaukalon, jotkut jalustalliset jäi niin ihmeen paljon pystyasentoon. Hintaa kyllä tälläkin istuimella oli kiitettävästi. Supistuksia tulee kyllä aika paljon ja yöt menee kukkuen..hyvä jos 4 tuntia saa nukuttua.Sit en malta päikkäreitäkään ottaa...nyt jo päätä särkee sen verran pakko taas ottaa lääke. Ens maanantaita odottelen kun on seuraava neuvola ja sitten Tyksissä lantion kuvaus. Jos vauva nyt edes siihen asti masussa pysyy. Sen verran tuntuu kipeiltä noi supparit ja tulee usein.
 
Minulta otettiin koksissa se streptokokki näyte kun kävin siellä viimeksi! Kuulemma sen takia että aiheuttaa juuri noita ennenaikaisia supistuksia ja voi syntyä ennen aikaisesti!!! Meillä siis myös poika syntyi vk 35 sen takia minulta katsottiin tuo näyte!!! :)

Tänään todella hiostava ja kuuma päivä!! |O
Toivon tosiaan että ei kauheasti olisi tälläisiä ilmoja :ashamed:
En jaksa tätä kuumuutta!!! :whistle:

Jollain oli vauva kääntynyt perätilaan!! Minulla on sama pelko että kääntyy ja sitten joudun keisarinleikkaukseen!! :/
Toivon mukaan pysyy aloillaan :)

Bebes & Muru 32+5 :heart:
 
Tervetuloa Öykä joukkoon!

Miten teidän esikoiset, Augustmam ja Bebes, pärjäsivät syntymän jälkeen, kun noilla viikoilla tulivat? Sattuneesta syystä kiinnostaa =) ...

Äippäpolilla käyty. Pikkuinen liikkui niin vähän kolmatta päivää, että päätin mennä käymään. Oli tosi hiljaa käyrällä. Sit sain mehua ja liikkui muutamia kunnon liikkeitä. Ei siis ollut kovin vilkas, mut lekurin mukaan oli ihan ok. Muuten sydänäänet ja istukkavirtaukset kunnossa. Painoarvio 2700 g. Ei siis mikään mini enää :eek: .

rv 35+0
 
Tiki:meil kaikki meni oikein hyvin,poika ei joutunut keskolaan lainkaan(oli 2560 ja 46cm),vaan oli vierihoidossa kokoajan(kävi lämpölampun alla loikoilemassa tunnin verran ekana päivänä)osasi imeä hyvin rintaa heti vastasyntyneenä viikoista huolimatta,ja laitoksella oltiin kaikenkaikkiaan 3 päivää =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja augustmam:
Tiki:meil kaikki meni oikein hyvin,poika ei joutunut keskolaan lainkaan(oli 2560 ja 46cm),vaan oli vierihoidossa kokoajan(kävi lämpölampun alla loikoilemassa tunnin verran ekana päivänä)osasi imeä hyvin rintaa heti vastasyntyneenä viikoista huolimatta,ja laitoksella oltiin kaikenkaikkiaan 3 päivää =)
Meillä taas poika oli 2770g ja olikohan 49cm pitkä? :whistle:
Eikä myöskään joutunut keskolaan imi rintaa jo salissa...
Laitoksella jouduttiin kumminkin olemaan viikko kun meillä oltiin useampi päivä tuon valon alla!!! Muuten kaikki oli ok ja poika on nyt vilkas kaksi vuotias jässikkä!! Vaikka ei olisi silloin uskonut kun pojan ensimmäisen kerran näki että kaikki voi mennä niinkin hyvin!!! :heart:
Yleensä jo viikoilta 35--> eteenpäin on jo hyvät mahdollisuudet!! Kuitenkin täytyy muistaa että kaikki kehittyvät eri tavalla ja jotkut vauvat tarvitsevat enemmän hoitoa kuin muut...
 
Kiitti paljon Bebes ja Augustmam!! Kiva lukea teidän kokemuksista ja tietää, että noin hyvinkin voi mennä jo näillä viikoilla.

Unohtui sanoa Augustmamille, että mua potuttaa ihan hirveesti ihmiset, jotka ehdoin tahdoin tartuttaa toisille tauteja. Toivottavasti sentään itse selviät terveenä, niin jaksat lasten kanssa...
 
Heipä hei,

Täällä odotus on sujunut suhteellisen hyvin koko ajan. Sen verran paljon vatsaani on kuitenkin supistellut, että lääkäri määräsi lepoon sairaslomalle viikkoa ennen äitiysloman alkua. Tänään olen viikolla 35 + 6 ja painoa on kertynyt jo vähän vajaa 13 kiloa. Nyt on kuitenkin alkanut kummasti turvottaa, lähinnä jalkoja. Siitä tulee mieleeni, että käyttekö te muut vielä säännöllisesti liikkumassa? Erinäisissä ohjeissa suositellaan esim. puolen tunnin kävelyitä, mutta minulla on jo nekin jääneet vähille. Tiedättekö vaikuttaisiko kevyt kävely turvotukseen vähentävästi?

Tulevan pienokaiseni laskettuaika aikaistui joskus kevättalvella muutamalla päivällä eli LA on nyt 31.7.2007, jos joku vielä päivittää odotuslistaa, niin sen voisi vaihtaa, jos vaan ehditte.

Heleää heinäkuuta kaikille ja yritetään nautitaan kesästä kuumuudesta huolimatta :flower:
 
....ja kohdunsuulla ei ollut tapahtunut mitään muutoksia.En saanut myöskään heti tietää sitä streptonäytteen tulosta ja sain tervetulotoivotukset sitten tänne ihanaan omaan sairaalaan tulla synnyttämään!Huoh :whistle:

Toisaalta oli tietenkin hieman "pettynyt" kun olo on ollut tukala eikä kohdunsuulla ollut mitään tapahtunut,mutta olihan se ihana tietää,että näin hyville viikoille päästiin tämänkin raskauden kanssa ja vauvalla varmaankin kaikki jo hyvin kun alkaa oikeasti syntymään sitten.Nyt on oikeastaan kivan rauhallinen olo ja jotenkin sain uutta puhtia taas kun sain jutella mahtavan tutun kätilön kanssa!!!Kyllä tässä on parempi että vauva saa kölliä kohdun lämmössä vielä ovin itse meillä kullakin elokuisilla :heart:


Haleja tiistaipäivään!

Kassu ja Alma 35+3
 
Mulla masu ihan kovana vähän väliä..lisäksi vauveli vielä potkii ja nyrkkeilee. Aika ahdistava olo..Lisäksi nyt oli jo kolmas yö peräkkäin kun nukuin todella huonosti. Vali vali! Onneksi ei enää montaa viikkoa. On se aika kyllä mennyt nopeesti kun just vasta tuntuu että plussasin...Ja kumma että on unohtunut kaikki alkuraskauden pahoinvoinnit jne. Kun joku kysyy miten raskaus mennyt niin vastaan että tosi hyvin vaikka kaikenlaistahan sitä tässä ollut.
 
Tea84 Mulla on myöskin turvotusta erittäin runsaasti ja paino nousee hurjaa vauhtia. Neuvolassa todettiin, etten minä mahda painon nousulle itse mitään, joten ihan turhaan yritän syödä mahdollisimman vähän ja stressata syömisistäni. Eli toisilla kai paino vaan nousee, eikä sille voi mitään.

Tsuna Mulla ei ainakaan vaikuta kävely turvotukseen. Jalat on ollut nyt kesäkuun alusta lähtien todella turvoksissa, eikä siihen ole auttanut mikään. Yhtenä päivänä, jolloin lepäsin aivan koko päivän jalat ylhäällä, join todella paljon, enkä käyttänyt suolaa, turvotus oli paremmassa kunnossa. Joillain voi tietysti olla, että kevyt kävely auttaa, mutta mulla ei ainakaan. Ja jos sinut on määrätty lepoon, niin ei varmaankaan kannata kovin usein aikanaan lähteä kävelyille =)
 
:ashamed: eli mulla on nyt ollu jo pitempään ongelma et ku ei saa nukuttua, selkää jomottaa, tarkemmin oikeaa puolta ja säteilee siitä jalkaan niin kovasti ettei saa nukuttua ja sängystä nouseminen ja liikkuminen se vasta tuskaa onki, etanaki menis ohi jos sattus olemaan samaan suuntaan liikkeellä :/ onko muilla samaa, nyt siis meillä vkoja 31+6
 
no nukkumisesta ei meinaa tulla yhtään mitään. Mulla lisäksi nyt kamala migreeni..päätä särkee ja oksettaa. Olo on niin järkyttävä että ihan itku meinaa tulla. Maha ihan kovana ja ei tiedä miten päin olisi. Just kun saan syötyä ja juotua niin taas tulee ylös. Makuuasennossakaan ei hyvä olla. onneks ei enää montaa viikkoa..en voinut tajuta että loppuraskaudessa voisi näin kamalaa olla :) rv35+3
 

Yhteistyössä