*ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009*

  • Viestiketjun aloittaja unikuu108
  • Ensimmäinen viesti
Rangatangakos se ihmetteli, että kylvetys vasta kun napatynkä irtoaa? Meillä tosian neuvola ( sekä äitiys- etä lasten ) suosittelee edelleen näin, tietty se on vaan suositus, mutta ite olen sen mukaan elellyt. Kai niillä joku idea siinä on miksi näin suosittelevat.
Esikoisella irtosi napatynkä nopeammin, mut siihen jouduttiin laittaa metyleenisineä ja sit viä laappista, tällä kertaa ei ongelmia, onneksi.

Meillä on tänään mennyt kaikki niin loistavasti, esikoinen ei ole enää oikeastaan moksiskaan tästä muutoksesta, nopeesti ne lapset sopeutuu. :D
Tietty välillä täytyy ällitellä, mutta kuuluu ikään toi uhmailu muutenkin. Ja se on vaan niin ihanaa, kun esikoinen sanoo: sisko on mun rakas. :heart: :heart:

Ja hyvinhän tuo sisko voi, nukkuu taas sitä pisintä, 4h pätkää. Kahdelta tietää taas olevan herätyksen...
Ja kovasti jakelee jo hymyjä! :)

Mulla on kyllä niin merkillisen hyvä olo ja mieli, että ihan pelottaa.. Tosin, kun niistä kaikista alkuhankaluuksista päästiin, on elo ollutkin pääsääntöisesti aikast mukavaa.

Sitä piti vielä kysellä, koskas vauvat alkaa saada nimiä? Jollain taisi olla jo, nimeä en muista :ashamed:
Meillä on ristiäiset ja ne on vasta ensikuun lopulla, täytyy saada remontti kuntoon ennen sitä.

Huomenna lähtee mies töihin, saas nähdä loppuuko mun hyvä olo siihen... Vähän mietityttää, et mten pärjää, mut kaipa se siitä. Miten muut, onko arki muuttunut paljon? Tietty ekan kohdalla se muuttuu luonnollisesti, mut entäs kakkosen kohdalla, meneekö "siinä sivussa", vai miten? Nyt tuntuu jotenkin et miten mä sitten riitän kahdelle, kun mies on töissä.

Nukkumaan lähtee hän. :wave:

Treelo + neiti, pian jo kuukauden vanha!
 
unikuu108
meillä ei ole nimiäisiä tai kastejuhlia. meillä on keksitty jo nimi: Eeve. tokaa nimeä ei vielä ole.viimeksikin keksittiin pojalle nimi kun täytin paperia maistraattiin..
 
Kiitos vinkeistä veden lorahtelun suhteen..Harmi vaan se ei sitten ollut lapsivettä-kait vetistä valkovuotoa sitten oli,mutta outa kuitenkin kun koskaan ei niin ole tullut.No lääkäri tutki alapään(elän toivossa jos se jotain edistäis-niin kuin auroralla:) kuulemma kaulaa 3cm jäjellä (neuvolalääkärit saanu jo pari kertaa 2cm) ja 2cm auki..Mutta koska toista odotan ei tuollakaan ole merkitystä :/
Ehkä minäkin viimeistään viikon päästä ilmoittaudun tänne :D

Ottaa vaan päähän kun en saa unta koskaan ennen 3 vaikka voisin hyvin nukkua jo...vauva pitää sellaisia bileitä ettei toivoa


pompula rv 41+0
 
Huomenta kaikilleMä taas syötön nousin keittämään kahvia ja lukemaan Pirkka -lehteä.No sit ku olin juonut yhen kupin kahvia,tulikin iloinen yllätys:piti mennä vessaan isolle asialle...Mä kirjoitin siitä tonne odotuspalstalle,ku miehen piti mennä apteekkiin tänä aamuna hakemaan mulle Toilaxia,ku en oo koko kotonaoloaikana käyny vessassa ku kerran,vaikka syönyt olen täällä nyt ku joku jätemylly..Ois vaan kiva,ku jotain tulis uloskin!No nyt sit tuli.Itkin eilisiltana miehelle,et ekaks ku pissaaminen lähtee käyntiin kahden viikon jälkeen,ni sit iskee ummetus..Ite vaan tämmösenä hoitoalan ihmisenä perustavaa laatua olevat asiat täytyy toimia itelläkin et pää kestää.Vauvalla vielä eilisiltana joku tiheänimun ilta ja oli koko illan tissillä,ni mä kärvistelin ton mahan kanssa ja tuntui et mä mätänen jo sisältäpäin...
Monta kertaa juoksin illalla vessassa,mut aina vauva parkaisi täällä isän sylissä ja mä juoksin taas tissiä tarjoamaan.Semmoista se on se lapsentahtisuus.No yö meillä meni ihan kivasti jo.Kerran vaihdoin vaipankin.Hassu vauva meillä muuten:piti semmoista esijokeltelua yöllä,kummallisia kloksahduksia päästeli suusta...mä yritin olla nauramatta,et säilyis tää yöharmonia,hämärä makuuhuone,yms. :heart:
Nyt meen takas vauvan ja äijän viereen...

T:maria ja elämän Valo 2 vkoa
 
unikuu108
mua koskee päähän ja väsyttää.
heräsin esikon kanssa siinä 7 aikaan kun se kömpi sänkyyn viereen eikä enää ruennut nukkumaan.
eeve on syönyt pari kertaa nyt aamulla sen jälkeen ja on nukkunut tuossa sohvalla kun esikko on katsonut koneelta viirua ja pesosta ja cars-leffaa..
mä tässä yritän tsemppaa itteeni kauppaan lasten kanssa ja puistoon hetkeksi.
jos ottaisin liinaan eeven ja pojalle pyörän ja vielä vähän panadolia ja ulos..
annan miehen nukkua kun se on hoitanut osansa viime aikoina niin hyvin että on todellakin ansainnut kunnon unet.

unikuu ja jengi
 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja Sadepäivän ilo:
Heips!
opetella se oikea ote.. Yritän imettää joka kerta niin kauan kun haluaa imeä ja loput pullosta...En tiedä onko siitä hyötyä tai voiko sitä maitoa nousta riittävästi ikinä tällä taktiikalla.. Onko muuten kukaan huomannut sellasta pistelyä rinnoissa? Mistä se johtuu?

jos pistely on imiessä niin se on herumisrefleksi.
hienoa,sä oot kyllä sissi.
älä kuitenkaan ota stressi imetyksestä koska sun fiiliksetkin vaikuttaa maidontuloon. vaikka siis maitoa olisikin niin jos siitä stressaa niin se vaikuttaa herumiseen.
olet varmasti lukenut imetystukilistan sivuja ja myös maitolaiturin foorumia alle 6kk ikäisten imetyksestä. sieltä mä sain esikoisen imetysongelmiin todella hyödylliset ja tarpeelliset neuvot ja vertaistuet.

mä olen eeven imuotetta parantanut vauvan asennolla. sillä oli aluksi sellainen suppusuu, ei alahuuli rullalla ja leuka rintaa vasten.

kun vauvaa veti selkeesti rinnasta pois päin alahuulen suuntaan sen sai nostamaan leukaa. selkee kylkiasento istualtaan imettäessä ja sitten mä autoin vielä sillä hampurilaisen haukkaamis-otteella tuota suppusuuta. ja annoin rinnanpään suuhun vasta kun suu oli tarpeeksi auki. siten kielen saa nännin alle pitkälle ja ainakin eeven alahuulen rullalle.
vieläkin eeve ottaa nännin suuhun siten että suu jää supulleen. mutta siinäkin eevellä auttaa se että vetää häntä alahuulen suuntaan vähäsen jotta nännipihakin on suussa. se jotenkin auttaa..
hankala selittää..
esikolla oli esimerkillinen imuote heti aluista. sitä ei tarvinnut korjata lähes koskaan.se oli myös hillitön syöppö. sillä on vieläkin tosi pyöreet maitoposket vaikka muuten aika solakka onkin.
eevellä taita olla pienempi suu ainakin.
 
UnikuuTäällä kans pojalla oikein pyöreät posket.Valokuvissa vielä korostuvat,juu ja on oikea ahmatti.Oisko nyt joku tiheänimunkausi,ku tänään koko aamun ja aamupäivän oli rinnalla?Mies meni vauva sylissä tohon meidän antiikkiseen vaakaan ni se näytti jo 5 kg painoa vauvalle...Mäkin tarkistin vielä ja sama tulos.Voiko 5 pvässä tulla painoa lisää n. 900 g?Tuo poika kyllä syö koko ajan melkein...Et miksei vois?Niin mulla siis omasta painosta hävinny nyt 10 kg tähän mennessä,vielä ois 5 kg.Kaipa se lähtee ku pääsee vaunuileen kunnolla.Mies menee huomenna ostamaan meille askelmittarit.Tykästyttiin niihin viime keväänä,ku täällä Turussa sai kirjastosta lainaksi semmoiset.Ostetaan nyt sit omat,ku tuli hyvä ja edullinen tarjous niistä.En tiedä onko jotain leluja sit.
Täälläkin pojan iho alkanut kesimään jopa kasvoista ja silmän alta.Luulin ekaks et on päässy raapimaan itseään,mut se on sitä kesimistä.Kätilö sanos siitä viime viikol ku kävi meillä,et on ihan normaalia.Sanoi,et joillakin iho voi olla ku jollain kalansuomutautisella.Et olikse tyttönen ku sitä kyseli...

Täällä pongattu parina päivänä jo niskakakat...Mies raukka,on osunu hänen vaipanvaihtotuurilleen.Lisäksi parit pissat on ruikkinu miehen päälle välittömästi ku vaipan on ottanu pois...kiltti poika,säästelee vaippoja...Kylvyssä oltiin eilen eka kertaa ja voiku se oli kivaa ja pissatki tuli heti huppupyyhkeeseen...Hän oli niin suloinen ku tuli sieltä kylvystä ja tyytyväisen oloinen...Uni maittoikin sit heti...

T:Maria-s ja lauri vkoa
 
Meillä oli tänään aamulla eka lastenneuvolakäynti. Tyttö on hyvin kasvanut, nyt oli painoa jo 4190g, ja syntyessään oli 3750g :) Saatiin D-vitamiinitipat mukaan myös, pitäis niitä aloitella antamaan. Saa nähdä vaan tuleeko vatsavaivoja niistä, isommilla lapsilla tuli vauvana jonkin verran.

Äsken käytiin koko perhe leikkipuistossa kävellen. Pieni heräs vaunuistaan huutelemaan hetkeksi, mutta onneksi rauhottui tutin avulla uudelleen uneen :)

Nipsu-81, Kyllä se napatyngän irtoaminen on varmasti ihan normaalia tuossa iässä jo. Meidän pojalla irtosi se jo sairaalassa 3pv:n iässä, kun oltiin just lastenlääkärillä kotiinlähtötutkimuksessa. Molemmilta tytöiltäkin se on irronnut jo 7 pv:n iässä.

maria-s, Meillä oli myös poika aikamoinen suursyömäri vauvana. Ekan kuukauden aikana tuli painoa 1,5kg :D Sinä aikana kun sai ravinnoksi pelkkää rintamaitoa, niin paino nousi reippaasti koko ajan. Sitten kun kiinteät ruuat tuli kuvioihin, alkoi painokäyrät laskemaan. Sen jälkeen laski käyriltä vielä lisää, kun oppi liikkumaan. On tollainen energiapommi, että vaikka ruokahalu on suuri, niin kuluttaa kuitenkin tosi paljon.

Oi nyt kuuluu vaunuista vaativa huuto, täytyy lähteä ruokkimaan nälkäistä neitiä :D

RangaTanga + tyttönen 17 vrk :heart:
 
Unikuu, kiva nimi!! :)

Me uskaltauduttiin eilen pienelle vaunulenkille. Mukavaa oli, mutta mule vielä hiukan rankkaa vai lenkin pituus oli noin 1 km ja mentiin hissukseen. Uuvuin jotenkin tosi äkkiä. Täytyy ottaa rauhassa ja tehdä nyt alkuun noita pikkulenkkejä. Kuitenkin synnytyksestä oli eilen vasta 4 vrk.

Meillä vauva nukkunut illan. Pari kertaa syönyt välissä. Päivällä oli hereillä ja tankkasi tunnin välein. Meillä imetys on lähtenyt hyvin käyntiin. Perjantaina tulee terveydenhoitaja. Toivottavasti on paino lähtenyt nousuun. Jotenkin sitä jännittää, vaikka neiti syö ja maitoa siis tulee.

Nyt nukkumaan. :wave:
 
Täällä oli tänään ensimmäinen neuvola, tai siis neuvolan täti tuli käymään.
Kehui poikaa että kyllä on rauhallinen ja seuraavainen ikäänsä nähden :) Että hyvältä näyttää.
Painon katsoi sellasella vanhan mallisella vaa`alla vähä niinku joku kalavaaka :D Sillä ei tarkkaa lukemaa saanu mutta näytti siltä että nyt ollaan syntymäpainossa :)

Illemmalla käytiin isomummulla ensimmäistä kertaa, samalla oli myös ensimmäinen matka vaunuilla :) Kun lähdettiin kotoa niin vähän tuli itkua mutta hetki kun päästiin ulos ja 5m niin simahti saman tien, tais ulkoilma laittaa pienen väsyksiin.

Näyttää myös siltä että huomenna irtoaa napa :D niin pienestä on enää kiinni. Ja samoin kuin huomenna ajateltiin mennä ensimmäistä kertaa kylpyyn.

Hikoilusta mä oon kans heränny öisin siihen kun on ihan hiestä märkänä :D On ainakin hormonit lähteny liikkeelle kun kuuma tulee pienestäkin :D

Tyttönen ja Sintti 7vrk
 
Huomenta!

Täällä taas herätty kuuden jälkeen. Taitaa massu vaivata poitsua, kun vääntää itseään niin kauheasti. Eilen ei tullut kun kahdet kakat kun aikaisemmin tuli noin kymmenet päivässä. No tää aamu ei ainakaan ole mennyt huudoksi niinkuin eilen. Huomenna pitäisi aloittaa d-vitamiinit, katotaan miten käy.

Kylvetyksestä oli vauvakirjassa että sinä päivänä kun napa irtoaa niin ei saisi kylvettää. Me kylvettiin sunnuntaina ja tällä kertaa poitsu tuntui tykkäävän. Viimeksi kun meni huudoksi.

Sitteriä kokeiltiin eilen ja hyvin tuntui ainakin silloin viihtyvän. Pitäis jossain vaiheessa lainata kaverin Manducaa ja kokeilla tykkääkö siitä. Ei viitsitä ostaa jos ei viihdy siinä.

Röyhtäiseekö teillä vauvat hyvin? Missä asennossa röytäytätte? Meillä ei oikein tahdo hyvin röyhtäistä muuten kuin olkapäälle nostamalla ja sit taas sairaalassa sanottiin ettei sitä oikein suositella!

Päksäkkä ja poitsu 13 vrk :heart:
 
hikoilustakans varsinkin sairaalassa öisin oikein kylvin öisin lakanoissa,niin että vaihdoin siellä yöpaitaakin ja poikkilakanaa sänkyyn.Ihan oli märkänä kaikki.Sama on jatkunu täällä kotona,mut hiukan lievempänä.Vielä viime yönäkin olin hiukan hikoillut,vaiks synnytyksestä eilen 2 vkoa.Kauankohan menee tämmöisessä aikaa?On käyny jo mielessä,et tuliks mulleki se mummutauti nyt sit?Mun kampaaja kertoi,et hänelle tuli kuopuksen jälkeen mummutauti,oli siis samanikänen ku mä nyt...heh heh.No mut jos mul menee tää homma niinku mutsilla,ni siihen ois vielä melkein 10 v. aikaa...katotaan.Te muut ootte täällä vielä niin nuoria tyttösiä,että voisin olla teidän joidenkin äitikin... :LOL:
No tosta hikoilusta sanos sairaalassa yks vanha lastenhoitaja,et se kuuluu tohon synnytyksen jälkeiseen elämään,et hikoaa ku joku mummotautinen...
Onko muilla mennyt karkkia tavallista enemmän nyt tässä kohtaa?Mä oon joka päivä ostanu kaupasta semmoisen uuden Daim -patukan (semmonen pitkä laiha),ihanan makuinen,oon koukussa siihen.Sit oon vedellyt salmiakkia ja lakritsia ku raskaana ollessa ei saanu.Öisin ku oon imettäny on menny namia siinä samalla.Viime yönä meni muutama homejuusto-voileipä.Se kans oli semmosta kiellettyä herkkua...Oon kyllä syönyt paljon nyt.Enemmän kuin esim.loppuraskaudessa.Sillon oli mahalaukku niin pieni,et kerralla meni 2 perunaa ruoan kanssa..Eikse ollu joku 500 kaloria enemmän ku normisti pitäis syödä ku imettää?Semmoseen törmäsin jossain.

Nyt taas syömään.Äsken söin jo banaanin ja luonto+ -jogurtin.Nyt tahtoo leipää..

Maria-s ja lauri -vauva 2 vkoa ja 1 pvä
 
PäksäkkäMe ollaan röyhtäytetty kyllä olkapäällä ja hyvin tuntuu se asento toimivan.Mut mä pidän itse välillä sillai naamatusten pystyssä,ku koetan samalla jutella vauvan kans,ni siinäki on röyhtäilty.Ja meilläki maha vaivaa aina iltaisin enemmän.Sain muuten d-vitamiineista vinkin,et Deetipat ois paremmat,ku on vesiliukosia ja niissä on D3-vitamiinia.Et ois paremmat ku Jekovit ja se joku toinen.Niitä mä ostan meille apteekista.
 
Päksäkkä: mekin röyhäytetään olkapäällä, tai usein röyhy tulee jo "nousu" vaiheessa, tai sitten kun nousee itse esim. sohvalta vauva sylissä, niin jo röyhii. Ja meillä ainakin alkaa senpäivänen meteli jos ei röyhtäise, kun tuo likka nielee ilmaa ihan kivasti imiessään... Ilmavaivatkin melkoiset, mutta saa ne aika pienellä vaivalla "ulos", joten en ole siitä vielä kovin huolissaan.
Yksi vanhempi lastenhoitaja sanoi sairaalassa, että hän ei antaisi vauvalle vatsavaivoihin näitä ( minkä nimisiä ne nyt on? :headwall: ei muista... ) no, vaikka cuplatoneja yms, vaan ainostaan jos vauva tosi kipuinen niistä, niin sokeria. Se kun on kuulemma paras kipulääke näille pienille. Kieltämättä, kyllähän se toimii, kun meidänkin likalta otettiin monta verinäytettä, hyvin kesti ne, joissa oli sokerihuuruissa, mut sit viimisellä ei saanut sokeria ja huuto oli sen mukainen... :(
Mut hurjalta tuntuis antaa sokeria tollaselle pikkuselle, tiedä häntä.

Me saatiin Jekovit-tipat neuvolasta ja niitä nyt antanut noin viikon, en ainakaan huomannu vielä mitään, tosin on nyt vasta 3tippaa/vrk, tänään ajattelin lisätä 4 tippaan. Esikoisella ei Jekoviteistä tullut mitään oireita, tämä on kyllä herkempi tapaus joten saas nähdä kuin käy. Mä en vaan meinaa millään muistaa antaa niitä. :ashamed:

Maria-s täällä ihan sairas suklaan/makeanhimo... :ashamed: Yritän nyt luopua ainakin suklaasta. Tupakkaakin tekis mieli, mutta siitä pysyttelen vielä kaukana. Toivottavasti ei enää tulis sorruttua siihen, mutta itseni tuntien, imetys kun loppuu alkaa savu nousta... Mun pitäis aina olla raskaana tai imettää, niin ei tulis poltettua :kieh:

Tänään olisi sitten neidin 1kk neuvola ja tänään onkin ikää tasan 1kk. Ja meil on hääpäivä... Mutta taidetaan viettää se vähän myöhemmin. Vaikka ens vuonna... ;) :whistle:

Meillä on lokakuussa tiedossa yks iltameno ( joku täyttää 30vee :whistle: ) ja silloin lapset on ekaa kertaa hoidossa. tai esikoinen tietty on ollut, mutta eipä hänkään ole ollut koskaan yökylässä, nytkin isovanhemmat tulee sit meille. Ajattelin muutaman sidukan juoda ( ja sammua... :p ). En ole sitten viihteellä ollutkaan kun kerran esikoisen syntymän jälkeen, joten taitaa olla korkea aika mennä! :D

Nyt ristiäiskutsujen kimppuun...

Treelo ja neiti 1kk
 
Kestoilusta: Meillä mentiin harsoilla ja villiksillä niin kauan kun napatynkä irtos. Koska musta tuntu pahalta et se napa osu just siihen imse vimsen reunaan ja siitä tuli sen ruskean töhnän lisäks vertakin. Nyt mennään harsoilla yöllä ja imse vimseillä päivällä. Kun tyttö saa enmmän painoa niin voidaan ruveta käyttämään kunnon vaippoja. Kerttiksiä on käytetty vaan sairaalassa.

Röyhtäyttämisestä. Siitä me ainakin saatiin kahta eri mielipidettä sairaalassa. osa oli sitä mieltä et pitää röyhtäyttää ja osa sitä mieltä et rintalapsia ei tarvi.
Ainoa syy käsittääkseni mikä on et ei sais kantaa olkapäällä et ei tule katsekontaktia. Ovat nykyään tosi tarkkoja siitä. Meillä röyhtäytetään välillä ja välillä ei. Kannan myös olkapäällä kun se on ainoa asento missä vauva toisinaan rauhottuu.

Vaunuilemisesta Meille sanottiin sairaalassa et saa heti mennä. Käytiinkin sitten ja lämmintä oli 20c. Neuvolassa sanoivat että saatte mennä viikonloppuna (1.5vko)ulos kun painoa tullut niin hyvin. Oltiin ihan hiljaa vaan et ollaan kyllä jo oltu. Elikkä ristiriitaista tietoa tässäkin.

Nyt meinaan lähteä vaunuilemaan ekaa kertaa yksin. Yritän opettaa tytölle sen verran rytmiä et puolen päivän aikaan aina ulkoiltais.

Jaksamisia kaikille.

Vilmalle onnea naimisiin menosta ja tytön nimestä. :flower:

Mansikkatee ja tyttö melkein 2vko
 
Heips!

Voisin minäkin ilmottautua myös tähän pinoon. Elikkäs poika syntyi 14.7 (2524g, 46cm ja pipo 34cm) raskausviikkoja oli 37+3. Pari viikkoa sitten hän sai nimekseen Emil :heart:
Meillä kaikki mennyt todella hyvin, painetaan jo 4kg ja öisin syö kerran. Eilen meni yheksältä yöunille ja neljältä heräsi syömään =) Muutenkin kova poika hymyilemään ja juttelemaan, oikeen vaatii välillä sylittelyä ja rauhottuu saman tien kun silmiin katsoo ja alkaa ihana jokeltaminen :heart:
nyt ulos lenkkeilemään, ennen kun alkaa sataa :wave:

Heidi ja Emil 7 viikkoa jo :heart:
 
Vauvalle on tullut ensimmäinen nuha! :'( Tosi kurjalta tuntuu, kun vauvan nenä on tukkoinen ja äiti ei oikein voi auttaa. Olen kyllä laittanut niitä keittosuolatippoja ja pystyssä kantaminen auttaa vähän. Pari viime yötä on ollut vaikeita, lapsi nukkuu levottomasti ja heräilee todella usein ja minä valvon vierellä kuuntelemassa ettei se vaan tukehdu siihen räkäänsä... Eiköhän se tästä kuitenkin pian ala jo helpottamaan. Nyt se nukkuu ulkona, siellä jostain syystä uni maittaa paremmin.

Eilen oltiin 1kk neuvolassa. Painoa syntymästä on tullut 1,2 kiloa lisää ja senttejäkin 6. Ilmeisesti sitten maitoa tulee riittävästi. :) Pulauttelu on meillä runsasta. Jonkun ruuan jälkeen saattaa tulla kymmenenkin kertaa puklua ja ihan isoja satseja. Muutaman kerran on lentänyt oikein kaaressa. Tästäkään ei neuvolan mukaan tarvi olla huolissaan, kun vauva kerran kasvaa. Vatsavaivat jatkuu myös.

Oletteko muut vielä kauhean herkillä? Mun täytyy kyllä joka päivä vieläkin vähän itkeä pillittää jostain. Ei aina ole mikään huono mieli, mistä se itku tulee vaan riittää kun nuuhkuttaa vauvan tukkaa ja ajattelee miten ihana se on ja padot aukeaa... Ja huonot unet vielä pahentaa tilannetta.

Tyttö heräilee öisinkin vielä parin tunnin välein, ilman nuhaakin. Minä taas olen niin huono nukkumaan, että kestää aina pitkään ennen kuin saan uudelleen unen päästä kiinni. Päivisin en osaa nukkua ollenkaan. Joten vähillä unilla täällä mennään! Toivottavasti kohta vauvan unijaksot alkaa pidentymään. Kateellisena luin Heitun kirjoitusta, kun Emil syö vain kerran yössä...

Ristiäiset on kuun lopussa. Nimi on jo päätetty, mutta vielä salaisuus. Kerron sitten!

PeeJii ja Tiuhti huomenna 5 vkoa
 
PeeJii meillä myös Emilillä nuha, eilen käytiin lääkärissäkin ku kestäny jonkin aikaa. Keittosuolatippoja mekin laitetaan ja sen jälkeen imetään niin on jo helpottanut vähän. Ja höyryhengitys tuntuu myös auttavan. Paranemisia teille :hug:
Ja täällä myös herkillä vieläkin, tulee vaan niin onnellinen olo kun tuota poikaa katsoo, ettei voi välttyä kyyneliltä :whistle:
 
Mä kyllä tykkään pitää vauvaa pikkusen pystyasennossa syönnin jälkeen. Tuota maitoa tule niin himputin paljon, että melkeen järjestään vauva siitä osan pulpauttaa. En odota, että joka kerta röyhtäisisi tai pulpauttaisi, mutta pari minuuttia kuitenkin pidän olan päällä tai sitten istun jalat koukussa ja tuen vauvaa reisiäni vasten. En kyl ymmärrä, miten vauva kärsisi siitä, ettei jatkuvaa katsekontaktia ole. Meillä kun on esikoinenkin hoidettavana niin kyllä tuo vauva joutuu hereillä ollessaan muutenkin makoilemaan yksin sängyssä. Ilmoittaa kyllä kovaäänisesti, jos on yksinäinen =) Muistan kyllä, että esikon kohdalla en voinut vauvaa edes sylistä laskea vaikkapa ruokailun ajaksi, vaikka olisi ihan tyytyväinen olotilaansa ollutkin.

Tää kakkosneiti tuntuu olevan kyllä kärsivällisempi kuin isosiskonsa. Tosin taisi isosiskoki olla pari ekaa kuukautta melko hissukseen. Mutta sen muistan, ettei ruokaa odotettu kahta sekuntia kauempaa ja tissiin hyökättiin kuin sika limppuun. Kakkosneiti oikeen harkitsee ruokailun aloittamista: massuttelee, tuhisee, hamuilee ja viimein rauhallisesti alkaa imeä.

Mää oikein odotan tuota pillitysvaihetta. Viimeksi olin melkeen hermoraunio, pelkäsin koko ajan vauvan puolesta, pahoitin mieleni helposti yms. Nyt on olo paljon paremman, levollisemman oloinen. Ehkä sitä jo luottaa omaan äitiyteensä? Ja muiden neuvoja en ala tällä kertaa edes kuuntelemaan! Kyllä minä itse tunnen oman lapseni parhaiten ja siksi päätän, missä tämä nukkuu ja käyttääkö tuttia vai ei. Neuvolan neuvoja otan vastaan, jos koen jonkin asian ongelmalliseksi.

Isosisko on kovin innoissaan vauvasta. On heti katsomassa, mikä hätänä, kun vauva itkee. Olisi myös koko ajan vaihtamassa vaippaa tai vaatteita... On tuollaisella kaksivuotiaalle hankala selittää, että vauvan täytyy välillä antaa olla rauhassakin (ainakin tämän nukkuessa). Lisäksi pitää jatkuvasti muistuttaa, ettei otteet saa olla liian rajuja ja ettei vauvan läheisyydessä saa pomppia ja riehua holtittomasti. Huh, kun on kaitsemista! Pikkuista mustasukkaisuutta on havaittavissa, kun vauva on pidempiä aikoja sylissä. Esikko haluaa tietenkin samaan aikaan sylitellä, eikä milloinkaan muulloin. Vuorottelu ei tule kysymykseenkään. Ihmeen hyvin on siltikin tämä alku mennyt, pelkäsin huomattavasti pahempaa tilannetta (eli täyttä katastrofia, jota ei sitten vielä tullutkaan).

Täytyy lueskella teidän muiden kuulumisia illemmalla (eli yöllä, jos jaksan). Nyt nautin kupposen kahvia, kun KUMMATKIN muksut nukkuu yhtä aikaa. Tämä siis täysin omaa napaa tällä kertaa.

Tigrita ja vauveli 5 vuorokautta
 
Unikuulle vielä sen verran, että kyllä mä voisin sanoa tätä toista toimitusta miellyttäväksi: lähti itsestään käyntiin, sain olla kotona suurimman osan ajasta (kävin siis vain ponnistamassa vauvan laitoksella, koska olin jo 10 cm auki sinne saapuessamme), tiesin, miten kipuun pitää suhtautua ja miten sitä helpottaa, todella kipeitä suppareita oli alle puolen tunnin ajan, ponnistuksen aikana pysyin tilanteessa mukana, koska ei käytetty puudutteita, ja kaikkein hienointa: tällä kertaa salissa oli vain kätilö ja kätilöopiskelija vauvan syntyessä, ei tarvittu mitään erityistoimenpiteitä vauvan syntymään, sain siis vauvan heti masun päälle ja siinä vasta katkaistiin napanuora. Näin sen synnytyksen pitää mennäkin, eikä niin, että jälkeenpäin tajuaa vauvalla olleen hädän ja väkimäärän salissa =)
 
Jospas minäkin ilmoittautuisin tänne. Tyttö syntyi 20.8 klo. 17.25 minuutin ponnistuksella :)
Alkutaival ollut kovin takkuinen, eilen vasta kotiuduttiin. Heti ensimmäisenä yönä vauva joutui teholle, oli juonut maitoa ja unohtanut hengittää, oli mennyt ihan siniseksi ja toimitettu sitten teholle. Minut tultiin sillon yöllä herättelemään ja kerrottiin tilanne, säikähdin!! No, siinä ajateltiin, että ei mitään vakavaa. Vauva oli teholla 2 päivää, nenämahaletkulla meni ruokaa, koska syöminen hankalaa. Teholla ultrattiin myös sydän, jossa oli epäilys rakenneviasta, onneksi sydän oli ok. Aivoista sen sijaan löydettiin kystia ja vielä ei olla varmoja puuttuuko tytöltä joku pikku osa aivoista. No, kystista lääkäri ei sanonut sen enempää. Sunnuntaina vauva siirrettiin lasten neurologian osastolle, jonne minäkin pääsin. Ihanaa. Oli tuskaa olla eri osastolla vauvan kans. Tässä vaiheessa oletus oli vielä, että kunhan tyttö oppii syömään niin päästään kotiin. Keskiviikkona kaikki muuttui.... Tytöllä on kromosomi häiriö, yks kromosonmi on väärässä paikassa. Aiheuttaa kehityshäiriöitä/kehitysvammaa. Sairaus on niin harvinainen, etten edes nimeä tiedä. Lääkäri kertoi, että samanlaisia tiedetään vaan muutamia. Joten paljon ei ole myöskään tietoa. Yleensä tällainen kromosomihäiriö on syy keskenmenoon tai eivät ainakaan synny elävänä. Saamme siis olla onnellisia, että tyttö on päässyt näinkin pitkälle. On se niin ihana neiti. Vielä ei tiedetä onko tytöllä lievä vai vakava sairaus, toivotaan että lievä. Lääkärikin sanoi, että tyttö voi hyvin, niin voi olla että meiän tytön sairaus ei ole aivan sieltä vakavimmasta päästä. Mutta enemmän tiedetään kunhan tyttö kasvaa. Viime päivät ollut yhtä myllerrystä... Monet itkut on itketty. Ensimmäiset 2-3 päivää meni itkiessä, mitään ei voinut tehdä. Eihän tässä auta, kun elää päivä kerrallaan ja toivoa parasta. Niin, eliniästä, lääkäri sanoi, että jotkut voivat elää ihan aikuiskään asti. Ristiäisetkin sain tänään varattua, lääkäri sanoi, että varmuuden vuoksi kannattaa pitää ristiäiset piakkoin. Jos vauvan vointi muuttuu ja joudutaan takaisin sairaalaan tms.

Kotiuduttiin tuon nenä-maha-letkun kans. Tyttö on alkanut syömään jo pullosta, syö puolet pullosta ja loput menee letkusta. Näin mennään, kunnes tyttö oppii syömään.

Tytön mitat oli syntyessään 2600g ja 47cm. Pieni painoisuus kuuluu myös tähän sairauteen.

Nyt siivoamaan, mies ollut esikon kans kaks viikkoa kahestaan kotona ja sen kyllä huomaa :)

Helmiir ja Kerttu 1,5 vko
 

Yhteistyössä