*ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009*

  • Viestiketjun aloittaja unikuu108
  • Ensimmäinen viesti
unikuu108
himputti.mä huomasin että meillä on tosi vähän 50 koon vaatteita.. 60 koon bodyt on järkyn isoja. ehkä joutuu käymään ostaa parit.. 60 koon potkarit menee mut noi yläosat..
 
Heippa!

Ilmottautuisin tänne. Elikkä meille syntyi tyttö 19.8. 3395g ja 50cm. Pipo 34. Hippuli oli tekonimi.

Meillä oli tänään eka neuvola ja tytölle on tullut painoa tosi hyvin. Kaks viikkosena kuulemma odotetaan vasta tollasta painonnousua. Syntymäpaino oli 3395 niin tänään painoi 3500g. Saadaan kuulemma ulkoillakin viikonloppuna kun painoa on niin tullut niin hyvin. Molemmat oltiin ihan hiljaa me meinaan käytiin jo maanantaina ja tiistaina vaunuilemassa. Sairaalasta sanovat että saa heti mennä. Molempina päivinä oli 20c lämmintä.

Meillä valvotaan enemmän illalla. Tänään oli valveilla neuvolareissun ajan ja yhden jakson nyt illalla, muuten on tänään vedetty sikeitä. On oikea hymytyttö.

Kestoilu onnistuu myös, harsoilla, villiksillä ja äp:n imse vimseillä mennään.

Mulla on hb vieläkin vaan 96 ja haava alkaa olla parempi. Pystyin istumaan autossa neuvolaan ja äsken imetin nojatuolissa. Senkin puolesta alkaa elämä voittaa.

Vaatteista: Meillä taas uudet 50cm menee mut ei käytetyt. Ja käytetyt 56 kinnaa jotkut. 62 cm ei ole kovin isoja. Onneks en oo uutena ostanut kun just 62-->.


Jaksamisia kaikille.

Mansikkatee ja tyttö
 
Vaatteista täällä kans huomattiin että vaatevarastoon ei oo kertynyt yhtään 50cm vaatetta. Muutama 56 on, enimmäkseen kaikki 60->. Mutta hyvin noilla 56 on pärjätty, hihoja vähän joutuu käärimään.

Kynsistä eikös se ollut niin että vauvalla pitää olla parisen viikkoa ikää kun uskaltaa kynsiä leikata? Kun meidän pojalla on pitkät kynnet jo syntyessään että nyt ollaan käytetty tumppuja että ei raavi itseään.

Nukkumisesta meillä poika tykkää nukkua sitterissä, sänkyyn jos laittaa niin alkaa pian itkemään. En tiedä mistä tämä johtunee.. Nostin sängyssä pään puolta ylemmäskin että jos auttaisi, kun sitterissäkin pää ylempänä. Mutta ei auttanut.. :whistle:
Nyt nostin sitterin sängyyn ja tyytyväisenä nukkuu :) Kyljellään nukutaan.

Imettäminen täällä imetys sujuu ongelmitta. Maito on tänään alannut nousemaan :) Eikä nänneihinkään enää juuri satu, alkaa tottumaan imemiseen, että alkuarkuus mennyt ohi.
Kuinka kauan muut on ajatelleet imettää?

Tyttönen ja Sintti 3vrk
 
Kiitos synnytyskertomuksista :heart:

Vaatteista, meillä käytetään 56cm vaatteita. Joitain Lindexin bodeja pidän, vaikka ne on 62cm kun ne on musta niin pienikokoisia. Pari 50cm ostin kun kotiuduttiin koska vauva olikin niin rimppakinttu :D

Imetyksestä
, olenkin jo aihetta purkanut Fb:n puolella, mutta meillä tosiaan täysimetys kesti vain 3vko ja nyt on menty osittaisimetyksellä reilu viikko. Monien ikävien sattumusten summana kävi näin ja se on mulle kova pala. Ehkä joskus juttelen tästä teille enemmän, nyt yritän olla hetken ajattelematta koko asiaa... Sen verran rankka homma oli että pyydän neuvolapsykologilta ajan että pääsisin kokemuksen purkamaan.. Lapsen kehityksen turvaaminen on nyt kuitenkin tärkeämpää kuin mun periaatteiden noudattaminen.

Tuti
meillä on ollut käytössä sairaalasta saakka. Mut vasta nyt kun imetys väheni niin tyttö on tarvinnut sitä enemmän. Paljon on imemishaluja joten mielelläni annan tutin jos vaihtoehtona on nyrkin syöminen. Nukkumaan mennessä se on tärkein ja sitten itse sylkee sen pois.

Vilma ja Elma 4vko 1päivä
 
kun joku aktiivinen oli tänne palstaa meille elokuisille laittanut.
Odotuspuolelle laitoin muistaakseni jonkilaista synnytyskertomusta, tässä lyhyesti. Kolmas lapsi tuli, käynnistettiinn edellisen ison koon vuoksi, ja syntyi sitten 5.8. yöllä 38+5, poika tuli, paino 4170g ja 53 cm, taisin olla listan mukaan ainoa yli 4 kiloisen saanut :ashamed:
Meillä siis kolmatta viikkoa jo kotona, yöt ja päivät menee vaihdellen, aika usein tuon poika syö, yleensä 1-2 tunnin välein, pari kertaa on ollut 4 tuntiakin syömättä, tullut isoveljeensä...Yöt on siis aika rikkonaisia, muutoin mennyt hyvin, vatsavaivoja ei juurikaan ole ollut, röyhkyjä ja pieruja sitäkin enemmän...
LIsää myöhemmin
ssihinä ja pötkö 3vko
 
Vaatteista käytetään aika paljon 56cm vaatteita, varsinkin kestojen kanssa. Pari 50cm bodya meillä on mutta kun lähettiin sairaalasta niin silloinkin tuntui sellaiselta just sopivalta. Kestojen kanssa ei kyllä mene.

Kynnet saa joo leikata vasta kahden viikon iässä. Meilläkin poitsulla on ihan hirveän terävät kynnet ja tumput tai sellainen body jossa on käännettävät hihat on pakko olla päällä.

Tutinmeillä antoi ensimmäisen kerran hoitaja yksi yö kysymättä multa lupaa. Toisaalta ymmärrän koska oli varmaan vaikea saada nukkumaan ilman tissiä siihen valoon. Välillä sitä nyt käytetään. Sylkee sitä kyllä aika paljon pois.

Imetys onnistuu tällä hetkellä. Poika oli ottanut painoa 150g kahdessa päivässä. En tiedä mihin asti aion imettää. Mennään päivä kerrallaan.

Kestoilu miten muilla on lähtenyt kestoilu käyntiin? Meillä mies ei vielä ole kauhean innostunut, joten pari kestoa laitetaan päivässä. Öisin käytetään vielä suosiolla kertiksiä.

Päksäkkä ja poitsu 9 vrk :heart:
 
Meillä myös Lindexin ne 62 bobyt nyt sillä taitaa olla henkan ja maukan. Housut 62 on vielä reiluja.

Kestoilu onnistuu meillä hyvin. Aluksi mentiin harsoilla ja imse vimsen kuorilla, mutta ne rupes hankaamaan sitä napatynkää ja aattelin et ei sit sen takia irtois liian aikasin tms. Vaihdettiin siis harsoihin ja villiksiin. Villiksinä on disanan kaksi kerroksiset shortsit ja sit babyidean wool hour longiesit ne on kätsyt kun voi pitää samalla housuina bodyn kanssa. Molemmat pelittävät myös yöllä. Nyt kun napa alkaa olla parempi niin käytetään äp:n imsejä ja harsot ja villikset yöksi.

Imetyksestä: Meillä sujuu hyvin. Maitoa tulee ja tytön paino nousee.
Onko kukaan antanut vettä maidon päälle? neuvolassa sanoivat että voi antaa ettei tule sammasta. En ajatellut vielä antaa.


Mansikkatee ja tyttö
 
Ilmoittautuisin myös: Eli tyttö syntyi 28.7. rv39+1 (suunniteltu sektio) 3675g 49cm pipo 36cm. Tänään siis tasan 1kk! Kaikki mennyt tosi hyvin. Vauvalla vaan on noin 48 tunnin vuorokausia, kun vuorotellen nukkuu lähes vuorokauden ja sitten taas valvoo seuraavan...

Kestoja en oo käyttäny :ashamed: mutta vauva on kyllä ekologisempi kuin minä ja muistaa tehdä tarpeensa aina kun vaippa on pois :D

Tuttia oon yrittäny tarjota, mutta ei huoli (ei huolinu esikoinenkaan). Joten taidan olla seuraavan vuoden tutinkorvikkeena :whistle:
 
Kynsistä niin muistelinkin että pitää olla pariviikkoa ikää ennenkuin leikkaa. Jos silloinkaan uskallan :D Nyt siis tumput kädessä mennää, kun on kova koittelemaan naamaa niin helposti raapii.

Tutti tuli käyttöön kun ikää oli 2 päivää.. Mutta ei sitä pahemmin kotona tarvita, nukkuu paremmin ilman tuttia ja tuttihan huonontaa imu otetta kun imettää.
 
Mäkin yritän vähän kommentoida tänne puolellekin, on tässä tekemistä riittänyt niin hyvin viime päivinä :) Me käytiin maanantaina rekisteröimässä tytölle nimi maistraattiin ja ollaan jo ahkerasti käyty vaunuttelemassa jne... Isosisko ja isovelikin ottivat pikkutulokkaan niin hyvin vastaan, jatkuvasti silittelevät ja hoitelevat pientä :heart:

Tämä arki kolmen pienen kanssa on lähtenyt yllättävän hyvin käyntiin. Vauva on niin hyvä nukkumaan:D Yön aikana herää 1-2 kertaa syömään ja nukahtaa samantien uudelleen. Tuntuu että siirtyminen kahdesta lapsesta kolmeen on ollut paljon helpompi, kuin ekasta toiseen. Jotenkin tuo pienen hoito on vain mennyt tuossa sivussa. Oon myös nauttinut niin kovasti tästä vauva-ajasta, kun on niin kiltti vauva. Tällä kertaa on ihan erilaista, kun pari ekaa kuukautta toisen lapsen syntymän jälkeen. Poika huusi lähes koko ajan ne ekat pari kk:tta...

Imetys sujuu hyvin, kuten edellisilläkin kerroilla. Mulla on runsas maidontulo ja vauva on tyytyväinen. Oon ajatellut imettää johonkin alle 1v ikään asti. Esikoista imetin 9,5kk ja tokaa n. 11kk.

Tuttia ei olla paljoa vielä kokeiltu. Äsken kävin kaupassa ja vauva oli sillä aikaa herännyt. Hyvin se oli tuttia huolinut, kun iskä sitä tarjosi :) Poika meillä ei ikinä huolinut ollenkaan tuttia, mutta tuntuu että nyt tälle tyttöselle se kelpaa paremmin. Esikoinen söi myös jonkin verran, ja tutista luovuttiin 1v4kk iässä.

Kynsiä ei olla vielä leikkailtu. Alkuunhan ne katkeilee itsestäänkin, eli ei tarvi heti leikkuuta. Ne äitiyspakkauksen kynsisakset muuten on tosi surkeat, mä oon tykännyt enemmän niistä Fiskarsin vähän käyristä kynsisaksista, niillä on paljon helpompi leikata.

Vaatteistasopivia on tällä hetkellä 56 ja 62 kokoiset. Riippuu vähän vaatteen merkistä, toiset on pienempiä ja toiset isompia. Meillä tuota 56 kokoa ei paljon olekaan, pari settiä vain. Joka tapauksessa meidän perheessä pesukone käy päivittäin, niin oon niitä saanut pestyä ja pääasiassa sitä kokoa on käytetty vielä. 62 kokoiset housut sopii hyvin silloin, jos laittaa jotkut sukat päälle, niin ei lahkeet jää liian pitkäksi.

Kylvetty on jo kolme kertaa kotona ollessa. Kerran on neiti päässyt jo saunaankin alalauteelle kylpemään :)

RangaTanga + tyttönen 14vrk :heart:
 
Hei

En juuri ole ehtinyt hengailemaan koneella ja kun on vapaata, niin siivoilen tai lepäilen. :) tai sitten unohdun jonnekin :D

Eli siis meille syntyi 13.8 poikavauva 41+6 (ja tosissaan hätäsektioon jouduttiin lopulta turvautumaan..) painoa jätkällä 4160g ja pituutta 52cm ja pipo 34,4.

Tänään oli neuvola ja punnittiin ja mitattiin, pituutta oli jo 56cm ja painoa 4195g, että lähtöpainon yli menty. Pitkä ukkeli, alkaa tosissaan pienimmät vaatteet jäädä pois. Onneksi niitä en hankkinut juuri ollenkaan.. ehdin peräti pari kertaa käyttää niitä :D
 
Jospa nyt kirjoittelisi tännekin kun toi meidän neiti vihdoinjaviimein nukkuu.
Tänään on kyllä ollut taas sellainen päivä että tämän äidin hermoja on koeteltu oikein kunnolla.
Neiti alkoi tossa 2-3 aikaa olemaan taas niin väsynyt että kitisi ihan koko ajan, mutta ei kuitenkaan malttanut nukkua.
Huusi vaan ihan suoraa huutoa silmat kiinni kun lopetin liikkumisen, tai koitin sänkyyn laittaa.
Lopulta sitten laitoin vaatteet päälle ja lähdettiin vaunuttelemaan, ja onneksi sitten melkein heti nukahti.

Mies meillä on kyllä isyyslomalla, mutta eipä sitä tänäänkään ole kauheasti kotona näkynyt.
Crossipyöräloma tää taitaa enemmänkin olla kun isyysloma.
Ja vielä kun asiasta sanoin niin perusteli poissaolonsa sillä että "nyt toi pyörä vaan on mulle joku pakkomielle, ja jos en sitä saa kuntoon niin en pysty nukkumaan, enkä tekemään mitään muutakaan"
Oikeasti alan jo toivoa että menisi nyt vaan äkkiä takaisin töihin, niin sitten olisin OIKEASTI yksin ton vauvan kanssa, eikä kokoajan tarvitsisi miettiä että koska mies taas lähtee jonnekin kun tuntuu olevat kaikki muut asiat mua ja vauvaa tärkeämpiä.

Joo mutta täytyy varmaan taas mennä kun alkaa neito pyörimään sitterissään sen näköisesti että kohta taas huusetaan ja kovaa.
Nälkä sillä varmaan on taas ja minä täällä suunnilleen itkua väännän kun rinnanpäät on niin kipeät !!!
 
unikuu108
meillä oli tänään pova-kontrolli. me siis kotiuduimme eeven ollessa 30tuntia joten tänään tuli se normaali 3vrk täyteen. ei mitään mainittavaa. paino on noussut keskiviikon punituksesta ja keltaisuutta hitusen muttei yhtään liikaa.
mä voin niinkuin en olisi edes synnyttänyt. voin siis paljon paljon paremmin kuin esikosta. mä oon tänään imuroinut ja käytiin miehen kaa kolmen tunnin kahvila-kävelyllä ja pizzalla. eeve oli tietty mukana.nukkui koko matkan.

meillä oli jo heti syntymästä tumput kädessä ja mä ajattelin tehdä nuista jämätrikoo-tilkuista vielä muutaman kun neiti ryönää nuita vaatteitaan ihan urakalla.

meillä nukutaan ihan hyvin. tuohon yöheräilyyn olen jo tottunut kun ei se ole esikosta ikinä katkennutkaan joten se ei haittaa. mies kysyi pizzalla miten meni viime yö. mä vastasin et en muista.. mies oli et häh? tarkensin et en muista monesti heräsin.heräsin kyllä useasti ja sit vähän jälkeen kuuden vaihtamaan vaippaa kun oli pissat vaipassa.

vaippoina meillä on kestovaipat.
kakkaa tulee ja pissaa joten niitä vaihdellaan aika usein. mieskin muisti miten niitä käytetään.

imettäminen on lähtenyt täälläkin hyvin käyntiin. mä olen pitänyt alle 4tunnin syöttövälejä jottei eeve kellastu niin paljoo ja että sai pikikakan ulos nopeemmin.myös että saisin maidon nousemaan paremmin. ja sehän nousi jo reilu vuorokauden jälkeen siten että tunsin että hinkit taitaa tulla.nyt eilen jo piti vähän käsin pehmitellä ja helpottaa toista rintaa ja tänään nää on jo aikamoiset.
tyttö oppi vähän hitaammin tän imemisen kuin isoveljensä mutta hyvin se sujuu kuitenkin.
mulla ei olenänneihin koskenut yhtään kun mulla oli sellanen tekniikka jo raskausaikana että vähän hieroin nännejä joka päivä jotta ne ei tule niin kipeeks sitten kun yhtäkkiä niihin kohdistuu "kitkaa". liivinsuojat otin eilen käyttöön kun rupesi herumaan toisesta kun eeve imi toista.

isoveli kiukuttelee aika herkästi mut on varmaan sille rankkaa.
kellä tuli nyt kolmas lapsi niin kauanko teillä esikolla kesti sopeutua kun kakkonen tuli taloon?


kysymyksiin että:

imetän toivottavasti siihen 6kk asti täys ja sit vuoteen asti osittain.

en ajatellut antaa tuttia ellei tule jotain älytöntä pakkoa. esim itsekseen nukahtaminen ei sitten millään onnistu,edes unikoululla. esikolla ei onnistunut ja se opetteli tutin 5kk iässä ja sillä saimme hänen nukahtamaan itsekseen pinnikseen.(ilman tissiä siis)

ikinä kuullutkaan että sammasta tulisi muka maidosta. outo neuvo neuvolasta. tissimaidolla oleva ei kyllä vettä tarvii edes kesähelteellä.. korvikkeella olevista en tiedä.

me ajateltiin huomenna pistään kylpyyn tyttö ekaa kertaa kotona. ja näin alkuun varmaan kerran tai kaksi viikossa dipataan ammeessa.

unikuu ja eeve 3 ½vrk.

 
meillä kans hyvin noussu paino.. en imetä.. :( ei vaan ole maitoa.. mutta meillä suvussa kaikilla naisilla on hienot isot rinnat, mut ei maitoa. mulla oli viel maitoa eka viikko mutta sit se loppui kuin seinään. harmittaa kauheesti..

Me ollaan jo kylvetetty heti ku päästiin sairaalasta.

Mun painosta: mulla on nyt tippunu 15kg ja viel 20 jäljellä, et aika paljon viel..)) mut kyl mä jo alan liikuntaa harrastamaan seuravasta viikosta ku haavat on jo pikkuhilja kunnossa.

Anna ja Alica 3vk
 
Kiitos Unikuullepinosta! :heart:

Sain neuvolasta tänään helpottavan vastauksen, eipissatulehdusta!!Huoh sentään!Mulla synnytyksestä saakka ollut pissaamisen kanssa ongelmaa:Eka pissa synnytyksen jälkeen tapahtui vuorokauden välillä ed.kertaan.Täällä kotona illat ollu vaikeimpia pissaamisen kanssa.Muutaman kerran olen itkua vääntänyt pytyllä ja jonkun kerran pissannut ämpäriinkin (miehen neuvosta).Nyt vasta tänään on helpottanut!Ihanaa!Muutenkin olen ollut tosi kipeä synnytyksen jälkeen.Mites te muut ensisynnyttäjät??!!Mulla ollut semmoinen tunne,että käden sais laittaa "tulpaks"tonne haaroihin,ettei tavarat tipu...Kuulin sit serkulta,et tää tunne voi kestää...

Täällä imetys mennyt ihan nappiin jo synnytyssalista saakka!Maito nousi jo sairaalassa ollessa ja poika on imenyt ihan priima -imuotteella alusta asti.Mulla nänninpäät ei moksiskaan ja Lansinohia olen laittanut suihkun jälkeen nänneihin.Eilisaamuna jouduin hiukan lypsämään vasemmasta rinnasta,ku se ihan kivikova ja täyden tuntuinen.Olin kait yöllä antanut sit pari kertaa peräkkäin oikeasta rinnasta.Jännää se lypsäminen,mulla tuli ihan suihkumalla sitä maitoa siitä rinnasta ku lypsin sitä.Sen jälkeen olenkin sitten koittanut imettää vähän takakenoisessa asennossa,ku tuntuu et maitoa tulee niin paljon,ettei pikkanen saa nieltyä kaikkea.

Tänään oltiin vaunuilemassa eka kertaa,ku oon ollut niin kipeä tähän saakka.Sit kävi hauskasti:puol kilsaa ennen kotia alkoi vaunuissa hamuilu ja suun aukominen,mutta ku matkaa vielä sen verran ni kerkes äitymään huudoks,ni sit me mentiin pihan penkille istumaan ja mä kaivoin pokkana tissin esille ja annoin pojalle imettäväks...Putkimiehet vähän pihalla katteli,mut mitä siitä!Mies otti kuvia,meillä nyt siis eka kodin ulkopuolinen syöttö.
Meillä irtos napavarsi viime yönä,mut vielä ei ihan valmis ja penslaan sitä vielä hiukan metyleenisinellä.On toiminut meillä hyvin toi aine navan hoidossa.
Vauvalla paino noussu syntymästä jo 300 g (ke)!Meillä mennään vielä kertiksellä,kunnes napa saadaan kuntoon.Mies odottaa kauhulla sitä päivää ku kestoihin siirrytään...Pienin liberovaippakoko ei sopinut enää meidän teräsmiehelle.Isi toi tänään Cittarista isompia vaippoja.
Meillä nukutaan kans perhepedissä ja hyvin on menny.Ed.yönä heräs vaan pari kertaa ja mä olin jo ennen hereillä ku ihmettelin,et koska vauva heräis syömään...Väliä tuli semmoset 4 tuntia!Tuttia ei meillä ole edes ajateltu vielä.Ne tarttis kait keittääkin tuolta paketista ekaks...Meillä vauva syö sitä nyrkkiä silloin vaan kun on nälkä.Eli se oikeastaan on mulle hyvä merkki et vois ottaa tissin esille...Täällä kun ei paljon ole itketty.Joskus silloin on itketty jos isi on vaihtanut vaippaa ennen syöttöä.

Me laitetaan huomenna eka kertaa kylpyyn.Me ollaan käyty suihkussa tähän asti muutama kerta.
Nyt ois taas tissin aika vissiinkin...

T:Maria ja Lauri 11 vrk
 
Vielä illan myöhäinen pyörähdys.

Kylpemisestä: Meillä kylvetty siitä asti kun napa tynkä irtosi, eli tais olla 11 tai 12 päivää neidillä ikää. Täällä ainakin antaa neuvola ohjeeksi, että sit kun napa lähtee voi alkaa kylvyt. Ja 1-2krt/vko. Neiti rakastaa kylpemistä! :heart:

Aika sumussa taas pari päivää mennyt, yöt on aikamoisia, kun meidän likat elää ihan eri rytmiä. Esikoinen menee nukkumaan 21,30 ja herää 7,00 mennessä, ei nuku yli yhdeksää tuntia oikeastaan koskaan. Vauva nukahtaa 22-23 välillä ja nukkuu 3-4h, tissille ja esikoinen kömpii meidän sänkyyn 03.00. Ja ennen vauvaa ei edes aamulla tullut meidän väliin vaikka kuin houkutteli... :headwall:
Sit vauva tissille n.05.00 ja herätys siitä 1,5-2h kuluttua. Ja kun ei osaa mennä ennen puolta yötä nukkumaan... |O

Imetyksestä: imetän ja maitoa tulee. Neitihän oli jo 3vko:n iässä 4,2kg eli kilo lisää syntymäpainoon. Mutta pumppaamaan en ryhdy, joten kun olen poissa paikalta, saa korviketta. Esikoisen aikaan heitin varmaan 10l maitoa pakkasesta roskiin, kun sitä tuli hieman liikaa, joten nyt en yhtään kiihdytä ylim. maidontuotantoa. Ja imettää ajattelin 4-6kk, esikoista imetin vuoden ja se kävi mulla jo psyykkeelle, joten nyt ajattelin ottaa ihan rennosti, imetän niin kauan kun se tuntuu hyvältä. Ei pakolta.

Tutti on käytössä, esikoinen syö peukaloaan joten tämä sai tutin jo synnärillä. Tosin, tämä neiti huoliikin sen, esikoinen sylkäisi heti pois, aina. :|

Aloitin taas raudan, kun tuntuu taas aika huteralta, lääkekuuri toimi ja kohtu on supistunut ja vuotoa riittää... :headwall:
Hb oli 105 2 viikkoa synnytyksestä, että ihan hyvin oli noussut ( 89 synnyt. jälkeen ), mut nyt taitaa taas painua alle sataseen. :(
Kai tää joskus loppuu.

Paino ei kauheasti ole pudonnnut, 10 kiloa suunnilleen, toinen kymppi olis jäljellä ja kaikki esikoisen aikaiset kilot päälle... :ashamed:
Muuten olo on ihan ok, ei voi kun ihmetellä miten nopeesti alakerta parani ja muutenkin olo normalisoitui, paitsi sitten toi lääke... :x

Ja unikuu: meille kyllä syntyi vasta se toinen, mutta tuntuu toi esikoinen tasaantuneen jo aika paljon, eka viikko oli aika rankkaa kaikille. Nyt on jo vähän tottunut. Ja kovin rakas on sisko-vauvasta tullut! :heart:

Nyt nukkumaan, parin tunnin päästä kun eka herätys! :wave:

Treelo+ ihan kohta 4vkoa "vanha" neiti! =)
 
unikuu108
huomenta.
esikoinen heräsi tytön kitinään puoli6aikaan joten mä olen ollut hereillä siitä lähtien. onneksi menin sammumaan jo yhdentoista aikaan eilen.sai jonkunnäköiset yöunet.

mullon alakerta tosi hyvässä kunnossa.mä en tajuu. synnytyksestä nelisen vuorokautta ja pissaaminen ja kakkaaminen on onnistunut hyvin ja istun jopa jo entiseen malliin tuolille eli eka jalan/kantapään päälle?!!
tää oli muutenkin niin outo synnytys ja se että must tuntuu etten olisi edes synnyttänyt koska en ole mistään kipeä. pari päivää oli joka kohta ruumiista kuin tosi tosi kovan treenin jäljiltä.lihakset aivan sairaan kipeet,mut nyt ei ole enää sitäkään. pohkeissa on mustelmat kyllä vielä.
ainut todiste synnytyksestä on jälkivuoto ja vauva.niin ja järkyttävät daisarit. :LOL:

eniten mua toi esikoinen kun mä en tiedä miten sen kanssa oikein. se aloitti jo heti aamusta kiukuttelun ja olen nytkin saanut jo ihan tavallisten asioiden kanssa suuttua kahdesti.
normaalisti on kiltti ja suht tottelevainen niin nyt oikein provosoi.
mä toivon tän menevän ohi pian. tosi tosi tosi pian.

meil on ensi torstaina 4v hääpäivä. naureskeltiin miehen kanssa että 4vuotta ja kaksi lasta.hyvä saldo.ollaan me tunnettu ennen avioliittoa jokusen vuoden kuitenkin.

ei perskule. pitää vähän hieroo tota toista rintaa ja tyhjentää tuolta kainalon puolelta kun siihen kyllä vähän koskee. sit pitää yrittää muistaa syöttää kainalon puolelta..

unikuu ja eeve 4vrk
 
unikuutoivotaan,et esikoisen reagointi on ohimenevää...teillä vielä niin tuore tilanne!Mulla nytkin lauri kainalossa,ku kirjoitan.just syötiin,mies suihkussa,pitäis lähteä Prismaan koko perhe ostamaan 3 päivän ruoat.Mä haluan ulos kämpästä ku oon kasvanu kiinni tähän sohvalle reilun vkon aikana ku tää palautuminen on vienyt niin kauan.Mies toi eilen kanttarelleja,ni ajateltiin tehdä tänään niistä ja pekonista kermainen pastasoosi.. :p :p Meillä syödään normisti tämmöistä ruokaa pari krt vuodessa,joten nyt on se kerta...aika pitkälle kasvis,kala,kana-linjalla täällä mennään.

Vauvan vaatteista oli eilen juttua,ni meillä on mennyt jo pieneks 56 cm unihaalarit.mies huomas ku laittoi ed.iltana päälle,ettei poika saanu jalkaa enääpotkaistua suoraks!Niitä oli kolmet eli nyt on laitettu sit yöksi body+sukkahousut -yhdistelmä,kunnes päästään ostoksille...
Meillä pojalla posket vaan sen kun pyöristyy,kuvissa on aikamoiset jo kaikissa...Voisin tänään laittaa tänne yhden kuvan..

Nyt täytyy mennä suihkuun...
 
maria-s pitää tulla nopeesti kommentoimaan että kannattaa olla tarkkana, että pystyy pissaamaan. Mut jouduttiin katetroimaan pari tuntia synnytyksen jälkeen, kun multa tuli tosi huonosti pissaa. Ultralla näki että mun rakko oli täynnä ja melkein kaksi litraa sieltä tulikin heti! Toivottavasti helpottaa! :hug:

Päksäkkä
 
Sydäntä raastaa lukea sujuvista imetyksistä :'( Vaikka mahtavaahan se on että jollain edes onnistuu.. Mitenkähän pääsen koskan tästä yli....

Kylpemisestä
, pikku hiljaa alkaa tyttö vasta tykkäämään touhusta. Sairaalassa herättivät sitä syömään riisumalla ja valelemalla viileällä vedellä joten musta tuntuu et siksi pelkää :|

Paino, lähtöpainossa olen. Kolme viikkoa meni niin oli tippunut se reilut 10kg mitä tuli. Mut eipä siinä kehumista ole, imetystaiston takia olin niin rikki etten saanut syötyä. Nyt oon mättänyt ruokaa kuin hevonen mut ei oo tullut yhtään kiloja lisää. Toivottavasti en enää laihtuisi.

Mulle tehtiin eppari ja kaikki kyseli et oonko kipee jnejne, mutta jo seuraavana päivänä istuin kätilöiltä salaa sängyn laidalla :LOL: Vasta myöhemmin alkoi tikit hankaamaan. Nyt ei oo enää mitään vaivaa siitä, paitsi et musta siinä on aika paljon arpikudosta :eek: Vaikee sanoa mikä on normaalia kun on eka lapsi.

Meillä menee nyt jotenkin ihan pelottavan hyvin. Tyttö on niin tyytyväinen kun masuvaivat helpotti. Koko ajan vaan odotan et millon piru pääsee irti. Syö, nukkuu ja katselee maailmaa. Ei juuri edes itke. Mut vielähän tuo ehtii, nautitaan nyt tästä :)

Huomenna meillä on häät ja kastajaiset.
Ollaan Elman kans kotimiehinä, muut on juhlapaikalla järjestelmässä. Oon minäkin morsian, kaikki hommat on muiden harteilla kun mielellään laittavat. Mut onhan tuo lapsikin jonkun hoidettava ja aika luonnollisesti se oon minä jonka se on tehtävä :D

Vilma ja Elma 4vko 2pv
 
Kestoilusta, kunhan päästään reissusta kotiin niin aloitellaan se touhu tosissaan. Tähän saakka oon ollut liian väsy ja tyttö liian rimppakinttu siihen. Mut nyt kun ollaan kaikki paremmassa vedossa niin oikein palan halusta kaivella villikset, harsot sun muut esille :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
isoveli kiukuttelee aika herkästi mut on varmaan sille rankkaa.
kellä tuli nyt kolmas lapsi niin kauanko teillä esikolla kesti sopeutua kun kakkonen tuli taloon?
Mä en oikein osaa mitään tarkkaa aikaa sanoa kauanko meillä esikoisella meni sopeutumiseen, mustasukkaisuus on välillä voimakkaampaa ja välillä sitä ei ole juuri ollenkaan.
Meidän esikoistyttö oli 2v3kk ikäinen kun sai pikkuveljen ja alku oli tosi hankalaa sen takia kun pikkuveli huusi jatkuvasti vatsavaivojen takia. Mulla meni sitten suuri osa ajasta vauvan hoitoon, imetykseen ja sylissä kanniskeluun jne... Voi olla että olis päässyt helpommalla, jos pojalla ei olis ollut ne vatsavaivat niin pahana...
Tytöstä tuli oikein isin tyttö ja mulle tuli sellainen olo, että tyttö on mulle vihainen kun vauva vie kaiken ajan. Ehkä parin ekan kuukauden jälkeen se vähän helpotti.
Kannattaa yrittää itse muistaa antaa mahdollisimman paljon omaa huomiota esikoisellekin, ja suuri osa esikoisen kiukuttelusta voikin johtua juuri siitä, että esikoinen kaipaa sitä huomiota:) Vauvan nukkuessa on hyvää aikaa isompien huomioimiselle.
Meidän tyttö omi aluksi isin kokonaan itselleen ja suuttui myös siitä, jos isi sattui välillä ottamaan vauvan syliinsä.
Sen jälkeen kun pikkuveli oppi vähän leikkimään, liikkumaan ja juttelemaan, niin on nämä kaksi olleet todella hyvät kaverit keskenään. Tietysti tappelua ja mustasukkaisuutta ilmenee edelleen, mutta pääasiassa on ihanaa, kun on aina oma leikkikaveri.
Tässä kolmosen syntymässä oli tosiaan se helpompaa, että esikoinen tiesi jo mitä tapahtuu, ja tietää saavansa leikkikaverin vauvasta, kun vauva kasvaa. Keskimmäinen lapsista taas on tottunut pienestä asti, ettei ole yksin huomion keskipisteenä, joten kestää paremmin sitä huomion jakamista sisarusten kesken.
Isompia voi ottaa mukaan hoitamaan vauvaa (tuomaan vaipan, pyyhkeen, riisumaan sukkia tms. helppoja hommia), sellaisesta meillä tykätään kovasti. Tykkäävät myös ottaa vauvan syliin, itse vaan pitää vahtia vieressä, ettei pää notkahda jne... Mitä enemmän tehdään yhdessä, sitä tyytyväisempiä lapset on olleet =)
 
Mäkin ilmoittaudun mukaan pinoon :) Eli meidän pieni neiti syntyi 31.7., painoa 3210 kg ja pituutta 50 cm. Mukavasti on mennyt nämä ensimmäiset neljä viikkoa, vatsavaivaa neidillä kyllä ajoittain on kovastikin, Relat jätettiin nyt pois, Disflatyliä kokeillaan nyt Cuplatonin sijaan, Jekovittiä menee D-vitamiinina. Kovasti välillä vääntää mahaa ja on vaikee saada paukkuja ja kakkaa ulos...kaikkensa tässä tekisi, että olo helpottaisi. Uniin ei onneksi ole vaikuttanut, iltahuutoa on jonkin verran, mutta viime yönäkin pisin unijakso kesti lähes 5 tuntia, joten en valita :) Suihkutissit välillä aiheuttaa ongelmaa, kun pieni meinaa tukehtua maitoon ja imee siinä sitten kovasti ilmaakin ja saa mahavaivoja, pitää siis pumppailla ensin hieman tyhjemmäksi (jos esim yöllä on ollut pitkä syöttöväli) ja oon iltaisin syttänyt useemman kerran samaa tissiä peräkkäin, auttaa hieman. Tuttia meillä ei huolita ollenkaan, sinnikkäästi ollaan koitettu, kun imuhalut on kovat, mutta aina lentää tutti yökäten pois suusta :LOL: Täällä mennään ihan kertisvaipoilla, kakkaa tulee niin monta kertaa päivässä, että laiskuus on ainakin toistaiseksi vienyt voiton...
 

Yhteistyössä