*ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009*

  • Viestiketjun aloittaja unikuu108
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja muratti88:
Ei valitettavasti löytynyt meidän lottolapusta seitsemää oikein :LOL: Mullekin tää pino kyllä aivan sama onko yks vai kymmenen :D samallailla löydän itse ainakin ne tiedot mitä tarvin, käytän tuota hakua aina silloin.
Siis mitämitä? Voiko ton haun kohdistaa johonkin tiettyy pinoon/nimimerkkiin? Oonko tyhmä vai tajusinko taas väärin.. :ashamed:
 
Nipsu :hug: Mä tiedän ihan tasan ton tunteen, kun kumpikaan ei nuku ja apukäsiä ei tarjolla. Meillä tää kakkonen tuntuu lähes aina huutavan klo 12-17 välillä ne itkunsa ja nukuta siinä sitten isompaa päikkäreille kun toinen karjuu... Eikä auta mikään, jos sattuu nukahtamaan niin herää kun laskee sylistään tai ottaa tissin pois suusta. Välillä oon kyllä ihan hajalla tän päiväsirkuksen kanssa. Aamupäivät ja illat menee pikkasen kans hyvin yleensä, isompi saattaa sit krätänä silloin väsymystään. :/

Sikainfluenssarokotetta ei taideta meillä ottaa. Uutisissa sanottiin että laantumaan päin, joten taitaa olla myöhäistä edes ottaa. Tai koskaan varmaan liian myöhäistä ole, mut kuitenkin.

Ja kovasti paranemisia kaikille sairastelijoille! :hug:

Aniit Mä kokeilisin olla rasvaamatta. Siis näppyjä. Mä en ole kumpaakaan rasvaillu, tosin noilla näyttäis olevan isänsä iho ( thank god :D ). Mulla on huono iho ja ihottumia, mut muksuilla ei ole näppyjä ollu pahemmin. Esikoisella on kyl allergisia ihoreaktioita ollu, mut ne tietty asia erikseen.

Jaahas, se kitinä jatkuu taas... :headwall:
 
Aniit Mä kans kokeilisin olla rasvaamatta näppyjä.

Pinosta Tää on mulle kans eka kerta kun roikun mukana tällaisessa ketjussa. Mukavaa touhua mutta ihan sama onko yks ketju vai uusitaanko.

Meillä oli tänään 3kk neuvola. Kokoa jo (suluissa syntymätiedot) 60cm (48cm) ja 6300g (2777g) eli hyvin on poika syntymästään kirinyt normaalikäyristä kiinni! Juteltiin myös vellin/kiinteiden aloittamisesta parempien yöunien toivossa. Saatiin rotarokotteen tehoste ja nyt odotellaan taas oireita. Yhdistelmäpiikki jäi saamatta koska olivat loppu neuvolasta. Ens tiistaina uus aika. Harmi juttu koska oisin mielelläni ottanu rokotteiden sivuvaikutukset samaan saumaan eikä viikon välein! Juteltiin myös yömongerruksesta ja ohje oli että mun pitäis olla menemättä niin helposti sängyn luo katsoo mikä siellä on hätänä. Lapsi kun tottuu helposti tähän "huonoon" tapaan... Kuten aiemmin siis kirjoittelin, poika pitää unissaan tosi paljon ääntä ja tietty mua mietityttää onko kaikki hyvin. Viime yö meni hieman levollisemmin ku laitoin pyyhkeen tukemaan pojan kylkiasentoa nukkuessaan. Me meinaan on nukutettu poika aina kylkiasentoon ja tietty unissaan kellahtaa selälleen mut ei pääse enää takas. Toivotaan et se ois tosta asennosta kiinni koska mä oon nukkunu noiden ääntelyjen takia tosi huonosti vaikka poika nukkuu omassa huoneessaan! :) Tuon mongerruksen takia musta tuntuu et mun on öisin vaikeampi tunnistaa enää mikä on sitten sitä nälkäkutsua... no, ehkä se on vähenemään päin? (Hope so!)

Sadepäivän ilo, miten aloititte vellin annon (ikä, määrä, määrän lisääminen?)

Kurja keli taas. No, jos vaikka pieni määrä karkkia piristäis...

Syystonttu ja pikkuleijona 3+kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja Syystonttu:
Sadepäivän ilo, miten aloititte vellin annon (ikä, määrä, määrän lisääminen?)

Kurja keli taas. No, jos vaikka pieni määrä karkkia piristäis...
Me aloiteltiin tossa ihan muutama päivä sitten vasta toi maissivelli, eli 3kk 3päivää tarkalleen ottaen.. Mintulla ei oo ollut oikeestaan mitään mahavaivoja joten uskalsin laittaa 50ml heti ekalla kerralla ja siihen lisäsin n. 80ml korviketta, seuraavana iltana laitoin joku 60ml ja eilenkin taisin noin 60ml laittaa ja loput korviketta.. Mut jos teillä on ollut noita mahavaivoja niin kannattaa ehkä laittaa ihan joku 10-20ml aluksi ja kokeilla päivällä ensimmäisen kerran ettei yö mene sitten pilalle mahakipujen takia jos tulee jotain. Ton korvikkeen määrän arvioiminen on vähän vaikeeta kun velli on kuitenkin vähän paksumpaa niin olettaisin että korviketta tarvitsee määrällisesti vähän vähemmän kun normaalisti..


ja karkkia.. Mäkin haluaisn :heart: :D
 
Jep, kiitti vinkeistä Syyspäivän ilo! Meillä ei mee korviketta vaan rintamaitoa mut lisään sitä velliin. Vellin syöttämisessä haaste on siinä että meidän poika ei hyväksy tuttipulloa joten katsotaan miten meidän käy. Mä kyl koitan tsempata nyt ton pullon kanssa et sais pojan totutettua siihen. Onko kukaan muu joutunu jumppaamaan tuttipulloon totuttamisen kanssa?
 
Eli onko tuo maissivelli siis jotain mitä saa ostettua suoraan kaupasta vai miten?? Ja jos imettää, niin ensin antaisi pienen määrän veilliä ja sitten loppu maitoa? Kiinnostaisi kanssa kokeilla, kun yöt on yhä niin pätkittäisiä. Nyt on lisäksi tullut vielä sellaista sähellystä ja huitomista. Eli vaikka syötön jälkeen olisi unessa, niin vähän ajan päästä herää ähräämään... Se on alkunut nyt ehkä viikon sisään. Lisäksi meidän on pitänyt pitää nyt sukkia käsissä, kun käveri rapsuttaa myös päätään niin kovasti, että kauheat verinaarmut päässä. No, sukatkin tuntuu maistuvan hyvälle, koska niitä lutkuttaa yhtä innoissaan kuin nyrkkejäkin :)

Syyskaisla ja poju 3,5kk
 
Syyskaisla Mä en imettämisestä tiedä mitään, mutta kannattaa ehkä kokeilla niin sittenhän sen näkee. Mä ainakin olen ajatellut lisätä tota velliä pikku hiljaa ja vähentää maidon määrää.. Nyt oon sekoittanut ne keskenään. Toi vellihän on kai ravintoarvoltaan kuitenkin suht samaa tavaraa kun korvikekkin ja mitä noihin öihin tulee niin jollain se on auttanut ja jollain ei. Meillä on ollut nyt pari yötä 8-10h unta ennen syöttöä.

Ja joo saa ostettua kaupasta.

Ja syystonttu tuttipullo experttikään mä en ole, kun Minttu lutkuttaa onnellisesti kaikkea mitä suuhun laittaa.. Erilaisia tutteja ootkin varmaan koittanut, mut voithan sä tietty hörpyttääkkin tuota velliä jos sillä tavalla onnistuis.. Määrät ei tietty oo varmaan sillon kauheen isoja, mutta ainakin tiiät et sopiiko..
 
Aaargh, olin kirjottanut pitkät pätkät mutta siirryin ed. sivulle niin tietenkin hävis :kieh: Noh, tyhmästä päästä kärsii jne :D

Eli siis, mulle ihan sama miten näiden pinojen kanssa tehdään, kun en näistä mitään kumminkaan tajua :LOL: Siis ei ole aiempaa kokemusta mikä olis käytännöllisempää ja mikä ei, nyt ei aika riitä perehtymäänkään... Ja JKL:sta ollaan, ei ole tullut vissiin mainittua. Nimeä en ole huudellut koska täällähän saattaa kuka tahansa käydä lueskelemassa, ei sillä että saattaahan tutut tunnistaa jo jutuistakin, mutta kuiteskin. Ei sillä ettenkö teille vois kertoa, vaan just kun ei tiedä ketä muita täällä käy.

Mitähän olin kommentoinut... Niin onkohan Myntan porukka jo terveenä? Ja Kikka89, ikävä kuullä flunssasta, kullostaa ihan possutaudilta. Oliko pikkusellakin yli 38 kuumetta? siinä tapauksessa tietty sairaalaan kun kuitenkin 3 kk vauva kyseessä, eli en ymmärrä mitä siellä olivat rutisseet. No, onneks olette tervehtyneet!

Syystonttu, meillä kans oli pojalla hirveet ähinät ja unihöpinät alkuvaiheessa jo laitoksella, mutta ne loppuui kun otin pojan viereen nukkumaan. Nyt pyörii levottomasti aina kun on nälkä ja sillon tiedän tarjota tissiä. Ja tosiaan, pulloa ei kunnolla enää meinaa ottaa, kun täysimetyksellä ollaan oltu yli kuukausi. Odotan innolla kiinteiden aloitusta, josko nää tiheät syönnit (1,5-2 h päivällä ) vähän pitenisi. Samoin välillä yöllä syö nykyään 1-2 h välein, joten tiiän, maria-s, sen "ihanuuden". Toisaalta joka yö myös 3-4 pätkä onneks. Eli kade olen edelleen täysiä öitä nukkuville!! Niin ja yöasusta, meillä kokopotkari ja sen kanssa ei juurikaan tarttee peittoa, tosi herkästi yölläkin pukkaa hikeä...

Neydan, meillä myös melkoista kärsimättömyyttä havaittavissa: koko ajan pitäis olla liikkumassa tai vaihtamassa asentoa. Nykyään meillä ihan pop jatkuva jalkojen päällä oleminen ja ponnistelu, edes "istuminen" ei ole mistään kotoisin...Hah saapahan allit kyytiä :LOL:

Meillä kans Gracon kaukalo ja siihen vielä justjajust menee. Hihnoja ollaan löysytelty ja vielä niissä on jonkinverran varaa. Ai joku "vauvatuki" kaukalossa on olemassa, ilmeisesti se irrotettava lärpykkä?! :LOL: No, se lähtee sitten seuraavaks.

Huh, onneks säästyin rintatulehdukselta saunan ja lypsämisen avulla! Taisi olla tiehyttukos ja jestas että teki kipeää :/ Ei tää imetys edelleenkään ihan ongelmatonta ole, vihlaisu siellä, toinen täällä...

Nyt kattomaan poikaa, joka nukkuu parvekkeella. Tsemppiä mammoille!

Layla ja marakatti (reilu 3kk)
 
siis niin kyllä tunnistaa oman vauvan piirteitä melkein jokaisesta viestistä.. =) meillä myös syödään kaikkea mitä suun ulottuvilla on, heräillään öisin äidin mielestä liian usein, ählätään ja sählätään unissaan, raavitaan päänahka verille yms yms..:D eli kai tää kaikki on ihan normaalia siis:)

mulla on nyt pohdinnassa mitä teen noiden kiinteiden ja vellien kanssa. Meillä on menty siis täysimetyksellä alusta asti, ajoittain oli öisin jopa 5tunnin syöttövälit, mutta nyt taasen kutistuneet noin kahteen tuntiin, joskus on kolme tuntia ja se musta tuntuu jo ihan ruhtinaalliselta. mutta siis pojalla nyt ikää 3,5kk. mietinkin nyt, kun alan oikeesti väsyä noihin yöheräämisiin, että mitä mun kannattais ottaa rintamaidon oheksi? onko parempi jättää vellit väliin ja siirtyä heti kiinteisiin? vai velliä iltaa kohden, että pitäis yötä vasten paremmin nälkää. mietin myös, että kokeilen nyt laittaa vauvan omaan huoneeseen, jos en niin helposto ähinöihin herää (saatan kyllä herätä) ja sit jos syöttövälit siten pitenis. mutta tottahan se on, että rintamaito alkaa olla isolle pojalle jo ihan luirua, ja varsinkin energiaa kuluu päivisin jo niin paljon, kun touhulle ei ole loppua.

Unikuu meitä ei ole tuolla etusivun listalla, jos jaksat lisätä: syntyi poika 7.8 (la8.8) 52,5cm, 3890g ja pipo 36. en sillon alkuun niin paljon kirjoitellut. odotuspuolella ajoittain. muutaman päivän päästä tulee vuosi positiivisesta raskaustestistä:) hurjan nopeaa aika menee kyllä.

miten sun kikka kävi, näyttikö raskaustesti plussaa kun sitä tuolla aiemmin epäilit, vai oliko vain vainoharhaa?:)
 
Täällä ollaan terveitä jo. Meillä oli sillein että kuumetta oli sunnuntai aamuna 38,1, päivällä ei ollut mitään ja illalla kun mitattiin niin oli 38,6. Soitin aamulla sinne terveysneuvontaan jossa juuri sanottiin että jos nousee yli 38,5 niin heti pitää lastenklinikalle lähteä. Lastenklinikalla me päästiin jonon ohi kun oli niin pienestä lapsesta kyse jolla oli niin korkea kuume. Soittivat paikalle myös päivystävän lääkärin heti tutkimaan Emiliä. Sillon kuumetta ei enää ollutkaan kuin 37,7. Kivaasti se sen 1 asteen laski puolessa tunnissa. :kieh: Noh, ottivat kuitenkin veri- ja lima kokeita, jotka oli sitten a-influenssa positiiviset. Lääkäri sanoi että kausi-influenssa ei vielä ollut tullut suomeen, joten kyse on hyvin varmasti sikainfluenssasta joka on myös tyyppi a-infuenssa. Saatiin se Tamiflu-kuuri, joka muuten maistui niin pahalta että vauva parka aina rupesi itkemään kun sitä hänelle annettiin. :hug: Ihan terveenä ja iloisena on Emil ollut siitä lähtien kun kuuri aloitettiin. Minulla on tuo yskä kuitenkin jatkunut nyt kolmatta viikkoa jo, miehellä ei sitäkään enää ole.

Minä en voi ymmärtää miksi ne ei sinua Kikka ottaneet tosissaan. Ihan oikein kuitenkin teit kun menitte sinne näytille.

Yosqu Minun mielestä noissa korvike-tetroissa lukee että avattu pakkaus säilyy jääkaapissa vuorokauden. Joten itse varmaan myös säilyttäisin sitä soossia myös sen vuorokauden. Eli jos tänään sekoittelisin ja antaisin vauvalle niin myös huomenna illalla antaisin samasta ja loput heittäisin sitten menemään.
 
Mynta onpa hieno kuulla, että toivuitte niin hyvin.

Kikalla on kyllä huonoa tuuria kaikkien viranomaistahojen kanssa. Paranemista teille! :hug:

Vellit ja kiinteät meidän poika syö peruna-porkkanavelliä iltaisin korvikkeeseen sekoitettuna. Yöunet pidentyneet merkittävästi, eli vauva nukkuu klo 22-06 (tai 07) heräämättä. Ennen univäli oli "täyteen syötettynä" 6h, joten tämä on parhaimmillaan kolmella tunnilla unta pidentänyt. Aamulla herätessä sitten syödään taas rintaa.
 
unikuu108
vinkkejä vähän tällaseen tiedonetsintään jne.

laittakaa omalle koneellenne kansio kirjamerkkipalkiin ja vetäkää kaikki mielenkiintoiset ja tarpeelliset sivut sinne muistiin.

mulle oli uusi asia että pinoa käytetään tiedonetsintään.. mulle kun tää on höpölöpöä.. sii vaan juttelua ja osallistumista jossain ryhmässä..

eilisiä mittoja tytöllä nyt(suluissa lähtö ) : paino 6315g(3570g) ja pituus 63,6cm(51) ja pää 40,5cm(37). eli pitkä ja solakka tyttö täällä. ihmettelinkin jo että kun 62 vaatteet on pieniä..
 
Mua kiinnostaa myös tu soseiden säilyminen... Oon ymmärtänyt et ekat satsit kannattais tehdä esim jääpalamuotteihin ja pakastaa, mut siis tapahtuuko se käytännössä niin et joka päivä ottaa sen yhden kuution ja sulattaa ja lisää siihen sit maitoa? Me saatiin neuvolasta ohjeistus aloittaa esim perunalla/bataatilla ja sen jälkeen porkkanaa ja tää ois hyvä tarjota lounas aikaan ja sitten ilmeisesti päivällis aikaan jossain vaiheessa sitä hedelmää..?

Ja tästä pinoasiasta mä pesen nyt käteni kokonaan kun tämmöinen soppa tästä syntyi.. Mä tykkäsin siitä et esim joka kuukausi vaihtuu pino, koska sillon ne vanhat asiat tippuu tonne johonkin monen sivun päähän ja niitä tuskin kukaan sieltä jaksaa kaivella.. Nyt kaikki vanhatkin asiat on tuolla ensimmäisillä sivuilla kaikkien ulkopuolistenkin nähtävillä.. Mut on täältä tunnistettu kun oon lapsen nimen ja kuvankin laittanut eikä mua haittaa jos jotain kiinnostaa meidän tytön kakan väri tai päiväunien pituus niin lukekoot, mutta jotenkin tykkäisin et tietyn väliajoin vanhat asiat jäis tonne jonnekkin bittiavaruuteen(toki voin tietysti itsekkin poistaa omat viestini).. Ja yöuniani en menetä vaikka etusivulla ei lukis yhtään mitään, joten sen tarkoituksena ei ollut tarkoitus häiritä kenenkään kirjoittelu rauhaa. Mutta se siitä. Muut päättäkööt. :flower:


Onko kellään muuten kokemusta noista s-kauppojen rainbow kestovaipoista? Ostin tänään yhden kokeeksi, on sisävaipan tyyppinen, mutta siinä luki että ei tarvitse kuorta.. Saa nähdä josko tämmösellä mekin onnistuttais kestoilemaan.
 
Öisin puetaan Larille yöppäri eli unihaalari.Semmonen kokopuku joka napeilla tai vetoketjulla,kuhan vaan on mahd.helppo päälle puettava.Meillä pojalla pidetään peittoa tohon vyötäröön asti yöllä,mut ei tahdo pysyä päällä oikein kun sängyssä välillä jumpataan yölläkin.Herään usein siihen,kun Lari on poikittain pinnasängyssään..Mulla vielä ollu laita pinniksestä alhaalla,ku se sänky on kiinni mun vieressä,josta mun sit helppo nostaa syömään viereeni.Nyt oon alkanu miettimään,josko pitäis nostaa vaan se laita ylemmäs,ku poika sillai liikkuu sängyssään öisin.. :kieh: Pelottaa että tulee "yli" vielä sieltä joku kerta :kieh:

Meillä Lari on löytänyt varpaansa:eek:ttaa niistä kiinni jo toisella kädellään ja muutenkin tutkii jalkojaan koko ajan.
Jotkut kirjoittivat pään raapimisesta jotain,meillä syödessä raavitaan mun paitaa ja muutenkin mun kasvoja,heh ku mä saisin vaan ne kynnet leikattua.Pari kertaa oon saanut sylissä leikata Larin kynnet.Mut nyt ei taas antanut ja silloin ku nukkuu päikkäreitä,ei ikinä muista mennä siihen pinniksen viereen niitä kynsiä leikkaamaan..Täytyy laittaa muistilappu siitäkin :LOL:

Unikuulla tosiaan pitkänhuiskea tyttö :heart: Noi on kait tollasia noi rintamaitovauvat sit..pitkiä ja hoikkia.Eiks tääl ollu jollain muullaki ollut neuvola ja sama juttu.Ei muista enää :kieh:

Meillä tullut uudet nukuttamisrituaalit :iltaisin tissitellään 20-20.30 hämärässä makuuhuoneessa sängyllä maaten ja siihen Lari nukahtaa sit.Tätä on nyt jatkunut viikon jo.Eikä meillä enää ole näkynyt rintaraivareita,ku yritän syöttää aina siellä makkarissa makuulla..Hyvä että poika nyt syö kunnolla ja usein :heart: ,vaikka yöllä se on tylsää ku se pisin väli on nyt n. 2,5 tuntia..

Maria-s ja Lari 3 kk ja 1 vko
 
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
vinkkejä vähän tällaseen tiedonetsintään jne.

laittakaa omalle koneellenne kansio kirjamerkkipalkiin ja vetäkää kaikki mielenkiintoiset ja tarpeelliset sivut sinne muistiin.

mulle oli uusi asia että pinoa käytetään tiedonetsintään.. mulle kun tää on höpölöpöä.. sii vaan juttelua ja osallistumista jossain ryhmässä..
Sun KAIKKI kestovaippailuvinkit on mulle tärkeitä ja tieto tulee täältä selkeesti nopeemmin, varmemmin ja luotettavammin kuin googlettaessa. Kiitos siis. :heart: :D

 
LEO MENI NYT YÖUNILLE! ihmeellinen päivä ollu. ei oo nukkunu päikkäreitä koko pvänä kahta tuntia kauempaa ja heräs kuitenkin aamulla jo ysiltä. Silti jaksanu ollu hyvällä tuulella. mut silmät killitteli vaan!

Muakin kiinnostais noi soseet enemmän...
 
Annitanni en mä sitten tehnyt koko testiä kun en päässyt apteekkiin sitä hakemaan kun tosiaan oli vähän veto pois.
Ja nyt mulla onkin sitten jotkut menkkojen tapaiset...
Yöllä vaan vuotaa, päivällä ei tule mitään.
Toisaalta tietysti kiva kun ei tarvitse mitään sidettä pitää kun yölläkään ei vuoda niin paljoa että housuihin asti tulisi, aamulla vaan pyyhkiessä jää paperiin verta.
Ärsyttää vaan kun ei tiedä että kuinka kauan tätä nyt sitten kestää, ja kuitenkin koko ajan päivällä on ihan vainoharhainen olo kun jostain nousee ylös että onko nyt jäänyt verinen läntti sohvaan tai muualle
On tää taas vaikeeta :headwall:

Meidän neidillä on nyt joku vieressä tissi suussa nukkumis vaihe.
Tässä parina yönä olen jo klo 1 joutunut nostamaan meidän sänkyyn kun omassaan on tullut huuto ( ja siis jätän aina syötön jälkeen meidän sänkyyn ja mies lähtee nykyään sohvalle kun on muuten niin ahdasta )
No, viime yönä sitten en saanut ollenkaan omaan sänkyynsä nukkumaan vaan oli sitten koko yön mun vieressä ja tissin tarvitsi nukahtamiseen kun aina välillä heräili.
Mä kyllä alan olla jo aika loppu näiden meidän iltojen kanssa.
Muuten koko päivä naureskellaan ja jutellaan, mutta sitten 9-10 aikaan illalla alkaa huuto.

Nyt neiti makaa tossa mun vieressä lattialla ja katselee tunteita ja tuoksuja :D
Pienestä pitäen meillä opetellaaan katsomaan tollaisia kunnon saippuasarjoja.....
 
Pitkästä aikaa täällä. :wave: oltiin eilen neuvolassa. Tyttö painoi 6630g, pit. 63 cm ja ikäähän neidillä on aika tasan 3 kk. Rintamaidolla kasvanut, että hyvää maitoa, kuten th sanoi. Meillä tyttö kääntyy selältä vatsalleen, mutta ei aina muista, että miten pääsee vatsalta selälleen ja kutsuu sit äitiä apuun, kun väsyy vatsallaan oloon. :D

Meillä tyttö nukkuu kokoyökkärissä ja välillä on sukat, välillä ei. Peitto on sama kuin meillä. Ei ole ollut liian kuuma ainakaan toistaiseksi.

Oon nyt taas vähän yrittänyt kestoilla etenkin kotona ollessa. Käytössä bumgenius -vaipat. Kakat pysyy paremmin kestossa kuin kertiksessä. Niistä tulee usein selästä yli. Ja kun neiti kakkaa 3 x päivässä, niin kestoja pestään päivittäin. Ja jos on ollut kertis niin usein on koko vaatekerta myös pesussa. Että pyykkiä riittää. :LOL:

Oon laittanut jo jouluakin kotiin. :xmas: ja lahjatkin oon tilannut jo netistä. Haluan välttää vielä ruuhkaisia kauppakeskuksia ja päädyin tilaan netistä. Nyt vaan odottelen, että tulis ja pääsisin paketoimaan. Joulukortitkin tulee varmaan tänään tai huomenna, niin sais eteenpäin. Tilasin myös postimerkit netin kautta. :D Kyllä mä tietty täältä kotoa käyn ulkona ja kaupoissakin, mutta täytyy myöntää että aika stressitöntä oli tän vuoden jouluostosten teko. :whistle:

Tervetuloa uudet! :flower: :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Syystonttu:
Jep, kiitti vinkeistä Syyspäivän ilo! Meillä ei mee korviketta vaan rintamaitoa mut lisään sitä velliin. Vellin syöttämisessä haaste on siinä että meidän poika ei hyväksy tuttipulloa joten katsotaan miten meidän käy. Mä kyl koitan tsempata nyt ton pullon kanssa et sais pojan totutettua siihen. Onko kukaan muu joutunu jumppaamaan tuttipulloon totuttamisen kanssa?
Mä nyt luin ketjua taas vaan tähän asti, pakko sanoa heti mitä on mielessä tai muuten unohtuu..

Meillä siis kokeiltiin pulloa ekaa kertaa (lukuunottamatta synnärillä saamiaan paria kertaa) viime sunnuntaina. Meillä on noita Aventin pulloja, ja niihin kun sopii noi Ainu Mam-pullojen tutit, niin niitä tutteja ostin (niitä pulloja en kestä kun on niin monta liikkuvaa osaa). Ne tutit on tosi hyvän mallisia eikä vauva hörpi liikaa kerrallaan, pullosta syöttämisessä ei siis ollut mitään ongelmaa.
 
Anteeks, nyt en ehdi hirveesti mitään kommentoimaan mutta pakko kysyä yhtä juttua.. Meijän tyttö kun on lattialla jumppamatolla niin käyttää vain vasenta kättään lelujen heiluttamiseen, oikea on sitten suussa tai raapii lelunorsun korvaa. Mutta siis onko ihan normaalia? Neiti siis täyttää 3kk kuun viimenen päivä.

Ja syömisestä vielä.. Tuntuu että tissillä oloaika on koko ajan vähentynyt ja syö kerralla vain 15-30min.. Tyttö siis syö aamulla herätessään, päiväunien jälkeen, vähän alkuillasta ja vikan kerran ennen nukkumaanmenoa, syö myös aamuyöstä kerran mutta ehkä n.10min. Miten muilla? Täysimetän, eli meillä ei vielä muuta saada kun tissimaitoa.. :)

Meilläkin nukutaan kokohaalarissa ja omassa sängyssä vaan viltti päällä, muuten tulee tosi hikiseksi. Tykkää katella mobilea aamusin herättyään vaikka kuinka kauan ja hymyilee vaan :heart: Pari vaikeempaa yötä oli mutta nyt nukkuu 22.30-9.00 yhellä "yösyötöllä", joka on kuuden aikaan. Aika ihanaa kyllä kun itekin saa nukuttua.

Nemi- ja rinsessa kohta 3kk
 
Pullosta syöminen: mä lähdin lauantaina naapurin mimmien kanssa syömään ja olin pois 5 tuntia. Ei oltu kokeiltu aiemmin et syökö neiti pullosta, vaan ajateltiin, että jos ei syö, niin tulen sit välissä syöttämään tai mies tuo tytön mulle ravintolaan. Mutta söi kuin unelma pullosta. Tajus kuulemma heti juonen ja kerralla meni 125 ml, jotka olin siinä päivän aikana pumpannut. :D söi vielä 50 ml myöhemmin pakkasmaitoa. Mutta meidän tyttö syö tuttia (nuk) ja pullokin oli Nukin, joten ehkä se silikonin tuttuus materiaalina ratkaisi. En tiedä. Oli kyllä kiva, että sö pullosta, niin äitikin voi joskus olla paria tuntia pidempään pois. Vaikka en kyllä oikein raaski... :D :heart: mut kiva tietää, että mahdollisuus on.
 
Maidon pakastaminen?
Miten olette pakastaneet maidon ? Rasiassa, pussissa jne. Oletteko sulattaneet jääkaapissa vai sitten lämpöisen veden alla? Mikä on mielestänne paras ja käytännöllisin tapa? Mikä on sellainen sopiva määrä pakastettavaksi?

Olen kyllä pumpannut välillä ja pistänyt jääkaappiin tuttipullossa ja mies on sitten samana päivänä syöttänyt Ollin sillä, mutta mulla ei ole kokemusta maidon pidenmpiaikaisesta säilömisestä. Joulu- ja tammikuussa olisi tiedossa kokoillan menoja, jolloin miehen ja kerran myös mummin pitäisi pärjätä pojan kanssa ilman minua ja tissejä. Hiukan jännittää. Ajattelin, että voitais nyt taas harjoitella tuota pulloruokintaa, kun edellisestä kerrasta on aikaa. Joku ilta voisin lähteä vaikka kaupoille ja kaverille kylään tms. jotta mies voisi kokeilla, miten onnistuu useamman kuin yhden ruokailukerran syöminen pullolla.

Meillä on tällä viikolla tapahtunut pieni ihme kaksi kertaa :) Olli on ollut väsynyt jo yhdeksän aikaan ja olen sen silloin vienyt sänkyyn ja antanut tissiä, jonka jälkeen onkin jo nukahtanut yöunille. Tähän astihan on mennyt nukkumaan vasta puolilta öin. Silti on heräillyt vasta puoli kuuden aikaan yösyötölle ja jatkanut unia 8.30 saakka. Jaksaa silti nukkua kunnon päiväunet, joten vuorokauden unimäärä on lisääntynyt parilla tunnilla. Hereilläoloaikana jaksaa seurustella ja touhuta enemmän.

Vuokko ja Olli, viikonloppuna jo 3 kk
 
Kimalle Mä voisinkin kokeilla niitä Ainun Mam tutteja koska meillä on Aventin pulloja. Aventin tutit tuntuu vaan jotenkin "kovilta"... Mä koitan kerätä voimia viikonloppuun kun päätettiin miehen kanssa ottaa lauantaina oikeen maratoni pulloon totuttamisen kanssa...

Soseiden säilyvyydestä Sain neuvolasta oppaan jossa sanotaan että hyvin säilytettynä soseet säilyis jääkaapissa 2-3 päivää.

Maidon pakastamisesta Mä olen pakastanut minikokoisiin Minigrippeihin ja sulattanu jääkaapissa ja sit pullonlämmittimessä jonka sain kaverilta lainaksi tai sitten vaan hanan alla kuumassa vedessä. Oon ymmärtäny et mikro tai kiehuvassa vedessä sulattaminen veis maidosta ravintoaineita. Mut en jaksais uskoo et toikaan olis iso rikos ;)

Meillä on ollu tänään kunnon kitinä/tahtoo syliin päivä ja päikkäreitä on nukuttu 45minsan pätkissä. En sit tiedä oisko eilisen rotatehosteen syytä :/

Syystonttu ja pikkuleijona 3+kk
 
neuvolakuulumisia painoa 6910g(3690) pituus 61,5(50) kovin hurjaa vauhtia kasvaa, pelkällä tissillä;) jäntevä pirteä tyttö. kaksi viikkoa kääntynyt selältä masulle. saatiin rotatehoste ja yhdistelmä piikki.
perunaa maistettu kaksi kertaa lusikallinen, ei tarvi sen kanssa hoppuilla ku noin kasvaa maidollakin.

meeruska ja senni 14vko
 

Yhteistyössä