ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - kesäkuussa *POKS!*

Blaah.

Oli toi neuvolalääkäri... Unohdin sitten tietty puolet asioista. Painoarviota en edelleenkään ole saanut. Ulkoinen kohdunsuu on sormelle auki, kohdunkaulaa sellanen pari senttiä kuitenkin ja sisempi suu tiukasti kiinni. Eli ei mitään hämminkiä.

Mua on nyt käynyt huolestuttaa kun vauvalla ei ole hikkaa???? Pojalla tuntu hikka ihan selvästi jo aiemmilla kuin näillä viikoilla. Yhellä kaverilla aikoinaan oli masussa vauva jolla ei keuhkot olleet kehittyneet ja joutui synnyttämään vauvan joka kuoli sitten tietysti ulostultuaan, kun ei voinut hengittää... Nyt mulla on tosi paha mieli kun ajattelen tota ihan liikaa. Lääkärillekään en tajunnut mainita asiasta, halusin vaan nopeasti pois sieltä rakennuksesta (kun tosiaan tekee pahaa kun samassa rakennuskompleksissa kuoli se mun pappa....). Mun on yksin tosi paha käydä tuolla lääkärissä, ja en oikein kehtais soitella ja kyselläkään asiasta :(
 
Huh huh.. kun on tullut paljon tekstiä.

Nyt tulee aika paljon omaa napaa. Sorry. Eli neuvolakuulumisia.

Kävin äsken neuvolassa. Ja arvatkaas mitä! Neuvolantäti oli sitä mieltä, että vauvan pää on alhaalla. Jee, vihdoinkin! Käsikopelolla täti oli sitä mieltä, että pää on todella alhaalla. Ja kysyikin moneen kertaan, että eikö mulla oo ollu paineentuntemuksia alakerrassa. No ei. Mä veikkaan, että tää on vaan meidän suvun synnyttäjänlantion ansioita. Ei siellä mikään tunnu, kun on tilaa liikkua. :LOL: Käytiin oikein ultralla tarkistamassa, että missä asennossa se jätkä on. Jalat ja selkäranka näkyi hienosti. Päätä ei saatu näkyviin. Selvästi tuntui olevan tuolla häpyluun takana piilossa, koska sinne se selkäranka johdatti. :)

Muita mittoja:
- Painon muutos: 1050 g/vko! Hups... (juhannuksena tuli syötyä..) Paino siis nyt 68,4 kg ja alusta tullut 10,9 kg lisää.
- Verenpaineet: 124/79
- Hemoglobiini: 132 (Ei oo kertaakaan ollut näin hyvä.)
- Kohdunpohjan korkeus: 28. Edelliskerralla tuo mitta oli 28,5. Täti sanoi, että tämä voi johtua vauvan asennon muuttumisesta. (Olis siis pitkään poikittain) Mutta silti tämän vuoksi piti ottaa uusi aika jo ens viikolle. Katotaan, miten mitta on kehittynyt. Järkkyä, painoa on tullut yli 2 kg kahdessa viikossa, mutta masu on pienentynyt. Mihinkähän ne kilot on mennyt. Varmaan jenkkakahvoihin. :)

Niin, ja sitten vielä yks "kiva" asia. Meidän terveysasemalla on sulku eli käytännössä hoidetaan vaan akuutteja ja ensiapu-juttuja. Eli mulla ei ole 36 viikolla neuvolalääkäriä ollenkaan. Kiva kiva... Ainut lääkärikäynti oli viikoilla 11+3.

outikolle ainakin onnea poksuista

omppulille Hyvää synttäriä! :flower:

Mandy ja Aksu 34+2
 
Heippa!

Lähden tästä kohta käymään labrassa antamassa pissanäytteen.. Kaikkialla joudunkin.. Neljä tuntia ollut nyt pissaamatta, alkaa tehdä tiukkaa hiljalleen :D

Painosta, en tiedä kehtaanko edes sanoa.. kaikki muut tuntuu olevan vielä tosi solakoita ja laihoja :D itselleni tullut 17kg, vaikka olen saanut liikkua ja tehdä kaikkea mahdollista, mutta toisaalta mulla onkin kausittaisia himonkohteita karkeista hedelmiin. Nyt on onneksi menossa vesimelooni ja kivennäisvesikausi :p Ja myös kai tämäkin menee ihanan geeniperimän mukaan, äidille tuli kaikenkaikkiaan 25kg... sitä odotellessa :D

Zinnie 34+5
 
Piiitkästä aikaa. Oon koittanut pysyä mukana ja lueskella teidän juttuja, mutta ite en oo ehtiny kirjoitella.

Meillä on matkaa n.10 min sairaalalle...oltiimpa sitten vanhassa tai uudessa asunnossa. Edelleen siis rakennetaan ja toivotaan, että päästäis muuttamaan ennen
laskettua aikaa. Mutt eipä kait siitä kannata stressata, vaikkei päästäskään muuttaan ajoissa. Mies tulee mukaan synnytykseen eli omalla autolla olis tarkotus mennä.

Painosta..sitä on kertynyt 9kg ekasta neuvolasta ja 10kg ajasta ennen raskautta...jouluna tuli 1kg!!=) Lähtöpaino oli neuvolan vaa'alla 59kg ja tällä hetkellä painan neuvolan vaa'alla 68kg...hui...eli 70kg tulee meneen siis rikki. Syön varmaan turhan paljon, sillä syön kuten aina ennenkin..monipuolista ruokaa ja myös herkkuja sillon tällön.

Liikkumisesta..oon edelleen käyny jumpissa ja koiran kans käyn joka päivä lenkillä. Mulle on ihan ehdotonta päästä liikkumaan...se on ainut miinus tässä raskaudessa, kun ei pääse juoksemaan.

Vointi on ollut hyvä alusta alkaen...ei siis mitään turvotuksia..eikä vessareissuja, supistuksia tms...katsotaan mitä tulee sitt eteen.

Neuvolassa seuraavanlaisia arvoja:

RR 116/68
Hb 130->onneks on noussut
paino +900g/2vkoa
Sikiön liikkeet ++
Tarjonta RT eli ilmeisestikin pää alaspäin.

Liikkeistä vielä pikku-papu alkoi kunnolla potkia viikolla 24 ja siitä eteenpäin on liikettä riittänyt oikeen kunnolla monta kertaa päivässä. Rvkoilla 29-31 potki oikeen huolella, niin että maha aaltoili. Vko sitten alkoi sitten möngerrys, eli nyt sitten tila on pienentynyt ja navan seuduilla tuntuu aina jokin jäsen.

Tässä siis huolella omaa napaa.

Ihanaa odottamisaikaa kaikille ja nauttikaa olosta!!

Innaliina + Papu rv 32+0


 
Heippa!

Täällä on kotiuduttu Lapin reissulta. Mukavaa oli, rentouduttiin kunnolla.

Matka sairaalaan: On n. kuusi kilometriä, mutta matkaan kuluu aikaa 20 minsaa. Siihen osuu kaikki maailman liikennevalot.

Vatsa kivuista: Mulla oli niitä Vilman kuvaamia repäisykipuja joskus puolen välin tienoilla. Nyt ei ole ollut. Täällä oli myös väsymystä ihan samoilla viikoilla kun sulla. Nyt ei ole sitäkään. Vointi oikein hyvä. Välillä unohtaa olevansa raskaana. Jaksan myös liikkua entiseen malliin. Mies eilen just kysy et kuinka kauan saa pyörällä polkea? Sanoin et ei kai siihen mitään rajaa ole. Äiti (kätilö) on sanonut et kaikki mikä tuntuu hyvältä ni sitä saa tehdä.

Mulla on masussa sellanen yks kohta joka on kosketusarka. Sillon kun masu kasvaa esim. eilen se oli ihan tajuttoman kipeä. Tuntuu niin kun enemmän lihaksessa kun missään sisällä. Välillä tulee kaikennäkösiä vihlasuja niin mahassa kun alapäässäkin, mutta oon aatellu et jos ei satu pitkään, ni ei oo mitään vakavaa.

Painosta: Mulla on tullut 10kg lähtöpainosta. Ei kyllä yhtään huomaa, eilenkin just yks kaveri sano et sulle on varmaan tullu joku kaks kiloa painoa :) Oon nyt yrittänyt tän viikon välttää herkuttelua. Siellä mökillä kuitenkin tuli herkuteltua.

Hankinnoista: Meiltä puuttuu se kantoreppu miehelle ja mä haluan neliöliinan. Rintapumppu puuttuu myös, sen kanssaa oon vähän kahden vaiheilla ostaisko vai ei. Ootteekos te muut ostannu? ja minkä merkkisiä?

Alennusmyynneistä: oon ostanut yhden t-paidan itselle ja miehelle. Rintsikat ja kahdet alkkarit. Sit ostin kaks kesämekkoa, tosi kivat Vilasta. Vauvalle en oo löytänyt mitään, kun kaikki vaatteet on niin kesäsiä et ei sit voi kylmemmällä käyttää olleskaan.

Onkos täällä muita rintavia? Mä en meinaa löytää kivoja imetysliivejä. Tosi monissa ei oo kaaritukia ollenkaan. Ovat myös liian pieniä osa. Mistä ootte löytäny? Mä meinasin seuraavaks mennä Changeen. Vaikkakin maksaa sit enemmän ku vaik Hennesi.

Liikkeistä: Meijän vaavi on ihan ikiliikkuja. Puskee ja möyrii oikein kunnolla. Välillä vielä potkiikin. Pää on alhaalla joten siellä ei tunnu liikkeitä, mutta hikka tuntuu pepun kohdalla istuessa.

Neuvolassa kävin maanantaina myös. Kaikki oli hyvin. Maha oli myös kasvanut pääsin ekaa kertaa jo keskikäyrälle. Tänään on muutes 40 päivää synnytykseen. :heart:

Mansikkatee ja Hippuli 34+2
 
Täälläkin on käyty ultrassa ja neuvolassa. Vauveli istuu perätilassa tyytyväisenä.. :/ Ja lapsivettä on kuulemma niukasti, joka voi hankaloittaa kääntymistä. Nyt viikottainen seuranta tarjonnan suhteen, ja jos ei käänny ennen rv37, sitten äp:lle kääntöyritykseen/ synnytystapa-arvioon. Toivottavasti kaveri ymmärtää kääntyä, en nimittäin haluais synnyttää perätilassa, eikä suunniteltu sektiokaan oikein hyvältä ajatukselta tunnu. ¨
Muuten oli neuvolassa kaikki hyvin:
rr: 117/71 p.85
hb: 140 (viimeksi 127)
paino: 61.8 (noussut viime mittauksesta 7vk sitten 2,5 kg..) Yhteensä tullu 9.8 kg.
vauvan syke: +145
liikkeet ++
turv. -

 
Heipä hei!

Täälläkin ollaan seurailtu ja lueskeltu melkein joka pvä. teidän kirjoituksia. Itse vaan jotenkin laiskistunut,etten mukamas jaksa näpytellä :ashamed:
Meillä on n. 50km. synnärille. Omalla autolla koitetaan ehtiä. Tosin pikkasen jännittää miten käy, kun kakkonenkin syntyi ekasta supparista 4h. päästä :whistle: Mut sit ambulanssilla jos siltä tuntuu.....
Mulla nyt olo muuten ihan ok, oikea kylki vaan hirmu kipeä edelleen. Kovasti tuo tytteli tuntuu tuolla möyrivän ja hikkaa jatkuvaan kuten veljensäkin aikoinaan :D Kipeitä suppareita tulee silloin tällöin. ja kivuttomia sitäkin useammin. Yöt on yhtä pyörimistä kun lonkat ja persus kipeytyy :headwall: Pitäis koittaa muutenkin ottaa jo vähän rennommin, mutta nuo pojat pitää mut kyllä kokoajan liikkeessä ja nahistelevatkin jatkuvaan :/ Miehellä vielä vko. töitä ja sitten pikkasen helpottaa kun hänkin enemmän kotona.

Meillä on kaikki muut tarvikkeet valmiina, paitsi haluan ehdot. hankkia sen Manducan! Pojilla ei mulla ole ollut mitään liiinoja tai reppuja. Nyt tän viimosen kanssa ajattelin että tuo kantoreppu ois varmaan kätevin. Sitten ole ruvennnut jänskäämään et jos tää EI olekaan tyttö!! Kaikki poiken pienet vaatteet olen antanut jo eteenpäin. Kaapissa siis vaan tyttöjen vaatetta. No, sit puetaan poika punaiseen! No, ei vaineskaan :D

Ensi viikolla ois neuvola. Ja pian sen jälkeen vika lääkäri.

T. hellu ja tänään tasan 32.
 
Niin ja jos nyt paljastais sen sukupuolenki :D Eli pieni prinsessa se tuolla masussa köllii :heart:

Täällä parhaillaan neidillä tuntuu hikka olevan ku alko silleen nytkyttää :D

Mun pitää muutes vielä ostaa ainaki parit imetysliivit... Niitä ei oo vielä tullu ostettua.

Nyt pitää lähtee viemään poitsu unille :wave:

mertsu ja pikku prinsessa 31+4
 
tuli käytyä iltatorilla taas tekeen hankintoja, kivoja vaatteita vauvalle löytyi.
synnärille matkaa noin 30km ja aikaa menee noin 20min. tuntuu vain tuola kaupungissa että joka toinen akka joka vastaan tulee on maha pystyssä vähintään yhtä paljon kuin mullakin! taitaa olla ruuhkaa parin seuraavan kuukauden aikana synnärillä! :saint: |O
hankinnoistavaavilla on jo varmaan kaikki mahollinen mitä vain voi olla! mitähän vielä muka keksis, kantoreppua/liinaa ei ole enkä varmaan hankikkaan, poitsulla oli ja sitä käytettiin tasan kerran! ei ollu meiän juttu!
synnäri veska jokos ootte pakkaillu, tänä aamuna olin jo nousemassa 6 aamulla pakkaahan olin niin kipeä! heräsin varmaan 5 kertaa viimeyönä vessaan kun asukki painoi alas, oikein hinkkas päätään tonne römpsää kohti ja sattui, heräsin kun mies lähti töihin 6 aamulla, ajattelin nousta pakkaamaan valmiiks kassin ja viedä vielä autoon että on valmiina varmasti mukana! :D :headwall: :saint: mutta enpäs noussukkaan, heräsin kyljelläni jossa oli tosi epämukava olla yritin kääntyä mutta ei, ylävatsan poikki sattui niin vietävästi ettei voinut liikkua mihinkään päin aivan kuin puukolla ois mahaa leikattu auki poikittain ja samalla asukki hinkkas päätään alapäätä kohti! vihdoin itkun kautta sain itseni väkisin selälleen ja hiljaa hieroskelin vatsaa, oli aivan kova mutta ei kuitenkaan vaikuttanut supistukselta meni vähitellen ohi mutta pitkään oli kipeä. sain onneksi vielä unta kuulaan rauhotuttuani, ylös en pystynyt nousta!
neuvola kuulumisiatänään oli siis neuvola ja kaikki ihan ok.
hb oli laskenu 106 ennen 116 käski syödä rautaa. (en ole taas pariin viikkoon syöny)
pissa ok, paino oli pysyny samassa, kohdun korkeus samoin laskenu ennen 31 nyt 30.
pissanäyte pitää ens viikolla viedä labraan pissatulehduksen seurannan takia.
ihmetteli kun kerroin että maha löysällä ja useaan kertaan päivässä käyn ulostamassa heti kun jotain syö. samoin äsken juoksin kesken kaiken vessaan, yhtäkkiä vain muljahtaa ja vetää mahaa kuin supistais ja sitten saakin jo juosta! ei ripulia mutta todella löysällä. :x ja tuntuu ettei kaikki tuu millään ulos, pönnää vaikkei mitään enään tuu, johtuskohan tuokin että baby oli laskeutunut huomattavasti alaspäin jo lähtökuoppiinsa! mutta ei kiinnittynyt. ei taia kauan mennä enään! plääh! :saint:

pekunalle ja tuikkis 32+3
 
Tervehdys kaikilla :wave:

Ihana kesä =) Tykkään kun on aurinkoista ja lämmintä. Toisaalta en kyllä toivo, että lämpötila kovin paljon tästä nousee, kun mulla yleensä helteellä jalat turpoo kovasti.

Matka sairaalaan. Mulla on sairaalaan matkaa noin 65 km ja omalla autolla mennään, ellei sitten jostakin syystä tule äkkilähtö ja joudu turvautumaan ambulanssiin. Mulla on Kättäri, Naikkari, Jorvi ja Lohja kaikki oikeestaan ihan yhtä pitkän matkan päässä, joten jos Kättärillä on täyttä, niin sitten on yritettävä mahtua johonkin noista muista.

Hankinnoista
. Eilen oltiin vihdoin ostoksilla ja saatiin hankittua vaunut (Brio Kombi), turvakaukalo ja pinniksen päälle laitettava hoitotaso. Vielä must-hankintoja on patja pinnikseen sekä vuodevaatteet, kantoliina (trikoinen), kestovaippoja tai ainakin harsoja sekä joku kiva pieni vaatekerta synnärimatkaa varten.

Painosta
Mulla on tullut painoa 12 kg, mutta se ei onneksi juuri näy eikä tunnu. Liikun aika paljon ja yritän syödäkin terveellisesti, mutta niin sitä painoa vaan tulee lisää ja lisää.

Vatsakivuista ja vauvan liikkeistä. Mulla on välillä sellaisia vihlaisuja alavatsalla, mutta ne ei koskaan kestä kuin pienen hetken. Välillä on myös sellaista paineen tunnetta, joka menee myös nopeasti ohi. Ovat varmaan ihan normaaleja tuntemuksia.
Vauva ei ole mikään ikiliikkuja luonteeltaan. Usein huomaan vasta illalla, ettei pikkukaveri juurikaan ole ilostuttanut minua potkuilla. Mutta sänkyyn mennessäni hän kyllä aloittaa ainakin pienen rummutuksen, välillä tosin pistää ihan sambaksi ja rumbaksikin :heart: Välillä tuntuu vain jotain möyrinää ja pieniä painalluksia jotka oletan vauvan liikkeiksi. Mullahan liikket alkoivat tuntua kunnolla tosi myöhään, vasta 25 viikolla, joten aika vähän olen saanut nauttia liikkeistä ja potkuista. Taitaa olla isäänsä tullut, rauhallinen ja harkitseva lapsi. Onneksi joka neuvolakerta katsellaan pientä ultralla, ja ihan normaalisti se siellä kehityy.

Tsemppiä kaikille parissuhdeongelmista kärsiville :hug: Toivottavasti saatte puhuttua asiat halki.

Hyviä vointeja kaikille!

Vuokko 30 + 2
 
Hyvä Anna, että vauva oli nyt oikeinpäin! Mulla oli eilen neuvola ja vauva oli pyörähtänyt myös oikeinpäin! Pysyisi nyt vaan niin. =) Iitu toivotaan, että teilläkin vielä käännyttäisiin! Muuten neuvolassa kaikki mukavasti, sydänäänet oli jälleen normaalit. Ihanaa! Mutta hb ei nouse, vaikka rautaa syön. Mullakin ollut vaan se yks lääkäri siinä alkupuolella ja jännittää jääkö juuri sulun vuoksi tuo toinen lääkärikäynti pois, mutta katotaan siirtyykö se vaan myöhemmäksi (ellei vauva ole jo sitten syntynyt)...

Nasu! Toivotaan, että vauva ois vielä pari viikkoa masussasi! (Nimimerkistäsi tuli vaan mieleen, että meijän tytön ehdoton suosikki, unikaveri, rakkain on Nasu. Ja se on ollut 9kk asti, kun mummo sille sen osti. Mutta mikään muu Nasu ei ole niin rakas kuin tämä yksi ja sama. Onneksi sen saa koneeseen välillä puhdistumaan. Jännä, että miten siitä vaan tuli niin rakas! Saa nähä, että tuleeko tälle toiselle joku tärkeä unikaveri?)

Mertsu oli myös äippäpolilla käynyt. Hyvä, että kaikki hyvin!

Mansikkatee, en löydä muualta liivejä kuin alusvaatekaupasta.

Mulla tuli esikoiselta n. 15 kg, jotka vaan lähti synnytyksen jälkeen pois. Onneksi! Viimeiset 3-4kg tuli ihan juuri ennen vauvan syntymää, oli pahaa turvotusta jaloissa. Mutta siis noin kaksi viikkoa synnytyksestä niin kaikki oli jo lähtenyt pois, mä laihduinkin kyllä aika rajusti esikoisen vauva-aikaan. Olin jo ihan kamalan näköinen, kun olen kuitenkin ihan normipainoinen ollut. Mutta, kun imetys loppu ja meni tovi niin palauduin taas omiin mittoihin. Nyt mulla on tullut n.9 kg.

Aurinkoista viikkoa! B)
 
Moikka kaikille =)

mansikkatee
Mulla on aikas isot tisut D 95 ja henkan ja maukat mitkään liivit ei oo koskaan ollu sopivat, mut hyvät ja tukevat imetysliivit löysin lindexiltä. Ne on muotoonprässätyt niin tukee lähes yhtä hyvin ku kaarituelliset. Imetysliiveissä ei mun käsittääkseni ees sais olla kaaritukia, siihen oli kyl joku syykin mut en nyt just muista.



:D :D :D

Hudjuke ja Kajsa 33+6
 
Hei kaikille. =)

Mies tulee mukaan synnytykseen ja on luvannut jo leikata napanuorankin. :D Itse vähän epäilen pystyykö se siihen... Voi olla että sitä alkaa heikottaa kun tosipaikka tulee. Se aina yökkii kaikista hajuistakin! :LOL:

Närästykseen ei meinaa täälläkään enää rennie auttaa.
Jalatkin on ihan pallot turvotuksesta.

Painoa on tullut 8,4kg tähän mennessä. Raskauden puoleen väliin mennessä oli muistaakseni tullut vasta reilun kilon verran (?) Siirryin uudelle kymmenluvulle joka alkaa nyt kahdeksalla !!! :ashamed:

Vauvan liikkeitä tuntuu tosi paljon, omasta mielestä melkein koko ajan! vauva potkii oikeaan kylkeen ja navan seudulle. Vilkas kaveri tuntuu olevan. Peppu tuntuu vasemmalla puolella. Pään kohdalla en tunne liikettä kuin hikan aikana.

Mulla on myös vähän sellaisia menkkamaisia kipuja alavatsalla ja alaselässä. Joskus öisin en pysty olemaan ollenkaan kyljelläni, kun mahaan sattuu tosi paljon kun kääntyy kyljelleen. Olettaisin että johtuu supistelusta (?), vaikken enää edes oikein erota harkkasupistuksia.

Onko kellään kokemusta crescentin vaunuista? Olen itse haaveillut vähän näistä. http://www.crescentbaby.fi/index.php?page=malli2
Väreistä olen valkoisen tai hiekan kannalla... Haluaisin nähdä värit vielä luonnossa ennen ostopäätöstä. Valkoisesta pidän ehkä eniten, mutta se mietityttää silti aika paljon.... Siinä näkyy niin hyvin lika. Mustia en halua (vaikka yleensä olenkin mustan ystävä...).

Illusia + Emppu 32+5
 
Kielletty kuittaa :wave:

Ollaan vielä lomailemassa täällä Lappeenrannassa poitsun kanssa, tänään iski ikävä miestä ja kotia, mutta joskos sitä ylihuomiseen vielä jaksaisi niin mieskin tulee sitten tänne, sunnuntaina kotiin. Ollaan oltu rannalla ja nähty kavereita, eli ihan tällaista arkista periaatteessa mutta kiva kuitenkin kun saa tuolta mummilta paljon hoitoapua, vaikken tavallaan varsinaisesti koe tarvitsevani sitä; mielellänihän minä lapseni kanssa aikaa vietän ja hoidan :heart:

Synnärille on meiltä matkaa öö... no parisenkymmentä minuuttia menee autolla, ja mies tulossa mukaan. Leeville on hoitaja (=mummi, eli miun äiti) tilattu täältä Lappeenrannasta Vantaalle heti tarvittaessa, mutta ottaahan se toki oman aikansa ennenkuin tänne ehtii. Pitää varmaan keksiä joku paikallinen kenet ottaa hälyvaraksi siksi aikaa.

Yöt on alkaneet tällä viikolla olemaan melko tuskaisia, ilman tyynyä jalkojen välissä ei puhettakaan nukkumisesta |O Hengittäminenkin on hankalaa ja on kuuma. Onneksi tätä lystiä ei nyt enää hirveän kauaa kestä... toki unettomia öitähän tässä on edessä joka tapauksessa kohtapuoliin :D

Muuten olo on ihan kohtalainen, aamulla herättyäni suppailee suhteellisen napakasti, mutta ihan kuulostaisivat asiaankuuluvilta, joten harjoitukset jatkukoon. Outoa, kun hengittäminen on tosiaan selvästi hankaloitunut, mutta toisaalta vauva tuntuisi minusta painuneen jo melko alas, ja liikkeet on selkeästi vähentyneet ja muutenkin muuttuneet. Enää vain pyllyillään, harvemmin pääsee enää "laskeskelemaan varpaita" pikkuisen heilutellessa jalkoja :) Taitaa olla meidän pieni lähtökuopissa jo...

Ajatuksia on monenlaisia, vähän suorastaan ahdistaa kun tuntuu ettei mikään ole vieläkään valmiina! Ollaan nyt melko varmasti vuokraamassa tällainen "vaavisänky" vaavi.fi: sivustolta, on sopivan pieni, ja muutenkin tuntuisi olevan meille passeli vaihtoehto. Vuokraus maksaa n. neljältä kuukaudelta 75 euroa.
Mies oli käynyt ostamassa ensitutin ja tuttipullonkin varuiksi - vaaleanpunaiset tottakai - ja itse ostin parit punaiset sukkahousut kokoa 50-56. Noita ja muovikassillista saatuja vaatteita (joita en ole vielä edes pessyt) lukuunottamatta ollaan aika hävyttömän varustautumattomia tämän kakkosen tuloon :LOL: Noh, onneksi se henkinen valmistautuminen on kuitenkin vähän paremmalla pohjalla, varsinkin kun esikoisen syntymä, kotiintulo ja kaikki on vielä niin tuoreessa muistissa.

Niin ja tosiaan, ollaan lähdössä miehen ja Leevin kanssa vielä perinteiselle kesä-roadtripille autolla ympäri Suomea tuossa puolentoista viikon päästä! Ei pelota, että vauva sentään syntyisi matkan varrella, mutta kuitenkin kuuntelen omaa oloani. Kivaa sinäällään että on tekemistä vielä tässä, ettei ainakaan aika käy pitkäksi, toisin kuin viimeeksi loppuraskaudesta! Siivotahan ehtii aina, mutta kohta meillä on tosiaan kaksi hyvin pientä lasta ja siihen sopeutuminen edessä, joten nyt on mielestäni vähintäänkin kohtuullista että otetaan ilo irti kesästä ja siitä, että esikoinen saa vielä hetken nauttia meidän molempien jakamattomasta huomiosta.. :heart:

Niin ja tsempit parisuhdeongelmien kanssa kamppaileville! :hug: Meilläkin on käyty pitkä ja kivinen tie, että ollaan tähän pisteeseen päästy, missä ollaan nyt: meillä menee hyvin, parisuhteessa ja perheenä, asiat toimii. Mutta siihen ei oltaisi päästy jos molemmat eivät olisi nähneet tosissaan töitä sen eteen. On käyty läpi synnytyksen jälkeiset masennukset, miehen hölmöilyistä aiheutunut luottamuspula ja ties mitä. Esikoisen odotuskin oli vastoin kaikkia kuvitelmiani ei-todellakaan-niin-ruusuista aikaa. Onnellisuus ei tule siitä, mitä kirjojen mukaan tämän ajan pitäisi olla, sillä läheskään kaikilla ei näin suuri elämänmuutos suju mutkitta. Se ratkaisee, miten itse osaa suhtautua muutoksiin, ja se, millä pohjalla parisuhde on. Kuitenkin, vaikka nyt näyttäisi toivottomalta niin aina on toivoa. Mekin rakensimme esikoisen vauva-aikana pohjan aloittaen aivan tyhjästä ja mahdottomasta. En olisi ikinä kuvitellut että tämä voisi päättyä näin hyvin, että voisimme olla kaikki onnellisia yhdessä.

kielletty & pikkuinen 33+3
 
Kielletty täällä mä tuskailen sun kanssa ja kävin siellä uimastadionilla tänää mursuilemassa. Mies se naureskeli kun kävelin niit uimaratoja läpi "kuntouimarit...ei...nopeat kuntouimarit....ei...HITAAT kuntouimarit... JOO" Ja sitten epätoivoisesti räpiköin sedn 25 metrin matkan ja altaan päädyssä luulin että kuolen siihen paikkaan. Huh että otti koville. Ja tosiaan mulla oli huippukunto ennen raskautta. :O
Ja tosta nukkumisesta. EI TUU MITÄÄ ELLEI oo toista tyynyä jalkojen välissä ja jos ei "halaa" vielä kolmattakin tyynyä... Ei-niin-ruusuista kuten sanoit. :D

illusia älä murehdi painoa. :) Ittellä tullut painoa joku 15 kiloa ja viikkoon 20+ asti oli tullut 2 kiloa. :D Tosin mulla noi verenpaineet yms pistää vähän turvottaan...

Beebee& toukkanen 34+0 POKS :)
 
huomenia!

olipahan taas yö. heräsin kahen maissa vessaan. mahaan sattu niin paljo, että itku oli lähel ja kun se hätä helpotti ni sit saikin pyöriä tunnin ennen unta ja neljältä sama juttu. miehen vein kuudeksi töihin, joten aika vähissä nyt toistseksi nuo yöunet...jos menis kohta viel jatkaan. tähän asti oon nukkunu yöt tosi hyvin, mut tää viikko on ollu jotenkin kamalan vaikee. ei ollenkaan mukavaa! voinee tuo eilinen matonpesu urakka äitin ja veljen kanssa vaikuttaa, vaikka YRITIN olla vaan delegoimassa ja veden lämmittäjänä... ja illalla oli vielä orkesterin keikka Kotkassa vasten aurinkoa, onneks tajus ottaa juomapullon mukaan :p

mul on jotenkin ihan sellanen kyllästynyt olo tähän varttumiseen. malttamattomana odotan, että sais nyytin käsivarsillensa. noh, toistaseksi parempi sen on vielä mahassa olla! oon vaan kyllästynyt tähän valas oloon ja siihen että joudun rajottaan tekemisiäni kun selkä yrittää edelleen sanoa itteään irti. en oo viel oppinu nauttimaan tästä passattavana olosta :LOL: normisti vissiin mie passaan muita...

miehen kanssa taas tilanne rauhottunu ja ihan hyvä näin. lähden tänään pohjanmaalle kummilasten (kolmoset) 1 v syndeille miehen pikkusiskon ja parin kaverin kanssa ja ukkohan melkein herkisteli äsken kun sen töihin heitin :D takasin tulen joskus su-ma yönä ni tulee tämmönen pikalomakin vielä pidettyä kotioloista. ja pääsee sunnuntaina viel nauttimaan teatteri eurooppa neljän kesäteatteriesityksestäkin äänekoskelle :) mikäs sen mukavampaa!

mul ois niin paljoo mitä ois kiva viel tehdä ja mennä, mut taitaa energia loppua kesken jossain vaihees. ei vaan malta rauhottua. mikähän siinäkin on??!!

hankinnoista on taas puhuttu... kaikki "pikkusälä" ( voiteet, öljyt, tutit...) ois ostamatta. samoin imetysliivit jotka ois pikkuhiljaa varmaan aiheelliset, kun on taas rinnat turvonnu uusiin mittoihin... henkkamaukka liivit ei ikinä oo ollu hyvät, koot loppuu niin pieniin siel...95 D:ssä mennään... huoh...mitähän näistä jää jäljelle kun imetys on ohi :whistle:

synnärille matkaan joku 35 kilsaa ja eiköhän sinne omalla autolla mennä. veljeksistä joku tulee huolehtimaan eläintarhasta siksi aikaa kun ollaan molemmat poissa, mies on synnytykseen sanonut tulevansa.

liikkeet on muuttunu sellaseks "möyrimiseksi", kuten joku muukin sanoi ja hetkittäin tekee melko kipiääkin! ja painoa tähän mennessä n. 12 kg, mut ei oo terkka siihen mitään kommentoinu vaiks kolminumeroisessa kiloluvussa jo mennäänkin :$

viikonloppuja kaikille, palailen ensi viikolla katsomaan kuinka paljon saatte tekstiä aikaseksi :)

huomenna poksuu B)

sissi ja papana 31+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja vaavitar:
Sain antaa pissanäytteen omassa kipossani, millä sen siis aamulla 7 jälkeen vein labraan. Onneksi. Huomenna saan jo ainakin hiivasta tulokset, ja eikös virtsatientulehdus-tuloksetkin aika nopeasti saada?
Hyvä! Pikatestin tuloksen pahasta tulehduksesta sa heti, viljelyyn tais mennä 1-2 vrk:tta.

Alkuperäinen kirjoittaja outiko:
iinaZ:
Lähtöpainosta ennen raskautta vai ekasta neukkulasta?
Lähtöpainosta ennen raskautta..
Sehän on tosi hyvin!

Alkuperäinen kirjoittaja OnSiisKevät:
Meillä matkaa sairaalaan 52 km, aikaa kannattaa varata sellainen 45 minuuttia. Olen pikkasen yllättynyt siitä, että harvalla näin paljon matkaa.
Meillä on aiemmat tehty 90km:n matkalta, tosin käynnistetysti. 1½h on pitkä aina istua autossa ilman supistuksiakin.

Alkuperäinen kirjoittaja mertsu85:
Sukupuolestakin saatiin täysi varmuus ;)
Oon niin onnellinen :heart:
Ihanaa :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Zinnie:
Neljä tuntia ollut nyt pissaamatta, alkaa tehdä tiukkaa hiljalleen :D
Niinpä! :D

Alkuperäinen kirjoittaja Mansikkatee:
Rintapumppu puuttuu myös, sen kanssaa oon vähän kahden vaiheilla ostaisko vai ei.

Onkos täällä muita rintavia? Mä en meinaa löytää kivoja imetysliivejä. Tosi monissa ei oo kaaritukia ollenkaan. Ovat myös liian pieniä osa. Mistä ootte löytäny?
Rintapumppu on Emman Bpa-vapaa ja ostin koska tiedän että tarvitsen, mutten 50?:n edestä. Muita rintaviakin on, liivit ostan lastentarvikkeista tai liiviliikkeistä.

Alkuperäinen kirjoittaja hellu77:
Sitten ole ruvennnut jänskäämään et jos tää EI olekaan tyttö!! Kaikki poiken pienet vaatteet olen antanut jo eteenpäin.
samoin, alkuraskauden tyttöolo ja -lupaus vaihtui puolen välin jälkeen poikaepäilykseksi. Kaikki hankinnathan meillä on "unisex", mutta enhän mä osais poikaa hoitaa kahden tytön jälkeen! :eek:

Alkuperäinen kirjoittaja pekunalle:
tuntuu vain tuola kaupungissa että joka toinen akka joka vastaan tulee on maha pystyssä vähintään yhtä paljon kuin mullakin! taitaa olla ruuhkaa parin seuraavan kuukauden aikana synnärillä! :saint:
Nythän onkin se ns. "vauvabuumi"! Mitähän sotaa suomalaisten äkkinäinen megalisääntyminen tietääkään.. B)

Alkuperäinen kirjoittaja baby butterfly:
superväsynyt
Väsymys on kyllä täälläkin yhtä pahaa kuin alkuraskaudesta! |O

Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Outoa, kun hengittäminen on tosiaan selvästi hankaloitunut
Mulla tapahtu kans sama ilmiö viimeisen 1½ viikon aikana. Helpottaa sit taas paria viikkoa ennen synnytystä :p

Onko kenellekkään tullut raskaudesta uusia outoja tapoja? Itse huomasin eilen katsovani mahaani joka kerta peilin/lasioven ohi kävellessäni ja tytöistä puuttunutta, mutta nyt bongattua linea negraa pitää kans jatkuvasti ihmetellä.


-iinaZ & Kolmonen 32+6
 
huomenia.. kyllästyin tuolla sängyssä pyörimiseen.. pari tuntia mä siel jaksoin pyöriäkki.. :/ väsyttää mut ei saaa unta on kuuma ja nenä tukossa ja ois ihana olla mahallaan.. no pitää illalla sitten mennä aikasemmin nnukkumaa...
tänään onneks vapaa päivä.. puol kolmelta ois neuvola..:)
täällä kans bongattu haalea linea negra..:)
taijan mennä kattomaa jotain leffaa sänkyy jos vaikka viel torkahtais..

piritta ja moggulaa 32+5
 
Imetysliiveistä kun olitte täällä jutskailleet, niin mie edellisessä raskaudessa ostin HotMilkin imetysliivejä, ihan vaan kun ne on niin kauniita.. Perusimetysliivit ovat aina jääneet käyttämättä.. Olen kai turhamainen... :whistle: Ja suoraan ullkomailta olen tilaillut noita.
 
Huomenta taas !!

Eilen tosiaan kävin siellä neuvolassa, ja sain taas ylimääräisen lääkäriajan huomiselle ( taitaa olla 5. lääkärikäynti jo, ja viellä ainakin se 36. viikon lääkäri edessä.. )
Tällä kertaa syynä oli mun tosi pahaksi mennyt närästys ( yöllä oksennan kun aikani ensin yskin ) , ja neuvolantäti sitten varasi mulle lääkäri ajan että kirjoittaa reseptin sellaiseen lääkkeeseen mikä kuulemma auttaa varmasti.
Jos olisi oma lääkäri viellä töissä niin kuulemma ei edes tarvitsisi mennä käymään, mutta nyt on joku sijainen kesän ajan niin ei kuulemma luultavasti suostu reseptiä kirjoittamaan näkemättä, ja kuulemma ei kannata ihmetellä jos haluaa vielä sisätutkimuksenkin tehdä samalla kertaa, kuulemma "sijaisista kun ei ikinä tiedä mitä ne saa päähänsä" :D

Mutta niitä eilisiä neuvolakuulumisia...
Viikkoja: 33+0
Pissa: puhdas
Hemppaa ei mitattu
Paineet: 122/71
Paino: 62,1
Painon muutos/vko: -438 ( painoa oli siis lähtenyt melkein puoli kiloa viikon aikana, kuulemma saattaa johtua siitä yö oksentelusta )
Sf-mitta: 31 ( viikon aikana tullut 3cm lisää, takaisin yläkäyrälle )
Tarjonta: rt1 ( vauva siis pää alaspäin ja selkä vasemmalla puolella, kuulemma niinpäin useimmat vauvat syntyvät jostain syystä että selkä on vasemmalla )

Itse vähän huolestuin painon laskusta, mutta kun maha oli kuitenkin kasvanut niin täti sanoi ettei se sitten niin haittaa kun vauvalla kuitenkin kaikki hyvin.

Painoa mulle on muuten tullut ensimmäisestä neuvolakäynnistä vko 6+2 yhteensä vähän yli 14 kiloa.
Uusille kymmenluvuille olen siis päässyt jo 2 kertaa..
Lähtö paino oli siis 48 ja nyt 62, ikinä ennen en ole painanut juurikaan yli 50 kiloa ja nyt tosiaan on jo 6 alkava numero, vähän kyllä hirvittää....
 
Huomenta!

Täällä taas yksi aamuvirkku. En mä vaan saa nukutuksi. Kaiken lisäksi tuo aamuaurinko porottaa suoraan makuuhuoneen ikkunasta. Meillä on kyllä pimennysverho, mutta se mitään auta!

Viime yönä taas supisteli kovasti. Ja niin tuntuu tekevän nytkin. On jo sillee vähän kipeitäkin, mutta kai tää on ihan normaalia :D Herätin miehenkin viime yönä kattomaan, kun supisti niin kovasti että selkeesti näky vauvan jalka tuossa mahassa..mies ois kyl varmaan mieluummin tahtonut nukkua, kun oli aikanen herätys töihin.

Hitsit, löysin taas isyyspakkaukseen yhden uuden kiva jutun. http://www.paitava.net/catalog/product_info.php?products_id=34
Tollanen tuore isä -paita, esim. varpajaisiin.
Ootteko jo muut antaneet isyyspakkauksenne ja mitä miehet on tykänneet?
Mä en oo vieläkään vaikka mun piti antaa jo sillon ku äippäpakkaus tuli.. :whistle:
En oo ees ostanut kaikkee tarvittavaa siihen. Kohtahan tässä tulee hoppu, jos vaikka muksu tahtoo ennen laskettua-aikaa ulos :D

Nyt aamukaffelle :)

outiko 35+1
 
Täällä yksi unirytminsä toaalisesti sekoittanut.. viime yönä valvoin puoli kahteen, tiskasin ja luin. Herään tunnin välein ja nyt oon ihan nukkuneen rukous. :| Plää..

Matkustelusta, me vähän pähkäillään, et mikäli mulla on hyvä olo niin saatetaan olla vielä elokuun eka viikko keski-suomessa. Saa nähdä uskaltaako, mut mietitään :) Ollaan siellä muutenkin nyt melkein koko heinäkuu, onhan siinä sairaala lähellä :D

Rintapumpusta, tästä on varmaan sata ja tuhat koulukuntaa, mut meille sano kätilö perhevalmennuksessa, että ehkä pumppua ei kannata ostaa valmiiks, vaan voisi käydä miehen kanssa katsomassa kaupassa sen minkä se voi sit tarv.käydä hakemassa. Mä tässä vielä pohdin et mitä tekis..

Liiveistä, mulla on helppo homma kun ennen raskautta a-kuppi ollut ja nyt b:ksi turvonnut. Ostin Lindexiltä sellaset valkoset tukevat liivit koossa b80, vähän pelkään kyllä tuliko liian isot. Mut parempi, et on reilut, jos sinne pitää suojat sun muutkin tunkee. Ajattelin pärjätä niillä alkuunsa ja kunhan kotiudutaan ja maito on noussut niin käyn hakee lisää.

Verenpaineista, mä joudun nyt seuraamaan joka päivä kotona, koska neuvola-arvot on niin kovia. Mut kotona aina paineet ollut hyvät, jotain 130/75 luokkaa. Mut eilen illalla oli vaan 117/57! Nehän meinas äitipolilla aloittaa mulle verenpainelääkkeen, luojan kiitos uskoivat kun sanoin, että eieieiei ja ei :D

Vilma ja Elma 32+6
 
Täällä pitäisi varmaan alkaa tuttipullojen keitto hommiin..
Sain eilen muovikassillisen ( pienen kylläkin ) tuttipulloja tutulta.
Oli kuulemma kyllä pessyt ne astianpesukoneessa käytön jälkeen, mutta ajattelin nyt vielä kuitenkin keittää ne.
Mua ei ainakaan haittaa vaikka ovatkin käytettyjä, ja säästäähän siinä taas rahaa kun ei tarvitse niihin un vain uudet tutit käydä ostamassa.
Onhan tässä nyt vielä aikaa niitä keitellä, mutta ajattelin nyt kuitenkin aloittaa ajoissa kun eihän sitäkään ikinä tiedä vaikka vauva sitten syntyisikin etuajassa, ja mielummin teen pikkuhiljaa noitakin hommia kun sitten juuri ennen LA:ta kauhealla kiireellä että sitten on puhtaat pullot ja tutit kun päästään pienen kanssa kotiin, ja jos vaikka heti alussa täytyy lisämaitoa pullosta antaa..

Tutuilla ainakin oli näin että ensimmäisen viikon joutuivat antamaan lisämaitoa pullosta ennenkun kunnolla lähti imetys sujumaan.
Nyt siellä pullosta annetaan lähinnä jos isä on vauvan kanssa kotona, tai sitten yöllä käsittääkseni isä hoitaa ( ainakin välillä ) yhden syötön että äiti saa vähän nukkuakin.
 

Yhteistyössä