ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - helmikuussa

outiko En mä vielä huolestuis, jos liikkeitä ei oo tuntunu. En itekkään oo mitään tuntenut. Mun odotusajan kirjassa luki, että uudelleensynnyttäjät voivat tuntea liikkeet 16.-18. viikoilla ja ensisynnyttäjät 20.-22. viikoilla. Kyllä se monottaminen sieltä vielä alkaa. =)

Mandy ja nappula 16+5
 
:saint: oltiin eilen ison akka porukan kans erotiikka kutsuilla ja voi luoja mitä menoa, emännät sitten irtautu ihan kunnolla... näki uusia puolia tutuista! :LOL: ite olin tietysti selvin päin, mulla on hauskaa ilman aholiakin. mut hauskaa oli todellakin!
tänä aamuna on oltukkin sitten lasten hiihtokisoissa keittämäs kahvia ja poitsu oli hiihtämässä tulihan sieltä pronssi mitali kuitenkin.. alkaa olla sarjassa jo isompia mukana ni ei tuu enään kultaa...
maha ollu kipeä tänään ja ripulilla, pää kipeä kun koko päivän ollut ulkona ja jopas unet maistui kun kotia pääsi. maanantaina on neuvola ja näkötarkastus saa nähä joutuuko rillit ostaan....

asunnosta meillä on -91 rakennettu hirsitalo noin 120m2 tonttia on noin 6500m2 ostettiin lisää ympäriltä pari vuotta sitten. nurmikkoa riittää leikattavaksi :whistle:
 
Kiirehdin kertomaan teille: Tunsin tänään ensimmäisen kerran selvän liikkeen masussa... =) =)


Asunnosta Meillä 75 m2 kerrostalo kolmas kerros hissillä varustettu, mutta hissi on niin pieni että sinne tuskin ja tuskin mahtuu kolme hoikkaa ihmistä..

Vaunuista on valittu jo vaunut ja ne tuodaan meille maaliskuussa, Piti valita vaunut hissin mittojen mukaan... ))))

outiko mulla samalainen tilanne... oltiin siskon kanssa kävelemässä ja se kyselli miks en tunne liikkeitä... alkoi huolestutta mutta äsken olin sängyssä vielä lepämässä niin tunsin selvästi miten Vauva teki selvän kierreen masussa...
Kyllä sä kohta kans tunnet...

Anna ja kirppuseni 18+2

 
Pitkäastä aikaa tänne kirjoittelen, mutta lukemassa olen kyllä käynyt:) Meillä oli viime viikon perjantaina nt-ultra. Kaikki oli onneksi hyvin. Tipahti iso kivi sydämeltä. Nt- oli 0,8 ja kovasti liikuskeli ja potki mahassa. Hyviä kuvia saatiin kotiin vietäväksi:) Ja tuo laskettuaika pysyi ihan ennallaan että vastasi viikkoja. Ja ensi viiklla sitten lääkäri-neuvola=)

Asuntogallup: Me asumme 145 neliön omakotitalossa maalla. Lääniä riittää. Ylhäällä on kaks makkaria ja alhaala yks. Että saa näähä miten myöhemmin mahutaan ku nuorimmat kasvaa ja tarvis omaa huonetta. Miehen lapset asuu meillä ja heidän huoneensa on ylhäällä, ja alhaalla on sit meidän ja pikku-neitin ja tulevan vauvan yhteinen makkari. No onhan tuota onneks aikaa miettiä huone järjestelyjä....

Kyllä on ihana keväinen ilma:) oli ihana herätä ku oli valoisaa ja auronko pilkisteli puiden takaa :D
 
hih, tänään sit tuntu ekat liikkeet. Mä olin viime syksynä yhdessä leikkauksessa ja sen takia ei ole tuntoa mahan ihossa.. mutta kun dopplerilla kuuntelin niin tunsin liikkeet sitä vasten. Mies laitto käden mahan päälle ja tunsi pienen potkun. Mäkin sit tunsin kun laitoin käden masulle. :) :) Eli vaa kädellä potkut tuntuu. en ole ihan varma onko nää ihan pienet hennot muljahdukset jotka nyt tuntuu kun istun vauvan liikkeitä vai jotain muuta :p varmaan lounas vaa siellä menee :D

Vaunuista me etsitään käytettynä jotain tai sit halvalla uudet. about kesäkuussa pitäs sit ostaa. mut pitää olla hyväkuntoset, hyvät renkaat, kova kantokoppa, mieluiten heittoaisa ja sadesuoja & hyttysverkko mukana.

Toivottavasti rakenneultrassa on sit kaikki hyvin.. jänskättää jo. Aika on maaliskuun alussa.

Meelaie & Papu 17+2
 
Hei.
luin jostain vauva-lehtisestä jutun rakenneultrsasta...siinä puhuttiin et miettikää hyvin haluatteko sukupuolen tietää plaa plaa..No siinä sanottiin, että kuvan saa mukaan(siis ymmärsin että jos sukupuolta ois kysynyt).
Esikoisesta ei meillä sukupuolta haluttu tietää,mutta ei rakenneultrasta myöskään kuvaa ole muistona...Onko siis niin että kuvan saa jos sukupuolen tahtois tietää?

ei me nytkään haluta tietää kumpi tulee-näin sovittu vaikka luulen että mies muuttaa mieltään ennen 8.4 olevaa aikaa...

pompula rv 13+6
 
Minä aloin miettimään sellaista asiaa että onko muilla lisääntynyt valkovuoto suuresti? :ashamed: Miettinyt kaikki lapsiveden tihkumisesta vähän kaikkeen muuhun kun alushousut kokoajan ihan kosteina ja sellaista normaalia vähän vetisempääkin, lueskelin netissä ja sanottiin että voi raskauden aikana lisääntyä, mutta mietin että kuinka yleistä on :$

Foxeri ja Pesukarhu 13+5
 
Foxeri Normaalia on,minulla on joka raskaudessa ollut tuollaista ja aina ollut kaikki kunnossa. Ällöä kyllä..

Tulin äsken koirien kanssa metsälenkiltä,ai että teki hyvää =)
Nyt leipomaan sämpylöitä lasten kanssa.

Ezmeralda ja ötökkä 15 + 5
 
Mandy81 ja Anna333 Joo, täytyy yrittää rauhottua, vaikkei vielä liikeet tunnukkaan. Ja eihän tässä tosiaan ole, kun vasta 18. viikko menossa eli voi hyvinkin olla että vasta parin viikon päästä alkaa tuntumaan potkut :) Kiitos lohdutuksesta :heart:

Outiko 17+4
 
En ole pitkiin aikoihin kirjoitellut. Lukenut olen kyllä moneen kertaan päivässä juttujanne. Täällä voidaan hyvin. Ensi viikolla on neuvolalääkäri.

Asunnosta, me asumme 73neliön omassa kolmiossa ja tässä meinataan mahtua olemaan vaikka neljäs jäsen perheeseemme jo on tulossa. Emme ole kovin kauaa asuneet tässä joten emme aio heti muuttaa poiskaan. Asuntojen hinnat myös täällä pääkaupukiseudulla kauhistuttaa.

Liikkeistä En ole ihan varma tuntuuko tuolla masussa välillä jotain myllerrystä. Mitään selkeää ei ainakaan tunnu. Outiko, älä turhaan ole huolissasi vaikka et ole vielä tuntenut liikkeitä. Itse tunsin esikoista odottaessa ensimmäisen selvät kunnon liikkeetä vasta rv:lla 21-22. Jotain hentoa (kutinan tapaista) sitä pikkasen ennen, mutta en osannut ajatella niitäkin liikkeiksi. Minulla oli edessä sijaitseva istukka, joka vaimensi liikkeitä eikä niitä tuntunut kuin vasta nuilla viikoilla. :)

miranda + elokuinen 15+6
 
Valkovuodosta mulla kanssa on lisääntynyt tuo valkovuoto.
Itsekin oon kyllä miettinyt että onko ihan normaalia, mutta nyt ainakin tiedän että tavallaan kuuluu raskauteen tuollainenkin.
Mutta on se kyllä todella inhottavaa..
 
Minäkin tunsin esikoisen aikaan ekat liikkeet vasta yli 20 viikon paikkeilla, joten ite en huolestuis, varsinkaan jos ensimmäinen kyseessä :)

Eilen meidän neiti oli mummulassa yökylässä, tänään haettiin kotiin. Eilen illalla pojan kans leikin tässä olkkarin lattialla, ite makasin kyljelläni lattialla ja poika vieressä touhusi ni yhtäkkiä alko älytön mojotus vasemmalle puolelle massua :D Sit ku pikkunen rauhottu ni päätin pikkasen tönästä masua siitä kohtaa mistä potkut tuntu ja samontein pikkunen mojautti takas, ilmottaen vissiin et "täällä mä oon, äiti" :heart: :D
Sit tönäsin pikkusen uudestaan ni tuli vähän isompi mojaus, arveli vissiin että mitänä touhuat siellä :LOL:

Valkovuodosta Sama täällä, ainaki raskauden aikana mulla on paljon valkovuotoa, joudun jatkuvasti käyttää pikkuhousunsuojia. Ja joskus käytän myös vaikken raskaana olekaan, kun tuntuu et sitä valkovuotoa tulee ihan koko ajan, tympee olla pikkarit kosteena :/ Mut jospa se rauhottus sit tän raskauden jälkeen. En kyl koko ikää rupee pikkuhousunsuojia käyttää :/
Sit ku mulla toisessa raskaudessa oli hiivatulehdus ja sillonki tuli valkovuotoa paljon, mut ei mulla nyt ainakaan oo hiivaa. Kyl sen tietää ku on ja onhan tuo lääkäriki sanonu ettei oo hiivaa ja että on ihan normaalia tuo valkovuodon paljous...

No nytpä ei tän kummempia...

mertsu 14+1 Voi voi ku aika menee joutuin, mut hyvä niin :heart: :D
 


Jospa minäkin laittaisin masustani kuvan nyt siis tänään otettu kuva ja rv15+0 :heart:

Asumisesta Me asustellaan tällä hetkellä 50 neliön kaksiossa jossa on ihan pirun pieni kylppäri ja kerrostalon kolmas kerros, ilman hissiä. :) koko ajan haetaan kolmiota, mutta ne tuntuu olevan ihan kiven alla, varsinkin kohtuu hintaiset! yksityisellä on paljonkin tarjontaa, mutta niin kalliita että huh..

En tiedä hehkutinko jo tänne, että olen tuntenut ekat liikkeet jo! Ja siis eka tulossa.. :heart: :hug:

Tää viikonloppu on nyt sit mennyt kaappeja siivotessa. Inventoin koko vaatehuoneenkin, ja heitin kaikki sellaiset mitä ei pidetä uff:keräykseen ja huonoimmat roskiin. Kauhee duuni, ja nyt varmaan pitäs ottaa rennosti kun masua alkoi vähän vihloa tässä illalla kun on tullut riehuttua niin paljon taas tänään.
Ens viikolla neuvolaan käymään "ylimääräiselle" visiitille, kun se hb on ollut niin alhainen ja olin siitä perjantain sairaslomalla. Nyt ollut jo paljon parempi olo. :)


Niin ja valkovuodosta ,täällä ollut yös tosi runsasta nyt raskaus aikaan. Ja lääkäriltä kun asiasta kysäisin tuossa ekassa neuvolalääkärissä niin sanoi että ihan on normaalia niin kauan kun ei haise pahalle, kirvele tai kutia. :) Joten ei syytä huoleen..
 
Pompula:
Aika usein ultrista saa kuvia mukaan ihan muuten vaan. Ei ole mitään tekoa sen kanssa haluaako sukupuolen tietää vai ei. Ettekö saaneet kuvia np-ultrastakaan, vai oliko teillä ylipäänsä se? Tämä voi olla ihan paikkakuntainen poikkeus, ettei teilläpäin kuvia itselleen saa. Tai sen tiedän että Pk-seudun sairaaloissa nyt ainakin saa suunilleen 2-6 kuvaa mukaansa.

Minä tunnen jo liikkeet. :) 12+5 alkoi tuntumaan. Tämä onkin jo kolmas tulokas.

Räkis on päällä ja viikonloppu mennyt niissä tunnelmissa. Esikoinenkin oli kuumeessa, etenkin loppuviikon. Ei olla oltu pulkkamäessä, eikä kukaan ole väsännyt laskiaspullia. :(

Asumisgallup: Me mahdutaan hyvin nykyiseen omakotitaloomme, neliöitä on jollakin laskukaavalla reilu 160. Makuuhuoneita 5 kpl ja ainakin yhden voi nikkaroida lisää jos joskus sitä kaipaa.

tuu-tikki 13+6
 
Asumisesta vielä Meillä tosiaan nykysin 64 neliön kolmio ja isompaan haluaisin jo, mutta pakko asua tässä vielä vuosi, verojen takia. Kun ostettiin tää vuos sitten ja kaks vuotta asuttava.

Nyt kattomaan leffaa kera sipsien ja dipin :p

Outiko 17+4
 
Kävin päivällä hiihtämässä järven jäällä. Eka kerta tälle talvelle. Itse asiassa eka kerta kolmeen vuoteen. Järvellä olikin sitten aika reipas tuuli enkä tajunnut, että syke tais olla aika kova ajoittain. Sykemittari kertoi jälkeenpäin, että 180 oli maksimisyke. Ei hyvä! Luin jostain, että raskauden aikana sykkeen ei olisi hyvä nousta yli 150. Sitten mulla tulikin seuraavan tunnin ajan pieniä pistoksia alavatsaan. Alkoi vähän ahistamaan... Nyt kaikki ok. Mutta toivottavasti sikiö ei kärsinyt tästä mun extreme-hiihdosta.

Huomenna poksuu.

Mandy ja nappula 16+6
 
Meillä ollut tänään oikein perinteinen laskiais su. Eli pulkkamäkeä ja laskiaspullia =) :p

Liikkeistä Mä olen ollut tuntevani muutaman kerran liikettä tuolta vasemmalta puolelta, josta ne sydänäänetkin saan dopplerilla aina kuulumaan. Sata varma en kyllä ole, voi olla että tahto tuntea jo ne on niin kova :whistle:

Asunnosta Me asustetaan omakotitalossa. neliöitä lähemmäs 200. Tilaa ei sinällään puutu, kun kolmas tulee. Kunhan saadaan joskus Yksi huone vielä rempattua,meille vanhemmille aikanaan.

Vaunuista No minä huusin Brion kombit tosiaan tuolta huuto.netistä jo. Olivat kuin uudet ja suorastaan "halvat" . Eli niitä kyän välilllä aina tuolla hiplaamassa ;)

Mulla on neuvola aika vasta seuraavaksi 23.3 :/ Kauhean pitkä aika odottaa.... 1 1/2 kk. siis edell. kerrasta. Mutta kuulemma ME joilla useampi lapsi "osataan" ottaa sinnepäin yhteyttä aiemmin jos tarve vaatii... Mä kun tykkään käydä meidän neuvolassa! =)

T. hellu ja pömperö 14+4
 
Iltaa!

Sain poitsun nukkumaan, niin nyt on aikaa pikkasen kirjotellakkin..

Asunto: Meillä on rivitalo, 4h+k+autotalli (88 neliöö). Tää kämppä on aika uusi ja hyvällä sijainnilla, kun on kävelymatka asioille, neuvolaan, kaupoille, asemalle ja bussipysäkille sekä olisi turvallinen koulutie..mutta aivan liian vähän varasto/säilytystilaa. Tuntuu että nyt on jo ahdasta, vaikka esikoinen ei vielä edes levittele lelujaan, eikä olla vielä ostettu ulkoiluvälineitä (pyörä, pulkka, sukset jne.).. Ollaan mietitty myös omakotitalon rakentamista tai ostamista, mutta täällä pk-seudulla on ihan törkeen kalliit talojen ja tonttien hinnat.

Vaunut: Myö ostettiin just Brio Twinette tuplat käytettynä kun noille kullannupuille tulee se 11kk ikäeroa..ja sen lisäks jätetään noi yksöisvaunut, jotka ostettiin viime kesänä uutena. Vaunut on Gessleinin Vision Fi -kolmipyörät. Vaunuissa on pehmeä kantokoppa, joka on todella lämmin, koska se päällisosa on topattu, eli ei välttämäti tarvitse ees makuupussia talvella. Kolmipyöräset on olleet aika ketterät ja esim.kaupoilla hyvät. Joskus on tullut ongelmia rappusten luiskissa, jotka on suunnattu nelipyöräisille :| Ja yks mikä on ollut meille erittäin hyvä juttu, niin vaunujen ratasosaan sopiva Maxicosin turvakaukalo.. Eli sen kaukalon saa kiinni vaunuihin, eikä esim. kauppaan mennessä tarvitse vauvaa siirtää/herättää kaupan kärryihin, eikä turhaan kanniskella koppaa käsivarsilla... Kannatan =)

Ultrakuvat/sukupuoli: Kättärillä kysyttiin esikoisen rakenneultrassa sukupuolta ja kätilö tulosti muiden kuvien joukkoon kuvan, jossa sukupuoli (poika) näkyy.. tosin en olis erottanut, jossei siinä olisi hiiren nuolta osoittamassa ko.kohtaa :D

Vaipat: Kertakäyttövaippoja ollaan käytetty tähän asti ja tullaan käyttämään edelleen.. Varsinkin, kun esikoinenkin käyttää vauvan synnyttyä vaippoja, niin ei jää aikaa olla pyykillä. Hattua nostan niille, jotka jaksaa kestoilla, miusta ei kyllä oo siihen! =)

Liikkeet: Jotain pientä liikettä oon tuntenut parina päivänä, mutta en mitään selkeitä.. Esikoisestakin tunsin "aika myöhään" eli joskus 20 viikon tietämillä, silloin istukka oli edessä. Mutta kyllä niitä alkoi tulemaan ja koviakin potkuja tuli kylkiluihin, luulin että kylkiluut katkee, sattui ihan pirusti :D

No, siinä vähäksi aikaa tarinaa taas.. Nyt mamma kömpii itsekkin nukkumaan, kun tod.näk aamuyöstä on herättävä syöttöpuuhiin! Mukavaa alkavaa viikkoa!

haikara08, 15+1 (oon tippunu kylläkin jo laskuista)
 
Vaipoista: Me aijotaan kestoilla..tai ainakin kokeilla. Olen jo niin paljon lukenut ja vaipat olen jo ostanut =)

Asunnosta: me asutaan rivitalo kolmiossa jossa on kolme eri kerrosta ja neliöitä löytyy 103 joten eiköhän me mahduta. Vauva saa oman huoneen jota alamme lähipäivinä remontoimaan. Kädet syyhyää jo =)

Tiltaltti: kysyit että onko muilla ollut ummetusta. mulla ei oo ollut ummetusta.päinvastoin, vatsa on toiminut vähän liiankin hyvin joka varmaan johtuu todella terveellisestä ruokavaliosta ja liikunnasta. En tiedä johtuuko se siitä että syön paljon kuituja ja hedelmiä ja juon paljon vettä.

Aniit: onpa inhottava tilanne sulla ja toivon että asiat järjestyisi sulla parhain päin ja saat nauttia odotusajasta ilman murheita. Asioilla on kuitenkin aina taipumus järjestyä :hug:

(.) Mulla on ylimääräinen neuvola/lääkäri torstaina ku on ollut välillä hankala hengittää ja on tullut muutamina päivinä supistuksia. Supistukset ovat kuulemma vaarattomia ku niihin ei liity kipua mutta haluavat kuitenkin tarkistaa tilanteen. Neuvolan täti oli kyllä tosi ihana ku soitin sille ongelmistani ja otti heti mut tosissaan ja soitti vielä yks päivä mulle ja kysyi että mikä mulla on vointi jne.ihanaa. Alussahan meillä ei neuvolan tätin kanssa oikein kemiat kohdanneet mutta nyt parina viimeisenä käynnillä olen huomannut kuinka mukava täti se onkaan =) Teen kolmivuorotyötä ja nyt on jo käynyt tämä istuminen yövuoroissa aika rankaksi ja varsinkin kun tulee niin pirusti ilmaa vatsaan että sattuu tosi paljon. Oisko teillä hyviä neuvoja että miten nuita ilmavaivoja vois välttää vai pitääköhän mun kohta luopua nuista yövuoroista??

nasu + rakas masuasukki 16+6
 
niin ja unohtui kysyä että kuinka paljon vaaraa on vauvalle kun söin vahingossa lauantaina homejuusto sörsseliä jälkiruokana yhdessä ravintolassa ja sain vasta syönnin jälkeen tietää että se oli homejuusto ja jonkun toisen juuston yhdistelmä sörsseli? Oon ollut ihan paniikissa että oonko nyt aiheuttanut jotain vauvalle :'(
 
nasu29 en usko,että tuosta homejuustosta mitään ongelmaa tulee.itse oon syönyt fetaa ja homejuustoa ihan normaalisti,kunhan ne on vaan pästöroidusta maidosta tehty. esim.aurajuustoa voi vapaasti syödä =)

ollaan sitten tänään noustu esikon kanssa kuudelta aamulla ylös :headwall:

no ehkä ehtii saada tänään jotain aikaiseksikin :p

ajatar&vempula 16+2
 
Sykkeestä: Minä kysyin tästä asiasta neuvolassa ja neuvolantäti oli juuri ollut jossain "koulutuksessa" ja siellä oli todettu, että odottavalla äidillä ei ole mitään tarkkaa sykerajaa vaan ennemmin pitää seurata omaa vointia. Olemmehan me kaikki erikuntoisia ollessamme raskaana! Varmasti pitkään kestävästä kovasta pulssista jo olokin on erilainen, mutta neuvolantädin mukaan tämän takia ei pulssia tarvitse tarkkailla vaan omaa vointia/tuntemuksia seurailla ja harrastaa liikkumista sen mukaan.

Homejuustoista: Tää on kinkkinen aihe mun mielestä. Täällä Kaksplussan sivuilla luin jonkin artikkelin, että pastöroidusta maidosta tehdyt homejuustot olisivat ok - mutta esimerkiksi Valio itse toteaa sivuillaan, että raskaana olevan tulisi välttää jopa Aura-juustoa mahdollisen riskin kanssa - en tiedä onko heidän puoleltaan varovaisuutta, mutta niin sieltä olen lukenut. Olenkin itse päätynyt välttämislinjalle näiden eri tietojen perusteella.

Tosin - jotain on mitä minun on todella vaikeata välttää! Salmiakki ja lakritsi! En ole niitä aiemmin erityisesti halunnut.. mutta nyt haluaisin syödä niitä vaikka jatkuvasti! Mutta pitää hillitä itsensä..

Synnytyksestä: Varsinaisia pelkoja asian suhteen ei ole kun tämä on jo kolmas tulokas... tiettyä jännitystä toki on, koska synnytykset ovat aina omanlaisiaan, ei voi odottaa, että kaikki sujuisi samalla tavalla kuin aiemmin. Mutta luotan siihen, että kaikki sujuu ok.


L3nen (17+1)
 

Yhteistyössä